ORDONANTA Nr. 46 din 30 iulie 1998 * Republicata
pentru stabilirea unor masuri in vederea indeplinirii obligatiilor asumate de
Romania prin aderarea la Conventia internationala EUROCONTROL privind
cooperarea pentru securitatea navigatiei aeriene si la Acordul multilateral
privind tarifele de ruta aeriana
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 26 ianuarie 2001
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 52 din 8 aprilie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 150 din 13 aprilie
1999, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 46/1998 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 284 din 31 iulie 1998 si a fost aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 52/1999.
Art. 1
(1) Ministerul Transporturilor*), in calitate de autoritate de stat in
domeniul aviatiei civile, reprezinta Romania in relatiile cu Organizatia
Internationala privind Securitatea Navigatiei Aeriene EUROCONTROL, pentru
indeplinirea obligatiilor asumate prin aderarea la Conventia internationala
EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigatiei aeriene si la
Acordul multilateral privind tarifele de ruta aeriana, in baza Legii nr.
44/1996.
(2) Pentru aducerea la indeplinire a prevederilor alin. (1) Ministerul
Transporturilor poate delega Regia Autonoma "Administratia Romana a
Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA.
------------
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 3/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei preia toate drepturile si obligatiile
Ministerului Transporturilor.
Art. 2
Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor de Trafic
Aerian" - ROMATSA, denumita in continuare ROMATSA, aflata sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, functioneaza ca agent economic prestator de
servicii de trafic aerian civil, pe baza licentei emise de Ministerul
Transporturilor.
Art. 3
(1) Incepand cu anul 1998 se introduce tariful pentru licentierea ROMATSA
ca agent economic aeronautic prestator de servicii de trafic aerian civil,
denumit in continuare tariful de licentiere ROMATSA.
(2) Tariful de licentiere ROMATSA se stabileste prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Ministerului Finantelor*) si a Ministerului Transporturilor, fara
a depasi 10% din valoarea anuala a bazei de cost.
(3) Tariful de licentiere ROMATSA se plateste Ministerului Transporturilor
de catre ROMATSA, in rate egale trimestriale, pana la data de 25 a ultimei luni
din fiecare trimestru pentru suma aferenta trimestrului anterior.
(4) Pentru anul 1998 tariful de licentiere ROMATSA este de 41.667 milioane
lei si se plateste in trei rate egale, scadente la data de 31 august 1998, 30
octombrie 1998 si 31 decembrie 1998.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 18/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.
Art. 4
Costurile efectuate de Romania in privinta instalatiilor si serviciilor de
navigatie aeriana de ruta si exploatarii sistemului, prevazute la art. 3
paragraful 1 lit. a) din Acordul multilateral privind tarifele de ruta aeriana
la care Romania a aderat prin Legea nr. 44/1996, constituind baza de cost ce se
prezinta la EUROCONTROL pentru stabilirea tarifului de ruta aferent
prestatiilor efectuate, vor fi prezentate de ROMATSA si aprobate de Ministerul
Transporturilor, cu respectarea principiilor si termenelor stabilite de comisia
largita sau de alte organisme abilitate prin conventia si acordul multilateral
mentionate la art. 1.
Art. 5
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante ROMATSA va reevalua capitalul imobilizat in active corporale si
necorporale pe baza normelor metodologice aprobate de Ministerul Finantelor.
(2) Valoarea activelor si a patrimoniului propriu ale ROMATSA va fi
majorata cu diferentele rezultate din reevaluare.
Art. 6
(1) ROMATSA va efectua anual actualizarea valorii ramase neamortizate a
activelor corporale si necorporale inscrise in bilantul anului fiscal, cu
indicele de inflatie al anului precedent, comunicat de Comisia Nationala pentru
Statistica*).
(2) Valoarea activelor corporale si necorporale, achizitionate in cursul
anului fiscal, va fi actualizata in functie de modificarea indicelui de
inflatie din perioada cuprinsa intre luna in care acestea au fost achizitionate
si sfarsitul anului fiscal.
(3) Valoarea activelor si a patrimoniului propriu ale ROMATSA va fi
majorata cu diferentele rezultate din reevaluarea anuala.
------------
*) Conform art. II din Ordonanta Guvernului nr. 111/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000,
denumirea "Comisia Nationala pentru Statistica" se inlocuieste cu
denumirea "Institutul National de Statistica si Studii Economice".
Art. 7
(1) Amortizarea capitalului ROMATSA, angajat si imobilizat in active
corporale si necorporale, se stabileste prin metoda liniara.
(2) Valoarea ramasa neamortizata, aferenta mijloacelor fixe ale ROMATSA
scoase din functiune inainte de implinirea duratei normate de functionare,
diminuata cu sumele rezultate din valorificare, se inregistreaza in
cheltuielile de exploatare si este deductibila din punct de vedere fiscal.
Art. 8
ROMATSA va include, in conformitate cu Principiile EUROCONTROL, ca element
in stabilirea tarifului de ruta pentru serviciile prestate, o cota de 8% asupra
valorii exprimate in euro*) a patrimoniului propriu, la care se adauga
rezervele si fondurile proprii, reprezentand deprecierea acesteia.
------------
*) Incepand cu data de 1 ianuarie 1999 unitatea de cont si monetara
"ecu" a fost inlocuita cu aceea de "euro".
Art. 9
Cheltuielile cu personalul, care vor fi incluse in elementele de cheltuieli
de fundamentare a tarifului de ruta, se stabilesc in conformitate cu
prevederile contractului colectiv de munca incheiat cu reprezentantii
salariatilor, cu incadrarea in prevederile art. 4.
Art. 10
(1) Diferenta dintre veniturile din exploatare, realizate efectiv de
ROMATSA din activitatea de ruta aeriana, si costurile efective ale activitatii
de ruta aeriana se va constitui, trimestrial, intr-un provizion deductibil din
punct de vedere fiscal, care va fi utilizat pentru acoperirea cheltuielilor de
exploatare care depasesc tarifele stabilite anual de EUROCONTROL.
(2) Provizionul astfel constituit nu va include valoarea cotei de 8% asupra
valorii mentionate la art. 8.
Art. 11
(1) Documentele legale pentru inregistrarea veniturilor si a taxei pe
valoarea adaugata colectate, aferenta prestatiilor interne, precum si cele
referitoare la operatiunile de regularizare a acestora atat la ROMATSA, cat si
la beneficiarii interni ai serviciilor de navigatie aeriana prestate de ROMATSA
sunt cele emise de EUROCONTROL si recunoscute din punct de vedere fiscal de
autoritatile romane.
(2) Pe baza acestor documente ROMATSA intocmeste documente centralizatoare
in limba romana, care constituie documente justificative pentru inregistrarea
in evidenta contabila.
(3) Bugetul de venituri si cheltuieli al ROMATSA, intocmit cu respectarea
prevederilor prezentei ordonante, se aproba de catre Ministerul Transporturilor,
la propunerea consiliului de administratie.
Art. 12
(1) Inregistrarea in contabilitatea ROMATSA a veniturilor facturate de
EUROCONTROL in euro, inclusiv a taxei pe valoarea adaugata colectate, aferenta
prestatiilor interne, se va face in lei, utilizandu-se cursul de schimb al
Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare in ultima zi a lunii de prestatie.
(2) Acelasi principiu se va aplica si operatorilor aerieni din Romania in
ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, facturata acestora in euro de catre
EUROCONTROL, in numele ROMATSA.
Art. 13
Pentru neplata la termen si integral a tarifului pentru licentierea
prevazuta la art. 3 se aplica prevederile actelor normative in vigoare,
aferente obligatiilor catre bugetul de stat.