REGULAMENT Nr.
4 din 27 august 2009
privind participarea la
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar a sucursalelor din Romania
ale institutiilor de credit autorizate în alte state membre
ACT EMIS DE:
FONDUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR IN SISTEMUL BANCAR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 599 din 31 august 2009
Având în vedere prevederile art. 21 alin.
(2), art. 7 alin. (1) lit. a), art. 8 alin. (3) lit. b) şi alin. (41)
din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea
Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa,
în temeiul art. 461 din ordonanţă,
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, denumit în continuare Fondul, emite
următorul regulament:
Art. 1. - Prezentul regulament reglementează procedura
de dobândire a calităţii de participant la schema de garantare a depozitelor în
sistemul bancar de către sucursalele din România ale instituţiilor de credit
având sediul într-un alt stat membru.
Art. 2. - (1) Sucursalele din România ale instituţiilor
de credit autorizate într-un alt stat membru din Uniunea Europeană, menţionate
la art. 21 alin. (2) din ordonanţă, pot solicita obţinerea calităţii
de participant la schema de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
adresând în acest scop Fondului o cerere al cărei model este prevăzut în anexă.
(2) Cererea trebuie să fie semnată de persoanele din
conducerea sucursalei legal împuternicite să o reprezinte în raporturile cu
terţii şi trebuie să fie însoţită de o traducere autorizată în limba română a
reglementărilor în domeniul garantării depozitelor din statul membru de origine
aplicabile schemei de garantare a depozitelor la care participă instituţia de
credit respectivă.
Art. 3. - (1) Fondul va analiza cererea primită de la
sucursala în cauză şi, după obţinerea unui acord de principiu privind
cooperarea bilaterală de la schema de garantare a depozitelor la care participă
instituţia de credit în statul membru de origine, dar nu mai târziu de 90 de
zile de la data primirii cererii, va comunica sucursalei cerinţele pe care
trebuie să le respecte în calitate de participant la Fond.
(2) In cazul în care Fondul consideră că cererea
sucursalei nu se încadrează în prevederile art. 21 alin. (2) din
ordonanţă, va comunica acest lucru sucursalei în termen de cel mult 90 de zile
de la data primirii cererii, împreună cu motivaţiile care au condus la această
concluzie.
Art. 4. - (1) Calitatea de participant la Fond se
dobândeşte efectiv de către sucursală din ziua plăţii contribuţiei iniţiale.
(2) Fondul va comunica coordonatele contului bancar
(numărul contului, codul IBAN, denumirea băncii etc.) în care se efectuează
plata contribuţiei iniţiale de către sucursala în cauză, aceasta urmând să
transmită Fondului o copie a ordinului de plată sau, după caz, a documentului
care atestă efectuarea plăţii.
(3) Plata contribuţiei iniţiale trebuie efectuată în
termen de 30 de zile lucrătoare de la data comunicării prevăzute la art. 3
alin. (1).
(4) In cazul în care suma în cauză nu este plătită în
termenul mai sus menţionat, Fondul va atenţiona conducerea sucursalei
respective în legătură cu acest aspect şi va stabili un nou termen de plată
care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data primirii comunicării.
(5) Neplata contribuţiei în termenul de mai sus
semnifică că cererea de participare la schema de garantare din România rămâne
fără obiect.
Art. 5. - (1) Pentru calculul contribuţiei iniţiale,
Fondul va solicita Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere
încadrarea sucursalei, pe baza informaţiilor privind activităţile acesteia
notificate potrivit art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări
şi completări' prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, în una dintre categoriile de instituţii de credit prevăzute de art.
3 din actul normativ menţionat.
(2) Valoarea contribuţiei iniţiale se stabileşte la
echivalentul a 0,5% din capitalul iniţial reglementat aplicabil în România
categoriei de instituţii de credit în care a fost încadrată sucursala potrivit
prevederilor alin. (1).
Art. 6. -In cazul în care o sucursală a unei instituţii
de credit doreşte să renunţe la calitatea de participant la schema de garantare
din România trebuie să notifice în scris Fondul în legătură cu această decizie,
precizând data de la care această calitate încetează.
Art. 7. - O sucursală care renunţă la calitatea de
participant la schema de garantare din România sau aceasta îi este retrasă de
Fond are obligaţia să informeze deponenţii în legătură cu acest fapt,
depozitele atrase de respectiva sucursală înainte de retragerea calităţii de
participant continuând să fie garantate de Fond până la data scadenţei lor.
Art. 8. - Contribuţia iniţială nu se restituie în cazul
în care o sucursală îşi încetează activitatea, renunţă la calitatea de
participant la schema de garantare din România sau această calitate îi este
retrasă de către Fond.
Art. 9. - Prevederile prezentului regulament intră în
vigoare în termen de 5 zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 10. -Anexa face parte integrantă din prezentul
regulament.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
Adrian Cosmescu
ANEXĂ
CERERE
privind obţinerea calităţii de participant la schema
de garantare a depozitelor în sistemul bancar
- model -
Prin prezenta cerere solicităm să devenim participanţi
la schema de garantare a depozitelor bancare din România, începând cu
data..................................
Menţionăm ca suntem membri ai schemei de garantare
din..............
1. Denumirea sucursalei
2. Sediul
3. Cod fiscal
4. CUI
5. Nivelul plafonului de garantare din ţara de origine
6. Diferenţa de plafon pentru care se solicită
includerea în schema de garantare din România (după caz)
7. Categorii de depozite care nu sunt garantate de
schema de garantare din ţara de origine, pentru care se solicită includerea în
schema de garantare din România ( după caz)
8. Alte informaţii considerate a fi relevante ( dacă
este cazul)
9. Persoanele din conducere, legal abilitate să
reprezinte societatea:
a) numele şi
prenumele.......................................,
funcţia............................;
b) numele si
prenumele......................................., funcţia............................;
c)....................................................................................................................
Am luat cunoştinţă de reglementările existente în
România cu privire la funcţionarea schemei de garantare a depozitelor din
sistemul bancar, inclusiv de cele ale Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,' precum şi de
cele emise de către Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar în
aplicarea acestora.
Semnăturile autorizate,
....................................
Data...........................