ORDIN Nr. 107
din 4 mai 2010
pentru aprobarea Normelor
privind autorizarea si desfasurarea circulatiei vehiculelor rutiere cu mase
si/sau dimensiuni ce depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise
prevazute în Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 20 mai 2010
In temeiul prevederilor art. IV alin. (2) lit. a) din
Ordonanţa Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art.
7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei
şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii
şi ministrul administraţiei şi internelor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind autorizarea
şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase
şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile
maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor şi al
ministrului de interne nr. 407/991/1999 pentru aprobarea Normelor privind
autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutăţi
şi/sau dimensiuni de gabarit care depăşesc limitele maxime
prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 28
octombrie 1999, cu modificările ulterioare.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXĂ
NORME
privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei
vehiculelor rutiere cu mase şi/sau cu dimensiuni ce depăşesc
masele si/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme au ca obiect reglementarea
autorizării şi desfăşurării circulaţiei
vehiculelor rutiere cu mase şi/sau cu dimensiuni ce depăşesc
masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. -In sensul prezentelor norme, termenii,
expresiile şi abrevierile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
1. autovehicul - orice sistem mecanic destinat
circulaţiei pe drumurile publice, care este utilizat pentru transportul de
persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau
lucrări şi care se deplasează prin propulsie proprie, cu
excepţia celor care circulă pe şine şi a celor cu două
sau trei roţi;
2. vehicul - orice autovehicul sau ansamblu
format dintr-un autovehicul şi semiremorca/remorca tractată de
acesta;
3. masa totală a vehiculului- masa
cumulată a vehiculului tractor, a vehiculului tractat, a
încărcăturii, a dispozitivului de fixare şi a repartitorului de
sarcină;
4. vehicul cu depăşiri - vehiculul, cu
sau fără încărcătură, ale cărui mase şi/sau
dimensiuni depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise
prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr.
43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
5. configuraţia vehiculului - clasificarea
vehiculului în funcţie de tip şi numărul de axe; aceasta poate
fi:
a) An - autovehicul cu „n" axe, destinat
transportului de mărfuri, efectuării de servicii sau lucrări;
b) Bn - autovehicul cu „n" axe, destinat
transportului de persoane;
c) Sn - semiremorcă cu „n" axe;
d) Rn - remorcă cu „n" axe;
6. circulaţie a vehiculului cu
depăşiri - operaţiunea de transport cu vehicule cu
depăşiri sau deplasarea vehiculelor cu depăşiri, în cazul
în care acestea nu desfăşoară operaţiuni de transport;
7. proiect de transport - proiectul tehnic
întocmit de o persoană fizică sau juridică autorizată prin
care se stabileşte posibilitatea de circulaţie a unui vehicul cu
depăşiri pe drumurile publice, etapele de desfăşurare,
lucrările de amenajare necesar a fi efectuate, condiţiile necesare a
fi asigurate pentru siguranţa circulaţiei şi protecţia
infrastructurii;
8. traseu autorizat - traseul impus de
către administratorul drumului pentru deplasarea vehiculului cu
depăşiri, stabilit în funcţie de originea şi
destinaţia transportului, masele şi dimensiunile efective ale
vehiculului, limitările impuse de portanta drumului, de elementele
infrastructurii drumurilor şi de restricţiile de circulaţie
permanente şi temporare instituite; traseul poate fi:
a) dus - vehiculul, cu sau fără
încărcătură, depăşeşte masele şi/sau
dimensiunile maxime admise pe un singur traseu origine-destinaţie;
b) dus-întors - vehiculul, cu sau fără
încărcătură, depăşeşte masele şi/sau
dimensiunile maxime admise atât pe traseul dus, cât şi pe traseul de
întors;
c) în circuit - vehiculul, cu sau fără
încărcătură, depăşeşte masele şi/sau
dimensiunile maxime admise pe unul sau cel mult 4 trasee distincte ce
constituie traseul integral, între punctul de origine şi cel de
destinaţie; nu este obligatoriu ca punctul de origine al primului traseu
să fie acelaşi cu cel de destinaţie al ultimului traseu; nu se
consideră traseu în circuit dacă punctele de origine sau destinaţie
ale unora dintre trasee sunt aceleaşi;
9. operator de transport - operatorul de
transport rutier sau întreprindere, aşa cum sunt definite în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
10. tarife suplimentare - tarifele datorate de
operatorul de transport pentru circulaţia vehiculelor cu
depăşiri pe drumurile publice;
11. însoţire - operaţiune de escortare
a vehiculelor cu depăşiri ce se asigură de operatori economici
specializaţi, autovehicule de însoţire şi de personal
specializat;
12. operator economic specializat - operatorul
economic care desfăşoară operaţiuni de însoţire a
vehiculelor cu depăşiri şi care este autorizat, în comun, de
CNADNR SA şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
13. autovehicul de însoţire - autovehicul
al operatorului economic specializat folosit pentru activitatea de
însoţire a vehiculelor cu depăşiri şi care este autorizat,
în comun, de CNADNR SA şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
14. personal specializat - persoana care
desfăşoară activitatea de însoţire a vehiculelor cu
depăşiri şi care este atestată, în comun, de CNADNR SA
şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
15. număr de circulaţie - numărul
de înmatriculare sau înregistrare al vehiculului cu depăşiri; în
sensul prezentelor norme este considerat număr de circulaţie şi
numărul provizoriu/pentru probe al vehiculului cu depăşiri;
16. DR- Direcţia rutieră din cadrul
inspectoratului judeţean al Poliţiei Române;
17. SR- Serviciul rutier din cadrul
inspectoratului judeţean de poliţie;
18. RAR - Regia Autonomă „Registrul Auto
Român";
19. CNADNR SA - Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A.;
20. ARR - Autoritatea Rutieră Română
-ARR;
21. DRDP - Direcţie regională de
drumuri şi poduri din subordinea CNADNR SA;
22. SDN - Secţie de drumuri naţionale
din subordinea DRDP;
23. ACI - Agenţie de control şi
încasare;
24. ptf- punct de trecere a frontierei de stat a
României;
25. EMCATR - echipaj mobil de control şi
autorizare a transporturilor rutiere;
26. CMR - document eliberat în baza
Convenţiei referitoare la contractul de transport internaţional de
mărfuri pe cale rutieră;
27. carnet TIR - document eliberat în baza
Convenţiei vamale relative la transportul internaţional al
mărfurilor;
28. AST- autorizaţie specială de
transport;
29. accident grav- accidentul din care a
rezultat decesul a cel puţin o persoană ori vătămarea cel
puţin a unei persoane care a necesitat mai mult de 3 zile de spitalizare
sau a condus la o incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3
zile ori pagube sau deteriorări ale infrastructurii rutiere, vehiculelor
sau altor bunuri, evaluate la un total de cel puţin 500.000 euro.
Art. 3. - Circulaţia vehiculelor cu
depăşiri se poate desfăşura pe drumurile publice numai
dacă acestea:
a) sunt admise în circulaţie;
b) corespund din punctele de vedere al stării
tehnice şi al cerinţelor de siguranţă a circulaţiei;
c) deţin AST eliberată de administratorul
drumului pe care circulă;
d) respectă prevederile înscrise în AST.
CAPITOLUL II
Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport
(AST)
Art. 4. - (1) Autorizarea circulaţiei vehiculelor
cu depăşiri se face de către administratorul drumului pe care
aceasta se desfăşoară.
(2) Pentru drumurile de interes naţional, cu
excepţia sectoarelor de drumuri naţionale situate în intravilanul
municipiilor/reşedinţelor de judeţ, AST se eliberează de
către CNADNR SA şi de către subunităţile sale, în
funcţie de limitele de competenţă prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Pentru celelalte categorii de drumuri publice, AST
se eliberează de către autorităţile administraţiei
publice locale.
(4) AST se eliberează la cererea solicitantului,
care poate fi operatorul de transport sau o terţă persoană, în
numele operatorului de transport.
(5) Titularul AST este în toate cazurile operatorul de
transport care poartă întreaga responsabilitate a circulaţiei
vehiculului cu depăşiri, în conformitate cu condiţiile
prevăzute în AST şi cu legislaţia în vigoare.
Art. 5. - Administrarea drumurilor publice, clasificate
conform art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, revine
autorităţilor stabilite în conformitate cu prevederile art. 21 şi
22 din acelaşi act normativ.
Art. 6. - (1) AST este documentul eliberat de
administratorul drumului, prealabil desfăşurării
circulaţiei vehiculului cu depăşiri, document care conţine
informaţii privind:
a) emitentul;
b) data şi ora emiterii documentului;
c) solicitantul;
d) operatorul de transport titular al AST;
e) numerele de circulaţie ale vehiculului cu
depăşiri, inclusiv cele ale unui vehicul de rezervă cu
caracteristici identice;
f) configuraţia vehiculului cu depăşiri;
g) masele şi dimensiunile vehiculului cu
depăşiri, autorizate în circulaţie pe drumul public de
către administratorul acestuia;
h) sensul şi traseul autorizat;
i) perioada de valabilitate a AST;
j) contravaloarea tarifelor suplimentare pentru
circulaţia vehiculelor cu depăşiri, achitate în prealabil,
inclusiv seria şi numărul documentului care atestă plata.
(2) In funcţie de caracteristicile vehiculului cu
depăşiri şi ale traseului ce urmează a fi parcurs,
emitentul AST va înscrie în aceasta şi:
a) obligativitatea însoţirii vehiculului cu
depăşiri, cu menţionarea:
(i) operatorului economic specializat cu care va
efectua însoţirea şi a numărului autorizaţiei acestuia;
(ii) numărului de autovehicule de însoţire
deţinute cu orice titlu de operatorul economic prevăzut la pct. (i);
(iii) numărului de persoane specializate care vor
efectua însoţirea;
b) obligativitatea însoţirii vehiculului cu
depăşiri de către reprezentanţii poliţiei rutiere;
c) după caz, alte condiţii impuse pentru
circulaţia vehiculului cu depăşiri şi care contribuie la
parcurgerea traseului autorizat în condiţii de siguranţă în
circulaţie, cum ar fi:
(i) restricţii de circulaţie instituite pe
traseul autorizat în anumite perioade ale anului, zile sau intervale orare;
(ii) întreruperea temporară şi locală a
circulaţiei pentru parcurgerea anumitor sectoare de drum, pentru
traversarea lucrărilor de artă sau pentru sub-traversarea unor
elemente ale infrastructurii rutiere şi a utilităţilor;
(iii) ocolirea sau demontarea unor elemente ale
infrastructurii rutiere;
(iv) poziţia în timpul mersului, la traversarea
lucrărilor de artă sau la subtraversarea unor elemente ale
infrastructurii rutiere şi a utilităţilor;
(v) coborârea de pe vehiculele de transport a
utilajelor autopropulsate în vederea limitării maselor şi/sau
dimensiunilor transportului;
(vi) existenţa şi utilizarea dispozitivelor
de reducere a înălţimii;
(vii) viteza maximă de traversare a
lucrărilor de artă;
(viii) informarea administratorului drumului şi a
mass- mediei cu privire la programul de transport;
(ix) obligativitatea respectării condiţiilor
impuse prin proiectul de transport prevăzut la art. 15.
Art. 7. - La stabilirea traseului autorizat, emitentul
are în vedere ca circulaţia vehiculului cu depăşiri să se
desfăşoare pe trasee care obligă operatorul de transport la
cheltuielile cele mai mici, din punctul de vedere al tarifelor suplimentare.
Art. 8. - In cazul în care pe traseul autorizat
există obstacole care impun limitări de înălţime sau de
lăţime, la eliberarea AST emitentul are în vedere menţinerea
unor spaţii de siguranţă, astfel:
a) pentru înălţime: minimum 10 cm;
b) pentru lăţime: minimum 20 cm de fiecare
parte.
Art. 9. - (1) AST se poate elibera numai pentru
circulaţia vehiculelor:
a) a căror încărcătură este
indivizibilă;
b) fără încărcătură, care
depăşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise.
(2) In baza AST eliberate pentru circulaţia
vehiculelor a căror încărcătură este indivizibilă se
pot transporta şi alte încărcături dacă acestea,
împreună cu încărcătura indivizibilă, nu conduc la
depăşirea:
a) dimensiunilor autorizate, care sunt determinate de
încărcătura indivizibilă;
b) dimensiunilor maxime admise, altele decât cele
prevăzute la lit. (a), şi maselor maxime admise.
(3) AST nu se eliberează pentru circulaţia
vehiculelor cu depăşiri a căror încărcătură nu
este indivizibilă.
Art. 10. - (1) AST se eliberează individual pentru
fiecare traseu ce urmează a fi parcurs de vehiculul cu depăşiri,
pentru durate limitate de timp, care se stabilesc de către emitent în
funcţie de:
a) perioada solicitată;
b) masele şi/sau dimensiunile vehiculului cu
depăşiri, cu şi fără încărcătură;
c) lungimea, caracteristicile şi elementele
geometrice ale traseului ce urmează a fi parcurs de vehiculul cu
depăşiri;
d) lucrările în execuţie şi/sau restricţiile
de circulaţie permanente şi temporare instituite pe traseul ce
urmează a fi parcurs;
e) condiţiile speciale impuse prin proiectul de
transport prevăzut la art. 15.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
pentru vehiculele care, din construcţie, depăşesc masele
şi/sau dimensiunile maxime admise, AST se poate elibera pentru perioade de
90 de zile sau 12 luni consecutive, fără înscrierea traseului,
tarifele suplimentare fiind calculate, în cazul drumurilor de interes naţional,
pentru un rulaj mediu de 1.000 km/lună pentru categoria de drum
modernizat; pentru celelalte categorii de drumuri publice, altele decât cele de
interes naţional, rulajul mediu lunar se stabileşte de
administratorul acestora prin hotărâre a autorităţilor
administraţiei publice locale.
(3) In AST prevăzută la alin. (2) se înscriu:
a) masele şi dimensiunile constructive ale
vehiculului care depăşesc masele şi dimensiunile maxime admise;
b) obligativitatea operatorului de transport de a
respecta masele şi dimensiunile maxime admise, altele decât cele
prevăzute la lit. a), inclusiv în cazul circulaţiei vehiculului cu
încărcătură.
(4) In AST eliberată conform alin. (2) se pot
înscrie mai multe numere de circulaţie ale unor (semi)remorci,
condiţionat de menţinerea vehiculului motor şi de respectarea
configuraţiei şi a caracteristicilor maxime înscrise în AST.
(5) Valorile maxime ale maselor şi/sau
dimensiunilor până la care se poate elibera AST prevăzută la
alin. (2) sunt:
a) 60,0 t pentru masa totală;
b) 1, 2 sau 3 t peste masa maximă admisă
pentru axa simplă, dublă sau triplă, după caz;
c) 3,20 m pentru lăţime;
d) 25,00 m pentru lungime;
e) 4,00 m pentru înălţime.
Art. 11. - (1) Pentru a fi considerată
valabilă, AST se păstrează, în original, la bordul vehiculului
cu depăşiri pe întreaga perioadă de desfăşurare a
circulaţiei.
(2) Este obligatorie prezentarea AST la controalele
efectuate de personalul abilitat prevăzut la art. 46.
Art. 12. - (1) AST prevăzută la art. 10 alin.
(1) poate fi prelungită de emitent. Prelungirea valabilităţii
este posibilă pentru o singură perioadă, stabilită în
conformitate cu prevederile art. 10, în cazul în care sunt îndeplinite
cumulativ următoarele condiţii:
a) la cererea scrisă a solicitantului, depusă
în termenul de valabilitate a AST;
b) dacă se menţine configuraţia
vehiculului, caracteristicile tehnice, masele şi dimensiunile iniţial
autorizate;
c) dacă numerele de circulaţie ale
vehiculelor pentru care se solicită prelungirea au fost înscrise în
momentul emiterii în AST;
d) confirmarea, în scris, a subunităţilor
CNADNR SA privind neefectuarea totală sau parţială a
transportului, după verificarea prealabilă sau, după caz,
confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuării
transportului, pentru AST eliberată de către CNADNR SA şi de către
subunităţile sale, sau confirmarea în scris a furnizorului privind
neînceperea efectuării transportului, pentru AST eliberată de
către autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Prelungirea AST se poate realiza, în
condiţiile prevăzute la alin. (1), şi în cazul instituirii pe
traseul autorizat a unor restricţii de circulaţie datorate
condiţiilor meteorologice.
(3) In cazul AST eliberate de CNADNR SA sau de
subunităţile sale, prelungirea valabilităţii se poate
efectua de oricare dintre acestea.
Art. 13. -In cazul imposibilităţii
utilizării vehiculelor înscrise în AST, solicitantul/operatorul de
transport poate cere emitentului, în scris, înlocuirea acestora şi
înscrierea unui nou număr de circulaţie în exemplarul AST original,
condiţionat de menţinerea configuraţiei vehiculului,
caracteristicilor tehnice şi a maselor şi dimensiunilor înscrise în
AST.
Art. 14. - (1) AST se eliberează cu plata
prealabilă a tarifelor suplimentare pentru depăşirea maselor
şi/sau a dimensiunilor maxime admise, prevăzute de legislaţia în
vigoare.
(2) Cererea pentru eliberarea AST se completează
integral de către solicitant, acesta purtând întreaga responsabilitate cu
privire la corectitudinea informaţiilor furnizate privind:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) datele de identificare ale operatorului de
transport;
c) numărul de circulaţie al vehiculului cu
depăşiri;
d) originea şi destinaţia transportului pe
teritoriul României, precum şi puncte intermediare în cazul în care acesta
optează pentru un anumit traseu între origine şi destinaţie;
e) numărul de circulaţie al unui vehicul de
rezervă cu caracteristici identice cu cele ale vehiculului prevăzut
la lit. c), dacă se consideră necesar;
f) configuraţia vehiculului, tipul axelor, al
suspensiilor şi al roţilor, distanţa dintre axe;
g) masele şi dimensiunile vehiculului cu
depăşiri;
h) natura indivizibilă a încărcăturii
transportate;
i) perioada de valabilitate solicitată;
j) respectarea masei maxime remorcabile,
cu/fără dispozitiv de frânare, înscrisă în raportul de
verificare tehnică în vederea omologării, efectuat de RAR, sau în
certificatul de înmatriculare al vehiculului, în cazul trenurilor rutiere
şi al vehiculelor articulate;
k) informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2)
lit. a).
(3) In cazul în care solicitantul nu poate furniza
informaţiile prevăzute la alin. (2) lit. k)în momentul depunerii
cererii pentru eliberarea AST, acesta are obligaţia de a le comunica
emitentului, în scris, până la data eliberării AST.
(4) Solicitantul AST poate furniza şi alte informaţii
relevante privind circulaţia vehiculului cu depăşiri: utilizarea
dispozitivelor de reducere a înălţimii sau transportul de utilaje
autopropulsate care pot fi descărcate şi deplasate prin mijloace
proprii în cazul parcurgerii unor elemente ale drumului ce impun limitări
ale maselor şi/sau dimensiunilor vehiculului.
(5) Modelul cererii privind eliberarea AST pentru
drumurile de interes naţional se afişează pe site-ul CNADNR SA.
(6) In cazul în care AST nu se poate elibera din cauze
datorate solicitantului, cererile pentru eliberarea AST sunt considerate
estimări şi se tarifează conform prevederilor legale.
Art. 15. - (1) Masele maxime pe axe ce pot fi
autorizate, în funcţie de categoria drumului pe care se circulă, sunt
masele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului
nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, majorate cu:
a) maximum 3,5 t pentru axa simplă;
b) maximum 6,0 t pentru axa dublă (tandem);
c) maximum 7,0 t pentru axa triplă (tridem).
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în
situaţia în care nu există posibilitatea tehnică de diminuare a
maselor pe axe până la valori ce pot fi autorizate, prin diminuarea masei
încărcăturii sau înlocuirea mijlocului de transport, AST se poate
elibera în baza unui proiect de transport; în cazul drumurilor de interes
naţional, eliberarea AST se realizează numai de CNADNR SA, iar pentru
celelalte categorii de drumuri publice, de către autorităţile
administraţiei publice locale.
(3) Intocmirea proiectului de transport prevăzut
la alin. (2) poate fi solicitată de emitent şi în cazul în care
vehiculul cu depăşirea masei totale maxime admise urmează a
parcurge un traseu pe care există lucrări de artă ale căror
caracteristici sau stare tehnică impun certificarea
posibilităţii de traversare în condiţii de siguranţă.
(4) Justificat de restricţiile de circulaţie
existente şi/sau de elementele geometrice ale drumului, emitentul AST
poate impune întocmirea proiectului de transport pentru depăşirea
dimensiunilor maxime admise.
Art. 16. - (1) Proiectul de transport prevăzut la
art. 15 se întocmeşte numai de persoane fizice sau juridice autorizate de
CNADNR SA.
(2) Autorizaţia se eliberează de CNADNR SA în
baza solicitării scrise a persoanei fizice sau juridice interesate, la
care se anexează, în copie, certificatul de atestare tehnică pentru
execuţie/proiectare/consultanţă lucrări de drumuri, poduri
şi construcţii aferente, pentru drumuri naţionale, emis de
Asociaţia Profesională de Drumuri şi Poduri din România.
(3) Persoanele fizice sau juridice pot întocmi proiecte
de transport numai în momentul primirii, în original, a autorizaţiei.
(4) Cererea de eliberare a autorizaţiei se
procesează în maximum 15 zile lucrătoare de la data depunerii
documentelor prevăzute la alin. (2) la CNADNR SA.
(5) Autorizaţia prevăzută la alin. (2)
se personalizează cu:
a) numărul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale persoanei
fizice sau juridice;
c) data eliberării şi durata de valabilitate
de 5 ani de la data eliberării;
d) semnătura şi ştampila CNADNR SA.
(6) In cazul în care CNADNR SA nu acordă
autorizaţia, se comunică acest fapt persoanei fizice sau juridice,
precum şi motivele care au condus la această decizie, în scris, în termenul
prevăzut la alin. (4).
(7) Lista cu persoanele fizice sau juridice autorizate
să întocmească proiecte de transport este publică si se
afişează pe site-ul CNADNR SA.
(8) Cheltuielile corespunzătoare studiilor,
cercetărilor şi întocmirii proiectelor de transport se suportă
de către solicitantul AST.
(9) Proiectul de transport se întocmeşte strict în
funcţie de caracteristicile reale ale transportului.
(10) Eventualele lucrări impuse prin proiectul de
transport se supraveghează pe parcursul execuţiei şi se
recepţionează de administratorul drumului înaintea parcurgerii
traseului de către vehiculul cu depăşiri.
(11) Documentaţia tehnică a lucrărilor
se avizează înaintea începerii execuţiei de către
administratorul drumului.
(12) Cheltuielile corespunzătoare execuţiei
lucrărilor impuse prin proiectul de transport se suportă de
către solicitantul AST
Art. 17. - (1) Pe drumurile de interes naţional
sunt exceptate de la plata tarifelor suplimentare pentru circulaţia cu
depăşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise
vehiculele prevăzute în nota din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
transporturilor nr. 245/2008 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
România - S.A., cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Lista vehiculelor exceptate de la plata tarifelor
suplimentare pentru circulaţia acestora cu depăşirea maselor
şi/sau a dimensiunilor maxime admise pe drumurile de interes judeţean
şi drumurile de interes local este prevăzută în anexa nr. 3.
(3) Pentru vehiculele exceptate de la plata tarifelor
suplimentare pentru circulaţia acestora cu depăşirea maselor
şi/sau a dimensiunilor maxime admise, AST se eliberează, la cerere,
pentru drumurile de interes naţional de CNADNR SA sau de
subunităţile sale, în funcţie de limitele de
competenţă prevăzute în anexa nr. 1, iar pentru celelalte
drumuri publice, de către autorităţile administraţiei
publice locale.
Art. 18. - Termenele maxime pentru eliberarea AST sunt
cele prevăzute în anexa nr. 2, în cazul documentelor eliberate de CNADNR
SA şi de subunităţile sale, respectiv de 8 zile lucrătoare
de la data depunerii cererii, în cazul documentelor eliberate de
autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 19. - (1) Cererea pentru eliberarea AST se completează
în limba română sau în limba engleză.
(2) AST se eliberează în limba română.
Art. 20. - In cazul în care traseul vehiculului cu
depăşiri implică parcurgerea unor trasee pe sectoare de drum cu
administratori diferiţi, se solicită eliberarea AST de către
fiecare din aceştia, pentru sectorul aflat în administrare.
Art. 21. - (1) Pierderea, furtul sau distrugerea AST
conduce la imposibilitatea circulaţiei vehiculului cu depăşiri
până la eliberarea de către emitent a unei copii a AST, cu valoare de
original.
(2) Pentru a avea valoare de original, copia AST
prevăzută la alin. (1) se semnează şi se
ştampilează, în original, de către emitent şi va purta
înscrisul „Conform cu originalul".
(3) Copia AST prevăzută la alin. (1) se
eliberează la cererea scrisă a solicitantului, însoţită de:
a) o copie a dovezii de publicare a anunţului
într-un ziar de interes naţional, în cazul pierderii/distrugerii AST, sau
a reclamaţiei privind furtul AST, înregistrată la unităţile
de poliţie; fiecare pagină a copiilor va purta înscrisul
solicitantului:
„Subsemnatul..............................., având
funcţia de................... în cadrul...............................,
declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind
falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu
originalul", semnătura administratorului şi ştampila
unităţii, în original;
b) în cazul AST eliberate conform art. 10 alin. (1),
confirmarea în scris a subunităţilor CNADNR SA privind neefectuarea
totală sau parţială a transportului, după verificarea
prealabilă, sau, după caz, confirmarea în scris a furnizorului
privind neînceperea efectuării transportului, pentru AST eliberată de
către CNADNR SA şi de către subunităţile sale, sau
confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuării
transportului, pentru AST eliberată de către autorităţile
administraţiei publice locale.
Art. 22. - (1) Pentru vehiculele cu depăşiri
care circulă în trafic internaţional, pe sensul de intrare în
România, cu trecere prin ACI din ptf, solicitantul poate cere CNADNR SA
eliberarea unui document prin care să fie estimat traseul ce poate fi
autorizat pe drumurile de interes naţional şi tarifele suplimentare
pentru circulaţia vehiculului cu depăşiri. In vederea
eliberării acestui document, solicitantul trebuie să completeze
cererea prevăzută la art. 14 alin. (2).
(2) Transmiterea documentului prevăzut la alin.
(1) se realizează după efectuarea plăţii tarifului de
estimare, conform prevederilor legale; documentul este valabil pentru o
perioadă de maximum 7 zile calendaristice de la data transmiterii
către solicitant, în condiţiile în care în această perioadă
nu sunt instituite restricţii de circulaţie pe traseul ce poate fi
autorizat.
(3) Pentru vehiculele prevăzute la alin. (1), AST
se emite în ACI din ptf, pe sensul de intrare în România, în baza documentului
prevăzut la alin. (1) şi în funcţie de caracteristicile efective
ale vehiculului cu depăşiri, cu plata tarifelor suplimentare
datorate.
(4) In cazul vehiculelor cu încărcătură
indivizibilă pe sensul de intrare în România, cu trecere prin ACI din ptf:
a) AST se emite în baza dimensiunilor măsurate ale
vehiculului şi a maselor rezultate în urma cântăririi sau din
documente, în cazurile prevăzute la art. 48 alin. (3), cu plata tarifelor
suplimentare pentru circulaţia vehiculului cu depăşiri;
b) dacă există AST, iar masele şi/sau
dimensiunile constatate sunt mai mari decât cele autorizate, se eliberează
o AST complementară, cu recalcularea tarifelor suplimentare pentru
depăşirile constatate;
c) la depăşirea limitelor de
competenţă, eliberarea AST prevăzute la lit. a) şi b) de
către ACI se realizează numai în baza avizului solicitat de aceasta
şi eliberat de DRDP în a cărei subordine funcţionează sau,
după caz, de CNADNR SA;
d) dacă există documentul prevăzut la alin.
(1), iar masele şi dimensiunile constatate nu depăşesc masele
şi dimensiunile pentru care acesta a fost eliberat, documentul de estimare
ţine locul avizului de competenţă.
(5) La depăşirea limitelor de
competenţă:
a) ale SDN - eliberarea AST de către SDN se
realizează numai în baza avizului solicitat de aceasta şi eliberat de
DRDP în a cărei subordine funcţionează sau, după caz, de
CNADNR SA;
b) ale DRDP - eliberarea AST de către DRDP se
realizează numai în baza avizului solicitat de aceasta si eliberat de
CNADNR SA.
CAPITOLUL III
Condiţii de desfăşurare a
circulaţiei vehiculelor cu depăşiri
Art. 23. - Vehiculele cu depăşiri pot circula
pe drumurile publice în baza AST, cu respectarea condiţiilor
prevăzute de prezentele norme, a celor cuprinse în reglementările
privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească
vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice
din România, precum şi a celor prevăzute în orice alte acte normative
ce privesc circulaţia pe drumurile publice.
Art. 24. - (1) Operatorul de transport are
obligaţia de a respecta condiţiile impuse prin AST, document care
trebuie să se afle, în original, la bordul vehiculului cu
depăşiri pe întreaga perioadă de circulaţie.
(2) AST este valabilă pentru numărul de
circulaţie al vehiculului cu depăşiri, inclusiv cel al
vehiculului de rezervă înscrise în aceasta, traseul, sensul, perioada
şi caracteristicile autorizate înscrise, în condiţiile stabilite de
emitentul acesteia.
(3) In AST se înscriu informaţii privind data
şi ora începerii efectuării transportului cu depăşiri;
obligaţia înscrierii acestora revine operatorului de transport.
Art. 25. - (1) Responsabilitatea fixării şi
ancorării încărcăturii pe vehicul revine operatorului de
transport.
(2) Acesta este răspunzător de prejudiciile
şi accidentele produse din cauza deplasării necontrolate a
încărcăturii în timpul circulaţiei.
Art. 26. - Pentru subtraversarea conductelor,
reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, operatorul de transport
are obligaţia de a obţine, prealabil parcurgerii traseului, avizele
unităţilor care le administrează, în vederea ridicării,
demontării şi remontării acestora, după caz.
Art. 27. - (1) Traversarea de către vehiculele cu
depăşiri a pasajelor la nivel cu calea ferată, unde există
semnalizare automată, se efectuează în maximum 30 de secunde.
(2) Pentru cazurile care impun depăşirea
timpului de trecere prevăzut la alin. (1), operatorul de transport trebuie
să obţină, în prealabil, avizul administratorului
infrastructurii feroviare.
(3) Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea
ferată, operatorul de transport trebuie să obţină, în
prealabil, aprobarea administratorului infrastructurii feroviare, în cazul
vehiculelor cu:
a) lăţimi mai mari decât lăţimea
părţii carosabile din zona de trecere la nivel cu calea ferată;
b) înălţimi mai mari de 4,5 m, în cazul
liniilor electrificate;
c) lungimi mai mari de 30 m.
(4) Operatorul de transport trebuie să respecte
toate condiţiile de trecere pe pasajele la nivel cu calea ferată
stabilite de administratorul infrastructurii feroviare.
Art. 28. - (1) Circulaţia vehiculelor cu
depăşiri ale masei totale şi/sau ale maselor pe axe maxime
admise, pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectuează cu
viteza maximă de 10 km/h, fără opriri, şocuri, pe banda din
dreapta, în sensul de mers.
(2) In cazuri impuse de caracteristicile vehiculelor cu
depăşiri şi/sau de caracteristicile şi starea tehnică
a lucrărilor de artă, emitentul AST poate impune, prin aceasta,
condiţii speciale de traversare, cum ar fi o altă viteză
maximă de traversare, tractare cu cablu, consolidare a lucrării de
artă, întrerupere temporară şi locală a circulaţiei,
circulaţie pe contrasens etc.
(3) Pentru vehiculele a căror masă
totală este mai mare de 80 t, circulaţia pe poduri, pe pasaje
superioare sau viaducte se efectuează, obligatoriu, cu întreruperea
temporară şi locală a circulaţiei de către
poliţia rutieră, pentru traversarea singulară a lucrării de
artă, pe axul acesteia.
Art. 29. -In cazul în care înălţimea sau
lăţimea vehiculului depăşeşte gabaritul de liberă
trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră,
trecerea se efectuează prin ocolire, dacă manevra nu contravine
normelor rutiere, sau prin demontarea şi remontarea acestora, prin grija
şi pe cheltuiala operatorului de transport, după obţinerea, în
prealabil, a avizului administratorului drumului respectiv şi în
prezenţa unui reprezentant al acestuia.
Art. 30. - (1) In situaţia în care
înălţimea vehiculului care transportă utilaje autopropulsate depăşeşte
gabaritul de trecere la subtraversarea unor obstacole, utilajul se coboară
de pe mijlocul de transport, astfel încât să parcurgă zona
respectivă prin mijloace proprii.
(2) In cazul în care utilajul este prevăzut cu
şenile, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un
pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a
părţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare
se fac prin grija operatorului de transport.
Art. 31. - (1) Circulaţia vehiculelor cu depăşiri
este interzisă în condiţii de vizibilitate redusă sub 100 m,
datorată cetii, ploii sau ninsorii abundente ori când partea
carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau
zăpadă, precum şi în cazul altor fenomene naturale ce
afectează siguranţa circulaţiei, semnalate prin instituirea de
către instituţiile abilitate a unuia dintre codurile galben,
portocaliu sau roşu.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1)
vehiculul cu depăşiri se deplasează până în spaţiile
amenajate de oprire, parcare sau staţionare. In cazul lipsei acestora
vehiculul se retrage în afara platformei drumului, cu asigurarea
condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de
legislaţia rutieră în vigoare şi cu respectarea
interdicţiilor şi restricţiilor de circulaţie instituite.
(3) Oprirea sau staţionarea vehiculelor cu
depăşiri este interzisă pe sectoare de drum unde este
afectată fluenţa traficului: poduri, pasaje, viaducte, pante,
sectoare îngustate datorită unor lucrări, în curbe sau pe sectoare de
drum fără vizibilitate.
(4) In cazul staţionării accidentale pe
partea carosabilă a vehiculelor cu depăşiri, dacă acestea
nu sunt însoţite conform prevederilor prezentelor norme, se asigură
semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic,
conform prevederilor legale în vigoare; în cazul formării de ambuteiaje
sau coloane de vehicule este obligatorie anunţarea imediată de
către operatorul de transport a:
a) administratorului drumului; şi
b) reprezentanţilor SR în vederea asigurării
dirijării traficului şi a fluidizării circulaţiei.
(5) Circulaţia vehiculelor cu depăşiri
se va desfăşura, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus,
evitându-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate.
(6) Circulaţia vehiculelor cu depăşiri
este interzisă în zilele de sâmbătă, duminică şi în
alte zile de sărbătoare legală, între orele 6,00 şi 22,00.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (6)
circulaţia vehiculelor cu depăşiri se poate desfăşura,
în perioada de interdicţie, dacă în AST administratorul drumului a înscris
această posibilitate.
(8) Posibilitatea de circulaţie
prevăzută la alin. (7) poate fi acordată în condiţiile în
care:
a) vehiculele fac parte din cele prevăzute la art.
17 alin. (1) şi (2);
b) circulaţia vehiculului cu depăşiri
este parte a unei operaţiuni de transport combinat, termenele de livrare
fiind condiţionate de un program prestabilit al celorlalte moduri de
transport, cu prezentarea de către solicitant a documentelor din care
să rezulte necesitatea respectării termenelor.
Art. 32. - (1) Operatorul de transport titular al AST
eliberate conform art. 10 alin. (2) este obligat să se informeze cu
privire la eventualele restricţii de circulaţie instituite/existente
pe traseul ce urmează a fi parcurs de vehiculul cu depăşiri.
(2) Obligaţia privind informarea
prevăzută la alin. (1) revine si operatorului de transport, titular
al AST eliberate conform art. 10 alin. (1).
(3) In condiţiile apariţiei, în perioada de
valabilitate a AST eliberate conform art. 10 alin. (1), a unor restricţii
de circulaţie, operatorul de transport are obligaţia de a solicita
emitentului sau subunităţilor acestuia modificarea parţială
sau totală a traseului de parcurs.
(4) Modificarea prevăzută la alin. (3) nu
implică şi recalcularea tarifelor suplimentare. In această
situaţie poate fi prelungită şi perioada de valabilitate a AST,
dacă aceasta se justifică.
Art. 33. - Vehiculul care circulă cu
depăşirea dimensiunilor maxime admise trebuie să fie echipat cu
următoarele dispozitive suplimentare de semnalizare:
a) pe cabina şi în spatele vehiculului sau a
încărcăturii, după caz, cu câte un panou de avertizare, amplasat
la loc vizibil, cu inscripţia „TRANSPORT EXCEPŢIONAL!" sau
„ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", având:
(i) lăţimea de cel puţin 25 cm şi
lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii) fond reflectorizant de culoare galbenă
şi text cu scriere normală, dreaptă, cu caractere standard, de
culoare neagră, având înălţimea de minimum 15 cm; se admit numai
formate clare ale textului, fără efecte de umbrire, înclinare,
subliniere sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte
texte;
b) două dispozitive speciale de avertizare
luminoasă intermitentă de culoare galbenă, montate pe cabina
vehiculului, astfel încât lumina emisă de acestea să fie
vizibilă la o distanţă de cel puţin 100 m din
faţă, din spate şi din părţile laterale;
c) dacă înălţimea încărcăturii
nu face vizibile, din spate, dispozitivele prevăzute la lit. b), se
instalează, suplimentar, în spatele vehiculului sau
încărcăturii, după caz, un alt dispozitiv special de avertizare
luminoasă intermitentă de culoare galbenă;
d) dispozitivele prevăzute la lit. b) şi c)
se menţin în funcţiune pe toată perioada în care vehiculul se
află pe partea carosabilă;
e) dacă lăţimea depăşeşte
3,20 m, lumini, catadioptrii sau bandă reflectorizantă de culoare
galbenă, elemente montate pe conturul lateral al încărcăturii,
la distanţă de 1,5 m între ele;
f) la depăşirea lăţimii maxime
admise a vehiculului sau a încărcăturii, extremităţile
laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din faţă şi din
spate, cu tăbliţe având aplicate benzi din folie reflectorizantă
alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exteriorul
vehiculului sau al încărcăturii, având dimensiunile de 42 cm x 42 cm;
g) prevederile lit. a) se aplică şi pentru
vehiculele a căror masă totală depăşeşte 80 tone;
h) staţii de emisie-recepţie mobile
şi/sau portabile, cu care să se poată ţină
legătura cu personalul atestat, în cazul în care vehiculul trebuie
însoţit de un autovehicul de însoţire;
i) mijloace suplimentare de semnalizare rutieră
pentru cazurile de staţionare accidentală pe partea carosabilă.
Art. 34. - (1) Pentru însoţirea vehiculelor cu
depăşiri, conform prevederilor art. 41 alin. (18) din Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, operatorul de transport solicită DR participarea echipajelor
de poliţie rutieră din cadrul SR şi stabileşte de comun
acord cu aceasta un program etapizat de transport.
(2) In cazul vehiculelor cu depăşiri ale
căror caracteristici impun întreruperea temporară şi locală
a circulaţiei, operatorul de transport întocmeşte împreună cu
DR/SR, în baza AST, un program etapizat de transport ce va fi comunicat, în
prealabil, emitentului AST şi mass-mediei.
Art. 35. - (1) Este obligatorie prezenţa a cel
puţin unei persoane specializate pe autovehiculul de însoţire pe
toată perioada circulaţiei vehiculului cu depăşiri;
persoana specializată poate fi şi conducător al autovehiculului
de însoţire.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
persoana specializată nu poate fi şi conducător auto al
autovehiculul de însoţire în cazul în care:
a) autovehiculul de însoţire precede vehiculul cu
depăşiri, conform prevederilor art. 41 alin. (17) din Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, dacă nu este necesară şi
însoţirea conform prevederilor art. 41 alin. (18) din acelaşi act
normativ;
b) AST se eliberează în baza unui proiect de
transport.
(3) In condiţiile în care la efectuarea
însoţirii participă două sau mai multe persoane specializate,
persoana aflată în autovehiculul de însoţire care precede vehiculul
cu depăşiri va îndeplini funcţia de coordonator.
Art. 36. - (1) Autovehiculul de însoţire se
dotează, obligatoriu, cu:
a) inscripţii sau panou de avertizare, amplasate
la loc vizibil atât din fată, cât si din spate, cu înscrisul „TRANSPORT
EXCEPŢIONAL!" sau „ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!",
având:
(i) lăţimea de cel puţin 25 cm şi
lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii) fond reflectorizant de culoare galbenă
şi text cu scriere normală, dreaptă, cu caractere standard, de
culoare neagră, având înălţimea de minimum 15 cm; se admit numai
formate clare ale textului, fără efecte de umbrire, înclinare, subliniere
sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte texte;
b) două dispozitive speciale de avertizare
luminoasă intermitentă de culoare galbenă, montate pe
autovehicul, astfel încât lumina emisă de acestea să fie
vizibilă la o distanţă de cel puţin 100 m din faţă,
din spate şi din părţile laterale, care vor fi menţinute în
funcţiune pe toată perioada în care se efectuează însoţirea
vehiculului cu depăşiri;
c) marcaje reflectorizante alb-roşu, având o
înclinaţie de 45°, descendente spre exterior, având o înălţime
de minimum 25 cm, aplicate pe toată lăţimea autovehiculului, la
partea din faţă şi din spate;
d) baston telescopic pentru măsurători de
înălţime (minimum 8 m) şi ruletă de minimum 20 m lungime
sau alte dispozitive omologate pentru măsurarea dimensiunilor, care
să permită măsurarea aceleiaşi game de dimensiuni;
e) staţii de emisie-recepţie mobile
şi/sau portabile, cu care să se poată ţine legătura cu
vehiculul cu depăşiri însoţit şi/sau cu alte autovehicule
de însoţire;
f) paletă sau baston de dirijare
fluorescent-reflectorizant.
(2) Responsabilitatea asigurării dotării
prevăzute la alin. (1) şi a funcţionării acesteia revine
operatorului economic specializat.
Art. 37. - (1) Personalul specializat, atestat în
vederea însoţirii vehiculelor cu depăşiri are următoarele
obligaţii:
a) să verifice existenţa AST şi
respectarea prevederilor înscrise în aceasta din punctul de vedere al:
(i) încadrării în perioada de valabilitate;
(ii) corespondenţei dintre masa totală a
vehiculului, stabilită din documente, şi cea înscrisă în AST;
(iii) corespondenţei dintre dimensiunile înscrise
în AST şi cele efective ale vehiculului, prin măsurare;
(iv) numărului de circulaţie înscris în AST;
(v) configuraţiei vehiculului cu
depăşiri;
(vi) condiţiilor privind însoţirea şi a
celorlalte condiţii impuse de emitent prin AST, conform prevederilor art.
6 alin. (2);
b) să cunoască dimensiunile
piesei/încărcăturii de transportat şi să verifice vizual
ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs;
c) să se informeze şi să cunoască
restricţiile de circulaţie instituite pe traseul de parcurs, printr-o
informare prealabilă la administratorul drumului;
d) să verifice, în prealabil, traseul ce trebuie
parcurs şi particularităţile acestuia;
e) să stabilească etapele întregului traseu
de parcurs, inclusiv zonele optime pentru parcare, oprire sau staţionare,
în funcţie de caracteristicile vehiculului cu depăşiri şi
ale traseului;
f) să dirijeze şi să oprească
vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile atunci
când are neclarităţi referitoare la parcurgerea unui sector din
traseu şi, după caz, să facă o recunoaştere
prealabilă a acestui sector;
g) să evite circulaţia pe vreme
nefavorabilă, cu vizibilitate redusă, cu valori ridicate de trafic
sau carosabil alunecos;
h) la plecare să verifice existenţa şi
funcţionarea dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu
depăşiri, prevăzute la art. 33, precum şi cele ale
autovehiculelor de însoţire prevăzute la art. 36 alin. (1);
i) să îl informeze din timp pe conducătorul
auto al vehiculului cu depăşiri despre particularităţile
stării părţii carosabile şi ale traficului (curbe cu
vizibilitate redusă, poduri, depăşiri de vehicule cu deplasare
lentă sau staţionate);
j) pe traseu, să verifice vizual permanenta
funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale
autovehiculului de însoţire şi să ia măsurile de remediere
imediată a deficienţelor constatate;
k) pe traseu, să verifice vizual permanenta
funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului
cu depăşiri şi să îl informeze pe conducătorul
acestuia despre defecţiunile şi deficienţele constatate,
inclusiv cele referitoare la vehicul, la ancorarea mărfii, la sistemul de
iluminare etc;
l) să dirijeze şi să oprească
vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile, atunci
când în spatele acestuia se formează coloană de vehicule;
m) în cazul staţionării, să se asigure
că vehiculul cu depăşiri este semnalizat corespunzător;
n) în cazul staţionarii accidentale pe partea
carosabilă, să asigure semnalizarea pentru avertizarea
celorlalţi participanţi la trafic, conform legislaţiei rutiere
în vigoare;
o) în cazul formării de ambuteiaje/coloane de
vehicule datorită staţionării accidentale pe marginea
carosabilă, să anunţe imediat reprezentanţii SR în vederea
asigurării dirijării traficului şi fluidizării
circulaţiei, precum şi administratorul drumului;
p) să solicite, ori de câte ori este cazul sau
atunci când au avut loc evenimente care pun în pericol siguranţa în
circulaţie, sprijinul organelor administraţiei publice locale şi
să respecte recomandările făcute de reprezentanţii
acesteia;
q) atât timp cât se află pe suprafaţa
carosabilului, să poarte vestă reflectorizantă, indiferent de
gradul de iluminare;
r) să prezinte de fiecare dată, la controlul
efectuat de personalul împuternicit să verifice circulaţia
vehiculelor cu depăşiri, atestatul nominal propriu şi
autorizaţia autovehiculului de însoţire, în original, precum şi,
după caz, documentul prevăzut la art. 44 alin. (3);
s) să respecte toate celelalte condiţii de
desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri
prevăzute de legislaţia în vigoare.
(2) In condiţiile în care personalul specializat
constată că nu mai sunt îndeplinite toate condiţiile pentru
circulaţia vehiculului cu depăşiri, conform prevederilor
prezentelor norme, acesta are obligaţia de a dirija şi de a-l opri în
afara părţii carosabile, până la remedierea tuturor
deficienţelor constatate. Dacă acestea nu sunt remediate, personalul
specializat are obligaţia de a nu mai efectua însoţirea şi de a
anunţa emitentul AST cu privire la aceasta.
CAPITOLUL IV
Autorizarea operatorilor economici specializaţi
pentru însoţirea vehiculelor cu depăşiri, a autovehiculelor de
însoţire şi atestarea personalului specializat
Art. 38. - (1) Insoţirea vehiculelor care
circulă cu depăşiri se realizează numai de operatori
economici specializaţi, autovehicule de însoţire şi personal
specializat.
(2) Autorizarea operatorilor economici şi a
autovehiculelor destinate însoţirii, precum şi atestarea personalului
se realizează, în comun, de către CNADNR SA şi ARR.
Art. 39. - Pot fi autorizaţi pentru însoţirea
vehiculelor cu depăşiri operatori economici care au în domeniul de
activitate transporturile rutiere de mărfuri şi bunuri sau
activităţi conexe transportului rutier şi care au în dotare cel
puţin un autovehicul de însoţire.
Art. 40. - (1) In vederea autorizării, operatorii
economici trebuie să depună la CNADNR SA o documentaţie care va
cuprinde, în copie, următoarele:
a) certificatul de înregistrare la oficiul registrului
comerţului;
b) extras din statutul/regulamentul de organizare din
care să reiasă ca domeniu de activitate transportul rutier de
mărfuri şi bunuri sau activităţi conexe transportului
rutier;
c) certificatul de înmatriculare al autovehiculelor cu
care doreşte să efectueze activităţi de însoţire sau
orice alt document care să dovedească dreptul legal al operatorului
economic de a folosi autovehiculele în cauză;
d) dovada eliberată de subunităţile
CNADNR SA şi ARR că cel puţin un autovehicul din cele
prevăzute la lit. c) respectă condiţiile privind dotarea,
prevăzute la art. 36;
e) documentele de plată ale tarifelor de eliberare
a autorizaţiei.
(2) Operatorii economici pot să
desfăşoare activităţi de însoţire a vehiculelor care
circulă cu depăşiri numai în momentul primirii, în original, a
autorizaţiei, dată de la care sunt consideraţi operatori
economici specializaţi.
(3) Cererea de eliberare a autorizaţiei se
procesează în maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii
documentaţiei complete la CNADNR SA.
(4) Autorizaţia prevăzută la alin. (1)
se personalizează cu:
a) numărul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale
operatorului economic specializat;
c) data eliberării şi durata de valabilitate
de 5 ani de la data eliberării;
d) semnătura şi ştampila CNADNR SA
şi ARR.
(5) In cazul în care CNADNR SA şi ARR nu
acordă autorizaţia vor comunica acest fapt operatorului economic,
precum şi motivele care au condus la această decizie, în scris, în
termenul prevăzut la alin. (3).
(6) Pentru eliberarea autorizaţiei operatorului
economic specializat în vederea însoţirii vehiculelor cu
depăşiri se achită în contul CNADNR SA un tarif de 300 lei; din
această sumă CNADNR SA va vira 30%, fără TVA, în contul
ARR.
(7) Lista cu operatorii economici specializaţi este
publică şi se afişează pe site-ul CNADNR SA.
Art. 41. - (1) Operatorii economici specializaţi
au obligaţia de a comunica, în scris, CNADNR SA, în termen de maximum 5
zile lucrătoare:
a) orice schimbări în urma cărora
condiţiile de acordare a autorizaţiei nu mai sunt îndeplinite;
b) înstrăinarea sub orice titlu a autovehiculelor
de însoţire, cedarea dreptului de folosinţă sau încetarea
dreptului legal în baza căruia acestea sunt folosite.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. b)
operatorii economici specializaţi au obligaţia de a depune la CNADNR
SA, în acelaşi termen, autorizaţia autovehiculelor, în original.
(3) In situaţia în care operatorul economic
specializat nu mai îndeplineşte condiţiile impuse la autorizare,
CNADNR SA poate retrage definitiv autorizaţia acordată sau o poate
suspenda, până la îndeplinirea condiţiilor impuse la eliberare.
Art. 42. - (1) Autorizaţia autovehiculelor de
însoţire se eliberează de către CNADNR SA şi ARR, la
cererea scrisă a operatorului economic, în baza procesului-verbal prin
care se confirmă îndeplinirea condiţiilor minime de dotare impuse
conform art. 36 alin. (1), în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la
data solicitării.
(2) Procesul-verbal prin care se confirmă
îndeplinirea condiţiilor minime de dotare impuse conform art. 36 alin. (1)
se întocmeşte pe loc, în momentul verificării, şi se
semnează de către personalul subunităţii CNADNR SA şi
ARR, precum şi de reprezentantul operatorului economic, şi este însoţit
de fotografii ale autovehiculelor.
(3) Autorizaţiile prevăzute la alin. (1) se
personalizează cu:
a) numărul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale
operatorului economic specializat;
c) numărul de înmatriculare şi numărul
de identificare al autovehiculului de însoţire;
d) data eliberării şi durata de valabilitate
de 5 ani de la data eliberării;
e) semnătura şi ştampila CNADNR SA
şi ARR.
(4) In vederea constatării îndeplinirii
condiţiilor minime de dotare a autovehiculelor de însoţire,
operatorul economic se adresează, în scris, subunităţilor CNADNR
SA care stabilesc, împreună cu subunităţile ARR, data
verificării autovehiculului, în termen de maximum 7 zile lucrătoare
de la data solicitării.
(5) In cazul în care CNADNR SA şi ARR nu
acordă autorizaţia se comunică acest fapt solicitantului, precum
şi motivele care au condus la această decizie, în scris, în termenul
prevăzut la alin. (1).
(6) Pentru eliberarea autorizaţiei pentru
autovehiculul de însoţire se achită în contul CNADNR SA un tarif de
400 lei/autovehicul; din această sumă CNADNR SA virează 30%,
fără TVA, în contul ARR.
(7) Autovehicul de însoţire poate fi utilizat
pentru efectuarea acestei activităţi numai în momentul emiterii, în
original, a autorizaţiei.
(8) Lista cu numerele de înmatriculare ale
autovehiculelor de însoţire este publică şi se
afişează pe site-ul CNADNR SA.
Art. 43. - (1) Personalul specializat care
desfăşoară activitatea de însoţire a vehiculelor cu
depăşiri trebuie sa fie atestat nominal de către CNADNR SA
şi ARR, în urma susţinerii şi promovării unui examen de
verificare a cunoştinţelor privind legislaţia în domeniu.
(2) La examenul de verificare a cunoştinţelor
poate participa orice persoană cu drept de muncă pe teritoriul
României, posesoare a unui permis de conducere a vehiculelor rutiere minimum
categoria B, valabil.
(3) Pentru susţinerea examenului prevăzut la
alin. (1) se achită în contul CNADNR SA un tarif de 100 lei/persoană;
din această sumă CNADNR SA virează 30%, fără TVA, în
contul ARR.
(4) Pentru a participa la examen candidaţii depun
o cerere scrisă, însoţită de o copie a:
a) actului de identitate;
b) permisului de conducere deţinut;
c) documentelor de plată a tarifelor de examinare.
(5) Examenul de verificare a cunoştinţelor,
de tip grilă, se organizează trimestrial de CNADNR SA şi ARR,
conform unei proceduri aprobate de conducerea acestora si care se publică
pe site-ul CNADNR SA.
(6) Pentru candidaţii declaraţi
respinşi, la cererea acestora, în termen de 15 zile lucrătoare de la
data susţinerii examenului, CNADNR SA şi ARR pot organiza o
singură sesiune de reexaminare, fără plata unor tarife
suplimentare.
