ORDIN
Nr. 407/991 din 26 iulie 1999/26 august 1999
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea si efectuarea transporturilor
rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele
maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR NR. 407 din 26 iulie
1999
MINISTERUL DE INTERNE NR. 991 din 26 august 1999
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 28 octombrie 1999
Ministrul transporturilor si ministrul de interne,
in temeiul art. 11 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998, al art. 41, 42
si al art. 57 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, aprobata si modificata prin Legea nr. 82/1998, republicata,
in temeiul art. 3 pct. 56 si al art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 263/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. 13 alin. 2 din Legea nr. 40/1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului de Interne,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere
cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit ce depasesc limitele maxime
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
aprobata si modificata prin Legea nr. 82/1998, republicata, cuprinse in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare dupa 15 zile de la data publicarii lui.
Art. 3
Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea dispozitiile contrare cu acelasi obiect de reglementare.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu
dimensiuni de gabarit ce depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme sunt elaborate in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobata si modificata prin
Legea nr. 82/1998, republicata.
Art. 2
Circulatia vehiculelor rutiere care depasesc limitele maxime admise de
greutate si/sau de gabarit prevazute in anexele nr. 1a) si 1b), cu sau fara
incarcatura, se desfasoara pe drumurile publice numai daca acestea sunt
inmatriculate, corespund din punct de vedere al starii tehnice si al cerintelor
de siguranta a circulatiei si au autorizatie speciala de transport eliberata de
administratorul drumului pe care circula.
Art. 3
Tonajele totale maxime admise pentru vehicule, prevazute la lit. B) din
anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, sunt
corespunzatoare tuturor categoriilor de drum.
Art. 4
In sensul prezentelor norme:
a) prin limita de greutate depasita se intelege depasirea a cel putin uneia
dintre limitele maxime admise de greutate totala sau pe osii fata de cele
cuprinse in anexele nr. 1a) si 1b), in functie de categoria drumului pe care se
circula si de schema configuratiei osiilor;
b) prin dimensiuni de gabarit depasite se intelege depasirea a cel putin
uneia dintre limitele maxime admise de lungime, latime sau inaltime fata de
cele prevazute in anexa nr. 1a), in functie de tipul autovehiculului sau al
combinatiei de vehicule;
c) prin greutate totala a convoiului se intelege greutatea cumulata a
vehiculului tragator, a mijlocului propriu-zis de transport, a incarcaturii, a
dispozitivului de fixare si a repartitorului de sarcina;
d) I.G.P. - Inspectoratul General al Politiei;
e) R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman";
f) A.R.R. - Autoritatea Rutiera Romana;
g) A.N.D. - Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor
din
Romania";
h) D.R.D.P. - Directia regionala de drumuri si poduri;
i) S.D.N. - Sectia de drumuri nationale;
j) A.C.I. - Agentia de control si incasare;
k) pctf - punct de control pentru trecerea frontierei;
l) E.M.C.A.T.R. - echipaj mobil de control si autorizare transporturi
rutiere;
m) C.M.R. - documentul eliberat in baza Conventiei referitoare la
contractul de transport international de marfuri pe cale
rutiera;
n) carnet TIR - documentul eliberat in baza Conventiei vamale relative la
transportul international al marfurilor;
o) T.I.R. - transport international rutier.
Art. 5
Eliberarea avizului prealabil omologarii de catre R.A.R., potrivit
prezentelor norme, precum si a autorizatiei speciale de transport pentru
trenuri rutiere si vehicule articulate se conditioneaza de respectarea masei
maxime remorcabile, cu/fara dispozitiv de franare, inscrisa in raportul de
verificare tehnica in vederea omologarii, efectuat de R.A.R.
Art. 6
(1) Circulatia vehiculelor de transport marfa pe DN1 Bucuresti - Otopeni -
Ploiesti este interzisa in conformitate cu prevederile Ordinului comun al
ministrului transporturilor si ministrului de interne nr. 271/937/1999 privind
circulatia autovehiculelor de transport marfa cu masa totala maxima autorizata
mai mare de 3,5 t pe DN1 (E60) sectorul Bucuresti - Ploiesti, nepublicat.
(2) Fac exceptie transporturile pentru care nu exista alta posibilitate de
acces.
(3) Vehiculele care efectueaza transporturile de marfa prevazute la alin.
(2) se autorizeaza in conformitate cu prevederile metodologiei comune elaborate
de A.N.D. si I.G.P.
(4) Pentru transporturile ce depasesc limitele maxime admise de greutate
si/sau de gabarit, care nu pot parcurge alte trasee datorita caracteristicilor
tehnice ale incarcaturii si ale drumului, A.N.D. poate elibera autorizatii
speciale de transport.
Art. 7
Majorarea limitelor maxime admise de greutate prevazute la lit. A) din
anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, se va realiza
numai dupa receptionarea sectoarelor de drumuri reabilitate, verificate din
punct de vedere al capacitatii portante realizate, si numai pentru
autovehiculele cu suspensie pneumatica.
Art. 8
Verificarea prin cantarirea greutatilor pe axe si a celor totale, precum si
prin masurarea dimensiunilor de gabarit la vehiculele rutiere care circula pe
drumurile publice, precum si tarifarea pentru depasirea limitelor maxime admise
de greutate si/sau de gabarit se efectueaza de catre personalul A.N.D. in pctf
si, pe reteaua interna de drumuri, de personalul administratorului acesteia.
Art. 9
Avizarea si/sau autorizarea circulatiei autovehiculelor cu depasiri de
limite maxime admise de greutate si/sau de gabarit se efectueaza de catre
administratorul drumului pe care circula acestea, in conformitate cu
prevederile art. 24 si ale anexelor nr. 1c), 2 si 3, privind limitele de
competenta.
CAP. 2
Eliberarea avizelor de principiu
Art. 10
Proiectarea, executia sau contractarea in tara ori importul de vehicule
rutiere, utilaje, agregate, instalatii, confectii metalice, prefabricate,
ansambluri si subansambluri, piese, de colete de orice fel, care, la circulatia
pe drumurile publice sau la transport, prezinta depasiri de limite maxime
admise de greutate si/sau de gabarit fata de cele prevazute in anexele nr. 1a)
si 1b) se efectueaza numai cu avizul de principiu al A.N.D. in ceea ce priveste
posibilitatea de circulatie si de transport pe drumurile publice.
Art. 11
(1) Avizul de principiu se elibereaza la cererea:
a) unitatii de proiectare, in cazul proiectarii si executiei in tara a
vehiculelor rutiere si a bunurilor prevazute la art. 10;
b) beneficiarului sau a furnizorului, in cazul achizitionarii de vehicule
rutiere sau a bunurilor prevazute la art. 12.
(2) Solicitantii vor prezenta o documentatie cuprinzand cel putin
urmatoarele:
a) caracteristicile de greutate si dimensiunile de gabarit proprii bunului,
precum si cele rezultate la transport;
b) desen la scara, din care sa reiasa dimensiunile bunului si cele
rezultate la transport;
c) traseul pe care urmeaza sa se deplaseze.
Art. 12
Din faza de proiectare se va urmari diminuarea la minimum a dimensiunilor
bunurilor ce se transporta, prin sectionare, tronsonare si demontare a
ansamblurilor, subansamblurilor si accesoriilor, astfel incat transportul
rutier sa se efectueze pe cat posibil fara demontari si remontari ale
instalatiilor ce traverseaza drumurile publice. De asemenea, se va urmari ca
greutatea totala si pe osii ale vehiculelor ce transporta aceste bunuri sa se
incadreze in limitele maxime ce pot fi autorizate, prevazute in anexa nr. 1c).
Art. 13
(1) Avizele de principiu se elibereaza in termen de cel mult 30 de zile de
la depunerea documentatiei prevazute la art. 11 alin. (2), pentru cazurile in
care nu sunt necesare studii si cercetari suplimentare pe teren.
(2) Pentru situatiile in care sunt necesare studii si cercetari
suplimentare pe teren va fi intocmit un proiect de transport de catre o unitate
de specialitate agreata de administratorul drumului. Cheltuielile
corespunzatoare studiilor, cercetarilor si intocmirii proiectului de transport
vor fi suportate de solicitant.
(3) Proiectul de transport se intocmeste strict in functie de
caracteristicile reale ale transportului.
(4) Eventualele lucrari de amenajari rutiere impuse prin proiectul de
transport vor fi supravegheate pe parcursul executiei si receptionate de
administratorii retelelor respective inaintea parcurgerii traseului.
Documentatia tehnica a lucrarilor va fi avizata, inaintea inceperii executiei,
de catre A.N.D. pentru drumurile nationale, iar pentru celelalte drumuri
publice limita de competenta se stabileste de catre administratorul acestora.
Cheltuielile corespunzatoare executiei lucrarilor vor fi suportate de
solicitant.
CAP. 3
Eliberarea avizelor prealabile omologarii
Art. 14
(1) Pentru omologarea de catre R.A.R. a vehiculelor cu depasiri de limite
maxime admise de greutate si/sau de gabarit fata de cele prevazute in anexa nr.
1a) si 1b), in vederea obtinerii cartii de identitate a vehiculului, este
necesar avizul prealabil omologarii, eliberat de A.N.D.
(2) Avizul prealabil omologarii se elibereaza la cerere, in termen de cel
mult 30 de zile, cu plata tarifelor corespunzatoare.
Art. 15
Concomitent cu eliberarea avizului prealabil omologarii, A.N.D. emite si
autorizatia speciala de transport, in conformitate cu prevederile art. 25.
Art. 16
In cazul in care, ulterior obtinerii avizului prealabil prevazut la art.
14, vehiculul suporta modificari ale caracteristicilor tehnice ce privesc
modificari de masa si/sau de gabarit, pentru care este necesara o noua
omologare, este obligatorie si obtinerea unui nou aviz prealabil acesteia,
eliberat de A.N.D.
CAP. 4
Eliberarea avizelor prealabile efectuarii transporturilor
Art. 17
(1) Avizele prealabile efectuarii transporturilor cu depasiri de limite
maxime admise de greutate si/sau de gabarit se emit, la cerere, de catre
administratorul retelei rutiere pentru rutele cu cheltuielile cele mai mici,
tinandu-se seama de restrictiile de circulatie existente la data efectuarii
transportului, in limitele de competenta si conform precizarilor prevazute in
anexele nr. 2 si 3, si se tarifeaza corespunzator.
(2) Pentru autovehiculele care efectueaza transporturi in trafic
international A.N.D. elibereaza, la cerere, un aviz prealabil efectuarii
transportului. Pana la obtinerea autorizatiei speciale de transport transportul
destinat exportului se poate efectua si in baza avizului prealabil efectuarii
transportului, tarifarea facandu-se la agentia A.N.D. din pctf, in functie de
caracteristicile reale de greutate pe axe, totala si de gabarit ale convoiului.
In cazul in care, in relatia de trafic direct, originea sau destinatia se afla
pe alta retea de drumuri publice decat drumurile nationale se impune avizarea
sau autorizarea de catre administratorul sectoarelor de drum pe care se
circula.
CAP. 5
Eliberarea autorizatiilor speciale de transport
Art. 18
Limitele de competenta ale unitatilor de drumuri pentru eliberarea
autorizatiilor speciale de transport sunt prevazute in anexele nr. 2 - 4.
Art. 19
Autorizatiile solicitate de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de
Interne se elibereaza, la cerere, numai de catre A.N.D. pentru drumurile
nationale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta se
stabileste de catre administratorul acestora.
Art. 20
(1) Pentru situatiile in care sunt necesare studii si cercetari
suplimentare pe teren va fi intocmit un proiect de transport de catre o unitate
de specialitate agreata de administratorul drumului. Cheltuielile
corespunzatoare studiilor, cercetarilor si intocmirii proiectului de transport
vor fi suportate de solicitant.
(2) Proiectul de transport se intocmeste strict in functie de
caracteristicile reale ale transportului.
(3) Eventualele lucrari impuse prin proiectul de transport vor fi
supravegheate pe parcursul executiei si receptionate de administratorii
retelelor respective inaintea parcurgerii traseului. Documentatia tehnica a
lucrarilor va fi avizata inaintea inceperii executiei de catre A.N.D. pentru
drumurile nationale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta
se stabileste de catre administratorul acestora. Cheltuielile corespunzatoare
executiei lucrarilor vor fi suportate de solicitant.
Art. 21
Autorizatiile speciale de transport se elibereaza la cerere, contra cost,
tinandu-se seama de:
a) conditiile impuse de avizul prevazut la art. 17 si de proiectul de
transport, in cazurile prevazute la art. 20;
b) siguranta in circulatie pe timp de iarna - vara, zi - noapte;
c) capacitatea portanta a sistemului rutier si a lucrarilor de arta;
d) necesitatea protejarii tuturor accesoriilor drumurilor sau care
traverseaza drumul.
Art. 22
Autorizatiile speciale de transport se emit pentru perioade limitate,
tinandu-se seama de restrictiile de circulatie cu caracter temporar sau
permanent, ce impun ocolirea sectoarelor restrictionate.
Art. 23
Pana la definitivarea unor studii privind instituirea barierelor de dezghet
administratorul drumului, cu acordul organelor de politie rutiera, poate
institui restrictii in perioade de umiditate maxima, pe zone (ses - munte),
diminuand limitele maxime admise de greutate pe osii cu 20%, procent rezultat
prin trecerea limitei prevazute pe osia simpla de la categoria drumurilor
modernizate europene (E) la categoria imediat inferioara a altor drumuri
modernizate.
Art. 24
(1) Limitele maxime de greutate pe osii, ce pot fi autorizate in functie de
categoria drumului pe care se circula, prevazute la lit. A) din anexa nr. 2 la
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, pot fi depasite cu:
a) 3,5 tone pentru osia simpla;
b) 6,0 tone pentru osia dubla (tandem);
c) 7,0 tone pentru osia tripla (tridem).
(2) In mod exceptional se pot autoriza transporturi de interes national, cu
depasiri de greutate pe configuratii de osii peste limitele prevazute la alin.
(1), pentru care nu exista posibilitatea tehnica de diminuare a greutatii
incarcaturii sau a inlocuirii mijlocului de transport, in conditiile prevazute
la art. 20 si cu plata tarifului corespunzator.
Art. 25
Autorizatiile speciale de transport au o perioada de valabilitate stabilita
dupa cum urmeaza:
a) 12 luni pentru vehiculele inmatriculate in Romania:
- pe unul sau mai multe trasee prestabilite, cu un numar limitat de curse,
perioada putand fi redusa in cazuri exceptionale, justificate prin documente
contractuale in vigoare la data solicitarii, din care sa rezulte ca vehiculul
este utilizat o perioada limitata. Daca autorizatiile speciale de transport
sunt eliberate pentru autovehicule care efectueaza trafic international, ele
cuprind in mod obligatoriu o anexa pentru vizarea de catre A.C.I. la iesirea si
intrarea din/in Romania;
- pe drumurile nationale din Romania, in cazul in care solicitantul nu
poate stabili trasee. In acest caz autorizatiile speciale de transport se
elibereaza la un rulaj mediu lunar de cel putin 1.000 km cu incarcatura,
autorizatia speciala de transport avand ca anexa obligatorie restrictii de
circulatie temporare sau permanente, cu respectarea prevederilor art. 24;
- pentru alte drumuri publice decat cele nationale, in cazul in care nu pot
fi stabilite trasee, rulajul mediu lunar va fi apreciat de administratorul
drumului si conditionat de eventualele restrictii de circulatie;
b) maximum 30 de zile pentru traseu unic dus, dus-intors, mai multe curse
identice sau in circuit.
