ORDONANTA Nr. 43 din 28 august 1997
privind regimul juridic al drumurilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 29 august 1997
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
DISPOZITII GENERALE
Sectiunea I
Domeniul drumurilor
Art. 1
(1) Regimul juridic al drumurilor reglementeaza in mod unitar administrarea
drumurilor publice si private.
Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea,
construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea
drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica tuturor drumurilor publice
si, partial, celorlalte drumuri deschise circulatiei publice, definite la art.
4.
Art. 2
(1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru
circulatia vehiculelor si pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele
denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele,
pistele pentru ciclisti, locurile de parcare si stationare, plantatiile
rutiere, indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta
circulatiei, precum si terenurile care fac parte din zona drumului, mai putin
zonele de protectie.
(4) De asemenea, sunt asimilate fiind parte din drum, cladirile de serviciu
si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau
exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile aferente.
Sectiunea a II-a
Clasificarea si incadrarea drumurilor
Art. 3
Din punct de vedere al destinatiei drumurile se impart in:
a) drumuri publice - obiective de utilitate publica destinate transportului
rutier in scopul satisfacerii cerintelor economiei nationale, ale populatiei si
de aparare a tarii; acestea apartin proprietatii publice;
b) drumuri de utilitate privata - servesc activitatilor economice,
forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale si altora
asemenea, de acces in incinte, ca si cele din interiorul acestora, precum si
cele pentru organizari de santier; ele sunt administrate de persoanele fizice
sau juridice care le au in proprietate sau in administrare.
Art. 4
Din punct de vedere al circulatiei drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile
publice si acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivele
turistice ori alte obiective la care publicul are acces;
b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de
utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces.
Art. 5
Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, in ordinea
importantei, drumurile publice se impart in urmatoarele categorii:
a) drumuri de interes national;
b) drumuri de interes judetean;
c) drumuri de interes local.
Art. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului
si cuprind drumurile nationale care asigura legatura capitalei tarii cu orasele
resedinte ale judetelor, legaturile intre acestea, precum si cu tarile vecine,
si pot fi:
- autostrazi;
- drumuri expres;
- drumuri nationale europene (E);
- drumuri nationale principale;
- drumuri nationale secundare.
(2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul
Transporturilor, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror incadrare
se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care
Romania este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria
drumurilor nationale europene (E) se face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a
judetului si cuprind drumurile judetene care asigura legaturile intre:
- municipiile resedinte de judet si resedintele de comune, municipii,
orase, statiuni balneoclimaterice si turistice, porturi, aeroporturi, obiective
importante legate de apararea tarii si obiective istorice importante;
- orase si municipii intre ele.
Art. 8
Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii
administrative pe teritoriul careia se afla si cuprind:
a) drumurile comunale care asigura legaturile intre:
- resedinta de comuna si satele componente;
- oras si satele care ii apartin, precum si alte sate;
b) drumurile vicinale sunt drumuri ce deservesc mai multe proprietati,
fiind situate la limitele acestora;
c) strazile sunt drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent
de denumire: strada, bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita
etc.
Art. 9
Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea
traficului si functiile pe care le indeplinesc astfel:
a) strazi de categoria I - magistrale, care asigura preluarea fluxurilor
majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe
directia principala de legatura cu acest drum;
b) strazi de categoria a II-a - de legatura, care asigura circulatia majora
intre zonele functionale si de locuit;
c) strazi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de
trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau
magistrale;
d) strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala, care asigura accesul
la locuinte si pentru servicii curente sau ocazionale, in zonele cu trafic
foarte redus.
Art. 10
Strazile din localitatile rurale se clasifica in:
a) strazi principale;
b) strazi secundare.
Art. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria
functionala din care fac parte, fiind considerate fara intrerupere in
traversarea localitatilor, servind si ca strazi. Modificarea traseelor acestora
in traversarea localitatilor se poate face numai cu acordul administratiei
drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat.
Art. 12
Incadrarea in categorii functionale a drumurilor nationale, judetene si
comunale se face prin hotarare a Guvernului, iar a drumurilor vicinale si a
strazilor prin hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz.
Art. 13
Propunerile de incadrare in drumuri nationale si judetene se fac de catre
administratorii acestor categorii de drumuri, iar pentru drumurile comunale de
catre consiliile locale interesate, prin consiliile judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti. Promovarea propunerilor se face cu avizul
Ministerului Transporturilor.
CAP. 2
ADMINISTRAREA DRUMURILOR
Sectiunea I
Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
Art. 14
Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de
protectie.
Art. 15
Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive
ale drumului: parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente,
santuri, rigole, taluzuri, santuri de garda, ziduri de sprijin si alte lucrari
de arta.
Art. 16
(1) Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si
cealalta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera,
plantatie rutiera sau pentru alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea
drumului sau pentru siguranta circulatiei. Din zonele de siguranta fac parte si
suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii in curbe si
intersectii, precum si suprafetele ocupate de lucrarile de consolidari ale
terenului drumului si alte asemenea. In afara localitatilor, limitele minime
ale zonelor de siguranta a drumurilor in cale curenta si aliniament sunt
prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta.
(2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta
este interzisa.
Art. 17
(1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de
alta a zonelor de siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a
drumului. Limitele zonelor de protectie sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Zonele de protectie raman in gospodarirea persoanelor juridice sau
fizice care le au in administrare sau in proprietate, cu obligatia ca acestea,
prin activitatea lor, sa nu aduca prejudicii drumului sau derularii in
siguranta a traficului prin:
a) neasigurarea scurgerii apelor in mod corespunzator;
b) executarea de constructii, imprejmuiri sau plantatii care sa provoace
inzapezirea drumului sau sa impiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului sau
modifica regimul apelor subterane sau de suprafata.
Art. 18
Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa
permita instalarea pe aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra
inzapezirii, fara a percepe vreo chirie, cu conditia ca aceasta operatie sa nu
impiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca degradari culturilor
de pe aceste terenuri.
Art. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile,
rigolele, trotuarele, spatiile verzi, pistele pentru ciclisti, suprafetele
adiacente pentru parcaje, suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor
acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare scurgerea apelor trebuie
asigurata prin santuri amenajate.
(2) Zonele de siguranta si de protectie in intravilan se stabilesc prin
studii de circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea
teritoriului.
(3) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice in
traversarea localitatilor rurale, distanta intre gardurile sau constructiile
situate de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru
drumurile nationale, de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20
m pentru drumurile comunale.
Sectiunea a II-a
Administrarea drumurilor
Art. 20
Ministerul Transporturilor este organul administratiei publice centrale
care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului in
domeniul drumurilor nationale.
Art. 21
Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia Nationala
a Drumurilor, sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Organizarea si
functionarea Administratiei Nationale a Drumurilor se va aproba prin hotarare
de Guvern.
Art. 22
Administrarea drumurilor judetene, drumurilor comunale, drumurilor vicinale
si strazilor se asigura de catre consiliile judetene sau locale, dupa caz.
Art. 23
Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii
acestora.
Art. 24
Sectoarele de drumuri nationale, judetene si comunale, incluzand lucrarile
de arta, amenajarile si accesoriile aferente, situate in intravilanul
resedintelor de judete si municipiilor sunt in administrarea consiliilor locale
respective.
Sectiunea a III-a
Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
Art. 25
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine
seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta
circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare,
de utilizarea rationala a terenurilor, conservarea si protectia mediului
inconjurator si de planurile de urbanism si de amenajarea teritoriului aprobate
potrivit legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru adaptarea
acestora la cerintele persoanelor handicapate si de varsta a treia.
Art. 26
Documentatiile privind proiectarea constructiei si modernizarii drumurilor
se intocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism, cu avizele prevazute in Normele metodologice.
Art. 27
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura care implica
modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de
rezistenta a unui drum public se face cu acordul administratorului drumului
respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat
modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea
executarii constructiilor.
Art. 28
(1) Intersectiile intre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi
nivel, in functie de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu
respectarea legislatiei in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in
sarcina celor care au in administrare sau in proprietate drumul pe care se
desfasoara traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
(2) Intretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor
publice este in sarcina administratiei drumului de categorie superioara. Daca
unul din drumuri este de utilitate privata, cheltuielile de intretinere sunt in
sarcina administratorului acestuia.
