LEGE
Nr. 415 din 18 octombrie 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 51/2004 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de
utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1002 din 1 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 51 din 23 iulie 2004 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului
de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, adoptata in temeiul
art. 1 pct. I.26 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 680
din 28 iulie 2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 1, litera a) a alineatului (1) si alineatele (2),
(7), (8) si (11) ale articolului 1 vor avea urmatorul cuprins:
"a) vehicul - orice autovehicul rutier inmatriculat, avand cel putin
doua axe, sau un ansamblu format dintr-un autovehicul si semiremorca ori
remorcile tractate de acesta;
............................................................................
(2) Incepand cu data de 1 iulie 2002 se introduce tariful de utilizare a
retelei de drumuri nationale din Romania, denumit in continuare tarif de
utilizare, aplicat tuturor utilizatorilor romani si straini pentru toate
vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe reteaua de drumuri nationale din
Romania si structurat in functie de perioada de parcurs si de stationare, de
incadrarea in clasa de emisii poluante (EURO), de masa totala maxima autorizata
(MTMA) si de numarul de axe, dupa caz.
............................................................................
(7) Tariful de utilizare este structurat in functie de durata de utilizare
a retelei de drumuri nationale din Romania, astfel: o zi, 7 zile, 30 de zile, 6
luni si 12 luni. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum si
durata de stationare.
(8) Tariful de utilizare se aplica in mod nediscriminatoriu pentru
utilizatorii romani si straini ai retelei de drumuri nationale din Romania,
aflata in administrarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale
din Romania - S.A.
............................................................................
(11) In cazul radierii din circulatie a vehiculului, utilizatorului roman i
se va returna, la cererea scrisa a acestuia, de catre Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., contravaloarea tarifului de
utilizare, corespunzatoare perioadei de neutilizare."
2. La articolul I punctul 3, articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele detinute in
proprietate de unitatile Ministerului Apararii Nationale, de unitatile
Ministerului Administratiei si Internelor, de serviciile de ambulanta, de
serviciile publice comunitare pentru situatii de urgenta, astfel cum au fost
reglementate in Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de
urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 363/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, vehiculele folosite exclusiv in
transportul public local de persoane prin servicii regulate, precum si
vehiculele detinute in proprietate de Compania Nationala de Autostrazi si
Drumuri Nationale din Romania - S.A."
3. La articolul I punctul 5, articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Utilizatorii straini vor achita tariful de utilizare in functie de durata
de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, astfel: o zi, 7 zile,
30 de zile, 6 luni si 12 luni."
4. La articolul I punctul 6, alineatul (3) al articolului 6 va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Este obligatorie pastrarea rovinietelor aplicate vizibil pe
partea interioara a parbrizului pentru vehiculele inmatriculate, pe toata
perioada de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania."
5. La articolul I punctul 7, articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Responsabilitatea achitarii tarifului de utilizare in ceea ce priveste
tipul si valabilitatea rovinietei revine in exclusivitate, in cazul
utilizatorilor romani, detinatorilor mentionati in certificatul de
inmatriculare, iar in cazul utilizatorilor straini, aceasta revine in
exclusivitate conducatorului auto al vehiculului.
(2) Valabilitatea rovinietei este determinata de incadrarea in durata de
utilizare si in criteriile de acordare."
6. La articolul I punctul 8, articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Fapta de a circula fara a detine rovinieta valabila constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
(2) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) este
prevazut in anexa nr. 3.
(3) Sumele incasate in urma aplicarii amenzilor se fac venit la bugetul de
stat in proportie de 75%, diferenta de 25% revenind, ca venituri extrabugetare,
Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. sau
Ministerului Administratiei si Internelor, dupa caz.
(4) Contravenientii au obligatia ca in termen de 72 de ore de la aplicarea
amenzii contraventionale sa achite tariful de utilizare.
(5) Conducatorilor vehiculelor inmatriculate in alte state li se vor aplica
amenzi contraventionale numai in punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, la iesirea din Romania.
(6) O data cu aplicarea amenzii contraventionale, conducatorilor
vehiculelor inmatriculate in Romania, care circula fara a avea rovinieta
valabila, li se retine certificatul de inmatriculare a vehiculului pana la
prezentarea dovezii de achitare a tarifului de utilizare.
(7) Depasirea termenului de valabilitate a rovinietei pentru un utilizator
strain poate fi motivata in cazul blocarii fortuite a unui vehicul din cauza
unor calamitati naturale, a unui accident sau a retinerii conducatorului vehiculului
de catre autoritatile in drept. In aceste cazuri utilizatorul strain va
prezenta reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri
Nationale din Romania - S.A. din agentiile din punctele de control al trecerii
frontierei, la iesirea din tara, documente justificative incheiate de organele
politiei rutiere, organele judecatoresti si, in plus, daca este cazul, dovada
repararii vehiculului intr-un atelier de reparatie atestat de Regia Autonoma
<<Registrul Auto Roman>>. Dovada blocarii fortuite a vehiculului
sau a retinerii conducatorului vehiculului nu scuteste utilizatorul strain de
plata tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier pe intreaga
perioada cuprinsa intre data intrarii si data iesirii din Romania, ci justifica
neaplicarea amenzii contraventionale."
7. La articolul I punctul 9, litera c) a articolului 9 va avea urmatorul
cuprins:
"c) politia rutiera, in situatia cand efectueaza controlul existentei
rovinietei valabile, fara personalul mentionat la lit. a) si b);"
8. La articolul I punctul 12, alineatele (2) - (4) ale articolului 12 se
abroga.
9. La articolul I punctul 12, dupa alineatul (5) al articolului 12 se
introduce alineatul (6) cu urmatorul cuprins:
"(6) In cazul lipsei rovinietei din motive justificate, dovada
achitarii tarifului de utilizare se poate face cu documentul original de plata
a acestuia."
10. La articolul I, punctul 16 se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA