PRECIZARI Nr. 4175/1 din 30 iunie 1993
cu privire la aplicarea taxei pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 21 iulie 1993
1. Dupa data de 1 iulie 1993, conturile 225 "Produse, lucrari si
servicii facturate" si 226 "Diferente de pret la produse, lucrari si
servicii facturate" vor fi mentinute in contabilitate numai pentru
produsele, lucrarile si serviciile facturate si neincasate la 30 iunie 1993.
In contabilitatea agentilor economici, lichidarea soldurilor conturilor 225
si 226 se va face pe masura incasarii facturilor emise pana la 30 iunie 1993,
efectuandu-se inregistrarile contabile utilizate pana in prezent, in
conformitate cu instructiunile de aplicare a planurilor de conturi, dupa care
functiunea acestor conturi inceteaza.
2. Pentru facturile emise, incasarea facturilor si descarcarea gestiunii de
produse finite, incepand cu data 1 iulie 1993, agentii economici vor efectua
urmatoarele operatiuni contabile:
a) La emiterea facturilor
400 = % - cu pretul de livrare al produselor,
(401) 600 lucrarilor si serviciilor facturate
(601) si taxa pe valoarea adaugata aferenta.
430.32
(430.35)
b) La incasarea facturilor
310 = 400 - cu pretul de livrare al produselor,
(300) lucrarilor si serviciilor facturate
si incasate, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata aferenta.
c) In cazul livrarilor cu plata in rate
430.35 = 430.32 - cu taxa pe valoarea adaugata devenita exigibila.
d) Descarcarea gestiunii cu valoarea produselor, lucrarilor si
serviciilor facturate
600 = % - cu valoarea produselor, lucrarilor si serviciilor facturate in
220 cursul lunii, la cost efectiv.
221
e) La sfarsitul lunii, stabilirea rezultatului aferent facturilor emise
600 = 750 - cu profitul sau pierderea realizata.
sau
750 = 600
3. Pentru determinarea profilului impozabil lunar se procedeaza astfel: a)
Se determina coeficientul mediu al rentabilitatii lunare, aferent facturilor
emise, dupa formula:
Profit rezultat din cont 600(601) la sfarsitul perioadei inregistrat
in credit cont 750, cumulat de la 1.07.1993
K = --------------------------------------------------------------- X 100
Rulaj creditor al contului 600 si/sau 601 (exclusiv pierderile),
cumulat de la 1.07.1993
b) Coeficientul astfel determinat se inmulteste cu valoarea facturilor
emise dupa 1 iulie 1993 si neincasate la finele perioadei (col. 4 din anexa nr.
1), obtinindu-se profitul sau pierderea aferenta facturilor emise si
neincasate.
c) Profitul aferent facturilor emise si neincasate se scade din profitul
contabil obtinut la sfarsitul fiecarei luni, rezultand profitul impozabil
aferent veniturilor incasate.
d) Rezultatul contabil inscris pe rd. 14 sau 15 din anexa nr. 2 se
influenteaza cu cheltuielile nedeductibile din punct de vedere fiscal (rd. 16),
obtinindu-se profitul impozabil (profit pe rd. 21).
4) Incepand cu data de 1 iulie 1993 se vor utiliza obligatoriu, de catre
toti agentii economici, indiferent daca sunt sau nu platitori de T.V.A.,
formularele comune sau specifice prevazute in Hotararea Guvernului nr.
768/1992. Formularele se procura de la directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
sau de la unitatile teritoriale care au atribuit codurile fiscale.
5) Agentii economici care au in dotare tehnica de calcul pentru prelucrarea
automata a datelor pot emite factura si celelalte documente prevazute in anexa
nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 768/1992, cu aprobarea si in conditiile
respectarii criteriilor ce trebuie avute in vedere la aprobarea, de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti, a utilizarii tehnicii de calcul.
In acest scop directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat vor putea atribui seria si limitele numerelor pentru
documentele cu regim special.
6) Referitor la aplicarea pct. 4 din Normele tehnice aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 4174/7 iunie 1993 si la ceilalti agenti economici
care erau platitori de I.C.M. (producatori, importatori, alimentatie publica,
servicii hoteliere), se va proceda la deducerea acestuia astfel:
- la unitatile producatoare, I.C.M.-ul cuprins in preturile cu ridicata ale
produselor finite aflate in stoc la 30 iunie 1993, prin articolul contabil:
221 = 220
- la importatorii directi, I.C.M.-ul cuprins in preturile de inregistrare
ale marfurilor aflate in stoc la data de 30 iunie 1993, prin articolul
contabil:
239 = 230
sau
231
- la unitatile de alimentatie publica, I.C.M.-ul cuprins in pretul cu
ridicata, prin articolul contabil:
430.34 = 230
sau
231
iar I.C.M.-ul aferent adaosului comercial, prin articolul contabil:
239 = 231
7. Corectarea erorilor cuprinse in facturi, avize de insotire a marfii si
chitante fiscale se efectueaza astfel:
- atunci cand documentele nu au parasit unitatea, acestea se anuleaza si se
emit noi documente;
- atunci cand documentele au iesit din unitate, corectarea erorilor se
efectueaza prin emiterea unei noi facturi sau altui document inlocuitor cu
semnul minus sau in rosu si concomitent se va emite un nou document corect.
Documentul de corectare va fi atasat la documentul corect intocmit.
8. Pe versoul documentelor de insotire a marfii (facturi, avize) se va
inscrie cu cerneala sau pasta mentiunea: "expedierea s-a efectuat in
prezenta noastra la data de ........... ora ...........".
Aceasta mentiune va fi certificata de catre persoana imputernicita din
cadrul unitatii.
9. Produsele si marfurile expediate catre clienti vor fi insotite, de
regula, de factura conform legii. In cazuri exceptionale, pentru insotirea
produselor sau marfurilor expediate catre clienti se va putea utiliza avizul
de insotire a marfii. In aceasta situatie, avizul va purta mentiunea:
"urmeaza factura .......".
Avizul de insotire a marfii se va intocmi in 3 exemplare, din care, un
exemplar ramane la cotorul carnetului.
Pana la tiparirea acestor documente in 3 exemplare se va introduce o fila
alba intre cele 2 exemplare existente in actualele carnete.
In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi unitati
patrimoniale dispersate teritorial, avizul de insotire a marfii va purta mentiunea
"fara factura".
10. La solicitarea clientilor, vanzatorii sau prestatorii inregistrati ca
platitori de T.V.A., scutiti de obligatia emiterii unei facturi potrivit art.
25 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, sunt obligati sa emita chitanta fiscala.
11. Documentele financiar-contabile tipizate, comune sau specifice,
necuprinse in anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 768/1992 si care
nu au legatura cu T.V.A., se vor utiliza in continuare in conditiile prevazute
de normele legale.
12. Institutiile publice si agentii economici scutiti sau neplatitori de
T.V.A. conform legii vor inregistra T.V.A. inscrisa in facturile de cumparare a
bunurilor materiale stocate (mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale,
marfuri etc.) in costul de achizitie al bunurilor respective.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor consumate
pentru necesitatile proprii ale acestor unitati (energie electrica, gaze
naturale, apa, telefon, rechizite etc.) se include pe cheltuieli, impreuna cu
pretul acestora achitat furnizorilor.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
SITUATIA
facturilor emise dupa 1 iulie 1993 si neincasate pe luna .........anul ........
- mii lei-
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Factura Valoare facturi emise T.V.A. Valoare facturi
crt. nr. data si neincasate aferenta fara T.V.A.
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
SOCIETATEA COMERCIALA.........................
SEDIUL .......................................
..............................................
CODUL FISCAL .................................
SITUATIA*)
calculului impozitului pe profit la data de ...........
- mii lei -
------------------------------------------------------------------------------
Realizat:
Nr. Denumirea indicatorului
crt. Nr. -----------------
rd. lunar cumulat de
la
inceputul
anului
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
------------------------------------------------------------------------------
1. Venituri totale (rd. 02+03+04+05), din care: 01
- venituri din activitatea de baza 02
- venituri din alte activitati 03
- venituri financiare 04
- alte venituri 05
2. Cheltuieli totale (rd. 07+08), din care: 06
- cheltuieli evidentiate in costuri sau in
cele de circulatie 07
- cheltuieli suportate de venituri 08
3. Impozit pe circulatia marfurilor si accize 09
4. Rezultate financiare Profit rd. 01-(06+09) 10
contabile aferente perioadei -----------------------------------------
Pierdere rd. 06-(01+09) 11
5. Profit (pierdere) aferent Profit 12
facturilor neincasate (determinat --------------------------------------
potrivit pct. 3 lit. b) din Pierdere 13
precizari)
6. Rezultat aferent veniturilor Profit (rd. 10-12) 14
incasate -----------------------------------------
Pierdere (rd. 11-13) 15
7. Cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal
(rd. 17+18+19+20), din care: 16
- depasirea cheltuielilor de protocol, reclama si
publicitate 17
- depasirea cheltuielilor de deplasare 18
- amenzi si penalitati neimputabile platite 19
- alte cheltuieli nedeductibile (depasire cheltuieli
actiuni sociale, impozit suplimentar pentru plata
salariilor peste limitele legale, lipsuri in
gestiune neimputabile, perisabilitati peste
limitele legale etc.) 20
8. Profit impozabil (rd. 14+16) 21
9. Impozit pe profit 22
*) Sta la baza calculului profitului impozabil, se anexeaza la dispozitia
de plata prin care se face virarea impozitului de profit si inlocuieste
"Declaratia privind impozitul pe profit pentru persoane juridice",
utilizata pana la introducerea taxei pe valoarea adaugata.