ORDONANTA Nr. 43 din 28 august 1997 * Republicata
privind regimul drumurilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 29 iunie 1998
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 82 din 15 aprilie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 22 aprilie
1998, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 43 din 28 august 1997 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997.
CAP. 1
Dispozitii generale
Sectiunea I
Domeniul drumurilor
Art. 1
(1) Regimul drumurilor reglementeaza in mod unitar administrarea drumurilor
publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea,
coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice.
Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea,
construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea
drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor
publice si, partial, drumurilor de utilitate privata deschise circulatiei
publice.
Art. 2
(1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru
circulatia vehiculelor si a pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele
denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele,
pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare,
indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta
circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona drumului, mai
putin zonele de protectie.
(4) De asemenea, se considera ca facand parte din drum cladirile de
serviciu si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii
sau exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente.
Sectiunea a II-a
Clasificarea si incadrarea drumurilor
Art. 3
Din punct de vedere al destinatiei, drumurile se impart in:
a) drumuri publice - obiective de utilitate publica destinate circulatiei
rutiere, in scopul satisfacerii cerintelor de transport unitar ale economiei
nationale, ale populatiei si de aparare a tarii. Acestea sunt proprietate
publica;
b) drumuri de utilitate privata - destinate satisfacerii cerintelor proprii
de transport rutier in activitatile economice, forestiere, petroliere, miniere,
agricole, energetice, industriale si altora asemenea, de acces in incinte, ca
si cele din interiorul acestora, precum si cele pentru organizarile de santier;
ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au in
proprietate sau in administrare.
Art. 4
Din punct de vedere al circulatiei, drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile
publice si acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivele
turistice ori alte obiective la care publicul are acces;
b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de
utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces.
Art. 5
Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, in ordinea
importantei, drumurile publice se impart in urmatoarele categorii:
a) drumuri de interes national;
b) drumuri de interes judetean;
c) drumuri de interes local.
Art. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului
si cuprind drumurile nationale, care asigura legaturile cu Capitala tarii, cu
resedintele de judet, cu obiectivele de interes strategic national, intre ele,
precum si cu tarile vecine, si pot fi:
- autostrazi;
- drumuri expres;
- drumuri nationale europene (E);
- drumuri nationale principale;
- drumuri nationale secundare.
(2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul
Transporturilor, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror incadrare
se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care
Romania este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria
drumurilor nationale europene (E) se fac de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a
judetului si cuprind drumurile judetene, care asigura legatura intre:
- resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de
comuna, cu statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si
aeroporturile, cu obiectivele importante, legate de apararea tarii, si cu
obiectivele istorice importante;
- orase si municipii;
- resedinte de comuna.
Art. 8
Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii
administrative pe teritoriul careia se afla si cuprind:
a) drumurile comunale, care asigura legaturile:
- intre resedinta de comuna cu satele componente sau cu alte sate;
- intre orasul cu satele care ii apartin, precum si cu alte sate;
- intre sate;
b) drumurile vicinale sunt drumuri care deservesc mai multe proprietati,
fiind situate la limitele acestora;
c) strazile sunt drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent
de denumire: strada, bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita
etc.
Art. 9
Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea
traficului si cu functiile pe care le indeplinesc, astfel:
a) strazi de categoria I - magistrale, care asigura preluarea fluxurilor
majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe
directia principala de legatura cu acest drum;
b) strazi de categoria a II-a - de legatura, care asigura circulatia majora
intre zonele functionale si de locuit;
c) strazi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de
trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau
magistrale;
d) strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala, care asigura accesul
la locuinte si pentru servicii curente sau ocazionale, in zonele cu trafic
foarte redus.
Art. 10
Strazile din localitatile rurale se clasifica in:
a) strazi principale;
b) strazi secundare.
Art. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria
functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea
localitatilor, servind totodata si ca strazi. Modificarea traseelor acestora,
in traversarea localitatilor, se poate face numai cu acordul administratorului
drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat.