(7) Pentru eliberarea atestatelor nominale,
candidaţii declaraţi admişi vor achita în contul CNADNR SA un
tarif de 200 lei/persoană; din această sumă CNADNR SA va vira
30%, fără TVA, în contul ARR; atestatele nominale se eliberează
începând cu a 15-a zi lucrătoare de la data absolvirii examenului.
(8) Atestatele prevăzute la alin. (1) se
personalizează cu:
a) numărul atestării;
b) numele, prenumele şi datele de identificare ale
personalului specializat;
c) data eliberării şi durata de valabilitate
de 5 ani de la data eliberării;
d) semnătura şi ştampila CNADNR SA
şi ARR.
(9) Personalul specializat poate efectua activitatea de
însoţire a vehiculelor care circulă cu depăşiri numai în
momentul primirii, în original, a atestatului.
(10) Lista cu numele personalului specializat, atestat
pentru însoţirea vehiculelor cu depăşiri, este publică si
se afişează pe site-ul CNADNR SA.
Art. 44. - (1) Personalul specializat poate
desfăşura activitatea de însoţire cu autovehiculele de
însoţire ale unui operator economic specializat, numai în baza unui
contract încheiat cu acesta.
(2) Operatorii economici specializaţi,
înscrişi de către emitent în AST, pot utiliza autovehiculele de
însoţire ale altor operatori economici specializaţi.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2), la bordul
autovehiculului de însoţire va fi păstrat pe toată durata
efectuării însoţirii, în original, un document semnat şi
ştampilat de administratorul operatorului economic specializat înscris în
AST sau de cel al operatorului economic specializat care îl deţine cu
orice titlu, document care să ateste dreptul de utilizare al
autovehiculului respectiv pentru efectuarea acestei însoţiri.
Art. 45. - (1) In termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentelor norme, operatorii economici şi
personalul de însoţire, autorizaţi conform Normelor privind
autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutăţi
şi/sau cu dimensiuni de gabarit ce depăşesc limitele maxime
prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi al
ministrului de interne nr. 407/991/1999, cu modificările ulterioare, au
obligaţia să depună la CNADNR SA, în original, autorizările
deţinute, în vederea preschimbării.
(2) In cazul autovehiculelor de însoţire,
preschimbarea se realizează numai dacă îndeplinesc condiţiile
minime de dotare impuse conform art. 36 alin. (1), confirmate prin efectuarea
verificării prevăzute la art. 42.
(3) Preschimbarea prevăzută la alin. (1) se
realizează de către CNADNR SA şi ARR cu titlu gratuit.
(4) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1),
autorizările operatorilor economici şi ale personalului de
însoţire nepreschimbate îşi pierd valabilitatea.
CAPITOLUL V
Controlul circulaţiei vehiculelor cu
depăşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare
Art. 46. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor contravenţionale pentru circulaţia
vehiculelor cu încălcarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, se efectuează, în baza prezentării legitimaţiei
nominale, de către:
a) personalul împuternicit în acest scop de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, prin ordin al ministrului;
b) personalul împuternicit în acest scop de
administratorii drumurilor de interes judeţean şi local, potrivit
competenţelor stabilite conform legii;
c) ofiţerii şi agenţii de poliţie
rutieră, după caz, în lipsa personalului prevăzut la lit. a)
şi b).
(2) Controlul în vederea constatării
contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor
contravenţionale prevăzute la alin. (1) se efectuează:
a) pe reţeaua de drumuri publice din România;
b) în ACI ale CNADNR SA din ptf şi de pe
reţeaua de drumuri de interes naţional din România;
c) în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite
sau staţionate pe drumurile publice din România.
(3) Personalul prevăzut la alin. (1) poate
reţine AST în cazul încălcării uneia sau mai multor
condiţii prevăzute în prezentele norme sau atunci când, din anumite
motive, nu mai sunt respectate condiţiile de desfăşurare a
circulaţiei vehiculului cu depăşiri. In aceste cazuri vehiculul
cu depăşiri va fi retras, obligatoriu, în afara platformei drumului,
până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea
efectuării transportului.
Art. 47. - In cadrul activităţilor de control
desfăşurate de personalul prevăzut la art. 46 vehiculele rutiere
sunt verificate din punct de vedere al circulaţiei, cu privire la:
a) respectarea maselor maxime admise, prin
cântărire sau din documente;
b) respectarea dimensiunilor maxime admise, prin
măsurare;
c) respectarea restricţiilor de circulaţie;
d) achitarea tarifelor datorate administratorului
drumului;
e) existenţa şi valabilitatea AST;
f) respectarea condiţiilor de
desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri,
inclusiv din punctul de vedere al condiţiilor de efectuare a
însoţirii.
Art. 48. - (1) Verificarea, prin cântărire, a
maselor pe axe şi totală ale vehiculelor rutiere se realizează
de personalul prevăzut la art. 46 alin. (1) cu instalaţii care
funcţionează condiţionat de respectarea prevederilor legale în
vigoare privind introducerea pe piaţă şi punerea în
funcţiune, precum şi de existenţa şi valabilitatea
verificărilor metrologice, efectuate în conformitate cu prevederile legale
în vigoare.
(2) In cazul efectuării cântăririi
vehiculelor şi a măsurării dimensiunilor acestora nu se
aplică tarife suplimentare, nu se eliberează AST, nu se impun
condiţii pentru însoţire, nu se constată contravenţii
şi nu se aplică sancţiuni contravenţionale sau
complementare dacă depăşirea maselor şi dimensiunilor
maxime admise sau a celor autorizate prin AST se înscrie în toleranţele
stabilite de autorităţile prevăzute la art. 5, conform
prevederilor legale.
(3) In situaţiile în care instalaţiile
prevăzute la alin. (1) nu funcţionează, nu pot fi utilizate datorită
caracteristicilor vehiculului cu depăşiri, în lipsa acestora sau în
cazul în care amplasamentul de control nu permite verificarea prin
cântărire:
a) masa totală a vehiculelor se stabileşte
din documentele aflate la bordul acestuia, respectiv CMR, carnet TIR,
factură, certificat de înmatriculare etc, fără aplicarea
toleranţelor;
b) masele pe axe se stabilesc în baza declaraţiei
pe propria răspundere a operatorului de transport.
Art. 49. - (1) Pentru circulaţia pe drumurile
publice din România a vehiculelor cu mase şi/sau dimensiuni care
depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise/înscrise în
AST contravenientul trebuie să achite, pe lângă amenda
contravenţională, şi contravaloarea tarifelor suplimentare:
a) pentru circulaţia cu depăşirea
maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise; sau
b) recalculate pentru depăşirile constatate,
dacă masele şi/sau dimensiunile sunt mai mari decât cele înscrise în
AST.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se
eliberează AST/o AST complementară de către administratorul
drumului şi se calculează/recalculează tarifele suplimentare
pentru traseul origine - punct de control - destinaţie, aflat în
administrarea sa.
(3) Contravaloarea tarifelor prevăzute la alin.
(1), înscrisă în procesul-verbal de constatare a contravenţiei, se
poate achita şi ia ACI din ptf, în cazul drumurilor de interes
naţional.
(4) Pentru vehiculele înmatriculate în alte state,
aflate în trafic internaţional, la solicitarea CNADNR SA sau a
subunităţilor sale, poliţia de frontieră nu permite
ieşirea din România până la plata tarifelor datorate CNADNR SA,
calculate conform alin. (2).
Art. 50. - In cazul în care în ACI din ptf, pe sensul
de ieşire din România, pentru vehiculele cu încărcătură
indivizibilă se constată că masele şi/sau dimensiunile
înscrise în AST sunt mai mari decât cele efective ale vehiculului, nu se
recalculează şi nu se restituie diferenţa tarifelor suplimentare
achitate.
Art. 51. - (1) Odată cu aplicarea
sancţiunilor contravenţionale se pot aplica şi sancţiuni
administrative personalului de însoţire specializat şi/sau
operatorului economic specializat.
(2) Atestatul personalului specializat pentru a
desfăşura activitatea de însoţire a vehiculelor cu
depăşiri:
a) se suspendă pentru o perioadă de 30 de
zile de la luarea măsurii, dacă:
(i) însoţeşte vehicule cu depăşiri
care nu respectă, din punctul de vedere al dotării şi
funcţionării, condiţiile privind semnalizarea suplimentară
prevăzută la art. 33;
(ii) însoţeşte vehicule cu depăşiri
cu autovehicule autorizate care nu respectă, din punctul de vedere al
dotării şi funcţionării, condiţiile privind
semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36;
(iii) nu îsi îndeplineşte obligaţiile
prevăzute la art. 37 alin. (1) lit. m)-q);
b) se suspendă pentru o perioadă de 90 de
zile de la luarea măsurii, dacă:
(i) însoţeşte vehicule cu depăşiri
fără AST sau cu depăşirea dimensiunilor înscrise în AST;
(ii) însoţeşte vehicule cu depăşiri
cu autovehicule care nu sunt autorizate sau a căror autorizaţie a
fost reţinută sau suspendată;
(iii) nu respectă condiţiile privind
însoţirea prevăzute la art. 41 alin. (15)-(18) din Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi la art. 35;
(iv) nu deţine, în original, la bordul
autovehiculului de însoţire, atestatul nominal propriu şi
autorizaţia autovehiculului de însoţire şi, după caz,
documentul prevăzut la art. 44 alin. (3) sau refuză să le
prezinte la solicitarea personalului prevăzut la art. 46 alin. (1);
(v) nu dispune deplasarea vehiculului cu
depăşiri în spaţii amenajate de oprire, parcare sau
staţionare sau, în cazul lipsei acestora, în afara platformei drumului, cu
asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de
legislaţia rutieră în vigoare în cazul fenomenelor meteorologice
prevăzute la art. 31 alin. (1);
c) se retrage, fără drept de atestare, pentru
o perioadă de 12 luni de la luarea măsurii:
(i) dacă desfăşoară activitatea de
însoţire cu autovehiculele unui operator economic specializat, în lipsa
unui contract încheiat cu acesta;
(ii) dacă în decursul a 180 de zile consecutive a
fost sancţionat cu 3 suspendări ale atestatului nominal propriu;
(iii) în cazul producerii unor accidente grave,
stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina
personalului de însoţire specializat.
(3) Autorizaţia autovehiculului de însoţire a
vehiculelor cu depăşiri:
a) se suspendă pentru o perioadă de 15 zile
de la luarea măsurii, dacă acesta nu respectă condiţiile
privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36;
b) se suspendă pentru o perioadă de 30 de
zile de la luarea măsurii, dacă:
(i) însoţirea cu autovehiculele de însoţire
se efectuează de către personal care nu este atestat sau al
cărui atestat a fost reţinut/suspendat;
(ii) dacă este utilizat pentru activitatea de
însoţire în condiţiile în care autorizaţia i-a fost
reţinută/ suspendată.
(4) Autorizaţia operatorului economic specializat:
a) se suspendă pentru o perioadă de 90 de
zile de la luarea măsurii, dacă în decursul a 6 luni consecutive au
fost suspendate, în 3 rânduri, autorizaţii ale autovehiculelor sale de
însoţire;
b) se suspendă pentru o perioadă de 12 luni
de la luarea măsurii:
(i) dacă în decursul a 12 luni consecutive este
sancţionat a doua oară conform lit. a);
(ii) în cazul producerii unor accidente grave,
stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina
operatorului economic specializat.
(5) Personalul sau operatorul economic pentru care s-a
constatat că a efectuat activitatea de însoţire a vehiculelor cu
depăşiri fără a fi atestat sau autorizat, dupa caz, de
către CNADNR SA şi ARR pierde dreptul de a solicita atestarea sau
autorizarea pentru o perioadă de 36 de luni de la data constatării
faptelor.
(6) Personalul prevăzut la art. 46 alin. (1)
reţine, în vederea suspendării, autorizaţiile autovehiculelor de
însoţire ale operatorului economic autorizat şi/sau atestatele
personalului specializat, în cazurile prevăzute la alin. (2)-(4) sau
atunci când, din alte motive, nu mai sunt respectate condiţiile de
desfăşurare a circulaţiei vehiculului cu depăşiri.
(7) In cazurile prevăzute la alin. (6) vehiculul
cu depăşiri se retrage, obligatoriu, în afara platformei drumului,
până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea
efectuării transportului.
(8) Remedierea cauzelor care au condus la măsura
prevăzută la alin. (6) se constată de către personalul din
cadrul instituţiei din care face parte personalul prevăzut la art. 46
alin. (1).
(9) Dacă motivele care au condus la
reţinerea, în vederea suspendării, a autorizaţiilor
autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic specializat
şi/sau a atestatelor personalului specializat au fost remediate, iar
circulaţia vehiculului cu depăşiri se poate desfăşura,
în continuare, cu respectarea prevederilor prezentelor norme, personalul
prevăzut la art. 46 alin. (1) va elibera o dovadă a documentelor
reţinute. In baza acestei dovezi se poate efectua însoţirea
vehiculului cu depăşiri, până la finalizarea transportului în
cauză.
(10) Documentele reţinute se transmit la CNADNR
SA, însoţite de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei
şi, după caz, a dovezii prevăzute la alin. (9), în vederea
aplicării măsurii de suspendare.
Art. 52. - Odată cu aplicarea amenzilor
contravenţionale vehiculul cu depăşiri se imobilizează, în
condiţii de siguranţă şi securitate a transportului, de
către personalul care, potrivit legii, are drept de oprire şi
imobilizare a vehiculelor şi, dacă este cazul, se procedează la
ridicarea plăcuţelor de înmatriculare până la îndeplinirea condiţiilor
legale pentru continuarea efectuării transportului, pentru:
a) circulaţia cu depăşiri ale maselor
şi/sau ale dimensiunilor maxime admise, fără AST;
b) circulaţia cu depăşiri ale maselor
şi/sau ale dimensiunilor autorizate, înscrise în AST;
c) circulaţia cu încălcarea
restricţiilor de circulaţie;
d) efectuarea transporturilor cu nerespectarea
condiţiilor înscrise în AST privind numărul de circulaţie al
vehiculului cu aceleaşi caracteristici tehnice, traseul, sensul sau
perioadele de efectuare a transportului;
e) nerespectarea condiţiilor de efectuare a
transportului înscrise în proiectul de transport;
f) nerespectarea condiţiilor de semnalizare
suplimentară a vehiculului cu depăşiri şi/sau a
autovehiculelor de însoţire şi a condiţiilor de însoţire a
vehiculului cu depăşiri;
g) însoţirea transporturilor efectuate cu
depăşirea masei totale şi/sau a dimensiunilor maxime admise,
fără AST, sau a dimensiunilor înscrise în AST;
h) refuzul de a supune vehiculul verificării prin
cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a
însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea
verificării, refuzul de a prezenta documentele privind transportul,
sustragerea de la control sau obstrucţionarea controlului, precum şi
neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de
control;
i) efectuarea de transporturi de mărfuri care nu
sunt indivizibile, cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor
maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise.
Art. 53. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă
din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
LIMITELE MAXIME DE COMPETENŢA
la eliberarea autorizaţiilor speciale de
transport (AST) de către subunităţile CNADNR SA
Caracteristicile vehiculelor
|
Masele şi dimensiunile maxime
ale vehiculelor ce pot fi autorizate de către subunităţile
CNADNR SA
|
ACI
|
SDN
|
DRDP
|
EMCATR
|
Inălţime (m)
|
4,5
|
4,2
|
5,0
|
4,5
|
Lăţime (m)
|
4,5
|
3,2
|
5,0
|
4,5
|
Lungime (m)
|
25,0
|
25,0
|
40,0
|
25,0
|
Masa totală (t)
|
80,0
|
60,0
|
100,0
|
80,0
|
Masa pe axa simplă (t)
|
- masa maximă pe axa simplă ce poate fi
autorizată, stabilită conform art. 15 alin. (1) din norme
|
Masa pe axa dublă (t)
|
- masa maximă pe axa dublă ce poate fi autorizată,
stabilită conform art. 15 alin. (1) din norme
|
Masa pe axa triplă (t)
|
- masa maximă pe axa triplă ce poate fi
autorizată, stabilită conform art. 15 alin. (1) din norme
|
NOTĂ:
La depăşirea limitei de competenţă
a ACI, acestea pot emite AST numai în baza avizului de competenţă
eliberat de DRDP în a cărei subordine funcţionează sau,
după caz, de CNADNR SA.
ANEXA Nr. 2 la norme
TERMENELE MAXIME
de soluţionare a cererilor pentru eliberarea
autorizaţiilor speciale de transport (AST)
a) CNADNR SA- 15 zile lucrătoare de la data
depunerii
b) DRDP - 8 zile lucrătoare de la data depunerii
c) SDN - 4 zile lucrătoare de la data depunerii
d) ACI - pe loc, dacă nu este necesară
obţinerea avizului de competenţă, sau două zile
lucrătoare, dacă acesta este necesar
e) EMCATR - pe loc şi numai în cazul celor
eliberate în urma controlului efectuat
ANEXA Nr. 3 la norme
LISTA VEHICULELOR
exceptate de la plata tarifelor suplimentare pentru
circulaţia vehiculelor cu depăşirea maselor şi/sau a
dimensiunilor maxime admise pe drumurile de interes judeţean şi
drumurile de interes local
1. Vehiculele deţinute de unităţile
Ministerului Apărării Naţionale
2. Vehiculele deţinute de unităţile
subordonate Ministerului Administraţiei şi Internelor
3. Vehiculele deţinute de Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
România - S.A. şi de către subunităţile acesteia
4. Vehiculele specializate utilizate în exclusivitate
pentru servicii de ambulanţă
5. Vehiculele deţinute de serviciile de
urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
363/2002, cu modificările şi completările ulterioare
6. Vehiculele care efectuează transporturi în
interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt definite
prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele
părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul
forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, şi la Protocolul
privind statutul comandamentelor militare internaţionale, înfiinţate
în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952
7. Vehiculele care efectuează transporturi
funerare
8. Vehiculele care efectuează transporturi în
cazul unor calamităţi sau dezastre naturale.