Art. 29
Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua sau mai multe drumuri
se face cu asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe
drumul de categorie superioara.
Art. 30
Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau
modificarea unei asemenea intersectii cu calea ferata este in sarcina solicitantului
lucrarii.
Art. 31
La amenajarea intersectiilor intre drumurile publice si dintre acestea cu
caile ferate se va obtine si acordul Ministerului de Interne, prin directiile
sale de specialitate.
Art. 32
Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel
intre drum si calea ferata se realizeaza in functie de categoria drumului,
traficul rutier, frecventa si viteza de circulatie a trenurilor.
Art. 33
(1) Intretinerea pasajelor denivelate este in sarcina administratorului
caii de comunicatie situate pe pasaj.
(2) Intretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea in
limitele zonei de siguranta a caii ferate revin detinatorului acestei cai.
(3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de
comunicatie care se intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a
suporta costul lucrarilor necesare si pe cealalta cale de comunicatie.
(4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti
ale mai multor detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se
stabilesc de comun acord prin protocol.
Art. 34
Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au
obligatia de a reglementa parcarea si stationarea pe strazi a vehiculelor.
Parcarea se admite, de regula, in locuri special amenajate in afara benzilor de
circulatie si trotuarelor, amplasate de comun acord cu Politia rutiera. Nu se
admite parcarea pe benzile de circulatie ale drumurilor nationale si judetene.
Art. 35
In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau
interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor
trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si
Politiei rutiere.
Art. 36
In functie de intensitatea traficului, drumurile publice vor fi prevazute
cu statii amenajate in afara fluxului circulatiei, pentru oprirea mijloacelor
de transport in comun. Amplasarea statiilor pentru aceste mijloace se
stabileste de administratorul drumului impreuna cu Politia rutiera si
detinatorii vehiculelor de transport in comun. Locurile de parcare si refugiile
de pe autostrazi vor fi dotate cu utilitati, telefonie pentru apel de urgenta
si grupuri sanitare.
Art. 37
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului pe baza
studiilor de impact asupra mediului inconjurator.
Art. 38
Pentru descongestionarea traficului in localitati, protectia mediului
inconjurator si sporirea sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri nationale
si judetene, se va urmari, pe baza studiilor de trafic, realizarea unor drumuri
de tranzit ocolitoare situate in afara intravilanului localitatilor. Accesul
spre aceste drumuri se realizeaza numai prin intermediul unor artere magistrale
care debuseaza in intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
Art. 39
Pe sectoarele de drumuri publice care traverseaza localitati rurale,
locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la
intrarile in curti, plantatiile si trotuarele din dreptul locuintelor si a
terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii acestor obligatii
revine autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 40
In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii,
repararii si intretinerii drumurilor publice administratorii pot deschide si
exploata cariere, balastiere si alte asemenea, in conditiile legii.
Sectiunea a IV-a
Conditii de exploatare a drumurilor
Art. 41
(1) Drumurile trebuie sa fie mentinute in stare tehnica corespunzatoare
desfasurarii traficului in conditii de siguranta.
(2) Limitele maxime ale tonajelor pe osie si gabaritelor, presiunile
specifice pe imbracamintea drumului, precum si conditiile impuse vehiculelor admise
in circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la
prezenta ordonanta.
(3) Lista drumurilor publice cu limitele de tonaj admise pentru vehiculele
de transport marfa va fi editata anual de Ministerul Transporturilor.
(4) Limitele prevazute de anexa nr. 2 pot fi majorate de Ministerul
Transporturilor pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii
portante pe anumite sectoare de drum.
5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a drumurilor,
in conformitate cu prevederile din acordurile bilaterale si respectiv
reglementarile interne in vigoare, care se constituie in surse de finantare a
lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, reparatii si modernizare a
drumurilor publice.
Art. 42
(1) Transporturile ale caror tonaje pe osie si/sau gabarite depasesc
limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei speciale
de transport emise de administratorul drumului.
(2) In cazul in care pentru efectuarea unor asemenea transporturi sunt
necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de
arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel,
acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
(3) Pentru asemenea transporturi se aplica tarife in functie de tonajele pe
osie si totale, de dimensiunile autovehiculelor si distanta parcursa, din care
se constituie surse financiare pentru administrarea drumurilor.
Art. 43
Proiectarea, executia sau contractarea in tara sau importul de vehicule,
utilaje, agregate ori instalatii cu mase si/sau gabarite ce depasesc limitele
prevazute in anexa nr. 2, se realizeaza cu avizul prealabil al Ministerului
Transporturilor, in ceea ce priveste posibilitatea de circulatie si de
transport rutier.
Art. 44
Pe drumurile publice sunt interzise competitiile sportive fara avizul
prealabil al administratorului drumului si al Politiei rutiere. Organizatorii
poarta raspunderea si iau toate masurile pentru siguranta traficului rutier si
redarea ulterioara a drumului pentru circulatia publica, in conditiile
existente anterior organizarii competitiei.
Art. 45
(1) Drumurile deschise circulatiei publice pot fi inchise sau se pot
institui restrictii de circulatie in vederea executarii unor lucrari, conform
normelor stabilite de Ministerul Transporturilor impreuna cu Ministerul de
Interne.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri, administratorii acestora pot
introduce restrictii cu caracter temporar privind sarcinile pe osii ale
vehiculelor admise sa circule pe sectorul respectiv.
Art. 46
(1) In cazul in care drumurile publice sunt afectate de calamitati naturale
sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora vor lua de urgenta
masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei prin executarea de variante
ocolitoare sau alte amenajari cu caracter provizoriu, dupa caz.
(2) Atunci cand aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita
ocuparea temporara a unor terenuri situate in zona drumului sau in afara
acesteia, administratorul va incheia procese-verbale cu autoritatile publice
locale, urmand ca eventualele despagubiri cuvenite celor afectati sa se
stabileasca conform dispozitiilor legale.
Sectiunea a V-a
Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii in zona drumului public
Art. 47
Realizarea in zona drumului public a oricarei constructii sau instalatii,
in orice scop, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind amplasarea
si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul prealabil al
administratorului drumului.
Art. 48
(1) In zona drumului public este interzisa amplasarea de constructii,
panouri publicitare sau instalatii care nu apartin drumului si care
pericliteaza siguranta circulatiei.
(2) In zona mediana a autostrazilor se pot amplasa numai instalatii
destinate intretinerii drumurilor si sigurantei circulatiei.
(3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii
Nationale, care au caracter de urgenta, se pot executa fara acceptul
administratorului drumului, urmand ca acest accept sa se obtina ulterior, in
cazul in care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza intr-un termen
stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
(4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor,
tunelurilor prin amplasarea supraterana sau subterana a unor constructii,
instalatii sau panouri publicitare acceptate de administratia drumurilor, se
aplica tarife de utilizare, care se constituie ca surse financiare pentru
administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si modernizarea drumurilor
publice.
(5) Detinatorii constructiilor sau instalatiilor acceptate sunt obligati sa
execute pe cheltuiala lor demolarea, mutarea sau modificarea acestora, daca
aceste operatii sunt impuse de modernizarea, modificarea, intretinerea sau
exploatarea drumului public.
(6) Administratorul drumului este obligat sa-i instiinteze pe detinatori
asupra lucrarilor prevazute, dupa cum urmeaza:
- cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie
impune mutarea ori modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter
definitiv;
- cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul
constructiilor acceptate cu caracter provizoriu.
Art. 49
Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza de regula in afara partii
carosabile a drumului public sau in galerii vizitabile. Constructia, repararea
si intretinerea acestor lucrari se fac cu aprobarea administratorului drumului si
cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 50
(1) Beneficiarul constructiilor, instalatiilor sau altor asemenea realizate
in zona drumului fara respectarea conditiilor din prezenta sectiune sau cu
nerespectarea conditiilor din actul de acceptare este obligat a le desfiinta
sau a le muta, pe cheltuiala sa, in termenul stabilit de administrator.
(2) In cazul nerespectarii termenului fixat, administratorul drumului poate
proceda la desfiintarea sau mutarea lucrarilor pe cheltuiala beneficiarului.
Art. 51
Detinatorii de constructii sau instalatii amplasate in zona drumului public
sunt obligati sa execute revizia periodica si repararea acestora spre a asigura
estetica, protejarea drumului si siguranta circulatiei.
Art. 52
(1) Traseele noi de drumuri publice se stabilesc pe baza documentatiilor de
urbanism si amenajarea teritoriului aprobate in conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese
sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul
administratorului drumului public.
Sectiunea a VI-a
Cai de acces la drumurile publice
Art. 53
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile
publice se face potrivit legislatiei in vigoare, de catre cei interesati, cu
acordul prealabil al administratorului drumului public si al Politiei rutiere.
(2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile
publice sunt in sarcina celor care le detin.
Art. 54
Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si
al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de
cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona
drumului public.
CAP. 3
DOBANDIREA SAU FOLOSIREA UNOR TERENURI
Art. 55
Dobandirea terenului necesar pentru executarea unor lucrari noi,
modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri publice se
face prin modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de
utilitate publica.
Art. 56
(1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului,
se poate transmite prin schimb dreptul de proprietate asupra terenului ocupat
de traseul vechi al drumului. Drumul vechi ramane in circulatie pana la
deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul drumului
fiind obligat sa achite noului proprietar chiria terenului ocupat.
(2) In situatia in care proprietarul terenului primit in schimb doreste
redarea acestuia in circuitul agricol, amenajarile aferente sunt in sarcina
administratorului drumului.
(3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobandeste prin
cumparare sau expropriere pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de
drumul vechi, ramas liber in urma darii in folosinta a noului traseu, devine
proprietatea publica a statului sau a administratiei publice locale, dupa caz.
Art. 57
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si
studiilor necesare lucrarilor privind drumul public au acces pe terenuri,
indiferent de proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor
Ministerului Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru
care se solicita, in prealabil, acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii
acestor activitati se face prin afisare la sediul consiliului local cu cel
putin 7 (sapte) zile inainte. Se interzice persoanelor abilitate cu efectuarea
masuratorilor sau studiilor ca prin activitatea lor sa cauzeze vreun prejudiciu
terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea.
(2) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor sunt necesare
modificari asupra terenului, administratorul drumului va conveni, in prealabil,
cu proprietarul terenului asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra
modalitatilor si cuantumului despagubirilor.
CAP. 4
CONDUCEREA, COORDONAREA SI CONTROLUL ACTIVITATII DE DRUMURI
Art. 58
Ministerul Transporturilor coordoneaza din punct de vedere tehnic si
metodologic intreaga retea de drumuri. In aceasta calitate are urmatoarele
atributii:
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director la
nivel national privind dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a
schemei retelei nationale de transport, cu respectarea prevederilor programului
de amenajare a teritoriului;
c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a
intregii retele de drumuri publice si utilizarea fondurilor bugetare si
extrabugetare destinate pentru construirea, reabilitarea, modernizarea,
repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea acestora, in scopul
satisfacerii nevoilor economice, sociale si de aparare;
d) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program
pentru dezvoltarea si optimizarea retelei de drumuri publice;
e) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva
privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si
administrarea drumurilor de interes national si, impreuna cu consiliile
judetene si municipale, programele finantate din Fondul special al drumurilor
pentru drumurile judetene si comunale;
f) elaboreaza norme privind proiectarea, constructia, modernizarea,
repararea, intretinerea, administrarea si exploatarea drumurilor si, impreuna
cu Ministerul de Interne, norme privind siguranta traficului pe drumurile
deschise circulatiei publice si le supune aprobarii potrivit prevederilor
legale;
g) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii
sigurantei circulatiei pe drumurile publice;
h) elaboreaza studii si programe privind determinarea indicatorilor de
stare tehnica a drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a ordinii
de prioritate pentru lucrarile de drumuri;
i) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate in
domeniul drumurilor;
j) asigura o conceptie unitara privind asimilarea de utilaje si echipamente
specifice, aplicarea de tehnologii noi si eficiente, agrementate conform legii,
in proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
Art. 59
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 58, Ministerul
Transporturilor elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate persoanele
juridice sau fizice care detin drumuri in administrare sau in proprietate, cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind autonomia administratiei publice
locale si dreptul de proprietate.
Art. 60
(1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare,
intretinere, exploatare si administrare a drumurilor judetene, comunale,
vicinale si strazilor revine autoritatilor administratiei publice locale, cu
respectarea prevederilor art. 25.
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti
componente ale drumurilor nationale este necesar avizul prealabil al
Ministerului Transporturilor.
CAP. 5
SANCTIUNI
Art. 61
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite in astfel de conditii care, potrivit legii penale,
constituie infractiuni:
a) incalcarea prevederilor art. 17 (2), si 52 (2) se sanctioneaza cu amenda
de la 500.000 lei la 3.000.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 16 (2), 27, 33 (2), 41 (2), 42 (1), 43, 44,
47, 48 (2) si (5), 49, 51, 53 (1) si (2) si ale art. 54 se sanctioneaza cu
amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Daca contravenientul este persoana juridica, cuantumul amenzii prevazut
la alin. (1) se tripleaza.
Art. 62
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
61 alin. (1) si (2) se face de catre:
a) personalul din Ministerul Transporturilor si din unitatile subordonate
acestuia, imputernicit in acest scop;
b) personalul imputernicit din aparatul propriu al consiliilor judetene,
consiliilor locale si unitatilor de specialitate subordonate acestora;
c) ofiterii si subofiterii de politie.
Art. 63
(1) Prevederile art. 61 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
(2) Prevederile art. 25 alin. (1) si ale art. 26 din Legea nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor nu se aplica in cazul
proiectarii, construirii si modernizarii drumurilor, precum si amplasarii unor
constructii in zona drumurilor.
Art. 64
Sanctiunile prevazute prin Hotararea Guvernului nr. 36/1996 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind exploatarea si
mentinerea in buna stare a drumurilor publice se aplica si persoanelor
juridice, caz in care cuantumul amenzii se dubleaza.
Art. 65
Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 61 pot fi modificate prin hotarare
a Guvernului.
CAP. 6
DISPOZITII TRANZITORII SI FINALE
Art. 66
Dispozitiile prevazute la art. 2-4, 23, 25, 29, 33, 34, 41, 44, 45, 47, 50,
51, 53, 54, 55 si la art. 61 se aplica si drumurilor de utilitate privata
deschise circulatiei publice.
Art. 67
In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul
Oficial al Romaniei, Ministerul Transporturilor va elabora normele privind
proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, intretinerea, repararea,
administrarea si exploatarea drumurilor publice, care vor fi actualizate si
puse de acord cu prevederile legislatiei in domeniu din tarile Uniunii
Europene, prin reglementari la nivel de standarde si norme tehnice elaborate.
Art. 68
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 69
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie
1998. Pe aceeasi data se abroga Legea drumurilor nr. 13/1974, publicata in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 107 din 31 iulie 1974, Legea nr. 37/1975
privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in
localitatile urbane si rurale, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
82 din 6 septembrie 1978, Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind
proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, publicata in Buletinul Oficial,
nr. 136 din 27 decembrie 1975 cu modificarile ulterioare si prevederile
referitoare la drumuri din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 257/1959
privind rationalizarea folosirii terenurilor situate de-a lungul cailor ferate
si drumurilor, precum si orice prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul de interne,
Teodor Zaharia,
secretar de stat
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului
si a Departamentului
Administratiei Publice Locale,
Remus Opris
ANEXA 1
LIMITELE ZONELOR DRUMURILOR
a) Zonele de siguranta ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioara
a amprizei drumului pana la:
* 1,50 m de la marginea exterioara a santurilor, pentru drumurile situate
la nivelul terenului;
* 2,00 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile in rambleu;
* 3,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu
inaltimea pana la 5,00 m inclusiv;
* 5,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu
inaltimea mai mare de 5,00 m.
b) Zonele de protectie sunt cuprinse intre marginile exterioare ale zonelor
de siguranta si marginile zonei drumului, delimitat conform tabelului urmator:
-----------------------------------------------------------
Categoria Autostrazi Drumuri Drumuri Drumuri
drumului nationale judetene comunale
-----------------------------------------------------------
Distanta de
la axul drumului
pana la marginea 50 22 20 18
exterioara a
zonei drumului (m)
-----------------------------------------------------------
ANEXA 2
TONAJE, GABARITE SI PRESIUNI
A) Limitele maxime ale tonajelor pe osii:
-----------------------------------------------------------
Categorii de Distante intre axele
drumuri din punct Tipul de alaturate (m)
de vedere al osie -------------------------
sistemului rutier < 1,40 <= 2,00 > 2,00
Drumuri modernizate, simpla: 10,0
europene (E) si
alte drumuri dubla
deschise traficului (tandem): 16,0
greu conform listei tripla
aprobate de (tridem): 22,0
Ministerul
Transporturilor
-----------------------------------------------------------
Alte drumuri simpla: 8,0
modernizate dubla
(tandem): 14,5
tripla
(tridem): 20,0
-----------------------------------------------------------
Drumuri simpla: 7,5
pietruite dubla
(tandem): 12,0
tripla
(tridem): 16,5
-----------------------------------------------------------
Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua axe avand distanta
intre ele de cel mult 2,0 m. La greutati inegale pe axe, tonajul pe axa cea mai
incarcata ce face parte din tandem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis
pe osia simpla pentru categoria de drum respectiva (10,0 t, 8,0 t; respectiv
7,5 t).
Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei axe avand distanta
intre ele de cel mult 1,40 m, iar masa pe doua axe alaturate facand parte din
tridem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis pe osia dubla (cu aceeasi
distanta intre axe) pentru categoria de drum respectiva. Pentru osii multiple
constituite din mai mult de trei axe alaturate, masa pe orice grup de axe
alaturate nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis pe osia astfel
constituita (in functie de distanta intre axe) pentru categoria de drum
respectiva.
Presiunea specifica pe imbracamintea drumului nu trebuie sa depaseasca 6,0
daN/cmp pentru osia nemotoare si 7,0 daN/cmp pentru osia motoare.
B) Tonajele totale maxime admise pentru vehicule sunt urmatoarele:
Autovehicule:
- cu doua axe, avand distanta intre axe:
* mai mica de 4,0 m ............................ 16,0 t
* egala sau mai mare de 4,0 m .................. 17,0 t
- cu trei axe .................................. 22,0 t
- cu patru axe ................................. 24,0 t
- autobuz articulat cu trei axe ................ 26,0 t
Remorci:
- cu doua axe, avand distanta intre axe:
* mai mica de 4,0 m ............................ 16,0 t
* egala sau mai mare de 4,0 m .................. 17,0 t
- cu trei axe .................................. 22,0 t
Combinatii de vehicule:
- autotractor cu sa si semiremorca:
* cu trei axe .................................. 30,0 t
* cu patru axe, avand distanta intre axe:
- sub 2,0 m .................................... 34,0 t
- egala sau mai mare de 2,0 m .................. 36,0 t
* cu cinci si sase axe
(indiferent de distantele intre axe) ......... 40,0 t
- autotren
(autovehicul + remorca = total patru axe) .... 34,0 t
* combinatie avand cinci sau mai multe axe ..... 40,0 t
C) Dimensiunile maxime de gabarit
(inclusiv incarcatura) sunt urmatoarele:
latime ......................................... 2,50 m
NOTA:
Prin exceptie, pentru vehicule frigorifice avand caroseria izoterma cu
pereti grosi se admit latimi de max. 2,6 m.
inaltime ....................................... 4,00 m
lungimi:
- vehicul fara remorca ........................ 12,00 m
- remorca ..................................... 12,00 m
- vehicul articulat ........................... 16,50 m
- autobuz sau troleibuz articulat ............. 18,00 m
- autovehicul cu remorca (autotren) ........... 18,35 m
- tramvai ..................................... 30,00 m
NOTA:
Fiecare vehicul sau combinatie de vehicule in miscare trebuie sa se poata
inscrie pe o suprafata inelara cu o raza exterioara de 12,50 m si o raza
interioara de 5,30 m.
Distanta intre axa articulatiei si limita posterioara a unui vehicul
articulat nu trebuie sa depaseasca 12,00 m.