Art. 12
Incadrarea in categorii functionale a drumurilor nationale, judetene si
comunale se face prin hotarare a Guvernului, iar a drumurilor vicinale si a
strazilor, prin hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz.
Art. 13
Propunerile de incadrare in drumuri nationale si judetene se fac de catre
administratorii acestor categorii de drumuri, iar pentru drumurile comunale, de
catre consiliile locale interesate, prin consiliile judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti. Promovarea propunerilor se face cu avizul
Ministerului Transporturilor.
CAP. 2
Administrarea drumurilor
Sectiunea I
Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
Art. 14
Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de
protectie.
Art. 15
Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive
ale drumului: parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente,
santuri, rigole, taluzuri, santuri de garda, ziduri de sprijin si alte lucrari
de arta.
Art. 16
(1) Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si de
cealalta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera,
pentru plantatie rutiera sau alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea
drumului, pentru siguranta circulatiei ori pentru protectia proprietatilor
situate in vecinatatea drumului. Din zonele de siguranta fac parte si
suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii in curbe si intersectii,
precum si suprafetele ocupate de lucrarile de consolidari ale terenului
drumului si altele asemenea. In afara localitatilor, limitele minime ale
zonelor de siguranta a drumurilor, in cale curenta si aliniament, sunt
prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta.
(2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta
este interzisa.
Art. 17
(1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de
alta a zonelor de siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a
drumului. Limitele zonelor de protectie sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Zonele de protectie raman in gospodarirea persoanelor juridice sau
fizice care le au in administrare sau in proprietate, cu obligatia ca acestea,
prin activitatea lor, sa nu aduca prejudicii drumului sau derularii in
siguranta a traficului prin:
a) neasigurarea scurgerii apelor in mod corespunzator;
b) executarea de constructii, imprejmuiri sau plantatii care sa provoace
inzapezirea drumului sau sa impiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului sau
modifica regimul apelor subterane sau de suprafata.
Art. 18
Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa
permita instalarea pe aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra
inzapezirii, fara a percepe vreo chirie, cu conditia ca aceasta operatiune sa
nu impiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca degradari
culturilor de pe aceste terenuri.
Art. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile,
rigolele, trotuarele, spatiile verzi, pistele pentru ciclisti, suprafetele
adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum si suprafetele de teren
necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare,
scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, in intravilan, conditiile de deplasare a
pietonilor si ciclistilor prin amenajari de trotuare si piste.
(3) Zonele de siguranta si de protectie in intravilan se stabilesc prin
studii de circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea
teritoriului.
(4) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice in
traversarea localitatilor rurale, distanta dintre gardurile sau constructiile
situate de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru
drumurile nationale, de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20
m pentru drumurile comunale.
(5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform alin. (4), se
realizeaza de catre administratorii acestor drumuri, numai cu respectarea
reglementarilor in vigoare.
Sectiunea a II-a
Administrarea drumurilor
Art. 20
Ministerul Transporturilor este organul administratiei publice centrale
care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului in
domeniul drumurilor nationale.
Art. 21
(1) Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia
Nationala a Drumurilor, sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Organizarea si functionarea Administratiei Nationale a Drumurilor se va aproba
prin hotarare a Guvernului.
(2) Sectoarele de drumuri nationale, incluzand si lucrarile de arta,
amenajarile si accesoriile aferente, situate in intravilanul resedintelor de
judete si al municipiilor, sunt in administrarea consiliilor locale respective.
Art. 22
Administrarea drumurilor judetene se asigura de catre consiliile judetene,
iar a drumurilor de interes local, de catre consiliile locale pe raza
administrativ-teritoriala a acestora. Fac exceptie sectoarele de drumuri
judetene, situate in intravilanul localitatilor urbane, inclusiv lucrarile de
arta, amenajarile si accesoriile aferente, care vor fi in administrarea
consiliilor locale respective.
Art. 23
Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii
acestora.
Sectiunea a III-a
Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
Art. 24
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine
seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta
circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare,
de utilizarea rationala a terenurilor, de conservarea si protectia mediului
inconjurator si de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului,
aprobate potrivit legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru
adaptarea acestora la cerintele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu
handicap si de varsta a treia.
