ORDIN
Nr. 844 din 5 august 1992
pentru aprobarea Normelor tehnice cu privire la renegocierea preturilor si
tarifelor precum si la modificarea adaosurilor comerciale si a cotelor de
comision inregistrate conform Hotararii Guvernului nr. 412/1992
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: Colectia CONTROLUL FINANCIAR
Ministrul economiei si finantelor,
In baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 326/1991 privind organizarea
si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor,
Emite prezentul:
ORDIN
1. Se aproba Normele tehnice cu privire la renegocierea preturilor si
tarifelor precum si la modificarea adaosurilor comerciale si a cotelor de
comision, inregistrate conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 412/1992.
2. Directia evolutia si prognoza preturilor si tarifelor, Directia pentru
protectia concurentei si serviciile judetene si al municipiului Bucuresti
pentru preturi si protectia concurentei din cadrul Ministerului Economiei si
Finantelor vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
NORME TEHNICE
cu privire la renegocierea preturilor si tarifelor, precum si la modificarea
adaosurilor comerciale si a cotelor de comision, inregistrate conform Hotararii
Guvernului nr. 412/1992.
Potrivit Hotararii Guvernului nr. 412 din 30 iulie 1992, agentii economici
negociaza noi preturi cu ridicata si tarife avand in vedere influentele pe care
acestia le primesc, direct sau de la furnizori, ca urmare a factorilor
precizati la art. 1 si 2 din aceasta hotarare.
Preturile cu ridicata si tarifele se negociaza treptat, pe masura primirii
influentelor respective si, conform prevederilor art. 10, alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 412/1992, se inregistreaza la organele teritoriale ale
Ministerului Economici si Finantelor in termen de 5 zile de la data negocierii.
In masura in care nivelul cotelor de adaos comercial si de comision
practicat la data de 31 iulie 1992 nu depaseste pe cel inregistrat dupa data de
15 februarie a.c. (inclusiv nivelul avizat de organele Ministerului Economiei
si Finantelor si Ministerului Comertului si Turismului), acesta ramane valabil
in continuare, nemaifiind necesara o noua inregistrare dupa data de 31 iulie
1993.
Renegocierea noilor preturi cu ridicata si tarife, precum si modificarea
cotelor de adaos comercial si comision, se face cu respectarea art. 10 din
Hotararea Guvernului nr. 412/1992.
In vederea aplicarii in mod unitar a prevederilor referitoare la
renegocierea preturilor si tarifelor, precum si la modificarea cotelor de adaos
comercial si de comision prevazute la art. 10 al Hotararii Guvernului nr.
412/1992, se emit urmatoarele Norme tehnice:
1. Hotararea Guvernului nr. 412/1992 nu abroga art. 10 - 14 din Hotararea
Guvernului nr. 776/1991, acestea ramanand in vigoare; in conformitate cu
prevederile art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 776/1991, agentii economici -
indiferent de forma de proprietate a acestora - pot practica preturi, tarife
adaosuri si cote de comision mai mici decat cele inregistrate conform
prevederile art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 412/1992 si a Normelor Tehnice
aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 179/1992.
Ca urmare, la practicarea de preturi, tarife adaosuri si cote de comision
mai mici decat cele inregistrate conform prevederilor art. 10 din Hotararea
Guvernului nr. 412/1992, la organele teritoriale ale Ministerului Economiei si
Finantelor, respectiv serviciile de preturi si protectia concurentei din judete
si municipiul Bucuresti, se va avea in vedere ca nivelul acestora poate oscila
in plus sau in minus, in functie de actiunea conjugata a cererii si ofertei,
fara insa a depasi nivelul inregistrat.
Totodata, trebuie avut in vedere ca practicarea unor preturi cu ridicata si
tarife diferite in functie de beneficiari, conditii identice de calitate si
livrare sau prestare ale unui produs sau serviciu se poate face - asa cum
prevede Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale - numai cu
respectarea regulilor de exercitare a activitatii cu bunacredinta si potrivit
uzantelor cinstite, abaterile fiind incriminate de aceasta lege.
Pentru unele produse alimentare, precum si la unele materiale destinate
agriculturii, care fac obiectul Hotararii Guvernului nr. 53/1992, acest act
normativ prevede expres (la art. 4) obligativitatea practicarii aceluiasi nivel
de pret pentru produsele vandute in conditii identice de calitate si livrare.
2. Pentru a se asigura protectia agentilor economici beneficiari, precum si
a populatiei, Hotararea Guvernului nr. 412/1992, la art. 10, alin. (2) prevede
ca in cazul in care unii agenti economici furnizori - indiferent de forma de
proprietate a acestora - intentioneaza sa renegocieze preturile cu ridicata si
tarifele sau sa modifice cotele de adaos si comision, inregistrate* potrivit
acestei hotarari - in sensul majorarii lor - acestia trebuie sa anunte intentia
de majorare cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare.
In acest scop se va proceda astfel:
---------------------
*) In cazurile in care preturile si tarifele la unele produse si servicii
importante pentru economia nationala si nivelul de trai al populatiei
(delimitate prin nomenclatoarele A si B anexa la Normele Tehnice aprobate prin
Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 179/1992), precum si unele cote
de adaos comercial sau comision nu au fost declarate si inregistrate, termenul
de 30 de zile se prelungeste la 6 luni, conform prevederilor art. 10, alin. (3)
din Hotararea Guvernului nr. 412/1992.
Prezentele Norme tehnice nu se aplica in cazul in care au fost inregistrate
preturi si tarife la unele produse si servicii care nu fac parte din categoria
celor importante, delimitate prin Normele tehnice sus mentionate.
A. Se anunta intentia de majorare catre agentii economici beneficiari si
populatie
2.1. Intentia de majorare a preturilor si tarifelor trebuie anuntata in
scris - in mod fundamentat - catre toti agentii economici beneficiari ai
produselor si serviciilor in cauza pentru ca acestia sa-si poata stabili
strategia de aprovizionare tehnico-materiala si de productie sau de desfacere,
in functie de noile conditii de pret solicitate de furnizori.
Prezentele Norme tehnice nu se aplica in cazul in care au fost inregistrate
preturi si tarife la unele produse si servicii care nu fac parte din categoria
celor importante, delimitate prin Normele tehnice sus-mentionate.
2.2. Intentia de majorare a preturilor cu ridicata la marfuri destinate
consumului populatiei, a tarifelor pentru serviciile prestate populatiei ori a
adaosurilor comerciale si a cotelor de comision trebuie anuntata populatiei
prin presa centrala sau locala, dupa caz, de catre agentii economici
producatori (prestatori) si respectiv de catre agentii economici cu activitate
de comert, specificandu-se cauzele care determina majorarea si consecinta
directa in nivelul preturilor cu amanuntul.
In aceste cazuri, intentia de majorare va fi anuntata si organizatiilor
sindicale, precum si altor asociatii cu caracter nepolitic care apara
interesele salariatilor si ale altor categorii ale populatiei.
2.3. Termenul de "cel putin 30 de zile" prevazut la art. 10,
alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 412/1992 incepe
a) de la data comunicarii facuta primului agent economic beneficiar asupra
intentiei de majorare a pretului cu ridicata sau a tarifului pentru prestatiile
intre agentii economici si respectiv
b) de la publicarea in presa a intentiei de majorare a preturilor cu
ridicata la marfurile destinate consumului populatiei, a tarifelor pentru
serviciile ce se presteaza acestora sau (si) a cotelor de adaos sau comision,
precum si a nivelului noilor preturi cu amanuntul ce vor rezulta din majorarile
anuntate.
2.4. In situatia in care intentia de majorare a unui pret cu ridicata sau
tarif, anuntata de un agent economic furnizor (prestator) este considerata
corect dimensionata si oportuna, agentul economic beneficiar va trebui sa-si
recalculeze costurile si eventual preturile produselor si serviciilor pe care
le executa, cu influentele pe care le va primi de la furnizor. Acesta va
trebui, la randul sau, sa anunte beneficiarii - si dupa caz, populatia - asupra
intentiei de majorare, mentionand si noile nivele de pret.
In aceste cazuri, pentru fiecare veriga se aplica prevederile duratei
minime de 30 de zile dintre data anuntarii intentiei de majorare si cea a
aplicarii pretului (tarifului) majorat.
Prin majorare corect dimensionata si oportuna se are in vedere acel nivel
de pret sau tarif supus renegocierii in care se regasesc numai influentele
obiective in costuri primite de la agentii economici furnizori sau rezultate
din aplicarea unor reglementari legale (referitoare la dobanzi, indexari,
compensari etc.), iar nivelul rezultat asigura circulatia prestarea
corespunzatoare a acestora in economie, fara a conduce la stocari anormale de
produse sau reducerea accentuata ori chiar desfiintarea unor prestari de
servicii ca urmare a lipsei cererii din partea potentialilor beneficiari.
B. Se notifica intentia de majorare catre Ministerul Economiei si
Finantelor.
2.5. Concomitent cu anuntarea intentiei de catre agentii economici care vor
sa majoreze nivelul inregistrat la unele preturi si tarife pentru produsele si
serviciile prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 776/1991 cu
modificarile ulterioare sau cotele de adaos si comision peste nivelul de 30% ,
fata de preturile cu ridicata ale producatorilor (importatorilor), acestia au
obligatia sa notifice intentia de majorare Ministerului Economiei si
Finantelor.
Actul de notificare este redat in anexa (model 1).
2.6. Agentii economici care intentioneaza sa majoreze unele preturi si
tarife pentru produsele si serviciile care nu se regasesc in anexa nr. 2 la
Hotararea Guvernului nr. 776/1991 cu modificarile ulterioare sau cotele de
adaos si comision in limita procentului de 30% fata de preturile cu ridicata
ale producatorilor (importatorilor) - inregistrate conform reglementarilor de
la art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 412/1992 - au obligatia de a notifica
aceasta intentie serviciilor de preturi si protectia concurentei din judete si
municipiul Bucuresti ale Ministerului Economiei si Finantelor, utilizandu-se
actul de notificare alaturat (model 1).
2.7. Cu cel putin 10 zile inainte de expirarea termenului de 30 de zile
agentii economici care intentioneaza sa efectueze asemenea majorari vor
prezenta organelor la care au facut notificarea (Ministerul Economiei si
Finantelor sau serviciilor teritoriale pentru preturi si protectia concurentei,
dupa caz) elementele de baza pentru fundamentarea acestor operatiuni la care se
anexeaza copii de pe notele de negociere cu principalii beneficiari (care detin
peste 50% din cantitatile comandate) ori acordul de principiu al beneficiarilor
asupra majorarii preturilor si tarifelor, precum si punctele de vedere ale
populatiei aparute in presa sau comunicate in scris de organele care apara
interesele acesteia.
Comunicarea documentatiilor cuprinzand elementele de baza pentru
fundamentarea intentiei de majorare a preturilor (tarifelor), cotelor de adaos
sau comision, se va face cu respectarea modelelor 2 si 3 anexate la prezentele
norme.
In notele de negociere cu principalii beneficiari ori in acordul de
principiu al acestora trebuie sa se regaseasca expres si punctul de vedere al
beneficiarilor din aval pana la consumatorul final. De exemplu:
Agentul economic producator (A) va anunta intentia de renegociere a
pretului cu ridicata in sensul majorarii acestuia pentru produsul (P1) agentului
economic beneficiar (B) sau (si) populatiei si o va notifica Ministerului
Economiei si Finantelor.
La randul sau, agentul economic (B) - care va utiliza produsul (P1) la
fabricarea produsului (P2) - considerand intemeiata solicitarea furnizorului
sau, va anunta agentul economic (C), beneficiar al produsului (P2) sau (si)
populatiei intentia de majorare a pretului cu ridicata ca urmare a influentei
pe care o va primi din cresterea pretului la produsul (P1).
Cu cel putin 10 zile inainte de expirarea termenului de 30 de zile, agentul
economic (A) va prezenta Ministerului Economiei si Finantelor elementele de
baza pentru fundamentarea intentiei anuntate de majorare a pretului cu ridicata
la produsul (P1) anexind si nota de negociere incheiata cu agentul economic
beneficiar (B) sau acordul de principiu al acestuia. In nota sau acordul
respectiv va trebui sa se mentioneze expres si punctul de vedere al agentului
economic beneficiar (C) asupra intentiei de majorare anuntata la produsul (P2).
In cazul in care produsul (P1) sau produsul (P2) reprezinta marfa destinata
consumului populatiei, pentru care intentia de majorare a pretului cu amanuntul
a fost anuntata acesteia, potrivit pct. 2.2. din prezentele norme, in
elementele de baza pentru fundamentarea intentiilor de majorare si in notele de
negociere incheiate cu agentii economici beneficiari ori in punctele de vedere
ale acestora, se va mentiona expres si opinia populatiei reiesita din presa sau
( si) cea comunicata in scris agentilor care au anuntat intentia de majorare.
2.8. Pentru marfurile destinate consumului populatiei, documentatia
cuprinzand elementele de baza pentru fundamentarea intentiei de majorare (model
2 si 3) va fi transmisa de agentul economic respectiv si Ministerului Comertului
si Turismului - Departamentul reglementarii comertului si turismului, impreuna
cu care Ministerul Economiei si Finantelor va verifica temeinicia acesteia.
Pentru marfurile destinate consumului populatiei, din categoria celor a
caror intentie de majorare a fost notificata pe plan local, serviciile de
preturi si protectia concurentei vor convoca centrele teritoriale de expansiune
a comertului si turismului din judetul respectiv, impreuna cu care vor verifica
temeinicia propunerilor de majorare a preturilor (tarifelor) si respectiv vor
aviza majorarea cotei de adaos comercial sau comision, dupa caz.
3. Eventuale divergente ce pot apare intre parti cu prilejul negocierii
nivelului de pret sau tarif pentru care s-a anuntat intentia de majorare se rezolva
de catre "Comisiile teritoriale pentru examinarea si solutionarea
divergentelor dintre agentii economici la negocierea preturilor si
tarifelor", (constituite prin Ordinul nr. 15 din 31 iulie 1991 al
Ministerului Economiei si Finantelor) sau, dupa caz, de catre Ministerul
Economiei si Finantelor,
Solutionarea divergentelor in sensul acceptarii de catre unele parti
negociatoare a unor nivele de pret majorate si inscrierea lor in nota de
negociere sau in acordul de principiu al beneficiarilor va permite agentului
economic care a anuntat intentia de majorare sa depuna documentatia de
fundamentare la Ministerul Economiei si Finantelor sau la organele teritoriale
ale acestuia, dupa caz.
4. Organele centrale si cele locale prevazute de reglementarile legale in
vigoare au obligatia sa verifice temeinicia intentiei de majorare, urmand sa o
confirme sau sa o infirme, dupa caz.
Confirmarea temeiniciei intentiei de majorare a preturilor si tarifelor si
respectiv avizarea majorarii cotelor de adaos comercial si comision vor fi
comunicate de Ministerul Economiei si Finantelor sau organele sale teritoriale,
dupa caz, in cel mult 10 zile de la primirea integrala a documentatiei.
In cazul confirmarii, aceasta va trebui sa contina si urmatoarele
precizari:
- pretul sau tariful confirmat reprezinta limita maxima, agentii economici
respectivi putand practica nivele mai mici;
- odata cu nivelul de pret se va mentiona si conditia de livrare
(franco-ambalaj) in care a fost dimensionat, avand in vedere ca partile pot
negocia si alte conditii, cu adaptarea corespunzatoare a nivelului de pret;
- data de la care se va putea aplica nivelul majorat, intrucat acesta va fi
valabil numai dupa ce noul nivel va fi inregistrat in evidenta existenta la
serviciul teritorial pentru preturi si protectia concurentei;
- dupa aceasta data vor putea fi renegociate noile nivele in sensul
majorarilor, cu conditia anuntarii noii intentii de majorare cu 30 zile
inainte.
In cazul in care intentia de majorare a pretului, tarifului sau adaosului
(comisionului) nu se justifica economic, organele care au intreprins analiza
vor transmite agentului economic solicitant motivatia neaprobarii cererii de
majorare. Comunicarea va fi semnalata de reprezentantii organelor imputernicite
sa verifice temeinicia intentiei de majorare si respectiv de avizare a
majorarii cotelor de adaos comercial (comision).
Agentul economic care a primit de la organele locale infirmarea temeiniciei
majorarii pretului sau tarifului ori, dupa caz, aviz nefavorabil pentru
majorarea cotei de adaos comercial sau de comision, se va putea adresa pentru
solutionarea ei Ministerului Economiei si Finantelor care urmeaza sa o
solutioneze in cel mult 10 zile de la primire. In aceste cazuri, agentul
economic interesat va inainta documentatia de fundamentare prezentata organelor
locale, raspunsul motivat al acestora, precum si punctul sau de vedere fata de
acest raspuns.
Pretul legal care poate fi practicat este cel avizat de Ministerul
Economiei si Finantelor si inregistrat la organele locale.
5. Organele centrale si cele locale prevazute de prezentele Norme care,
potrivit reglementarilor legale, verifica temeinicia intentiei de majorare a
preturilor, tarifelor, cotelor de adaos comercial si cele de comision pot
solicita agentului economic producator, prestator sau cu activitate comerciala
informatii suplimentare in cazul in care cele transmise initial nu asigura
analizarea completa a acestei intentii.
Termenele prevazute in prezentele Norme se inteleg in conditiile
prezentarii integrale a documentatiei de fundamentare a intentiei de majorare.
6. Se atrage atentia agentilor economici ca prezentarea unor date eronate
pentru a justifica nivelul preturilor, tarifelor, adaosurilor comerciale si
comisioanelor ce se supun renegocierii sau anuntarii intentiei de majorare,
precum si celelalte incalcari ale prevederilor Hotararii Guvernului nr. 412/
1992 se sanctioneaza conform art. 14 din aceasta hotarare.
7. Preturile si tarifele pentru produsele si serviciile noi vor fi
inregistrate conform prevederilor art. 14 din Hotararea Guvernului nr.
776/1991, iar renegocierea acestora - in sensul majorarii lor - se va face cu
respectarea reglementarilor de la art. 10 din Hotararea Guvernului nr.
412/1992.
8. Termenele mentionate in prezentele Norme decurg de la data primirii de
catre destinatar a corespondentei respective (data postei).
Model nr. 1
Denumirea firmei...............
(agent economic - persoana juridica - indiferent de forma de proprietate)
Adresa firmei..............
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
(sau dupa caz, serviciul de preturi si protectia concurentei din
judetul............. municipiul Bucuresti)
ACT DE NOTIFICARE
a intentiei de majorare a pretului cu ridicata, tarifului, cotei de adaos
(comision) pentru activitatea: de import (ca intermediar), cu ridicata, cu
amanuntul, de consignatie sau de alimentatie publica la:
- produsul.................
- serviciul.................
- grupa de produse................
1. Prin prezenta notificam intentia de majorare, care sa se aplice de la
data de........... si care a fost anuntata clientilor, agentilor economici
beneficiari la data de............. si (sau) populatiei la data de.............
2. Nivelul actual si cel propus al pretului/tarifului/adaosului, precum si
motivatia intentiei de majorare (influente ce se vor primi in costuri, temeiul
legal al acestora sau alte elemente care conduc la aprecierea ca se vor primi
asemenea influente).
3. Cu 10 zile inainte de punerea in aplicare a pretului cu ridicata /
tarifului / adaosului comercial sau comisionului respectiv inainte de data
de............. urmeaza sa prezint documentatia de fundamentare. In cazul
preturilor/tarifelor aceasta va fi insotita de Notele de negociere cu
principalii beneficiari (care detin 50% din cantitatile comandate) sau de
acordul de principiu al acestora.
Pentru marfuri destinate consumului populatiei voi prezenta si punctele de
vedere ale organismelor care apara interesele salariatilor si ale altor
categorii ale populatiei.
4. Punerea in aplicare a noului pret/tarif/adaos comercial (comision) o voi
face numai dupa verificarea temeiniciei acestuia si inregistrarea noului nivel
la organele teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
Data............ L.S.....................
Semnatura persoanei imputernicite sa reprezinte firma.
NOTA:
In cazul in care agentul economic intentioneaza sa notifice intentia de
majorare a preturilor, tarifelor sau adaosurilor comerciale (comision) pentru
mai multe produse si servicii, acesta va putea intocmi un singur act cu
conditia ca elementele prevazute la pct. 2 de mai sus sa fie prezentate
separat.
Model nr. 2
Denumirea firmei...................
(agent economic - persoana juridica - indiferent de forma de proprietate)
Adresa firmei................
Informatiile cuprinse in acest formular sint/nu sunt confidentiale (agentul
economic va preciza caracterul informatiei)
ELEMENTE DE BAZA PENTRU FUNDAMENTAREA
INTENTIILOR DE MAJORARE A PRETULUI (TARIFULUI)
LA .........................
(denumirea completa a marfii sau a serviciului)
1. Numarul si data actului de notificare* prin care agentul economic a
anuntat intentia de majorare a pretului/tarifului.
2. Data la care producatorul (prestatorul) a anuntat clientii - agentii
economici si, dupa caz, populatia de intentia de majorare a pretului/tarifului
(nu mai putin de 30 de zile intre data de punere in aplicare a
pretului/tarifului majorat si data anuntarii intentiei catre clienti).
3. Elementele de baza pentru fundamentarea intentiei de majorare a
pretului/tarifului.
A. STRUCTURA PRETULUI (TARIFULUI)
lei/UM -
________________________________________________________________________________
SPECIFICATIE Pret cu ridicata(tarif) Diferente
_________________________
in vigoare propus
________________________________________________________________________________
- Materii prime si materiale - date de fundamen-
- Energie - combustibili tare la inregistrarea
- Transport preturilor (tarifelor),
- Amortismente in cel mult 5 zile de
- Salarii si CAS la negocierea pretului
- Alte cheltuieli de productie (tarifului)
- Cheltuieli de desfacere-service
- Total costuri de productie (prestare)
- Profit
- Impozit pe circulatia marfurilor
- PRET CU RIDICATA (TARIF)*
B. ELEMENTE JUSTIFICATIVE MINIME PRIVIND FACTORII DE INFLUENTA
a) majorari ale preturilor de aprovizionare cu materii prime, materiale
combustibil, energie, subansamble, etc. precum si a tarifelor de transport (cu
specificarea actului normativ, avizului sau notei de negociere, dupa caz);
b) majorari ale preturilor externe care conduc la modificarea preturilor de
aprovizionare tehnico-materiala in lei la produse din import.
c) modificari ale surselor de aprovizionare care influenteaza, sensul
cresterii, costul mediu de aprovizionare.
NOTA:
Majorarile de salarii (inclusiv indexarile si compensarile) vor trebui sa
fie compensate integral prin cresterea productivitatii muncii, astfel ca
acestea nu vor putea constitui motiv de majorare a pretului unitar al
produselor, in masura in care actele normative nu vor prevedea altfel.
d) majorarile dobanzilor la credite, amortismentelor, cotelor de adaos
comercial, comision etc. (se va specifica temeiul legal al majorarii);
majorarea adaosului comercial de catre organizatiile economice care asigura
aprovizionarea cu materii prime, materiale, marfuri.
______________________________
*) Se va specifica numarul si data de inregistrare a actului de notificare
(model nr. 1)
*) In cazul in care a fost negociat alt nivel de pret decat cel din actul
de notificare se va utiliza cel convenit.
e) eventualele influente favorabile asupra nivelului cheltuielilor de
productie (reducerea unor preturi de aprovizionare, imbunatatirea structurii
productiei proprii, scaderea procentului de dobanzi la credite, negocierea unor
adaosuri comerciale sau de comision mai mici etc.) si ponderea acestora in
compensarea factorilor care vor scumpi productia.
f) nivelul profitului in conditiile in care nu se primeau influentele
susmentionate in costurile proprii pe unitate de produs si gradul de
deteriorare a acestuia (indeosebi in cazul in care prin aceste modificari vor
rezulta pierderi).
Aceste elemente de fundamentare vor fi completate cu orice alte informatii
pe care agentul economic ce anunta intentia de majorare considera ca pot sustine
obiectiv operatiunea respectiva.
4. La prezenta documentatie de fundamentare se vor anexa Notele de
negociere cu principalii beneficiari (care devin 50% din cantitatile comandate)
asupra nivelului majorat al pretului si tarifului sau acordul de principiu al
acestora asa cum s-a specificat la punctul 2 din prezentele Norme tehnice.
In aceste Note de negociere (acorduri de principiu) beneficiarii vor
mentiona ca:
- pe baza influentelor pe care le vor primi din negocierea preturilor si
tarifelor cu furnizorii si-au recalculat costurile si preturile (tarifele)
la produsele (serviciile) pe care le executa;
- eventuala intentie de majorare a preturilor si tarifelor la productia
(prestarile) pe care le executa a fost anuntata, la randul lor, beneficiarilor
proprii, specificandu-se punctul de vedere al acestora.
Model nr. 3
Denumirea firmei....................
(agent economic - persoana juridica - indiferent de forma de proprietate)
Adresa firmei..................
Informatiile cuprinse in acest formular sint/nu sunt confidentiale (agentul
economic va preciza caracterul informatiei)
ELEMENTE DE BAZA PENTRU FUNDAMENTAREA INTENTIEI DE MAJORARE A COTEI DE
ADAOS COMERCIAL SAU DE COMISION LA...........................
(denumirea grupei de produse aferente cotei de adaos comercial)
1. Numarul si data actului de notificare* prin care agentul economic a
anuntat intentia de majorare a cotei...............
2. Data la care agentul economic cu activitate comerciala de import (ca
intermediar), cu ridicata, cu amanuntul, de consignatie si de alimentatie
publica a anuntat intentia de majorare a cotei de adaos comercial (comision).
3. Elementele de baza pentru fundamentarea intentiei de majorare a cotei.
A. STRUCTURA COTELE ADAOS COMERCIAL (COMISION)
________________________________________________________________________________
SPECIFICATIE Date program 1992
________________________________________________________________________________
- Valoarea marfurilor aprovizionate in (date pentru ultima
preturi cu ridicata ale producatorului (im- luna de realizari)
portatorului) sau angrosistului - mii lei
- Adaos comercial (comision) - cota % mii lei
date ce au stat la
baza inregistrarii
adaosului
(comision)
in conditiile
actuale
- Total cheltuieli de circulatie la veriga analizata - mii lei, din care
- salarii si CAS - mii lei
- incarcare-descarcare si alte manipulari - mii lei
- transport - mii lei
- combustibili, energie - mii lei
- dobanzi - mii lei
- chirii - mii lei
- alte cheltuieli - mii lei
- Profit - mii lei
- Impozit pe circulatia marfurilor - mii lei %
- Numarul de personal
- Nivelul cotei - in vigoare - %
- mii lei
- propuse - %
- mii lei
B. MODUL DE COMPLETARE A DATELOR
a) Determinarea volumului desfacerii marfurilor in preturi cu ridicata ale
producatorilor se va face pe baza preturilor negociate, potrivit prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 412/1992. Se vor anexa in copie Notele de negociere a
preturilor (sau telexurile de confirmare a acestora) pentru marfurile
comercializate.
b) Influentele care intervin in cheltuielile de circulatie se vor situa in
limita preturilor sau a indicilor de majorare prevazuti in actele normative
aparute.
Pentru determinarea cheltuielilor de transport (c.f. si auto) se vor
preciza furnizorii, distantele de transport si tariful legal, anexindu-se in
copie facturile prestatorilor sau confirmarea de catre acestia a tarifelor
incluse in calculatia adaosului comercial.
c) Numarul de personal se va inscrie in anexa cu indicatorii pe total
societate.
d) Dobanzile bancare se vor fundamenta pe baza cotelor prevazute de banci.
e) In cazul in care la desfacerea marfurilor sunt mai multe verigi, agentii
economici vor dovedi negocierea cu verigile anterioare a cotelor de adaos
propuse pentru a identifica nivelul sumei adaosurilor.
f) In cazul in care agentul economic solicita majorarea cotei de adaos
pentru mai multe produse sau grupe de produse, societatea comerciala va
completa:
- un formular cuprinzand date pentru totalul activitatii;
- cate un formular pentru fiecare produs sau grupa de produse pentru care
se solicita majorarea cotei (cotelor) de adaos.
g) Avizarea depasirii temeinic justificate, in limita sumei de adaos de
30%, se va face de catre organele teritoriale ale Ministerului Economiei si
Finantelor si Ministerului Comertului si Turismului, respectiv de serviciile de
preturi si protectia concurentei impreuna cu centrele teritoriale de expansiune
a comertului si turismului, imputernicite in acest scop.
_________________________________
*) Se va specifica numarul si data de inregistrare a actului de notificare
(model nr. 1).
---------------------------