E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
A fost modificat de:
Ordonanţa 71 2002 in legatura cu Hotărârea 955 2004
Ordonanţa 71 2002 aprobat de Legea 3 2003
Articolul 4 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 22 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 25 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 31 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 34 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 35 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 39 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 40 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 42 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 43 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Articolul 46 din actul Ordonanţa 71 2002 modificat de Legea 3 2003
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 71 din 29 august 2002

privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 648 din 31 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. IV.4 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea infiintarii, organizarii, exploatarii, finantarii, monitorizarii si controlului functionarii serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, denumite in continuare servicii de administrare a domeniului public si privat.
    (2) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se organizeaza si functioneaza cu respectarea urmatoarelor principii:
    a) autonomiei locale;
    b) descentralizarii serviciilor publice;
    c) responsabilitatii si legalitatii;
    d) corelarii cerintelor cu resursele;
    e) dezvoltarii durabile;
    f) asocierii intercomunale;
    g) parteneriatului public-privat;
    h) liberului acces la informatii si consultarea cetatenilor;
    i) economiei de piata si eficientei economice.
    (3) Prevederile prezentei ordonante se aplica tuturor serviciilor de administrare a domeniului public si privat organizate in: comune, orase, municipii, sectoarele municipiului Bucuresti, judete si/sau municipiul Bucuresti, indiferent de marimea acestora.
    Art. 2
    In intelesul prezentei ordonante, termenii si notiunile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
    a) servicii de administrare a domeniului public si privat - totalitatea actiunilor si activitatilor edilitar-gospodaresti prin care se asigura administrarea, gestionarea si exploatarea bunurilor din domeniul public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, altele decat cele date, potrivit legii, in administrarea altor servicii publice locale;
    b) domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale - totalitatea bunurilor mobile si imobile aflate in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale, care, potrivit legii sau prin natura lor, sunt de uz sau interes public local ori judetean, declarate ca atare prin hotarare a consiliilor locale sau prin hotarare a consiliilor judetene si care nu au fost declarate prin lege bunuri de uz sau interes public national;
    c) domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale - totalitatea bunurilor mobile si imobile, altele decat cele prevazute la lit. b), intrate in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale prin modalitatile prevazute de lege si care nu fac parte din domeniul public al acestora;
    d) activitati edilitar-gospodaresti - ansamblul actiunilor de utilitate si interes public local sau judetean, desfasurate din initiativa si sub organizarea autoritatilor administratiei publice locale, prin care se asigura, intr-o conceptie unitara si coerenta, buna gospodarire si modernizarea localitatilor, dezvoltarea durabila a acestora si a infrastructurii edilitar-urbane, precum si conditii normale de munca, de viata si de locuire pentru comunitatile locale;
    e) infrastructura edilitar-urbana - ansamblul bunurilor mobile si imobile, dobandite potrivit legii, constand din cladiri, constructii si instalatii tehnologice, echipamente functionale, dotari specifice si mobilier urban, inclusiv terenurile aferente, destinate desfasurarii unor activitati edilitar-gospodaresti; infrastructura edilitar-urbana face parte din domeniul public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale si este supusa regimului juridic al proprietatii publice sau private, potrivit legii.
    Art. 3
    (1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunitatilor locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizatie si confort al acestora si grupeaza activitati edilitar-gospodaresti si actiuni de utilitate si interes public local avand ca obiect:
    a) construirea, modernizarea, exploatarea si intretinerea strazilor, drumurilor, podurilor, viaductelor, a pasajelor rutiere si pietonale, subterane si supraterane;
    b) amenajarea si intretinerea zonelor vezi, a parcurilor si gradinilor publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement si a terenurilor de joaca pentru copii;
    c) amenajarea, intretinerea si exploatarea lacurilor, a strandurilor si a bazelor de odihna si tratament;
    d) deratizarea si dezinsectia institutiilor publice, a locuintelor, a spatiilor comerciale si de alimentatie publica, a unitatilor de service si productie;
    e) construirea, modernizarea, intretinerea, administrarea si exploatarea pietelor agroalimentare, a bazarelor, targurilor si oboarelor;
    f) organizarea si optimizarea circulatiei rutiere si pietonale;
    g) instalarea, intretinerea si functionarea sistemelor de semnalizare si dirijare a circulatiei urbane, in vederea asigurarii sigurantei traficului si pentru fluidizarea acestuia;
    h) indepartarea zapezii si preintampinarea formarii poleiului si a ghetii;
    i) amenajarea, organizarea si exploatarea parcarilor, a locurilor publice de afisaj si reclame, a panourilor publicitare, a mobilierului urban si ambiental;
    j) infiintarea, organizarea si exploatarea unor servicii de intretinere, reparatii curente si reabilitare a fondului locativ aflat in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale;
    k) infiintarea, organizarea si exploatarea spalatoriilor si curatatoriilor chimice, a atelierelor de reparatii auto etc.;
    l) infiintarea, organizarea si exploatarea bailor publice, a salilor de gimnastica si fizioterapie, a salilor si terenurilor de sport, a patinoarelor, partiilor si instalatiilor de schi si transport pe cablu, a campingurilor;
    m) organizarea si exploatarea activitatilor de coserit, ecarisaj, administrarea cimitirelor si crematoriilor, a gradinilor botanice si/sau zoologice, a WC-urilor publice;
    n) infiintarea, organizarea, exploatarea si intretinerea retelelor de iluminat public stradal si a iluminatului public pentru punerea in valoare a edificiilor publice, a monumentelor arhitectonice si de arta, a spatiilor publice si peisagistice.
    (2) Persoanele fizice si/sau juridice, denumite in continuare utilizatori, au acces liber si nediscriminatoriu, in conditiile legii, la serviciile de administrare a domeniului public si privat organizate pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale in a caror raza isi au resedinta/sediul sau isi desfasoara activitatea.
    (3) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se realizeaza si se gestioneaza prin intermediul unor furnizori/prestatori specializati, denumiti in continuare operatori, atestati si autorizati in conditiile legii.
    Art. 4
    (1) Bunurile apartinand domeniului public al unitatilor administrativ-teritoriale nu pot fi utilizate decat potrivit destinatiei pentru care au fost create sau dobandite potrivit legii.
    (2) Pe terenurile/spatiile apartinand domeniului public al unitatilor administrativ-teritoriale este interzisa amplasarea constructiilor de orice fel, cu exceptia celor necesare desfasurarii serviciului propriu-zis si a retelelor publice tehnico-edilitare subterane si/sau supraterane.
    Art. 5
    Principalele activitati edilitar-gospodaresti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public si privat, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, judetelor si municipiului Bucuresti, trebuie sa asigure:
    1. In domeniul asigurarii igienei si sanatatii publice:
    a) curatarea strazilor, drumurilor, aleilor, pietelor si a celorlalte locuri publice;
    b) functionarea serviciului de ecarisaj;
    c) combaterea insectelor daunatoare din zonele de agrement, parcurile, gradinile publice si spatiile verzi intravilane;
    d) organizarea si coordonarea actiunilor de deratizare, dezinsectie si igienizare a locuintelor, a sediilor institutiilor publice, a spatiilor comerciale, a depozitelor si a unitatilor industriale, precum si a altor spatii publice;
    e) curatarea si igienizarea lacurilor, asanarea, desecarea si amenajarea terenurilor mlastinoase din perimetrul localitatilor;
    f) igienizarea si regularizarea cursurilor de apa - izvoare, paraie, rauri - din intravilanul localitatilor;
    g) administrarea cimitirelor, a crematoriilor si a serviciilor de pompe funebre;
    h) corelarea si coordonarea serviciilor de salubritate cu actiunile si activitatile privind protectia si conservarea mediului si protectia sanatatii publice, desfasurate de alte autoritati publice.
    2. In domeniul administrarii drumurilor si strazilor:
    a) executarea lucrarilor de construire, modernizare si intretinere a strazilor si a drumurilor, in stricta concordanta cu documentatiile de urbanism si pe baza studiilor de circulatie si de trafic;
    b) verificarea starii tehnice a strazilor, identificarea si localizarea degradarilor produse in carosabil si remedierea operativa a acestora;
    c) cresterea eficientei lucrarilor de construire, reabilitare si intretinere a strazilor si a drumurilor, prin adoptarea unor solutii, materiale si tehnologii performante;
    d) organizarea fronturilor de lucru, semnalizarea corespunzatoare a lucrarilor si adoptarea restrictiilor de circulatie necesare desfasurarii traficului in conditii de siguranta pe toata durata executiei lucrarilor de construire, modernizare si intretinere a strazilor;
    e) evitarea si/sau limitarea deteriorarii domeniului public, determinata de executia lucrarilor de constructii, precum si refacerea zonelor adiacente afectate;
    f) elaborarea, impreuna cu organele specializate ale Ministerului de Interne, a studiilor de trafic, in concordanta cu planurile de urbanism si cu programele de dezvoltare economico-sociala de perspectiva a localitatilor;
    g) organizarea circulatiei rutiere in localitati si optimizarea traseelor in functie de fluxurile de vehicule si pietoni, prin lucrari si amenajari rutiere, instalatii de dirijare si semnalizare, amplasarea si montarea indicatoarelor rutiere, a marcajelor si a altor instalatii de avertizare;
    h) realizarea si intretinerea in perfecta stare de functionare a instalatiilor de dirijare a circulatiei, a semafoarelor, a indicatoarelor rutiere si a marcajelor;
    i) perfectionarea si modernizarea mijloacelor de semnalizare si avertizare rutiera si de dirijare a circulatiei;
    j) amenajarea, intretinerea si exploatarea locurilor de parcare si afisaj publicitar pe strazi si in alte locuri publice, in conditiile stabilite prin planurile de urbanism si studiile de circulatie.
    3. In sectorul administrarii domeniului public si privat:
    a) dezvoltarea si amenajarea spatiilor publice in stransa concordanta cu necesitatile comunitatilor locale si cu documentatiile de urbanism aprobate potrivit legii;
    b) amenajarea, intretinerea si infrumusetarea zonelor verzi, a parcurilor si gradinilor publice, a locurilor de joaca pentru copii;
    c) administrarea, inchirierea, intretinerea, repararea si reabilitarea fondului locativ aflat in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale;
    d) administrarea si exploatarea pietelor agroalimentare, a targurilor, oboarelor si a bazarelor;
    e) administrarea si exploatarea terenurilor si bazelor sportive, a salilor de gimnastica, salilor de gimnastica medicala si fizioterapie, a patinoarelor si instalatiilor de schi si transport pe cablu, a bazelor de odihna si agrement din jurul localitatilor, a campingurilor etc.;
    f) administrarea si exploatarea spatiilor publicitare si a panourilor de afisaj si reclama;
    g) administrarea si exploatarea bailor si WC-urilor publice;
    h) conservarea, protejarea si extinderea fondului vegetal existent;
    i) producerea materialului dendrofloricol necesar amenajarii, decorarii si infrumusetarii zonelor verzi adiacente tramei stradale si a locurilor de agrement;
    j) intretinerea si exploatarea lacurilor de agrement, a strandurilor si a celorlalte lacuri si balti apartinand domeniului public al localitatilor;
    k) asanarea si amenajarea terenurilor mlastinoase din perimetrul localitatilor, amenajarea si intretinerea cursurilor de apa ce traverseaza localitatile, prin lucrari de indiguire, dirijare si asigurare a scurgerii apei.
    4. In domeniul iluminatului public:
    a) organizarea iluminatului public stradal si ornamental al localitatilor in conditii de eficienta si siguranta;
    b) respectarea normelor tehnice referitoare la amplasarea instalatiilor de iluminat si la nivelul de iluminare, tinandu-se seama de marimea si importanta localitatilor, siguranta traficului si de normele de consum de energie electrica aprobate potrivit legii;
    c) controlul amplasarii si folosirii rationale a retelelor electrice de iluminat public;
    d) executarea lucrarilor de intretinere, modernizare si mentinere a aspectului estetic si functional al retelelor si instalatiilor aferente.

    CAP. 2
    Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public si privat

    SECTIUNEA 1
    Infiintarea, organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat

    Art. 6
    (1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se infiinteaza si se organizeaza, in conditiile prezentei ordonante, tinandu-se seama de marimea, gradul de dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale localitatilor si in raport cu starea dotarilor si echiparilor edilitar-urbane existente si cu posibilitatile locale de finantare a functionarii, exploatarii si dezvoltarii acestora.
    (2) Infiintarea, organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat vor avea in vedere respectarea si indeplinirea urmatoarelor cerinte:
    a) securitatea serviciilor furnizate/prestate;
    b) continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ si calitativ;
    c) adaptabilitatea serviciilor la cerintele comunitatilor locale;
    d) accesul liber la servicii si la informatiile referitoare la acestea;
    e) tarifarea echitabila a serviciilor furnizate/prestate;
    f) consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
    (3) Desfasurarea activitatilor edilitar-gospodaresti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public si privat, trebuie sa asigure:
    a) satisfacerea cerintelor si nevoilor de utilitate publica ale comunitatilor locale si cresterea calitatii vietii;
    b) administrarea si gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unitatilor administrativ-teritoriale in interesul comunitatilor locale;
    c) functionarea si exploatarea in conditii de siguranta, rentabilitate si eficienta economica a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
    d) ridicarea continua a standardelor si a indicatorilor de performanta ai serviciilor prestate;
    e) crearea, dezvoltarea si modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unitatilor administrativ-teritoriale, in corelare cu planurile si documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului;
    f) descentralizarea serviciilor publice si aplicarea principiilor economiei de piata si ale liberei concurente;
    g) protejarea domeniului public si privat si punerea in valoare a acestuia;
    h) protectia si conservarea mediului natural si construit, precum si a monumentelor si siturilor istorice si arhitectonice, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
    i) protectia igienei si sanatatii publice, in conformitate cu reglementarile specifice in vigoare.
    Art. 7
    (1) Infiintarea, organizarea, coordonarea si reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat constituie dreptul exclusiv al autoritatilor administratiei publice locale, iar monitorizarea si controlul functionarii si gestionarii acestora intra in atributiile si responsabilitatea exclusiva a acestor autoritati.
    (2) Dobandirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, intretinerea si administrarea bunurilor proprietate publica si privata specifice infrastructurii edilitar-urbane a unitatilor administrativ-teritoriale sunt, de asemenea, de competenta exclusiva a autoritatilor administratiei publice locale.
    Art. 8
    (1) In cadrul aparatului propriu al consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, al consiliilor judetene si/sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti se pot infiinta si organiza compartimente distincte, specializate, avand ca obiect de activitate administrarea si exploatarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale.
    (2) Compartimentul prevazut la alin. (1) va fi dimensionat in functie de marimea unitatilor administrativ-teritoriale si va fi incadrat cu specialisti in domeniul tehnic, financiar-contabil, drept administrativ si in alte ramuri ale dreptului public.
    (3) Sarcinile si functiile compartimentelor prevazute la alin. (1), prin care se exercita competentele si atributiile autoritatilor administratiei publice locale si se transpun in practica politicile si strategiile adoptate la nivelul consiliilor locale, sunt urmatoarele:
    a) inventarierea si evidenta bunurilor proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale;
    b) administrarea, gestionarea si exploatarea eficienta a domeniului public si privat si a bunurilor specifice infrastructurii edilitar-urbane;
    c) elaborarea politicilor si strategiilor cu privire la infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat;
    d) elaborarea programelor de dezvoltare si modernizare a infrastructurii edilitar-urbane a localitatilor;
    e) elaborarea normelor si regulamentelor locale privind administrarea, gestionarea si exploatarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat de interes local.
    Art. 9
    (1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se infiinteaza si se organizeaza in baza unor studii de fundamentare intocmite din initiativa autoritatilor administratiei publice locale; studiile de fundamentare vor analiza necesitatea si oportunitatea infiintarii serviciilor, vor evalua indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a serviciului si vor recomanda solutia optima privind modul de organizare si gestionare a serviciilor.
    (2) Infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat se aproba, dupa dezbaterea publica a studiilor de fundamentare si consultarea cetatenilor, prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (3) In cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor, care implica mai multe unitati administrativ-teritoriale, organizarea serviciilor se poate face, in conditiile respectarii prevederilor alin. (1) si (2), prin asociere intercomunala.
    Art. 10
    (1) Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public si privat se poate organiza in urmatoarele modalitati:
    a) gestiune directa;
    b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
    (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de administrare a domeniului public si privat se face prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in functie de specificul, volumul si natura bunurilor proprietate publica si privata, de interesele actuale si de perspectiva ale unitatii administrativ-teritoriale, precum si de numarul si marimea localitatilor componente.
    (3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciilor de administrare a domeniului public si privat se organizeaza si se desfasoara pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate si indicatorii de performanta ai serviciilor, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate.
    (4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaboreaza si se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in conformitate cu regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 11
    (1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea, conducerea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, respectiv administrarea si exploatarea infrastructurii aferente.
    (2) Gestiunea directa se realizeaza prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat, care pot fi:
    a) compartimentele pentru administrarea domeniului public si privat, organizate in cadrul aparatului propriu al consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, al consiliilor judetene si/sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
    b) unul sau mai multe servicii publice, specializate si autorizate conform legii, avand personalitate juridica si buget propriu, organizate in subordinea consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, a consiliilor judetene si/sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat mentionati la alin. (2) se organizeaza si functioneaza potrivit unui regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul local, consiliul judetean si/sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza regulamentului-cadru de organizare si functionare a operatorilor serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 12
    (1) In cazul gestiunii indirecte sau gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale pot apela pentru realizarea serviciilor la unul sau la mai multi operatori carora le incredinteaza, in totalitate sau numai in parte, in baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum si la administrarea si exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare realizarii serviciilor.
    (2) Gestiunea indirecta sau gestiunea delegata se realizeaza prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat, care pot fi:
    a) societati comerciale pe actiuni cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintate de autoritatile administratiei publice locale;
    b) societati comerciale pe actiuni cu capital privat, intern sau extern;
    c) societati comerciale pe actiuni cu capital mixt, public si privat.
    Art. 13
    (1) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si al confidentialitatii si cu respectarea prevederilor contractului-cadru de delegare a gestiunii si ale regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (2) Delegarea gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat se poate realiza prin:
    a) negociere directa, in cazul operatorilor cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintati de autoritatile administratiei publice locale sau rezultati ca urmare a reorganizarii administrative din ratiuni operationale si economico-financiare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat;
    b) licitatie publica, in cazul operatorilor societatii comerciale cu capital public, privat sau mixt.
    (3) Daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabila in continuare procedura negocierii directe.
    (4) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai catre operatori atestati si autorizati in conditiile legii.
    (5) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau partial, numai activitatile de operare propriu-zisa - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a investitiilor din infrastructura edilitar-urbana a localitatilor, aferenta serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
    (6) In functie de regimul juridic ce urmeaza sa fie adoptat pentru contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
    a) contract de management;
    b) contract de concesiune;
    c) contract de inchiriere;
    d) contract de locatie de gestiune;
    e) contract de parteneriat public-privat.
    (7) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit obligatoriu de urmatoarele anexe:
    a) caietul de sarcini;
    b) regulamentul de serviciu;
    c) inventarul bunurilor proprietate publica si privata, aferente serviciului;
    d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizarii serviciului delegat.
    (8) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat va cuprinde in mod obligatoriu:
    a) denumirea partilor contractante;
    b) obiectul contractului;
    c) durata contractului;
    d) drepturile si obligatiile partilor;
    e) programul lucrarilor de investitii (modernizari, extinderi, dezvoltari, obiective noi) si al lucrarilor de intretinere, reparatii curente, reabilitari, renovari;
    f) sarcinile si responsabilitatile partilor cu privire la programele de investitii si programele de reabilitari, reparatii si renovari;
    g) indicatorii de performanta stabiliti prin caietul de sarcini si regulamentul de serviciu privind calitatea si cantitatea serviciilor prestate si modul de evaluare a acestora, conditii si garantii;
    h) tarifele practicate si procedura de stabilire, ajustare, avizare si aprobare a acestora;
    i) modul de tarifare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate;
    j) nivelul redeventelor;
    k) raspunderea contractuala;
    l) forta majora;
    m) conditii de redefinire a clauzelor contractuale;
    n) conditii privind transmiterea bunurilor la expirarea contractului;
    o) clauze speciale privind mentinerea echilibrului contractual rezultat din licitatie si de prevenire a coruptiei;
    p) clauze de reziliere a contractului;
    q) clauze privind administrarea patrimoniului public si privat incredintat;
    r) clauze privind forta de munca;
    s) alte clauze convenite, dupa caz.
    (9) Prevederile alin. (1), (2), si (3) nu se aplica operatorilor care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, isi desfasoara activitatea in baza unor contracte de delegare a gestiunii legal incheiate, precum si operatorilor subordonati autoritatilor administratiei publice locale, care rezulta printr-o reorganizare administrativa impusa de necesitatea cresterii eficientei economice si a performantelor operationale.
    (10) Exceptarea prevazuta la alin. (9) opereaza pana la expirarea sau rezilierea contractului.
    (11) Autoritatea administratiei publice locale semnatara a contractului de delegare a gestiunii are dreptul de a organiza o noua licitatie publica in toate cazurile in care, timp de 6 luni operatorul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale cu privire la calitatea serviciului si la performantele economico-financiare asumate.
    Art. 14
    (1) Indiferent de forma de gestiune adoptata, in virtutea competentelor si atributiilor ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat, respectiv a programelor de dezvoltare a infrastructurii edilitar-urbane, precum si dreptul si obligatia de a monitoriza si de a controla:
    a) modul de respectare si de indeplinire de catre operatori a obligatiilor contractuale asumate;
    b) calitatea, cantitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate;
    c) respectarea indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii;
    d) respectarea procedurii de fundamentare, avizare si aprobare a preturilor si tarifelor pentru serviciile de administrare a domeniului public si privat;
    e) modul de administrare, exploatare, intretinere si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a infrastructurii edilitar-urbane incredintate prin contractul de delegare a gestiunii.
    (2) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile propriu-zise de gestiune, exploatare si functionare desfasurate/prestate in cadrul serviciilor de administrare a domeniului public si privat constituie activitati relevante si sunt supuse reglementarilor in vigoare privind achizitiile publice.

    SECTIUNEA a 2-a
    Asocierea intercomunala

    Art. 15
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si operatorii furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat se pot asocia intre ele/ei sau cu terte persoane juridice, romane sau straine, in vederea realizarii si/sau exploatarii in comun a unor obiective specifice infrastructurii edilitar-urbane, cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind asocierea si libera concurenta.
    (2) Asocierea sub orice forma a operatorilor, intre ei sau cu terte persoane juridice, se aproba, cu avizul Consiliului Concurentei, prin hotarare a consiliilor locale, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, a consiliilor judetene si/sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, care le coordoneaza activitatea, indiferent de forma de proprietate, de organizare si de modalitatea de gestiune sub care isi desfasoara activitatea.
    Art. 16
    (1) Asocierea se poate realiza in baza unui contract de asociere sau a unei conventii civile, cu sau fara constituirea unor noi persoane juridice, respectiv societati comerciale cu capital public si/sau mixt.
    (2) Contractul de asociere va cuprinde:
    a) denumirea partilor contractante;
    b) obiectivele si activitatile edilitar-gospodaresti ce se vor realiza in comun;
    c) contributia si participarea fiecarei parti la realizarea obiectivelor si activitatilor comune convenite;
    d) conditiile de administrare a rezultatelor financiare ale activitatilor desfasurate in comun;
    e) clauze de incetare a asocierii si modalitati de impartire a rezultatelor lichidarii asociatiei;
    f) orice alte clauze necesare desfasurarii activitatii si indeplinirii scopului asociatiei.
    Art. 17
    (1) In cazul grupurilor de unitati administrativ-teritoriale interesate de realizarea si exploatarea in comun a unor obiective si/sau servicii de administrare a domeniului public si privat, autoritatile administratiei publice locale pot aproba infiintarea unor operatori de interes intercomunal, cu parcurgerea urmatoarelor faze:
    a) incheierea contractului de asociere intre unitatile administrativ-teritoriale interesate, in baza hotararilor adoptate de consiliile locale/judetene implicate; contractul va clarifica si va defini: scopul asocierii, interesul comun, mijloacele materiale si financiare necesare realizarii acestuia, contributia partilor, modul de organizare si functionare a asociatiei: reprezentare, imputerniciri, mecanism decizional, ponderi in luarea deciziilor si altele asemenea;
    b) stabilirea elementelor necesare infiintarii noului operator care va prelua in gestiune si administrare realizarea obiectivului, precum si efectuarea serviciului de interes intercomunal: denumire, forma juridica, statut, sediu social, capital subscris, conducere, structura organizatorica, regulament de organizare si functionare si altele asemenea;
    c) elaborarea, negocierea si incheierea contractului de delegare a gestiunii si a anexelor la acesta intre noul operator de servicii de interes intercomunal si autoritatile administratiei publice locale asociate: caiet de sarcini, regulament de serviciu, inventarul bunurilor preluate in exploatare, procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor si altele asemenea.

    SECTIUNEA a 3-a
    Finantarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat

    Art. 18
    (1) In functie de natura activitatii, serviciile de administrare a domeniului public si privat pot fi servicii care desfasoara activitati de natura economica si care se autofinanteaza sau servicii care desfasoara activitati de natura institutional-administrativa ori sociala si care sunt finantate prin alocatii bugetare.
    (2) Finantarea cheltuielilor curente de functionare si exploatare ale serviciilor de administrare a domeniului public si privat se asigura astfel:
    a) din veniturile proprii ale operatorilor sau din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca serviciile de administrare a domeniului public si privat sunt gestionate direct de autoritatile administratiei publice locale;
    b) din bugetele de venituri si cheltuieli ale operatorilor, daca serviciile de administrare a domeniului public si privat sunt organizate si se realizeaza prin delegare de gestiune.
    (3) In cazul finantarii potrivit alin. (2) lit. b), in functie de natura si de specificul activitatii edilitar-gospodaresti desfasurate/prestate si de modul de organizare si subordonare al operatorului, se pot acorda in completare subventii sau alocatii bugetare din bugetele locale.
    Art. 19
    Cheltuielile curente pentru asigurarea functionarii propriu-zise a serviciilor de administrare a domeniului public si privat si efectuarii/prestarii activitatilor edilitar-gospodaresti specifice acestora, respectiv pentru intretinerea, reabilitarea si exploatarea infrastructurii edilitar-urbane aferente, se asigura prin incasarea de la utilizatori, pe baza tarifelor, preturilor sau taxelor locale legal aprobate, a unor sume reprezentand contravaloarea serviciilor furnizate/prestate sau prin alocatii bugetare, cu respectarea urmatoarelor conditii:
    a) organizarea si desfasurarea pe principii si criterii comerciale si concurentiale a activitatilor prestate;
    b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor;
    c) reflectarea costului efectiv al furnizarii/prestarii serviciilor in structura si nivelul tarifelor, al pretului biletelor sau al taxelor locale practicate;
    d) ajustarea periodica a preturilor, tarifelor si taxelor locale si reflectarea corespunzatoare in nivelul acestora a influentelor generate de majorarea in amonte a unor preturi si tarife;
    e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife, pretul biletelor sau taxe locale;
    f) acoperirea prin tarife, pretul biletelor si taxele locale cel putin a sumelor investite si a cheltuielilor curente de functionare si intretinere a serviciilor;
    g) calcularea, inregistrarea si recuperarea uzurii fizice si morale a mijloacelor fixe specifice infrastructurii edilitar-urbane aferente acestor servicii prin pret, tarif sau taxa in cazul gestiunii directe si prin redeventa in cazul gestiunii delegate.
    Art. 20
    (1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor de administrare a domeniului public si privat se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice, a legislatiei privind achizitiile publice de lucrari, bunuri si servicii si cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la calitatea si disciplina in constructii, urbanism si amenajarea teritoriului.
    (2) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
    a) alocatii de la bugetul local, in functie de natura si de modul de organizare si functionare a serviciului;
    b) credite bancare, interne sau externe, garantate de autoritatile administratiei publice locale sau de Guvern;
    c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
    d) taxe speciale instituite in conditiile legii;
    e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat public-privat;
    f) transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru obiectivele incluse in cadrul unor programe de investitii realizate cu sprijin financiar extern, la a caror finantare participa si Guvernul;
    g) venituri proprii ale operatorului;
    h) alte surse constituite potrivit legii.
    Art. 21
    (1) In cazul gestiunii delegate contractele vor prevedea sarcinile concrete ce revin, pe de o parte, autoritatilor administratiei publice locale si, pe de alta parte, operatorilor in ceea ce priveste finantarea si realizarea obiectivelor, respectiv a programelor de investitii.
    (2) Investitiile pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii edilitar-urbane care se realizeaza din fonduri proprii ale operatorilor raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului de delegare a gestiunii, daca la incheierea contractului nu s-a convenit altfel, si se vor amortiza de catre operator pe durata contractului; in contractul de delegare a gestiunii se va preciza modul de repartitie a bunurilor realizate la incetarea din orice cauza a contractului.

    SECTIUNEA a 4-a
    Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat

    Art. 22
    (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat trebuie sa posede capacitatea tehnica si organizatorica, dotarea si experienta manageriala necesare atat pentru gestiunea propriu-zisa a serviciilor, cat si pentru exploatarea si intretinerea infrastructurii edilitar-urbane aferente acestora.
    (2) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public beneficiaza de acelasi regim juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare si de forma de gestiune adoptata.
    (3) Atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public se face de catre autoritatile de reglementare locale infiintate si organizate de autoritatile administratiei publice locale.
    (4) Operatorii care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, au contracte de delegare a gestiunii legal incheiate vor depune documentatia de atestare/autorizare ca operator, urmand ca la contractul de delegare a gestiunii sa se anexeze un act aditional care va cuprinde obligatiile ce revin operatorilor, corespunzator prevederilor prezentei ordonante.
    Art. 23
    (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat infiintati de autoritatile administratiei publice locale, organizati ca regii autonome sau ca societati comerciale cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizati in conditiile legii.
    (2) Hotararea de privatizare apartine consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti si/sau asociatiilor intercomunale, dupa caz, in functie de apartenenta capitalului social si de subordonarea operatorilor ce urmeaza sa fie privatizati.
    (3) Privatizarea operatorilor subordonati autoritatilor administratiei publice locale, inclusiv vanzarea bunurilor apartinand domeniului privat al unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea operatorilor, in parte sau in totalitate, se face numai prin procedurile prevazute de lege; procedura de privatizare va fi stabilita prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, si va fi detaliata in documentele de privatizare.
    (4) Procedura de privatizare a operatorilor subordonati autoritatilor administratiei publice locale este insotita in mod obligatoriu de procedura de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, prin care ofertantului desemnat castigator al procedurii de privatizare i se atribuie si contractul de delegare a gestiunii.
    Art. 24
    (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze contractuale, in virtutea principiului liberei concurente pe piata serviciilor publice de gospodarie comunala.
    (2) Operatorul care furnizeaza/presteaza mai multe servicii in una sau mai multe unitati administrativ-teritoriale va tine evidente distincte, avand contabilitate separata pentru fiecare serviciu si/sau unitate administrativ-teritoriala.
    (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat, infiintati de autoritatile administratiei publice locale, pot fi de interes local sau judetean, in functie de subordonare si de limitele teritoriale de operare.
    Art. 25
    (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, inclusiv cei avand contracte de delegare a gestiunii in derulare, vor fi atestati in termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare si de forma de gestiune adoptata.
    (2) Operatorii care participa la licitatiile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat trebuie sa faca dovada experientei si capabilitatii tehnice si manageriale, a bonitatii si capacitatii financiare si sa prezinte garantii de participare la licitatie, in conformitate cu cerintele specifice prevazute in caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie sa aiba antecedente penale.
    Art. 26
    (1) Relatiile dintre operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat, cele dintre operatori si utilizatori, precum si relatiile cu alti agenti economici, indiferent de forma de proprietate si/sau de modul de organizare a acestora, sunt relatii comerciale, se vor desfasura numai pe baze contractuale si vor fi guvernate de principiul liberei concurente.
    (2) Sunt interzise orice intelegeri sau acorduri de asociere si orice practici concertate care conduc la accentuarea caracterului de monopol natural al unor servicii si la restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata serviciilor de administrare a domeniului public si privat.

    CAP. 3
    Drepturi si obligatii

    SECTIUNEA 1
    Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale

    Art. 27
    (1) Autoritatile administratiei publice locale actioneaza in numele si in interesul comunitatilor locale pe care le reprezinta si raspund fata de acestea pentru modul in care gestioneaza si administreaza infrastructura edilitar-urbana a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si pentru modul in care organizeaza, coordoneaza si controleaza serviciile de administrare a domeniului public si privat.
    (2) Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc strategia de dezvoltare si functionare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat, tinand seama de:
    a) planurile de urbanism si amenajarea teritoriului;
    b) programele de dezvoltare economico-sociala a unitatii administrativ-teritoriale;
    c) programele de mediu si reglementarile in vigoare cu privire la protectia si conservarea mediului;
    d) reglementarile in vigoare privind asigurarea sanatatii si igienei publice.
    (3) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor avea in vedere urmatoarele:
    a) orientarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat catre utilizatori;
    b) imbunatatirea calitatii mediului de viata natural si/sau construit;
    c) promovarea investitiilor in infrastructura edilitar-urbana a localitatilor;
    d) finantarea serviciilor in mod avantajos pentru utilizatori si atractiv pentru investitori;
    e) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, crearea unui mediu concurential, atragerea participarii capitalului privat, promovarea formelor de gestiune delegata;
    f) implementarea unor mecanisme de monitorizare a activitatii operatorilor, de evaluare comparativa a indicatorilor de performanta ai serviciilor si de atragere si participare a utilizatorilor la aceste procese;
    g) infiintarea si organizarea autoritatilor locale de reglementare, monitorizare si control al calitatii prestatiilor si instituirea unor mecanisme de corectie adecvate;
    h) promovarea metodelor moderne de management;
    i) promovarea profesionalismului si eticii profesionale prin asigurarea formarii si pregatirii profesionale continue a personalului care lucreaza in domeniu.
    Art. 28
    In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul conducerii si controlului serviciilor de administrare a domeniului public si privat autoritatile administratiei publice locale au initiativa, adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
    a) aprobarea programelor de reabilitare, dezvoltare si modernizare a infrastructurii edilitar-urbane existente, respectiv a programelor privind infiintarea, dobandirea sau punerea in valoare a unor noi bunuri proprietate publica si privata;
    b) aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate privind infiintarea, reabilitarea, extinderea si modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a localitatilor;
    c) coordonarea proiectarii si executiei obiectivelor din infrastructura edilitar-urbana in scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si cu programele de urbanism, amenajarea teritoriului si protectia mediului;
    d) coordonarea si/sau organizarea procedurilor de achizitii publice pentru proiectarea si executia obiectivelor din infrastructura edilitar-urbana;
    e) asocierea intercomunala in vederea realizarii si exploatarii in comun a unor obiective specifice infrastructurii edilitar-urbane;
    f) delegarea gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, precum si incredintarea administrarii bunurilor apartinand infrastructurii edilitar-urbane aferente serviciilor delegate;
    g) participarea cu capital social sau cu bunuri la infiintarea societatilor comerciale cu capital public si privat;
    h) contractarea sau garantarea imprumuturilor pentru finantarea programelor de investitii pentru infiintarea, extinderea, dezvoltarea, reabilitarea si/sau modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a localitatilor;
    i) elaborarea si aprobarea, in termen de 3 luni de la publicarea normelor-cadru si a regulamentelor-cadru, a normelor locale, a regulamentelor de serviciu si a regulamentelor de organizare si functionare a operatorilor furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat;
    j) aprobarea preturilor, tarifelor si taxelor pentru serviciile de administrare a domeniului public si privat.
    Art. 29
    (1) In exercitarea competentelor si responsabilitatilor ce le revin potrivit legii autoritatile administratiei publice locale vor urmari cu prioritate:
    a) gestionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat pe criterii de competitivitate si eficienta economica;
    b) promovarea dezvoltarii si reabilitarii infrastructurii edilitar-urbane;
    c) monitorizarea si controlul sistematic ale activitatii operatorilor si promovarea unor masuri adecvate in cazul in care serviciile prestate de acestia nu respecta nivelurile de servicii si indicatorii de performanta asumati;
    d) elaborarea si aprobarea indicatorilor de performanta ai serviciilor;
    e) informarea periodica si consultarea utilizatorilor cu privire la stabilirea politicilor si a strategiilor locale de organizare, gestionare si dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat, respectiv a infrastructurii edilitar-urbane, precum si asupra necesitatii de instituire a unor taxe locale;
    f) medierea conflictelor dintre utilizatori/beneficiari si operatorii prestatori de servicii, la cererea uneia dintre parti.
    (2) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale competente au obligatia de a verifica periodic urmatoarele:
    a) nivelurile de calitate a serviciilor furnizate/prestate si aplicarea penalitatilor prevazute in contractele de delegare a gestiunii pentru neindeplinirea acestora;
    b) mentinerea echilibrului contractual rezultat prin licitatie si stabilit prin regulamentul serviciilor de administrare a domeniului public si privat;
    c) asigurarea unor relatii echidistante si echilibrate intre operator si utilizatori;
    d) limitele minime si maxime ale profitului operatorului;
    e) clauzele de administrare, exploatare, intretinere si predare a bunurilor publice;
    f) respectarea programelor de restructurare in scopul limitarii efectelor sociale negative ale concedierilor de personal;
    g) independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale autoritatilor si institutiilor publice;
    h) responsabilitatea autoritatii publice pentru nerespectarea obligatiilor sale contractuale.
    Art. 30
    Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatori urmatoarele obligatii:
    a) sa asigure un tratament egal tuturor operatorilor si un mediu de afaceri concurential si transparent;
    b) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu precadere la acele informatii privind pregatirea ofertelor si participarea la licitatii;
    c) sa elaboreze, sa aprobe documentele necesare organizarii si desfasurarii procedurilor de delegare a gestiunii si de atribuire a contractelor si sa asigure procurarea acestora de catre ofertantii interesati;
    d) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si dispozitiile avand ca obiect serviciile de administrare a domeniului public si privat;
    e) sa stabileasca conditiile de asociere si parteneriat cu capitalul privat sau de participare la constituirea societatilor comerciale cu capital mixt, public si privat;
    f) sa atribuie contractele de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat numai in conformitate cu procedurile legale;
    g) sa respecte si sa isi indeplineasca obligatiile prevazute in contractele de delegare a gestiunii fata de operatorii prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat;
    h) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
    i) sa pastreze confidentialitatea, in conditiile legii, a informatiilor cu privire la activitatea operatorilor, altele decat cele publice.
    Art. 31
    Autoritatile administratiei publice locale au, in raport cu operatorii, urmatoarele drepturi:
    a) sa verifice, sa solicite refundamentarea si sa aprobe structura, nivelurile si ajustarile preturilor si tarifelor propuse de operatorul prestator de servicii;
    b) sa sanctioneze operatorul in cazul in care acesta nu respecta indicatorii de performanta si parametrii de eficienta la care s-a angajat prin contractul de delegare a gestiunii, cu exceptia situatiilor care nu se datoreaza operatorului de servicii;
    c) sa solicite comisiei de atestare, in cazuri deosebite, retragerea licentei si/sau autorizatiei operatorului care nu isi respecta obligatiile contractuale.
    Art. 32
    Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor administratiei publice locale, date in aplicarea prezentei ordonante, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instantelor de judecata, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Drepturile si obligatiile operatorilor

    Art. 33
    (1) Drepturile operatorilor prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat se inscriu in caietele de sarcini, in regulamentele serviciilor de administrare a domeniului public si privat si in contractele de delegare a gestiunii, urmarindu-se asigurarea si mentinerea echilibrului contractual pe toata durata de derulare a acestora.
    (2) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, indiferent de modul de organizare si/sau forma de proprietate, au calitatea de autoritati contractante si au obligatia de a efectua achizitii publice potrivit reglementarilor legale in vigoare.
    Art. 34
    (1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat au urmatoarele drepturi:
    a) sa incaseze contravaloarea serviciilor prestate corespunzator cantitatii si calitatii acestora;
    b) sa propuna autoritatilor de reglementare locale ajustarea periodica a preturilor si tarifelor in functie de influentele intervenite in costurile de operare, in baza unor formule de calcul aprobate de autoritatile administratiei publice locale.
    (2) Operatorii au dreptul sa sisteze furnizarea/prestarea serviciilor catre utilizatorii care nu si-au achitat contravaloarea facturilor, inclusiv majorarile de intarziere, in cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirarii termenului de plata.
    (3) Reluarea furnizarii/prestarii serviciului se va face in termen de maximum 3 zile lucratoare de la efectuarea platii; cheltuielile aferente suspendarii, respectiv reluarii furnizarii/prestarii serviciului vor fi suportate de utilizator.
    Art. 35
    (1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat au fata de utilizatori urmatoarele obligatii:
    a) sa presteze servicii utilizatorilor cu care au incheiat contracte de furnizare/prestare a serviciului;
    b) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor;
    c) sa deserveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizati/atestati, in conditiile prevazute in regulamentul de serviciu;
    d) sa respecte angajamentele luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele de sarcini sau conveniti prin contractele de delegare a gestiunii;
    e) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor, in conformitate cu clauzele contractului de delegare a gestiunii si cu prevederile legale in vigoare;
    f) sa puna in aplicare metode performante de management care sa conduca la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale prevazute de normele legale in vigoare pentru achizitiile publice de lucrari, bunuri si servicii.
    (2) Pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de performanta angajati prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor se vor prevedea penalitati; nivelul penalitatilor va fi precizat in mod obligatoriu in contractele de delegare a gestiunii si in regulamentele de servicii.
    (3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat au obligatia sa asigure finantarea pregatirii si perfectionarii profesionale a propriilor salariati.

    SECTIUNEA a 3-a
    Drepturile si obligatiile utilizatorilor

    Art. 36
    (1) Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat este garantat, in conditiile legii, tuturor utilizatorilor.
    (2) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat sunt:
    a) agenti economici;
    b) institutii publice;
    c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociatii de proprietari/locatari.
    Art. 37
    Pentru protejarea drepturilor utilizatorilor regulamentele serviciilor de administrare a domeniului public si privat trebuie sa contina prevederi referitoare la:
    a) accesul utilizatorilor la informatiile publice privind serviciile de administrare a domeniului public si privat;
    b) garantarea accesului si dreptul oricarui utilizator din aria de operare de a beneficia de serviciile de administrare a domeniului public si privat, in conditiile prevazute de regulamentele de serviciu specifice;
    c) obligatia autoritatilor administratiei publice locale de a aduce la cunostinta publica hotararile si deciziile cu privire la serviciile de administrare a domeniului public si privat;
    d) dreptul utilizatorilor de a contesta, in conditiile legii, prevederile adoptate.
    Art. 38
    (1) Utilizatorii au obligatia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare a serviciilor si prevederile regulamentelor serviciilor de administrare a domeniului public si privat si de a-si achita obligatiile de plata in conformitate cu prevederile acestora.
    (2) Persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de administrare a domeniului public sunt obligate sa achite sumele reprezentand contravaloarea serviciilor facturate, in termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
    (3) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), atrage majorari de intarziere egale cu cele stabilite pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora nu va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al operatorului.
    (4) Nerespectarea prevederilor regulamentelor serviciilor de administrare a domeniului public de catre utilizatori conduce la penalizarea acestora si, in anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat.

    CAP. 4
    Preturi, tarife si taxe

    Art. 39
    (1) Nivelul preturilor si/sau al tarifelor pentru plata serviciilor de administrare a domeniului public se fundamenteaza pe baza costurilor de productie si exploatare, a costurilor de intretinere si reparatii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, a ratelor pentru restituirea creditelor, a dobanzilor aferente imprumuturilor contractate, a obligatiilor ce deriva din contractul de delegare a gestiunii si include o cota pentru crearea resurselor necesare dezvoltarii si modernizarii infrastructurii edilitar-urbane, precum si profitul operatorului.
    (2) Aprobarea preturilor si/sau a tarifelor se face de catre consiliile locale, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu avizul autoritatilor de reglementare locale.
    (3) Cuantumul si regimul taxelor locale se stabilesc anual prin hotarari ale consiliilor locale, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    (4) Structura si nivelul preturilor, tarifelor si taxelor vor fi stabilite astfel incat:
    a) sa acopere costul efectiv al furnizarii/prestarii serviciilor;
    b) sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de intretinere si exploatare;
    c) sa descurajeze consumul excesiv si risipa;
    d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciilor si protectia mediului;
    e) sa incurajeze investitiile de capital;
    f) sa respecte autonomia financiara a operatorului.
    (5) Metodologia de fundamentare a nivelului preturilor si tarifelor, precum si cea de avizare si aprobare a acestora se vor stabili de catre autoritatea de reglementare locala, pe baza Metodologiei-cadru de fundamentare, avizare si aprobare a nivelului preturilor si tarifelor, aprobata prin hotarare a Guvernului.
    Art. 40
    (1) Aplicarea de catre operatori a preturilor si tarifelor avizate si aprobate conform art. 39 alin. (2) este obligatorie.
    (2) Preturile si tarifele avizate trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
    a) asigurarea furnizarii/prestarii serviciilor la nivelurile de calitate si indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale prin caietele de sarcini, regulamentele serviciilor si prin contractele de delegare a gestiunii, dupa caz;
    b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile furnizate/prestate pe perioada angajata si asigurarea unui echilibru intre riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
    c) asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, afectate serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
    Art. 41
    (1) In cazul organizarii si functionarii serviciilor in modalitatea gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale pot aproba finantarea dezvoltarii serviciilor din bugetele locale numai daca din studiile tehnico-economice realizate de organisme independente rezulta ca majoritatea utilizatorilor nu pot suporta majorarea tarifelor si/sau a preturilor corespunzator dezvoltarilor propuse.
    (2) Pentru mentinerea echilibrului contractual orice alocatie bugetara pentru dezvoltarea serviciilor si/sau a infrastructurii edilitar-urbane aferente va putea fi aprobata de consiliile locale si consiliile judetene numai daca determina o reducere, corespunzator alocatiei acordate, a tarifului/pretului si/sau o crestere a calitatii serviciilor, inclusiv prin reducerea timpului de punere in functiune a acestora.

    CAP. 5
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 42
    (1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    (2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul prestator de servicii de administrare a domeniului public si privat in cazul in care acesta nu furnizeaza/nu presteaza serviciile la nivelul indicatorilor de calitate si de eficienta stabiliti in contractul de delegare, prin:
    a) aplicarea unor penalizari corespunzatoare prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze deficientele constatate; penalizarile vor fi definite in contractul de delegare a gestiunii sau in regulamentele serviciilor;
    b) anularea licentei de operare prin decizie a autoritatii de reglementare locale;
    c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune si rezilierea contractului de delegare a gestiunii daca timp de 6 luni de la incheierea acestuia se constata incalcarea repetata a obligatiilor contractuale.
    Art. 43
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
    a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta fara detinerea atestarii/autorizarii legale sau fara contract de delegare a gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
    b) incredintarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat fara respectarea procedurilor legale sau unui operator neatestat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
    (2) Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor stabili faptele care constituie contraventii in domeniul serviciilor de administrare a domeniului public si privat, altele decat cele prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
    Art. 44
    Contraventiilor prevazute la art. 43 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu exceptia prevederilor art. 28.
    Art. 45
    Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite de ministrul administratiei publice, de primari, de presedintii consiliilor judetene si de imputernicitii acestora.

    CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 46
    Regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public si privat, Regulamentul-cadru de organizare si functionare a operatorilor furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat, Metodologia-cadru de fundamentare, avizare si aprobare a nivelului preturilor si tarifelor, precum si Contractul-cadru si Regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
    Art. 47
    (1) In vederea incheierii contractelor de delegare a gestiunii consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba, in termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, studiul de oportunitate pentru fundamentarea si stabilirea solutiilor optime de delegare a gestiunii serviciilor, precum si documentatia de delegare a gestiunii.
    (2) In cazul in care partile convin ca studiul de oportunitate sa fie intocmit de o firma de consultanta independenta, costul acestuia va fi suportat de investitorul interesat.
    (3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate in termen de 30 de zile de la aprobarea caietului de sarcini si a instructiunilor catre ofertanti privind organizarea si desfasurarea delegarii de gestiune.
    Art. 48
    (1) Contractele de concesiune a serviciilor de administrare a domeniului public, valabil incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, isi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
    (2) In cazul reorganizarii sau lichidarii judiciare a operatorilor cu capital privat ori mixt, public si privat, care au incheiat contracte de delegare a gestiunii in conditiile prezentei ordonante, consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor organiza noi licitatii in scopul desemnarii unui nou operator.
    Art. 49
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 50
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul administratiei publice,
                         Ionel Flesariu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 71/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 71 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu