ORDONANTA Nr. 71 din 29 august 2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a
domeniului public si privat de interes local
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 648 din 31 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.4 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea infiintarii,
organizarii, exploatarii, finantarii, monitorizarii si controlului functionarii
serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes
local, denumite in continuare servicii de administrare a domeniului public si
privat.
(2) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se organizeaza
si functioneaza cu respectarea urmatoarelor principii:
a) autonomiei locale;
b) descentralizarii serviciilor publice;
c) responsabilitatii si legalitatii;
d) corelarii cerintelor cu resursele;
e) dezvoltarii durabile;
f) asocierii intercomunale;
g) parteneriatului public-privat;
h) liberului acces la informatii si consultarea cetatenilor;
i) economiei de piata si eficientei economice.
(3) Prevederile prezentei ordonante se aplica tuturor serviciilor de
administrare a domeniului public si privat organizate in: comune, orase,
municipii, sectoarele municipiului Bucuresti, judete si/sau municipiul
Bucuresti, indiferent de marimea acestora.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, termenii si notiunile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) servicii de administrare a domeniului public si privat - totalitatea
actiunilor si activitatilor edilitar-gospodaresti prin care se asigura
administrarea, gestionarea si exploatarea bunurilor din domeniul public si
privat al unitatilor administrativ-teritoriale, altele decat cele date,
potrivit legii, in administrarea altor servicii publice locale;
b) domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale - totalitatea
bunurilor mobile si imobile aflate in proprietatea publica a unitatilor
administrativ-teritoriale, care, potrivit legii sau prin natura lor, sunt de uz
sau interes public local ori judetean, declarate ca atare prin hotarare a
consiliilor locale sau prin hotarare a consiliilor judetene si care nu au fost
declarate prin lege bunuri de uz sau interes public national;
c) domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale - totalitatea
bunurilor mobile si imobile, altele decat cele prevazute la lit. b), intrate in
proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale prin modalitatile prevazute
de lege si care nu fac parte din domeniul public al acestora;
d) activitati edilitar-gospodaresti - ansamblul actiunilor de utilitate si
interes public local sau judetean, desfasurate din initiativa si sub
organizarea autoritatilor administratiei publice locale, prin care se asigura,
intr-o conceptie unitara si coerenta, buna gospodarire si modernizarea
localitatilor, dezvoltarea durabila a acestora si a infrastructurii
edilitar-urbane, precum si conditii normale de munca, de viata si de locuire
pentru comunitatile locale;
e) infrastructura edilitar-urbana - ansamblul bunurilor mobile si imobile,
dobandite potrivit legii, constand din cladiri, constructii si instalatii
tehnologice, echipamente functionale, dotari specifice si mobilier urban,
inclusiv terenurile aferente, destinate desfasurarii unor activitati
edilitar-gospodaresti; infrastructura edilitar-urbana face parte din domeniul
public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale si este supusa
regimului juridic al proprietatii publice sau private, potrivit legii.
Art. 3
(1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat sunt destinate
satisfacerii unor nevoi ale comunitatilor locale, contribuie la ridicarea
gradului de civilizatie si confort al acestora si grupeaza activitati
edilitar-gospodaresti si actiuni de utilitate si interes public local avand ca
obiect:
a) construirea, modernizarea, exploatarea si intretinerea strazilor,
drumurilor, podurilor, viaductelor, a pasajelor rutiere si pietonale, subterane
si supraterane;
b) amenajarea si intretinerea zonelor vezi, a parcurilor si gradinilor
publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement si a terenurilor de
joaca pentru copii;
c) amenajarea, intretinerea si exploatarea lacurilor, a strandurilor si a
bazelor de odihna si tratament;
d) deratizarea si dezinsectia institutiilor publice, a locuintelor, a
spatiilor comerciale si de alimentatie publica, a unitatilor de service si
productie;
e) construirea, modernizarea, intretinerea, administrarea si exploatarea
pietelor agroalimentare, a bazarelor, targurilor si oboarelor;
f) organizarea si optimizarea circulatiei rutiere si pietonale;
g) instalarea, intretinerea si functionarea sistemelor de semnalizare si
dirijare a circulatiei urbane, in vederea asigurarii sigurantei traficului si
pentru fluidizarea acestuia;
h) indepartarea zapezii si preintampinarea formarii poleiului si a ghetii;
i) amenajarea, organizarea si exploatarea parcarilor, a locurilor publice
de afisaj si reclame, a panourilor publicitare, a mobilierului urban si
ambiental;
j) infiintarea, organizarea si exploatarea unor servicii de intretinere,
reparatii curente si reabilitare a fondului locativ aflat in proprietatea
unitatilor administrativ-teritoriale;
k) infiintarea, organizarea si exploatarea spalatoriilor si curatatoriilor
chimice, a atelierelor de reparatii auto etc.;
l) infiintarea, organizarea si exploatarea bailor publice, a salilor de
gimnastica si fizioterapie, a salilor si terenurilor de sport, a patinoarelor,
partiilor si instalatiilor de schi si transport pe cablu, a campingurilor;
m) organizarea si exploatarea activitatilor de coserit, ecarisaj,
administrarea cimitirelor si crematoriilor, a gradinilor botanice si/sau
zoologice, a WC-urilor publice;
n) infiintarea, organizarea, exploatarea si intretinerea retelelor de
iluminat public stradal si a iluminatului public pentru punerea in valoare a
edificiilor publice, a monumentelor arhitectonice si de arta, a spatiilor
publice si peisagistice.
(2) Persoanele fizice si/sau juridice, denumite in continuare utilizatori,
au acces liber si nediscriminatoriu, in conditiile legii, la serviciile de
administrare a domeniului public si privat organizate pe teritoriul unitatilor
administrativ-teritoriale in a caror raza isi au resedinta/sediul sau isi
desfasoara activitatea.
(3) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se realizeaza
si se gestioneaza prin intermediul unor furnizori/prestatori specializati,
denumiti in continuare operatori, atestati si autorizati in conditiile legii.
Art. 4
(1) Bunurile apartinand domeniului public al unitatilor
administrativ-teritoriale nu pot fi utilizate decat potrivit destinatiei pentru
care au fost create sau dobandite potrivit legii.
(2) Pe terenurile/spatiile apartinand domeniului public al unitatilor
administrativ-teritoriale este interzisa amplasarea constructiilor de orice
fel, cu exceptia celor necesare desfasurarii serviciului propriu-zis si a
retelelor publice tehnico-edilitare subterane si/sau supraterane.
Art. 5
Principalele activitati edilitar-gospodaresti, specifice serviciilor de
administrare a domeniului public si privat, desfasurate la nivelul comunelor,
oraselor, municipiilor, judetelor si municipiului Bucuresti, trebuie sa
asigure:
1. In domeniul asigurarii igienei si sanatatii publice:
a) curatarea strazilor, drumurilor, aleilor, pietelor si a celorlalte
locuri publice;
b) functionarea serviciului de ecarisaj;
c) combaterea insectelor daunatoare din zonele de agrement, parcurile,
gradinile publice si spatiile verzi intravilane;
d) organizarea si coordonarea actiunilor de deratizare, dezinsectie si
igienizare a locuintelor, a sediilor institutiilor publice, a spatiilor
comerciale, a depozitelor si a unitatilor industriale, precum si a altor spatii
publice;
e) curatarea si igienizarea lacurilor, asanarea, desecarea si amenajarea
terenurilor mlastinoase din perimetrul localitatilor;
f) igienizarea si regularizarea cursurilor de apa - izvoare, paraie, rauri
- din intravilanul localitatilor;
g) administrarea cimitirelor, a crematoriilor si a serviciilor de pompe
funebre;
h) corelarea si coordonarea serviciilor de salubritate cu actiunile si
activitatile privind protectia si conservarea mediului si protectia sanatatii publice,
desfasurate de alte autoritati publice.
2. In domeniul administrarii drumurilor si strazilor:
a) executarea lucrarilor de construire, modernizare si intretinere a
strazilor si a drumurilor, in stricta concordanta cu documentatiile de urbanism
si pe baza studiilor de circulatie si de trafic;
b) verificarea starii tehnice a strazilor, identificarea si localizarea
degradarilor produse in carosabil si remedierea operativa a acestora;
c) cresterea eficientei lucrarilor de construire, reabilitare si
intretinere a strazilor si a drumurilor, prin adoptarea unor solutii, materiale
si tehnologii performante;
d) organizarea fronturilor de lucru, semnalizarea corespunzatoare a
lucrarilor si adoptarea restrictiilor de circulatie necesare desfasurarii
traficului in conditii de siguranta pe toata durata executiei lucrarilor de
construire, modernizare si intretinere a strazilor;
e) evitarea si/sau limitarea deteriorarii domeniului public, determinata de
executia lucrarilor de constructii, precum si refacerea zonelor adiacente
afectate;
f) elaborarea, impreuna cu organele specializate ale Ministerului de
Interne, a studiilor de trafic, in concordanta cu planurile de urbanism si cu
programele de dezvoltare economico-sociala de perspectiva a localitatilor;
g) organizarea circulatiei rutiere in localitati si optimizarea traseelor
in functie de fluxurile de vehicule si pietoni, prin lucrari si amenajari
rutiere, instalatii de dirijare si semnalizare, amplasarea si montarea
indicatoarelor rutiere, a marcajelor si a altor instalatii de avertizare;
h) realizarea si intretinerea in perfecta stare de functionare a
instalatiilor de dirijare a circulatiei, a semafoarelor, a indicatoarelor
rutiere si a marcajelor;
i) perfectionarea si modernizarea mijloacelor de semnalizare si avertizare
rutiera si de dirijare a circulatiei;
j) amenajarea, intretinerea si exploatarea locurilor de parcare si afisaj
publicitar pe strazi si in alte locuri publice, in conditiile stabilite prin
planurile de urbanism si studiile de circulatie.
3. In sectorul administrarii domeniului public si privat:
a) dezvoltarea si amenajarea spatiilor publice in stransa concordanta cu
necesitatile comunitatilor locale si cu documentatiile de urbanism aprobate
potrivit legii;
b) amenajarea, intretinerea si infrumusetarea zonelor verzi, a parcurilor
si gradinilor publice, a locurilor de joaca pentru copii;
c) administrarea, inchirierea, intretinerea, repararea si reabilitarea
fondului locativ aflat in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale;
d) administrarea si exploatarea pietelor agroalimentare, a targurilor,
oboarelor si a bazarelor;
e) administrarea si exploatarea terenurilor si bazelor sportive, a salilor
de gimnastica, salilor de gimnastica medicala si fizioterapie, a patinoarelor
si instalatiilor de schi si transport pe cablu, a bazelor de odihna si agrement
din jurul localitatilor, a campingurilor etc.;
f) administrarea si exploatarea spatiilor publicitare si a panourilor de
afisaj si reclama;
g) administrarea si exploatarea bailor si WC-urilor publice;
h) conservarea, protejarea si extinderea fondului vegetal existent;
i) producerea materialului dendrofloricol necesar amenajarii, decorarii si
infrumusetarii zonelor verzi adiacente tramei stradale si a locurilor de
agrement;
j) intretinerea si exploatarea lacurilor de agrement, a strandurilor si a
celorlalte lacuri si balti apartinand domeniului public al localitatilor;
k) asanarea si amenajarea terenurilor mlastinoase din perimetrul
localitatilor, amenajarea si intretinerea cursurilor de apa ce traverseaza
localitatile, prin lucrari de indiguire, dirijare si asigurare a scurgerii
apei.
4. In domeniul iluminatului public:
a) organizarea iluminatului public stradal si ornamental al localitatilor
in conditii de eficienta si siguranta;
b) respectarea normelor tehnice referitoare la amplasarea instalatiilor de
iluminat si la nivelul de iluminare, tinandu-se seama de marimea si importanta
localitatilor, siguranta traficului si de normele de consum de energie
electrica aprobate potrivit legii;
c) controlul amplasarii si folosirii rationale a retelelor electrice de
iluminat public;
d) executarea lucrarilor de intretinere, modernizare si mentinere a
aspectului estetic si functional al retelelor si instalatiilor aferente.
CAP. 2
Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public si privat
SECTIUNEA 1
Infiintarea, organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor de
administrare a domeniului public si privat
Art. 6
(1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se infiinteaza
si se organizeaza, in conditiile prezentei ordonante, tinandu-se seama de
marimea, gradul de dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale
localitatilor si in raport cu starea dotarilor si echiparilor edilitar-urbane
existente si cu posibilitatile locale de finantare a functionarii, exploatarii
si dezvoltarii acestora.
(2) Infiintarea, organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor de
administrare a domeniului public si privat vor avea in vedere respectarea si
indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) securitatea serviciilor furnizate/prestate;
b) continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ si calitativ;
c) adaptabilitatea serviciilor la cerintele comunitatilor locale;
d) accesul liber la servicii si la informatiile referitoare la acestea;
e) tarifarea echitabila a serviciilor furnizate/prestate;
f) consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea si
functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
(3) Desfasurarea activitatilor edilitar-gospodaresti, specifice serviciilor
de administrare a domeniului public si privat, trebuie sa asigure:
a) satisfacerea cerintelor si nevoilor de utilitate publica ale
comunitatilor locale si cresterea calitatii vietii;
b) administrarea si gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a
unitatilor administrativ-teritoriale in interesul comunitatilor locale;
c) functionarea si exploatarea in conditii de siguranta, rentabilitate si
eficienta economica a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continua a standardelor si a indicatorilor de performanta ai
serviciilor prestate;
e) crearea, dezvoltarea si modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a
unitatilor administrativ-teritoriale, in corelare cu planurile si
documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice si aplicarea principiilor economiei
de piata si ale liberei concurente;
g) protejarea domeniului public si privat si punerea in valoare a acestuia;
h) protectia si conservarea mediului natural si construit, precum si a
monumentelor si siturilor istorice si arhitectonice, in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare;
i) protectia igienei si sanatatii publice, in conformitate cu
reglementarile specifice in vigoare.
Art. 7
(1) Infiintarea, organizarea, coordonarea si reglementarea serviciilor de
administrare a domeniului public si privat constituie dreptul exclusiv al
autoritatilor administratiei publice locale, iar monitorizarea si controlul
functionarii si gestionarii acestora intra in atributiile si responsabilitatea
exclusiva a acestor autoritati.
(2) Dobandirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, intretinerea si
administrarea bunurilor proprietate publica si privata specifice
infrastructurii edilitar-urbane a unitatilor administrativ-teritoriale sunt, de
asemenea, de competenta exclusiva a autoritatilor administratiei publice
locale.
Art. 8
(1) In cadrul aparatului propriu al consiliilor locale ale comunelor,
oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, al consiliilor
judetene si/sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti se pot
infiinta si organiza compartimente distincte, specializate, avand ca obiect de
activitate administrarea si exploatarea domeniului public si privat al
unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Compartimentul prevazut la alin. (1) va fi dimensionat in functie de
marimea unitatilor administrativ-teritoriale si va fi incadrat cu specialisti
in domeniul tehnic, financiar-contabil, drept administrativ si in alte ramuri
ale dreptului public.
(3) Sarcinile si functiile compartimentelor prevazute la alin. (1), prin
care se exercita competentele si atributiile autoritatilor administratiei
publice locale si se transpun in practica politicile si strategiile adoptate la
nivelul consiliilor locale, sunt urmatoarele:
a) inventarierea si evidenta bunurilor proprietate publica si privata a
unitatilor administrativ-teritoriale;
b) administrarea, gestionarea si exploatarea eficienta a domeniului public
si privat si a bunurilor specifice infrastructurii edilitar-urbane;
c) elaborarea politicilor si strategiilor cu privire la infiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor de administrare a domeniului public si
privat;
d) elaborarea programelor de dezvoltare si modernizare a infrastructurii
edilitar-urbane a localitatilor;
e) elaborarea normelor si regulamentelor locale privind administrarea,
gestionarea si exploatarea serviciilor de administrare a domeniului public si
privat de interes local.
Art. 9
(1) Serviciile de administrare a domeniului public si privat se infiinteaza
si se organizeaza in baza unor studii de fundamentare intocmite din initiativa
autoritatilor administratiei publice locale; studiile de fundamentare vor
analiza necesitatea si oportunitatea infiintarii serviciilor, vor evalua
indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a
serviciului si vor recomanda solutia optima privind modul de organizare si
gestionare a serviciilor.
(2) Infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de administrare a
domeniului public si privat se aproba, dupa dezbaterea publica a studiilor de
fundamentare si consultarea cetatenilor, prin hotarari ale consiliilor locale
comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale
consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz.
(3) In cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor, care implica mai
multe unitati administrativ-teritoriale, organizarea serviciilor se poate face,
in conditiile respectarii prevederilor alin. (1) si (2), prin asociere intercomunala.
Art. 10
(1) Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public si privat se
poate organiza in urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de administrare a domeniului
public si privat se face prin hotarari ale consiliilor locale comunale,
orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor
judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in
functie de specificul, volumul si natura bunurilor proprietate publica si
privata, de interesele actuale si de perspectiva ale unitatii
administrativ-teritoriale, precum si de numarul si marimea localitatilor
componente.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice
serviciilor de administrare a domeniului public si privat se organizeaza si se
desfasoara pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin
care se stabilesc nivelurile de calitate si indicatorii de performanta ai
serviciilor, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum si
modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor
furnizate/prestate.
(4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaboreaza si se
aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si
sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti in conformitate cu regulamentul-cadru al
serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobat prin
hotarare a Guvernului.
Art. 11
(1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
conducerea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii serviciilor de
administrare a domeniului public si privat, respectiv administrarea si
exploatarea infrastructurii aferente.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori
de servicii de administrare a domeniului public si privat, care pot fi:
a) compartimentele pentru administrarea domeniului public si privat,
organizate in cadrul aparatului propriu al consiliilor locale comunale,
orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, al
consiliilor judetene si/sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz;
b) unul sau mai multe servicii publice, specializate si autorizate conform
legii, avand personalitate juridica si buget propriu, organizate in subordinea
consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, a consiliilor judetene si/sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat mentionati la alin. (2) se organizeaza si
functioneaza potrivit unui regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul local, consiliul judetean si/sau de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pe baza regulamentului-cadru de organizare si functionare
a operatorilor serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
(1) In cazul gestiunii indirecte sau gestiunii delegate autoritatile
administratiei publice locale pot apela pentru realizarea serviciilor la unul
sau la mai multi operatori carora le incredinteaza, in totalitate sau numai in
parte, in baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile si responsabilitatile
proprii cu privire la gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum si la
administrarea si exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare
realizarii serviciilor.
(2) Gestiunea indirecta sau gestiunea delegata se realizeaza prin intermediul
unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului
public si privat, care pot fi:
a) societati comerciale pe actiuni cu capital al unitatilor
administrativ-teritoriale, infiintate de autoritatile administratiei publice locale;
b) societati comerciale pe actiuni cu capital privat, intern sau extern;
c) societati comerciale pe actiuni cu capital mixt, public si privat.
Art. 13
(1) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea
principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si al
confidentialitatii si cu respectarea prevederilor contractului-cadru de
delegare a gestiunii si ale regulamentului-cadru de delegare a gestiunii
serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobate prin
hotarare a Guvernului.
(2) Delegarea gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului
public si privat se poate realiza prin:
a) negociere directa, in cazul operatorilor cu capital al unitatilor
administrativ-teritoriale, infiintati de autoritatile administratiei publice
locale sau rezultati ca urmare a reorganizarii administrative din ratiuni
operationale si economico-financiare a serviciilor de administrare a domeniului
public si privat;
b) licitatie publica, in cazul operatorilor societatii comerciale cu
capital public, privat sau mixt.
(3) Daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea unui
castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este
aplicabila in continuare procedura negocierii directe.
(4) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai catre operatori atestati si
autorizati in conditiile legii.
(5) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau
partial, numai activitatile de operare propriu-zisa - gestiunea, administrarea,
exploatarea -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a
investitiilor din infrastructura edilitar-urbana a localitatilor, aferenta
serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
(6) In functie de regimul juridic ce urmeaza sa fie adoptat pentru
contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
a) contract de management;
b) contract de concesiune;
c) contract de inchiriere;
d) contract de locatie de gestiune;
e) contract de parteneriat public-privat.
(7) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit obligatoriu de
urmatoarele anexe:
a) caietul de sarcini;
b) regulamentul de serviciu;
c) inventarul bunurilor proprietate publica si privata, aferente
serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizarii
serviciului delegat.
(8) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a
domeniului public si privat va cuprinde in mod obligatoriu:
a) denumirea partilor contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) drepturile si obligatiile partilor;
e) programul lucrarilor de investitii (modernizari, extinderi, dezvoltari,
obiective noi) si al lucrarilor de intretinere, reparatii curente, reabilitari,
renovari;
f) sarcinile si responsabilitatile partilor cu privire la programele de
investitii si programele de reabilitari, reparatii si renovari;
g) indicatorii de performanta stabiliti prin caietul de sarcini si
regulamentul de serviciu privind calitatea si cantitatea serviciilor prestate
si modul de evaluare a acestora, conditii si garantii;
h) tarifele practicate si procedura de stabilire, ajustare, avizare si
aprobare a acestora;
i) modul de tarifare si incasare a contravalorii serviciilor
furnizate/prestate;
j) nivelul redeventelor;
k) raspunderea contractuala;
l) forta majora;
m) conditii de redefinire a clauzelor contractuale;
n) conditii privind transmiterea bunurilor la expirarea contractului;
o) clauze speciale privind mentinerea echilibrului contractual rezultat din
licitatie si de prevenire a coruptiei;
p) clauze de reziliere a contractului;
q) clauze privind administrarea patrimoniului public si privat incredintat;
r) clauze privind forta de munca;
s) alte clauze convenite, dupa caz.
(9) Prevederile alin. (1), (2), si (3) nu se aplica operatorilor care, la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, isi desfasoara activitatea in
baza unor contracte de delegare a gestiunii legal incheiate, precum si
operatorilor subordonati autoritatilor administratiei publice locale, care
rezulta printr-o reorganizare administrativa impusa de necesitatea cresterii
eficientei economice si a performantelor operationale.
(10) Exceptarea prevazuta la alin. (9) opereaza pana la expirarea sau
rezilierea contractului.
(11) Autoritatea administratiei publice locale semnatara a contractului de
delegare a gestiunii are dreptul de a organiza o noua licitatie publica in
toate cazurile in care, timp de 6 luni operatorul nu si-a indeplinit
obligatiile contractuale cu privire la calitatea serviciului si la
performantele economico-financiare asumate.
Art. 14
(1) Indiferent de forma de gestiune adoptata, in virtutea competentelor si
atributiilor ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice
locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de
dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
respectiv a programelor de dezvoltare a infrastructurii edilitar-urbane, precum
si dreptul si obligatia de a monitoriza si de a controla:
a) modul de respectare si de indeplinire de catre operatori a obligatiilor
contractuale asumate;
b) calitatea, cantitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate;
c) respectarea indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de
delegare a gestiunii;
d) respectarea procedurii de fundamentare, avizare si aprobare a preturilor
si tarifelor pentru serviciile de administrare a domeniului public si privat;
e) modul de administrare, exploatare, intretinere si mentinere in
functiune, dezvoltare si/sau modernizare a infrastructurii edilitar-urbane
incredintate prin contractul de delegare a gestiunii.
(2) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile propriu-zise de
gestiune, exploatare si functionare desfasurate/prestate in cadrul serviciilor
de administrare a domeniului public si privat constituie activitati relevante
si sunt supuse reglementarilor in vigoare privind achizitiile publice.
SECTIUNEA a 2-a
Asocierea intercomunala
Art. 15
(1) Autoritatile administratiei publice locale si operatorii
furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat
se pot asocia intre ele/ei sau cu terte persoane juridice, romane sau straine,
in vederea realizarii si/sau exploatarii in comun a unor obiective specifice
infrastructurii edilitar-urbane, cu respectarea prevederilor legale in vigoare
privind asocierea si libera concurenta.
(2) Asocierea sub orice forma a operatorilor, intre ei sau cu terte
persoane juridice, se aproba, cu avizul Consiliului Concurentei, prin hotarare
a consiliilor locale, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, a consiliilor judetene si/sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, care le coordoneaza activitatea, indiferent de forma de proprietate,
de organizare si de modalitatea de gestiune sub care isi desfasoara
activitatea.
Art. 16
(1) Asocierea se poate realiza in baza unui contract de asociere sau a unei
conventii civile, cu sau fara constituirea unor noi persoane juridice,
respectiv societati comerciale cu capital public si/sau mixt.
(2) Contractul de asociere va cuprinde:
a) denumirea partilor contractante;
b) obiectivele si activitatile edilitar-gospodaresti ce se vor realiza in
comun;
c) contributia si participarea fiecarei parti la realizarea obiectivelor si
activitatilor comune convenite;
d) conditiile de administrare a rezultatelor financiare ale activitatilor
desfasurate in comun;
e) clauze de incetare a asocierii si modalitati de impartire a rezultatelor
lichidarii asociatiei;
f) orice alte clauze necesare desfasurarii activitatii si indeplinirii
scopului asociatiei.
Art. 17
(1) In cazul grupurilor de unitati administrativ-teritoriale interesate de
realizarea si exploatarea in comun a unor obiective si/sau servicii de
administrare a domeniului public si privat, autoritatile administratiei publice
locale pot aproba infiintarea unor operatori de interes intercomunal, cu
parcurgerea urmatoarelor faze:
a) incheierea contractului de asociere intre unitatile
administrativ-teritoriale interesate, in baza hotararilor adoptate de
consiliile locale/judetene implicate; contractul va clarifica si va defini:
scopul asocierii, interesul comun, mijloacele materiale si financiare necesare
realizarii acestuia, contributia partilor, modul de organizare si functionare a
asociatiei: reprezentare, imputerniciri, mecanism decizional, ponderi in luarea
deciziilor si altele asemenea;
b) stabilirea elementelor necesare infiintarii noului operator care va
prelua in gestiune si administrare realizarea obiectivului, precum si
efectuarea serviciului de interes intercomunal: denumire, forma juridica,
statut, sediu social, capital subscris, conducere, structura organizatorica,
regulament de organizare si functionare si altele asemenea;
c) elaborarea, negocierea si incheierea contractului de delegare a
gestiunii si a anexelor la acesta intre noul operator de servicii de interes
intercomunal si autoritatile administratiei publice locale asociate: caiet de
sarcini, regulament de serviciu, inventarul bunurilor preluate in exploatare,
procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor si altele asemenea.
SECTIUNEA a 3-a
Finantarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat
Art. 18
(1) In functie de natura activitatii, serviciile de administrare a
domeniului public si privat pot fi servicii care desfasoara activitati de
natura economica si care se autofinanteaza sau servicii care desfasoara
activitati de natura institutional-administrativa ori sociala si care sunt
finantate prin alocatii bugetare.
(2) Finantarea cheltuielilor curente de functionare si exploatare ale
serviciilor de administrare a domeniului public si privat se asigura astfel:
a) din veniturile proprii ale operatorilor sau din bugetele locale ale
unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca serviciile de administrare
a domeniului public si privat sunt gestionate direct de autoritatile
administratiei publice locale;
b) din bugetele de venituri si cheltuieli ale operatorilor, daca serviciile
de administrare a domeniului public si privat sunt organizate si se realizeaza
prin delegare de gestiune.
(3) In cazul finantarii potrivit alin. (2) lit. b), in functie de natura si
de specificul activitatii edilitar-gospodaresti desfasurate/prestate si de
modul de organizare si subordonare al operatorului, se pot acorda in completare
subventii sau alocatii bugetare din bugetele locale.
Art. 19
Cheltuielile curente pentru asigurarea functionarii propriu-zise a
serviciilor de administrare a domeniului public si privat si
efectuarii/prestarii activitatilor edilitar-gospodaresti specifice acestora,
respectiv pentru intretinerea, reabilitarea si exploatarea infrastructurii
edilitar-urbane aferente, se asigura prin incasarea de la utilizatori, pe baza
tarifelor, preturilor sau taxelor locale legal aprobate, a unor sume reprezentand
contravaloarea serviciilor furnizate/prestate sau prin alocatii bugetare, cu
respectarea urmatoarelor conditii:
a) organizarea si desfasurarea pe principii si criterii comerciale si
concurentiale a activitatilor prestate;
b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor;
c) reflectarea costului efectiv al furnizarii/prestarii serviciilor in
structura si nivelul tarifelor, al pretului biletelor sau al taxelor locale
practicate;
d) ajustarea periodica a preturilor, tarifelor si taxelor locale si
reflectarea corespunzatoare in nivelul acestora a influentelor generate de
majorarea in amonte a unor preturi si tarife;
e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife, pretul biletelor sau
taxe locale;
f) acoperirea prin tarife, pretul biletelor si taxele locale cel putin a
sumelor investite si a cheltuielilor curente de functionare si intretinere a
serviciilor;
g) calcularea, inregistrarea si recuperarea uzurii fizice si morale a
mijloacelor fixe specifice infrastructurii edilitar-urbane aferente acestor
servicii prin pret, tarif sau taxa in cazul gestiunii directe si prin redeventa
in cazul gestiunii delegate.
Art. 20
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor de
administrare a domeniului public si privat se fac cu respectarea legislatiei in
vigoare privind initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor
publice, a legislatiei privind achizitiile publice de lucrari, bunuri si
servicii si cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la calitatea si
disciplina in constructii, urbanism si amenajarea teritoriului.
(2) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
a) alocatii de la bugetul local, in functie de natura si de modul de
organizare si functionare a serviciului;
b) credite bancare, interne sau externe, garantate de autoritatile
administratiei publice locale sau de Guvern;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bilaterale sau
multilaterale;
d) taxe speciale instituite in conditiile legii;
e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat
public-privat;
f) transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru
obiectivele incluse in cadrul unor programe de investitii realizate cu sprijin
financiar extern, la a caror finantare participa si Guvernul;
g) venituri proprii ale operatorului;
h) alte surse constituite potrivit legii.
Art. 21
(1) In cazul gestiunii delegate contractele vor prevedea sarcinile concrete
ce revin, pe de o parte, autoritatilor administratiei publice locale si, pe de
alta parte, operatorilor in ceea ce priveste finantarea si realizarea
obiectivelor, respectiv a programelor de investitii.
(2) Investitiile pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea
infrastructurii edilitar-urbane care se realizeaza din fonduri proprii ale
operatorilor raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului de
delegare a gestiunii, daca la incheierea contractului nu s-a convenit altfel,
si se vor amortiza de catre operator pe durata contractului; in contractul de
delegare a gestiunii se va preciza modul de repartitie a bunurilor realizate la
incetarea din orice cauza a contractului.
SECTIUNEA a 4-a
Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat
Art. 22
(1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat
trebuie sa posede capacitatea tehnica si organizatorica, dotarea si experienta
manageriala necesare atat pentru gestiunea propriu-zisa a serviciilor, cat si
pentru exploatarea si intretinerea infrastructurii edilitar-urbane aferente
acestora.
(2) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public beneficiaza de acelasi regim juridic, indiferent de forma de
proprietate, de modul de organizare si de forma de gestiune adoptata.
(3) Atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor
de administrare a domeniului public se face de catre autoritatile de
reglementare locale infiintate si organizate de autoritatile administratiei
publice locale.
(4) Operatorii care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, au
contracte de delegare a gestiunii legal incheiate vor depune documentatia de
atestare/autorizare ca operator, urmand ca la contractul de delegare a
gestiunii sa se anexeze un act aditional care va cuprinde obligatiile ce revin
operatorilor, corespunzator prevederilor prezentei ordonante.
Art. 23
(1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat infiintati de autoritatile administratiei publice
locale, organizati ca regii autonome sau ca societati comerciale cu capital al
unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizati in conditiile legii.
(2) Hotararea de privatizare apartine consiliilor locale ale comunelor,
oraselor, municipiilor, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliilor
judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti si/sau asociatiilor
intercomunale, dupa caz, in functie de apartenenta capitalului social si de
subordonarea operatorilor ce urmeaza sa fie privatizati.
(3) Privatizarea operatorilor subordonati autoritatilor administratiei
publice locale, inclusiv vanzarea bunurilor apartinand domeniului privat al
unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea operatorilor, in
parte sau in totalitate, se face numai prin procedurile prevazute de lege;
procedura de privatizare va fi stabilita prin hotarari ale consiliilor locale
comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale
consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, si va fi detaliata in documentele de privatizare.
(4) Procedura de privatizare a operatorilor subordonati autoritatilor
administratiei publice locale este insotita in mod obligatoriu de procedura de
delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
prin care ofertantului desemnat castigator al procedurii de privatizare i se
atribuie si contractul de delegare a gestiunii.
Art. 24
(1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat isi pot desfasura activitatea si in alte
localitati, pe baze contractuale, in virtutea principiului liberei concurente
pe piata serviciilor publice de gospodarie comunala.
(2) Operatorul care furnizeaza/presteaza mai multe servicii in una sau mai
multe unitati administrativ-teritoriale va tine evidente distincte, avand
contabilitate separata pentru fiecare serviciu si/sau unitate administrativ-teritoriala.
(3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat, infiintati de autoritatile administratiei publice
locale, pot fi de interes local sau judetean, in functie de subordonare si de
limitele teritoriale de operare.
Art. 25
(1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
inclusiv cei avand contracte de delegare a gestiunii in derulare, vor fi
atestati in termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare si de forma de
gestiune adoptata.
(2) Operatorii care participa la licitatiile organizate pentru atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului
public si privat trebuie sa faca dovada experientei si capabilitatii tehnice si
manageriale, a bonitatii si capacitatii financiare si sa prezinte garantii de
participare la licitatie, in conformitate cu cerintele specifice prevazute in
caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele
fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie sa aiba
antecedente penale.
Art. 26
(1) Relatiile dintre operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de
administrare a domeniului public si privat, cele dintre operatori si
utilizatori, precum si relatiile cu alti agenti economici, indiferent de forma
de proprietate si/sau de modul de organizare a acestora, sunt relatii
comerciale, se vor desfasura numai pe baze contractuale si vor fi guvernate de
principiul liberei concurente.
(2) Sunt interzise orice intelegeri sau acorduri de asociere si orice
practici concertate care conduc la accentuarea caracterului de monopol natural
al unor servicii si la restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei
pe piata serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
CAP. 3
Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale
Art. 27
(1) Autoritatile administratiei publice locale actioneaza in numele si in
interesul comunitatilor locale pe care le reprezinta si raspund fata de acestea
pentru modul in care gestioneaza si administreaza infrastructura
edilitar-urbana a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si pentru modul
in care organizeaza, coordoneaza si controleaza serviciile de administrare a
domeniului public si privat.
(2) Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc strategia de dezvoltare
si functionare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
tinand seama de:
a) planurile de urbanism si amenajarea teritoriului;
b) programele de dezvoltare economico-sociala a unitatii
administrativ-teritoriale;
c) programele de mediu si reglementarile in vigoare cu privire la protectia
si conservarea mediului;
d) reglementarile in vigoare privind asigurarea sanatatii si igienei
publice.
(3) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor avea in
vedere urmatoarele:
a) orientarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat
catre utilizatori;
b) imbunatatirea calitatii mediului de viata natural si/sau construit;
c) promovarea investitiilor in infrastructura edilitar-urbana a
localitatilor;
d) finantarea serviciilor in mod avantajos pentru utilizatori si atractiv
pentru investitori;
e) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, crearea unui mediu
concurential, atragerea participarii capitalului privat, promovarea formelor de
gestiune delegata;
f) implementarea unor mecanisme de monitorizare a activitatii operatorilor,
de evaluare comparativa a indicatorilor de performanta ai serviciilor si de
atragere si participare a utilizatorilor la aceste procese;
g) infiintarea si organizarea autoritatilor locale de reglementare,
monitorizare si control al calitatii prestatiilor si instituirea unor mecanisme
de corectie adecvate;
h) promovarea metodelor moderne de management;
i) promovarea profesionalismului si eticii profesionale prin asigurarea
formarii si pregatirii profesionale continue a personalului care lucreaza in
domeniu.
Art. 28
In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul conducerii si
controlului serviciilor de administrare a domeniului public si privat
autoritatile administratiei publice locale au initiativa, adopta hotarari sau
emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, dezvoltare si modernizare a
infrastructurii edilitar-urbane existente, respectiv a programelor privind
infiintarea, dobandirea sau punerea in valoare a unor noi bunuri proprietate
publica si privata;
b) aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate privind
infiintarea, reabilitarea, extinderea si modernizarea infrastructurii
edilitar-urbane a localitatilor;
c) coordonarea proiectarii si executiei obiectivelor din infrastructura
edilitar-urbana in scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara,
corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si cu
programele de urbanism, amenajarea teritoriului si protectia mediului;
d) coordonarea si/sau organizarea procedurilor de achizitii publice pentru
proiectarea si executia obiectivelor din infrastructura edilitar-urbana;
e) asocierea intercomunala in vederea realizarii si exploatarii in comun a
unor obiective specifice infrastructurii edilitar-urbane;
f) delegarea gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si
privat, precum si incredintarea administrarii bunurilor apartinand
infrastructurii edilitar-urbane aferente serviciilor delegate;
g) participarea cu capital social sau cu bunuri la infiintarea societatilor
comerciale cu capital public si privat;
h) contractarea sau garantarea imprumuturilor pentru finantarea programelor
de investitii pentru infiintarea, extinderea, dezvoltarea, reabilitarea si/sau
modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a localitatilor;
i) elaborarea si aprobarea, in termen de 3 luni de la publicarea
normelor-cadru si a regulamentelor-cadru, a normelor locale, a regulamentelor
de serviciu si a regulamentelor de organizare si functionare a operatorilor
furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat;
j) aprobarea preturilor, tarifelor si taxelor pentru serviciile de
administrare a domeniului public si privat.
Art. 29
(1) In exercitarea competentelor si responsabilitatilor ce le revin
potrivit legii autoritatile administratiei publice locale vor urmari cu
prioritate:
a) gestionarea serviciilor de administrare a domeniului public si privat pe
criterii de competitivitate si eficienta economica;
b) promovarea dezvoltarii si reabilitarii infrastructurii edilitar-urbane;
c) monitorizarea si controlul sistematic ale activitatii operatorilor si
promovarea unor masuri adecvate in cazul in care serviciile prestate de acestia
nu respecta nivelurile de servicii si indicatorii de performanta asumati;
d) elaborarea si aprobarea indicatorilor de performanta ai serviciilor;
e) informarea periodica si consultarea utilizatorilor cu privire la
stabilirea politicilor si a strategiilor locale de organizare, gestionare si
dezvoltare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
respectiv a infrastructurii edilitar-urbane, precum si asupra necesitatii de
instituire a unor taxe locale;
f) medierea conflictelor dintre utilizatori/beneficiari si operatorii
prestatori de servicii, la cererea uneia dintre parti.
(2) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
competente au obligatia de a verifica periodic urmatoarele:
a) nivelurile de calitate a serviciilor furnizate/prestate si aplicarea
penalitatilor prevazute in contractele de delegare a gestiunii pentru
neindeplinirea acestora;
b) mentinerea echilibrului contractual rezultat prin licitatie si stabilit
prin regulamentul serviciilor de administrare a domeniului public si privat;
c) asigurarea unor relatii echidistante si echilibrate intre operator si
utilizatori;
d) limitele minime si maxime ale profitului operatorului;
e) clauzele de administrare, exploatare, intretinere si predare a bunurilor
publice;
f) respectarea programelor de restructurare in scopul limitarii efectelor
sociale negative ale concedierilor de personal;
g) independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale
autoritatilor si institutiilor publice;
h) responsabilitatea autoritatii publice pentru nerespectarea obligatiilor
sale contractuale.
Art. 30
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatori urmatoarele
obligatii:
a) sa asigure un tratament egal tuturor operatorilor si un mediu de afaceri
concurential si transparent;
b) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu
precadere la acele informatii privind pregatirea ofertelor si participarea la
licitatii;
c) sa elaboreze, sa aprobe documentele necesare organizarii si desfasurarii
procedurilor de delegare a gestiunii si de atribuire a contractelor si sa
asigure procurarea acestora de catre ofertantii interesati;
d) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si
dispozitiile avand ca obiect serviciile de administrare a domeniului public si
privat;
e) sa stabileasca conditiile de asociere si parteneriat cu capitalul privat
sau de participare la constituirea societatilor comerciale cu capital mixt,
public si privat;
f) sa atribuie contractele de delegare a gestiunii serviciilor de
administrare a domeniului public si privat numai in conformitate cu procedurile
legale;
g) sa respecte si sa isi indeplineasca obligatiile prevazute in contractele
de delegare a gestiunii fata de operatorii prestatori de servicii de
administrare a domeniului public si privat;
h) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform
clauzelor contractuale;
i) sa pastreze confidentialitatea, in conditiile legii, a informatiilor cu
privire la activitatea operatorilor, altele decat cele publice.
Art. 31
Autoritatile administratiei publice locale au, in raport cu operatorii,
urmatoarele drepturi:
a) sa verifice, sa solicite refundamentarea si sa aprobe structura,
nivelurile si ajustarile preturilor si tarifelor propuse de operatorul
prestator de servicii;
b) sa sanctioneze operatorul in cazul in care acesta nu respecta
indicatorii de performanta si parametrii de eficienta la care s-a angajat prin
contractul de delegare a gestiunii, cu exceptia situatiilor care nu se
datoreaza operatorului de servicii;
c) sa solicite comisiei de atestare, in cazuri deosebite, retragerea
licentei si/sau autorizatiei operatorului care nu isi respecta obligatiile
contractuale.
Art. 32
Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor administratiei
publice locale, date in aplicarea prezentei ordonante, persoanele fizice sau
juridice interesate se pot adresa instantelor de judecata, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile operatorilor
Art. 33
(1) Drepturile operatorilor prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat se inscriu in caietele de sarcini, in regulamentele
serviciilor de administrare a domeniului public si privat si in contractele de
delegare a gestiunii, urmarindu-se asigurarea si mentinerea echilibrului
contractual pe toata durata de derulare a acestora.
(2) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat,
indiferent de modul de organizare si/sau forma de proprietate, au calitatea de
autoritati contractante si au obligatia de a efectua achizitii publice potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 34
(1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat au urmatoarele drepturi:
a) sa incaseze contravaloarea serviciilor prestate corespunzator cantitatii
si calitatii acestora;
b) sa propuna autoritatilor de reglementare locale ajustarea periodica a
preturilor si tarifelor in functie de influentele intervenite in costurile de
operare, in baza unor formule de calcul aprobate de autoritatile administratiei
publice locale.
(2) Operatorii au dreptul sa sisteze furnizarea/prestarea serviciilor catre
utilizatorii care nu si-au achitat contravaloarea facturilor, inclusiv
majorarile de intarziere, in cel mult 30 de zile calendaristice de la data
expirarii termenului de plata.
(3) Reluarea furnizarii/prestarii serviciului se va face in termen de
maximum 3 zile lucratoare de la efectuarea platii; cheltuielile aferente
suspendarii, respectiv reluarii furnizarii/prestarii serviciului vor fi
suportate de utilizator.
Art. 35
(1) Operatorii serviciilor de administrare a domeniului public si privat au
fata de utilizatori urmatoarele obligatii:
a) sa presteze servicii utilizatorilor cu care au incheiat contracte de
furnizare/prestare a serviciului;
b) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a
serviciilor;
c) sa deserveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au
fost autorizati/atestati, in conditiile prevazute in regulamentul de serviciu;
d) sa respecte angajamentele luate cu privire la indicatorii de performanta
stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele de sarcini
sau conveniti prin contractele de delegare a gestiunii;
e) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale informatiile
solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare verificarii si
evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor, in conformitate cu clauzele
contractului de delegare a gestiunii si cu prevederile legale in vigoare;
f) sa puna in aplicare metode performante de management care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale
prevazute de normele legale in vigoare pentru achizitiile publice de lucrari,
bunuri si servicii.
(2) Pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de performanta
angajati prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor se vor prevedea
penalitati; nivelul penalitatilor va fi precizat in mod obligatoriu in
contractele de delegare a gestiunii si in regulamentele de servicii.
(3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat au obligatia sa asigure finantarea pregatirii si
perfectionarii profesionale a propriilor salariati.
SECTIUNEA a 3-a
Drepturile si obligatiile utilizatorilor
Art. 36
(1) Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de administrare a
domeniului public si privat este garantat, in conditiile legii, tuturor
utilizatorilor.
(2) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor de administrare a
domeniului public si privat sunt:
a) agenti economici;
b) institutii publice;
c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociatii de
proprietari/locatari.
Art. 37
Pentru protejarea drepturilor utilizatorilor regulamentele serviciilor de
administrare a domeniului public si privat trebuie sa contina prevederi
referitoare la:
a) accesul utilizatorilor la informatiile publice privind serviciile de
administrare a domeniului public si privat;
b) garantarea accesului si dreptul oricarui utilizator din aria de operare
de a beneficia de serviciile de administrare a domeniului public si privat, in
conditiile prevazute de regulamentele de serviciu specifice;
c) obligatia autoritatilor administratiei publice locale de a aduce la
cunostinta publica hotararile si deciziile cu privire la serviciile de
administrare a domeniului public si privat;
d) dreptul utilizatorilor de a contesta, in conditiile legii, prevederile
adoptate.
Art. 38
(1) Utilizatorii au obligatia de a respecta clauzele contractului de
furnizare/prestare a serviciilor si prevederile regulamentelor serviciilor de
administrare a domeniului public si privat si de a-si achita obligatiile de
plata in conformitate cu prevederile acestora.
(2) Persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de
administrare a domeniului public sunt obligate sa achite sumele reprezentand
contravaloarea serviciilor facturate, in termen de 30 de zile calendaristice de
la data emiterii facturii.
(3) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului
prevazut la alin. (2), atrage majorari de intarziere egale cu cele stabilite
pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora
nu va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al operatorului.
(4) Nerespectarea prevederilor regulamentelor serviciilor de administrare a
domeniului public de catre utilizatori conduce la penalizarea acestora si, in
anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat.
CAP. 4
Preturi, tarife si taxe
Art. 39
(1) Nivelul preturilor si/sau al tarifelor pentru plata serviciilor de
administrare a domeniului public se fundamenteaza pe baza costurilor de
productie si exploatare, a costurilor de intretinere si reparatii, a
amortismentelor aferente capitalului imobilizat in active corporale si
necorporale, a ratelor pentru restituirea creditelor, a dobanzilor aferente
imprumuturilor contractate, a obligatiilor ce deriva din contractul de delegare
a gestiunii si include o cota pentru crearea resurselor necesare dezvoltarii si
modernizarii infrastructurii edilitar-urbane, precum si profitul operatorului.
(2) Aprobarea preturilor si/sau a tarifelor se face de catre consiliile
locale, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile
judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu
avizul autoritatilor de reglementare locale.
(3) Cuantumul si regimul taxelor locale se stabilesc anual prin hotarari
ale consiliilor locale, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(4) Structura si nivelul preturilor, tarifelor si taxelor vor fi stabilite
astfel incat:
a) sa acopere costul efectiv al furnizarii/prestarii serviciilor;
b) sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de
intretinere si exploatare;
c) sa descurajeze consumul excesiv si risipa;
d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciilor si protectia mediului;
e) sa incurajeze investitiile de capital;
f) sa respecte autonomia financiara a operatorului.
(5) Metodologia de fundamentare a nivelului preturilor si tarifelor, precum
si cea de avizare si aprobare a acestora se vor stabili de catre autoritatea de
reglementare locala, pe baza Metodologiei-cadru de fundamentare, avizare si
aprobare a nivelului preturilor si tarifelor, aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Art. 40
(1) Aplicarea de catre operatori a preturilor si tarifelor avizate si
aprobate conform art. 39 alin. (2) este obligatorie.
(2) Preturile si tarifele avizate trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
a) asigurarea furnizarii/prestarii serviciilor la nivelurile de calitate si
indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale prin caietele de
sarcini, regulamentele serviciilor si prin contractele de delegare a gestiunii,
dupa caz;
b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile
furnizate/prestate pe perioada angajata si asigurarea unui echilibru intre
riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
c) asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand
domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, afectate
serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
Art. 41
(1) In cazul organizarii si functionarii serviciilor in modalitatea
gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale pot aproba
finantarea dezvoltarii serviciilor din bugetele locale numai daca din studiile
tehnico-economice realizate de organisme independente rezulta ca majoritatea
utilizatorilor nu pot suporta majorarea tarifelor si/sau a preturilor
corespunzator dezvoltarilor propuse.
(2) Pentru mentinerea echilibrului contractual orice alocatie bugetara
pentru dezvoltarea serviciilor si/sau a infrastructurii edilitar-urbane
aferente va putea fi aprobata de consiliile locale si consiliile judetene numai
daca determina o reducere, corespunzator alocatiei acordate, a
tarifului/pretului si/sau o crestere a calitatii serviciilor, inclusiv prin
reducerea timpului de punere in functiune a acestora.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 42
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze
operatorul prestator de servicii de administrare a domeniului public si privat
in cazul in care acesta nu furnizeaza/nu presteaza serviciile la nivelul
indicatorilor de calitate si de eficienta stabiliti in contractul de delegare,
prin:
a) aplicarea unor penalizari corespunzatoare prejudiciilor aduse
utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze
deficientele constatate; penalizarile vor fi definite in contractul de delegare
a gestiunii sau in regulamentele serviciilor;
b) anularea licentei de operare prin decizie a autoritatii de reglementare
locale;
c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune si
rezilierea contractului de delegare a gestiunii daca timp de 6 luni de la
incheierea acestuia se constata incalcarea repetata a obligatiilor
contractuale.
Art. 43
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta
fara detinerea atestarii/autorizarii legale sau fara contract de delegare a
gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de
administrare a domeniului public si privat fara respectarea procedurilor legale
sau unui operator neatestat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la
500.000.000 lei.
(2) Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor stabili faptele care constituie
contraventii in domeniul serviciilor de administrare a domeniului public si
privat, altele decat cele prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
Art. 44
Contraventiilor prevazute la art. 43 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu exceptia prevederilor art.
28.
Art. 45
Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite de ministrul administratiei
publice, de primari, de presedintii consiliilor judetene si de imputernicitii
acestora.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
Regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public si
privat, Regulamentul-cadru de organizare si functionare a operatorilor
furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat,
Metodologia-cadru de fundamentare, avizare si aprobare a nivelului preturilor
si tarifelor, precum si Contractul-cadru si Regulamentul-cadru de delegare a
gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat vor fi
aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 47
(1) In vederea incheierii contractelor de delegare a gestiunii consiliile
locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti,
consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, vor aproba, in termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea
gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor
interesat, studiul de oportunitate pentru fundamentarea si stabilirea
solutiilor optime de delegare a gestiunii serviciilor, precum si documentatia
de delegare a gestiunii.
(2) In cazul in care partile convin ca studiul de oportunitate sa fie
intocmit de o firma de consultanta independenta, costul acestuia va fi suportat
de investitorul interesat.
(3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate in termen de 30 de
zile de la aprobarea caietului de sarcini si a instructiunilor catre ofertanti
privind organizarea si desfasurarea delegarii de gestiune.
Art. 48
(1) Contractele de concesiune a serviciilor de administrare a domeniului
public, valabil incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, isi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
(2) In cazul reorganizarii sau lichidarii judiciare a operatorilor cu
capital privat ori mixt, public si privat, care au incheiat contracte de
delegare a gestiunii in conditiile prezentei ordonante, consiliile locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti,
consiliile judetene si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, vor organiza noi licitatii in scopul desemnarii unui nou operator.
Art. 49
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 50
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat