ORDIN
Nr. 571 din 19 decembrie 1997
pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea si amplasarea
constructiilor, instalatiilor si panourilor publicitare in zona drumurilor, pe
poduri, pasaje, viaducte si tuneluri rutiere
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 19 ianuarie 1998
Ministrul transporturilor,
in conformitate cu prevederile art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind proiectarea si amplasarea constructiilor,
instalatiilor si panourilor publicitare in zona drumurilor, pe poduri, pasaje,
viaducte si tuneluri rutiere, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si intra in vigoare dupa 15 zile de la data publicarii lui.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind proiectarea si amplasarea constructiilor, instalatiilor si panourilor
publicitare in zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte si tuneluri rutiere
CAP. 1
Generalitati
1.1. Prezentele norme tehnice au fost elaborate in conformitate cu art. 67
din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
1.2. Prevederile prezentelor norme tehnice se aplica integral tuturor
drumurilor publice si drumurilor de utilitate privata, deschise circulatiei
publice.
1.3. In intelesul prezentelor norme tehnice, zona drumului public cuprinde:
ampriza si zona de siguranta. Limitele zonelor drumurilor sunt stabilite in
anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997.
1.4. In intelesul prezentelor norme tehnice, prin lucrari in zona
drumurilor publice se intelege acele lucrari de constructii, instalatii sau de
alta natura, amplasate in zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte si
tuneluri rutiere, precum si acele lucrari care, desi sunt situate in afara
acestei zone, pot afecta integritatea, stabilitatea, conditiile de exploatare
sau siguranta circulatiei pe aceste drumuri. Aceste lucrari se pot face numai
cu acordul administratorului drumului.
1.5. Cheltuielile aferente drumului, datorate amplasarii unor obiective ce
implica modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii
de rezistenta a unui drum sunt in sarcina celui care a solicitat amplasarea.
1.6. De regula, orice obiectiv de natura celor de mai sus, care nu apartine
drumului, trebuie amplasat in afara zonei drumului.
1.7. In mod exceptional, administratorul poate accepta amplasarea unor
constructii sau instalatii in zona drumului, cu conditia ca acestea sa nu aduca
prejudicii drumului, iar detinatorul acestora sa execute, pe cheltuiala sa,
desfiintarea, mutarea sau modificarea acestora, la cererea administratorului
drumului, in termenul prevazut de lege.
1.8. Acceptul administratorului drumului comporta doua faze:
- acordul prealabil - care se obtine la faza de proiectare;
- autorizatia de amplasare si acces la drum - care se obtine inainte de
inceperea lucrarilor in zona drumului.
1.9. Aceste documente se emit pentru o anumita functie a obiectivului.
Schimbarea functiei sau a destinatiei implica obtinerea acceptului
administratiei drumului pentru noua situatie.
CAP. 2
Obiectul si domeniul de aplicare
2.1. Lucrarile care fac obiectul prezentelor norme tehnice sunt:
- intersectii ale drumurilor deschise circulatiei publice, intersectii ale
acestora cu alte categorii de drumuri si accese la proprietatile invecinate
drumurilor;
- traversarea drumurilor de alte cai de comunicatie (cai ferate, linii de
tramvai etc.);
- amplasarea subterana sau aeriana, in traversare sau in paralel cu drumul,
a canalelor inchise sau deschise, a conductelor, a retelelor electrice, a
liniilor de telecomunicatii, a funicularelor etc.;
- amplasarea altor instalatii, panouri publicitare si constructii de orice
natura;
- repararea unor obiective situate in zona de siguranta a drumului;
- repararea unor obiective situate in zona de protectie, daca in cadrul
acestor operatiuni se modifica caracteristicile acestora.
2.2. Prezentele norme tehnice se aplica drumurilor prevazute la pct. 1.2.
Pentru obiectivele existente, conditiile tehnice din prezentele norme
trebuie respectate cu ocazia lucrarilor de reparatii, de reabilitari sau de
modernizari ale acestora.
CAP. 3
Conditii de amplasare a unor obiective in zona drumului
3.1. Conditii generale
3.1.1. Amplasarea unor obiective in zona drumului se face cu asigurarea
desfasurarii fluente si in conditii de siguranta a traficului rutier.
3.1.2. La amplasarea acestor obiective trebuie sa se respecte planurile de
urbansim si de amenajare a teritoriului, avizate de administratorul drumului.
3.1.3. La stabilirea amplasarii trebuie sa se asigure spatiile de
dezvoltare viitoare a drumului, cu minimum latimea unei benzi de circulatie in
aliniament si cu respectarea conditiilor de vizibilitate pe drum.
3.2. Intersectii de drumuri
3.2.1. Intersectiile drumurilor intre ele se trateaza denivelat sau la
acelasi nivel, in functie de categoriile drumurilor care se intersecteaza si de
traficul rutier.
3.2.2. Intersectiile autostrazilor si ale drumurilor expres cu alte drumuri
se fac denivelat. La drumurile expres se pot admite accese la nivel, la care
intrarea si iesirea din drumul expres se fac prin viraj la dreapta, dar nu se
admit incrucisari sau accese prin viraj la stanga, la acelasi nivel.
3.2.3. Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua drumuri poate
fi acceptata numai pe baza unui calcul de capacitate a intersectiei, luand in
considerare traficul de perspectiva la a 30-a ora de varf. In cazul depasirii
capacitatii pentru o intersectie la nivel cu circulatia reglementata prin
indicatoare rutiere, se poate avea in vedere solutia semaforizarii
intersectiilor situate in localitati. In afara localitatilor, in asemenea
situatii, se trece direct la solutia cu intersectie denivelata.
3.2.4. Amenajarea la acelasi nivel a intersectiilor se face cu respectarea
prescriptiilor din Normativul pentru amenajarea la acelasi nivel a
intersectiilor drumurilor publice din afara localitatilor, precum si cu
Normativul privind proiectarea intersectiilor de strazi, urmarind asigurarea
prioritatii pentru traficul aferent drumului de categorie superioara.
3.2.5. Largirile, benzile de accelerare, de decelerare, de viraj si de
stocare si panele de racordare aferente amenajarii intersectiilor se realizeaza
cu aceeasi imbracaminte rutiera si cu un sistem rutier echivalent cu cel
existent pe drum.
3.2.6. Accesele rutiere la drumul public se fac cu respectarea conditiilor
mentionate mai sus pentru intersectii de drumuri.
3.3. Instalarea in paralel si intersectiile drumurilor cu cai ferate sau
liniile de tramvai
3.3.1. Instalarea in paralel cu drumul a altor cai de comunicatii terestre
se face in afara zonei de siguranta a drumului, in conditiile mentionate la
pct. 3.1.
3.3.2. Intersectiile cu calea ferata ale autostrazilor se fac denivelat.
Pentru celelalte categorii de drumuri necesitatea realizarii intersectiei
denivelate se stabileste printr-un calcul de eficienta, bazat pe indicele
general de prioritate stabilit in conformitate cu Metodologia de evaluare a
prioritatii de executie a pasajelor denivelate.
3.3.3. La stabilirea pozitiei intersectiilor intre drumuri si cai ferate
sau linii de tramvai se urmareste ca ambele cai de comunicatie sa fie in
aliniament in zona intersectiei.
3.3.4. Unghiul intre drum si linie trebuie sa fie de minimum 60 grade si
numai in cazuri cu totul exceptionale se pot admite intersectii la un unghi de
minimum 45, asigurandu-se vizibilitatea intre cele doua cai de comunicatie.
3.3.5. Profilul in lung al liniei in zona intersectiei nu trebuie sa
prezinte declivitati care sa depaseasca cu mai mult de 5%. inclinarea
profilului transversal al drumului.
3.3.6. In cazuri exceptionale se poate admite amplasarea intersectiei
intr-o zona in care una dintre cele doua cai este in curba, numai daca
declivitatea uneia dintre cai si inclinarea in profil transversal al celeilalte
sunt de acelasi sens iar diferenta dintre ele nu depaseste 5%. .
3.3.7. Pentru asigurarea fluentei traficului, la drumuri cu trafic intens,
este necesara asigurarea acceselor prin intermediul unor drumuri colectoare,
paralele cu artera rutiera principala, care sa debuseze in aceasta artera in
intersectii amenajate corespunzator.
3.4. Amplasarea in zona drumului a unor canale, benzi transportoare,
funiculare, conducte si altele asemenea
3.4.1. Amplasarea in paralel cu drumul a unor canale inchise sau deschise,
a unor estacade cu benzi transportoare, funiculare, conducte pentru lichide sau
gaze si altele asemenea se face in afara amprizei si a zonei de siguranta a drumurilor,
in conditiile mentionate la pct. 3.1. Canalele inchise, care colecteaza atat
apele uzate, cat si cele pluviale din ampriza drumului, pot fi amplasate in
limitele amprizei.
3.4.2. Traversarea drumului de catre canale, benzi transportoare, estacade
pentru funiculare, conducte si altele asemenea se face, de regula, in puncte in
care drumul este in aliniament, intersectia realizandu-se sub un unghi cat mai
apropiat de 90 grade, dar nu mai putin de 60 grade.
3.4.3. Subtraversarile drumurilor de catre canale, benzi transportoare,
funiculare si altele asemenea se trateaza similar cu podetele sau podurile de
sosea, fiind asigurata posibilitatea de vizitare si interventie pentru
intretinere si reparatii. Proiectarea se face de catre o unitate specializata
in lucrari de poduri, agreata de administratorul drumului.
3.4.4. Subtraversarile drumurilor de catre conducte se face, de regula,
prin forare orizontala, conductele fiind protejate prin tuburi de protectie sub
ampriza drumului, cu asigurarea debuseului eventualelor lichide pierdute in caz
de avarie spre un camin situat in afara zonei de siguranta, in partea din aval
a tubului de protectie, respectiv o conducta de aerisire pentru gaze.
3.4.5. In cazuri exceptionale, daca, datorita prezentei a numeroase
instalatii subterane in zona traversarii, exista pericolul ca la executia
forarii orizontale acestea sa fie deteriorate, se poate admite subtraversarea
prin sant deschis, refacerea sistemului rutier executandu-se de catre o firma
de specialitate agreata de administratorul drumului si sub supravegherea
acestuia. Executia se poate face fie prin devierea totala a traficului pe o
varianta locala ori pe alte strazi in localitati, fie succesiv, pe cate o
jumatate din latimea partii carosabile.
3.4.6. La canalele la care subtraversarea se face prin sifonare, trebuie
asigurata posibilitatea golirii conductei subterane inainte de venirea
anotimpului friguros, spre a evita degradarile datorate inghetului-dezghetului.
3.4.7. Tuburile de protectie a conductelor care transporta lichide se
instaleaza la o adancime de minimum 1,50 m, masurata intre nivelul drumului in
ax si generatoarea superioara a tubului de protectie, respectiv de minimum 0,80
m sub cota fundului santului drumului. Pentru celelalte situatii, adancimea
poate fi redusa pana la 1,20 m sub cota drumului in ax, respectiv 0,50 m sub
cota fundului santului.
3.4.8. Se recomanda evitarea supratraversarii drumurilor cu canale, benzi
transportoare si conducte.
3.4.9. Daca, totusi, se accepta asemenea supratraversari, este necesara
aplicarea unor masuri pentru evitarea caderii pe drum a materialelor
transportate. In acest scop, sub instalatia de transport se prevede o copertina
pe care sa se colecteze materialele cazute sau care sa dirijeze pierderile de
lichid in afara amprizei drumului. Copertinele trebuie sa asigure o inaltime de
libera trecere pe drum de minimum 6,0 m.
3.4.10. Infrastructurile estacadelor care sustin aceste instalatii de
transport se amplaseaza la distante care sa asigure sporirea latimii drumului
cu inca doua benzi de circulatie.
3.4.11. Nu se admit asemenea supratraversari la distante mai mici de 200 m
de intersectii, deoarece in aceste zone trebuie rezervate spatii pentru
amenajarea viitoare a benzilor specializate pentru selectarea pe directii a
traficului in intersectii.
3.4.12. Traversarea cursurilor de ape si a altor obstacole se face
independent de lucrarile de arta ale drumului. Infrastructurile constructiei de
traversare se amplaseaza in dreptul infrastructurilor podului rutier.
3.4.13. In mod exceptional, conductele se pot amplasa pe podurile,
viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, intr-o solutie agreata de
administratorul drumului, daca nu impiedica circulatia vehiculelor si a
pietonilor si daca din calcule rezulta ca incarcarea suplimentara nu afecteaza
rezistenta lucrarii de arta respective, cu avizul proiectantului lucrarii de
arta.
3.4.14. In cazul in care conductele se instaleaza prin suspendare de
suprastructura podului, pozitia acestora trebuie astfel aleasa incat sa nu
reduca debuseul podului, respectiv inaltimea de libera trecere a pasajelor
denivelate.
3.4.15. Se interzice amplasarea pe sau sub suprastructura podurilor, a
viaductelor sau a pasajelor denivelate de conducte pentru transportul
produselor inflamabile.
3.5. Amplasarea in zona drumurilor a unor cabluri de energie electrica sau
de telecomunicatii
3.5.1. Amplasarea in paralel cu drumul a unor cabluri se face, de regula,
in afara zonei de siguranta a drumului, in conditiile mentionate la pct. 3.1.
3.5.2. In situatii exceptionale, daca nu afecteaza stabilitatea structurii
de rezistenta a drumului, se poate admite instalarea in zona de siguranta.
3.5.3. Traversarea subterana sau aeriana a drumului de catre cabluri se
face, de regula, in puncte in care drumul este in aliniament, intersectia
realizandu-se sub un unghi cat mai apropiat de 90 grade, dar nu mai mic de 60
grade.
3.5.4. Subtraversarile drumurilor de catre cabluri electrice sau de telecomunicatii
se fac, de regula, prin forare orizontala, cablurile fiind protejate prin
tuburi de protectie intre camine de tragere situate in afara zonei de
siguranta.
3.5.5. In cazuri exceptionale, daca, datorita prezentei a numeroase
instalatii subterane in zona traversarii, exista pericolul ca la executia
forarii orizontale acestea sa fie deteriorate, se poate admite subtraversarea
prin sant deschis. Se interzice executia de asemenea subtraversari pe
autostrazi.
3.5.5. In masura posibilitatilor, se recomanda ca subtraversarile
drumurilor de catre cabluri sa se faca pe sub podurile, podetele, viaductele
sau pasajele denivelate ale drumului.
3.5.6. Instalarea cablurilor pe suprastructurile podurilor, pasajelor sau
ale viaductelor se face in canale tehnice special prevazute la executia
tablierelor acestor lucrari de arta.
3.5.7. In tuburile de protectie si in canalele tehnice se vor asigura
cabluri din otel pentru facilitarea tragerii cablurilor electrice sau de
telecomunicatii, in caz de avarie sau in alte situatii care impun inlocuirea
acestora.
3.5.8. Instalarea stalpilor de sustinere a cablurilor instalate aerian se
face la o distanta suficienta de drum, astfel incat, in situatia largirii
drumului cu cate o banda pentru fiecare sens de circulatie, stalpii sa ramana
in afara zonei de siguranta, fara a fi necesara mutarea lor.
3.5.9. Traversarile aeriene ale cablurilor trebuie sa asigure o inaltime de
libera trecere de minimum 6,0 m deasupra punctului cel mai inalt al platformei
drumului. In cazul cablurilor electrice, inaltimea se majoreaza cu spatiul de
siguranta impotriva electrocutarii.
3.6. Amplasarea unor cladiri sau a altor constructii supraterane in zona
drumurilor
3.6.1. Amplasarea in zona de protectie a constructiilor supraterane, care
nu apartin drumului, se poate face in conditiile mentionate la pct. 3.1.
3.6.2. Amplasarea obiectivelor de deservire a publicului sau de alta natura
se face cu asigurarea unor spatii de parcare in afara partii carosabile, pentru
un numar suficient de vehicule, astfel incat sa se evite stanjenirea
circulatiei prin stationarea acestora pe partea carosabila a drumului.
3.6.3. In cadrul obiectivelor care deservesc publicul este obligatorie
asigurarea de grupuri sanitare la care publicul sa aiba acces. Sunt exceptate
spatiile comerciale din intravilan.
3.6.4. Se interzice deversarea apelor uzate in santurile drumului sau spre
zona de siguranta a acestuia. Evacuarea apelor uzate se face in instalatiile de
canalizare sau in fose septice vidanjabile. In cazul unor obiective la care
apele pluviale ar putea antrena produse poluante, trebuie asigurate, dupa caz,
instalatii de separare a grasimilor, de decantare, de filtrare etc.
3.6.5. La amenajarea acceselor trebuie asigurata scurgerea apelor pluviale
in lungul drumului sau, dupa caz, indepartarea acestora de drum.
3.6.6. Lucrarile de semnalizare rutiera, datorate aparitiei accesului la
obiectivul amplasat in zona, sunt in sarcina beneficiarului acestuia si se
executa printr-o unitate specializata agreata de administratorul drumului.
3.6.7. Beneficiarii obiectivelor din zona drumurilor vor achita
administratorului drumului contravaloarea lucrarilor de intretinere
suplimentara, datorata intretinerii amenajarilor aferente acestor obiective.
3.7. Amplasarea panourilor publicitare
3.7.1. Prin publicitate pe drum se intelege orice mijloc de afisaj care se
adreseaza utilizatorilor drumului, indiferent de locul de instalare si
indiferent de caracterul lor: comercial, politic, electoral, religios sau de
alta natura.
3.7.2. Publicitatea in zona de protectie a autostrazii este interzisa.
Publicitatea este permisa in spatiile de odihna si servicii, amplasarea
panourilor publicitare facandu-se de asa maniera, incat acestea sa nu poata fi
vazute de cei care circula pe autostrada.
3.7.3. Este interzisa instalarea de panouri publicitare, care, prin forma,
culori sau continut, pot fi confundate cu indicatoarele de semnalizare rutiera.
3.7.4. Se interzice instalarea panourilor publicitare pe lucrarile de arta
care traverseaza drumul, pe portale cu semnalizare rutiera sau in solutii
independente autoportante in traversarea drumului in interiorul curbelor,
precum si in intersectiile la nivel ale cailor de comunicatii pana la o distanta
de 100 m inaintea panourilor de presemnalizare a intersectiilor din afara
localitatilor.
3.7.5. In afara localitatilor, panourile publicitare se amplaseaza la
distante de minimum 7,0 m fata de marginea imbracamintii drumului (partea
carosabila + banda de consolidare a acostamentului) si la distante de minimum
100 m unul fata de celalalt.
3.7.6. In localitati, panourile publicitare se amplaseaza astfel:
- la distanta de minimum 4,0 m fata de marginea imbracamintii rutiere - in
cazul in care nu exista trotuar;
- la distanta de minimum 1,0 m fata de limita dinspre drum a spatiului
verde de pe trotuar, fara a impiedica circulatia pietonilor;
- la o distanta de minimum 25 m unul fata de celalalt.
3.7.7. Dimensiunile panourilor instalate in cadrul zonei de protectie sunt:
- maximum 8,0 x 4,0 m - in afara localitatilor;
- maximum 4,0 x 3,0 m - in localitati.
Panourile publicitare care depasesc dimensiunile de mai sus pot fi
instalate numai in afara zonei de protectie a drumului.
3.7.8. Se interzice utilizarea materialelor retroreflectorizante la
executia panourilor publicitare. Inscrisurile de pe panoul publicitar se vor
realiza cu litere avand inaltimea de minimum 200 mm. Beneficiarul raspunde de
rezistenta si de stabilitatea acestor panouri.
3.7.9. Pentru identificare, la partea inferioara dinspre drum a panoului
publicitar se vor inscrie, cu litere avand inaltimea de minimum 25 mm,
denumirea titularului si numarul autorizatiei emise de administratorul
drumului.
CAP. 4
Dispozitii finale
4.1. Conditiile din prezentele norme tehnice nu sunt limitative. Ele pot fi
completate cu alte conditii specifice situatiei de pe teren, la initiativa
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania".
4.2. Inainte de punerea in functiune a obiectivului, respectarea
conditiilor de siguranta a circulatiei si de amplasare, in conformitate cu
acordul prealabil si cu autorizatia de amplasare si acces, se consemneaza
printr-un proces-verbal. In caz de nerespectare a acestor conditii, daca
abaterile nu sunt de natura sa afecteze stabilitatea drumului si siguranta
circulatiei, la aprecierea administratorului drumului se poate acorda un nou
termen de remediere si numai o singura data.
4.3. Acordul prealabil este valabil 3 luni de la data emiterii lui, pentru
panouri publicitare, si de 12 luni, pentru celelalte obiective. Acordul
prealabil nu da dreptul la inceperea lucrarilor fara obtinerea autorizatiei de
amplasare si acces la drum.
4.4. Autorizatia poate avea caracter permanent sau provizoriu si este
valabila timp de un an, termen in cadrul caruia trebuie inceputa executia
obiectivului. Pentru panourile publicitare, autorizatia se emite pentru o
durata de un an si poate fi prelungita la expirarea acestei perioade.
ANEXA
la normele tehnice
LIMITELE ZONELOR DRUMURILOR
conform ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor
a) Zonele de siguranta ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioara
a amprizei drumului pana la:
1) 1,50 m - de la marginea exterioara a santurilor, pentru drumurile
situate la nivelul terenului;
2) 2,00 m - de la piciorul taluzului, pentru drumurile in rambleu;
3) 3,00 m - de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu
cu inaltimea taluzului pana la 5,00 m inclusiv;
4) 5,00 m - de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu
cu inaltimea taluzului mai mare de 5,00 m.
b) Zonele de protectie sunt cuprinse intre marginile exterioare ale zonelor
de siguranta si marginile zonei drumului delimitat conform tabelului urmator:
-----------------------------------------------------------------------
Categoria drumului Autostrazi Drumuri Drumuri Drumuri
nationale judetene comunale
-----------------------------------------------------------------------
Distanta de la axul drumului
pana la marginea exterioara
a zonei drumului 50 22 20 18
-----------------------------------------------------------------------
FIGURA REPREZENTATIVA LA ACEASTA ANEXA SE AFLA IN MONITORUL OFICIAL AL
ROMANIEI, PARTEA I, NR. 15 DIN 19 IANUARIE 1998.