ORDONANTA Nr. 52 din 28 august 1997
privind regimul juridic al francizei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 30 august 1997
In temeiul prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Franciza este un sistem de comercializare a produselor, serviciilor sau
tehnologiilor, bazat pe o colaborare stransa si continua intre persoane fizice
sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana,
denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de
a exploata o afacere, un produs sau un serviciu.
Art. 2
In prezenta ordonanta, notiunile de mai jos se definesc astfel:
a) Francizorul este un comerciant care:
- este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate; drepturile
trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de
franciza;
- ofera un ansamblu de produse si/sau servicii si/sau tehnologii;
- asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii
inregistrate;
- utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale,
a cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.
b) Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica,
selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de
franciza, asa cum este ea definita de catre francizor.
c) Know-how-ul este un ansamblu de informatii practice, nebrevetate,
rezultand din experienta francizorului si verificate de catre acesta.
Know-how-ul, in ansamblul sau, in configuratia si asamblarea practica a
componentelor sale, nu trebuie sa fie accesibil unei terte persoane decat cu
acordul francizorului si trebuie sa includa o informatie esentiala in legatura
cu:
- prezentarea produselor in vederea vanzarii;
- transformarea produselor in legatura cu prestarea de servicii;
- relatiile cu clientela;
- gestiunea administrativa si financiara.
Know-how-ul trebuie sa fie util beneficiarului pentru a permite, la data
incheierii contractului, imbunatatirea pozitiei concurentiale.
d) Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre
un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, a
unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si
distributiei unui produs sau serviciu.
CAP. 2
Principii generale
Sectiunea I
Relatiile precontractuale; relatii postcontractuale
Art. 3
Faza precontractuala are ca scop sa permita fiecarei parti sa-si confirme
decizia de a colabora.
Francizorul furnizeaza viitorului beneficiar informatii care ii permit
acestuia sa participe, in deplina cunostinta de cauza, la derularea
contractului de franciza.
Francizorul se obliga, in special, sa furnizeze beneficiarului informatii
despre:
- experienta dobandita si transferabila;
- conditiile financiare ale contractului, respectiv redeventa initiala sau
taxa de intrare in retea, redeventele periodice, redeventele din publicitate,
determinarea tarifelor privind prestarile de servicii si tarifele privind
produsele, serviciile si tehnologiile, in cazul clauzei obligatiilor
contractuale de cumparare;
- elementele care permit beneficiarului sa faca calculul rezultatului
previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;
- obiectivele si aria exclusivitatii acordate;
- durata contractului, conditiile reinnoirii, reziliere, cesiunii.
Sectiunea a II-a
Contractul de franciza
Art. 4
Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de
franciza, protejand drepturile de proprietate industriala sau intelectuala ale
francizorului, prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei de
franciza.
Art. 5
(1) Contractul de franciza trebuie sa defineasca, fara ambiguitate,
obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti, precum si orice alte clauze
ale colaborarii.
(2) Francizorul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa detina si sa exploateze o activitate comerciala, pe o anumita
perioada, anterior lansarii retelei de franciza;
b) sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau
industriala;
c) sa asigure beneficiarilor sai o pregatire initiala, precum si asistenta
comerciala si/sau tehnica permanenta, pe toata durata existentei drepturilor
contractuale.
(3) Beneficiarul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna,
precum si reputatia acesteia;
b) sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita
cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a
asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;
c) sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor,
atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.
Art. 6
Contractul de franciza trebuie sa cuprinda clauze privind urmatoarele:
- drepturile francizorului;
- drepturile beneficiarului;
- bunurile si/sau serviciile si/sau tehnologiile furnizate beneficiarului;
- obligatiile francizorului si ale beneficiarului;
- conditiile financiare pentru beneficiar;
- durata contractului;
- conditiile de reinnoire a contractului, daca este cazul;
- conditiile in care vor putea sa opereze cesiunea sau transferul
drepturilor decurgand din contract si conditiile de preemptiune ale
francizorului;
- conditiile de utilizare de catre beneficiar a insemnelor distinctive
apartinand francizorului: firma, emblema, marca de fabrica sau de comert,
marca, sigla etc.;
- dreptul francizorului de a dezvolta obiectul francizei;
- rezilierea contractului;
- recuperarea, de catre francizor, a oricarui element corporal sau
necorporal care-i apartine, in caz de incetare a contractului inainte de
termenul de scadenta prevazut;
- descrierea know-how-lui ce va fi realizata potrivit contractului de
franciza, intr-un document separat sau in oricare alta forma adaptata.
Art. 7
(1) Contractul de franciza va respecta urmatoarele principii:
- termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea
investitiilor specifice francizei;
- francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient de mare
asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna
un nou contract;
- in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar
circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz;
- conditiile in care va putea sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din
contract vor fi cu claritate precizate, in special conditiile de desemnare a
unui succesor;
- dreptul de preemptiune va fi prevazut, daca interesul mentinerii sau
dezvoltarii retelei de franciza necesita recunoasterea acestui drept;
- clauzele de nonconcurenta vor fi cuprinse in contract, pentru protejarea
know-how-ului;
- obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate
si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.
(2) Prin contractul de franciza, francizorul controleaza respectarea
tuturor elementelor constitutive ale imaginii marcii.
Marca francizorului, simbol al identitatii si al renumelui retelei de
franciza constituie garantia calitatii produsului/serviciului/tehnologiei
furnizate consumatorului. Aceasta garantie este asigurata prin transmiterea si
prin controlul respectarii know-how-lui, furnizarea unei game omogene de
produse si/sau servicii si/sau tehnologii.
Francizorul se asigura ca beneficiarul, printr-o publicitate adecvata, face
cunoscut ca este o persoana independenta din punct de vedere financiar in
raport cu francizorul sau cu alte persoane.
(3) Dreptul care se transfera obliga beneficiarul la plata unei redevente
si il autorizeaza sa utilizeze marca produselor si/sau serviciilor, si/sau
tehnologiilor, know-how-ul ori o alta experienta deosebita de franciza, precum
si orice alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala, dupa caz,
sustinut permanent de asistenta comerciala si/sau tehnica a francizorului, pe
toata durata de valabilitate a contractului de franciza.
Art. 8
In temeiul relatiilor lor contractuale, francizorul si beneficiarul se
obliga sa actioneze in mod echitabil.
Francizorul va notifica in scris beneficiarului orice incalcare a
obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere.
Art. 9
La incetarea relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor
baza pe regulile unei concurente loiale. Francizorul poate sa impuna obligatii
ferme fostului beneficiar, asigurand astfel:
- protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special,
neutilizarea know-how-ului de catre o retea concurenta;
- deschiderea unui nou punct de vanzare in zona in care opereaza fostul
beneficiar.
Sectiunea a III-a
Contractul de exclusivitate
Art. 10
In cazul in care francizorul propune semnarea unui contract de
exclusivitate, vor fi respectate urmatoarele reguli:
- daca este incasata o taxa de intrare in reteaua de franciza, la semnarea
contractului de franciza, suma privind drepturile de exclusivitate, prevazuta
in contract, este proportionala cu taxa de intrare si se adauga acesteia;
- in lipsa taxei de intrare, modalitatile de rambursare a taxei de
exclusivitate sunt prevazute in cazul rezilierii contractului de franciza;
- taxa de exclusivitate poate sa fie destinata pentru a acoperi o parte a
cheltuielilor necesare implementarii francizei si/sau pentru a delimita zona
si/sau pentru know-how-ul transmis;
- contractul de exclusivitate trebuie sa prevada o clauza de reziliere, convenabila
ambelor parti;
- durata este determinata in functie de caracteristicile proprii fiecarei
francize.
Art. 11
Francizorul poate sa impuna o clauza de nonconcurenta si de
confidentialitate, pentru a impiedica instrainarea know-how-ului transmis pe
durata contractului de exclusivitate.
Sectiunea a IV-a
Raporturile intre parti in reteaua de franciza
Art. 12
In temeiul relatiilor contractuale cu beneficiarii sai, francizorul va
intemeia o retea de franciza, care trebuie exploatata dupa anumite metode,
astfel incat sa permita pastrarea identitatii si a renumelui retelei de
franciza, pentru care francizorul este garant.
Art. 13
Reteaua de franciza este formata din francizor si din beneficiari. Prin
organizare si dezvoltare reteaua de franciza trebuie sa contribuie la
ameliorarea productiei si/sau distributiei de produse si/sau prestari de
servicii, cu o distribuire echitabila a profitului care rezulta.
CAP. 3
Publicitate si selectie
Art. 14
Publicitatea pentru selectionarea beneficiarilor trebuie sa fie lipsita de
orice ambiguitate si sa nu contina informatii eronate.
Art. 15
Orice document publicitar, care prezinta direct sau indirect rezultatele
financiare previzionate ale unui beneficiar, va trebui sa fie obiectiv si
verificabil.
Art. 16
Pentru ca viitorul beneficiar sa se poata angaja in afacere in perfecta
cunostinta de cauza, francizorul ii va furniza o copie a codului deontologic,
precum si o informatie completa si scrisa privind clauzele contractului de
franciza, intr-un interval de timp rezonabil, inainte de semnarea acestuia.
Art. 17
Francizorul selectioneaza si nu accepta decat beneficiarul care, dupa o
cercetare corespunzatoare, face dovada competentelor solicitate, respectiv:
calitati personale si capacitate financiara pentru exploatarea afacerii.
Francizorul, in calitate de initiator si garant al retelei de franciza,
trebuie sa vegheze la pastrarea identitatii si a reputatiei retelei de
franciza.
CAP. 4
Sanctiuni si contraventii
Art. 18
Contractul de franciza se perfecteaza in conformitate cu reglementarile
legale privind protectia proprietatii intelectuale si industriale. Sanctiunile
pentru nerespectarea contractului de franciza vor fi reglementate cu ocazia
incheierii fiecarui contract si sunt adaptate specificului sau.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 19
Contractele de franciza vor fi intocmite cu respectarea codului deontologic
aprobat de Asociatia Romana de Franciza.
Art. 20
In orice situatie, partile isi vor solutiona litigiile pe cale amiabila,
prin comunicare si negociere directa, ori pe cale arbitrala sau la instantele
judecatoresti.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
Presedintele Agentiei
Nationale pentru Privatizare,
Valentin M. Ionescu
Ministru de stat,
ministrul industriei
si comertului,
Calin Popescu Tariceanu