REGULAMENT Nr. 3089 din 25 octombrie 1932
pentru administrarea si exploatarea intrepozitelor cu dreptul de a emite
recipise warante in baza legii pentru infiintarea silozurilor, promulgata cu
inaltul decret regal nr. 2.381 din 28 iunie 1930, modificata prin legea cu
inaltul decret regal nr. 2.713 din 12 septembrie 1932
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI DOMENIILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 2 noiembrie 1932

Prin decretul regal nr. 3.089 din 25 octombrie 1932, se aproba regulamentul
pentru administrarea si exploatarea intrepozitelor, cu dreptul de a emite
recipise warante, in baza legii pentru infiintarea silozurilor, promulgata prin
I.D.R. nr. 2.381 din 28 iunie 1930, si modificata prin legea promulgata prin
I.D.R. nr. 2.713 din 12 septembrie 1932, cu cuprinsul ce urmeaza:
CAP. 1
Dispozitiuni generale
Art. 1
Se vor putea autoriza ca intrepozite cu dreptul de a elibera recipise
warante, in sensul legii din ........................
a) Parcul de vase plutitoare, slepuri ale Navigatiei Fluviale Romane
(N.F.R.);
b) Parcul de vase plutitoare ale Societatii Anonime Romane de Navigatie pe
Dunare (S.R.D.);
c) Magaziile sau vasele de transport pe apa ale institutiunilor cooperative
sau comerciale care vor indeplini toate conditiunile de siguranta si
soliditate. Constatarea indeplinirii acestor conditiuni se face, daca va fi
necesar, la fata locului, de catre delegatii Ministerului Agriculturii si
Domeniilor si ai Bancii Nationale.
Toate vasele care obtin autorizatia, trebuie sa fie sub pavilion roman.
Autorizarea de a emite recipise warante se da de catre Consiliul de
Ministri, pe baza propunerilor Ministerului de Agricultura si Domenii.
Art. 2
Intreprinderile care inteleg sa beneficieze de avantajele de a emite
recipise warante, vor face o cerere in acest sens Ministerul Agriculturii si
Domeniilor, vor arata ca inteleg ca politele de incarcare sau adeverintele ce
vor elibera pentru cerealele incarcate in slepurile sau depozitele lor, de
diferiti depunatori, sa beneficieze de avantajele legii magaziilor generale din
28 iunie 1881, referitoare la recipisele warante si ca se vor supune
prescriptiilor din prezentul regulament.
In cerere se va arata:
1. Firma care exploateaza intrepozitele.
2. Capacitatea intrepozitelor.
3. Planul intrepozitelor, cu numarul etajelor sau silozurilor ce le compun,
materialul de constructie, situatia fata de gara cea mai apropiata, liniile de
garaj, departarea de portul de incarcare.
4. Ce operatiuni de inmagazinare s-au facut in antrepozitele respective in
cursul ultimilor trei ani.
5. Numele persoanelor ce compun organul administrativ al intreprinderii ce
exploateaza intrepozitul: director, membri in consiliu, etc.
6. Actul constitutiv, statute, acte de asociatie, etc., dupa cum va fi
cazul.
Ministerul Agriculturii si Domeniilor, dupa ce va examina cererea si,
eventual, in urma cercetarilor la fata locului, va aviza, daca este cazul, sa
propuna acordarea dreptului de a emite warante intrepozitului respectiv.
Art. 3
Daca depunatorii de marfuri in intrepozitele autorizate a emite warante,
inteleg sa faca uz de beneficiul warantarii, atunci politele de incarcare sau
adeverintele ce li se vor elibera vor cuprinde mentiunea: Incarcator X, Y,
pentru ............... (numele institutiei care va obtine dreptul de
warantare).
Art. 4
Silozurile docurilor si magaziilor C.F.R. se vor conduce si mai departe
dupa legile si regulamentele lor azi in vigoare.
Art. 5
Pentru o mai uniforma administrare si o mai economicoasa exploatare a
intrepozitelor, care vor solicita acest avantaj si, vor fi admise ca
intrepozite publice, proprietarii respectivi se pot asocia, pe baza unei
conventiuni ce va interveni intre dansii, formand un organism juridic, prin
care sa se stabileasca legatura cu institutiunile care vor finanta operatiunea
marfurilor pe baza de warante.
CAP. 2
Inmagazinarea
Art. 6
Operatiunea principala a intrepozitelor, prevazute in acest regulament, va
fi inmagazinarea, conservarea si predarea la timp a diferitelor produse
agricole.
In legatura cu intrepozitarea produselor, administratia intrepozitului va
putea face, la cererea depunatorilor, toate operatiunile si indeplini
formalitatile necesare cu manipularea acestor produse, in momentul sosirii in
intrepozit si pana la predarea lor, conform ordinelor proprietarilor
respectivi. Administratia va mai putea face, la cererea depunatorilor, si
debursari de sume pentru taxele de transport, drepturi vamale, de fisc, etc.,
justificandu-le cu acte originale; toate aceste debursari ca si sumele cuvenite
drept taxe de inmagazinare, manipulare, etc., vor fi privilegiate si ele vor
greva totalitatea produselor aceluiasi deponent, in orice siloz, magazie sau
slep se vor gasi.
Debursarile de mai sus nu sunt insa si obligatorii, ele se vor face si in
limita posibilitatilor de acoperire din valoarea produselor inmagazinate.
Art. 7
Administratia determina marfurile si obiectele pe care le primeste in
depozit.
Daca in afara de produsele agricole, administratia primeste spre
inmagazinare si alte marfuri, atunci, pentru acestea din urma va destina
compartimente si sectiuni separate, astfel ca depozitul produselor agricole sa
fie usor de cercetat.
Sub numele de produse agricole se inteleg semintele uscate de cereale,
plante leguminoase si plante industriale.
Art. 8
Fiecare depunator si chirias, prin simpla depunere sau adresare catre
intrepozit a marfurilor sau prin inchirierea magaziilor, hambarelor si
locurilor libere, recunoaste, in lipsa de stipulatiuni speciale, obligatiile
impuse prin acest regulament, precum si tarifele si taxele intrepozitului si se
considera ca are cunostinta si accepta in totul dispozitiunile regulamentului
de fata, tarifele si modificarile ce eventual se vor face si este singur
responsabil de neajunsurile ce vor rezulta din neobservarea sau necunostinta
lor.
Art. 9
Administratia intrepozitelor nu are caderea a cerceta dreptul de proprietate
a produselor ce i se ofera spre inmagazinare si nu recunoaste ca proprietar
decat pe acela cu care a contractat.
Nu-i vor fi opozabile decat popririle legale facute de detinatorii
titlurilor de inmagazinare.
Cand insa produsele poprite ar fi expuse stricaciunii, fie in momentul
popririi, fie mai tarziu, administratia va vinde marfurile respective in
conditiunile prevazute de prezentul regulament, iar din sumele rezultate isi va
acoperi drepturile sale, iar din eventualul disponibil va consemna la Casa de
Depuneri, la dispozitia acelui care a aplicat poprirea pana la concurenta sumei
poprite si daca va mai prisosi un rest, la dispozitia proprietarului marfii
vandute.
Art. 10
Taxele ce se vor percepe de administratia intrepozitelor pentru serviciile
aduse cu diferitele operatiuni, pe toata durata trecerii produselor agricole
prin intrepozite se vor fixa de catre administratie, cu aprobarea prealabila a
Ministerului Agriculturii si Domeniilor.
La intrepozitarea produselor, pe langa contractul de inmagazinare,
depunatorul va semna si duplicatul tarifului convenit, considerat ca facand
parte integranta din contractul de locatiune. Slepurile N.F.R. si S.R.D. fiind
considerate ca mijloace de transport, iar nu ca magazii stationare pentru o
inmagazinare propriu-zisa, tarifele aferente vor urma cursul pietii si cei
interesati le vor folosi la baza unui contract de transport incheiat direct cu
aceste intreprinderi.
Politele de incarcare eliberate de N.F.R. si S.R.D. pot fi preschimbate, la
cererea incarcatorului, in recipise warante, conform modelului admis la lombard
de Banca Nationala, - asemenea ale institutiilor cooperative sau comerciale.
In acest caz se va cuprinde in recipisa warant obligatia proprietarului
marfii de a se conforma si contractului de transport.
Pentru marfurile nespecificate in tariful general, in cazul ca
administratia intrepozitelor nu le vor putea asimila cu marfurile din tarif,
urmeaza a se stabili o intelegere prealabila speciala intre depunatori si administratie.
Art. 11
Daca, in urma cercetarilor facute, se va constata ca administratia
intrepozitelor percepe taxe mai mari decat cele prevazute in tariful aprobat,
atunci Ministerul Agriculturii si Domeniilor va invita administratia
respectiva, prin adresa oficiala, sa se conformeze tarifului. Daca aceasta nu
da urmare invitatiunii in termen de 5 zile, Ministerul va putea cere
Consiliului de Ministri, si acesta poate decide, ridicarea dreptului de a emite
recipise warante.
In afara de taxele de inmagazinare, administratia mai poate percepe taxe
pentru diferitele servicii facute in contul depunatorului, cu consimtamantul
acestuia, cum ar fi descarcarea marfurilor, mijlocirea pentru finantare,
manipulare si diferite acte in legatura cu conservarea si comercializarea
marfii.
Art. 12
Marfurile sau materialele inflamabile, explozibile sau din acele care ar
putea pune in pericol cladirile respective sau ar aduce stricaciuni prin
influente chimice, umiditate, miros, etc. cladirilor sau altor marfuri din
magaziile in care sunt depozitate sau celor invecinate, sunt strict interzise
si excluse de la inmagazinare sau depozitare, chiar si in curti. Cei ce vor
introduce asemenea marfuri, inducand administratia in eroare, vor suporta toate
daunele ce vor rezulta in caz de pericol sau stricaciuni si pierd beneficiul
legii.
Art. 13
Intrepozitele pot primi atat produse agricole cat si marfuri generale,
inmagazinarea facandu-se separat, asa cum se arata in art. 7 alin. 1.
In asemenea cazuri se vor avea in vedere urmatoarele prescriptiuni:
a) Pentru produsele agricole:
Administratia raspunde de cantitatea inmagazinata, tinand seama de lipsa
uzuala pentru fiecare cereala, conform tabelei de la art. 29 din prezentul
regulament;
b) Pentru celelalte marfuri:
Administratia le preia pe numarul coletelor, greutatea constatata, felul si
starea ambalajului, fara a raspunde de continut.
Deponentul va declara pe a sa raspundere continutul coletelor.
Prin derogare de la cele de mai sus, se poate conveni intre parti si
conditiunea de responsabilitate.
Depunatorul este obligat sa ingrijeasca de suficienta ambalare, pentru
evitarea pierderilor si stricaciunilor. El e raspunzator atat fata de
administratie, cat si fata de alti depunatori, sau societatea de asigurare de
orice consecinte de pe urma defectuozitatii ambalajului, indiferent daca
defectele se vad sau nu pe dinafara. De asemenea, raspunde si de daunele
eventuale cauzate prin necompleta sau inexacta declaratie a continutului.
Marfurile colete trebuiesc sa fie marcate si numerotate in mod durabil si
vizibil, altfel administratia nu raspunde de schimbarea lor.
Marfa pentru care proprietarul sau destinatarul nu si-a asigurat, in
prealabil, o incapere sau un loc determinat, luand si o confirmare in scris,
poate fi refuzata, ori va fi pusa in saci sau orice alte ambalaje, iar
proprietarul sau destinatarul nu va putea avea nici un fel de pretentiuni si va
fi obligat a plati, separat de magazinaj sau chirii pentru depozit, si chiria
pentru toluri, saci, musamale, dusumele sau acoperisuri improvizate, manopere
pentru facerea lor, pentru punerea marfii in saci sau ambalaje, apoi sfoara,
cuie, precum si orice alte cheltuieli aferente.
Cerealele, leguminoasele, oleaginoasele, samantarile, turtele de orice fel,
precum si orice alte marfuri si articole curente, sosite si pentru care
proprietarii sau depunatorii nu si-au rezervat in prealabil incaperi sau locuri
determinate, luand confirmari in scris, administratia este in drept a le depozita,
fara orice preaviz, amestecate cu alte marfuri, in acelasi fel, ale altor
proprietari. In acest caz proprietarii sau depunatorii nu vor putea avea nici
un fel de pretentiuni si vor fi obligati a plati magazinajul, accesoriile si
alte taxe si cheltuieli de cantarire la depozitare si recantarire la eliberare,
saci, sfoara, asistenti, etc. Fiecare depunator va primi adeverinte pentru
cantitatea depusa.
Art. 14
Predatorul, destinatarul si toti proprietarii unei marfi inmagazinate,
depuse sau adresate intrepozitului, suporta toti sau fiecare, individual si
solidar, consecintele de orice natura, direct si indirect, prevazute sau
neprevazute, rezultand din declaratiile neexacte, neprecise sau necomplete,
facute relativ la marfa respectiva, indiferent de cine si cui s-au facut aceste
declaratiuni, si indiferent prin cate maini a trecut marfa dupa facerea acestor
declaratiuni, incumband fiecarui mandatar sau proprietar obligatia a verifica
actele referitoare la marfa, anterior primirii, cumpararii sau vinderii ei.
La un transport sosit sau predat pe adresa exclusiva a intrepozitului se
considera proprietar persoana care figureaza pe documentul de predare ca
predator. La un transport sosit sau predat pe adresa intrepozitului cu
mentiunea destinatarului in textul adresei se va recunoaste ca proprietar
destinatarul indicat.
La un transport sosit sau predat pe adresa exclusiva a intrepozitului sau
pe adresa intrepozitului cu mentiunea in textul adresei a unui destinatar, se
considera ca proprietar prezentatorul duplicatului scrisorii de trasura C.F.R.,
conosament, warant, confirmare de depunere, polita de incarcare sau alt
document de predare sau de primire referitor la marfa respectiva, fie chiar
fara gir, adica neindosat, atata timp cat marfa respectiva se afla total sau
partial in posesiunea intrepozitului. In nici un caz administratia nu este
obligata a verifica nici provenienta, nici autenticitatea documentului
prezentat sau a semnaturilor de pe el. In cazul cand s-ar comite un abuz, fie
cu documente originale, fie cu documente false, administratia nu va avea fata
de parti alta raspundere sau obligatie decat a ceda, la cererea partii in
drept, toate drepturile sale referitoare pentru urmarirea si indestularea ei,
dupa ce se vor fi achitat mai intai drepturile intrepozitului.
In cazul cand la un transport de marfa sosit intrepozitului, semnatura sau
adresa predatorului de pe scrisoarea de trasura ar fi indescifrabila, sau ar
lipsi, ori daca adresa ar fi necompleta, administratia poate adresa toata
corespondenta referitoare la aceasta marfa, la alegerea sa, fie pe adresa
necompleta, fie statiei de predare, recomandat ori simplu, fara nici o
pretentiune din partea proprietarului pentru intarzieri sau orice fel de daune.
In toate aceste cazuri corespondenta se va considera ca predata in regula
proprietarului marfii.
Mentiunile si comunicarile trecute pe contrapagina scrisorilor de trasura
C.F.R., pe conosamente, polite de incarcare sau alte documente de expediere sau
de proprietate, ori pe duplicatele acestora, nu pot obliga administratia si
nu-i sunt opozabile.
In cazul cand un transport de marfa ar sosi la intrepozit, figurand pe
scrisoarea de trasura sau pe documente de expediere ori polita de incarcare ca
predator altei persoane decat proprietarului adevarat, administratia poate
adresa eventuala corespondenta, privitoare la aceasta marfa, predatorului
figurant, fara ca prin aceasta adevaratul proprietar sa fie scutit de
raspunderile prevazute in prezentul regulament.
Art. 15
Depunatorul, chiriasul sau proprietarul marfii este obligat a ingriji ca sa
achite la termenele convenite debursarile facute de administratie ca magazinaj,
chirie, precum si orice alte sume ce greveaza asupra marfurilor. In caz
contrar, daca dupa o avizare facuta prin scrisoare recomandata, recipisa postei
facand dovada datei, nu va depune sumele reclamate in termen de 15 zile,
administratia este in drept a dispune vanzarea marfii fara alt preaviz, fie pe
baza preturilor zilnice, fie prin Sindicul Bursei, la alegerea sa, fara ca
depunatorul, chiriasul sau proprietarul sa poata avea vreo pretentiune nici de
felul cum s-a executat vanzarea, nici asupra pretului obtinut.
Din rezultatul vanzarii, administratia va scadea toate cheltuielile
cauzate, avansurile facute, chirii, magazinaje si orice fel de deburse si
drepturi, iar restul il va plati proprietarul marfii, invitandu-l prin
scrisoare recomandata, si daca nu se va prezenta in decurs de o luna, il va
consemna la Casa de Depuneri, retinand chitanta de depunere ca un act
justificativ la dispozitia partii.
Eventuale reclamatiuni se vor face numai in scris.
Orice cereri, intelegeri sau conventiuni, precum si suplimentele respective
se vor recunoaste numai daca sunt facute in scris si confirmate de administratie.
Concesiunile periodice sau temporare, fata de stipulatiunile prezentului
regulament, precum si abaterile sau precedentele admise sau tolerate chiar
repetat sau neobservate, nu vor fi invocate de proprietar, depunator sau
chirias, fata de administratie, ca drepturi castigate, spre a-i prejudicia
drepturilor ei, intrucat ele nu produc nici un fel de novatiune asupra
drepturilor intrepozitului.
Art. 16
Pentru toate marfurile intrate in magazii sau slepuri se vor elibera
adeverinte din carnete de matca, intocmite conform formularului nr. 1 pentru
magazii si nr. 2 pentru slepuri.
Aceste adeverinte constata numai dreptul de proprietate si nu vor beneficia
de privilegiile acordate recipiselor warante prin legea din septembrie 1932.
Proprietarii produselor, care vor sa beneficieze de legea warantelor, vor
depune adeverintele la administratia intrepozitului sau slepului respectiv,
cerand in schimb recipisa warant, care se va elibera din carnete cu matca, pe
formulare intocmite conform anexelor. Nr. ............. si Nr. .......... .
Aceste recipise warante se vor emite fie pe cantitatea intreaga, fie pentru
cantitati partiale, dupa cerinta depunatorului.
Desi conditiunile generale de inmagazinare sunt cuprinse in prezentul
regulament, totusi se vor trece pe verso adeverintelor, a recipiselor warante
si a politelor de incarcare, conditiunile speciale privind direct aceste
documente.
Art. 17
Administratia nu este obligata sa verifice identitatea semnaturii a
depunatorului sau a chiriasului, nici pe declaratiile de depunere, nici pe
contractele de inchiriere, si nici pe orice alt document, oricare ar fi el, in
legatura cu marfurile adresate, sosite, depuse sau introduse pe orice cale de
intrepozite, nici la intrarea nici la iesirea lor, si deci administratia nu va
avea nici o raspundere de nici un fel pentru vreo dauna cauzata direct sau
indirect prin semnaturi gresite, neexacte, neprecise, necompletate sau chiar
false.
Nu va elibera insa marfa decat in schimbul documentului emanat de la
administratie.
CAP. 3
Conservarea marfurilor
Art. 18
Nu se vor primi spre inmagazinare si warantare decat marfuri bune,
sanatoase, uscate; acelea care nu vor indeplini conditiunile de mai sus, se pot
eventual primi numai pentru magazinare.
Art. 19
Marfurile inmagazinate pot fi pastrate sau amestecate cu altele de aceeasi
categorie, dupa cum vor conveni partile; mentiune despre aceasta se va face si
pe recipisa de depunere.
Art. 20
Daca se constata marfurile supuse stricaciunilor repezi, administratia va
avea drept a cere prin scrisoare recomandata sau telegrama ridicarea lor
oricand, si in caz de neridicare dupa 24 ore, a le vinde pentru contul
depunatorului, fara alta formalitate, cum va crede mai bine, percepand si un
comision de vanzare, deponentul neavand nici o cale de atac in ce priveste
forma vanzarii si cuantumul pretului rezultat din vanzare.
In cazul cand o marfa s-ar deteriora si ar deveni necomerciabila,
administratia este in drept a dispune evacuarea si abandonarea ei, dupa un
preaviz telegrafic de 48 ore, iar proprietarul, pe langa magazinaj si celelalte
speze va mai suporta si cheltuielile de constatare, de evacuare, si eventual
daune, fara nici o pretentiune.
Art. 21
Ingrijirea asigurarilor contra accidentelor, asigurarilor muncitoresti,
precum si raspunderile pentru orice accidente suferite de muncitori si personal
angajat de chiriasi sau depunatori, precum si acelea suferite de vizitatori sau
trecatori, indiferent de locul si cauza accidentului, privesc pe chiriasi sau
depunatori, respectiv pe proprietarul marfurilor.
Indeplinirea formalitatilor cerute de autoritatile civile si militare,
referitoare la muncitori si personalul intrebuintat, privesc pe acei care i-au
angajat sau platit.
Art. 22
Administratia este obligata sa asigure contra incendiului, la orice
societate de asigurare aleasa de ea, marfurile intrate in intrepozite, afara de
cazul cand depunatorul, proprietarul sau chiriasul le-a asigurat singur; in
acest caz depunatorul va preda administratiei polita de asigurare.
Aceleasi obligatii si pentru produsele din slepurile N.F.R. si S.R.D. cand
prezinta la lombardare, adica asigurarea fluviala.
Acei care vor fi pagubiti in urma unui incendiu sau prin avarii fluviale, nu
pot pretinde, in nici un caz, alta despagubire decat suma platita de
asiguratori sau reasiguratori drept daune, din care se retine in primul rand
toate sumele datorate catre intrepozit, ori de unde ar izvori ele.
In caz de incendiu, depunatorul, chiriasul sau proprietarul marfii
incendiate este obligat a plati la timp magazinajul, chiria, accesoriile,
avansurile, precum si toate drepturile atat referitoare la marfa incendiata,
cat si derivand din alte socoteli, independent de daunele asigurate sau neasigurate
si independent de diferendele ce eventual ar avea cu asiguratorii sau
reasiguratorii.
In caz de incendiu, chiriasul sau depunatorul este obligat a plati la timp
administratiei chiria sau magazinajul pentru tot termenul convenit, indiferent
daca magazia arsa ramane sau nu utilizata.
Asigurarea contra furturilor prin spargere sau refractie, precum si contra
altor riscuri eventuale, se face dupa cererea deponentului si daca societatile
de asigurare principale le vor acoperi.
Art. 23
Este strict interzis a fuma in magazii sau curti, a intra in magazii cu
lumanari sau lampi aprinse, chibrituri, cantitati oricat de mici de benzina si
orice alte materii inflamabile, precum si a introduce si aprinde sobe sau foc
pentru incalzit. Depunatorul, chiriasul sau proprietarul este obligat a impune
functionarilor si oamenilor sai sa se conformeze acestor dispozitiuni, ramanand
ei singuri responsabili, atat pentru daunele cauzate marfurilor proprii, cat si
fata de administratie si terti.
CAP. 4
Eliberarea marfurilor
Art. 24
Primirea si eliberarea marfurilor, precum si efectuarea oricarei
dispozitiuni se face numai in orele si zilele de lucru si numai daca
dispozitiunile au fost predate directiunii intrepozitelor la timp si in scris,
administratia nefiind responsabila in ce priveste intarzierea executarii in caz
de nerespectarea celor ce preced.
Art. 25
Administratia se insarcineaza la cerere si cu transportarea, cu
manipulatiuni de marfuri, cu mijlocirea transportarii sau reexpedierii lor mai
departe, cu efectuarea vamuirii si asigurarii marfurilor contra riscului de
incendiu si transport, cu facerea tuturor operatiunilor relative la
receptiunea, predarea, manutantiunea si expedierea, toate in limitele
mijloacelor disponibile, pe baza conditiunilor prezentului regulament si
conform intelegerii stabilite de la caz la caz, fara ca prin insarcinarile ce i
se dau sa-si asume vreo raspundere sau obligatiune in caz de daune de orice
fel, executarea insarcinarilor facandu-se pe riscul si responsabilitatea
proprietarului marfii.
La cerere administratia va vinde in comision sau prin Sindicul Bursei
marfurile depozitate, staruie pentru obtinerea de imprumuturi asupra lor si
face orice operatiuni referitoare, fie direct, fie prin intermediari, fara ca
prin aceasta sa-si ia vreo obligatiune de orice fel, operatiunile efectuandu-se
pe riscul si responsabilitatea proprietarului marfii.
Ofertele si conventiunile incheiate se inteleg intotdeauna pe baza
conditiunilor prezentului regulament si pe baza preturilor zilei de munca si
taxelor oficiale in vigoare. Sporurile acestor elemente in cursul executarii
privesc pe depunatorii sau pe proprietarii marfurilor.
Dispozitiunile depunatorilor, chiriasilor, precum si a proprietarilor
marfii se vor efectua dupa posibilitate, pe baza tarifelor in vigoare si numai
pe baze de ordine scrise.
Costul operatiunilor neprevazute in acest regulament se vor socoti dupa
natura lor si pe baza tarifelor de munca in vigoare; ele sunt acceptate de
proprietarul marfurilor inca din momentul depunerii marfurilor in intrepozit.
Plata si avansarea taxelor de transport, de vama, comunale, etc., precum si
de ramburse si deburse, administratia este in drept a le face in contul
proprietarului sau destinatarului sau a le refuza, cum va crede de cuviinta,
fara ca depunatorul sau chiriasul sa aiba vreo pretentiune fata de
administratie prin refuzul transportului sau al avansarii sumelor.
Art. 26
La eliberarea marfurilor, care au fost depozitate amestecate cu alte
marfuri de acelasi fel, administratia este in drept a retine, dupa aprecierea
sa, o rezerva pentru eventualele lipsuri, care se va repartiza proportional.
Daca la completa evacuare a depozitului respectiv va mai ramane marfa, din
rezerva facuta, ea se va repartiza de asemenea proportional depunatorilor
respectivi.
In locul rezervei de marfa, administratia poate sa ceara depunatorului o
garantie, fie in numerar, fie sub alta forma, iar in cazul cand dupa evacuarea
totala a incaperii s-ar dovedi ca garantia nu a fost suficienta pentru a
acoperi lipsa reala finala, depunatorii marfurilor raman obligati a plati
eventualele diferente, aceasta chiar daca decontarile lor ar fi fost complet
lichidate intre timp.
Prin derogare la dispozitiunile generale de la art. 13, produsele agricole
vor fi examinate calitativ, atat in ce priveste greutatea hectolitrica si
corpuri straine, sau boabe patate, dupa felul marfii, cat si in ceea ce
priveste starea de uscaciune, aceasta fiind in stransa legatura cu durata de
inmagazinare a produselor respective.
Aceste constatari se vor face prin Camerele de comert sau prin oficiile
speciale autorizate de Ministerul Agriculturii si Domeniilor, la cererea celor
interesati, eliberandu-se certificate care se vor atasa la recipisele warante
sau la politele de incarcare odata cu cererea de lombard.
Fara asemenea certificate, nici recipisele warante, nici politele de
incarcare nu vor beneficia de legea warantarii.
Art. 27
Daca s-a primit in intrepozit o marfa fara a se fixa durata magazinarii sau
daca termenul fixat a fost depasit, administratia este oricand in drept a cere
ridicarea marfii. In cazul cand dupa 15 zile de la anuntarea depunatorului,
prin scrisoare recomandata - recipisa postei facand dovada datei - marfa nu ar
fi fost ridicata, administratia este in drept sa ceara vanzarea prin Sindicul
Bursei.
Din pretul rezultat administratia va retine sumele ce i se cuvin pe baza de
extrase de cont, iar restul il va tine la dispozitia depunatorului, franco de
dobanzi.
Art. 28
In cazul cand o confirmare de inmagazinare, polita de incarcare, warant sau
alt document de adeverire s-ar pierde, administratia nu este obligata a elibera
marfa respectiva decat dupa ce proprietarul va indeplini formele prevazute de legea
pentru eliberarea duplicatelor, titlurilor pierdute sau furate, solicitand
duplicatele cuvenite, avizand de aceasta administratia intrepozitelor,
recomandat.
Administratia are insa facultatea ca in asemenea cazuri sa elibereze marfa
contra unei garantii, la simpla ei apreciere, ramanand raspunzatori cei care au
ridicat marfa si in afara de garantia depusa, de orice daune directe si
indirecte ce ar deriva din pierdere, abuzuri, etc.
La prima cesiune a warantului pentru marfuri din intrepozite sau slepuri,
cesionarul va transcrie titlul sau la administratia respectiva, in registrul
destinat special pentru asemenea transcrieri, indicand si suma pentru care s-a
facut cesiunea. Aceasta mentiune se va face si pe warant de catre
administratie.
Art. 29
Pentru produsele agricole depuse cu cantarul, se va tine seama de
urmatoarele tolerante ca scazaminte normale si minimale survenite prin fenomene
naturale de prafuire, evaporare, descompunere, consumare prin insecte, etc.,
socotite in procente din greutatea lor pe o durata minimala de trei luni,
inclusiv diferenta de cantar intre magazinare si eliberare.
Grau, 1,1/2% .
Secara, 1,1/2% .
Orz, 1,1/2% .
Ovaz, 2% .
Porumb nou, 8% .
Porumb vechi, 1,1/2% .
Fasole, 1,1/2% .
Nahut, 2% .
Mazare netratata, 6% .
Mazare tratata, 1,1/2% .
Linte, 1,1/2% .
Rapita, 2% .
Naveta, 2% .
Floarea soarelui, 2% .
Seminte bostan, 2% .
Mustar, 2% .
Samanta de in, 2% .
Pentru produsele prezentate numai pentru simpla inmagazinare, adica fara a
se cere recipise warante asupra lor, si care n-ar indeplini conditia de bune,
uscate si sanatoase, toleranta se va stabili de la caz la caz.
Oricare ar fi conditia intrepozitarii, eventualele plusuri ce vor rezulta
la predare, apartin proprietarului marfii.
In aceste scazaminte nu se cuprind lipsurile ce survin in urma diferitelor
manipulatiuni ca: stutuitul, curatatul, ciuruitul, lopatatul, macinatul,
ventilarea, etc., precum nici pierderea de praf la trecerea prin uluci, benzi
si cantare automate, vanturatoare, etc.
Deseurile, gozurile, marfa defecta, precum si orice fel de rest de marfa ce
ar rezulta din manipulatiuni, oricare ar ele, raman proprietarului marfii, si
supuse magazinajului, ca si celorlalte taxe.
Administratiunea nu raspunde pentru stricaciunile sau pierderile provocate
prin transporturi, spargeri, sabotaj, tulburari, revolutii, razboi, invaziuni,
prabusiri sau daramari de magazii si de constructii, chiar invecinate, de
furtuni, uragane, ploi torentiale, ruperi de nori, inundatii, cutremure,
scurgeri de marfuri sub dusumele si cazuri de forta majora, oricare ar fi ele.
Art. 30
Pretentiunile de despagubire de orice natura nu vor fi luate in
consideratie decat numai daca primitorul lor reclama la ridicarea marfii din
magazie, respectiv pe terenul intrepozitului.
Singur depunatorul sau predatorul este in drept a dispune de marfurile
sosite la adresa intrepozitului, pe baza documentelor ce poseda, fara obligatia
pentru administratie a controla identitatea posesorului sau a proprietarului si
nici autenticitatea actelor si semnaturilor de pe ele.
Dreptul de dispozitie al producatorului sau al depunatorului inceteaza daca
a dispozat transferarea pe numele altor persoane. Nu inceteaza insa raspunderea
lui pentru grevari survenite, constatate ulterior, sau omisiuni, nici pentru
orice fel de urmariri a unor declaratiuni gresite, inexacte sau necomplete.
Administratia pastreaza asupra marfurilor depozitate in magaziile sale
privilegiul pentru plata creantelor si a avansurilor, de orice natura, orice
fel de taxe, magazinaj si toate accesoriile, precum si a tuturor spezelor
facute in interesul conservarii sau vanzarii marfurilor. De asemenea isi
rezerva dreptul de a retine depozitul pana la plata sumelor datorate; mai mult,
toate marfurile din depozite se considera gajate pentru toate sumele datorate
si provenite din avansuri sau decontari, fie anterioare, fie posterioare,
referitoare la alte marfuri sau afaceri, ori de unde ar izvori ele.
Art. 31
In cazul cand vanzarea s-ar face prin mijlocitori neautorizati, se va
anunta vanzarea intr-un ziar al localitatii respective cu cel putin 8 zile
inaintea termenului fixat pentru aceasta operatiune. Daca in acea localitate nu
ar exista ziar local, vanzarea se va publica in ziarul "Argus" din
Bucuresti, sau intr-un alt ziar mare din Capitala, trimitandu-se un exemplar al
anuntului publicat proprietarului marfii, prin scrisoare recomandata, recipisa
postei facand dovada de indeplinirea formalitatii.
Litigii
Art. 32
Pentru litigii de orice natura ivite intre administratia intrepozitelor si
depunatori, se alege de comun acord competinta Camerei arbitrale din regiunea
respectiva, deciziunile fiind definitive si obligatorii pentru ambele parti.
Dispozitiuni finale
Art. 33
Nu este permisa intrarea in magazii decat proprietarilor marfurilor sau
persoanelor autorizate in scris si care nu vor vizita decat marfurile ce le
apartin.
Reprezentantii diferitelor ministere vor fi admisi numai daca prezinta
autorizatii scrise, aratand si scopul vizitei. Aceeasi norma pentru
reprezentantii Bancii Nationale sau ai altor institutiuni care ar avea o
legatura directa cu intrepozitele, dandu li se verbal sau in scris informatiile
de care vor avea nevoie, mostre, situatii, etc.
In orice caz nimeni nu poate patrunde in magazii fara a fi insotit de un
reprezentant al administratiei.