Art. 26
Limitele maxime de greutate si/sau de gabarit, pentru care se pot elibera
autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 25 lit. a), sunt:
a) 60,0 tone pentru greutatea totala a convoiului;
b) cele prevazute in anexa nr. 1c) pentru greutatile pe osii;
c) 3,20 m pentru latime;
d) 4,20 m pentru inaltime;
e) 30,0 m pentru lungime.
Art. 27
(1) Autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 15 si la art. 25
lit. a) se reinnoiesc pentru o noua perioada de 12 luni, daca solicitarea
transportatorului a fost facuta inaintea expirarii perioadei de valabilitate a
autorizatiei speciale de transport si daca sunt respectate conditiile impuse de
reglementarile in vigoare.
(2) Autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 15 si la art. 25
lit. a) se reinnoiesc numai de administratorul drumului pe care se circula.
(3) Reinnoirea autorizatiilor speciale de transport prevazute la alin. (1)
se poate face la cererea transportatorului, in termenul de valabilitate a
autorizatiei speciale de transport, daca:
a) se mentin caracteristicile tehnice autorizate initial;
b) se mentin aceleasi numere de inmatriculare a vehiculelor componente ale
ansamblului rutier.
Art. 28
(1) Autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 25 lit. b) pot fi
prelungite de emitent, fara plata tarifelor.
(2) Prelungirea valabilitatii autorizatiilor speciale de transport
prevazute la alin. (1) este posibila pentru o singura perioada de cel mult 30
de zile, in urmatoarele conditii:
a) la cererea transportatorului, in termenul de valabilitate a autorizatiei
speciale de transport;
b) daca se mentin caracteristicile tehnice autorizate initial;
c) daca se mentin aceleasi numere de inmatriculare a vehiculelor componente
ale ansamblului rutier;
d) confirmarea in scris a administratorului drumului, pentru care urmeaza
sa expire valabilitatea autorizatiei speciale de transport, asupra neefectuarii
totale sau partiale a transporturilor respective, dupa verificarea prealabila.
Art. 29
(1) Autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 25 lit. b) pot fi
reinnoite de catre emitent, in cazul depasirii cu cel mult 10 zile
calendaristice a termenului de valabilitate, in aceleasi conditii prevazute la
art. 28 alin. (2) lit. b) - d), cu achitarea tarifului de eliberare a
autorizatiei speciale de transport si a diferentelor rezultate din recalcularea
tarifelor.
(2) In cazul depasirii termenului de valabilitate a autorizatiilor speciale
de transport prevazute la art. 24 lit. b) cu peste 10 zile calendaristice,
acestea nu se reinnoiesc. In aceasta situatie se elibereaza o noua autorizatie
speciala de transport, in conditiile prevazute la art. 21.
Art. 30
In cazul neefectuarii in totalitate a transporturilor autorizate, dupa
prelungirea termenului de valabilitate, emitentul poate acorda o noua
autorizatie speciala de transport, in conditiile art. 29 alin. (1), cu
prelungire conform art. 28 alin. (2).
Art. 31
Autorizatiile speciale de transport prevazute la art. 25 lit. b) se pot
elibera pentru o cursa dus, dus-intors, mai multe curse identice sau in
circuit.
Art. 32
Pierderea autorizatiei speciale de transport determina solicitarea
eliberarii unei noi autorizatii speciale de transport, cu plata integrala a
tarifelor in vigoare.
Art. 33
Cererea pentru eliberarea autorizatiilor speciale de transport se va
completa integral de catre solicitant cu date si caracteristici reale, urmarile
nerespectarii acestora atragand responsabilitatea transportatorului.
Art. 34
In functie de limitele de competenta, termenele maxime pentru eliberarea
avizelor prealabile si a autorizatiilor speciale de transport sunt prevazute in
anexa nr. 4.
Art. 35
In cazul in care pe traseul solicitat exista obstacole care impun limitare
de gabarit in inaltime sau latime, la eliberarea autorizatiei speciale de
transport se vor avea in vedere spatiile de siguranta necesare, astfel:
a) pentru inaltime: minimum 10 cm;
b) pentru latime: minimum 20 cm de fiecare parte.
Art. 36
In cazul in care mijlocul de transport este prevazut din constructie cu
dispozitive care permit reducerea inaltimii, acest sistem se va mentiona in mod
obligatoriu in cererea pentru eliberarea autorizatiei speciale de transport, cu
specificarea limitei minime posibile de inaltime.
Art. 37
In cazul cantaririi autovehiculelor se admit urmatoarele tolerante:
a) in agentiile din pctf, pe instalatii fixe de cantarire:
- pentru osia simpla + 200 kg;
- pentru osia dubla (tandem) + 400 kg;
- pentru osia tripla (tridem) + 500 kg;
- pentru greutatea totala a autovehiculului + 500 kg;
b) de catre E.M.C.A.T.R., pe instalatiile portabile de cantarire:
- pentru osia simpla + 200 kg;
- pentru osia dubla (tandem) + 400 kg;
- pentru osia tripla (tridem) + 500 kg;
- pentru greutatea totala a autovehiculului: suma tolerantelor pe
configuratiile osiilor autovehiculului.
Art. 38
In cazul masurarii efective a dimensiunilor de gabarit se admit urmatoarele
tolerante:
a) inaltime: + 5 cm;
b) latime: + 5 cm;
c) lungime: + 10 cm.
Art. 39
In situatiile in care instalatiile de cantarire prevazute la art. 37 nu
functioneaza sau in lipsa acestora, greutatea totala se stabileste din
documentele aflate la bordul autovehiculului: C.M.R., carnet TIR, factura,
certificat de inmatriculare etc., fara aplicarea tolerantelor.
Art. 40
In cazul in care se depaseste una dintre limitele de greutate sau de gabarit
prevazute in autorizatia speciala de transport, se elibereaza o noua
autorizatie, achitandu-se tariful pentru autorizare si diferentele rezultate
din recalcularea tarifelor.
CAP. 6
Conditii de efectuare a transporturilor cu depasiri de limite maxime admise
de greutate si/sau de gabarit
Art. 41
Transportatorul este obligat sa respecte conditiile impuse prin autorizatia
speciala de transport.
Art. 42
(1) Vehiculele care depasesc limitele maxime admise de greutate si/sau de
gabarit pot circula pe drumurile publice in baza autorizarii efectuate de catre
administratorul drumului public, in cazul in care sunt indeplinite conditiile
prevazute de prezentele norme, cele cuprinse in reglementarile privind
conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in
vederea admiterii in circulatia pe drumurile publice din Romania, precum si
cele prevazute in orice alte acte normative ce privesc circulatia pe drumurile
publice si care se afla in vigoare.
(2) Se excepteaza de la plata autorizatiilor speciale de transport
autospecialele destinate stingerii incendiilor, apartinand Inspectoratului
General al Corpului Pompierilor Militari, aflate in misiune, precum si
autospecializatele apartinand administratorului retelei rutiere, in conditiile
prevazute la alin. (1), inclusiv cu respectarea semnalizarii restrictiilor de
circulatie.
Art. 43
Pentru tractarea remorcilor, sistemele de prindere-cuplare ale tractorului
si remorcii vor fi supuse unor verificari tehnice suplimentare, efectuate de
personal autorizat, folosind mijloace tehnice de defectoscopie nedistructiva.
Prin buletin de analiza defectoscopica se vor certifica constatarile facute cu
privire la defectele materialului, slabiri ale structurii sau efectuarea de
reparatii cu adaugarea de alte metale (suduri) la carling sau cupla. O copie de
pe buletinul de analiza va fi atasata documentelor ce insotesc transportul,
pentru a putea fi prezentata organelor de control.
Art. 44
Mijloacele de transport vor fi dotate cu echipament complet - trusa cu
scule, accesorii si altele asemenea - in stare buna, pentru interventie
imediata in caz de necesitate, inclusiv cu accesorii necesare pentru perioada
de iarna (lopata, nisip, lanturi antiderapante).
Art. 45
Incarcatura de pe mijlocul de transport se fixeaza si se ancoreaza de catre
transportator. In cazul in care este necesar un proiect de coletaj intocmit de
o unitate de proiectare autorizata pentru astfel de lucrari, fixarea si
ancorarea se vor face potrivit acestuia. Transportatorul si/sau unitatea de
proiectare, dupa caz, sunt raspunzatoare de prejudiciile si accidentele produse
prin neluarea masurilor de ancorare in siguranta a obiectului pe timpul
transportului.
Art. 46
(1) La semnalizarea si solicitarea personalului autorizat, transportatorul
este obligat sa opreasca convoiul si sa prezinte autorizatia speciala de
transport pe baza careia se efectueaza transportul, sa respecte indicatiile
speciale pe care le primeste si sa supuna convoiul verificarilor de greutate pe
axe, totala si de gabarit, efectuate cu sau fara instalatiile de cantarire.
(2) Oprirea convoiului se face de catre organele de politie. Verificarea
tuturor documentelor specifice transportului cu depasiri de limite masice
si/sau de gabarit, emise de administratorul retelei rutiere, se efectueaza de
catre reprezentantii autorizati ai acestuia, in baza prezentarii legitimatiei
nominale.
Art. 47
Pentru subtraversarea conductelor, retelelor aeriene si a altor instalatii,
solicitantul autorizatiei speciale de transport va obtine inaintea plecarii in
cursa avizele unitatilor care le administreaza, in vederea ridicarii,
demontarii si remontarii acestora, dupa caz.
Art. 48
(1) Traversarea pasajelor la nivel cu calea ferata, unde exista semnalizare
automata, se va efectua in maximum 30 de secunde.
(2) Orice depasire a timpului de trecere se va face numai cu avizul
prealabil al organelor care administreaza calea ferata.
Art. 49
(1) Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea ferata de catre
convoaiele cu gabarit depasit se va obtine, in prealabil, aprobarea organelor
care administreaza calea ferata, in urmatoarele cazuri:
a) latimi mai mari de 5,0 m;
b) inaltimi mai mari de 4,5 m, in cazul liniilor electrificate;
c) lungimi mai mari de 30,0 m.
(2) Organele de administrare a caii ferate pot stabili si alte conditii de
trecere pe pasajele la nivel cu calea ferata.
Art. 50
Trecerea pe poduri, pe pasaje superioare si viaducte se va efectua cu viteza
maxima de 10 km/h, fara opriri, fara socuri, pe banda din dreapta in sensul de
mers sau conform conditiilor speciale prevazute in autorizatie. In cazurile
speciale prevazute in autorizatie trecerea se poate efectua prin tractare cu
cablu.
Art. 51
Parcurgerea unui sector de drum fara autorizatie speciala de transport se
sanctioneaza cu amenda contraventionala, precum si cu suportarea despagubirilor
aduse administratorului drumului, potrivit legii.
Art. 52
Aplicarea amenzii contraventionale nu exclude achitarea tarifelor pentru
eliberarea autorizatiilor speciale de transport si a tarifelor pentru depasire
de limite maxime admise de greutate si/sau de gabarit.
Art. 53
Bunurile care depasesc la transport limitele maxime admise de gabarit vor
avea inscrise cu vopsea, pe lateral, dimensiunile de gabarit in pozitie de
transport, in mm (lungime x latime x inaltime).
Art. 54
La depasirea limitei maxime admise de latime a vehiculului sau a
incarcaturii marginile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din
spate, cu tablite avand aplicate benzi din folie retroreflectorizanta alb-rosu,
avand o inclinatie de 45 grade, descendente spre exteriorul vehiculului sau al
incarcaturii, pe un fond avand dimensiunile de 40 cm latime si 1,20 - 1,50 m
inaltime.
Art. 55
Daca latimea convoiului in mers este cuprinsa intre limita maxima admisa si
3,20 m inclusiv, acesta va avea montata, suplimentar, in mod obligatoriu, in
fata si in spate, cate o tablita avertizoare cu inscriptia "ATENTIE!
GABARIT DEPASIT!", iar mijlocul de tractare va folosi continuu lampile
girofar de culoare galbena.
Art. 56
In cazul in care latimea este cuprinsa intre 3,20 m si 4,50 m inclusiv, pe
conturul lateral al incarcaturii se vor instala, suplimentar, becuri de
semnalizare, la echidistante de cel mult 1,0 m. Totodata, convoiul va fi
precedat in mers de un autovehicul echipat cu doua lampi girofar de culoare
galbena, in functiune, dotat cu tablita cu inscriptia "ATENTIE! GABARIT
DEPASIT!", montata astfel incat sa fie cat mai vizibila din sensul opus de
circulatie.
Art. 57
Daca latimea convoiului depaseste 4,50 m, pe langa conditiile prevazute la
art. 56, acesta va fi urmat de un vehicul dotat cu doua lampi girofar de
culoare galbena, in functiune, si cu tablita cu inscriptia "ATENTIE!
GABARIT DEPASIT!", montata in spate.
Art. 58
Tablitele avertizoare cu inscriptia "ATENTIE! GABARIT DEPASIT!"
vor avea dimensiunile de cel putin 25 cm latime si 100 cm lungime.
Art. 59
Tablitele avertizoare vor fi realizate cu folie retroreflectorizanta si vor
avea fond de culoare galbena cu inscris negru. Inaltimea caracterelor literelor
va fi de cel putin 15 cm.
Art. 60
Daca inaltimea incarcaturii nu face vizibila din spate lumina de avertizare
a lampilor girofar, se vor instala, suplimentar, in spatele incarcaturii, la
inaltime de 2,5 - 3,0 m de la partea carosabila, doua lampi girofar de culoare
galbena, cu alimentare separata. Aceste lampi vor functiona tot timpul cat
convoiul se afla pe partea carosabila.
Art. 61
Lampile girofar cu lumini intermitente galbene vor fi montate astfel incat
sa fie vizibile de la o distanta de minimum 100 m.
Art. 62
Dubla insotire prevazuta la art. 57 este obligatorie si pentru cazurile in
care lungimea totala a convoiului depaseste 30,0 m.
Art. 63
Echipajele autorizate care insotesc transporturile cu depasiri de limite
maxime admise de greutate si/sau de gabarit trebuie sa fie formate din cel
putin doua persoane pe autovehicul.
Art. 64
Pentru transporturile a caror greutate totala este mai mare de 60 de tone,
trecerea pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectueaza,
obligatoriu, cu intreruperea temporara si locala a circulatiei, pentru
traversarea singulara a lucrarii de arta, prin insotirea si dirijarea de catre
organele de politie rutiera. Transportatorul va solicita, inaintea eliberarii
autorizatiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul
I.G.P. pentru intreruperea temporara si locala a circulatiei.
Art. 65
(1) Autorizatia speciala de transport pentru depasire de limite maxime
admise de greutate si/sau de gabarit, in original, trebuie sa insoteasca
transportul si este valabila doar pentru traseul, sensul, perioada si
caracteristicile autorizate.
(2) Transportatorul are obligatia sa prezinte autorizatia speciala de
transport pe parcursul efectuarii cursei tuturor organelor de control
abilitate.
Art. 66
In situatia in care se transporta pe platforme utilaje autopropulsate care
la transport depasesc limitele maxime admise de inaltime, la subtraversarea
unor obstacole utilajul poate fi coborat de pe mijlocul de transport, astfel
incat sa parcurga zona respectiva pe rotile proprii. In cazul in care utilajul
este senilat, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un
pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafetei de rulare a partii
carosabile. Montarea si demontarea suportului de rulare se fac prin grija
transportatorului.
Art. 67
In cazul in care inaltimea sau latimea transportului depaseste gabaritul de
libera trecere in dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutiera,
trecerea se va efectua prin ocolirea sau demontarea si remontarea acestora prin
grija si cheltuiala beneficiarului de transport sau transportatorului, cu
avizul si in prezenta delegatului unitatii care administreaza drumul respectiv.
Art. 68
(1) In cazul transporturilor a caror latime impune intreruperea temporara
si locala a circulatiei, cu insotire si prin dirijare de catre organele de
politie rutiera, transportatorul este obligat sa obtina aprobarea I.G.P. si sa
intocmeasca un program de transport etapizat. Programul se va stabili de comun
acord cu politia rutiera si va fi comunicat inaintea efectuarii transportului
administratorului drumului si prin mass-media. Transportatorul este obligat sa
achite contravaloarea prestatiei efectuate atat de echipajele mobile de
insotire, cat si de celelalte cadre de politie participante, pentru asigurarea
securitatii deplasarii transportului, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) transportatorul va solicita,
inaintea obtinerii autorizatiei speciale de transport emise de administratorul
drumului, acordul I.G.P. pentru intreruperea temporara si locala a circulatiei,
propunand spre aprobare si un program comun de lucru.
Art. 69
Pentru situatiile prevazute la art. 64 si la art. 68 alin. (1) emitentul
autorizatiei speciale de transport va specifica in aceasta conditia insotirii
transportului de catre organele politiei rutiere.
Art. 70
(1) Este interzisa circulatia autovehiculelor cu depasiri de limite maxime
admise de greutate si/sau de gabarit pe timp de ceata si cu vizibilitate redusa
sub 100 m, in caz de ninsoare abundenta, polei sau alte fenomene naturale ce
afecteaza siguranta circulatiei.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) convoiul va fi retras in afara
platformei drumului si se vor respecta strict interdictiile si restrictiile de
circulatie din perioada efectuarii transportului.
Art. 71
Pentru cazurile prevazute la art. 70 emitentul poate prelungi sau reinnoi,
la cererea transportatorului, autorizatia speciala de transport, in conditiile
prezentelor norme.
Art. 72
Este interzisa oprirea convoaielor cu depasirea limitelor maxime admise de
greutate si/sau de gabarit pe sectoare de drum unde este afectata fluenta
traficului: poduri, pasaje, pante, sectoare ingustate datorita unor lucrari, in
curbe sau pe sectoare fara vizibilitate.
Art. 73
(1) Transporturile cu depasiri de limite maxime admise de greutate si/sau
de gabarit se vor efectua, pe cat posibil, in perioade cu trafic redus, intre
orele 6,00 - 8,00 15,00 - 17,00 evitandu-se circulatia prin orase, municipii
sau zone aglomerate.
(2) Se interzice efectuarea transporturilor cu depasiri de limite maxime
admise de greutate si/sau de gabarit in zilele de sambata, duminica si in alte
zile nelucratoare.
(3) In cazuri deosebite se pot efectua transporturi si in perioadele
prevazute la alin. (2), cu acordul organului ce administreaza drumul, precum si
al politiei rutiere.
CAP. 7
Conditii impuse la insotirea convoaielor cu depasiri de limite maxime
admise de greutate si/sau de gabarit
Art. 74
Insotirea convoaielor cu depasiri de limite maxime admise de greutate
si/sau de gabarit se va efectua numai de catre personal specializat, apartinand
agentilor economici cu personalitate juridica romana.
Art. 75
Agentii economici si personalul nominalizat al acestora, care insotesc
aceste convoaie, vor fi autorizati in comun de catre A.N.D. si A.R.R.
Art. 76
Pentru autorizare agentii economici vor depune o documentatie care va
cuprinde urmatoarele:
a) certificatul de inregistrare la oficiul registrului comertului, in copie;
b) codul fiscal, in copie;
c) extras din statutul/regulamentul, din care sa reiasa domeniul de
activitate al acestuia in transporturi rutiere de marfuri si bunuri sau
activitatile conexe transportului rutier, in copie legalizata;
d) numarul de autovehicule pentru care se solicita autorizarea, cu
specificarea numerelor de inmatriculare ale acestora, la care se anexeaza copii
de pe certificatul de inmatriculare, cartea de identitate a vehiculelor, precum
si de pe dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice. In cazul in care
mijlocul de transport necesita licenta de executie pentru vehicul, conform
legislatiei in vigoare, aceasta se va anexa in copie, impreuna cu licenta de
transport;
e) copie de pe contractul de munca sau de colaborare pentru personalul
nominalizat.
Art. 77
Personalul autorizat sa insoteasca convoaiele este obligat sa prezinte de
fiecare data, la controlul efectuat de personalul abilitat de administratorul
drumului, autorizarea agentului economic, in copie, precum si autorizarea
nominala in original.
Art. 78
Autovehiculele destinate sa insoteasca convoaiele vor fi dotate,
obligatoriu, cu:
a) tablite avertizoare cu inscriptia "ATENTIE! GABARIT DEPASIT!",
vizibile atat ziua, cat si noaptea;
b) doua lampi girofar de culoare galbena, vizibile atat ziua, cat si
noaptea, de la o distanta de cel putin 100 m;
c) baston telescopic pentru masuratori de inaltime (minimum 8,0 m) si
ruleta de minimum 20,0 m lungime;
d) trusa completa cu scule;
e) accesorii pentru depanarea defectiunilor ce pot aparea la vehiculele
care sunt insotite;
f) lopata, lada cu nisip si lanturi antiderapante pentru circulatia pe timp
de iarna, precum si cu un numar suficient de cale pentru blocarea rotilor, in
scopul prevenirii deplasarii accidentale a convoiului in cazul unei opriri
accidentale pe o panta sau rampa cu o inclinare minima de 3%;
g) statii de emisie-receptie mobile si portabile, cu care sa se poata tine
legatura cu ceilalti conducatori auto;
h) veste reflectorizante;
i) baston de dirijare, avand lumina galbena.
Art. 79
Personalul care insoteste convoaiele are urmatoarele obligatii:
a) sa verifice existenta si respectarea prevederilor autorizatiei speciale
de transport sau ale avizului prealabil efectuarii transportului, in cazul
exportului;
b) sa cunoasca restrictiile de circulatie de pe traseul de parcurs,
printr-o informare prealabila la organele care administreaza reteaua rutiera
respectiva;
c) sa verifice, in prealabil, traseul ce trebuie parcurs si eventualele
ocoliri;
d) in cazul stationarii accidentale pe partea carosabila, sa semnalizeze
vizibil convoiul de la o distanta de cel putin 50 m, in fata si in spatele
acestuia, pentru avertizarea celorlalti participanti la trafic, si sa ia toate
masurile pentru dirijarea locala a coloanelor de vehicule, facilitand
deplasarea vehiculelor, alternativ, pe cele doua sensuri de mers;
e) sa cunoasca piesa de transportat si sa verifice ancorarea acesteia la
plecare si pe parcurs;
f) sa verifice permanent existenta, eficienta si functionarea tuturor
mijloacelor de semnalizare luminoasa, luand masuri de remediere imediata a
defectelor, precum si existenta si eficienta tablitelor avertizoare, prevazute
cu folii retroreflectorizante;
g) sa verifice functionarea lampilor girofar;
h) sa verifice existenta si functionarea becurilor de semnalizare amplasate
pe partile laterale ale incarcaturii;
i) sa stabileasca etapele intregului traseu de parcurs, inclusiv zonele
optime pentru stationari, in functie de gabaritul convoiului;
j) atata timp cat se afla pe suprafata carosabilului sa poarte vesta
reflectorizanta, conform modelului stabilit de A.N.D. si I.G.P., indiferent de
gradul de iluminare;
k) sa dirijeze si sa opreasca convoiul in afara partii carosabile, atunci
cand are neclaritati referitoare la parcurgerea unui sector din traseu, si sa
faca o recunoastere prealabila a acestui sector;
l) in cazul stationarilor sa se asigure ca transportul nu stanjeneste circulatia
si ca este semnalizat corespunzator;
m) sa evite circulatia pe vreme nefavorabila, cu vizibilitate redusa, cu
valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos;
n) sa dirijeze si sa opreasca convoiul in afara partii carosabile, atunci
cand in spatele acestuia se formeaza coloana de autovehicule;
o) sa ii dirijeze pe ceilalti participanti la trafic, atunci cand este
necesar;
p) sa solicite sprijinul organelor administratiei publice locale si sa
respecte recomandarile facute de reprezentantii acesteia ori de cate ori este
cazul sau atunci cand au avut loc evenimente deosebite;
q) sa il informeze din timp pe conducatorul auto al convoiului despre
particularitatile starii partii carosabile si ale traficului (curbe cu
vizibilitate redusa, poduri, depasiri de vehicule cu deplasare lenta sau
stationate) si sa ia masurile ce se impun;
r) sa verifice permanent si sa il informeze pe conducatorul convoiului
despre defectiunile si deficientele sesizate, referitoare la vehicul, la
ancorarea marfii, la sistemul de iluminare-semnalizare etc.
Art. 80
Pentru nerespectarea prevederilor art. 78 si 79 personalul cu sarcini de
control si autorizare a transporturilor rutiere, precum si agentii de
circulatie pot retine autorizarea nominala a persoanei care insoteste convoiul,
pe care o preda emitentului, acesta avand posibilitatea de a decide retragerea
autorizarii.
Art. 81
In functie de gravitatea si de frecventa abaterilor emitentul poate retrage
pentru o perioada determinata sau definitiv autorizarea agentului economic de a
insoti vehicule cu depasiri de limite maxime admise de greutate si/sau de
gabarit.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 82
In cazul efectuarii unui transport pe un traseu de drum avand
administratori diferiti, emitentul autorizatiei speciale de transport pentru
sectorul de drum cu lungimea cea mai mare va solicita, obligatoriu,
transportatorului sa prezinte autorizatiile speciale de transport eliberate de
ceilalti administratori.
Art. 83
Administratorul drumului care elibereaza autorizatia speciala de transport
poate modifica, partial sau total, traseul de parcurs, in functie de
restrictiile de circulatie aparute in perioada de valabilitate a autorizatiei,
fara incasarea de tarife suplimentare. In aceasta situatie emitentul poate
prelungi valabilitatea autorizatiei speciale de transport, la cererea
transportatorului, daca aceasta se justifica.
Art. 84
In anumite perioade se poate interzice efectuarea transporturilor cu
depasiri de limite maxime admise de greutate si/sau de gabarit, conditie ce se
va inscrie in autorizatia speciala de transport.
Art. 85
Restrictiile sau devierile de circulatie, in functie de natura acestora,
vor fi comunicate prin mass-media pentru a fi cunoscute de participantii la
trafic. Titularii autorizatiilor speciale de transport au obligatia de a le
prezenta unitatilor emitente pentru efectuarea eventualelor modificari de
traseu.
Art. 86
Transportatorii titulari de autorizatii speciale de transport prevazute la
art. 25 lit. a) sunt obligati sa se informeze periodic la emitent cu privire la
aparitia unor noi restrictii de circulatie existente pe traseele autorizate. In
cazul in care se impune modificarea unor trasee, titularul autorizatiei
speciale de transport are obligatia de a se prezenta la emitent pentru
modificarea corespunzatoare.
Art. 87
Personalul autorizat cu drept de control poate retine autorizatia speciala
de transport, in cazul incalcarii uneia sau mai multor conditii prevazute in
prezentele norme sau atunci cand, din anumite motive, nu mai sunt conditii de
efectuare a transportului. In aceste cazuri convoiul va fi retras, obligatoriu,
in afara platformei drumului, pana la solutionarea acestora.
Art. 88
(1) Unitatea care efectueaza transportul si/sau echipajul de insotire, dupa
caz, va suporta cheltuielile de reparatii datorate degradarilor provocate
drumurilor si lucrarilor de arta, precum si alte despagubiri potrivit legii,
cauzate din vina acestora.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) institutiile din sistemul de
aparare, de ordine publica si siguranta nationala, care efectueaza transporturi
pentru indeplinirea misiunilor stabilite prin lege.
Art. 89
Instalatiile de cantarire a autovehiculelor functioneaza conditionat de
verificarile metrologice periodice, efectuate de personal autorizat caruia ii
revine responsabilitatea preciziei nominale, intre verificari succesive, la o
exploatare corespunzatoare a acestora.
Art. 90
(1) Verificarile metrologice ale instalatiilor de cantarire se vor realiza
in termene scadente, la solicitarea detinatorului, depasirea acestora conducand
la responsabilitatea detinatorului.
(2) In cazul unor verificari metrologice justificate, solicitate
suplimentar de catre alte organe decat cele detinatoare, contravaloarea
acestora va fi suportata de solicitant.
Art. 91
Nerespectarea prevederilor prezentelor Norme privind autorizarea si
efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit
care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997,
republicata, se sanctioneaza potrivit legii.
Art. 92
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1a)
la norme
LIMITE MAXIME ADMISE
de greutate, pe configuratii de osii, in functie de categoria drumului, pentru
autovehiculele de transport marfa si dimensiuni de gabarit, fara a necesita
autorizatie speciala de transport
______________________________________________________________________________
|Nr. | Caracteristicile vehiculelor | Drumuri |Alte |Drumuri
|
|crt.| | modernizate |drumuri |pietruite
|
| | | europene (E) |modernizate| |
| | | si drumuri | |
|
| | | deschise | |
|
| | | traficului | |
|
| | | greu | |
|
|____|___________________________________|______________|___________|__________|
| 0. | 1 | 2 | 3 | 4
|
|____|___________________________________|______________|___________|__________|
| 1. | Inaltime (m) | 4,00 | 4,00 | 4,00
|
|____|___________________________________|______________|___________|__________|
| 2. | Latime (m) | 2,50 | 2,50 | 2,50
|
|____|___________________________________|______________|___________|__________|
| 3. | Latime, pentru vehicule | | |
|
| | frigorifice cu caroserie izoterma | 2,60 | 2,60 | 2,60
|
| | (m) | | |
|
|____|___________________________________|______________|___________|__________|
| | | autovehicule (solo) | 12,00 | 12,00 | 12,00
|
| | | trenuri rutiere | 18,35 | 18,35 | 18,35
|
| 4. | Lungime | vehicule articulate | 16,50 | 16,50 | 16,50
|
| | (m) | autocare cu remorca | 18,00 | 18,00 | 18,00
|
| | | autobuze articulate | 18,00 | 18,00 | 18,00
|
|____|____________|______________________|______________|___________|__________|
| 5. | Greutati | simpla | 10,00 (11,00)| 8,00 | 7,50
|
| | pe osii | dubla (tandem) | 16,00 (18,00)| 14,50 | 12,00
|
| | (t) | tripla (tridem) | 22,00 | 20,00 | 16,50
|
|____|____________|______________________|______________|___________|__________|
NOTA:
Tonajele mentionate in paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate
(receptionate) si numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, in
conformitate cu lista cuprinzand drumurile publice, stabilita anual de catre
Ministerul Transporturilor.
ANEXA 1b)
la norme
LIMITE MAXIME ADMISE
de greutate totala pentru vehicule rutiere
LEGENDA:
O = cerc (roata) continuu
0 = cerc (roata) punctat
____________________________________________________________________________
| Categoria | Schema | Schema | Distanta | Tonajele |
| vehiculelor | autovehiculelor | configuratiilor | dintre | totale |
| | | pe osii | axe (m) | (t) |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... | | | |
| | _/ |____: | A2 | D < 4,0 | 16,0
|
| | |_________| | | | |
| | O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<--->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... | | | |
| | _/ |____: | A2* |D >/= 4,0 | 17,0
|
| | |_________| | | | (18,0) |
| | O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<--->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| autovehicule | __...... | | | |
| marfa (solo) | _/ |____: | A3 | ... | 22,0 |
| | |_________| | | | (24,0) |
| | O OO | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... | | | |
| | _/ |____: | A4 | ... | 24,0 |
| | |_________| | | | (30,0) |
| | O OOO | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... ....... | | | |
| | _/ |____: :_____: | A2R2 | ... | 34,0 |
| | |_________|_|_____| | | | |
| | O O O O | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... ....... | | | |
| | _/ |____: :_____: | A2R3 | ... | 40,0 |
| | |_________|_|_____| | | | |
| | O O O OO | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... ....... | | | |
| trenuri | _/ |____: :_____: | A3R2 | ... | 40,0 |
| rutiere | |_________|_|_____| | | | |
| | O OO O O | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... ....... | | | |
| | _/ |____: :_____: | A3R3 | ... | 40,0 |
| | |_________|_|_____| | | | |
| | O OO O OO | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __...... ....... | | | |
| | _/ |____: :_____: | A...R... | ... | 40,0 |
| | |_________|_|_____| | | | |
| | 0 000 00000 | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A2S1 | ... | 30,0 |
| | |_________| |_____| | | | |
| | O O O | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A2S2* |D >/= 2,0 | 36,0
|
| | |_________| |_____| | | | |
| | O O O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A2S2 | D < 2,0, | 34,0
|
| | |_________| |_____| | | | |
| | O O O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A3S1 | ... | 34,0 |
| | |_________| |_____| | | | |
| | O OO O | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A2S3 | ... | 40,0 |
| | |_________| |_____| | | | |
| | O O OOO | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A3S2 | D < 2,0, | 40,0
|
| vehicule | |_________|_|_____| | | | |
| articulate | O OO O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A3S2* |D >/= 2,0 | 40,0
|
| | |_________|_|_____| | | | |
| | O OO O O | | | |
| | | D | | | | |
| | |<->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A3S3 | ... | 40,0 |
| | |_________| |_____| | | | |
| | O OO OOO | | | |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | __ ............ | | | |
| | _/ |_:__________: | A...S... | ... | 40,0 |
| | |_________| |_____| | | | |
| | 0 0000 00000 | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____________ | | | |
| | / | | | | | | | | | | |
| | /___|_|_|_|_|_|_| | B2 | D < 4,0 | 16,0
|
| | | BUS | | | | |
| | |________________| | | | |
| | O O | | | |
| | |<--- D --->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____________ | | | |
| | / | | | | | | | | | | |
| | /___|_|_|_|_|_|_| | B2* |D >/= 4,0 | 17,0
|
| autocare | | BUS | | | | (18,0) |
| | |________________| | | | |
| | O O | | | |
| | |<--- D --->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____________ | | | |
| | / | | | | | | | | | | |
| | /___|_|_|_|_|_|_| | B3 | ... | 22,0 |
| | | BUS | | | | (24,0) |
| | |________________| | | | |
| | O OO | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____________ | | | |
| | / | | | | | | | | | | |
| | /___|_|_| |_|_|_| | BA3 | ... | 26,0 |
| | | BUS | | | | | | |
| | |________|_|_____| | | | |
| | O O O | | | |
| autobuze |_____________________|_________________|__________|__________|
| articulate | _____________ | | | |
| | / | | | | | | | | | | |
| | /___|_|_| |_|_|_| | BA4 | ... | 30,0 |
| | | BUS | | | | | | |
| | |________|_|_____| | | | |
| | O O OO | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____ | | | |
| | / | | | | | | |
| | /___|_|_| _____ | B2R... | D < 4,0 | 22,0
|
| | | BUS |_| | | | | |
| | |________| |_____| | | | |
| | O O 0O0 | | | |
| | | D | | | | |
| | |<---->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____ | | | |
| | / | | | | | | |
| | /___|_|_| _____ | B2*R... |D >/= 4,0 | 23,0
|
| autocare | | BUS |_| | | | | |
| cu remorca | |________| |_____| | | | |
| | O O 0O0 | | | |
| | | D | | | | |
| | |<---->| | |
| |
| |_____________________|_________________|__________|__________|
| | _____ | | | |
| | / | | | | | | |
| | /___|_|_| _____ | B3R... | ... | 28,0 |
| | | BUS |_| | | | | |
| | |________| |_____| | | | |
| | O OO 0O0 | | | |
|______________|_____________________|_________________|__________|__________|
NOTA:
Tonajele mentionate in paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate
(receptionate) si numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, in
conformitate cu lista cuprinzand drumurile publice, stabilita anual de catre
Ministerul Transporturilor.
ANEXA 1c)
la norme
LIMITELE MAXIME
de greutate pe configuratii de osii ce pot fi autorizate in functie de
categoria drumului, admise in circulatie numai cu autorizatie speciala de
transport
__________________________________________________________________________
| Tipuri de osie | Drumuri | Alte drumuri | Drumuri pietruite |
| | modernizate | modernizate | |
| | europene (E) | | |
| | si drumuri si | | |
| | deschise | | |
| | traficului greu | | |
|_____________________|_________________|______________|___________________|
| simpla | 13,50 (14,50) | 11,50 | 11,00 |
|_____________________|_________________|______________|___________________|
| dubla (tandem) | 22,00 (24,00) | 20,50 | 18,00 |
|_____________________|_________________|______________|___________________|
| tripla (tridem) | 29,00 | 27,00 | 23,50 |
|_____________________|_________________|______________|___________________|
NOTA:
Tonajele mentionate in paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate
(receptionate) si numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, in
conformitate cu lista cuprinzand drumurile publice, stabilita anual de catre
Ministerul Transporturilor.
ANEXA 2
la norme
LIMITELE MAXIME DE COMPETENTA
la eliberarea autorizatiilor speciale de transport de catre subunitatile AND,
in functie de greutatea pe osii si dimensiunile de gabarit
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = Drumuri modernizate europene (E) si drumuri deschise traficului greu
B = Alte drumuri modernizate si drumuri pietruite
______________________________________________________________________________
|Nr. | Caracteristicile |Cu autorizatie |Cu autorizatie |Cu autorizatie
|
|crt.| vehiculelor |speciala de |speciala de |speciala de
|
| | |transport |transport |transport
|
| | |eliberata de |eliberata de |eliberata de
|
| | |D.R.D.P. si |S.D.N. |A.C.I. din
|
| | |E.M.C.A.T.R. | |pctf
|
|____|_________________________|_______________|_______________|_______________|
| | | A | B | A | B | A | B
|
|____|_________________________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|____|_________________________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| 1. | Inaltime (m) | 5,5 | 5,5 | 4,5 | 4,5 | 4,2 | 4,2
|
|____|_________________________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| 2. | Latime (m) | 5,0 | 5,0 | 3,5 | 3,5 | 3,0 | 3,0
|
|____|_________________________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | autovehicule | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0
|
| |
|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | |trenuri rutiere| 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 22,0 | 22,0
|
| | |_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | vehicule | | | | | |
|
| | | articulate | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 20,0 | 20,0
|
| 3. | Lungime
|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | (m) | autocare | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0
|
| |
|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | autocare cu | | | | | |
|
| | | remorca | 20,0 | 20,0 | 19,0 | 19,0 | 18,0 | 18,0
|
| |
|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | autobuze | | | | | |
|
| | | articulate | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0
|
|____|_________|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | simpla | 13,5 | 11,5 | 12,0 | 10,5 | 11,5 | 10,0
|
| | | |(14,5) | | (13,0)| | (12,5) |
|
| 4. |
Greutati|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | pe osii | dubla | 22,5 | 20,5 | 20,0 | 18,5 | 18,0 | 16,5
|
| | (t) | |(24,0) | | (22,0)| | (20,0) |
|
| |
|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
| | | tripla | 29,0 | 27,0 | 27,0 | 25,0 | 24,5 | 22,0
|
|____|_________|_______________|_______|_______|_______|_______|________|______|
NOTA:
Limitele maxime de competenta pentru alte drumuri publice decat cele
nationale se stabilesc de administratorul fiecarui drum.
Tonajele mentionate in paranteza reprezinta limite de competenta numai pe
drumurile reabilitate (receptionate) si numai pentru autovehiculele cu
suspensie pneumatica, in conformitate cu lista cuprinzand drumurile publice,
stabilita anual de catre Ministerul Transporturilor.
ANEXA 3
la norme
LIMITELE MAXIME DE COMPETENTA
la eliberarea autorizatiilor speciale de transport de catre subunitatile AND,
in functie de greutatea totala
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = Fara autorizatie speciala de transport
B = Cu autorizatie speciala de transport eliberata de D.R.D.P. si
E.M.C.A.T.R.
C = Cu autorizatie speciala de transport eliberata de S.D.N.
D = Cu autorizatie speciala de transport eliberata de A.C.I. din pctf
E = Toate categoriile de drumuri
______________________________________________________________________________
|Categoria |Schema |Distanta |Lungimea | Greutati totale
|
|vehiculelor |configuratiilor|dintre |maxima | (t)
|
| |pe osii |axe (m) |admisa
|_________________________|
| | | | (m) | A | B | C | D
|
| | | |
|______|_____|_____|______|
| | | | | E | E | E | E
|
|________________|_______________|_________|_________|______|_____|_____|______|
| | A2 | < 4,0 | 12,0 | 16,0 | | |
18,0 |
| |_______________|_________|_________|______| | |______|
| | A2* | >/= 4,0 | 12,0 | 17,0 | | |
19,0 |
| | | | |(18,0)| |
|(20,0)|
| autovehicule |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| marfa (solo) | A3 | ... | 12,0 | 22,0 | | | 24,0
|
| | | | |(24,0)| |
|(26,0)|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A4 | ... | 12,0 | 24,0 | | | 26,0
|
| | | | |(30,0)| |
|(32,0)|
|________________|_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A2R2 | ... | 18,35 | 34,0 | | | 36,0
|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A2R3 | ... | 18,35 | 40,0 | | | 42,0
|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| trenuri | A3R2 | ... | 18,35 | 40,0 | | | 42,0
|
| rutiere |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A3R3 | ... | 18,35 | 40,0 | | | 43,0
|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A...R... | ... | 18,35 | 40,0 | | | 43,0
|
|________________|_______________|_________|_________|______| | |______|
| | A2S1 | ... | 16,5 | 30,0 | | | 32,0
|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A2S2* | >/= 2,0 | 16,5 | 36,0 | | |
38,0 |
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A2S2; A3S1 | < 2,0 | 16,5 | 34,0 | | |
36,0 |
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| vehicule | A2S3 | ... | 16,5 | 40,0 | | | 42,0
|
| articulate |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A3S2; A3S2* | ... | 16,5 | 40,0 | | | 42,0
|
| |_______________|_________|_________|______|100,0|
50,0|______|
| | A3S3 | ... | 16,5 | 40,0 | | | 43,0
|
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | A...S... | ... | 16,5 | 40,0 | | | 43,0
|
|________________|_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | B2 | < 4,0 | 12,0 | 16,0 | | |
17,0 |
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | B2* | >/= 4,0 | 12,0 | 17,0 | | |
18,0 |
| | | | |(18,0)| |
|(19,0)|
| autocare |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | B3 | ... | 12,0 | 22,0 | | | 24,0
|
| | | | |(24,0)| |
|(26,0)|
|________________|_______________|_________|_________|______| | |______|
| | BA3 | ... | 18,0 | 26,0 | | | 29,0
|
| autobuze |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| articulate | BA4 | ... | 18,0 | 30,0 | | | 33,0
|
|________________|_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | B2R... | < 4,0 | 18,0 | 22,0 | | |
23,0 |
| |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| autocare | B2*R... | >/= 4,0 | 18,0 | 23,0 | | |
24,0 |
| cu remorca |_______________|_________|_________|______| |
|______|
| | B3R... | ... | 18,0 | 28,0 | | | 30,0
|
|________________|_______________|_________|_________|______|_____|_____|______|
NOTA:
Peste limitele de 100 tone greutate totala avizarea si/sau autorizarea se
realizeaza numai de catre A.N.D. pentru drumurile nationale, iar pentru
celelalte drumuri publice limita de competenta se stabileste de catre
administratorul acestora.
Tonajele mentionate in paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate
(receptionate) si numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, in
conformitate cu lista cuprinzand drumurile publice, stabilita anual de catre
Ministerul Transporturilor.
ANEXA 4
la norme
TERMENELE MAXIME
de solutionare a cererilor pentru eliberarea avizelor prealabile si a
autorizatiilor speciale de transport
______________________________________________________________________________
| | A.N.D. | D.R.D.P. | E.M.C.A.T.R. | S.D.N. | A.C.I.
|
|_____________________|_________|__________|______________|_________|__________|
| Eliberarea avizelor | 30 zile | ... | ... | ... | ...
|
| prealabile | | | | |
|
| omologarii | | | | |
|
|_____________________|_________|__________|______________|_________|__________|
| Eliberarea avizelor | 30 zile | 20 zile | ... | 10 zile | ...
|
| prealabile | | | | |
|
| efectuarii | | | | | |
| transporturilor | | | | |
|
|_____________________|_________|__________|______________|_________|__________|
| Eliberarea | 30 zile | 20 zile | pe loc | 10 zile | pe loc*)
|
| autorizatiilor | | | | |
|
| speciale de | | | | |
|
| transport | | | | |
|
|_____________________|_________|__________|______________|_________|__________|
NOTA:
*) In cazurile in care se depaseste limita de competenta autorizarea se
efectueaza in termen de maximum doua zile.
Termenele maxime de solutionare pentru alte drumuri publice decat cele
nationale se stabilesc de administratorul fiecarui drum.