LEGE
Nr. 413 din 26 iunie 2002
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2001 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 9 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 79 din 30 august 2001 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 541 din 1 septembrie
2001, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor
drumurilor publice si, partial, drumurilor de utilitate privata.>>"
2. La articolul I, dupa punctul 1 se introduc punctele 1^1 - 1^6 cu
urmatorul cuprins:
"1^1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 3
Din punct de vedere al destinatiei drumurile se impart in:
a) drumuri publice - drumuri de utilitate publica destinate circulatiei
rutiere si pietonale, in scopul satisfacerii cerintelor generale de transport
ale economiei nationale, ale populatiei si de aparare a tarii; acestea sunt
proprietate publica;
b) drumuri de utilitate privata - drumuri destinate satisfacerii cerintelor
proprii de transport rutier si pietonal spre obiective economice, forestiere,
petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale si altele asemenea, de
acces in incinte, ca si cele din interiorul acestora, precum si cele pentru
organizarile de santier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau
juridice care le au in proprietate sau in administrare.>>
1^2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 4
Din punct de vedere al circulatiei drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile
publice si acele drumuri de utilitate privata care asigura, de regula, accesul
nediscriminatoriu al vehiculelor si pietonilor;
b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de
utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum
si acele drumuri de utilitate publica inchise temporar circulatiei
publice.>>
1^3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului
si cuprind drumurile nationale, care asigura legaturile cu capitala tarii, cu
resedintele de judet, cu obiectivele de interes national, intre ele, precum si
cu tarile vecine, si pot fi:
a) autostrazi;
b) drumuri expres;
c) drumuri nationale europene (E);
d) drumuri nationale principale;
e) drumuri nationale secundare.
(2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, cu exceptia drumurilor nationale
europene, a caror incadrare se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria
drumurilor nationale europene (E) se fac de catre Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.>>
1^4. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a
judetului si cuprind drumurile judetene, care asigura legatura intre:
a) resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de
comuna, cu statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si
aeroporturile, cu obiectivele importante legate de apararea tarii si cu
obiectivele istorice importante;
b) orase si municipii, precum si intre acestea si resedintele de comuna;
c) resedinte de comuna.>>
1^5. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria
functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea
localitatilor, servind totodata si ca strazi. Modificarea traseelor acestora in
traversarea localitatilor se poate face numai cu acordul administratorului
drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat. In cazul
drumurilor de interes national se va obtine si acordul Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.>>
1^6. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 13
(1) Propunerile de incadrare in categorii functionale pentru drumurile
nationale si judetene se fac de catre administratorii acestor categorii de
drumuri, iar pentru drumurile comunale, de catre consiliile locale interesate,
prin consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Promovarea propunerilor se face cu avizul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(2) Propunerile de modificare a incadrarii unui drum vicinal sau a unei
strazi in drum comunal si invers se fac prin hotarare a consiliului local; in
cazul in care drumul respectiv se afla pe raza a doua sau mai multe autoritati
administrativ-teritoriale, propunerile de modificare se fac cu acordul tuturor
consiliilor locale interesate. In toate cazurile este necesar avizul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.>>"
3. La articolul I, dupa punctul 2 se introduc punctele 2^1 - 2^5 cu
urmatorul cuprins:
"2^1. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile,
rigolele, trotuarele, spatiile verzi care separa sensurile de circulatie,
pistele pentru ciclisti, suprafetele adiacente pentru parcaje, stationari sau
opriri, precum si suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor acestora.
Pe sectoarele de strazi fara canalizare scurgerea apelor trebuie asigurata prin
santuri amenajate.>>
2^2. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 20
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei este organul
administratiei publice centrale care exercita prerogativele dreptului de
proprietate publica a statului in domeniul drumurilor nationale.>>
2^3. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 21
(1) Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia
Nationala a Drumurilor, sub autoritatea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei. Organizarea si functionarea Administratiei
Nationale a Drumurilor se va aproba prin hotarare a Guvernului.>>
2^4. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 24
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine
seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta
circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare,
de utilizarea rationala a terenurilor, de conservarea si protectia mediului si
de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit
legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru adaptarea acestora la
cerintele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu handicap si de varsta a
treia.>>
2^5. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 26
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica
modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de
rezistenta a unui drum, se face cu acordul administratorului drumului
respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat
modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea
executarii constructiilor.>>"
4. La articolul I, dupa punctul 3 se introduc punctele 3^1 - 3^3 cu
urmatorul cuprins:
"3^1. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 33
Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au
obligatia de a reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe
strazi a vehiculelor. Parcarea in localitati se asigura de catre administratia
publica locala in locuri special amenajate, in afara benzilor de circulatie si
a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Politia rutiera.>>
3^2. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 35
In functie de programele de circulatie aprobate de autoritatile competente,
drumurile publice vor fi prevazute cu statii amenajate in afara fluxului
circulatiei, pentru oprirea mijloacelor de transport in comun. Semnalizarea
unitara si amenajarea acestora se asigura de catre consiliile locale in
intravilan si de catre consiliile judetene in extravilan, indiferent de
categoria drumului. Locurile de parcare si refugiile de pe autostrazi vor fi
dotate cu utilitati, telefonie pentru apel de urgenta si cu grupuri
sanitare.>>
3^3. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 36
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza
studiilor de impact al traficului asupra acestuia.>>"
5. La articolul I, dupa punctul 4 se introduc punctele 4^1 si 4^2 cu
urmatorul cuprins:
"4^1. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 38
Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitati rurale,
locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la
intrarile in curti, plantatiile, trotuarele sau caile pietonale din dreptul
locuintelor si al terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii
acestor obligatii revine autoritatilor administratiei publice locale.>>
4^2. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 39
In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii,
repararii si intretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si
exploata cariere, balastiere si altele asemenea si pot organiza activitati si
servicii specializate, in conditiile legii.>>"
6. La articolul I, punctul 5 va avea urmatorul cuprins:
"5. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 40
(1) Drumurile trebuie sa fie semnalizate si mentinute de catre
administratorul drumului in stare tehnica corespunzatoare desfasurarii
traficului in conditii de siguranta.
(2) Masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie, dimensiunile
maxime admise de gabarit, precum si conditiile impuse vehiculelor admise in
circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
(3) Lista cuprinzand drumurile publice, cu limitele maselor maxime admise
si dimensiunilor prevazute in anexa nr. 2 pentru vehicule de transport marfa,
va fi stabilita anual prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(4) Limitele prevazute in anexa nr. 2 pot fi modificate prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, pe masura
executarii unor lucrari de sporire a capacitatii portante a drumurilor publice.
(5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a
drumurilor, in conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale si,
respectiv, cu reglementarile interne in vigoare, care se constituie, conform
legii, in surse de finantare a lucrarilor de administrare, exploatare,
intretinere, reparatii si modernizare a drumurilor publice.>>"
7. La articolul I, punctul 6 va avea urmatorul cuprins:
"6. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 41
(1) Transporturile efectuate cu vehicule a caror masa totala maxima admisa,
masa maxima admisa pe osie si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit
depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei
speciale de transport emise de administratorul drumului pe care se efectueaza
transportul, in conditiile stabilite prin reglementari specifice emise de
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) In conditiile in care drumurile nationale sau judetene, pe care se
efectueaza transporturile prevazute la alin. (1), traverseaza o localitate
urbana, este necesar si avizul administratiei publice locale care administreaza
portiunea de drum respectiva.
(3) In cazul in care pentru efectuarea unor asemenea transporturi sunt
necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de
arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel,
acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
(4) Pentru transporturile prevazute la alin. (1) se aplica tarife
suplimentare de utilizare a drumurilor, stabilite in functie de masa totala sau
de masa pe osie, de dimensiunile de gabarit ale autovehiculelor si de distanta
parcursa, care constituie surse financiare in contul emitentului autorizatiei
speciale de transport pentru administrarea drumurilor respective. Aceste tarife
se determina si se propun de administratorii drumurilor publice si se aproba:
a) pentru drumurile de interes national, prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei;
b) pentru drumurile de interes judetean, prin hotarare a consiliilor
judetene, cu avizul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei;
c) pentru drumurile de interes local, prin hotarare a consiliilor locale,
cu avizul consiliilor judetene.
(5) Se excepteaza de la plata tarifelor prevazute la alin. (4)
autovehiculele care apartin Corpului Pompierilor Militari, serviciilor publice
de pompieri si administratorului drumului public respectiv.>>"
8. La articolul I, punctul 7 se abroga.
9. La articolul I, dupa punctul 8 se introduce punctul 8^1 cu urmatorul
cuprins:
"8^1. Literele e) si f) ale articolului 43 vor avea urmatorul cuprins:
<<e) ocuparea, sub orice forma, a partii carosabile, a statiilor
mijloacelor de transport in comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor si
zonelor de siguranta a drumului, precum si afectarea starii de curatenie a
acestora;
f) circulatia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe
spatii de siguranta ale drumurilor ori pe banda de urgenta sau mediana a
autostrazilor;>>"
10. La articolul I, punctul 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 44
(1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale
sau totale de circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor
stabilite de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
impreuna cu Ministerul de Interne.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri administratorii acestora pot
institui restrictii cu caracter temporar, semnalizate corespunzator, privind
viteza, masa totala maxima admisa si masa maxima admisa pe osie ale vehiculelor
admise sa circule pe sectorul respectiv, cu informarea Politiei rutiere, a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si a
utilizatorilor.
(3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe
ampriza drumurilor publice, cu exceptia cazurilor autorizate de administratorul
drumului si de Politia rutiera si care vor fi semnalizate
corespunzator.>>"
11. La articolul I, dupa punctul 9 se introduc punctele 9^1 - 9^3 cu urmatorul
cuprins:
"9^1. Alineatul (1) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 45
(1) In cazul in care drumurile deschise circulatiei publice sunt afectate
de calamitati naturale sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora
vor lua de urgenta masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei, prin
executarea de variante ocolitoare sau de alte amenajari cu caracter provizoriu,
dupa caz.>>
9^2. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 46
Realizarea sau amplasarea in zona drumului public a panourilor publicitare,
a oricarei constructii sau instalatii, in orice scop, care sa nu pericliteze
siguranta circulatiei, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind
amplasarea si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul
prealabil al administratorului drumului.>>
9^3. Alineatul (1) al articolului 47 se abroga."
12. La articolul I punctul 11, alineatul (5) al articolului 47 va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Detinatorii panourilor publicitare, ai constructiilor sau
instalatiilor acceptate cu acordul prealabil al administratorului drumului in
zona drumurilor publice sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor si fara
nici o despagubire din partea administratorului drumului, demolarea, mutarea
sau modificarea acestora, daca astfel a fost convenit cu administratorul
drumului la momentul acordului, in conditiile in care acest lucru este impus de
construirea, modernizarea, modificarea, intretinerea sau exploatarea drumului
public, precum si de asigurarea conditiilor pentru siguranta circulatiei."
13. La articolul I, dupa punctul 11 se introduc punctele 11^1 - 11^5 cu
urmatorul cuprins:
"11^1. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 51
(1) Traseele noi de drumuri se stabilesc pe baza documentatiilor de
urbanism si/sau de amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese
sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul
administratorului drumului.
(3) Realizarea prevederilor alin. (1) si (2) nu trebuie sa afecteze
constructiile si instalatiile subterane si/sau aeriene autorizate, aflate in
zona drumului. In caz contrar responsabilitatea revine administratorului drumului.>>
11^2. Titlul sectiunii a VI-a a capitolului II va avea urmatorul cuprins:
<<Cai de acces la drumurile deschise circulatiei publice>>
11^3. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 52
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile
deschise circulatiei publice se face potrivit legislatiei in vigoare de catre
cei interesati, cu acordul prealabil al administratorului drumului public si al
Politiei rutiere.
(2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile
deschise circulatiei publice sunt in sarcina celor care le detin.>>
11^4. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 53
Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si
al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de
cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona
drumului deschis circulatiei publice.>>
11^5. Alineatul (1) al articolului 54 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 54
(1) Dobandirea terenurilor necesare pentru executarea unor drumuri noi,
modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri se face prin
modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de utilitate
publica.>>"
14. La articolul I, dupa punctul 12 se introduc punctele 12^1 - 12^5 cu
urmatorul cuprins:
"12^1. - Alineatul (1) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 56
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a studiilor
necesare lucrarilor privind drumul au acces pe terenuri, indiferent de
proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor Ministerului
Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru care se
solicita in prealabil acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii acestor
activitati se face prin afisare la sediul consiliului local si, in scris,
detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile inainte. Se interzice persoanelor
abilitate cu efectuarea masuratorilor sau a studiilor ca, prin activitatea lor,
sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea. In
cazul in care totusi sunt cauzate prejudicii, despagubirile sunt suportate de
administratorul drumului.>>
12^2. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
<<Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de administrare a
drumurilor>>
12^3. Partea introductiva a articolului 57 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 57
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei coordoneaza din
punct de vedere tehnic si metodologic intreaga retea de drumuri deschise
circulatiei publice. In aceasta calitate are urmatoarele atributii:>>
12^4. Literele c), g), i) si l) ale articolului 57 vor avea urmatorul
cuprins:
<<c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata
a intregii retele de drumuri deschise circulatiei publice;
...........................................................................
g) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva
privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si
administrarea drumurilor de interes national, iar impreuna cu consiliile
judetene, programele finantate din Fondul special al drumurilor publice pentru
drumurile judetene si comunale;
...........................................................................
i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii
sigurantei circulatiei pe drumurile deschise circulatiei publice;
...........................................................................
l) elaboreaza o conceptie unitara privind aplicarea de tehnologii noi si
eficiente, agrementate conform legii, in proiectarea si executia lucrarilor de
drumuri.>>
12^5. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 58
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 57 Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei elaboreaza reglementari obligatorii
pentru toate persoanele juridice sau fizice care detin drumuri deschise circulatiei
publice in administrare sau in proprietate, cu respectarea reglementarilor in
vigoare privind autonomia administratiei publice locale si dreptul de
proprietate.>>"
15. La articolul I punctul 13, alineatul (2) al articolului 59 va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie
parti componente ale drumurilor de interes national este necesar acordul
prealabil al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei."
16. La articolul I punctul 14, articolul 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite astfel incat, potrivit legii penale, sa constituie
infractiuni:
a) incalcarea prevederilor art. 17 alin. (2), art. 31, 36, art. 40 alin.
(1), art. 44 alin. (1) si ale art. 49 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la
3.000.000 lei la 15.000.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, 30, art. 32 alin.
(2), art. 40 alin. (2), art. 41 alin. (1), art. 43, art. 44 alin. (2) si (3),
art. 46, art. 47 alin. (1^1) si (2) - (5), art. 48, 50, 52 si 53 se
sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(2) Pentru incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) si ale art. 44 alin.
(2) contravenientul va plati, pe langa amenda contraventionala, si
contravaloarea autorizatiei speciale de transport eliberate de administratorul
drumului pentru parcursul origine - destinatie, conform celor prevazute in
documentul de transport.
(3) In cazul in care autovehiculul transportatorului aflat in tranzit nu a
fost cantarit la intrarea in Romania din motive obiective (instalatii de
cantarire defecte sau lipsa) si se constata prin cantarire la iesirea din
Romania depasirea limitelor masice si/sau de gabarit, acesta va fi supus
autorizarii speciale pentru intregul parcurs (intrare - iesire) din Romania,
fara a i se aplica amenda contraventionala.
(4) La acelasi tratament vor fi supusi si transportatorii care au incarcat
marfuri direct din Romania."
17. La articolul I, punctul 15 se abroga.
18. La articolul I punctul 16, articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 60
alin. (1) si (2) se fac de catre:
a) personalul imputernicit de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei sau de consiliile locale, dupa caz;
b) administratorul drumului, iar in trafic, impreuna cu organele Politiei
rutiere;
c) ofiterii si subofiterii de politie, dupa caz."
19. La articolul I, dupa punctul 16 se introduce punctul 16^1 cu urmatorul
cuprins:
"16^1. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 62
Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 180/2002.>>"
20. Articolul II se abroga.
21. La punctul 3 din anexa, pozitiile 3.2.2 si 3.2.3 vor avea urmatorul
cuprins:
________________________________________________________________________________
E.R. E M P
________________________________________________________________________________
"3.2.2. Mai mare sau egala cu 1,0 m si mai 16 t 16 t 15 t
14 t
mica de 1,3 m (1,0 </= d < 1,3)
3.2.3. Mai mare sau egala cu 1,3 m si mai 17 t 17 t 16 t 15
t"
mica de 1,8 m (1,3 </= d < 1,8)
________________________________________________________________________________
22. La punctul 3 din anexa, pozitia 3.2.4 se abroga.
23. La punctul 3 din anexa, pozitiile 3.3.2, 3.5.2 si 3.5.3 vor avea
urmatorul cuprins:
________________________________________________________________________________
E.R. E M P
________________________________________________________________________________
"3.3.2. Mai mare de 1,3 m si mai mica sau 22 t 22 t 20 t
18 t
egala cu 1,4 m (1,3 < d </= 1,4) sau
24 t*)
................................................................................
3.5.2. Mai mare sau egala cu 1,0 m si mai 15 t 15 t 14 t 13 t
mica de 1,3 m (1,0 </= d < 1,3) sau sau
16 t*) 15 t*)
3.5.3. Mai mare sau egala cu 1,3 m si mai 18 t 17 t 16 t 15
t"
mica de 1,8 m (1,3 </= d < 1,8) sau sau
19 t*) 18 t*)
________________________________________________________________________________
24. Pozitia *) din subsolul anexei va avea urmatorul cuprins:
"*) Se aplica in cazul in care osia este prevazuta cu suspensie
pneumatica sau echivalenta acesteia."
25. Punctul 2) al Notei din subsolul anexei va avea urmatorul cuprins:
"2) Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua osii avand
intre ele o distanta mai mica de 1,8 m. La mase inegale pe osii masa pe osia
cea mai incarcata ce face parte din tandem nu trebuie sa depaseasca masa maxima
admisa pe osia simpla pentru categoria de drum respectiva.
Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei osii avand intre ele
distanta de cel mult 1,4 m, iar masa pe doua osii alaturate facand parte din
tridem nu trebuie sa depaseasca masa maxima admisa pe osia dubla (cu aceeasi
distanta intre osii) pentru categoria de drum respectiva.
Pentru osii multiple constituite din mai mult de trei osii alaturate masa
pe orice grup de osii alaturate nu trebuie sa depaseasca masa admisa pe osia
astfel constituita (in functie de distanta dintre osii) pentru categoria de
drum respectiva."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU