ORDONANTA Nr. 65 din 29 august 2002
privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 647 din 31 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VI.2 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In Romania activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, denumita in continuare cercetare-dezvoltare, constituie prioritate
nationala si este reglementata prin lege.
(2) Cercetarea-dezvoltarea este o activitate creativa, hotaratoare pentru
progresul economic, social si cultural, si reprezinta o forma superioara de
valorificare prin cunoastere a resurselor umane.
(3) Prevederile prezentei ordonante constituie cadrul prin care se
promoveaza formarea continua, dezvoltarea si motivarea resurselor umane pentru
asigurarea competentei si eticii profesionale in activitatile de
cercetare-dezvoltare, precum si eliminarea constrangerilor ce pot limita
libertatea de creatie.
Art. 2
(1) In sensul prezentei ordonante, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
este Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Termenii si expresiile folosite in cuprinsul prezentei ordonante sunt
definite in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza statutul juridic al personalului de
cercetare-dezvoltare, stabilind rolul, competentele, responsabilitatile,
drepturile si obligatiile specifice, precum si modalitatile de angajare si
promovare.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica personalului de
cercetare-dezvoltare care isi desfasoara activitatea in cadrul unor structuri
organizatorice cu capital de stat, privat sau mixt, institutii publice, precum
si in cadrul unor forme asociative sau in mod individual, dupa cum urmeaza:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare;
b) institutii de invatamant superior, centre sau laboratoare de
cercetare-dezvoltare din invatamantul superior acreditat;
c) institute, centre sau statiuni de cercetare ale Academiei Romane si ale
academiilor de ramura;
d) institute sau centre de cercetare-dezvoltare ale societatilor nationale,
ale companiilor nationale, ale regiilor autonome sau ale administratiei publice
centrale si locale;
e) institutii publice de cercetare-dezvoltare;
f) institutii de cercetare-dezvoltare organizate ca societati comerciale;
g) institutii, laboratoare sau centre internationale de
cercetare-dezvoltare infiintate pe baza unor programe sau acorduri
internationale;
h) structuri de cercetare din cadrul societatilor comerciale;
i) alte institutii de cercetare-dezvoltare cu personalitate juridica;
j) persoane fizice autorizate;
k) institutii publice care au in structura lor si activitati de
cercetare-dezvoltare.
Art. 4
Misiunea personalului de cercetare-dezvoltare este de interes national si
cuprinde:
a) dezvoltarea cunostintelor stiintifice;
b) transferul cunostintelor si tehnologiilor in toate domeniile vietii
economice si sociale;
c) valorificarea eficienta a rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare pentru dezvoltarea durabila a societatii.
Art. 5
Prevederile prezentei ordonante si ale celor care reglementeaza activitatea
de cercetare-dezvoltare asigura autonomia demersurilor stiintifice ale
personalului din domeniu, participarea acestuia la promovarea si evaluarea
activitatilor care le revin, precum si dreptul la formare profesionala
continua.
Art. 6
Principiile fundamentale ale activitatii personalului de
cercetare-dezvoltare sunt:
a) asimilarea, utilizarea si generarea de noi cunostinte, precum si
folosirea celor mai bune practici in domeniul specific de activitate;
b) respectarea misiunii cercetarii si a eticii profesionale.
CAP. 2
Categorii de personal, functii si grade profesionale
Art. 7
Activitatea din institutiile de cercetare-dezvoltare definite la art. 3 se
desfasoara de urmatoarele categorii de personal:
a) personal de cercetare-dezvoltare;
b) personal din activitatea auxiliara;
c) personal din aparatul functional.
Art. 8
Functiile de conducere si de coordonare stiintifica din institutiile de
cercetare-dezvoltare pot fi:
A. Functii ce presupun si responsabilitate administrativa:
a) director general sau director;
b) director stiintific;
c) director tehnic;
d) secretar stiintific;
e) sef de compartiment cercetare-dezvoltare.
B. Functii ce presupun si responsabilitati de coordonare stiintifica:
a) director de program de cercetare-dezvoltare;
b) director de proiect de cercetare-dezvoltare;
c) sef de program de cercetare-dezvoltare;
d) sef de proiect de cercetare-dezvoltare.
Art. 9
Personalul de cercetare-dezvoltare definit la art. 7 lit. a), cu studii
superioare, care desfasoara activitati de cercetare stiintifica, se
diferentiaza pe functii si grade profesionale dupa cum urmeaza:
a) cercetator principal gradul I - CP I;
b) cercetator principal gradul II - CP II;
c) cercetator principal gradul III - CP III;
d) cercetator - C;
e) asistent de cercetare - AC.
Art. 10
Personalul de cercetare-dezvoltare definit la art. 7 lit. a), cu studii
superioare tehnice, care desfasoara activitati de dezvoltare tehnologica, se
diferentiaza pe ocupatii si grade profesionale dupa cum urmeaza:
a) inginer de dezvoltare tehnologica gradul I - IDT I;
b) inginer de dezvoltare tehnologica gradul II - IDT II;
c) inginer de dezvoltare tehnologica gradul III - IDT III;
d) inginer de dezvoltare tehnologica - IDT.
Art. 11
(1) Categoriile de personal de cercetare-dezvoltare cu studii superioare,
altele decat cele definite la art. 9 si 10, pot fi:
a) inginer;
b) arhitect;
c) chimist;
d) fizician;
e) matematician;
f) economist;
g) geolog;
h) medic;
i) biolog;
j) biochimist;
k) jurist;
l) filolog;
m) alte functii.
(2) Personalul de cercetare-dezvoltare prevazut la alin. (1) se incadreaza
pe functii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare pentru celelalte
sectoare de activitate.
Art. 12
(1) Personalul de cercetare-dezvoltare cu studii medii se diferentiaza pe
functii si trepte profesionale dupa cum urmeaza:
a) asistent treapta I - A I;
b) asistent treapta II - A II;
c) asistent treapta III - A III;
d) asistent - A.
(2) Personalul mentionat la alin. (1) participa pe langa cercetatorii
principali si inginerii de dezvoltare tehnologica la desfasurarea activitatii
de cercetare-dezvoltare prin efectuarea de masurari, analize, operatiuni de
executie a unor elemente, operatiuni de intretinere si exploatare a aparaturii
si instalatiilor de cercetare, precum si alte activitati asemanatoare.
Art. 13
Personalul de cercetare-dezvoltare obtine pentru incadrarea pe functie
atestarea de cercetator principal, inginer de dezvoltare tehnologica sau
asistent, precum si gradul profesional corespunzator functiei in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 14
Metodologia de incadrare pe functii si grade profesionale a personalului de
cercetare-dezvoltare prevazut la art. 11 se stabileste de fiecare unitate de
cercetare-dezvoltare, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 15
Personalul din activitatea auxiliara si din aparatul functional al
institutiilor de cercetare-dezvoltare, prevazut la art. 7 lit. b) si c), se
incadreaza pe functii stabilite de prevederile legale in vigoare.
Art. 16
Numarul de posturi pe functii si grade profesionale se propune de consiliul
stiintific si se aproba de consiliul de administratie al institutiei, respectiv
de organele de conducere echivalente, in concordanta cu necesitatile si
resursele financiare ale acesteia.
CAP. 3
Acordarea gradelor profesionale si incadrarea pe functii
Art. 17
(1) Functiile si gradele profesionale de cercetare-dezvoltare se ocupa prin
concurs, pe baza evaluarii performantelor profesionale.
(2) Concursul se anunta public prin afisare la sediul unitatii si prin
publicare intr-un ziar de circulatie nationala si se desfasoara pe baza unei
metodologii generale, elaborata de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare si aprobata prin ordin al ministrului, in termen de 90 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 18
(1) Evaluarea performantelor profesionale ale candidatilor si incadrarea pe
functii se realizeaza tinandu-se seama de competenta profesionala, de
rezultatele profesionale obtinute, de studii, de titlurile stiintifice si
gradele profesionale obtinute, de experienta in specialitatea postului, de
aptitudinile specifice necesare indeplinirii functiei, cu respectarea
prevederilor prezentei ordonante si conform metodologiei generale prevazute la
art. 17 alin. (2).
(2) Conditiile minime de experienta profesionala pe care trebuie sa le
indeplineasca persoanele supuse evaluarii sunt urmatoarele:
a) pentru asistent de cercetare - sa fie absolvent de studii universitare
de lunga durata, cu examen de licenta sau de diploma;
b) pentru cercetator, respectiv inginer de dezvoltare tehnologica - sa aiba
o vechime de cel putin 2 ani in activitatea de cercetare-dezvoltare;
c) pentru cercetator principal gradul III - sa aiba o vechime de cel putin
6 ani in activitatea de cercetare-dezvoltare;
d) pentru inginer de dezvoltare tehnologica gradul III - sa aiba o vechime
de cel putin 3 ani in activitatea de dezvoltare tehnologica;
e) pentru cercetator principal gradul II - sa detina titlul stiintific de
doctor si sa aiba vechime de cel putin 9 ani in activitatea de
cercetare-dezvoltare;
f) pentru inginer de dezvoltare tehnologica gradul II - sa aiba o vechime
de cel putin 5 ani in activitatea de dezvoltare tehnologica;
g) pentru cercetator principal gradul I - sa detina titlul stiintific de
doctor si sa aiba o vechime de cel putin 9 ani in activitatea de
cercetare-dezvoltare;
h) pentru inginer de dezvoltare tehnologica gradul I - sa aiba o vechime de
cel putin 8 ani in activitatea de dezvoltare tehnologica.
Art. 19
(1) Gradele profesionale CP, IDT, CP III si IDT III se acorda prin decizie
a conducerii unitatii de cercetare-dezvoltare, cu avizul autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, pe baza rezultatelor obtinute conform prevederilor
din metodologia generala prevazuta la art. 17 alin. (2).
(2) Gradele profesionale CP II si CP I sunt atestate de Consiliul National
de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare in urma
acordarii acestora conform metodologiei generale prevazute la alin. (1).
(3) Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare este un organism consultativ fara personalitate
juridica, organizat conform art. 140 alin. (3) din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Componenta si conditiile de numire a Consiliului National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare si a comisiilor sale de
specialitate, precum si regulamentul de organizare si functionare al acestora
vor fi revizuite si completate in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
(5) Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare, in urma analizei documentelor de concurs, confirma
sau infirma motivat decizia comisiei de concurs si transmite ministrului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare avizul pentru atribuirea prin
ordin a titlurilor CP II si CP I.
(6) Incadrarea pe functie in gradele profesionale stiintifice II si I se
face prin decizie a conducatorului unitatii de cercetare-dezvoltare, emisa in
baza ordinului ministrului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 20
(1) Gradul profesional, o data acordat, apartine persoanei titulare pentru
domeniul de cercetare-dezvoltare respectiv si constituie titlu personal de care
poate face uz in toate situatiile care implica imaginea sau drepturile
personale.
(2) Pentru personalul atestat gradele profesionale CP I, CP II, CP III, IDT
I, IDT II, respectiv IDT III, in domeniile de cercetare-dezvoltare pentru care
au fost dobandite sunt recunoscute in orice unitate in care se desfasoara
activitati in domeniile respective.
(3) In afara procesului propriu-zis de acordare, gradul profesional se
pastreaza independent de ocuparea sau nu a unui post in cercetare-dezvoltare de
o anumita categorie.
Art. 21
(1) Functiile de conducere in activitatea de cercetare-dezvoltare se ocupa
prin concurs.
(2) Functiile specifice de conducere din unitatile de cercetare-dezvoltare,
prevazute la art. 8, se ocupa, in conditiile legii, de personalul care
indeplineste urmatoarele conditii minime:
a) pentru director general sau director - personal de cercetare-dezvoltare
cel putin gradul II, care a absolvit o forma de pregatire universitara sau
postuniversitara in domeniul managementului;
b) pentru director stiintific sau director tehnic - cercetator principal
gradul II;
c) pentru secretar stiintific - personal de cercetare-dezvoltare gradul II;
d) pentru celelalte functii specifice de conducere, prevazute la art. 8 -
personal de cercetare-dezvoltare.
CAP. 4
Functii echivalente
Art. 22
(1) Cercetatorii principali pot functiona ca personal didactic in
institutiile de invatamant superior, pe functii echivalente, cu respectarea
statutului personalului didactic.
(2) Functiile de cercetare stiintifica, echivalente cu cele din
invatamantul superior, sunt urmatoarele:
a) cercetator principal gradul I - echivalent profesor universitar;
b) cercetator principal gradul II - echivalent conferentiar universitar;
c) cercetator principal gradul III, doctorand sau cu titlul stiintific de
doctor - echivalent lector universitar/sef de lucrari;
d) cercetator - echivalent asistent universitar;
e) asistent de cercetare - preparator universitar.
Art. 23
(1) Functiile si gradele de cercetare-dezvoltare dobandite anterior se
echivaleaza cu functiile corespunzatoare gradelor profesionale de
cercetare-dezvoltare respective, stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Echivalarile prevazute la alin. (1) se fac prin ordin al ministrului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la solicitarea institutiei de
cercetare-dezvoltare.
CAP. 5
Drepturi si obligatii
Art. 24
Cercetatorii principali si inginerii de dezvoltare tehnologica beneficiaza,
pe langa drepturile prevazute de lege pentru personalul incadrat in munca, si
de urmatoarele drepturi:
a) accesul la sursele de informare si documentare necesare proiectelor de
cercetare-dezvoltare la care participa, cu respectarea normelor de folosire si
publicare;
b) de a participa la elaborarea strategiei cercetarii stiintifice si
dezvoltarii tehnologice;
c) de a participa la manifestari stiintifice cu comunicari din rezultatele
activitatii de cercetare-dezvoltare si de a publica lucrari stiintifice in conditiile
legii;
d) de a breveta rezultatele cercetarii, in conditiile legii, cu sprijinul
unitatii; in limita resurselor bugetare institutia poate finanta participarea
personalului de cercetare-dezvoltare la manifestari stiintifice, nationale si
internationale;
e) recunoasterea ca autor sau coautor al unui demers stiintific si de a fi
recompensati conform legislatiei din domeniu;
f) de a fi sprijiniti de unitate in vederea perfectionarii pregatirii lor
profesionale, conform legii;
g) de a face parte din asociatii profesionale, societati si organizatii
stiintifice, nationale si internationale, fara ca prin activitatea desfasurata
in aceste organisme sa intre in conflict de interese cu unitatea unde presteaza
activitatea de baza;
h) recunoasterea si stimularea performantei in domeniul
cercetarii-dezvoltarii prin premii, gratificatii, titluri, diplome, precum si
prin alte modalitati;
i) de a participa la competitii pentru finantarea activitatii stiintifice
proprii din fonduri bugetare sau private, in conditiile legii;
j) de a participa ca expert, referent, membru in comisii de evaluare,
consultant si altele asemenea, la solicitarea altor institutii sau agenti
economici, fara a intra in conflict de interese cu unitatea in care presteaza
activitatea de baza, si de a fi remunerati pentru activitatea depusa;
k) de a putea beneficia de un venit lunar neplafonat, daca concomitent cu
executia temelor finantate din fonduri de la bugetul de stat deruleaza si
proiecte finantate din programe internationale la care Romania plateste
cotizatie, precum si daca proiectul conduce, in timpul derularii si dupa
finalizare, la transferuri tehnologice;
l) de a desfasura activitati succesive sau simultane privind cercetarea,
invatamantul sau valorificarea cercetarii. Acestea se pot exercita in
interiorul sau in afara unitatii de cercetare in care sunt incadrati;
m) de a beneficia, in conditiile legii, de un spor la salariul de baza,
daca au obtinut titlul stiintific de doctor;
n) de a refuza motivat, din considerente morale si etice, sa participe la
cercetari stiintifice care au un impact negativ asupra fiintei umane si asupra
mediului natural;
o) de a solicita ocuparea unui post de grad inferior celui dobandit, daca
este in interes propriu.
Art. 25
Cercetatorii principali si inginerii de dezvoltare tehnologica au, pe langa
obligatiile prevazute de lege pentru personalul incadrat in munca, si
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte etica si deontologia activitatii de cercetare-dezvoltare;
b) sa respecte drepturile de proprietate intelectuala si confidentialitatea
convenita cu colaboratorii si cu finantatorii cercetarii;
c) sa nu creeze conflict de interese sau concurenta neloiala in cazul
cumulului de activitati, efectuat in conditiile legii;
d) sa participe la formarea cercetatorilor tineri si sa transmita
cunostintele si experienta proprie in activitatea de cercetare-dezvoltare;
e) sa utilizeze patrimoniul tehnico-stiintific exclusiv pentru activitati
profesionale in interesul unitatii angajatoare;
f) sa se supuna analizelor de evaluare a activitatii de
cercetare-dezvoltare, precum si a rezultatelor proprii;
g) sa se preocupe de participarea la programele internationale ale
Comunitatii Europene sau la programele rezultate din acordurile internationale
de cooperare bilaterala la care Romania este parte;
h) sa indeplineasca propria activitate stiintifica, tehnologica sau de
inovare fara a incalca drepturile si libertatile omului;
i) sa isi dezvolte continuu cunostintele stiintifice si tehnice si sa
contribuie la diseminarea informatiei si culturii stiintifice si tehnice,
precum si la constientizarea publicului asupra importantei rolului stiintei si
tehnicii;
j) sa aplice, in conditiile legii, in economie sau in viata sociala,
rezultatele activitatii proprii de cercetare-dezvoltare;
k) sa utilizeze in activitatea de cercetare-dezvoltare cele mai bune
practici si cele mai noi cunostinte accesibile din domeniul specific de
activitate.
Art. 26
(1) La incetarea activitatii in unitate personalul din cercetare-dezvoltare
nu poate folosi rezultatele stiintifice si tehnice care au fost obtinute in
unitate, in cadrul unor lucrari finantate din fonduri publice, o perioada de
cel putin 5 ani, fara acordul finantatorului.
(2) Nerespectarea angajamentului prevazut la alin. (1) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda echivalenta cu 20 de salarii de
cercetator principal gradul I, la gradatia maxima.
(3) Plata amenzii nu exonereaza contravenientii de la plata daunelor
provocate.
(4) Contraventia se constata si amenda se aplica de catre autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare, sub a carei autoritate se afla unitatea de
cercetare-dezvoltare prejudiciata.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (2) i se aplica dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002.
CAP. 6
Formarea profesionala si pregatirea personalului de cercetare-dezvoltare
Art. 27
Perfectionarea profesionala a personalului de cercetare-dezvoltare se
realizeaza, in principal, prin urmatoarele forme:
a) doctorat;
b) programe de formare continua;
c) programe de documentare si schimburi de experienta la nivel national si
international;
d) programe de specializare si de cooperare interdisciplinare, la nivel
national si international;
e) invatamant postuniversitar, organizat potrivit legii;
f) burse de perfectionare si stagii de pregatire si documentare realizate
in tara sau in strainatate;
g) manifestari stiintifice in tara si in strainatate.
Art. 28
In vederea sprijinirii instruirii si mobilitatii cercetatorilor stiintifici
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si ministerele de resort pot
infiinta, in conditiile legii, centre de instruire pentru personalul de
cercetare-dezvoltare, precum si pentru cel din alte domenii.
Art. 29
Personalul cu functii de conducere este obligat sa se perfectioneze in
domeniul managementului pentru cercetare-dezvoltare. Pentru ocuparea functiilor
de conducere si mentinerea in aceste functii care presupun si responsabilitate
administrativa se organizeaza stagii de pregatire si perfectionare in domeniul
managementului pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 30
Finantarea activitatilor de formare profesionala continua se asigura din
fonduri prevazute cu aceasta destinatie in bugetele de venituri si cheltuieli
ale institutiilor de cercetare-dezvoltare, precum si in programele de formare
profesionala finantate din surse interne si internationale.
CAP. 7
Mobilitatea personalului de cercetare-dezvoltare
Art. 31
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, celelalte ministere si
unitatile de cercetare-dezvoltare asigura cadrul de reglementare compatibil cu
spatiul european si mondial al cercetarii-dezvoltarii, pentru accesul
cercetatorilor la patrimoniul tehnic si stiintific, in conditiile legii, si
pentru asigurarea unor conditii atractive de munca.
Art. 32
(1) In unitatile de cercetare-dezvoltare pot fi cuprinsi studenti care sa
lucreze in colective de specialisti din unitatile respective.
(2) Unitatile de cercetare-dezvoltare pot acorda studentilor din ultimii 2
ani burse de studii. Plata acestor burse va fi conditionata de obligatia
absolventilor de a se angaja pe o perioada determinata, prin angajamentul
incheiat sub forma de contract, in unitatea de cercetare-dezvoltare
finantatoare. Cuantumul burselor va acoperi cheltuielile de studii.
Art. 33
(1) Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor, Academia Romana, academiile de ramura sau institutele de
invatamant superior pot propune autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare
constituirea, pe perioade determinate, de centre sau colective mixte de
specialisti pentru realizarea unor strategii de ramura sau sectoriale, pana la
finalizarea acestora. Modalitatea de constituire si de functionare a centrelor
si colectivelor mixte de specialisti se stabileste prin ordin al autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Centrele sau colectivele mixte prevazute la alin. (1) utilizeaza in
comun mijloacele financiare si materiale de care dispun in scopul gestionarii
rationale a potentialului uman de cercetare.
Art. 34
Pentru completarea si dezvoltarea potentialului uman angrenat in
cercetare-dezvoltare, in programele institutiilor de invatamant superior vor fi
cuprinse activitati pentru pregatirea si stimularea angajarii tinerilor in
unitati de cercetare-dezvoltare.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 35
(1) Personalul de cercetare-dezvoltare atestat, care revine in activitatea
de cercetare-dezvoltare dupa parasirea acesteia pentru motive care nu ii sunt
imputabile, este incadrat la gradul stiintific dobandit anterior.
(2) Personalul atestat stiintific poate exercita prin cumul de functii
activitati in cercetare-dezvoltare, invatamant si/sau productie, in conditiile
legii.
(3) Beneficiaza de rezervarea postului, potrivit prevederilor alin. (1), si
pot exercita cumulat activitati de cercetare-dezvoltare, la gradul stiintific
dobandit, persoanele alese in Parlament, numite in Guvern sau cele care
indeplinesc functii de specialitate specifice in aparatul Parlamentului, al
Administratiei Prezidentiale si al administratiei publice centrale ori in
serviciile publice descentralizate ale acesteia, precum si cele alese sau
numite de Parlament in alte organe si organisme centrale ale statului.
Art. 36
(1) Personalul pensionat care are grade profesionale poate desfasura, in
conditiile legii, activitati de cercetare-dezvoltare, salarizate prin cumul sau
prin plata cu ora, si dupa implinirea varstei legale de pensionare, cu
aprobarea anuala a consiliului stiintific.
(2) La cerere, cercetatorii principali si inginerii de dezvoltare
tehnologica, care au gradul profesional I, pot fi mentinuti in continuare, dupa
implinirea varstei legale de pensionare, in functii de cercetare-dezvoltare, cu
aprobarea anuala a consiliului stiintific. Ei pot functiona, de asemenea, in
invatamantul superior in calitate de profesori universitari consultanti, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic si ale prezentei ordonante, daca au desfasurat activitatea didactica
in calitate de profesori asociati.
Art. 37
Cetatenilor romani care au lucrat in strainatate in cercetare-dezvoltare li
se echivaleaza integral, la cerere, vechimea in specialitate, pe baza
documentelor care atesta acest lucru.
Art. 38
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor va
elabora Codul de etica si deontologie profesionala al personalului de
cercetare-dezvoltare, care se aproba, la propunerea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii
pentru activitatea de cercetare,
Adrian Campurean,
secretar de stat
p. Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
p. Ministrul integrarii europene,
Leonard Orban,
secretar de stat
ANEXA 1
GLOSAR DE TERMENI
1. Cercetarea fundamentala - activitatea desfasurata, in principal, pentru
a dobandi cunostinte noi cu privire la fenomene si procese, precum si in
vederea formularii si verificarii de ipoteze, modele conceptuale si teorii.
2. Cercetarea aplicativa - cercetarea destinata, in principal, utilizarii
cunostintelor stiintifice pentru perfectionarea sau realizarea de noi produse,
tehnologii si servicii.
3. Dezvoltarea tehnologica formata din activitatile de inginerie a
sistemelor si de inginerie tehnologica - prin intermediul sau se realizeaza
aplicarea si transferul rezultatelor cercetarii catre agentii economici, precum
si in plan social, avand ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii,
produse, sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente si care
cuprinde:
a) cercetarea precompetitiva - ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese ori servicii, incluzand fabricarea modelului experimental
si a primului prototip, care nu pot fi utilizate in scopuri comerciale;
b) cercetarea competitiva - ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii precompetitive in produse, procese si servicii care pot
raspunde in mod direct cererii pietei si incluzand activitatile de inginerie a
sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica.
4. Transfer tehnologic - introducerea sau achizitionarea in circuitul economic
a tehnologiilor si utilajelor specifice, a echipamentelor si instalatiilor
rezultate din cercetare, in vederea obtinerii unor procese, produse si servicii
noi sau imbunatatite, cerute de piata sau prin care se adopta un comportament
inovativ, inclusiv activitatea de a disemina informatii, de a explica, a
transfera cunostinte, a acorda consultanta si a comunica cu persoane care nu
sunt experti in problema despre rezultatele cercetarii fundamentale, aplicative
si precompetitive intr-un asemenea mod incat sa creasca sansa aplicarii unor
astfel de rezultate, cu conditia sa existe un proprietar al rezultatelor.
5. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetarii competitive
ajung sa fie utilizate, conform cerintelor activitatii industriale sau comerciale,
in viata sociala si culturala.
6. Plan national de cercetare-dezvoltare si inovare - instrumentul prin
care statul realizeaza politica generala in domeniul cercetarii-dezvoltarii si
al inovarii, asigurand corelarea acestora.
7. Programe de cercetare dezvoltare inovare componente ale Planului
national de cercetare dezvoltare si inovare, alcatuite dintr un set de
obiective care au legatura intre ele si carora le corespund subprograme. Prin
programe se urmareste implementarea unei politici intr un domeniu specific.
Realizarea programelor se efectueaza prin intermediul proiectelor.
8. Proiect de cercetare dezvoltare modalitate de atingere a unui obiectiv
al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevazut sa se
realizeze intr o perioada determinata, utilizandu se resursele alocate, si
caruia ii este atasat un set propriu de reguli, obiective si activitati.