ORDONANTA Nr
ORDONANTA Nr.
5 din 26 ianuarie 2011
pentru aprobarea unor
reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor
încasate de catre personalul împuternicit cu atributii de inspectie si control
în urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de
transport rutier
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 31 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. 1.10 din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 6,
după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins:
„61. anvelope de
iarnă - anvelope omologate conform Directivei
92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor,
Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite
(CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a
Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz."
2. La articolul 102
alineatul (1), punctul 28 se modificaşi va avea următorul cuprins:
„28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice
acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope
de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală
maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport
persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului
auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile
axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau
alte echipamente antiderapante omologate;".
3. La articolul 112
alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul
cuprins:
,,h1) autovehiculul
nu este dotat, la circulaţia pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă
sau polei, cu anvelope de iarnă, iar autovehiculul de transport marfă cu o masă
totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculul de transport
persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului
auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune
sau nu au montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante
omologate;".
4. La articolul 112,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c),
e), g), h1), k),
o), p), r) şi s), la reţinerea certificatului de înmatriculare sau de
înregistrare, poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă
înlocuitoare fără drept de circulaţie, iar în cazurile prevăzute la alin. (1)
lit. a), d), f), h), i),j), l), m), n), t), u), v)şix), o dovadă înlocuitoare
cu drept de circulaţie pentru 15 zile."
Art. II.----Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 56,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Inspecţia, controlul şi supravegherea
modului de respectare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi
a prevederilor normelor şi reglementărilor prevăzute de aceasta se efectuează
în trafic şi la sediul întreprinderilor şi/sau operatorilor de transport rutier
de către inspectorii de trafic şi/sau personalul autorităţii competente
împuternicit în acest scop."
2. La articolul 561, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) La controlul efectuat în trafic asupra unui vehicul
rutier, inspectorii de trafic şi/sau personalul autorităţii competente
împuternicit în acest scop vor verifica şi starea tehnică a vehiculelor rutiere
utilizate la operaţiunile de transport rutier, în conformitate cu
reglementările specifice în vigoare."
3. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 57. - (1) La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor şi/sau operatorilor de transport rutier,
inspectorii de trafic şi/sau personalul autorităţii competente împuternicit în
acest scop au dreptul să pătrundă în timpul programului de lucru atât în
spaţiile de lucru, cât şi în vehiculele deţinute de aceştia. (2) La efectuarea
controlului la sediul întreprinderilor şi/sau operatorilor de transport rutier,
aceştia au obligaţia prezentării tuturor documentelor solicitate de personalul
autorităţii competente împuternicit în acest scop."
4. La articolul 58,
după litera am) se introduc două noi litere, literele an) şi ao), cu următorul
cuprins:
„an) efectuarea transportului de mărfuri sau de
persoane pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca
autovehiculele să fie dotate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de
tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente
antiderapante omologate;
ao) circulaţia autovehiculelor cu lanţuri montate pe
roţi, pe porţiunile de drum care nu sunt acoperite cu zăpadă, gheaţă sau
polei."
5. La articolul 59
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) de la 2.500 lei la 4.000 lei, faptele prevăzute la
art. 58 lit. ak), al), an) şi ao);".
6. Articolul 621 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62T - (1) In cazul
utilizării la transport a unui vehicul rutier care prezintă defecţiuni tehnice majore şi/sau periculoase,
se suspendă dreptul de utilizare a vehiculului prin reţinerea plăcuţelor cu
numărul de înmatriculare, a certificatului de înmatriculare şi prin anularea
inspecţiei tehnice periodice, aplicându-se şi sancţiunea contravenţională
corespunzătoare de către personalul competent potrivit legii.
(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului
prin reţinerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare, a certificatului de înmatriculare şi prin
anularea inspecţiei tehnice periodice încetează, iar plăcuţele cu numărul de
înmatriculare şi certificatul de înmatriculare prevăzute la alin. (1) se
restituie, la cerere, după prezentarea dovezii privind efectuarea unei
inspecţii tehnice în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare în
conformitate cu legislaţia în vigoare."
7. După articolul 621 se introduce un nou articol,
articolul 622, cu următorul cuprins:
„Art. 622. - (1) In
cazul în care săvârşirea faptei prevăzute la art. 58 lit. an) are drept
consecinţă blocarea unui sector de drum, odată cu aplicarea sancţiunii
contravenţionale personalul prevăzut la art. 60 lit. a) va face menţiune în
procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi despre obligaţia operatorului
de transport/întreprinderii de a achita costurile aferente intervenţiei de
degajare a sectorului de drum afectat.
(2) In cazul prevăzut la alin.
(1), administratorul drumului întocmeşte devizul cuprinzând costurile aferente
intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat şi notifică operatorului
de transport/întreprinderii, în termen de 7 zile de la data săvârşirii
contravenţiei, obligaţia de a le achita în termen de 15 zile de la data
primirii notificării.
(3) Operatorul de transport sau
întreprinderea, după caz, poate contesta notificarea conform Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare."
Art. III. - Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 45, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (4), administratorul
drumului întocmeşte un deviz cu contravaloarea daunelor produse şi depune, în
termen de 5 zile de la data producerii accidentului rutier, în condiţiile Legii
nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările
şi completările ulterioare, o cerere de despăgubire la asigurătorul cu care
proprietarul sau utilizatorul vehiculului, răspunzător de producerea
accidentului rutier, a încheiat contractul de asigurare obligatorie de
răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.
(6) In situaţia în care limitele de despăgubire
stabilite prin contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru
prejudicii produse prin accidente de vehicule nu acoperă în totalitate
prejudiciul produs, administratorul drumului notifică conducătorului auto
vinovat de producerea accidentului şi, după caz, operatorului de transport sau
întreprinderii obligaţia de a achita, în termen de 15 zile de la data primirii
notificării, partea din prejudiciu pentru care asigurătorul nu a acordat
despăgubiri."
2. La articolul 45,
după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu
următorul cuprins:
„(7) In situaţia în care
proprietarul sau utilizatorul vehiculului, răspunzător de producerea
accidentului rutier, nu avea încheiat un contract de asigurare obligatorie de
răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, valabil
la data accidentului, precum şi în situaţia în care accidentul s-a produs ca
urmare a nerespectării obligaţiei de a dota autovehiculele cu anvelope de
iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, administratorul
drumului întocmeşte devizul cu contravaloarea daunelor şi notifică
conducătorului auto vinovat de producerea accidentului şi, după caz, operatorului
de transport sau întreprinderii, în termen de 7 zile de la data săvârşirii
contravenţiei, obligaţia de a achita, în termen de 15 zile de la data primirii
notificării, costurile aferente reparării sau înlocuirii elementelor de drum
degradate/distruse.
(8) Conducătorul auto şi, după caz, operatorul de
transport sau întreprinderea pot contesta notificarea prevăzută la alin. (6) şi
(7), conform Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare."
3. La articolul 61,
după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu
următorul cuprins:
„(3) Pe lângă amenzile contravenţionale aplicate
persoanelor fizice şi juridice de către personalul cu atribuţii de inspecţie şi
control împuternicit de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru
nerespectarea prevederilor referitoare la circulaţia pe drumurile publice cu
depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau
dimensiunilor maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, contravenientul
are obligaţia de a achita, în contul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România - S.A., cu titlu de tarif de despăgubire, sumele
stabilite potrivit anexei nr. 5.
(4) Agentul constatator va face menţiune în
procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi despre contravaloarea
despăgubirii şi modul de achitare a acesteia.
(5) Sumele încasate cu titlu de tarif de despăgubire,
potrivit alin. (3), vor reveni ca venituri proprii Companiei Naţionale de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi vor fi utilizate în
exclusivitate pentru finanţarea lucrărilor de construcţie, modernizare,
întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi
rambursarea creditelor externe şi interne contractate
în acest scop."
4. Articolul 66 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 66. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă."
5. După anexa nr. 4
se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5, având cuprinsul prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta ordonanţă.
Art. IV. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I şi ale art. II pct. 4 şi 5, care
vor intra în vigoare la data de 1 noiembrie 2011.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXĂ
(Anexa nr. 5 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997)
CUANTUMUL
tarifului de despăgubire aplicabil pentru încălcarea
prevederilor referitoare la circulaţia pe drumurile publice cu depăşirea masei totale maxime
admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau
dimensiunilor maxime admise prevăzute în
anexele nr. 2 şi 3 la ordonanţă
Nr. crt.
|
Intervalele de aplicare a tarifului
de despăgubire
|
Unitatea de calcul
|
Tariful de despăgubire unitar, cu
TVA (euro)
|
1.
|
Depăşirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul
suspensiilor, numărul de axe sau de roţi
|
Masă totală reală de (tone)
|
16,01
|
÷
|
20,00
|
tarif x distanţă
|
0,25
|
20,01
|
÷
|
25,00
|
0,31
|
25,01
|
÷
|
30,00
|
0,38
|
30,01
|
÷
|
35,00
|
0,44
|
35,01
|
÷
|
40,00
|
0,50
|
40,01
|
÷
|
45,00
|
0,56
|
45,01
|
÷
|
50,00
|
0,62
|
50,01
|
÷
|
55,00
|
1,37
|
55,01
|
÷
|
60,00
|
1,49
|
60,01
|
÷
|
65,00
|
1,62
|
65,01
|
÷
|
70,00
|
1,74
|
70,01
|
÷
|
75,00
|
1,86
|
75,01
|
÷
|
80,00
|
1,99
|
80,01
|
÷
|
85,00
|
2,11
|
85,01
|
÷
|
90,00
|
2,24
|
90,01
|
÷
|
95,00
|
2,36
|
95,01
|
÷
|
100,00
|
2,48
|
peste 100,00
|
2,48 euro+ 0,13 euro pentru fiecare
0,01+5,00 tone peste 100,00 tone
|
2.
|
Depăşirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numărul de
axe sau de roţi
|
|
|
|
Suspensii pneumatice
sau echivalente
|
Alte
suspensii
decât cele
pneumatice
sau echivalente
|
Axă simplă, cu (tone)
|
0,01
|
÷
|
0,50
|
tarif x distanţă
|
0,08
|
0,11
|
0,51
|
÷
|
1,00
|
0,22
|
0,30
|
1,01
|
÷
|
1,50
|
0,33
|
0,44
|
1,51
|
÷
|
2,00
|
0,97
|
1,22
|
2,01
|
÷
|
2,50
|
1,48
|
1,85
|
2,51
|
÷
|
3,00
|
2,16
|
2,71
|
3,01
|
÷
|
3,50
|
2,87
|
3,59
|
peste 3,50
|
2,87 euro +1,24 euro pentru
fiecare 0,01
+ 0,50 tone
peste 3,50 tone
|
Tarifele prevăzute
pentru
suspensii
pneumatice
x 1,50
|
Nr. crt.
|
Intervalele de aplicare a tarifului
de despăgubire
|
Unitatea de calcul
|
Tariful de despăgubire unitar, cu
TVA (euro)
|
|
|
Axă dublă, cu (tone)
|
0,01
|
÷
|
0,50
|
tarif x distanţă
|
0,24
|
0,31
|
0,51
|
÷
|
1,00
|
0,34
|
0,44
|
1,01
|
÷
|
2,00
|
0,68
|
0,86
|
2,01
|
÷
|
3,00
|
1,02
|
1,28
|
3,01
|
÷
|
4,00
|
1,36
|
1,70
|
4,01
|
÷
|
5,00
|
1,79
|
2,24
|
5,01
|
÷
|
6,00
|
2,19
|
2,75
|
peste 6,00
|
2,19 euro +
1,86 euro
pentru
fiecare 0,01 ÷ 1,00 tone
peste 6,00
tone
|
Tarifele prevăzute
pentru
suspensii
pneumatice
x 1,30
|
Axă triplă, cu (tone)
|
0,01
|
÷
|
0,50
|
tarif x distanţă
|
0,36
|
0,46
|
0,51
|
÷
|
1,00
|
0,44
|
0,56
|
1,01
|
÷
|
2,00
|
0,66
|
0,84
|
2,01
|
÷
|
3,00
|
1,09
|
1,37
|
3,01
|
÷
|
4,00
|
1,52
|
1,90
|
4,01
|
÷
|
5,00
|
1,93
|
2,42
|
5,01
|
÷
|
6,00
|
2,42
|
3,04
|
6,01
|
÷
|
7,00
|
2,92
|
3,65
|
peste 7,00
|
2,92 euro +
1,24 euro
pentru
fiecare 0,01 ÷ 1,00 tone
peste 7,00
tone
|
Tarifele prevăzute
pentru
suspensii
pneumatice
x1,50
|
3.
|
Depăşirea dimensiunilor maxime admise
|
lungime, cu (metri)
|
0,01
|
÷
|
2,00
|
tarif x distanţă
|
0,04
|
2,01
|
÷
|
3,00
|
0,10
|
3,01
|
÷
|
4,00
|
0,17
|
4,01
|
÷
|
5,00
|
0,23
|
5,01
|
÷
|
6,00
|
0,29
|
peste 6,00
|
|
0,29 euro + 0,06 euro
pentru fiecare 0,01-1,00
metri peste 6,00 metri
|
lăţime, cu (metri)
|
0,01
|
÷
|
0,50
|
tarif x distanţă
|
0,13
|
0,51
|
÷
|
1,00
|
0,25
|
1,01
|
÷
|
1,50
|
0,38
|
1,51
|
÷
|
2,00
|
0,50
|
Nr. crt.
|
Intervalele de aplicare a tarifului
de despăgubire
|
Unitatea de calcul
|
Tariful de despăgubire unitar, cu
TVA (euro)
|
|
|
|
2,01
|
÷
|
2,50
|
|
1,12
|
2,51
|
÷
|
3,00
|
1,71
|
3,01
|
÷
|
3,50
|
2,31
|
3,51
|
÷
|
4,00
|
2,89
|
peste 4,00
|
2,89 euro + 0,62 euro
pentru fiecare 0,01÷0,50 metri peste
4,00 metri
|
înălţime, cu (metri)
|
0,01
|
÷
|
0,25
|
tarif x distanţă
|
0,07
|
0,26
|
÷
|
0,50
|
0,13
|
0,51
|
÷
|
1,00
|
0,25
|
1,01
|
÷
|
1,50
|
0,38
|
1,51
|
÷
|
2,00
|
0,50
|
2,01
|
÷
|
2,50
|
1,10
|
2,51
|
÷
|
3,00
|
1,69
|
3,01
|
÷
|
3,50
|
2,29
|
3,51
|
÷
|
4,00
|
2,89
|
peste 4,00
|
2,89 euro + 0,62 euro
pentru fiecare 0,01÷0,50 metri peste
4,00 metri
|
4.
|
Recântărire sau remăsurare
|
tarif/ operaţie
|
50,00
|
Contravaloarea tarifelor de
despăgubire în lei se va calcula la cursul de schimb lei/euro publicat de Banca
Naţională a României la data întocmirii Procesului-verbal de constatare a
contravenţiei.
Modul de aplicare a tarifelor de despăgubire prevăzute
în prezenta anexă:
a) se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România
sau în alte state, pe traseul origine - punct control;
b) prin vehicul se înţelege
orice autovehicul rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu de vehicule
format dintr-un autovehicul şi semiremorcă/remorcă tractată de acesta, cu sau
fără încărcătură;
c) masele şi dimensiunile maxime admise sunt prevăzute
în anexele nr. 2 şi 3 la ordonanţă;
d) tarifarea pentru depăşirea
masei se efectuează prin compararea rezultatului obţinut pentru tarifarea masei
totale cu rezultatul obţinut pentru tarifarea maselor pe axe ale vehiculului,
luându-se în considerare valoarea cea mai mare rezultată;
e) tarifarea pentru depăşirea masei totale se
calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător masei reale a vehiculului;
f) în situaţia în care cel
puţin două vehicule sunt cuplate lateral pentru efectuarea unui transport,
clasificarea axelor, din punctul de vedere al distanţei dintre axe, se
efectuează pentru fiecare vehicul, indiferent de numărul de axe sau de roţi ale
fiecărui vehicul;
g) tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe
axe se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu care
este depăşită masa maximă admisă pe axe, în funcţie de categoria drumului pe
care se circulă;
h) pentru axe multiple constituite din cel puţin două
axe consecutive ale aceluiaşi vehicul, tarifarea pentru depăşirea masei maxime
admise pe axe se calculează pentru fiecare categorie de axe (simplă, dublă, triplă), în funcţie de distanţa
dintre axe;
i) tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe
axa dublă şi triplă se efectuează pentru ansamblul de axe, fără a se compara şi
a se lua în considerare axele componente ale configuraţiei de axe;
j) în cazul vehiculelor prevăzute în anexa nr. 3 la
ordonanţă, combinaţiile de axe (simplă, dublă, triplă) se stabilesc de la
partea din faţă a vehiculului spre spatele acestuia;
k) în cazul depăşirii masei maxime admise pe mai multe
axe sau configuraţii de axe distincte ale aceluiaşi vehicul, tarifarea se
cumulează;
l) nu se aplică tarife de
despăgubire dacă depăşirea masei maxime admise pe axe şi a masei totale maxime admise
sau a maselor pe axe şi a masei totale înscrise în autorizaţia specială de
transport, rezultată în urma cântăririi, este de până la: (i) 4% inclusiv,
pentru masa pe axa simplă; (ii) 4% inclusiv, pentru masa pe axa dublă; (iii) 4%
inclusiv, pentru masa pe axa triplă; (iv) 5% inclusiv, pentru masa totală;
m) tarifarea pentru depăşirea masei totale sau pe axe
nu se aplică pentru vehiculele de transport de persoane
(autoturisme, microbuze, autocare, autobuze);
n) tarifarea pentru depăşirea dimensiunilor maxime
admise se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu
care este depăşită dimensiunea maximă admisă;
o) în situaţia în care sunt
depăşite cel puţin două dintre dimensiunile maxime admise, se cumulează
tarifarea pentru dimensiunile care sunt depăşite.
|