ORDONANTA Nr.
7 din 29 ianuarie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 30 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. IV.1 din Legea nr. 9/2010 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (3) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(3) Fac parte integrantă din drum: ampriza
şi zonele de siguranţă, podurile, podeţele, viaductele,
pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile,
construcţiile de apărare şi consolidare, trotuarele, pistele
pentru ciclişti, locurile de parcare, oprire şi staţionare,
bretelele de acces, indicatoarele de semnalizare rutieră şi alte
dotări pentru siguranţa circulaţiei, spaţiile de serviciu
sau control, spaţiile cuprinse în triunghiul de vizibilitate din
intersecţii, spaţiile cuprinse între autostradă şi/sau drum
şi bretelele de acces, terenurile şi plantaţiile din zona
drumului, mai puţin zonele de protecţie."
2. La articolul 3, litera a) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,a) drumuri publice - drumuri de utilitate
publică şi/sau de interes public destinate circulaţiei rutiere
şi pietonale, în scopul satisfacerii cerinţelor generale de transport
ale economiei, ale populaţiei şi de apărare a ţării;
acestea sunt proprietate publică şi sunt întreţinute din fonduri
publice, precum şi din alte surse legal constituite;".
3. Articolul 6 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Drumurile de interes naţional
aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind
drumurile naţionale, care asigură legăturile cu capitala
ţării, cu reşedinţele de judeţ, cu obiectivele de
interes naţional, între ele, precum şi cu ţările vecin,
şi pot fi clasificate ca:
a) autostrăzi;
b) drumuri expres;
c) drumuri naţionale europene (E);
d) drumuri naţionale principale;
e) drumuri naţionale secundare.
(2) Clasificarea drumurilor de interes naţional
se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu
excepţia drumurilor naţionale europene, a căror clasificare se
stabileşte potrivit acordurilor şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor
naţionale în categoria drumurilor naţionale europene (E) se fac de
către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii."
4. Articolul 8 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Drumurile de interes local aparţin
proprietăţii publice a unităţii administrative pe
teritoriul căreia se află şi pot fi clasificate ca:
a) drumuri comunale, care asigură legăturile:
(i) între reşedinţa de comună şi
satele componente sau cu alte sate;
(ii) între oraş şi satele care îi
aparţin, precum şi cu alte sate;
(iii) între sate;
b) drumuri vicinale - drumuri ce deservesc mai multe
proprietăţi, fiind situate la limitele acestora;
c) străzi - drumuri publice din interiorul
localităţilor, indiferent de denumire: stradă, bulevard, cale,
chei, splai, şosea, alee, fundătură, uliţă etc.
(2) Clasificarea drumurilor de interes local, precum
şi clasificarea ca drum de interes local a unui drum neclasificat se fac
prin hotărâre a consiliului local respectiv.
(3) In cazul în care drumul respectiv se află pe
raza a două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale,
clasificarea se aprobă prin hotărâre de către toate consiliile
locale respective."
5. Articolul 12 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Incadrarea unui drum din categoria
funcţională a drumurilor de interes naţional în categoria
funcţională a drumurilor de interes judeţean sau în categoria
funcţională a drumurilor de interes local, precum şi din
categoria funcţională a drumurilor de interes judeţean sau de
interes local în categoria funcţională a drumurilor de interes
naţional se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii care urmează să îl preia în administrare.
(2) Incadrarea unui drum din categoria
funcţională a drumurilor de interes judeţean în categoria
funcţională a drumurilor de interes local sau invers se face prin
hotărâre a consiliului judeţean, la propunerea autorităţii
care urmează să îl preia în administrare."
6. Articolul 13 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - Anual, ca urmare a modificărilor
intervenite potrivit art. 8 şi 12, se vor actualiza anexele la
Hotărârea Guvernului nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în
categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor de
utilitate privată deschise circulaţiei publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 338 şi 338 bis din 20 iulie
2000, cu modificările şi completările ulterioare."
7. La articolul 16, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Zonele de siguranţă sunt
suprafeţe de teren situate de o parte şi de cealaltă a amprizei
drumului, destinate exclusiv semnalizării rutiere, plantaţiei rutiere
sau altor scopuri legate de întreţinerea şi exploatarea drumului,
siguranţei circulaţiei ori protecţiei proprietăţilor
situate în vecinătatea drumului. Din zonele de siguranţă fac
parte şi suprafeţele de teren destinate asigurării vizibilităţii
în curbe şi intersecţii, precum şi suprafeţele ocupate de
lucrări de consolidare a terenului drumului şi altele asemenea.
Limitele zonelor de siguranţă a drumurilor, podurilor şi
viaductelor, în cale curentă şi aliniament, sunt prevăzute în
anexa nr. 1."
8. La articolul 17 alineatul (2), litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) executarea unor lucrări care
periclitează stabilitatea drumului, siguranţa circulaţiei sau
modifică regimul apelor subterane sau de suprafaţă."
9. Articolul 19 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Zona străzilor include partea
carosabilă, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele,
spaţiile verzi care separă sensurile de circulaţie, pistele
pentru ciclişti, suprafeţele adiacente pentru parcaje,
staţionări sau opriri, precum şi suprafeţele de teren
necesare amplasării anexelor acestora. Pe sectoarele de străzi
fără canalizare se va asigura scurgerea apelor prin şanţuri
sau rigole amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan,
condiţiile de deplasare a pietonilor şi cicliştilor, prin
amenajări de trotuare şi piste.
(3) Zonele de siguranţă şi de
protecţie în intravilan se stabilesc prin studii de circulaţie
şi prin documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului,
cu avizul administratorului drumului.
(4) Pentru dezvoltarea capacităţii de
circulaţie a drumurilor publice în traversarea localităţilor
rurale, distanţa dintre axul drumului şi gardurile sau
construcţiile situate de o parte şi de alta a drumurilor va fi de
minimum 26 m pentru drumurile naţionale, de minimum 24 m pentru drumurile
judeţene şi de minimum 20 m pentru drumurile comunale.
(5) Asigurarea distanţelor minime, stabilite
conform prevederilor alin. (4), constituie prescripţie tehnică
imperativă pentru organele administraţiei publice locale cu
competenţe în activitatea de urbanism, amenajarea teritoriului şi
autorizarea lucrărilor de construcţii, cu consultarea
administratorului drumului.
(6) Extinderea intravilanului localităţii în
lungul drumului naţional, respectiv pe sectorul de drum aflat între
indicatoarele rutiere de intrare/ieşire în/din localitate, se poate face
numai cu condiţia realizării de drumuri colectoare paralele cu drumul
naţional, care să preia traficul generat de obiectivele locale
şi care să debuşeze în drumul naţional numai în
două-trei intersecţii amenajate conform normativelor tehnice în
vigoare. Drumurile colectoare vor fi prevăzute cu facilităţi
şi pentru traficul pietonal, biciclişti, inclusiv pentru persoanele
cu handicap locomotor."
10. Articolul 21 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii este administratorul drumurilor de interes naţional,
direct sau prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România - S.A. Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A îşi
realizează atribuţiile prevăzute de prezenta ordonanţă
în condiţiile contractului de concesiune încheiat în acest scop între
aceasta şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Pentru
drumurile de interes naţional nou-construite administrarea se poate
realiza de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
şi prin alte persoane juridice, pe baza contractului de concesiune
încheiat în condiţiile legii.
(2) Sectoarele de drumuri naţionale, incluzând
şi lucrările de artă, amenajările şi accesoriile
aferente, situate în intravilanul municipiilor/reşedinţelor de
judeţ sunt în administrarea consiliilor locale respective.
(3) In cazul modificării, potrivit legii, a
limitelor intravilanului municipiilor/reşedinţelor de judeţ,
limitele sectoarelor de drumuri naţionale aflate în administrarea
consiliilor locale potrivit prevederilor alin. (2) se modifică în mod
corespunzător, cu acordul prealabil al Ministerului Transporturilor
şi Infrastructurii.
(4) Pentru actualizarea inventarului bunurilor
proprietate publică a statului aflate în administrarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, consiliile locale vor comunica
acestuia hotărârile cu privire la modificarea limitelor sectoarelor de
drum naţional prevăzute la alin. (3).
(5) In cazul construirii variantelor de ocolire a
municipiilor/reşedinţelor de judeţ, se va păstra
continuitatea drumului naţional, indiferent de limitele intravilanului
municipiilor."
11. Articolul 27 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Intersecţiile dintre drumuri se
realizează denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de
categoriile drumurilor şi de traficul rutier, cu respectarea
legislaţiei în vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrări sunt în
sarcina celor care au în administrare sau în proprietate drumul pe care se
desfăşoară traficul ce impune amenajarea sau modificarea
intersecţiei. In vederea asigurării siguranţei circulaţiei
se interzice amplasarea construcţiilor şi panourilor publicitare în
intersecţiile la nivel ale căilor de comunicaţie.
(2) Intreţinerea bretelelor de la
intersecţiile denivelate ale drumurilor publice este în sarcina
administratorului drumului de categorie superioară. Dacă unul dintre
drumuri este de utilitate privată, cheltuielile de întreţinere a
acestuia sunt în sarcina deţinătorului acestuia.
(3) Se interzice amplasarea construcţiilor
şi panourilor publicitare în curbe şi în intersecţii pe
suprafeţele de teren destinate asigurării vizibilităţii în
curbe şi în intersecţii.
(4) Pentru asigurarea vizibilităţii în
curbe şi evitarea producerii evenimentelor rutiere grave se interzice
amenajarea parcărilor în interiorul şi exteriorul curbelor
periculoase.
(5) Se interzice amplasarea panourilor publicitare la
o distanţă:
a) în localitate, mai mică de 150 m,
calculată de la intrarea, respectiv ieşirea din intersecţie;
b) în afara localităţii, mai mică de 250
m, calculată de la intrarea, respectiv ieşirea din intersecţie.
(6) Se interzice obturarea vizibilităţii
indicatoarelor rutiere prin amplasarea construcţiilor, instalaţiilor,
panourilor publicitare, plantaţiilor rutiere şi a oricăror alte
obstacole."
12. Articolul 30 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 30. - La amenajarea, modificarea sau
sistematizarea intersecţiilor dintre drumurile publice, precum şi la
trecerile la nivel peste sau pe sub calea ferată se va obţine acordul
administratorului drumului, al poliţiei rutiere, precum şi, după
caz, acordul administratorului de infrastructură feroviară."
13. Articolul 31 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Indicatoarele de semnalizare a
trecerilor la acelaşi nivel cu calea ferată se realizează de
către administratorul drumului, cu avizul administratorului căii
ferate şi al poliţiei rutiere.
(2) Instalaţiile de semnalizare şi
presemnalizare a trecerii la acelaşi nivel cu calea ferată se
realizează de către administratorul căii ferate, în funcţie
de categoria drumului, traficul rutier, frecvenţa şi viteza de circulaţie
a trenurilor."
14. Articolul 35 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 35. - (1) In funcţie de programele de
transport aprobate de autorităţile competente, drumurile publice vor
fi prevăzute, prin grija autorităţilor administraţiei
publice locale, cu staţii amenajate în afara platformei drumului, pentru
oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane prin servicii
regulate.
(2) Amplasarea staţiilor pentru oprirea
vehiculelor care efectuează transport de persoane prin servicii regulate
se stabileşte de către autorităţile administraţiei
publice locale cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei
rutiere.
(3) Semnalizarea staţiilor pentru oprirea
vehiculelor care efectuează transport de persoane prin servicii regulate
şi amenajarea acestora se asigură de către consiliile locale în
intravilan şi de către consiliile judeţene în extravilan,
indiferent de categoria drumului, cu avizul administratorului drumului şi
al poliţiei rutiere.
(4) Locurile de parcare şi spaţiile pentru
servicii vor fi dotate cu utilităţi, inclusiv telefonie pentru apel
de urgenţă, de administratorul spaţiului respectiv, conform
categoriei funcţionale a drumului public şi normativelor în vigoare.
(5) In cazul locurilor de parcare şi al
spaţiilor pentru servicii aferente drumurilor de interes naţional,
dotarea se va realiza în baza unui calendar de lucrări aprobat prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
15. Articolul 37 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Pentru descongestionarea traficului în
localităţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei
circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres şi drumuri
naţionale europene se realizează variante ocolitoare, situate în
afara intravilanului localităţilor, pe baza studiilor de trafic.
Accesul spre aceste variante ocolitoare se realizează numai prin
intermediul unor drumuri care debuşează în intersecţii amenajate
corespunzător volumelor de trafic.
(2) Se interzice deschiderea de accesuri directe în
variantele ocolitoare. Accesul la acestea se va face prin drumuri colectoare
racordate la reţeaua de drumuri publice prin intersecţii amenajate
corespunzător volumelor de trafic.
(3) Autorităţile administraţiei publice
locale au obligaţia ca în documentaţiile de urbanism să
prevadă, cu acordul administratorului drumului, intersecţiile pentru
accesul la variantele ocolitoare.
(4) Accesul la zonele funcţionale din afara
localităţilor care sunt în vecinătatea drumurilor de interes
naţional se realizează numai prin drumuri colectoare, în
condiţiile stabilite de administratorul drumului."
16. Articolul 38 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Pe sectoarele de drumuri publice care
traversează localităţi rurale, autorităţile
administraţiei publice locale sunt obligate să întreţină
şanţurile, rigolele, podeţele, plantaţiile, trotuarele,
căile pietonale sau altele asemenea.
(2) Pe sectoarele de drum din afara
localităţilor, obligaţiile prevăzute la alin. (1) revin,
după caz, administratorului drumului.
(3) Intreţinerea drumurilor colectoare care
asigură accesul de la proprietăţi către drumurile
naţionale revine autorităţilor administraţiei publice
locale.
(4) Pe sectoarele de drumuri publice care
traversează localităţi, unde pe partea carosabilă a
drumului public circulă animale în grup, în turmă sau animale
izolate, conducătorii acestora sunt obligaţi să asigure de
îndată curăţarea părţii carosabile care a fost
afectată de acestea. Constatarea şi sancţionarea neîndeplinirii
acestor obligaţii revin autorităţilor administraţiei
publice locale."
17. La articolul 39, după alineatul (1) se
introduc trei noi alineate, alineatele (2)-(4), cu următorul cuprins:
„(2) Se interzic extragerea produselor de
balastieră şi amenajarea de staţii de sortare din albia râurilor
la distanţă mai mică de 1 km în amonte, respectiv 2 km în aval de
poduri.
(3) Se interzice efectuarea de lucrări de
construcţie şi/sau amenajare la distanţă mai mică de 1
km în amonte, respectiv 2 km în aval de poduri fără acordul
administratorului drumului pe care este amplasat podul.
(4) Este interzisă executarea de lucrări în
albie la distanţă mai mică de 1 km în amonte, respectiv 2 km în
aval de poduri, care conduc la coborârea talvegului în zona podurilor,
fără acordul administratorului drumului pe care este amplasat
podul."
18. Articolul 40 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Drumurile trebuie să fie
semnalizate şi menţinute în stare tehnică corespunzătoare
desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă
de către administratorul drumului. In perioadele în care pe sectoarele de
drum se desfăşoară lucrări de întreţinere,
reparaţii, modernizare, reabilitare sau consolidare, această
responsabilitate revine executantului lucrării.
(2) Masele totale maxime admise, masele maxime admise
pe axe, dimensiunile maxime admise şi caracteristicile conexe pentru
vehiculele rutiere admise în circulaţie pe fiecare categorie de drum
public sunt prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
(3) Masele si dimensiunile maxime admise se
aplică şi pe sectoarele de drumuri pe care se execută
lucrări de întreţinere, reparaţii, modernizare, reabilitare sau
consolidare.
(4) Lista drumurilor publice cu masele maxime pe axe
admise în circulaţie pentru vehiculele rutiere de transport marfă
şi lista drumurilor publice care fac parte din reţeaua secundară
nereabilitată, prevăzută în anexa VII la Tratatul de aderare a
României şi Bulgariei la Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr.
157/2005, pentru care valorile maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise
sunt cele pentru categoria de drum reabilitat, prevăzute în anexele nr. 2
şi 3, se stabilesc prin ordin al ministrului transportului şi
infrastructurii pentru drumurile de interes naţional, respectiv prin ordin
al ministrului administraţiei şi internelor pentru drumurile de
interes judeţean şi de interes local şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I."
19. Articolul 41 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Este interzisă efectuarea
transportului cu vehicule rutiere, înmatriculate sau înregistrate în România
sau în alte state, pe drumurile publice cu depăşirea masei totale
maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime
admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
efectuarea transportului cu vehicule rutiere, înmatriculate sau înregistrate în
România sau în alte state, pe drumurile publice cu depăşirea masei
totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor
maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, se poate efectua numai
în baza autorizaţiei speciale de transport, denumită în continuare AST,
eliberată, fără discriminare, de administratorul drumului pe
care se efectuează transportul, în condiţiile stabilite prin ordin
comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al
ministrului administraţiei şi internelor.
(3) AST este documentul prin care sunt stabilite de
către administratorul drumului traseul ce urmează a fi parcurs
şi tarifele datorate, document care permite efectuarea transportului cu
vehicule cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise
şi este valabil pentru numerele de înmatriculare sau înregistrare a
vehiculelor cu aceleaşi caracteristici tehnice înscrise în acesta,
traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate înscrise, în
condiţiile stabilite de administratorul drumului.
(4) AST se eliberează numai pentru efectuarea
transportului cu vehicule:
a) a căror încărcătură este
indivizibilă. Prin încărcătură indivizibilă se
înţelege încărcătura care, în scopul transportului rutier, nu
poate fi divizată în două sau mai multe încărcături
fără cheltuieli nejustificate sau fără riscul
deteriorării şi care, datorită dimensiunilor şi masei sale,
nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorcă, un tren rutier
sau un vehicul articulat astfel încât acesta să respecte masele şi/sau
dimensiunile maxime admise;
b) fără încărcătură, care
depăşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise.
(5) Pentru vehiculele prevăzute la alin. (4) lit.
a) şi b), masele maxime pe axe ce pot fi autorizate pot depăşi
în circulaţie masele maxime admise pe axe cu maximum:
a) 3,5 tone, pentru axa simplă;
b) 6,0 tone, pentru axa dublă (tandem);
c) 7,0 tone, pentru axa triplă (tridem).
(6) In condiţii stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei şi internelor, se poate elibera AST pentru
transporturile efectuate cu vehicule care depăşesc masele pe axe
prevăzute la alin. (5), dacă se transportă mărfuri
indivizibile pentru care nu există posibilitatea tehnică de efectuare
a transportului cu un alt vehicul care să respecte masele maxime pe axe ce
pot fi autorizate.
(7) Pentru transporturile prevăzute la alin. (6),
AST se eliberează numai în baza unui proiect de transport, întocmit de o
persoană fizică sau juridică autorizată în condiţii
stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor şi
infrastructurii şi al ministrului administraţiei şi internelor.
Administratorul drumului pe care urmează să se efectueze transportul
poate impune întocmirea proiectului de transport şi pentru
depăşirea masei totale maxime admise şi/sau a dimensiunilor
maxime admise, în funcţie de restricţiile de circulaţie
existente şi de elementele geometrice ale drumului.
(8) Efectuarea transporturilor cu nerespectarea
condiţiilor înscrise în AST privind numerele de înmatriculare sau
înregistrare a vehiculelor cu aceleaşi caracteristici tehnice, traseul,
sensul sau perioadele de efectuare a transportului se consideră transport
fără AST si se sancţionează potrivit art. 61 alin. (1)lit.
c).
(9) Efectuarea transporturilor cu depăşiri
ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise este interzisă în
zilele de sâmbătă, duminică şi în zilele de
sărbătoare legală, între orele 6,00 şi 22,00. Prin
excepţie, administratorul drumului poate autoriza asemenea transporturi,
în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor
şi infrastructurii şi al ministrului administraţiei şi
internelor.
(10) Responsabilitatea circulaţiei vehiculelor
rutiere cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime
admise fără AST sau cu nerespectarea oricăreia dintre
condiţiile înscrise în AST revine:
a) operatorului de transport rutier, astfel cum acesta
este înscris în documentele de transport;
b) persoanei fizice sau juridice care foloseşte
vehiculul în baza unui alt drept decât dreptul de proprietate, în situaţia
în care operatorul de transport rutier nu poate fi identificat din documentele
de transport;
c) proprietarului vehiculului rutier, în cazul în care
persoanele prevăzute la lit. a) şi b) nu pot fi identificate;
d) conducătorului auto, în cazul în care
persoanele prevăzute la lit. a), b) şi c) nu pot fi identificate;
e) expeditorului, conform
responsabilităţilor care îi revin în baza prevederilor legale în
vigoare.
(11) In cazul în care, pentru efectuarea
transporturilor cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor
maxime admise, sunt necesare lucrări de amenajare sau consolidare a
infrastructurii rutiere, de modificare a instalaţiilor aeriene sau
subterane de orice fel, precum şi orice alte lucrări,
responsabilitatea efectuării acestora şi suportarea cheltuielilor
aferente revin titularului AST.
(12) Lucrările prevăzute la alin. (11)
trebuie să fie cuprinse în proiectul de transport prevăzut la alin.
(7).
(13) Pentru transporturile prevăzute la alin. (2)
se aplică tarife suplimentare de utilizare a drumurilor pentru efectuarea
transportului cu vehicule cu depăşirea maselor şi/sau
dimensiunilor maxime admise, stabilite în funcţie de masa totală, de
masele pe axe, de dimensiunile vehiculelor şi de distanţa
parcursă, tarife care se constituie ca venituri proprii ale
administratorului drumului care a emis AST, pentru finanţarea
lucrărilor de administrare, exploatare, întreţinere, consolidare,
reparaţii şi modernizare a drumurilor aflate în administrarea sa.
(14) Tarifele prevăzute la alin. (13) şi
excepţiile de la plata acestora se stabilesc de administratorii drumurilor
publice şi se aprobă:
a) prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii, pentru drumurile de interes naţional;
b) prin hotărâre a consiliilor judeţene, cu
avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru drumurile
de interes judeţean;
c) prin hotărâre a consiliilor locale, cu avizul
consiliilor judeţene, pentru drumurile de interes local;
d) prin hotărâre a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, în cazul drumurilor de interes local din
municipiul Bucureşti.
(15) Vehiculul care circulă cu
depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise trebuie
să fie precedat de un autovehicul de însoţire, pentru:
a) lăţime mai mare de 3,2 m şi mai
mică sau egală cu 4,5 m;
b) lungime mai mare de 25,0 m şi mai mică sau
egală cu 30,0 m;
c) înălţime mai mare de 4,5 m;
d) masa totală mai mare de 80,0 tone.
(16) Pe autostrăzi, autovehiculul care
asigură însoţirea vehiculului care circulă cu lăţime
mai mare de 3,2 m şi mai mică sau egală cu 4,5 m va circula în
spatele acestuia.
(17) Vehiculul care circulă cu
depăşirea dimensiunilor maxime admise trebuie să fie
însoţit de două autovehicule de însoţire autorizate care să
circule unul în faţa şi celălalt în spatele acestuia, pentru:
a) lăţime mai mare de 4,5 m;
b) lungime mai mare de 30,0 m.
(18) Vehiculul care circulă cu
depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise trebuie
să fie însoţit suplimentar de un echipaj al poliţiei rutiere,
pentru:
a) lăţime mai mare de 5,0 m;
b) lungime mai mare de 40,0 m;
c) înălţime mai mare de 5,0 m;
d) masa totală mai mare de 80,0 tone.
(19) Vehiculele care circulă cu
depăşirea dimensiunilor maxime admise trebuie să fie echipate cu
dispozitive suplimentare de semnalizare stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei si internelor.
(20) Autovehiculele de însoţire trebuie să
respecte condiţiile privind dotarea stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei şi internelor.
(21) Condiţiile de însoţire a vehiculelor
care circulă cu depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor de
către operatorii economici specializaţi şi de către
personalul de însoţire specializat, precum şi modalitatea de
verificare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului
transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei şi internelor.
(22) Condiţiile privind efectuarea însoţirii
vehiculelor care circulă cu depăşirea maselor şi/sau
dimensiunilor maxime admise se stabilesc prin ordin comun al ministrului
transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei şi internelor."
20. După articolul 41 se introduc două
noi articole, articolele 411 şi 412, cu
următorul cuprins:
„Art. 411- - (1) Pentru vehiculele
înmatriculate în alte state, administratorul drumurilor de interes
naţional aplică tarife suplimentare de acces la reţeaua de drumuri
de interes naţional, în conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale
şi cu reglementările interne în vigoare, care se constituie ca
venituri proprii ale acestuia pentru finanţarea lucrărilor de
administrare, exploatare, întreţinere, reparaţii şi modernizare
a drumurilor de interes naţional. Tarifele suplimentare de acces la
reţeaua de drumuri de interes naţional se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) Pentru vehiculele aflate în trafic
internaţional, la solicitarea scrisă a personalului administratorului
drumurilor de interes naţional, poliţia de frontieră nu va
permite intrarea ori ieşirea din România în cazul în care acestea nu
respectă prevederile prezentei ordonanţe.
(3) Prin ordin comun al ministrului transporturilor
şi infrastructurii şi al ministrului administraţiei şi
internelor se va stabili procedura ulterioară luării măsurilor
nepermiterii intrării/ieşirii în/din România, precum şi
referitoare la preluarea şi imobilizarea mijloacelor de transport în
altă locaţie.
Art. 412. - Pentru determinarea
caracteristicilor geometrice ale drumurilor, care să permită
circulaţia vehiculelor în condiţii de siguranţă,
proiectarea drumurilor noi, modernizarea, consolidarea sau reabilitarea
drumurilor existente se realizează în funcţie de vitezele de
proiectare prevăzute în anexa nr. 4."
21. La articolul 43, literele e) şi f) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) ocuparea, sub orice formă, a părţii
carosabile, a zonei de siguranţă a podurilor, a staţiilor mijloacelor
de transport în comun, a spaţiilor de control sau serviciu ale
administratorului drumului, a şanţurilor, trotuarelor, pistelor
şi a zonelor de siguranţă ale drumului, precum şi afectarea
stării de curăţenie a acestora;
f) circulaţia autovehiculelor pe acostamente,
şanţuri, trotuare, pe spaţii de siguranţă ale
drumurilor şi podurilor, precum şi pe banda de urgenţă sau
mediană a autostrăzilor;".
22. La articolul 43, după litera g) se
introduc trei noi litere, literele h)-j), cu următorul cuprins:
,,h) degradarea totală sau parţială a
platformei drumului, a elementelor care fac parte integrantă din drum;
i) degradarea şi/sau distrugerea elementelor de
siguranţă a circulaţiei;
j) comerţul ambulant."
23. Articolul 44 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Administratorii drumurilor pot institui
restricţii temporare, parţiale sau totale de circulaţie, pentru
executarea unor lucrări, conform normelor stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului
administraţiei şi internelor, cu informarea prealabilă, inclusiv
asupra variantelor de rute alternative, a Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, a poliţiei rutiere şi a utilizatorilor.
(2) Pentru protecţia unor sectoare de drumuri, în
condiţii justificate, administratorul acestora poate institui
restricţii de circulaţie, semnalizate corespunzător, privind
categoriile de transport, viteza, perioadele şi intervalele orare, masele
şi/sau dimensiunile maxime admise ale vehiculelor ce pot utiliza sectorul
respectiv, după informarea prealabilă, inclusiv asupra variantelor de
rute alternative, a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a
poliţiei rutiere şi a utilizatorilor.
(3) Obligaţia administratorilor drumurilor de
informare prealabilă prevăzută la alin. (1) şi (2) nu se
aplică în cazurile de forţă majoră.
(4) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole
de orice fel pe ampriza drumurilor publice, cu excepţia cazurilor
autorizate de administratorul drumului şi de poliţia rutieră
şi care vor fi semnalizate corespunzător.
(5) Informarea prealabilă prevăzută la
alin. (1) şi (2) se realizează de administratorii drumurilor publice,
prin afişare pe site-ul propriu a datelor actualizate."
24. Articolul 45 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) In cazul în care drumurile deschise
circulaţiei publice sunt afectate de producerea unor situaţii de
urgenţă sau în caz de forţa majoră, administratorii
acestora iau măsuri pentru restabilirea circulaţiei, prin variante
ocolitoare şi/sau alte amenajări cu caracter provizoriu, după
caz, informând totodată utilizatorii cu privire la acestea.
(2) In situaţia în care aplicarea măsurilor
prevăzute la alin. (1) necesită ocuparea temporară a unor
terenuri situate în zona drumului sau în afara acesteia, administratorul
drumului respectiv încheie procese-verbale cu autorităţile
administraţiei publice locale şi cu deţinătorii
terenurilor, urmând ca eventualele despăgubiri cuvenite celor afectaţi
să se stabilească conform dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) In urma unor accidente rutiere,
calamităţi naturale sau în alte cazuri de forţă
majoră, degajarea părţii carosabile poate fi asigurată
şi de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.
(4) In cazul accidentelor rutiere care au avut drept
consecinţe şi degradarea şi/sau distrugerea elementelor care fac
parte integrantă din drum, poliţia rutieră informează de
îndată administratorul drumului cu privire la acestea şi consemnează
daunele în procesul-verbal de constatare, în condiţiile legii.
(5) Pentru situaţiile prevăzute la alin.
(4), administratorul drumului întocmeşte şi transmite
contravenientului, în termen de 7 zile de la data săvârşirii
contravenţiei, un deviz cu contravaloarea daunelor, contravenientul având
obligaţia să o achite în termen de 15 zile de la data primirii
devizului.
(6) Contravenientul poate contesta contravaloarea
daunelor înscrisă în deviz, conform prevederilor legale în vigoare."
25. Articolul 46 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Realizarea sau amplasarea în zona
drumului public a panourilor publicitare, a oricăror construcţii,
accesuri, amenajări sau instalaţii, în orice scop, fără a
periclita siguranţa circulaţiei, este permisă pe baza
autorizaţiei de construire şi doar în condiţiile existenţei
acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare şi/sau de
acces în zona drumului public emise de administratorul drumului respectiv. Prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii sau, după
caz, prin hotărâre a consiliului local sau judeţean, se
reglementează situaţiile în care se emite autorizaţie de
amplasare şi/sau de acces în zona drumului public fără acord
prealabil.
(2) In lipsa autorizaţiei de amplasare şi/sau
de acces în zona drumului public pentru lucrările prevăzute la alin.
(1) administratorul drumului notifică titularului autorizaţiei de
construire să desfiinţeze lucrările în termen de 5 zile de la
data notificării. In cazul nerespectării acestui termen, administratorul
drumului desfiinţează lucrările prevăzute la alin. (1), pe
cheltuiala titularului autorizaţiei de construire, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(3) Prevederile alin. (2) privind desfiinţarea
lucrărilor se aplică în mod corespunzător şi în cazul
nerespectării condiţiilor prevăzute în acordul prealabil
şi/sau în autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona
drumului public
(4) Acordul şi autorizaţia de amplasare
şi/sau de acces la drum se emit pentru o anumită funcţie
şi/sau destinaţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei
şi/sau a destinaţiei obiectivului de către titularul
autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces se realizează numai cu
aprobarea administratorului drumului.
(5) La eliberarea autorizaţiei de amplasare
şi/sau de acces în zona drumului public, titularul autorizaţiei de
amplasare şi/sau de acces încheie contractul cu administratorul drumului
pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public. Autorizaţia de
amplasare şi/sau de acces în zona drumului public nu se eliberează
până la încheierea contractului cu administratorul drumului."
26. La articolul 47, alineatele (11),
(2), (4), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„Art. 47. - (11) Pentru evitarea
congestionării traficului în afara localităţilor se interzice
amplasarea oricăror construcţii care generează un trafic
suplimentar la o distanţă mai mică de 50,00 m de marginea
îmbrăcămintei asfaltice în cazul autostrăzilor, al drumurilor
expres şi al drumurilor naţionale europene, respectiv de 30,00 m
pentru celelalte drumuri de interes naţional şi judeţean. Prin construcţii
care generează trafic suplimentar se au în vedere unităţi
productive, complexe comerciale, depozite angro, unităţi tip
show-room, obiective turistice, cartiere rezidenţiale, parcuri
industriale, precum şi orice alte obiective şi/sau construcţii
asemănătoare în care se desfăşoară
activităţi economice.
(2) In zona mediană a autostrăzilor şi a
celorlalte drumuri publice se pot amplasa numai instalaţii destinate
întreţinerii drumurilor şi siguranţei circulaţiei.
(4) Pentru ocuparea amprizei şi zonei de
siguranţă a drumurilor publice prin amplasarea supraterană sau
subterană a unor construcţii, instalaţii şi/sau panouri
publicitare, precum şi prin executarea de accesuri la drumul naţional,
cu amenajările aferente, parcări, refugii auto, platforme carosabile
şi de control, acceptate de administratorul drumului, se aplică
tarife pentru ocuparea zonei drumului, care se constituie ca venituri la
dispoziţia administratorului, pentru administrarea, exploatarea, întreţinerea,
repararea şi modernizarea drumurilor publice.
(5) Intreţinerea şi/sau repararea accesurilor
în/din drumul naţional, a parcărilor, a refugiilor şi a
platformelor carosabile se realizează de către persoanele care le
deţin cu orice titlu, iar construcţia accesurilor în/din drumul
naţional se realizează de către solicitantul construirii
accesurilor.
(6) Se exceptează de la aplicarea tarifelor
prevăzute la alin. (4) cazurile în care amplasarea se realizează în
zonele de protecţie, precum şi cazurile amplasării
instalaţiilor care asigură utilităţile necesare consumului
casnic, de către deţinătorii acestora, în zona de
siguranţă şi de protecţie."
27. La articolul 47, după alineatul (6) se
introduc patru noi alineate, alineatele (7)-(10), cu următorul cuprins:
„(7) Administratorul drumului stabileşte tarife
pentru ocuparea zonei drumului şi excepţiile de la plata acestora,
care se aprobă prin:
a) ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii, pentru drumurile de interes naţional;
b) hotărâre a consiliilor judeţene, cu
avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru drumurile
de interes judeţean;
c) hotărâre a consiliilor locale, cu avizul
consiliilor judeţene, pentru drumurile de interes local;
d) prin hotărâre a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, în cazul drumurilor de interes local din
municipiul Bucureşti.
(8) Administratorul drumului aplică tarife pentru
instalarea, pe stâlpii de distribuire a energiei electrice din zona drumului, a
cablurilor, dispozitivelor sau a altor instalaţii asemănătoare,
având alte destinaţii decât distribuirea de energie electrică,
instalare care necesită în mod obligatoriu acordul administratorului
drumului. Pentru obţinerea acordului administratorului drumului,
beneficiarul instalaţiei de cabluri şi/sau dispozitive prezintă,
în cuprinsul documentaţiei tehnice aferente, acordul proprietarului
stâlpilor.
(9) Deţinătorii cu orice titlu ai
panourilor publicitare, ai construcţiilor, accesurilor,
utilităţilor de orice fel sau instalaţiilor acceptate cu acordul
prealabil al administratorului drumului în zona drumurilor publice sunt
obligaţi, în termenul stabilit de administratorul drumului, să
execute, pe cheltuiala lor şi fără nicio despăgubire din
partea administratorului drumului, demolarea, mutarea sau modificarea acestora,
dacă a fost convenit astfel cu administratorul drumului la momentul
acordului, în condiţiile în care acest lucru este impus de construirea,
modernizarea, modificarea, întreţinerea sau exploatarea drumului public,
precum şi de asigurarea condiţiilor pentru siguranţa
circulaţiei. Nerespectarea acestui termen dă dreptul
administratorului drumului să desfiinţeze lucrările pe
cheltuiala acestuia, urmând a se îndrepta împotriva deţinătorilor,
conform reglementărilor în vigoare.
(10) Administratorul drumului este obligat să
notifice deţinătorilor de construcţii, panouri publicitare,
accesuri, utilităţi sau instalaţii autorizate în zona drumului
lucrările ce se vor executa la drum, precum şi termenul în care
aceştia sunt obligaţi să le desfiinţeze, să le mute
sau să le modifice, după cum urmează:
a) cu cel puţin 3 luni înainte de începerea
lucrărilor a căror execuţie impune desfiinţarea, mutarea
sau modificarea, pentru construcţii autorizate cu caracter definitiv;
b) cu cel puţin o lună înainte de începerea
lucrărilor la drum, în cazul construcţiilor acceptate cu caracter
provizoriu."
28. Articolul 48 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 48. - (1) Lucrările edilitare subterane se
amplasează în afara amprizei, în afara zonei de siguranţă a
drumului public sau în galerii vizitabile. Construcţia, repararea şi
întreţinerea acestor lucrări în zona drumului public se fac cu
aprobarea administratorului drumului şi cu respectarea legislaţiei în
vigoare.
(2) Lucrările edilitare în extravilan, altele
decât cele prevăzute la alin. (1), se amplasează de regulă în
afara zonei de siguranţă şi numai cu acordul prealabil al
administratorului drumului."
29. Articolul 49 se abrogă.
30. Articolul 50 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 50. - Deţinătorii de construcţii,
amenajări, accesuri, instalaţii sau orice alte obiective amplasate în
zona drumului public sunt obligaţi să execute revizia periodică
şi repararea acestora, pentru a asigura estetica, protejarea drumului
şi siguranţa circulaţiei. Aceştia sunt obligaţi
să prezinte documentele solicitate în cadrul controalelor efectuate
conform prevederilor art. 60."
31. Articolul 51 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Traseele noi de drumuri se stabilesc pe
baza documentaţiilor tehnico-economice şi a celor de urbanism
şi/sau de amenajare a teritoriului, aprobate în condiţiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului,
crearea de noi accesuri sau orice alte intervenţii asupra drumului public
se fac cu acordul administratorului drumului.
(3) Realizarea prevederilor alin. (1) şi (2) nu
trebuie să afecteze construcţiile şi instalaţiile subterane
şi/sau aeriene autorizate, aflate în zona drumului, până la expirarea
termenului prevăzut la art. 47 alin. (10).
(4) Organele administraţiei publice locale au
obligaţia de a consemna şi menţine neocupate şi neafectate
în documentaţiile prevăzute la alin. (1) terenurile aferente
traseelor noi de drumuri şi autostrăzi."
32. Articolul 52 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 52. - (1) Proiectarea, construcţia sau
amenajarea căilor de acces la drumurile deschise circulaţiei publice
se face potrivit legislaţiei în vigoare de către cei interesaţi,
cu acordul prealabil al administratorului drumului public şi cu avizul
poliţiei rutiere.
(2) Repararea, întreţinerea şi exploatarea
căilor de acces la drumurile deschise circulaţiei publice, inclusiv
contravaloarea cheltuielilor aferente, sunt în sarcina părţii care a
încheiat contract cu administratorul drumului, conform prevederilor art. 46
alin. (5)."
33. Articolul 53 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Căile de acces realizate în zona
drumului deschis circulaţiei publice, fără avizul
administratorului drumului sau fără respectarea condiţiilor
impuse prin autorizaţia de amplasament şi acces, respectiv
fără respectarea planului de situaţie aprobat, precum şi
căile de acces neutilizate se vor desfiinţa de către cei care le
deţin cu orice titlu, pe cheltuiala acestora, în termenul stabilit de administrator,
restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice în zona drumului deschis
circulaţiei publice.
(2) In caz contrar, administratorul drumului este
abilitat să procedeze la blocarea accesului la drum, până la intrarea
în legalitate, precum şi la desfiinţarea accesului la drum,
deţinătorul accesului fiind obligat necondiţionat la plata
cheltuielilor aferente."
34. Articolul 56 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe
teren a măsurătorilor şi a studiilor necesare lucrărilor
privind drumul au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Excepţie
fac terenurile/obiectivele aparţinând Ministerului Apărării
Naţionale, inclusiv zonele de siguranţă ale acestora, pentru
care se solicită în prealabil acordul acestora.
(2) Inştiinţarea asupra începerii acestor
activităţi se face prin afişare la sediul consiliului local
şi în scris deţinătorului de teren, cu cel puţin 7 zile
înainte de începerea activităţilor.
(3) In cazul în care sunt cauzate prejudicii de
către persoanele abilitate cu efectuarea măsurătorilor sau a
studiilor, despăgubirile sunt suportate de administratorul drumului,
conform reglementărilor în vigoare.
(4) Dacă pentru efectuarea măsurătorilor
sau studiilor se cauzează prejudicii bunurilor ori sunt necesare
modificări asupra terenului, administratorul drumului va conveni, în
prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificări şi,
după caz, asupra modalităţilor şi cuantumului
despăgubirilor."
35. La articolul 57, litera k) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,k) elaborează norme privind organizarea
controlului propriu de calitate în domeniul drumurilor, precum şi norme
privind înregistrarea şi prelucrarea datelor privind evoluţia
traficului rutier;".
36. La articolul 57, după litera l) se
introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
,,m) avizează tarifele propuse de administratori
privind drumurile de interes judeţean şi drumurile de interes
local."
37. Titlul capitolului V se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ Controlul respectării prevederilor
prezentei ordonanţe, constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor"
38. Articolul 60 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Controlul privind respectarea
prevederilor prezentei ordonanţe se efectuează de către
personalul cu atribuţii de control pe reţeaua de drumuri publice
şi în punctele de trecere a frontierei de stat a României, precum şi
de către alte autorităţi competente potrivit legii.
(2) Controlul prevăzut la alin. (1) poate fi
efectuat şi în locurile în care aceste vehicule sunt parcate, oprite sau
staţionate pe drumurile publice din România.
(3) In cazul în care locul prevăzut la alin. (2)
nu permite efectuarea controlului privind respectarea prevederilor prezentei
ordonanţe, în condiţii impuse de echipamente de control şi de
siguranţă rutieră, vehiculul supus controlului va fi deplasat,
în prezenţa personalului cu atribuţii de control, pe cheltuiala
persoanei responsabile prevăzute la art. 41 alin. (10), până în cel
mai apropiat spaţiu care permite efectuarea verificărilor.
(4) Oprirea vehiculelor pe drumurile de interes
naţional, judeţean şi local în vederea efectuării
controlului privind respectarea prevederilor prezentei ordonanţe şi
imobilizarea acestora până la înlăturarea cauzelor ce au condus la
această măsură se efectuează de către personalul care,
potrivit legii, are drept de oprire şi imobilizare a vehiculelor."
39. Articolul 61 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Următoarele fapte constituie
contravenţii, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii
penale, şi se sancţionează după cum urmează:
a) încălcarea prevederilor art. 18, art. 19 alin.
(4) si (5), art. 31, 35, 38, art. 44 alin. (5), art. 47 alin. (5) şi ale
art. 51 alin. (4), cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei, aplicată
persoanei fizice sau juridice;
b) încălcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art.
17 alin. (2), art. 26, 27, 30, art. 32 alin. (2), art. 37, art. 39 alin.
(2)-(4), art. 40 alin. (1), art. 43, art. 44 alin. (4), art. 46 alin. (1) si
(4), art. 47 alin. (11) şi (2), ale art. 48, 50, 52 şi art. 53 alin.
(1), cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicată persoanei
fizice sau juridice, iar în cazul prevederilor art. 40 alin. (1), aceasta se
aplică administratorului drumului sau executantului, după caz;
c) încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin
efectuarea transporturilor fără AST si ale art. 41 alin. (8), cu
amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
d) încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin
efectuarea transporturilor cu depăşirea maselor pe axe, masei totale
şi/sau dimensiunilor înscrise în AST, cu amendă de la 10.000 lei la
15.000 lei;
e) nerespectarea condiţiilor de efectuare a
transportului înscrise în proiectul de transport, cu excepţia celor
privind lucrările prevăzute la art. 41 alin. (11), cu amendă de
la 15.000 lei la 20.000 lei;
f) încălcarea prevederilor art. 41 alin. (9), cu
amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicată conducătorului
auto;
g) neefectuarea lucrărilor prevăzute la art.
41 alin. (11), cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei, aplicată
întreprinderii/operatorului de transport rutier;
h) nerespectarea prevederilor art. 41 alin. (15), (17),
(18) şi (19), cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei;
i) însoţirea transporturilor efectuate cu
depăşirea masei totale şi/sau a dimensiunilor maxime admise,
fără AST, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei,
aplicată personalului de însoţire specializat;
j) efectuarea însoţirii transporturilor cu
depăşirea dimensiunilor înscrise în AST, cu amendă de la 6.000
lei la 10.000 lei, aplicată personalului de însoţire specializat;
k) încălcarea prevederilor art. 41 alin.
(16)-(19), cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicată
personalului de însoţire specializat;
l) nerespectarea condiţiilor privind dotarea
prevăzute la art. 41 alin. (20), a condiţiilor privind atestarea
prevăzute la art. 41 alin. (21) şi a condiţiilor privind
efectuarea însoţirii prevăzute la art. 41 alin. (22), cu amendă
de la 4.000 lei la 8.000 lei, aplicată operatorului economic specializat;
m) însoţirea transportului de către o
persoană fizică sau de către un operator economic specializat cu
încălcarea prevederilor reglementărilor specifice în vigoare, cu
amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei, aplicabilă întreprinderii/operatorului
de transport rutier şi persoanei fizice/operatorului economic specializat;
n) încălcarea restricţiilor de
circulaţie instituite potrivit art. 44 alin. (1) şi (2), cu
amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicată conducătorului
auto;
o) refuzul de a supune vehiculul verificării prin
cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a
însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea
cântăririi şi/sau măsurării dimensiunilor transportului,
precum şi refuzul de a prezenta personalului cu atribuţii de control
documentele privind transportul, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei,
aplicată conducătorului auto;
p) efectuarea de transporturi de mărfuri care nu
sunt indivizibile, cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor
maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise prevăzute în
anexele nr. 2 şi 3 la prezenta ordonanţă, cu amendă de la
25.000 lei la 35.000 lei;
q) sustragerea de la control sau obstrucţionarea
controlului prevăzut la art. 60 alin. (2), precum şi neoprirea la
semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de control, cu
amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
r) încălcarea prevederilor art. 47 alin. (9)
şi nerespectarea termenelor prevăzute la art. 47 alin. (10), cu
amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, aplicată
deţinătorilor.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) lit.
c), d), e), h), p) şi q) se aplică persoanei fizice sau juridice
responsabile în conformitate cu dispoziţiile art. 41 alin. (10)."
40. După articolul 61 se introduc două noi
articole, articolele 611 şi 612, cu următorul
cuprins:
„Art. 611. - (1) Pentru încălcarea
prevederilor art. 41, contravenientul va achita, pe lângă amenda
contravenţională, şi contravaloarea tarifelor prevăzute la
art. 41 alin. (13). In aceste situaţii, personalul cu atribuţii de
control consemnează în procesul-verbal de constatare a contravenţiei
obligaţia de plată a acestor tarife, calculate potrivit prevederilor
legale.
(2) Contravaloarea tarifelor prevăzute de prezenta
ordonanţă se poate achita şi la agenţiile de control
şi încasare aparţinând administratorului drumului aflate în punctele
de trecere a frontierei de stat a României.
(3) Odată cu aplicarea amenzii
contravenţionale conform prevederilor art. 61 alin. (1) lit. c), d), e),
h), i),j), k), l), m), n), o), p) şi q) vehiculul va fi imobilizat de
către personalul cu atribuţii de control, în condiţii de
siguranţă şi securitate a transportului, şi, dacă este
cazul, se procedează la ridicarea plăcuţelor de înmatriculare,
până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea
efectuării transportului.
(4) In cazul în care la locul constatării
contravenţiei nu se găseşte un spaţiu corespunzător
pentru imobilizarea vehiculului în condiţii de siguranţă în
circulaţie, deplasarea acestuia până la cel mai apropiat spaţiu
se efectuează pe cheltuiala contravenientului.
(5) Pe perioada imobilizării, dispusă
conform prevederilor alin. (3), atât vehiculul, cât şi marfa sau
persoanele, după caz, se află sub răspunderea juridică a
contravenientului.
(6) Contravenientul este responsabil pentru eventuale
pierderi cauzate terţilor de imobilizarea vehiculului, inclusiv
persoanelor transportate, precum şi pentru achitarea eventualelor
cheltuieli legate de imobilizare, de punerea în conformitate cu prevederile
legale în vigoare şi de îndeplinirea condiţiilor pentru continuarea
transportului.
(7) Prin excepţie de la dispoziţiile alin.
(3), imobilizarea vehiculului nu se realizează în cazul transporturilor de
animale vii şi mărfuri perisabile sau sub temperatură controlată
la care s-au constatat încălcări ale prevederilor prezentei
ordonanţe.
(8) Odată cu aplicarea sancţiunilor
contravenţionale se pot aplica sancţiuni administrative personalului
de însoţire specializat şi/sau operatorului economic specializat, în
condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor
şi infrastructurii şi al ministrului administraţiei şi
internelor, în conformitate cu reglementările în vigoare.
(9) In cazul în care, pe parcursul efectuării
însoţirii transporturilor cu depăşirea maselor şi/sau
dimensiunilor maxime admise, au avut loc evenimente rutiere din care au
rezultat pagube materiale din culpa personalului de însoţire specializat,
se aplică în mod corespunzător prevederile art. 45 alin. (4)-(6).
(10) Odată cu aplicarea sancţiunii
contravenţionale conform art. 61 alin. (1) lit. o) şi q), se va
aplica şi măsura suspendării copiei conforme a licenţei de
transport sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu
pentru o perioadă de 30 de zile de la data constatării
contravenţiei. Procedura de suspendare a copiei conforme a licenţei
de transport sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont
propriu se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii.
(11) In cazul vehiculelor înmatriculate în alte state,
procesele-verbale de constatare a contravenţiei, devenite titlu
executoriu, se comunică în scris Inspectoratului General al Poliţiei
de Frontieră, în cel mult 30 de zile de la încheierea acestora, de către
instituţia din care face parte personalul cu atribuţii de control,
menţionând numele şi prenumele contravenientului, numărul
documentului de identitate şi al procesului-verbal de constatare a
contravenţiei, precum şi amenda datorată, pentru a fi luate în
evidenţă şi a fi condiţionată de achitarea acesteia
intrarea pe teritoriul României a vehiculelor utilizate sau deţinute de
contravenient, după caz.
(12) Pentru vehiculele înmatriculate în alte state,
amenzile contravenţionale se aplică în toate cazurile
conducătorului auto.
Art. 612. - Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor prezentei
ordonanţe se fac de către:
a) personalul împuternicit în acest scop de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, prin ordin al ministrului;
b) personalul împuternicit în acest scop de
administratorii drumurilor de interes judeţean şi de interes local,
potrivit competentelor stabilite conform legii;
c) ofiţerii şi agenţii de poliţie
rutieră, după caz, în lipsa personalului prevăzut la lit. a)
şi b)."
41. Articolul 66 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 66. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă."
42. După articolul 67 se introduce
următoarea menţiune:
„Prezenta ordonanţă transpune prevederile
art. 2 paragraful 11, art. 3 alin. 1, art. 4 alin. 3 şi art. 7 din
Directiva 1996/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru
anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunităţii,
a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi
internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul
internaţional, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii
Europene nr. L 235 din 17 septembrie 1996, cu modificările şi
completările prevăzute în Directiva 2002/7/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 18 februarie 2002 de modificare a Directivei
1996/53/CE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L 67 din 9 martie 2002."
43. Anexele nr. 1 şi 2 se modifică
şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă.
44. După anexa nr. 2 se introduc două noi
anexe, anexele nr. 3 şi 4, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 3
şi 4, care fac parte integrantă din prezenta ordonanţă.
Art. II. - Beneficiarii
care utilizează căi de acces realizate înainte de intrarea în vigoare
a Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
sunt obligaţi să facă toate demersurile în vederea obţinerii
acordului administratorului drumului prevăzut la art. 53 alin. (1) din
respectiva ordonanţă, pe bază de documentaţie tehnică
aferentă, urmată de încheierea contractului prevăzut la art. 46
alin. (5), în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe. In caz contrar, administratorul drumului are dreptul să
aplice măsurile prevăzute la art. 53 alin. (2).
Art. III. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 90 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. IV. - (1) In
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite ordinul
privind lucrările necesare dotării cu utilităţi a locurilor
de parcare şi/sau a spaţiilor pentru servicii conform categoriei
funcţionale a drumului public şi normativelor în vigoare.
(2) In termen de 90 de zile de la data publicării
prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I:
a) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
şi Ministerul Administraţiei şi Internelor vor actualiza Normele
privind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu
greutăţi şi/sau dimensiuni de gabarit care depăşesc
limitele maxime prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi
al ministrului de interne nr. 407/991/1999, cu modificările ulterioare;
b) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
va aproba, prin ordin al ministrului, procedura de suspendare a copiei conforme
de transport sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont
propriu.
Art. V. -
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29
iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, se va republica
după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997)
LIMITELE
zonelor de siguranţă a drumurilor,
podurilor şi viaductelor, în cale curentă şi aliniament
a) Zonele de siguranţă ale drumurilor sunt
cuprinse de la limita exterioară a amprizei drumului până la:
- 1,50 m de la marginea exterioară a
şanţurilor, pentru drumurile situate la nivelul terenului;
- 2,00 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile în
rambleu;
- 3,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru
drumurile în debleu cu înălţimea până la 5,00 m inclusiv;
- 5,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru
drumurile în debleu cu înălţimea mai mare de 5,00 m.
b) Zonele de protecţie sunt cuprinse între
marginile exterioare ale zonelor de siguranţă şi marginile zonei
drumului, delimitat conform tabelului următor:
Categoria drumului
|
Autostrăzi
|
Drumuri naţionale
|
Drumuri judeţene
|
Drumuri comunale
|
Distanţa de la axul drumului până la marginea
exterioară a zonei drumului (m)
|
50
|
22
|
20
|
18
|
c) Zonele de siguranţă ale podului, care
includ şi suprafeţe de teren aflate sub pod, sunt:
- 10,00 m de la limita exterioară a
racordării podului cu terasamentul, pentru podurile fără
lucrări de apărare a malurilor (rampa de acces face parte
integrantă din pod);
- la limita exterioară a lucrărilor de
apărare a malurilor, pentru podurile la care aceste apărări au o
lungime mai mare de 10 m (rampa de acces face parte integrantă din pod).
d) Zonele de siguranţă ale drumurilor cu
versanţi (defilee) cu înălţimea mai mare de 30 m se
consideră la partea superioară a taluzului versantului.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997)
MASE Şl DIMENSIUNI
maxime admise şi caracteristicile conexe ale
vehiculelor rutiere
Clasificarea drumurilor din punctul de vedere al
limitelor impuse privind masele şi dimensiunile maxime admise: R = drumuri
reabilitate E = drumuri europene M = drumuri modernizate P = drumuri pietruite
Prin vehicul se înţelege orice autovehicul
rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu format dintr-un
autovehicul şi semiremorca sau remorca tractată de acesta.
|
|
R
|
E
|
M
|
P
|
1.
|
DIMENSIUNI MAXIME ADMISE (în metri)
|
1.1.
|
Lungime
|
Autovehicul, altul decât autobuz
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
Remorca
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
Vehicul articulat
|
16,50
|
16,50
|
16,50
|
16,50
|
Tren rutier
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
Autobuz cu două axe
|
13,50
|
13,50
|
13,50
|
13,50
|
Autobuz cu mai mult de două axe
|
15,00
|
15,00
|
15,00
|
15,00
|
Autobuz cu remorcă
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
Autobuz articulat
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
1.2.
|
Lăţime
|
a)
|
Orice vehicul, cu excepţia celor frigorifice având caroseria
izotermă
|
2,55
|
2,55
|
2,55
|
2,55
|
b)
|
Vehicul frigorific având caroseria izotermă
|
2,60
|
2,60
|
2,60
|
2,60
|
1.3.
|
Inălţime (orice vehicul)
|
4,00
|
4,00
|
4,00
|
4,00
|
1.4.
|
Suprastructurile demontabile şi unităţile de
transport standardizate, cum ar fi containerele, vor respecta dimensiunile
precizate la pct. 1.1, 1.2, 1.3,1.6, 1.7, 1.8 şi 4.4
|
1.4.a.
|
Dacă în spatele autobuzului sunt montate dispozitive
detaşabile exterioare, cum ar fi cutiile pentru schiuri, lungimea
autovehiculului, inclusiv aceste dispozitive, nu trebuie să
depăşească lungimea maximă prevăzută la pct.
1.1.
|
1.5.
|
Toate autovehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie să
aibă posibilitatea de a întoarce într-o coroană circulară cu
rază exterioară de 12,5 m şi o raza interioară de 5,3 m
|
1.5.a.
|
Cerinţe suplimentare pentru autobuze
Cu vehiculul în staţionare, prin trasarea unei linii pe sol,
se fixează un plan vertical tangent la latura vehiculului plasată
peste cercul exterior. In cazul unui vehicul articulat, cele două
părţi rigide ale acestuia trebuie să fie în acelaşi
aliniament cu planul. Atunci când vehiculul intră, după o
traiectorie liniară, pe suprafaţa descrisă la pct. 1.5., nicio
parte a vehiculului nu trebuie să depăşească acest plan
vertical cu mai mult de 0,6 m.
|
1.6.
|
Distanţa maximă între axa pivotului de cuplare al
semiremorcii şi partea din spate a semiremorcii
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
1.7.
|
Distanţa maximă măsurată paralel cu axa
longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai în
faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei, până la
punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu, minus distanţa din
partea din spate a autovehiculului şi partea din faţă a
remorcii
|
15,65
|
15,65
|
15,65
|
15,65
|
1.8.
|
Distanţa maximă măsurată paralel cu axa
longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai în
faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei până la
punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu
|
16,40
|
16,40
|
16,40
|
16,40
|
|
|
R
|
E
|
M
|
P
|
2.
|
MASA TOTALĂ MAXIMĂ ADMISĂ A VEHICULULUI (în tone)
|
2.1.
|
Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule
|
2.1.1.
|
Remorca cu două axe
|
18,00
|
17,00
|
17,00
|
16,00
|
2.1.2.
|
Remorca cu 3 axe
|
24,00
|
22,00
|
22,00
|
20,00
|
2.2.
|
Ansamblu de vehicule
|
2.2.1.
|
Tren rutier cu 5 sau 6 axe
|
a)
|
Autovehiculul cu două axe cu remorcă cu 3 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
b)
|
Autovehicul cu 3 axe cu remorcă cu două sau 3 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.2.2.
|
Vehicul articulat cu 5 sau 6 axe
|
a)
|
Autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu 3 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
b)
|
Autovehicul cu 3 axe cu semiremorcă cu două sau 3 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
c)
|
Autovehicul cu 3 axe cu semiremorcă cu două sau 3 axe
care transportă un container ISO de 40 de picioare într-o
operaţiune de transport combinat
|
44,00
|
42,00
|
40,00
|
40,00
|
2.2.3.
|
Tren rutier cu 4 axe compus dintr-un autovehicul cu două axe
şi o remorcă cu două axe
|
36,00
|
36,00
|
36,00
|
34,00
|
2.2.4.
|
Vehicul articulat cu 4 axe compus dintr-un autovehicul cu
două axe şi o semiremorcă cu două axe, dacă
distanţa (d) dintre axele semiremorcii este:
|
2.2.4.1.
|
mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică sau
egală cu 1,8 m
|
36,00
|
36,00
|
36,00
|
34,00
|
2.2.4.2.
|
mai mare de 1,8 m
|
36.00*
|
36,00
|
36,00
|
34,00
|
2.3.
|
Autovehicule
|
2.3.1.
|
Autovehicul cu două axe
|
18,00
|
17,00
|
16,00
|
16,00
|
2.3.2.
|
Autovehicul cu 3 axe
|
25,00/ 26,00**
|
22,00/ 24,00**
|
22,00
|
22,00
|
2.3.3.
|
Autovehicul cu 4 axe din care două axe de direcţie
|
30,00/ 32,00**
|
30,00
|
30,00
|
28,00
|
2.4.
|
Autobuz articulat cu 3 axe
|
28,00
|
28,00
|
26,00
|
26,00
|
3.
|
MASA MAXIMĂ ADMISĂ PE AXE (în tone)
|
3.1.
|
Axa simplă
|
Axa simplă nemotoare
|
10,00
|
10,00
|
8,00
|
7,50
|
3.2.
|
Axa dublă (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor
|
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d)
dintre ele este:
|
3.2.1.
|
mai mică de 1,0 m (d < 1,0 m)
|
11,00
|
11,00
|
11,00
|
11,00
|
3.2.2.
|
mai mare sau egală cu 1,0 m, dar mai mică de 1,3 m (1,0
< d< 1,3 m)
|
16,00
|
16,00
|
15,00
|
14,00
|
3.2.3.
|
mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică de 1,8 m (1,3
< d < 1,8 m)
|
18,00
|
17,00
|
16,00
|
15,00
|
3.2.4.
|
mai mare sau egală 1,8 m (1,8 < d)
|
20,00
|
20,00
|
16,00
|
15,00
|
3.3.
|
Axa triplă (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d)
dintre ele este:
|
3.3.1.
|
mai mică sau egală cu 1,3 m (d < 1,3 m)
|
21,00
|
21,00
|
19,00
|
16,50
|
3.3.2.
|
mai mare de 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,4 m (1,3
< d<1,4)
|
24,00
|
22,00
|
20,00
|
18,00
|
3.4.
|
Axa simplă motoare
|
3.4.1.
|
Axa motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele
2.2.1 şi 2.2.2
|
11,50
|
10,00
|
9,00
|
8,00
|
3.4.2.
|
Axa motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele
2.2.3, 2.2.4, 2.3 şi 2.4
|
11,50
|
10,00
|
9,00
|
8,00
|
3.5.
|
Axa dublă (tandem) a autovehiculelor
|
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d)
dintre ele este:
|
|
|
R
|
E
|
M
|
P
|
3.5.1.
|
mai mică de 1,0 m (d < 1,0 m)
|
11,50
|
10,00
|
10,00
|
10,00
|
3.5.2.
|
mai mare sau egală cu 1,0 m, dar mai mică de 1,3 m (1,0
< d< 1,3 m)
|
16,00
|
15,00
|
14,00/ 15,00 ***
|
13,00
|
3.5.3.
|
mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică de 1,8 m (1,3
< d < 1,8 m)
|
18,00/ 19,00**
|
17,00/ 18,00 ***
|
16,00
|
15,00
|
4.
|
ALTE CONDIŢII CONSTRUCTIVE IMPUSE VEHICULELOR
|
4.1.
|
Pentru toate vehiculele
Masa suportată de axa motoare sau axele motoare ale unui
vehicul ori ansambluri de vehicule va fi de cel puţin 25% din masa
totală cu încărcătură a vehiculului sau ansamblului de
vehicule, atunci când acestea sunt utilizate în trafic internaţional
|
4.2.
|
Trenuri rutiere
Distanţa dintre axa din spate a unui autovehicul şi axa
din faţă a remorcii va fi de cel puţin 3,0 m.
|
4.3.
|
Masa maximă admisă în funcţie de ampatament
Masa maximă admisă, exprimată în tone, a unui
autovehicul cu 4 axe nu poate depăşi de cinci ori distanţa,
exprimată în metri, dintre axele extreme ale autovehiculului.
|
4.4.
|
Semiremorci
Distanţa măsurată în plan orizontal între axa
pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontală a
semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.
|
Axa dublă (tandem) - combinaţia de două axe având între ele o
distanţă de cel mult 1,8 m Axa triplă (tridem) - combinaţia
de 3 axe având între ele distanţa de cel mult 1,4 m, inclusiv
* Plus o limită de 2 tone, atunci când masa
totală maximă admisă a vehiculului motor este de 18 tone şi
masa maximă admisă a axei tandem a semiremorcii este de 20 tone
şi axa motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu
suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.
** Se aplică în cazul în care axa motoare este
prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică
sau echivalentă acesteia sau în cazul în care fiecare axă motoare
este prevăzută cu roţi jumelate şi masa maximă a
fiecărei axe nu depăşeşte 9,5 tone.
*** Se aplică în cazul în care axa este
prevăzută cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia,
astfel cum a fost definită prin Reglementările privind
condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească
vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice
din România - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Axă dublă (tandem) sau axa triplă
(tridem) se consideră axa cu suspensie pneumatică, numai dacă
toate axele componente sunt prevăzute cu suspensie pneumatică sau
echivalentă acesteia.
Axă dublă (tandem) sau axă triplă
(tridem) se consideră cu roţi jumelate, numai dacă toate
roţile axelor componente sunt jumelate.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997)
MASE Şl DIMENSIUNI
maxime admise şi caracteristicile conexe ale
vehiculelor rutiere, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 2
Clasificarea drumurilor din punct de vedere al
limitelor impuse privind masele şi dimensiunile maxime admise:
R = drumuri reabilitate
E = drumuri europene
M = drumuri modernizate
P = drumuri pietruite
Prin vehicul se înţelege orice autovehicul
rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu format dintr-un
autovehicul şi semiremorca sau remorca tractată de acesta.
|
|
R
|
E
|
M
|
P
|
1.
|
DIMENSIUNI MAXIME ADMISE (în metri)
|
|
|
|
|
1.1.
|
Lungime
|
|
|
|
|
|
Autovehicul, altul decât autobuz
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
12,00
|
|
Vehicul articulat
|
16,50
|
16,50
|
16,50
|
16,50
|
|
Tren rutier
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
18,75
|
1.2.
|
Lăţime
|
|
|
|
|
a)
|
Orice vehicul, cu excepţia celor frigorifice având caroseria
izotermă
|
2,55
|
2,55
|
2,55
|
2,55
|
b)
|
Vehicul frigorific având caroseria izotermă
|
2,60
|
2,60
|
2,60
|
2,60
|
|
|
R
|
E
|
M
|
P
|
1.3.
|
Inălţime (orice vehicul)
|
4,00
|
4,00
|
4,00
|
4,00
|
2.
|
Masa totală maximă admisă a vehiculului (în tone)
|
2.1.
|
Autovehicul
|
2.1.1.
|
Autovehicul cu 4 axe, altul decât cel prevăzut în anexa nr.
2
|
30,00
|
30,00
|
30,00
|
28,00
|
2.1.2.
|
Autovehicul cu mai mult de 4 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.2.
|
Ansamblu de vehicule
|
2.2.1.
|
Tren rutier
|
2.1.1.1.
|
Autovehicul cu două axe cu remorcă cu o axă
|
28,00
|
28,00
|
26,00
|
26,00
|
2.1.1.2.
|
Autovehicul cu 3 axe cu remorcă cu o axă
|
35,00
|
35,00
|
35,00
|
33,00
|
2.1.1.3.
|
Autovehicul cu 4 axe cu remorcă cu o axă
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.1.1.4.
|
Autovehicul cu două axe cu remorcă cu 4 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.1.1.5.
|
Autovehicul cu 4 axe cu remorcă cu două axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.1.1.6.
|
Tren rutier cu mai mult de 6 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.2.2.
|
Vehicul articulat
|
2.2.2.1.
|
Autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu o axă
|
28,00
|
28,00
|
26,00
|
26,00
|
2.2.2.2.
|
Autovehicul cu 3 axe cu semiremorcă cu o axă
|
35,00
|
35,00
|
35,00
|
33,00
|
2.2.2.3.
|
Autovehicul cu 4 axe cu semiremorcă cu o axă
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.2.2.4.
|
Autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu 4 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
2.2.2.5.
|
Vehicul articulat cu mai mult de 6 axe
|
40,00
|
40,00
|
40,00
|
38,00
|
3.
|
Axă triplă (tridem) a autovehiculelor, nemotoare
|
3.1.
|
mai mică sau egală cu 1,3 m (d < 1,3 m)
|
21,00
|
21,00
|
19,00
|
16,50
|
3.2.
|
mai mare de 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,4 m (1,3
< d d< 1,4 m)
|
24,00
|
22,00
|
20,00
|
18,00
|
Axă dublă (tandem) - combinaţia de două axe având între ele o
distanţă de cel mult 1,8 m Axă triplă (tridem) - combinaţia
de 3 axe având între ele distanţa de cel mult 1,4 m, inclusiv
Axă dublă (tandem) sau axă triplă
(tridem) se consideră axa cu suspensie pneumatică, numai dacă
toate axele componente sunt prevăzute cu suspensie pneumatică sau
echivalentă acesteia.
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 4 la Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997)
Vitezele de proiectare pentru diferite clase tehnice
ale drumurilor publice
Clasa tehnică a drumurilor
publice
|
Vitezele de proiectare, în km/h, în
regiune
|
şes
|
deal
|
munte
|
I
|
130
|
110
|
80
|
II
|
100
|
80
|
60
|
III
|
90
|
50
|
40
|
IV
|
60
|
40
|
30
|
V
|
50
|
40
|
25
|
Vitezele de proiectare reduse pentru diferite clase
tehnice ale drumurilor publice
Clasa tehnică a drumurilor
publice
|
Vitezele de proiectare, în km/h, în
regiune
|
şes
|
deal
|
munte
|
I
|
100
|
80
|
80
|
II
|
80
|
50
|
40
|
III
|
60
|
40
|
30
|
IV
|
50
|
40
|
25
|
V
|
40
|
25
|
25
|
NOTĂ:
1. Viteza de proiectare este viteza care se alege la
construcţia unui drum nou, la modernizarea, consolidarea sau reabilitarea
unui drum existent, în vederea determinării caracteristicilor geometrice
care să permită fiecărui vehicul să poată circula cu
viteza respectivă în siguranţă.
2. Viteza de proiectare redusă este viteza care
poate fi redusă în cazuri excepţionale pe sectoare de drum cu lungime
limitată, în condiţii grele de desfăşurare a traseului
şi/sau acolo unde condiţiile de mediu adiacente drumului o impun, în
vederea neafectării resurselor istorice şi estetice şi pentru
evitarea unor lucrări costisitoare, pe baza unui calcul tehnico-economic.
3. Incadrarea drumurilor publice în clase tehnice se
stabileşte prin norme tehnice, aprobate prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.