Art. 25
Documentatiile privind proiectarea constructiei, reabilitarea si
modernizarea drumurilor se intocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism, cu avizele prevazute in normele metodologice.
Art. 26
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica
modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de
rezistenta a unui drum public se face cu acordul administratorului drumului
respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat
modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea
executarii constructiilor.
Art. 27
(1) Intersectiile intre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi
nivel, in functie de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu
respectarea legislatiei in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in
sarcina celor care au in administrare sau in proprietate drumul pe care se
desfasoara traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
(2) Intretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor
publice este in sarcina administratorului drumului de categorie superioara.
Daca unul dintre drumuri este de utilitate privata, cheltuielile de intretinere
a acestuia sunt in sarcina administratorului respectiv.
Art. 28
Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua sau mai multe drumuri
se face cu asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe
drumul de categorie superioara.
Art. 29
Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau
modificarea unei asemenea intersectii cu calea ferata este in sarcina
solicitantului lucrarii.
Art. 30
La amenajarea intersectiilor intre drumurile publice si dintre acestea cu
caile ferate se va obtine si acordul Ministerului de Interne, prin directiile
sale de specialitate.
Art. 31
Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel
intre drum si calea ferata se realizeaza de catre administratorul caii ferate,
in functie de categoria drumului, traficul rutier, frecventa si viteza de
circulatie a trenurilor.
Art. 32
(1) Intretinerea pasajelor denivelate este in sarcina administratorului
caii de comunicatie situate pe pasaj.
(2) Intretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea in
limitele zonei de siguranta a caii ferate revin detinatorului acestei cai.
(3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de
comunicatie care se intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a
suporta costul lucrarilor necesare si pe cealalta cale de comunicatie.
(4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti
ale mai multor detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se
stabilesc, de comun acord, prin protocol.
Art. 33
Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au
obligatia de a reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe
strazi a vehiculelor. Parcarea se admite, de regula, in locuri special
amenajate in afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun
acord cu Politia rutiera. Nu se admit oprirea si parcarea pe benzile de
circulatie ale drumurilor nationale si judetene.
Art. 34
In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau
interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor
trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si al
Politiei rutiere.
Art. 35
In functie de intensitatea traficului, drumurile publice vor fi prevazute
cu statii amenajate in afara fluxului circulatiei, pentru oprirea mijloacelor
de transport in comun. Semnalizarea unitara si amenajarea acestora se asigura
de catre consiliile locale in intravilan si de catre consiliile judetene in
extravilan, indiferent de categoria drumului. Amplasarea statiilor pentru
aceste mijloace se stabileste de administratorul drumului impreuna cu Politia
rutiera, oficiile rutiere judetene si cu detinatorii vehiculelor de transport
in comun. Locurile de parcare si refugiile de pe autostrazi vor fi dotate cu
utilitati, telefonie pentru apel de urgenta si cu grupuri sanitare.
Art. 36
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza
studiilor de impact asupra mediului inconjurator.
Art. 37
Pentru descongestionarea traficului in localitati, protectia mediului si
sporirea sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri expres si drumuri
nationale europene se vor realiza drumuri de tranzit ocolitoare, situate in
afara intravilanului localitatilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre
aceste drumuri se va realiza numai prin intermediul unor artere magistrale care
debuseaza in intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
Art. 38
Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitati rurale,
locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la
intrarile in curti, plantatiile, trotuarele sau caile pietonale din dreptul
locuintelor si al terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii sau
a neindeplinirii acestor obligatii revine autoritatilor administratiei publice
locale.
Art. 39
In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii,
repararii si intretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si
exploata cariere, balastiere si altele asemenea, in conditiile legii.
Sectiunea a IV-a
Conditii de exploatare a drumurilor
Art. 40
(1) Drumurile trebuie sa fie mentinute de catre administratorul drumului in
stare tehnica corespunzatoare desfasurarii traficului in conditii de siguranta.
(2) Limitele maxime ale tonajelor pe osie si ale gabaritelor, presiunile
specifice pe imbracamintea drumului, precum si conditiile impuse vehiculelor
admise in circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la
prezenta ordonanta.
(3) Lista drumurilor publice, cu limitele de tonaj admise pentru vehicule
de transport marfa, va fi stabilita anual de catre Ministerul Transporturilor
si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Limitele prevazute in anexa nr. 2 pot fi majorate de catre Ministerul
Transporturilor, pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii
portante.
(5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a
drumurilor, in conformitate cu prevederile din acordurile bilaterale si,
respectiv, reglementarile interne in vigoare, care se constituie in surse de
finantare a lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, reparatii si
modernizare a drumurilor publice.
Art. 41
(1) Transporturile ale caror tonaje pe osie si/sau gabarite depasesc
limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei speciale
de transport emise de administratorul drumului.
(2) In cazul in care, pentru efectuarea unor asemenea transporturi, sunt
necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de
arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel,
acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
(3) Pentru asemenea transporturi se aplica tarife in functie de tonajele pe
osie si totale, de dimensiunile autovehiculelor si de distanta parcursa, din
care se constituie surse financiare pentru administrarea drumurilor.
Art. 42
Proiectarea, executia ori contractarea in tara sau importul de vehicule,
utilaje, agregate ori instalatii cu mase si/sau gabarite se depasesc limitele
prevazute in anexa nr. 2 se realizeaza cu avizul prealabil al Ministerului
Transporturilor, in ceea ce priveste posibilitatea de circulatie si de
transport rutier.
Art. 43
Pe drumurile publice sunt interzise:
a) competitiile sportive, fara avizul prealabil al administratorului
drumului si al Politiei rutiere. Organizatorii poarta raspunderea si iau toate
masurile pentru siguranta traficului rutier si redarea ulterioara a drumului
pentru circulatia publica, in conditiile existente anterior organizarii
competitiei;
b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum si
pierderea, prin scurgere din vehicule, in timpul transportului, de materiale de
constructie sau de alte materii;
c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pamant, de materiale sau de alte
substante; aceasta se va realiza inainte de a patrunde in drum si numai pe
suprafete special amenajate prin grija administratorului drumului;
d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta
natura;
e) ocuparea, prin depozitare, a partii carosabile, a statiilor mijloacelor
de transport in comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor si zonelor de
siguranta a drumului, precum si afectarea starii de curatenie a acestora;
f) circulatia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe
spatii de siguranta ale drumurilor ori pe banda mediana a autostrazilor;
g) circulatia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu
cuie, cu senile, fara bandaje de protectie, precum si transportul prin tarare a
unor obiecte sau materiale; prin exceptie este admisa circulatia vehiculelor
apartinand Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de Interne, in
cazul in care nu exista posibilitatea evitarii drumurilor publice modernizate,
cu acordul si in conditiile stabilite de administratorul acestora.
Art. 44
(1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale
sau totale de circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor
stabilite de Ministerul Transporturilor impreuna cu Ministerul de Interne.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri, administratorii acestora pot
introduce restrictii cu caracter temporar privind sarcinile pe osii ale
vehiculelor admise sa circule pe sectorul respectiv.
(3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe
platforma drumurilor deschise circulatiei publice, cu exceptia cazurilor
autorizate de administratorul drumului si de Politia rutiera.
Art. 45
(1) In cazul in care drumurile publice sunt afectate de calamitati naturale
sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora vor lua de urgenta
masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei prin executarea de variante
ocolitoare sau de alte amenajari cu caracter provizoriu, dupa caz.
(2) Atunci cand aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita ocuparea
temporara a unor terenuri situate in zona drumului sau in afara acesteia,
administratorul drumului respectiv va incheia procese-verbale cu autoritatile
publice locale si cu detinatorii terenurilor, urmand ca eventualele despagubiri
cuvenite celor afectati sa se stabileasca conform dispozitiilor legale.
Sectiunea a V-a
Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii in zona drumului public
Art. 46
Realizarea in zona drumului public a oricarei constructii sau instalatii,
in orice scop, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind amplasarea
si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul prealabil al
administratorului drumului.
Art. 47
(1) In zona drumului public este interzisa amplasarea de constructii, panouri
publicitare sau instalatii care pericliteaza siguranta circulatiei.
(2) In zona mediana a autostrazilor se pot amplasa numai instalatii
destinate intretinerii drumurilor si sigurantei circulatiei.
(3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii
Nationale, care au caracter de urgenta, se pot executa fara acceptul
administratorului drumului, urmand ca acest accept sa se obtina ulterior, in
cazul in care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza intr-un termen
stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
(4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor,
tunelurilor, prin amplasarea supraterana sau subterana a unor constructii,
instalatii sau panouri publicitare acceptate de administratia drumurilor, se
aplica tarife de utilizare, care se constituie ca venituri la dispozitia
administratorului, respectiv pentru administrarea, exploatarea, intretinerea,
repararea si modernizarea drumurilor publice. Se excepteaza perceperea de
tarife de utilizare de catre administratorii drumului, daca amplasarea se
realizeaza pe zonele de protectie unde acestia nu sunt detinatori. Perceperea
si folosirea acestor tarife de utilizare a zonelor de protectie proprietate
privata se realizeaza de catre detinatorul terenului respectiv.
(5) Detinatorii constructiilor sau ai instalatiilor acceptate in zona
drumurilor sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau
modificarea acestora, daca astfel a fost convenit cu administratorul drumului.
(6) Administratorul drumului este obligat sa-i instiinteze pe detinatori
asupra lucrarilor prevazute, dupa cum urmeaza:
- cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie
impune mutarea ori modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter
definitiv;
- cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul
constructiilor acceptate cu caracter provizoriu.
Art. 48
Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, in afara partii
carosabile a drumului public sau in galerii vizitabile. Constructia, repararea
si intretinerea acestor lucrari, in zona drumului public, se fac cu aprobarea
administratorului drumului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 49
(1) Proprietarul constructiilor, instalatiilor sau al altor asemenea,
realizate in zona drumului, fara respectarea conditiilor din prezenta sectiune
sau cu nerespectarea conditiilor din actul de acceptare, este obligat a le
desfiinta sau a le muta, pe cheltuiala sa, in termenul stabilit de
administrator.
(2) In cazul nerespectarii termenului fixat de administratorul drumului,
acesta poate proceda la desfiintarea sau la mutarea lucrarilor, pe cheltuiala
proprietarului.
Art. 50
Detinatorii de constructii sau de instalatii amplasate in zona drumului
public sunt obligati sa execute revizia periodica si repararea acestora, pentru
a asigura estetica, protejarea drumului si siguranta circulatiei.
Art. 51
(1) Traseele noi de drumuri publice se stabilesc pe baza documentatiilor de
urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese
sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul
administratorului drumului public.
Sectiunea a VI-a
Cai de acces la drumurile publice
Art. 52
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile
publice se face potrivit legislatiei in vigoare, de catre cei interesati, cu
acordul prealabil al administratorului drumului public si al Politiei rutiere.
(2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile
publice sunt in sarcina celor care le detin.
Art. 53
Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si
al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de
cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona
drumului public.
CAP. 3
Dobandirea sau folosirea unor terenuri
Art. 54
(1) Dobandirea terenului necesar pentru executarea unor lucrari noi,
modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri publice se
face prin modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de
utilitate publica.
(2) Dobandirea terenurilor prevazute la alin. (1) va beneficia de
prevederile art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, fiind scutita de plata taxelor suplimentare prevazute in anexele
nr. 1 si 2 la legea respectiva.
Art. 55
(1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului,
se poate transmite, prin schimb, dreptul de proprietate asupra terenului ocupat
de traseul vechi al drumului. Drumul vechi ramane in circulatie pana la
deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul drumului
fiind obligat sa achite noului proprietar chiria pentru terenul ocupat.
(2) In situatia in care proprietarul terenului primit in schimb doreste
redarea acestuia in circuitul agricol, amenajarile aferente sunt in sarcina
administratorului drumului.
(3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobandeste prin
cumparare sau expropriere pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de
drumul vechi, ramas liber in urma darii in folosinta a noului traseu, devine
proprietate publica a statului sau a administratiei publice locale, dupa caz.
Art. 56
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a
studiilor necesare lucrarilor privind drumul public au acces pe terenuri,
indiferent de proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor
Ministerului Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru
care se solicita, in prealabil, acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii
acestor activitati se face prin afisare la sediul consiliului local si, in
scris, a detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile inainte. Se interzice
persoanelor abilitate cu efectuarea masuratorilor sau a studiilor ca, prin
activitatea lor, sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate
pe acestea. In cazul in care totusi sunt cauzate prejudicii, despagubirile sunt
suportate de administratorul drumului.
(2) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor se cauzeaza
prejudicii bunurilor sau sunt necesare modificari asupra terenului,
administratorul drumului va conveni, in prealabil, cu proprietarul terenului
asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra modalitatilor si cuantumului
despagubirilor.
CAP. 4
Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de drumuri
Art. 57
Ministerul Transporturilor coordoneaza din punct de vedere tehnic si
metodologic intreaga retea de drumuri. In aceasta calitate are urmatoarele
atributii:
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director, la
nivel national, privind dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a
schemei retelei nationale de transport, cu respectarea prevederilor programului
de amenajare a teritoriului;
c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a
intregii retele de drumuri publice;
d) asigura gospodarirea fondurilor bugetare si extrabugetare pentru
construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea
si administrarea drumurilor de interes national;
e) asigura, in conditiile legii, repartizarea si gestionarea fondurilor
extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, intretinerea,
exploatarea si administrarea drumurilor nationale, judetene si comunale din
administrarea consiliilor judetene si locale, dupa caz;
f) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program
pentru dezvoltarea si optimizarea retelei de drumuri publice;
g) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva
privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si
administrarea drumurilor de interes national, iar, impreuna cu consiliile
judetene si consiliile locale, programele finantate din Fondul special al
drumurilor publice pentru drumurile judetene si comunale, dupa caz;
h) elaboreaza norme si reglementari, in concordanta cu prevederile in
domeniu din tarile Uniunii Europene, privind proiectarea, constructia,
modernizarea, repararea, intretinerea, administrarea si exploatarea drumurilor
si, impreuna cu Ministerul de Interne, norme privind siguranta traficului pe
drumurile deschise circulatiei publice, care se supun aprobarii potrivit
prevederilor legale;
i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii
sigurantei circulatiei pe drumurile publice;
j) elaboreaza norme, studii si programe privind determinarea indicatorilor
de stare tehnica a drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a
ordinii de prioritate pentru lucrarile de drumuri;
k) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate in
domeniul drumurilor, precum si norme privind inregistrarea si prelucrarea
evolutiei traficului rutier;
l) elaboreaza o conceptie unitara privind asimilarea de utilaje si
echipamente specifice, aplicarea de tehnologii noi si eficiente, agrementate
conform legii, in proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
Art. 58
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 57, Ministerul
Transporturilor elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate persoanele
juridice sau fizice care detin drumuri in administrare sau in proprietate, cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind autonomia administratiei publice
locale si dreptul de proprietate.
Art. 59
(1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare,
intretinere, exploatare si administrare a drumurilor judetene si a celor de
interes local revine autoritatilor administratiei publice locale, cu
respectarea prevederilor art. 24.
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti
componente ale drumurilor nationale este necesar avizul prealabil al
Ministerului Transporturilor.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 60
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite astfel incat, potrivit legii penale, sa constituie
infractiuni:
a) incalcarea prevederilor art. 17 alin. (2), art. 31, art. 36, art. 44
alin. (1), art. 47 alin. (1) si ale art. 49 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda
de la 500.000 lei la 3.000.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, art. 32 alin. (2),
art. 40 alin. (2), art. 41 alin. (1), art. 42, art. 43, art. 44 alin. (3), art.
46, art. 47 alin. (2) - (5), art. 48, art. 50, art. 52 si ale art. 53 se
sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) In cazul in care, prin savarsirea uneia dintre contraventiile prevazute
la alin. (1), drumurile au fost degradate, respectiv distruse total sau
partial, in procesul-verbal de constatare se va consemna si volumul
degradarilor pricinuite. Cuantumul despagubirilor urmeaza a se stabili pe baza
de documentatii intocmite de autoritatile competente, potrivit legii.
Despagubirile aferente constituie venituri la dispozitia administratorului
drumului, respectiv pentru refacerea degradarilor produse.
Art. 61
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
60 alin. (1) si (2) se face de catre:
a) personalul din Ministerul Transporturilor si din unitatile subordonate
acestuia, imputernicit in acest scop;
b) personalul imputernicit din aparatul propriu al consiliilor judetene,
consiliilor locale si unitatilor de specialitate subordonate acestora;
c) ofiterii si subofiterii de politie, dupa caz.
Art. 62
(1) Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
(2) Prevederile art. 24 alin. (1) si ale art. 25 din Legea nr. 32/1968 nu se
aplica in cazul proiectarii, construirii si modernizarii drumurilor, precum si
in cazul amplasarii unor constructii in zona drumurilor.
Art. 63
Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 60 pot fi modificate prin hotarare
a Guvernului.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 64
Dispozitiile prevazute la art. 2, art. 24 - 27, art. 30 si 31, art. 38 si
42 se aplica si drumurilor de utilitate privata, deschise circulatiei publice,
iar prevederile art. 60, numai pentru art. 30, art. 41, art. 43, art. 44 alin.
(3), art. 47, art. 50 si 51.
Art. 65
Pana la data de 1 ianuarie 1998 Ministerul Transporturilor va elabora - in
conformitate cu normele Uniunii Europene - si va publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, noi norme si reglementari tehnice privind proiectarea,
construirea, reabilitarea si modernizarea drumurilor publice, precum si cele
privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile urbane, pentru
inlocuirea celor abrogate potrivit art. 67 din prezenta ordonanta.
Art. 66
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 67
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie
1998. Pe aceeasi data se abroga Legea drumurilor nr. 13/1974, publicata in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 107 din 31 iulie 1974, Legea nr. 37/1975 privind
sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in
localitatile urbane si rurale, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
82 din 6 septembrie 1978, Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind
proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, publicata in Buletinul
Oficial, nr. 136 din 27 decembrie 1975, cu modificarile ulterioare, si
prevederile referitoare la drumuri din Hotararea Consiliului de Ministri nr.
257/1959 privind rationalizarea folosirii terenurilor situate de-a lungul
cailor ferate si drumurilor, precum si orice prevederi contrare.
ANEXA 1
LIMITELE ZONELOR DRUMURILOR
a) Zonele de siguranta ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioara
a amprizei drumului pana la:
- 1,50 m de la marginea exterioara a santurilor, pentru drumurile situate
la nivelul terenului;
- 2,00 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile in rambleu;
- 3,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu
inaltimea pana la 5,00 m inclusiv;
- 5,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu
inaltimea mai mare de 5,00 m.
b) Zonele de protectie sunt cuprinse intre marginile exterioare ale zonelor
de siguranta si marginile zonei drumului, delimitat conform tabelului urmator:
---------------------------------------------------------
Categoria Autostrazi Drumuri Drumuri Drumuri
drumului nationale judetene comunale
---------------------------------------------------------
Distanta de
la axul
drumului
pana la
marginea 50 22 20 18
exterioara
a zonei
drumului (m)
---------------------------------------------------------
ANEXA 2
TONAJE, GABARITE SI PRESIUNI
A) Limitele maxime ale tonajelor pe osii:
------------------------------------------------------------
Categorii de drumuri Tipuri Distanta intre axele
din punct de vedere de osie alaturate
al sistemului rutier --------------------------
< 1,40 <= 2,00 > 2,00
------------------------------------------------------------
Drumuri modernizate, simpla 10,0 (11,0)
europene (E) si alte dubla 16,0 (18,0)
drumuri deschise (tandem)
traficului greu, triplat 22,0
conform listei (tridem)
aprobate de
Ministerul
Transporturilor
Alte drumuri
modernizate simpla 8,0
dubla
(tandem) 14,5
triplat
(tridem) 20,0
Drumuri pietruite simpla 7,5
dubla
(tandem) 12,0
triplat
(tridem) 16,5
------------------------------------------------------------
NOTA:
Tonajele din paranteza (...) se aplica in cazul autovehiculelor cu
suspensie pneumatica, pe masura reabilitarii drumurilor.
Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua axe avand distanta
dintre ele de cel mult 2,0 m. La greutati inegale pe axe, tonajul pe axa cea
mai incarcata ce face parte din tandem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim
admis pe osia simpla pentru categoria de drum respectiva (10,0 t, 8,0 t,
respectiv 7,5 t).
Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei axe avand distanta
dintre ele de cel mult 1,40 m, iar masa pe doua axe alaturate facand parte din
tridem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis pe osia dubla (cu aceeasi
distanta intre axe) pentru categoria de drum respectiva. Pentru osii multiple,
constituite din mai mult de trei axe alaturate, masa pe orice grup de axe
alaturate nu trebuie sa depaseasca tonajul admis pe osia astfel constituita (in
functie de distanta dintre axe) pentru categoria de drum respectiva.
Presiunea specifica pe imbracamintea drumului nu trebuie sa depaseasca 6,0
daN/cmp pentru osia nemotoare si 7,0 daN/cmp pentru osia motoare.
B) Tonajele totale maxime admise pentru vehicule sunt urmatoarele:
Autovehicule:
- cu doua axe, avand distanta dintre axe:
- mai mica de 4,0 m ........................... 16,0 t
- egala sau mai mare de 4,0 m ........ 17,0 t (18,0 t)
- cu trei axe .......................... 22,0 t (24,0 t)
- cu patru axe ......................... 24,0 t (30,0 t)
- autobuz articulat cu trei axe.................. 26,0 t
Remorci:
- cu doua axe, avand distanta dintre axe:
- mai mica de 4,0 m ........................... 16,0 t
- egala sau mai mare de 4,0 m ................. 17,0 t
- cu trei axe ................................... 22,0 t
Combinatii de vehicule:
- autotractor cu sa si semiremorca:
- cu trei axe ................................. 30,0 t
- cu patru axe, avand distanta dintre axe:
- sub 2,0 m ................................. 34,0 t
- egala sau mai mare de 2,0 m ............... 36,0 t
- cu cinci si sase axe (indiferent de
distantele dintre axe) ...................... 40,0 t
- autotren
(autovehicul + remorca = total patru axe) ..... 34,0 t
- combinatie avand cinci sau mai multe axe .... 40,0 t
NOTA:
Tonajele din paranteza (...) se aplica in cazul autovehiculelor cu
suspensie pneumatica, pe masura reabilitarii drumurilor.
C) Dimensiunile maxime de gabarit (inclusiv incarcatura) sunt urmatoarele:
latime ......................................... 2,50 m
NOTA:
Prin exceptie, pentru vehicule frigorifice avand caroseria izoterma cu
pereti grosi se admit latimi de maximum 2,6 m.
inaltime ....................................... 4,00 m
lungimi:
- vehicul fara remorca ........................ 12,00 m
- remorca ..................................... 12,00 m
- vehicul articulat ........................... 16,50 m
- autobuz sau troleibuz articulat ............. 18,00 m
- autovehicul cu remorca (autotren)............ 18,35 m
- tramvai ..................................... 30,00 m
NOTA:
Fiecare vehicul sau combinatie de vehicule in miscare trebuie sa se poata
inscrie pe o suprafata inelara cu o raza exterioara de 12,50 m si o raza
interioara de 5,30 m.
Distanta intre axa articulatiei si limita posterioara a unui vehicul
articulat nu trebuie sa depaseasca 12,00 m.