REGULAMENT Nr. 11 din 29 septembrie 2005
privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a
Romaniei
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 882 din 30 septembrie 2005

In temeiul art. 29 si 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii
Nationale a Romaniei, al Ordinului ministrului finantelor publice nr.
1.408/2005 si al Conventiei Ministerului Finantelor Publice - Bancii Nationale
a Romaniei nr. 184.575/13 din 23 septembrie 2005,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste:
a) termenii si procedurile privind plasarea prin Banca Nationala a Romaniei
a titlurilor de stat emise de Ministerul Finantelor Publice in forma
dematerializata, in moneda nationala sau in valuta, pe piata interna;
b) conditiile privind accesul participantilor pe piata primara in calitate
de dealeri primari;
c) drepturile si obligatiile ce revin dealerilor primari, precum si orice
alte conditii, modalitati, proceduri cu privire la organizarea si derularea
activitatii pe aceasta piata.
CAP. 2
Piata primara a titlurilor de stat
Art. 2
(1) Banca Nationala a Romaniei organizeaza si conduce activitatea de
plasare/vanzare a emisiunilor de titluri de stat, in conformitate cu
prevederile prezentului regulament si cu respectarea principiilor referitoare
la:
a) transparenta pietei si a conditiilor de acces;
b) metodele si procedurile folosite in derularea operatiunilor de vanzare a
emisiunilor de titluri de stat;
c) protectia investitorilor;
d) tratamentul nediscriminatoriu al participantilor.
(2) Vanzarea prin licitatie sau subscriptie publica a titlurilor de stat,
in conditiile prezentului regulament, se realizeaza de catre Banca Nationala a
Romaniei, in calitate de agent al Ministerului Finantelor Publice.
(3) Data si locul desfasurarii licitatiei sau subscriptiei publice, precum
si elementele de identificare ale emisiunii ce urmeaza a fi plasata sunt
stabilite de Ministerul Finantelor Publice prin prospectul de emisiune si sunt
facute publice de Banca Nationala a Romaniei.
(4) Ministerul Finantelor Publice isi rezerva dreptul ca suma imprumutata
aferenta unei serii sa fie majorata, micsorata sau anulata, in functie de
necesitatile de finantare si/sau de nivelul randamentului rezultat in urma
licitatiei.
Art. 3
(1) Participanti pe piata primara a titlurilor de stat in calitate de
dealeri primari pot fi:
a) institutii de credit, asa cum sunt definite la art. 1 alin. 2 lit. a)
din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, republicata, care sunt
autorizate de Banca Nationala a Romaniei;
b) societati de servicii de investitii financiare, asa cum sunt definite la
art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si
completarile ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare;
c) institutiile echivalente celor prevazute la lit. a) si b), autorizate in
statele membre ale Uniunii Europene si/sau in celelalte state apartinand
Spatiului Economic European.
(2) Persoanele fizice si persoanele juridice, rezidente sau nerezidente,
altele decat cele mentionate la alin. (1), pot sa desfasoare operatiuni pe
piata primara a titlurilor de stat numai prin intermediul unui dealer primar.
Art. 4
Conditii de acces pe piata primara a titlurilor de stat pentru dealerii
primari:
1. existenta unei autorizatii in baza careia poate presta urmatoarele
servicii:
a) tranzactionarea titlurilor de stat in cont propriu si/sau in contul
clientilor;
b) intermedierea in oferta de titluri de stat prin subscrierea si
plasamentul acestora;
c) pastrarea in custodie si administrarea titlurilor de stat;
2. indeplinirea criteriilor de acces stabilite prin regulile sistemului de
depozitare si decontare a titlurilor de stat SaFIR;
3. existenta unei structuri organizatorice distincte, spatii specifice
necesare derularii operatiunilor cu titluri de stat, dotari tehnice pentru
activitati de tranzactionare si custodie;
4. reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clientii, a
mijloacelor de evidenta a detinerilor clientilor, precum si a procedurilor privind
controlul intern al activitatii cu titluri de stat;
5. institutiile prevazute la art. 3 trebuie sa faca dovada unui nivel de
performanta financiara cotat de una dintre agentiile de specialitate (Fitch
Ratings, Moody's sau Standard & Poor's) cu risc investitional scazut.
Art. 5
(1) Institutiile solicitante trebuie sa depuna la Banca Nationala a
Romaniei o cerere in vederea dobandirii calitatii de dealer primar, impreuna cu
documentatia din care sa rezulte indeplinirea conditiilor de acces. In termen
de 30 de zile Banca Nationala a Romaniei va aproba cererea sau o va respinge
motivat, cu notificarea institutiei solicitante.
(2) Banca Nationala a Romaniei aproba cererile de acces cu consultarea
autoritatii de supraveghere competente.
(3) Dealerul primar poate cere retragerea dreptului de acces pe piata, caz
in care retragerea dreptului de acces produce efecte incepand cu ziua bancara
urmatoare datei la care decizia Bancii Nationale a Romaniei a fost comunicata
dealerului primar. Banca Nationala a Romaniei va aduce de indata la cunostinta
participantilor, precum si Ministerului Finantelor Publice si autoritatii de
supraveghere competente decizia sa, prin orice mijloace.
Art. 6
Dealerii primari au urmatoarele obligatii:
1. sa depuna oferte de cumparare in nume propriu si/sau in numele
clientilor intr-un cuantum de minimum 10% din valoarea anuntata pentru fiecare
serie, conform prospectului de emisiune;
2. sa adjudece in nume propriu minimum 1% din totalul valorii adjudecate aferente
emisiunilor de titluri de stat plasate in ultimele 12 luni, in moneda nationala
si/sau in valuta. Pentru emisiunile in valuta calculele se vor efectua la
cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil in ziua decontarii emisiunii
respective;
3. sa mentina in evidentele proprii conturi de custodie pentru clienti;
4. sa detina la final de trimestru un volum de titluri de stat
achizitionate in nume propriu intr-un cuantum de maximum 20% din emisiunile
adjudecate in trimestrul respectiv si existente in circulatie. Pentru
emisiunile in valuta calculele se efectueaza la cursul Bancii Nationale a
Romaniei valabil in ultima zi a trimestrului supus analizei.
Art. 7
In caz de fuziune in care este implicat cel putin un dealer primar, Banca
Nationala a Romaniei va analiza indeplinirea conditiilor de acces pe piata
primara de catre noua institutie.
Art. 8
Dealerii primari au obligatia de a prezenta Bancii Nationale a Romaniei
orice informatii si/sau documente solicitate, in legatura cu activitatea
derulata pe aceasta piata.
CAP. 3
Plasarea titlurilor de stat pe piata primara
Art. 9
Organizarea licitatiilor si a subscriptiilor publice se face de catre o
comisie alcatuita din reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei si ai Ministerului
Finantelor Publice, astfel: presedinte si secretar numiti de Banca Nationala a
Romaniei si cel putin 2 membri specialisti, dintre care unul este numit de
Ministerul Finantelor Publice.
Art. 10
Presedintele si reprezentantul Ministerului Finantelor Publice verifica
modul de adjudecare, semneaza procesul-verbal si comunicatul oficial de
inchidere a licitatiei sau subscriptiei publice.
Art. 11
Secretarul comisiei impreuna cu membrii acesteia deruleaza toate
operatiunile specifice legate de deschiderea, desfasurarea si stabilirea
rezultatului licitatiei sau subscriptiei publice, intocmeste procesul-verbal si
comunicatul oficial; semneaza impreuna cu membrii specialisti procesul-verbal
si comunicatul oficial.
SECTIUNEA 1
Licitatia
Art. 12
Dealerii primari trebuie sa depuna oferte de cumparare in cont propriu si
in contul clientilor lor in ziua desfasurarii licitatiei, pana la ora 12,00,
daca nu se specifica altfel in documentele de lansare a emisiunii.
Art. 13
(1) Oferta de cumparare prin licitatie cuprinde obligatoriu urmatoarele:
- emisiunea pentru care este prezentata oferta;
- data completarii;
- data licitatiei;
- valoarea totala si rata dobanzii licitate;
- defalcarea sumei totale licitate in suma solicitata in cont propriu si
suma solicitata in contul clientilor;
- elementele de identificare a dealerului primar, denumirea si sediul
social, semnaturile autorizate si stampila oficiala etc.;
- numarul contului curent si numarul contului de evidenta a titlurilor de
stat.
(2) Ofertele se transmit in plic sigilat care va purta stampila si antetul
participantilor. Secretarul Comisiei de licitatie elibereaza o adeverinta care
atesta primirea plicului.
(3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitati
considerate acceptabile de catre administratorul de piata (telex, cifrat,
SWIFT, sistem electronic etc.), in acest caz procedura de licitatie urmand a fi
prezentata in reglementari specifice.
Art. 14
(1) Ofertele de cumparare depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
(2) Numarul maxim de transe de pret se stabileste de Ministerul Finantelor
Publice si se anunta prin prospectul de emisiune al seriei respective.
Art. 15
(1) Sedinta de licitatie incepe la ora 13,00, daca nu se specifica altfel
in documentele de lansare a emisiunii, prin deschiderea de catre secretarul
comisiei, in prezenta celorlalti membri, a plicurilor continand ofertele de
cumparare ale participantilor la licitatie.
(2) Membrii comisiei verifica respectarea conditiilor prevazute la art. 13.
(3) Ofertele de cumparare care nu indeplinesc conditiile stabilite prin
prezentul regulament sunt respinse.
(4) Presedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar,
rectificarea pe loc a erorilor de forma si validarea ofertei. Acordul
dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu conditia confirmarii in
scris in cursul sedintei de licitatie.
Art. 16
(1) Secretarul comisiei, impreuna cu membrii specialisti, intocmeste
centralizatorul ofertelor de cumparare si, in baza grilei de cotare, determina
nivelul la care cererea cumulata crescator din punctul de vedere al ratei
dobanzii sau cumulata descrescator din punctul de vedere al pretului satisface
oferta anuntata de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Totodata se va stabili valoarea emisiunii oferite ce si-a gasit
contrapartida in cerere si pretul sau rata dobanzii maxime, minime si medii la
care au fost adjudecate ofertele de cumparare.
(3) In situatia in care intreaga emisiune a fost vanduta, iar la nivelul
marginal (nivelul pretului minim, respectiv al ratei dobanzii maxime acceptate)
sunt mai multe oferte de cumparare ce nu pot fi satisfacute integral, si Ministerul
Finantelor Publice nu majoreaza valoarea emisiunii pana la concurenta
executarii integrale a nivelului marginal, se aplica principiul
proportionalitatii, fiecare primind valoarea rezultata. Toate valorile sunt
rotunjite pana la cea mai apropiata valoare divizibila cu valoarea nominala a
unui titlu de stat.
Art. 17
(1) Metodele folosite pentru determinarea pretului sunt metoda pretului
multiplu si metoda pretului uniform.
(2) Metoda pretului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele adjudecate la pretul sau rata dobanzii pe care fiecare dintre
ofertantii castigatori l-a oferit, pana la adjudecarea emisiunii. In baza
ofertelor de cumparare adjudecate la preturi sau rate ale dobanzii diferite se
calculeaza un pret sau o rata a dobanzii medii de adjudecare.
(3) Metoda pretului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele adjudecate la cel mai scazut pret sau rata dobanzii cea mai ridicata,
care au fost acceptate pentru adjudecarea emisiunii.
Art. 18
(1) Ofertele de cumparare prin licitatie pot fi oferte de cumparare
competitive (concurentiale) si oferte de cumparare necompetitive
(neconcurentiale).
(2) Ofertele de cumparare, indiferent de tipul acestora, trebuie sa indice
o valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.
Art. 19
Oferta de cumparare competitiva este oferta prin care participantul indica,
pe langa valoarea pe care doreste sa o adjudece, si pretul maxim (exprimat ca
rata minima a dobanzii) pe care este dispus sa il plateasca.
Art. 20
(1) Oferta de cumparare necompetitiva este oferta prin care participantul
indica numai valoarea pe care doreste sa o adjudece.
(2) Ofertele de cumparare necompetitive sunt executate cu prioritate,
astfel:
a) la pretul mediu ponderat sau rata medie ponderata a dobanzii ofertelor
de cumparare competitive acceptate in licitatiile adjudecate pe baza metodei
pretului multiplu;
b) la pretul final sau rata dobanzii finale a licitatiilor adjudecate pe
baza metodei pretului uniform.
(3) Ministerul Finantelor Publice stabileste prin prospectul de emisiune:
a) categoriile de investitori care pot depune oferte de cumparare
necompetitive;
b) limita maxima privind ponderea ofertelor de cumparare necompetitive in
valoarea totala a emisiunii; si/sau
c) limite minime si/sau maxime pentru valoarea unei oferte de cumparare
necompetitive.
(4) In cazul in care ofertele necompetitive depasesc valoarea maxima admisa
din total emisiune, alocarea va fi efectuata aplicandu-se principiul
proportionalitatii.
SECTIUNEA a 2-a
Subscriptia publica
Art. 21
(1) Dealerii primari trebuie sa depuna oferte de cumparare in contul lor si
in cel al clientilor lor pana la subscrierea integrala a emisiunii sau pana la
ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere, daca nu se specifica
altfel in documentele de lansare a emisiunii.
(2) Data la care se inchide oferta de subscriere este considerata a fi data
vanzarii.
Art. 22
(1) Oferta de cumparare prin subscriptie publica cuprinde obligatoriu
urmatoarele:
- emisiunea pentru care este prezentata oferta;
- data completarii;
- valoarea totala subscrisa;
- defalcarea sumei totale subscrise in suma solicitata in cont propriu si
in contul clientilor;
- elemente de identificare a dealerului primar, denumirea si sediul social,
semnaturile autorizate si stampila oficiala etc.;
- numarul contului curent si numarul contului de evidenta a titlurilor de
stat.
(2) Ofertele de subscriere se transmit in plic sigilat care va purta
stampila si antetul dealerilor primari. Secretarul Comisiei de subscriptie
elibereaza o adeverinta care atesta primirea plicului.
(3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitati
considerate acceptabile de catre administratorul de piata (telex cifrat, SWIFT,
sistem electronic etc.), in acest caz procedura de subscriptie urmand a fi
prezentata in reglementari specifice.
Art. 23
(1) Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
(2) Ofertele de cumparare trebuie sa indice o valoare care sa fie multiplu
al valorii nominale a unui titlu de stat.
Art. 24
(1) Sedinta de subscriptie incepe la ora 13,00 in ultima zi a perioadei de
subscriere, prin deschiderea de catre secretarul comisiei, in prezenta
celorlalti membri, a plicurilor continand ofertele de cumparare ale
participantilor, daca nu se specifica altfel in documentele de lansare a
emisiunii.
(2) Membrii comisiei verifica respectarea conditiilor prevazute la art. 22.
(3) Ofertele de cumparare care nu indeplinesc conditiile stabilite prin
prezentul regulament sunt respinse.
(4) Presedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar,
rectificarea pe loc a erorilor de forma si validarea ofertei. Acordul
dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu conditia confirmarii in
scris in cursul sedintei de subscriere.
Art. 25
(1) Secretarul comisiei impreuna cu membrii specialisti intocmesc
centralizatorul ofertelor de cumparare.
(2) In situatia in care cererile depasesc valoarea emisiunii, toate
cererile vor fi acceptate proportional sau, cu acordul Ministerului Finantelor
Publice, emisiunea poate fi majorata.
(3) Titlurile de stat ramase nesubscrise pana la ora 12,00 a ultimei zile
din perioada de subscriere se anuleaza si emisiunea se inchide la valoarea
subscrisa.
SECTIUNEA a 3-a
Decontarea operatiunilor de piata primara
Art. 26
(1) Rezultatele licitatiei sau subscriptiei publice, dupa caz, sunt
transmise sistemului de depozitare si decontare a titlurilor de stat SaFIR.
(2) Decontarea operatiunilor cu titluri de stat derulate pe piata primara a
titlurilor de stat si plata obligatiilor financiare ale emitentului se
efectueaza in conformitate cu Regulile sistemului de depozitare si decontare a
titlurilor de stat SaFIR, ale sistemului cu decontare bruta in timp real ReGIS,
precum si cu celelalte reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei in domeniu.
(3) In situatia nerespectarii termenului de decontare a rezultatelor
licitatiei/subscriptiei, pentru fiecare zi de intarziere, dealerul primar
si/sau participantii cu cont de decontare in ReGIS, care acceseaza piata
primara printr-un dealer primar, sunt obligati la plata unei dobanzi
penalizatoare, calculata zilnic, la nivelul ratei dobanzii de
adjudecare/subscriere plus nivelul ratei BUBID-ON aferente fiecarei zile din
perioada de intarziere. Sumele incasate in lei se vor vira in contul curent
general al Trezoreriei Statului, deschis in ReGIS; sumele incasate in valuta se
vor vira in contul de valuta al Ministerului Finantelor Publice deschis la
Banca Nationala a Romaniei.
CAP. 4
Monitorizare
Art. 27
(1) Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza conduita dealerilor primari,
urmarind respectarea prevederilor prezentului regulament.
(2) In situatia deschiderii procedurii de insolventa si/sau a nerespectarii
prevederilor art. 4 si 6, Banca Nationala a Romaniei poate retrage calitatea de
dealer primar si/sau poate suspenda pe o perioada de maximum 90 de zile
calendaristice dreptul de acces in nume propriu pe piata primara, in conditiile
respectarii prevederilor art. 6.
Art. 28
(1) In cazul retragerii calitatii de dealer primar, Banca Nationala a
Romaniei va lua urmatoarele masuri:
a) va interzice accesul pe piata primara a titlurilor de stat de la data
notificarii privind deschiderea procedurii de insolventa sau in orice alt caz
de retragere a calitatii de dealer primar, cu exceptia ofertelor de cumparare
la licitatie/subscriptie depuse anterior momentului primirii notificarii
respective;
b) va notifica aceasta celorlalti participanti, precum si autoritatii de
reglementare si supraveghere competente.
(2) Retragerea dreptului de acces pentru societatile de servicii de
investitii financiare se va face dupa consultarea cu Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 29
In cazul nerespectarii de catre dealerii primari a prevederilor prezentului
regulament, Banca Nationala a Romaniei va aplica sanctiuni in conformitate cu
prevederile art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a
Romaniei.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30
Institutiile autorizate in baza Regulamentului privind operatiunile cu
titluri de stat emise in forma dematerializata, aprobat prin Ordinul
ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei
si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, isi
mentin calitatea de dealer primar, sub rezerva indeplinirii nu mai tarziu de 3
octombrie 2005 a conditiilor de acces prevazute la art. 4 pct. 2.
Art. 31
(1) Banca Nationala a Romaniei, in calitate de agent al Ministerului
Finantelor Publice, va incuraja infiintarea de asociatii profesionale in scopul
ridicarii standardelor profesionale, stabilirea si impunerea unor reguli de
conduita si etica profesionala in desfasurarea operatiunilor pe piata primara a
titlurilor de stat.
(2) Codurile de conduita avizate de Banca Nationala a Romaniei sunt
obligatorii pentru participantii pe piata primara.
Art. 32
(1) Pentru institutiile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. c), prezentul
regulament se aplica de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, urmand
a se stabili conditii de acces pe piata.
(2) Prevederile art. 4 pct. 5 se aplica de la data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana.
Art. 33
Banca Nationala a Romaniei, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentului regulament, va emite norme tehnice in aplicarea acestuia.
Art. 34
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data de 3 octombrie 2005.
(2) Prezentul regulament va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
p. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Florin Georgescu