ORDONANTA Nr. 33 din 30 ianuarie 1998
pentru aderarea Romaniei la Statutul Organizatiei Intereuropene a
Administratiilor Fiscale, adoptat la Casta Papiernicka, Slovacia, la 29
septembrie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 30 ianuarie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
(1) Romania adera la Statutul Organizatiei Intereuropene a Administratiilor
Fiscale, adoptat la Casta Papiernicka, Slovacia, la 29 septembrie 1997, cu
plata cotizatiei anuale, stabilita conform Statutului organizatiei.
(2) Autoritatea guvernamentala desemnata sa reprezinte Romania in aceasta
organizatie este Ministerul Finantelor.
(3) Plata cotizatiei prevazute la alin. (1) se va asigura din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Finantelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
STATUTUL
Organizatiei Intereuropene a Administratiilor Fiscale*)
*) Traducere.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Numele organizatiei
Membrii fondatori creeaza o organizatie permanenta cu denumirea Organizatia
Intereuropeana a Administratiilor Fiscale (abreviat IOTA).
Art. 2
Sediul legal
Organizatia are sediul legal in Budapesta (1051 Budapesta V., Roosevelt ter
7-8 Lanchid Irodahaz), Ungaria.
Art. 3
Teritoriul de operare
Teritoriul pe care opereaza Organizatia este Europa si, in special, tarile
central- si est-europene si tarile baltice.
Art. 4
Data infiintarii
Infiintarea Organizatiei s-a hotarat in cursul celei de-a treia Conferinte
a administratiilor fiscale din tarile est- si central-europene si din tarile
baltice, desfasurata la Varsovia la 30 octombrie 1996.
Art. 5
Durata si clauzele pentru dizolvare
5.1. - Organizatia are durata nelimitata.
5.2. - Organizatia poate fi dizolvata printr-o rezolutie adoptata de o
adunare generala sau extraordinara, cu o majoritate de doua treimi din membri.
Dizolvarea va avea loc in conformitate cu rezolutia adoptata de adunare. In
cazul dizolvarii, toate proprietatile Organizatiei vor fi transferate unei alte
organizatii cu obiective similare.
Art. 6
Prima zi de functionare
1 martie 1997.
Art. 7
Jurisdictia Organizatiei
Jurisdictia Organizatiei este Europa si, in special, tarile est- si
central-europene si tarile baltice.
Art. 8
Limba oficiala a Organizatiei
Organizatia isi desfasoara lucrarile in limba engleza.
Art. 9
Personalitatea juridica
Pentru a-si exercita functiile si a-si indeplini scopul, Organizatia are,
pe teritoriul Republicii Ungaria, personalitate juridica cu capacitate deplina
de a contracta, achizitiona si dispune de proprietatile mobile si imobile,
precum si de a actiona ca parte in instantele judecatoresti.
Art. 10
Sursele de finantare ale organizatiei
10.1. - Organizatia este o institutie care se autofinanteaza, nonprofit.
10.2. - Sursele de venit ale Organizatiei sunt:
a) cotizatiile anuale ale membrilor;
b) onorariile pentru serviciile prestate;
c) contributia din venit, platita de catre colaboratorii externi,
internationali;
d) alte surse, inclusiv donatii de la alte organizatii, nemembri si
fundatii.
10.3. - Pe parcursul activitatii sale, Organizatia poate desfasura
activitati economice care sunt conforme cu obiectivele sale de baza si poate,
in conditii determinate de Comitetul executiv, sa stabileasca o taxa pentru
servicii speciale de natura semnificativa, care pot fi solicitate de membri.
Art. 11
Scopul Organizatiei
11.1. - Misiunea Organizatiei este de a oferi un forum care sa-i asiste pe
membrii sai din tarile central- si est-europene si din tarile baltice in
procesul de imbunatatire a activitatii administratiei fiscale, in functie de
necesitatile fiecarei tari membre.
11.2. - In indeplinirea obiectivelor sale majore, Organizatia incearca:
a) sa imbunatateasca gradul de conformare fiscala si incasarea impozitelor
si sa acorde asistenta membrilor prin schimb de experienta si metode;
b) sa stimuleze asistenta mutuala si sa faciliteze cooperarea tehnica
dintre membri;
c) sa furnizeze servicii tehnice;
d) sa incurajeze elaborarea de studii referitoare la sistemele fiscale, la
organizarea si administrarea impozitelor si taxelor si sa difuzeze aceste
informatii prin intermediul unor conferinte tehnice, seminarii, cursuri si prin
publicarea de documente;
e) sa raspunda necesitatilor comune prin organizarea de cursuri de
pregatire, in cooperare cu alte organisme care acorda asistenta tehnica;
f) sa completeze si sa sprijine alte programe fiscale din regiune, prin consultanta,
cooperare si activitati mixte;
g) sa promoveze relatii cu alte entitati care au obiective similare.
11.3. - Organizatia nu poate face recomandari sau adopta rezolutii
referitoare la sistemul fiscal al unei tari decat la solicitarea autoritatii
guvernamentale a tarii respective.
CAP. 2
Calitatea de membru al organizatiei
Art. 12
Obtinerea calitatii de membru
12.1. - Membrii fondatori ai Organizatiei sunt administratiile fiscale ale
tarilor care au participat la cea de-a treia Conferinta a administratiilor
fiscale din tarile central- si est-europene si din tarile baltice, desfasurata
la Varsovia la 30 octombrie 1996, si care si-au confirmat inregistrarea in
Organizatie la conferinta sau in termen de 6 luni de la incheierea acesteia.
12.2. - Membrii plini, denumiti in continuare membri, ai Organizatiei sunt
administratiile fiscale ale membrilor fondatori, precum si administratiile
fiscale ale altor tari care sunt invitate sau solicita admiterea la Organizatie
si a caror solicitare este acceptata de adunarea generala.
12.3. - Adunarea generala poate accepta ca membri asociati administratiile
fiscale ale tarilor (altele decat tarile central si est-europene si tarile
baltice) care solicita sa fie astfel de membri si ale caror solicitari sunt
aprobate de Consiliul executiv.
12.4. - Autoritatea guvernamentala in drept din fiecare tara desemneaza
persoanele cu functii executive din administratia fiscala proprie, care vor
participa la adunarea generala. Daca este necesar, persoana desemnata poate fi
inlocuita de autoritatea guvernamentala in drept.
12.5. - Membrii si membrii asociati trebuie sa desemneze un functionar de
rang inalt din administratia fiscala a fiecarei tari, care sa actioneze in
calitate de corespondent al Organizatiei.
12.6. - Inregistrarea membrilor fondatori, a membrilor plini si a celor
asociati se realizeaza de catre Secretariatul executiv.
Art. 13
Drepturile si obligatiile membrilor
13.1. - Membrii Organizatiei au dreptul de a participa la adunarile
generale si extraordinare, de a lua cuvantul si de a vota si pot fi membri ai
Consiliului executiv. De asemenea, membrii organizatiei pot participa la
seminariile, la conferintele si la celelalte cursuri ale organizatiei, pot
solicita informatii si pot avea acces la registrele, evidentele si documentatia
Organizatiei.
13.2. - Toti membrii trebuie sa-si indeplineasca obligatia de a contribui
la bugetul Organizatiei, pana la sfarsitul lunii martie a fiecarui an. In cazul
unor dificultati specifice, Consiliul executiv poate, la solicitarea scrisa a
unui membru, sa amane termenul de plata pana la sfarsitul lunii iunie; membrul
va fi informat formal, in scris, cu privire la decizia luata de Consiliul
executiv.
Daca nu a fost facuta plata pana la acest termen extins sau daca un membru
nu a platit in termen de 2 luni de la instiintarea formala, respectivul membru
este invitat sa participe la adunarea generala, ca observator, cu dreptul de a
lua cuvantul, dar fara drept de vot.
13.3. - Membrii asociati au dreptul la beneficiile generale acordate de
Organizatie membrilor sai, precum si dreptul de a participa la sesiunile
administrative ale adunarii generale, cu dreptul de a lua cuvantul, dar fara
drept de vot.
13.4. - Consiliul executiv va determina cotizatia (taxa de membru) fiecarui
membru asociat, pe baza criteriilor stabilite de adunarea generala.
Art. 14
Pierderea statutului de membru
14.1. - Consiliul executiv intocmeste lista membrilor care nu si-au platit
cotizatia pana la finele lunii iunie. Adunarea generala ia cunostinta despre
decaderea din calitatea de membru.
14.2. - Orice membru poate renunta la calitatea de membru al Organizatiei
prin transmiterea catre Consiliul executiv a unei instiintari formale, in scris,
privind intentia sa. Incetarea statutului de membru va deveni efectiva dupa
expirarea unei perioade de 6 luni de la data la care a fost transmisa
instiintarea formala Consiliului executiv.
CAP. 3
Structura Organizatiei
Art. 15
Structura Organizatiei
15.1. - Organizatia este formata din urmatoarele entitati:
a) Adunarea generala a membrilor;
b) Consiliul executiv;
c) Comitetul de control financiar;
d) Secretariatul executiv.
15.2. - In baza deciziei Consiliului executiv, pot fi infiintate si
comitete de consultanta tehnica. Scopul unui comitet de consultanta tehnica
este de a acorda asistenta si consultanta Consiliului executiv in realizarea
obiectivelor Organizatiei.
Art. 16
Adunarile generale si extraordinare
16.1. - Autoritatea suprema a Organizatiei este adunarea generala, formata
din membrii fondatori si din ceilalti membri plini, precum si din membrii
asociati ai Organizatiei.
16.2. - Competentele si responsabilitatile adunarii sunt:
a) sa aprobe agenda de lucru propusa de Consiliul executiv si sa numeasca
comitetul de vot al adunarii;
b) sa aprobe locul de desfasurare a adunarii generale anuale;
c) sa aleaga presedintele adunarii generale si al Consiliului executiv si,
prin vot secret, pe ceilalti membri ai Consiliului executiv si sa defineasca
ordinea in care membrii il vor inlocui pe presedinte, in absenta acestuia;
d) sa stabileasca criteriile pentru fixarea cuantumului cotizatiilor
membrilor (inclusiv ale membrilor asociati) si sa aprobe bugetul pentru anul
urmator;
e) sa analizeze si sa aprobe Raportul financiar anual si Raportul referitor
la activitatile desfasurate in cursul anului;
f) sa aprobe Planul strategic al Organizatiei si Programul de munca anual;
g) sa revizuiasca deciziile Consiliului executiv;
h) sa aprobe si sa amendeze statutul;
i) sa accepte solicitarile de inscriere transmise de orice potentiali
membri si de membrii asociati si sa ia cunostinta despre decaderea din
calitatea de membru a celor care nu si-au platit cotizatia;
j) sa decida fuziunea cu alte organizatii cu obiective similare;
k) sa dizolve Organizatia.
16.3. - Membrii Organizatiei tin o adunare generala anuala, indiferent de
adunarile extraordinare convocate de majoritatea membrilor sau de Consiliul
executiv. Agenda si data fiecarei adunari generale pot fi stabilite de catre
Consiliul executiv, care informeaza, in scris, membrii cu privire la agenda si
data adunarii, cel putin cu 60 de zile inainte ca adunarea sa aiba loc.
16.4. - O adunare extraordinara trebuie convocata daca este solicitata de
cel putin 50% din membri. Agenda, data si locul de desfasurare a fiecarei
adunari extraordinare trebuie stabilite de Consiliul executiv, care informeaza
membrii, in scris, in legatura cu acestea, cu cel putin 60 de zile inainte ca
adunarea sa aiba loc.
16.5. - O adunare valid constituita necesita prezenta a cel putin 50% din
membri.
16.6. - Fiecare membru fondator si ceilalti membri reprezentati in adunare
au drept de vot egal.
16.7. - Rezolutiile adunarii sunt adoptate prin vot deschis (ridicarea
mainii), cu majoritate simpla (mai mult de 50%). La solicitarea a mai mult de
50% din tarile membre, rezolutiile trebuie adoptate prin vot secret.
16.8. - Alegerea persoanelor, inclusiv alegerea celor trei membri ai
Consiliului executiv si a membrilor Comitetului de control financiar, se
realizeaza prin vot secret.
16.9. - Este necesara o majoritate de doua treimi din voturile membrilor in
urmatoarele cazuri:
a) amendarea deciziilor Consiliului executiv;
b) amendarea statutului;
c) schimbarea sediului legal al organizatiei.
16.10. - Un comitet de vot, format din trei membri, propus de Consiliul
executiv si aprobat de adunarea generala, prin vot deschis, la inceputul
intalnirii, valideaza lista participantilor cu drept de vot. Apoi, comitetul de
vot supravegheaza operatiunea de votare si intocmeste procesele-verbale ale
operatiunii.
Art. 17
Consiliul executiv
17.1. - Membrii Consiliului executiv sunt:
a) presedintele adunarii;
b) ex-presedintele;
c) trei membri desemnati prin vot secret de adunare.
17.2. - Competentele si responsabilitatile Consiliului executiv sunt:
a) sa numeasca secretarul executiv, sa defineasca termenii contractului sau
de munca si sa-l concedieze, daca este cazul;
b) sa coordoneze si sa sprijine organizarea adunarii generale anuale;
c) sa convoace adunarile extraordinare si sa stabileasca datele, locurile
de desfasurare si agendele de lucru;
d) sa accepte sau sa refuze donatiile de la organizatii internationale,
tari care nu sunt membre sau de la fundatii;
e) sa determine cotizatiile membrilor pe baza principiilor stipulate de
adunare si sa faca aranjamentele necesare si convenabile pentru finantarea
Organizatiei si a operatiunilor acesteia, precum si sa determine termenul
pentru plata cotizatiilor;
f) sa stabileasca contributia din venit care trebuie platita de catre
salariatii internationali ai Organizatiei;
g) sa revizuiasca si sa inainteze Raportul financiar catre adunarea
generala anuala;
h) sa supervizeze activitatile desfasurate de Secretariatul executiv si sa
inainteze adunarii generale anuale un raport referitor la activitatile
desfasurate in anul anterior;
i) sa defineasca si sa amendeze regulamentele interne de functionare a
Organizatiei;
j) sa revizuiasca si sa transmita adunarii anuale bugetul, Planul strategic
si Programul de munca pentru anul urmator;
k) sa invite administratii fiscale, care nu sunt membre, sa participe, ca
observatori, la adunari si sa invite persoane individuale pentru a participa la
activitatile Organizatiei.
17.3. - Trei membri ai Consiliului executiv sunt alesi sau realesi, prin
vot secret, de catre fiecare adunare generala anuala, dar nici unul nu poate fi
ales pentru mai mult de 3 ani consecutiv. Membrii Consiliului executiv raman in
functie pana cand este ales un nou consiliu executiv de catre adunarea
generala.
17.4. - O intalnire legal constituita a Consiliului executiv necesita un
cvorum constituit din presedinte si trei membri.
17.5. - In cazul unui balotaj de voturi in Consiliul executiv, presedintele
are dreptul unui vot hotarator pentru a rezolva controversa.
17.6. - Consiliul executiv va consulta Comisia Europeana si orice alte
organizatii care acorda un sprijin financiar substantial, cu privire la
folosirea fondurilor donatorilor pentru realizarea obiectivelor Organizatiei.
In acest scop, Comisia Europeana este invitata sa participe la intalnirile Consiliului
executiv; si alte organizatii pot fi, de asemenea, invitate.
Art. 18
Presedintele adunarii si al Consiliului executiv
18.1. - Presedintele adunarii si al Consiliului executiv detine aceasta
functie din momentul numirii, la incheierea unei adunari generale, pana la
numirea presedintelui urmator, la incheierea urmatoarei adunari generale.
18.2. - Responsabilitatile presedintelui sunt:
a) sa reprezinte Organizatia in exterior, inclusiv la forumuri, conferinte
si intalniri internationale;
b) sa prezideze adunarile;
c) sa solicite intrunirea si sa prezideze sesiunile Consiliului executiv;
d) sa desfasoare activitatile care i-au fost incredintate de adunare si de
Consiliul executiv.
18.3. - In absenta presedintelui, acesta este inlocuit in conformitate cu
reglementarile aprobate de adunare.
Art. 19
Comitetul de control financiar
19.1. - In fiecare an, adunarea generala numeste un comitet de control
financiar, alcatuit din trei controlori.
19.2. - Controlorii nu pot fi numiti pe o perioada mai mare de 3 ani.
19.3. - Controlorii au sarcina de a verifica conturile si activele
Organizatiei. Acestia au cel putin o intalnire anuala.
19.4. - Concluziile comitetului sunt incluse intr-un raport scris, care
este transmis presedintelui adunarii si al Consiliului executiv cu cel putin 30
de zile inainte de inceperea adunarii generale si este prezentat adunarii
generale.
Art. 20
Secretariatul executiv
20.1. - Secretariatul executiv este format din secretarul executiv si alti
salariati nationali si internationali.
20.2. - Responsabilitatile Secretariatului executiv sunt:
a) sa indeplineasca functiile tehnice si administrative ale Organizatiei,
precum si functiile incredintate de adunare, de Consiliul executiv si de
presedinte;
b) sa administreze bugetul;
c) sa transmita Consiliului executiv bugetul pentru anul urmator;
d) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Raportul financiar;
e) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Raportul referitor
la activitatile desfasurate in cursul anului;
f) sa pregateasca si sa inainteze Consiliului executiv Planul strategic si
Programul de munca pentru anul urmator;
g) sa pregateasca sesiunile adunarii si ale Consiliului executiv si sa
administreze rezolutiile acestora;
h) sa faciliteze contactele cu alte organizatii;
i) sa faciliteze activitatile comitetelor de consultanta tehnica.
Art. 21
Secretarul executiv
21.1. - Secretarul executiv este numit de catre Consiliul executiv, iar
durata primei sale angajari nu poate depasi o perioada de 3 ani. Contractul de
angajare al secretarului executiv poate fi reinnoit o singura data, pentru o
perioada maxima de 3 ani.
21.2. - Secretarul executiv participa la sesiunile Consiliului executiv, la
invitatia acestuia. Secretarul executiv raspunde de administrarea curenta a
operatiunilor Secretariatului executiv si de raportarile privind aceste
operatiuni, atat in fata presedintelui, in mod regulat, cat si in fata
Consiliului executiv, in sesiunile acestuia.
Art. 22
Aranjamente tranzitorii
22.1. La cea de a treia conferinta in problemele administratiilor
fiscale, desfasurata la Varsovia in anul 1996, membrii fondatori au decis ca,
in scopul facilitarii infiintarii Organizatiei, trebuie alesi presedintele si
membrii Consiliului executiv ai Organizatiei. In acest scop, au avut loc
alegeri si au fost desemnati in aceste pozitii unii membri. Pana la prima
intrunire a adunarii generale a Organizatiei, presedintele si membrii
Consiliului executiv, astfel alesi, trebuie sa indeplineasca acele
responsabilitati descrise la art. 17 si 18, in scopul indeplinirii obiectivelor
Organizatiei.
22.2. La incheierea primei intalniri a adunarii generale, presedintele
ales de membrii fondatori la a treia conferinta desfasurata la Varsovia in anul
1996 va fi considerat ex presedinte, asa cum este prevazut la art. 17.1 si, ca
atare, trebuie sa fie membru al Consiliului executiv stabilit atunci.