ORDIN
Nr. 52 din 27 ianuarie 1998
pentru aprobarea Normativului privind reciclarea la rece a imbracamintei
rutiere
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 bis din 26 martie 1998
In conformitate cu prevederile art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normativul privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere,
anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORMATIV
privind reciclarea la rece a imbracamintei rutiere
1. Generalitati
1.1. Obiect
1.1.1. Prezentul normativ se refera la conditiile de executare si receptie
a imbracamintei rutiere bituminoase reciclate la rece, cu adaos de lianti
bituminosi (emulsie bituminoasa) si lianti hidraulici (ciment), cu sau fara
adaos de agregate naturale.
1.1.2. Reciclarea la rece consta in utilizarea integrala a materialului
rezultat din frezarea imbracamintei rutiere bituminoase existente, degradate,
in adaugarea de lianti si agregate naturale si in punerea in opera cu ajutorul
unei masini de reciclare.
1.2. Domeniul de utilizare
1.2.1. Reciclarea la rece este destinata ranforsarii, intretinerii si
consolidarii sistemelor rutiere cu o stare tehnica necorespunzatoare si se
aplica pe drumuri de clasa tehnica II - V si pe strazi de categoria tehnica II
- IV cu imbracaminte bituminoasa.
1.3. Prescriptii generale
1.3.1. Tehnologia de reciclare la rece a imbracamintei rutiere bituminoase
cuprinde urmatoarele faze:
- adaugarea agregatelor naturale/cimentului;
- frezarea imbracamintei;
- reciclarea imbracamintei:
- adaugarea emulsiei si a apei;
- maruntirea si amestecarea materialului rezultat din frezare;
- asternerea amestecului rezultat;
- compactarea.
1.3.2. Reciclarea la rece a imbracamintei rutiere se executa in perioada 15
aprilie - 30 septembrie, cu conditia ca temperatura atmosferica sa fie de
minimum 5 grade C.
1.3.3. Imbracamintea rutiera reciclata la rece se va acoperi printr-unul
dintre procedeele urmatoare, in functie de volumul traficului:
- tratament bituminos;
- straturi rutiere bituminoase foarte subtiri, la rece (slurry-seal);
- covor asfaltic;
- ranforsarea sistemului rutier in functie de capacitatea portanta necesara
sistemului rutier, nou-stabilita prin calculul de dimensionare.
1.3.4. Terminologia utilizata in prezentul normativ este in conformitate cu
STAS 4032/1.
1.4. Referinte
Reglementarile tehnice la care se face referire in cuprinsul prezentului
normativ sunt urmatoarele:
1. STAS 42-68 Bitumuri. Determinarea penetratiei
2. STAS 60-69 Bitumuri. Determinarea punctului
de inmuiere. Metoda inel si bila
3. STAS 61-88 Bitumuri. Determinarea ductilitatii
4. STAS 174-97 Lucrari de drumuri. Imbracaminte
bituminoasa cilindrata la cald.
Conditii tehnice de calitate
5. SR EN: 1296- Metode de incercare a cimenturilor.
3/95 Determinarea timpului de priza si
a stabilitatii
6. SR 227/2-94 Cimenturi. Incercari fizice.
Determinarea finetii de macinare
prin cernere pe proba de 100 g
7. SR 388-95 Lianti hidraulici. Ciment Portland
8. STAS 662-89 Lucrari de drumuri. Agregate
naturale de balastiera
9. SR 667-97 Agregate naturale si piatra
prelucrata pentru drumuri.
Conditii tehnice generale
de calitate
10. STAS 730-89 Agregate naturale pentru lucrari
de cai ferate si drumuri. Metode
de determinare
11. STAS 863-85 Lucrari de drumuri. Elemente
geometrice ale traseelor,
prescriptii de proiectare
12. STAS 1338/ Lucrari de drumuri. Mixturi
1-84 asfaltice si imbracaminte
bituminoasa executata la
cald. Prepararea mixturilor,
pregatirea probelor si
confectionarea epruvetelor
13. STAS 1338/ Lucrari de drumuri. Mixturi
2-87 asfaltice si imbracaminte
bituminoasa executata la cald.
Metode de determinare si incercare
14. STAS 1342-91 Apa potabila
15. STAS 1913/ Teren de fundare. Determinarea
1-82 umiditatii
16. STAS 1913/ Teren de fundare. Determinarea
13-83 caracteristicilor de compactare.
Incercarea Proctor
17. STAS 2900-89 Lucrari de drumuri. Latimea
drumurilor
18. STAS 4606-80 Agregate naturale grele pentru
betoane si mortare cu lianti
minerali. Metode de incercare
19. STAS 8877-72 Emulsii bituminoase cationice
cu rupere rapida pentru lucrari
de drumuri
20. STAS 10969/ Lucrari de drumuri. Adezivitatea
3-83 bitumurilor pentru drumuri la
agregatele naturale. Metode de
determinare cantitativa
21*) Normativ privind conditiile
tehnice de calitate pentru
bitumul neparafinos utilizat la
lucrari de drumuri
22. Instructiuni Instructiuni tehnice departamentale
C.D. 155-86 privind determinarea starii tehnice
a drumurilor moderne.
-------------
*) In curs de aprobare.
2. Conditii tehnice
2.1. Determinari preliminare
2.1.1. Scopul efectuarii determinarilor preliminare este stabilirea oportunitatii
aplicarii tehnologiei de reciclare la rece.
2.1.2. Determinarile preliminare constau in:
a) efectuarea sondajelor (minimum 4/km); alternativ (pe ambele benzi de
circulatie).
Datele furnizate:
a.1) pentru stabilirea oportunitatii aplicarii tehnologiei de reciclare la
rece:
- dimensiunea maxima a granulei de agregate (atat din straturile
bituminoase, cat si din stratul de baza/fundatie), care trebuie sa fie mai mica
de 100 mm;
a.2) pentru stabilirea adancimii de frezare:
- grosimea si numarul straturilor bituminoase;
- grosimea stratului de baza si de fundatie;
b) prelevarea probelor prin frezare (conform pct. I.1 din anexa).
Numarul minim de probe este de 3, la fiecare 500 m de drum, iar cantitatea
de material prelevat pentru fiecare proba este de 100 - 150 kg.
Datele furnizate:
b.1) pentru stabilirea tipului si a cantitatii (in procente) agregatelor
naturale si a continutului de liant care trebuie adaugat:
- granulozitatea materialului frezat;
c) stabilirea starii tehnice a drumului (conform Instructiunilor CD 155).
2.2. Elemente geometrice
2.2.1. Adancimea pana la care se frezeaza imbracamintea rutiera este
limitata de alcatuirea sistemului rutier si de capacitatea masinii de reciclare.
In functie de alcatuirea sistemului rutier, adancimea pana la care se face
frezarea se stabileste astfel incat sub stratul reciclat sa ramana material
necoeziv, pentru ca apa utilizata in procesul de reciclare sa poata fi drenata.
2.2.2. Latimea imbracamintei rutiere trebuie sa corespunda prevederilor
STAS 2900.
2.2.3. Profilul transversal.
2.2.3.1. In aliniament profilul transversal se executa cu o singura panta.
2.2.3.2. In curbe si in zonele aferente de amenajare profilul transversal
se executa in conformitate cu STAS 863/1.
2.2.4. Profilul longitudinal
2.2.4.1. Declivitatile maxime admise sunt conform SR 174/1, in functie de
tipul mixturii asfaltice.
2.3. Materiale
2.3.1. Agregate naturale
2.3.1.1. Agregatele naturale sunt:
- cele adaugate;
- cele rezultate din frezarea imbracamintei rutiere.
Agregatele naturale care se adauga sunt urmatoarele:
- cribluri sort 3-8, 8-16 si 16-25, conform SR 667;
- nisip de concasaj sort 0-3, conform SR 667;
- nisip natural sort 0-3 sau 0-7, conform STAS 662.
2.3.2. Lianti
2.3.2.1. Bitum
Bitumul este cel existent in imbracamintea rutiera.
2.3.2.2. Emulsia bituminoasa
Emulsia bituminoasa utilizata la reciclarea imbracamintei rutiere bituminoase
este emulsie bituminoasa cationica si poate fi preparata cu bitum pur, conform
SR 174/1, sau cu bitum modificat cu polimeri de tip elastomeri termoplastici
liniari, in cazuri justificate din punct de vedere tehnic si economic.
Conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca emulsia bituminoasa
sunt prezentate in tabelul nr. 1.
Tabelul 1
-------------------------------------------------
Nr. Caracteristici Conditii Metoda de
crt. tehnice determinare
-------------------------------------------------
1. Continut de bitum, 60-65 STAS 8877
%
2. Omogenitate (rest pe maximum STAS 8877
sita de 0,63 mm), % 0,5
3. Stabilitate la stocare,
dupa 7 zile (rest pe
sita de 0,63 mm), % maximum STAS 8877
0,5
4. Adezivitate, % minimum STAS 10969/3
90
5. Timpul de rupere *)
-------------------------------------------------
*) Se va folosi un tip de emulsie bituminoasa, astfel incat ruperea ei sa
se produca dupa terminarea compactarii.
2.3.2.3. Ciment
Cimentul utilizat la reciclarea la rece a imbracamintei rutiere bituminoase
trebuie sa indeplineasca prevederile STAS 388.
2.3.3. Apa
Apa utilizata la reciclarea la rece a imbracamintei rutiere trebuie sa fie
lipsita de impuritati organice si minerale si sa indeplineasca prevederile STAS
1342.
2.4. Caracteristicile mixturii asfaltice reciclate
2.4.1. Gradul de compactare
2.4.1.1. Pentru stabilirea gradului de compactare se efectueaza o
determinare la 500 mp.
2.4.1.2. Mixtura asfaltica reciclata se considera compactata, daca, pentru
cel putin 95% din determinarile efectuate, gradul de compactare este de 100%,
iar pentru restul de 5%, gradul de compactare este de minimum 95% .
3. Prescriptii generale de executare
3.1. Lucrari pregatitoare
3.1.1. Pentru realizarea probei care va fi analizata in vederea stabilirii
amestecului complex de reciclare se vor preleva prin frezare 3 probe, conform
pct. 1.1. din anexa.
3.1.2. Stabilirea compozitiei amestecului complex de reciclare se va
efectua pe baza determinarilor de laborator, conform anexei, care constau in:
- uscarea materialului frezat in etuva la temperatura de 50-60 grade C;
- stabilirea vizuala a compozitiei materialului frezat (tip agregat, tip
bitum etc.);
- determinarea granulometriei materialului frezat;
- determinarea continutului de bitum;
- determinarea punctului de inmuiere a bitumului recuperat;
- stabilirea miscibilitatii emulsiei bituminoase cu suspensia apa-ciment;
- stabilirea granulozitatii si a proportiei de agregate care trebuie
adaugate pentru obtinerea unei granulometrii a amestecului de agregate, conform
pct. 4.1. din anexa;
- stabilirea compozitiei amestecului de agregate si liant*);
- stabilirea caracteristicilor de compactare.
-----------
*) Cantitatea de emulsie bituminoasa necesara, in functie de continutul de
bitum gasit.
3.2. Utilaje
3.2.1. Pentru adaugarea si raspandirea agregatelor naturale este necesar un
raspanditor mecanic.
3.2.2. Operatiunile de frezare si reciclare a imbracamintei rutiere
bituminoase se realizeaza cu masina de reciclare.
3.2.3. Pentru realizarea operatiunilor de frezare si reciclare, masina are
in componenta:
- tambur de frezare cu sistem electronic de control al adancimii de
frezare;
- echipament automat pentru dozarea si pulverizarea emulsiei bituminoase si
a apei;
- malaxor;
- grinda repartizoare-finisoare.
3.3. Procesul tehnologic de reciclare si punere in opera a mixturii
asfaltice reciclate
3.3.1. Adaugarea agregatelor naturale
Cantitatea de agregate naturale adaugate este cea stabilita prin
determinarile de laborator de la pct. 3.1.2.
3.3.2. Adaugarea cimentului
Adaugarea cimentului se face manual, din saci distribuiti peste agregatele
naturale raspandite pe suprafete bine delimitate, astfel incat sa se respecte
dozajul stabilit prin incercarile de laborator.
3.3.3. Frezarea
3.3.3.1. Frezarea imbracamintei rutiere bituminoase se realizeaza cu
tamburul de frezare al masinii de reciclare.
3.3.3.2. Adancimea de frezare este controlata de un sistem electronic.
Se recomanda utilizarea palpatorului pe cablu, pozat prin masuratori topometrice.
3.3.4. Reciclarea
3.3.4.1. Adaugarea emulsiei bituminoase si a apei se face cu echipamentul
automat de dozare si pulverizare al masinii.
3.3.4.2. Maruntirea materialului rezultat din frezare, amestecarea cu
agregatele materiale adaugate, cu liantii bituminosi si/sau cu ciment se fac
atat in procesul de frezare propriu-zis, cat si in cel al operatiunilor
ulterioare, pana la asternere.
3.3.4.3. Repartizarea amestecului rezultat din malaxor se face cu snecul
din fata grinzii repartizoare-finisoare.
3.3.4.4. Asternerea si precompactarea amestecului de materiale la profilul
stabilit se realizeaza cu grinda repartizoare-finisoare.
3.3.5. Compactarea
3.3.5.1. Operatiunea de compactare se executa in lungul drumului, de la
margine spre ax.
3.3.5.2. Viteza de lucru a compactorului este 5 - 8 km/h.
3.3.5.3. Compactoarele trebuie sa lucreze fara socuri pentru a se evita
valurirea imbracamintei.
3.3.5.4. Compactarea va fi efectuata cu:
- compactor cu rulouri vibrator;
- compactor pe pneuri cu sarcina pe roata de minimum 5 t.
Alegerea productivitatii compactoarelor este determinata de suprafata de
compactare, astfel incat numarul de treceri sa asigure gradul de compactare
prescris.
4. Controlul calitatii lucrarilor
4.1. Verificarea materialelor
4.1.1. Verificarea agregatelor
4.1.1.1. Verificarea agregatelor rezultate din frezarea imbracamintei:
a) umiditatea (STAS 1913/1);
b) granulozitatea (STAS 4606);
c) continutul de bitum (STAS 1338/2).
4.1.1.2. Verificarea calitatii agregatelor adaugate se face in conformitate
cu prescriptiile din standardele si reglementarile specifice, mentionate la
pct. 2.3, pe fiecare lot aprovizionat, dupa cum urmeaza:
a) Nisip (de concasaj si natural):
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606);
- continutul de impuritati (STAS 4606);
- coeficientul de activitate (STAS 730).
b) Criblura:
- natura mineralogica (STAS 4606);
- granulozitatea (STAS 4606);
- coeficientul de forma (STAS 730);
- uzura cu masina "Los Angeles" (STAS 730);
- rezistenta la inghet-dezghet (STAS 730);
- continutul de impuritati:
- corpuri straine (STAS 4606);
- argila (STAS 4606);
- continutul de fractiuni sub 0,09 mm (STAS 730).
4.1.2. Verificarea calitatii liantilor
4.1.2.1. Bitumul existent:
- penetratia (STAS 42);
- ductilitatea (STAS 61).
4.1.2.2. Emulsia bituminoasa cationica:
- continutul de bitum (STAS 8877);
- omogenitatea (STAS 8377);
- stabilitatea la stocare si transport (STAS 8877);
- adezivitatea (STAS 10969/3);
- timpul de rupere.
4.1.2.3. Ciment:
- finetea (STAS 227/2);
- timpul de priza (SR EN 196-3).
4.1.3. Verificarea calitatii apei:
- continutul de impuritati organice si minerale (STAS 1342).
4.1.4 Materialele de la pct. 4.1.1.2 si 4.1.2 trebuie sa aiba certificate
de conformitate a calitatii.
4.2. Verificarea procesului tehnologic de reciclare si punere in opera a
mixturii asfaltice reciclate
4.2.1. In timpul reciclarii imbracamintei rutiere bituminoase se vor
efectua urmatoarele verificari:
4.2.1.1. Frezarea:
- verificarea raspandirii agregatelor naturale de adaos;
- dozajul de ciment;
- granulozitatea agregatelor naturale adaugate;
- umiditatea agregatelor naturale adaugate;
- omogenitatea emulsiei bituminoase (la fiecare lot);
- verificarea dozajului emulsiei bituminoase.
4.2.1.2. Amestecarea materialelor si repartizarea amestecului:
- granulozitatea amestecului (o proba la 1.000 mp, iar in cazul in care se
constata la o proba ca granulozitatea nu corespunde cu cea stabilita prin
incercarile de laborator pentru stabilirea compozitiei amestecului de agregate,
conform pct. I.4 din anexa, determinarea se va face pe o proba la 500 mp);
- continutul de bitum (o proba la 500 mp);
- densitatea in stare uscata a amestecului;
- volumul de goluri si densitatea pe corpurile de proba;
- rezistenta la intindere prin despicare (7 si 28 de zile) si modulul de
elasticitate dinamic pe corpurile de proba.
4.2.1.3. Compactarea: verificarea modului de compactare.
4.3. Verificarea imbracamintei reciclate:
- verificarea gradului de compactare (o incercare la 500 mp);
- verificarea modulului de elasticitate (3 determinari/zi);
- verificarea planeitatii;
- verificarea grosimii imbracamintei reciclate.
4.4. Tolerante
4.4.1. Corpuri de proba:
- continut de goluri: +5%;
- rezistenta la intindere prin despicare la 7 si 28 de zile: -20% .
4.4.2. Imbracamintea reciclata:
- grosime: -10%;
- grad de compactare: -2% in maximum 10% din determinari;
- planeitate: +1 cm/4 m;
- cota in profil transversal: +/-2 cm.
5. Receptia lucrarilor
5.1. Receptia preliminara
5.1.1. Receptia preliminara a lucrarilor de catre beneficiar se va face la
o luna de la executarea lucrarilor si se va efectua conform normelor in
vigoare.
5.1.2. Comisia de receptie examineaza lucrarile executate conform
documentatiei tehnice aprobate si documentatiei de control intocmite in timpul
executarii.
5.1.3. Verificarea uniformitatii suprafetei de rulare se face conform pct.
4.3.
5.1.4. Verificarea cotelor profilului longitudinal se face in axa drumului,
pe minimum 10% din lungimea traseului.
5.1.5. La strazi cota in ax se verifica in proportie de 20% din lungimea
traseului, iar cotele rigolelor, pe toata lungimea traseului, in punctele de
schimbare a declivitatilor.
5.1.6. Verificarea grosimii se face conform pct. 4.3 si pe probe ce se iau
pentru verificarea calitatii imbracamintei.
5.1.7. Evidenta tuturor verificarilor mentionate in cap. 4 face parte din
documentatia de control al receptiei preliminare.
5.2. Receptia finala
5.2.1. Receptia finala se face conform prescriptiilor legale in vigoare.
5.2.2. Perioada de verificare a comportarii in exploatare a lucrarilor
definitive va fi de minimum 24 de luni de la data receptiei preliminare.
ANEXA
la normativ
I. INCERCARI DE LABORATOR
1. Prelevarea probelor prin frezare
1.1. Prelevarea prin frezare a 3 probe, care vor fi analizate pentru
stabilirea tipului si proportiei agregatelor ce vor fi adaugate, se va face din
punctele stabilite in fig. 1.
1.2. Frezarea se va face pe adancimea stabilita prin sondajele efectuate in
cadrul determinarilor preliminare (cap. 2 pct. 2.1), pe o lungime de
aproximativ 2 m.
2. Incercari pe materialul frezat
2.1. Agregate
2.1.1 Granulozitatea (STAS 4606)
Pentru realizarea curbei granulometrice a agregatelor celor trei probe,
acestea vor fi spalate si uscate.
2.1.2 Umiditatea (conform STAS 1913/1)
In functie de umiditatea agregatelor naturale frezate se va stabili
cantitatea de apa care va fi adaugata.
2.2. Bitum
2.2.1. Continutul de bitum (conform STAS 1338/2)
In functie de continutul de bitum al agregatelor naturale frezate se va
stabili cantitatea de emulsie care trebuie adaugata.
2.2.2. Punctul de inmuiere inel si bila (conform STAS 60)
3. Incercari pe materialul de adaos
3.1. Agregate
3.1.1. Granulozitatea (STAS 4606)
3.1.2. Umiditatea (conform STAS 1913/1)
3.2. Emulsia bituminoasa
3.2.1. Determinarea continutului de bitum (conform STAS 8877)
3.2.2. Determinarea omogenitatii (conform STAS 8877)
3.2.3. Determinarea stabilitatii la stocare (conform STAS 8877)
3.2.4. Determinarea adezivitatii (conform STAS 10969/3)
3.3. Ciment
3.3.1. Finetea (conform STAS 227/2)
3.3.2. Timpul de priza (conform SR EN 196-3)
3.4. Suspensia - emulsie bituminoasa - apa-ciment
3.4.1. Se va determina miscibilitatea emulsiei bituminoase cu suspensia de
apa-ciment dupa procedura urmatoare:
- se amesteca o cantitate de 100 g de ciment cu 50 g de apa intr-un vas de
sticla pana se obtine o suspensie de apa-ciment omogena;
- se introduc 100 g de emulsie bituminoasa intr-un alt vas de sticla;
- suspensia apa-ciment se amesteca cu emulsia bituminoasa timp de 6 minute;
- se va determina timpul de rupere a emulsiei bituminoase.
3.4.2. Timpul de rupere a emulsiei bituminoase este de minimum 10 minute.
In cazul in care timpul de rupere este mai mic de 10 minute, se va relua
determinarea cu alt tip de emulsie si alt tip de ciment.
4. Stabilirea compozitiei amestecului de materiale
4.1. Agregate
4.1.1. Curba granulometrica a amestecului de agregate trebuie sa corespunda
cu cea a unui strat de legatura.
4.1.2. In functie de granulozitatea agregatelor naturale frezate si de cea
a agregatelor naturale de adaos mentionate la pct. 2 si 3 se stabileste
proportia de agregate naturale care trebuie adaugate pentru realizarea
amestecului de agregate in conformitate cu pct. 4.1.1.
4.2. Emulsie bituminoasa, ciment si apa
4.2.1. Stabilirea dozajelor de emulsie bituminoasa, apa si ciment se va
realiza prin incercari pe corpuri de proba.
4.3. Confectionarea corpurilor de proba
4.3.1. Se vor elabora 3 dozaje pentru confectionarea corpurilor de proba,
variind procentul de emulsie bituminoasa, apa si ciment.
4.3.1.1. Dozajul de ciment utilizat la reciclarea imbracamintei rutiere
bituminoase este de 3,5-4,5% .
4.3.1.2. Dozajul de apa (inclusiv cea continuta de materialul frezat si cel
adaugat, stabilita prin determinarea umiditatii de la pct. 2.1 si 3.1) se
stabileste astfel incat raportul apa/ciment sa fie de 0,5.
4.3.1.3. Continutul de emulsie bituminoasa este de 2,5-5% (chiar daca
materialul frezat contine o anumita cantitate de bitum).
4.3.2. Prepararea amestecului de materiale se va face intr-un malaxor.
4.3.3. Realizarea corpurilor de proba
4.3.3.1. Se vor realiza cate 4 corpuri de proba pentru fiecare dozaj
stabilit.
4.3.3.2. Dotarea:
- cilindri metalici cu fante, cu diametrul de 149,6 mm si inaltimea de 30
mm;
- 2 poansoane cu caneluri pentru evacuarea apei (fig. 2):
- diametrul de 149,6 mm;
- inaltimea de 30 mm;
- cantar.
4.3.3.3. Procedura de realizare a corpurilor de proba este urmatoarea:
- se ung cu ulei decofrol peretii interiori ai cilindrilor metalici;
- se pune hartie de filtru la partea inferioara a cilindrilor, fara a
acoperi fantele acestora;
- se umple cilindrul cu amestec de materiale (aproximativ 6 kg);
- se acopera materialul cu hartie de filtru si cu capacul cilindrului.
5. Compactarea
5.1. Dotarea:
- presa hidraulica (sarcina > 50 KN);
- suport pentru compactare (fig. 3).
5.2. Procedura de compactare a corpurilor de proba este urmatoarea:
- se introduce cilindrul cu amestecul de material in suportul de compactare
centrat sub pistonul presei;
- se aplica corpului de proba, cu perioade de repaus intre treptele de
incarcare, repetat, cu o viteza de 50 mm/minut, sarcina de 49 KN (fig. 4);
- compactarea se considera incheiata, daca, dupa stabilizarea incarcarii,
scaderea sarcinii aplicate corpurilor de proba este < 4 KN;
- dupa compactare corpurile de proba se lasa in cilindri 24 de ore, dupa
care se decofreaza.
5.3. Depozitarea corpurilor de proba
Se pastreaza 7 zile si apoi 28 de zile, in atmosfera umeda, in incaperi
inchise, la temperatura de 20+/-2 grade C si umiditatea de 60 - 80% .
5.4. Caracteristici de compactare (se determina numai la 7 zile)
5.4.1. Umiditatea optima de compactare (conform STAS 1913/13)
5.4.2. Densitatea in stare uscata maxima (conform STAS 1913/13)
6. Determinari fizico-mecanice pe corpurile de proba
6.1. Volumul de goluri
Se determina pe doua corpuri de proba la 7 zile (conform STAS 1338/2)
6.2. Rezistenta la intindere prin despicare
Se determina pe doua corpuri de proba la 7 zile si pe alte doua, la 28 de
zile (conform STAS 1338/2).
6.2.1. Incercarea probei se face cu presa hidraulica (fig. 5).
6.2.2. Rezistenta la intindere prin despicare (Rjd) se determina cu
relatia:
Rjd = 2 F/_dI, unde:
F = forta de rupere (N);
d = diametrul corpului de proba (mm);
I = inaltimea corpului de proba (mm).
6.2.3. Valorile minime admisibile sunt:
- la 7 zile: 0,4 N/mmp;
- la 28 de zile: 0,6 N/mmp.
6.3. Modulul de elasticitate
6.3.1. Modulul de elasticitate (E) se determina cu relatia:
E = F (0,274 + m)/hu, unde:
F = forta de rupere (N);
m = coeficientul lui Poisson;
h = inaltimea corpului de proba (mm);
u = deformarea orizontala a corpului de proba (mm).
II. INCERCARI IN SITU
1. Gradul de compactare
1.1. Mod de determinare
1.1.1. Prin prelevare de carote
Gradul de compactare se determina cu relatia:
D = ud/udmax., unde:
ud = densitatea uscata determinata pe probele prelevate din imbracamintea
reciclata;
udmax. = densitatea in stare uscata maxima - Proctor (stabilita la pct.
5.4.3.).
1.1.2. Utilizand gamadensimetrul.
2. Planeitatea
2.1. Se determina cu dreptarul (lata) de 4 m sau cu analizorul de profil in
lung (APL).
3. Grosimea imbracamintei reciclate
3.1. Prin efectuarea sondajelor
Figura 1
Schema de prelevare a probelor de material frezat, se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 bis, din 26 martie 1998, la pagina 9.
Figura 2
Poanson cu diametrul = 149,6 mm, cu 4 caneluri pentru evacuarea apei, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 bis, din 26 martie
1998, la pagina 10.
Figura 3
Suport pentru compactare, compus din: (1) placa superioara si (2) placa
inferioara, (3) 4 bare de sustinere, (4) dispozitiv de centrare, (5) poanson,
se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 bis, din 26
martie 1998, la pagina 10.
Figura 4
Curba incarcare-timp la compactare statica, se gaseste in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 127 bis, din 26 martie 1998, la pagina 11.
Figura 5
Presa hidraulica de 50 - 100KN, cu:
- suport (1);
- piesa de rezemare (2);
piesa de presare (3).
Se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 bis, din 26
martie 1998, la pagina 11.