ORDONANTA Nr. 51 din 23 iulie 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 680 din 28 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. I.26
din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de
utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 424/2002, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) vehicul - orice autovehicul rutier inmatriculat, avand cel putin doua
axe sau un ansamblu format dintr-un autovehicul si semiremorca ori remorca
tractata de acesta;
b) utilizatori - persoane fizice sau juridice care detin vehicule
inmatriculate in Romania, denumite in continuare utilizatori romani, sau care
detin vehicule inmatriculate in alte state, denumite in continuare utilizatori
straini;
c) distribuitori - persoanele juridice agreate de catre Compania Nationala
de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., in conditii ce vor fi
publicate in normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a
retelei de drumuri nationale si personalul din reteaua proprie a Companiei
Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. cu sarcini de
serviciu in acest domeniu, care incaseaza tariful de utilizare a retelei de
drumuri nationale din Romania si care elibereaza rovinietele care atesta
achitarea acestui tarif.
(2) Incepand cu data de 1 iulie 2002 se introduce tariful de utilizare a
retelei de drumuri nationale din Romania, denumit in continuare tarif de
utilizare, pentru toate vehiculele inmatriculate si implicit pentru toti
utilizatorii romani si straini, structurat in functie de perioada de parcurs si
stationare, incadrarea in clasa de emisii poluante (EURO), masa totala maxima
autorizata (MTMA) si numarul de axe, dupa caz.
(3) Pentru toate vehiculele de transport marfa avand masa totala maxima
autorizata mai mare sau egala cu 12 tone, tariful de utilizare se va aplica
etapizat, conform anexei nr. 1.
(4) Pentru toate vehiculele de transport marfa avand masa maxima autorizata
mai mica de 12 tone si pentru vehiculele destinate transportului de persoane,
indiferent de masa totala maxima autorizata a acestora, tariful de utilizare se
va aplica etapizat, conform anexei nr. 2.
(5) Vehiculele de transport mixt, destinate prin constructie pentru
transportul de persoane si de marfuri, in compartimente separate, se tarifeaza
ca si vehiculele de transport marfa, conform anexelor nr. 1 si 2.
(6) Pentru plata tarifului de utilizare, prevazute la alin. (2),
utilizatorilor romani si straini li se elibereaza documentul care atesta
dreptul de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, denumit
rovinieta, pentru care Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
va stabili modelul, forma si conditiile de eliberare.
(7) Tariful de utilizare este structurat in functie de durata de parcurs si
de stationare, astfel: 7 zile, 30 de zile, 6 luni si 12 luni.
(8) Tariful de utilizare se aplica in mod nediscriminatoriu pentru
utilizatorii romani si straini ai retelei de drumuri nationale din Romania.
(9) Incasarea tarifului de utilizare si eliberarea rovinietei se fac de
catre distribuitori.
(10) In cazul schimbarii detinatorului vehiculului sau al cedarii dreptului
de folosinta, rovinieta isi mentine valabilitatea.
(11) In cazul radierii din circulatie a vehiculului, determinata de
dezmembrarea acestuia sau de scoaterea definitiva din Romania, utilizatorului
roman i se va returna, la cererea scrisa a acestuia si cu avizul Companiei
Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., contravaloarea
tarifului de utilizare, corespunzatoare perioadei de neutilizare."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Pentru toate vehiculele de transport prevazute la art. 1 alin. (4),
avand masa totala maxima autorizata de peste 12 tone inclusiv, tariful de
utilizare se aplica in functie de numarul de axe ale vehiculului si de
incadrarea in clasa de emisii poluante (EURO).
(2) Pentru toate vehiculele de transport prevazute la art. 1 alin. (4),
avand masa totala maxima autorizata sub 12 tone, si pentru toate vehiculele de
transport persoane, indiferent de masa maxima autorizata, tariful de utilizare
se aplica in functie de tipul vehiculului si de incadrarea in clasa de emisii
poluante (EURO).
(3) In cazul in care documentele aflate la bordul vehiculului nu permit
determinarea cu exactitate a datelor in functie de care se stabileste tariful
de utilizare, acesta se achita la valoarea maxima a tipului de vehicul
utilizat, prevazuta in anexele nr. 1 si 2, in functie de elementele
identificate."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele detinute in
proprietate de unitatile Ministerului Apararii Nationale, de unitatile
Ministerului Administratiei si Internelor, de serviciile de ambulanta, de
serviciile publice comunitare pentru situatii de urgenta, astfel cum au fost
reglementate in Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de
urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 363/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, vehiculele folosite exclusiv pentru transportul in
comun de calatori, efectuat pe teritoriul administrativ al unei singure
localitati, precum si vehiculele detinute in proprietate de Compania Nationala
de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Utilizatorii romani vor achita distribuitorilor tariful de utilizare,
obligatoriu pentru perioade de parcurs si stationare de cate 12 luni, cu
posibilitatea achitarii in 4 rate trimestriale.
(2) Pentru autoturisme, plata tarifului de utilizare se achita de catre
utilizatorii romani numai integral."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Utilizatorii straini vor achita tariful de utilizare in functie de durata
de parcurs si de stationare pe reteaua de drumuri nationale din Romania,
astfel: 7 zile, o luna, 6 luni si 12 luni."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Utilizatorii straini vor achita tariful de utilizare in valuta liber
convertibila, la echivalentul tarifului exprimat in euro, sau in lei, la cursul
de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru
ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
(2) Utilizatorii romani vor achita tariful de utilizare in lei, la cursul
de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru
ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului.
(3) Este obligatorie pastrarea rovinietelor la bordul vehiculului, pe toata
perioada de parcurs sau de stationare in Romania, fara discontinuitate, si
prezentarea lor organelor de control definite la art. 9."
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Responsabilitatea achitarii tarifului de utilizare si implicit a
achizitionarii rovinietei, in ceea ce priveste tipul si valabilitatea acesteia,
revine in exclusivitate utilizatorilor romani, iar in cazul utilizatorilor
straini aceasta revine in exclusivitate conducatorului auto al vehiculului.
(2) Rovinieta valabila, adica cea a carei durata de valabilitate nu este
depasita, reprezinta dovada achitarii tarifului de utilizare si asigura dreptul
de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania pe toata durata de
parcurs si de sedere in Romania, fara discontinuitate.
(3) Autoritatea Rutiera Romana va elibera sau va viza licentele pentru
utilizatorii romani, numai daca fac dovada achitarii tarifului de
utilizare."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Fapta utilizatorilor romani sau straini de a circula fara a detine
rovinieta valabila constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
(2) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) este
prevazut in anexa nr. 3.
(3) Sumele incasate in urma aplicarii amenzilor se fac venit la bugetul de
stat in proportie de 75%, diferenta de 25% revenind Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. sau Ministerului
Administratiei si Internelor, dupa caz.
(4) Contravenientii au obligatia ca in termen de 48 de ore de la aplicarea
amenzii contraventionale sa achite tariful de utilizare.
(5) Conducatorilor vehiculelor inmatriculate in alte state li se vor aplica
amenzi contraventionale numai in punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, la iesirea din Romania.
(6) O data cu aplicarea amenzii contraventionale, conducatorilor
vehiculelor inmatriculate in Romania, care circula fara a avea rovinieta
valabila, li se retine certificatul de inmatriculare al vehiculului si, dupa
caz, utilizatorului roman i se retine licenta, pana la prezentarea dovezii de
achitare a tarifului de utilizare.
(7) Lipsa rovinietei valabile pentru un utilizator strain poate fi motivata
de organele politiei rutiere in cazul blocarii fortuite a unui vehicul din
cauza unor calamitati naturale, a unui accident sau a retinerii conducatorului
vehiculului de catre autoritatile in drept. In aceste cazuri utilizatorul
strain va prezenta reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrazi si
Drumuri Nationale din Romania - S.A. din agentiile din punctele de control al
trecerii frontierei, la iesirea din tara, documente justificative incheiate de
organele politiei rutiere, organele judecatoresti si, in plus, daca este cazul,
dovada repararii vehiculului intr-un atelier de reparatie atestat de Regia
Autonoma <<Registrul Auto Roman>>. Dovada blocarii fortuite a
vehiculului sau a retinerii conducatorului vehiculului nu scuteste utilizatorul
strain de plata tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier pe
intreaga perioada cuprinsa intre data intrarii si data iesirii din Romania, ci
justifica neaplicarea amenzii contraventionale."
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 8
se fac de catre:
a) personalul imputernicit din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si
Drumuri Nationale din Romania - S.A.;
b) personalul imputernicit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, in numele Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale
din Romania - S.A.;
c) personalul imputernicit din Ministerul Administratiei si Internelor,
care indruma, supravegheaza si controleaza circulatia pe reteaua rutiera din
Romania, in situatia cand efectueaza controlul tarifului de utilizare fara
personalul mentionat la lit. a) si b);
d) personalul politiei de frontiera care isi desfasoara activitatea in
punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a Romaniei, impreuna cu
personalul prevazut la lit. a)."
10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Contraventiilor prevazute la art. 8 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
11. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Aplicarea tarifului de utilizare nu exonereaza utilizatorii romani si
straini de la plata celorlalte tarife percepute de catre Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., prevazute de legislatia in
vigoare."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Sumele incasate in urma aplicarii tarifelor de utilizare se constituie
venit la dispozitia Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din
Romania - S.A. si vor fi utilizate in exclusivitate pentru finantarea
lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor
nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si
interne contractate in acest scop, inclusiv pentru plati in numele autoritatii
publice contractante, ca urmare a obligatiilor asumate in cadrul contractelor
de parteneriat public-privat in sectorul drumurilor nationale si autostrazilor.
(2) In cazul pierderii sau distrugerii rovinietelor de catre distribuitori,
acestia sunt obligati sa achite Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri
Nationale din Romania - S.A., pentru fiecare rovinieta, contravaloarea
tarifului de utilizare pentru o perioada de 12 luni de la data constatarii,
pentru un vehicul de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mare
sau egala cu 12 tone, cu minimum 4 axe si clasa de emisii poluante NON EURO,
echivalentul in lei la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii
tarifului.
(3) In cazul pierderii sau distrugerii accidentale a rovinietei:
a) utilizatorul roman este obligat sa publice in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, elementele de identificare si de personalizare a
rovinietei, declarand-o nula. In baza dovezii declaratiei de anulare, a unei
declaratii pe propria raspundere, a unui document constatator eliberat de organele
de politie, care sa ateste cauzele care au condus la distrugere sau conditiile
in care s-a produs furtul, precum si a documentului, respectiv facturii care
atesta achitarea contravalorii tarifului de utilizare, utilizatorul roman va
solicita Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania -
S.A. eliberarea unui duplicat al rovinietei pierdute sau distruse;
b) conducatorul unui vehicul inmatriculat in alta tara va solicita
reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din
Romania - S.A., pe baza unui document constatator eliberat de organele de
politie, care sa ateste cauzele care au condus la distrugere sau conditiile in
care s-a produs furtul, a unei declaratii pe propria raspundere privind
pierderea sau furtul formularului de rovinieta, precum si a facturii care
atesta achitarea contravalorii tarifului de utilizare, eliberarea unei
roviniete duplicat pentru perioada respectiva justificata. Pentru restul
perioadei de utilizare este obligatorie detinerea rovinietei valabile.
(4) Pretul duplicatului formularului de rovinieta este de 10 euro sau
echivalentul in lei la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei eliberarii.
(5) Falsificarea rovinietelor, detinerea sau utilizarea de formulare false
constituie infractiune si se pedepseste potrivit prevederilor art. 282 din
Codul penal."
13. Articolul 12^1 se abroga.
14. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta."
15. Dupa articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 15, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 15
Prezenta ordonanta transpune Directiva Parlamentului European si a
Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999, cu privire la
taxarea vehiculelor de transport marfa pentru utilizarea anumitor
infrastructuri, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene nr. L
187/42 din 20 iulie 1999, numai in ceea ce priveste tarifarea utilizarii
infrastructurii de transport rutier."
16. In cuprinsul anexelor nr. 1 si 2, dispozitiile privind introducerea
etapizata a tarifului de utilizare pentru durata de parcurs si stationare de o
zi se abroga.
17. La anexa nr. 2 "Introducerea etapizata a tarifului de utilizare a
retelei de drumuri nationale din Romania de la 1 iulie 2002 pentru autovehicule
avand masa totala maxima autorizata sub 12,0 tone si pentru autovehicule de
transport pasageri", la coloana "Tip vehicul" se inlocuiesc
urmatoarele sintagme:
- "marfa 0 - 3,5 t" se inlocuieste cu sintagma "marfa/0 <
MTMA < 3,5 t";
- "marfa 3,5 - 7,0 t" se inlocuieste cu sintagma "marfa/3,5
</= MTMA < 7,0 t";
- "marfa 7,0 - 12 t" se inlocuieste cu sintagma "marfa/7,0
</= MTMA < 12 t".
18. Dupa anexa nr. 2 se introduce anexa nr. 3 prevazuta in anexa la
prezenta ordonanta.
Art. 2
Termenii "autovehicule", precum si "proprietar si
posesor" utilizati in cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 15/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 424/2002, se inlocuiesc cu
notiunea "vehicule" si, respectiv, cu termenul
"utilizatori".
Art. 3
Prevederile prezentei ordonante se vor aplica si pentru contractele aflate
in derulare, pentru achitarea in rate a tarifului de utilizare, incepand cu
data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 4
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
actualiza Normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a
retelei de drumuri nationale din Romania, aprobate prin Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.433/2002, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 819 din 13 noiembrie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5
Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 424/2002, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
ordonanta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa
aprobarea acesteia de catre Parlament.
Art. 6
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 3 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002)
CUANTUMUL
amenzii contraventionale aplicabile utilizatorilor in cazul lipsei rovinietei
valabile
_____________________________________________________________________
Tipul vehiculului Cuantumul amenzii
contraventionale [lei]
_______________________
minim maxim
_____________________________________________________________________
MTMA >/= 12 t cu minimum 4 axe (inclusiv) 45.000.000 70.000.000
MTMA >/= 12 t cu maximum 3 axe (inclusiv) 35.000.000 55.000.000
7 t </= MTMA < 12,0 t 25.000.000 40.000.000
3,5 t </= MTMA < 7,0 t 15.000.000 25.000.000
0 < MTMA < 3,5 t 10.000.000 15.000.000
autobuz 30.000.000 45.000.000
microbuz 15.000.000 25.000.000
autoturism 3.000.000 4.500.000
_____________________________________________________________________