ACORD Nr. 0
din 24 iulie 2006
(Proiectul privind
serviciile municipale) intre Romania si Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare*)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 326 din 15 mai 2007
Imprumut nr. 4.835 RO
Acord din data de 24 iulie 2006 între România (Imprumutat)
şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare (Banca). Imprumutatul
şi Banca convin prin prezentul acord următoarele:
ARTICOLUL I
Condiţii generale. Definiţii
1.01. Condiţiile generale (definite în apendicele la
prezentul acord) constituie parte integrantă a acestui acord.
1.02. In cazul în care contextul nu impune altfel,
termenii utilizaţi cu majuscule în prezentul acord au semnificaţiile ce le-au
fost încredinţate în Condiţiile generale şi în apendicele la prezentul acord.
ARTICOLUL II
Împrumutul
2.01. Banca acceptă să
împrumute Imprumutatului, în termenii şi condiţiile stabilite sau la care se
face referire în prezentul acord, suma de o sută şase milioane două sute de mii
de euro (106.200.000 euro) (împrumutul), pentru a contribui la finanţarea proiectului descris în anexa nr. 1 la prezentul acord (Proiectul).
2.02. Imprumutatul poate trage sumele din împrumut în
conformitate cu secţiunea a IV-a a anexei nr. 2 la prezentul acord.
2.03. Comisionul de angajament ce va fi plătit de
Imprumutat Băncii va fi egal cu trei pătrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe
an, aplicat asupra soldului netras al împrumutului, acest comision putând face
obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de Bancă.
2.04. Comisionul iniţial ce va fi plătit de
Imprumutat Băncii va fi egal cu un procent (1,0%) din suma împrumutului şi
poate face obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de către
Bancă. Imprumutatul va plăti comisionul iniţial cel târziu la şaizeci (60) de
zile după data intrării în vigoare.
2.05. Dobânda plătibilă de
Imprumutat pentru fiecare perioadă de dobândă va fi într-o rată egală cu LIBOR
pentru valuta împrumutului plus marja variabilă, această dobândă putând face
obiectul unei reduceri, după cum poate fi stabilit periodic de către Bancă.
2.06. Scadenţele sunt 15 februarie şi 15 august în
fiecare an.
2.07. Imprumutatul va restitui suma împrumutului în
conformitate cu graficul de rambursare prezentat în anexa nr. 3 la prezentul
acord.
ARTICOLUL III
Proiectul
3.01. Imprumutatul îşi declară angajamentul faţă de
obiectivele Proiectului. In acest sens, Imprumutatul: (i) va realiza partea 3 a
Proiectului prin Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor (MMGA); şi (ii) va
asigura realizarea părţilor 1
şi 2 ale Proiectului de către municipiul Bucureşti şi, respectiv, de municipiul
Arad, în conformitate cu prevederile art. V din Condiţiile generale.
3.02. Fără a se limita la prevederile secţiunii 3.01 a
prezentului acord şi cu excepţia cazului în care Imprumutatul şi Banca vor
conveni altfel, Imprumutatul va asigura, prin MMGA, realizarea părţii 3 a
Proiectului, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la prezentul acord.
ARTICOLUL IV
Clauze asigurătorii pentru Bancă
4.01. Evenimentele adiţionale de suspendare constau
în următoarele:
a) legislaţia privind entitatea
de implementare a Proiectului a fost amendată, suspendată, abrogată sau
eliminată de o manieră care să influenţeze substanţial şi nefavorabil
capacitatea municipiului Arad sau a municipiului Bucureşti de a-şi îndeplini
vreuna dintre obligaţiile ce le revin prin acordul privind Proiectul;
b) legislaţia de mediu sau legislaţia privind
proprietatea culturală a fost amendată, suspendată, abrogată sau eliminată de o
manieră care, în opinia Băncii, să influenţeze substanţial şi nefavorabil implementarea Proiectului sau realizarea obiectivelor
acestuia.
4.02. Evenimentele adiţionale de accelerare constau
în apariţia oricărui eveniment precizat în paragrafele a) sau b) ale secţiunii
4.01. a prezentului acord.
ARTICOLUL V
Intrarea în vigoare
5.01. Condiţiile adiţionale de intrare în vigoare
constau în următoarele:
a) Acordul subsidiar de împrumut a fost semnat în
numele Imprumutatului şi al municipiului Arad;
b) Acordul subsidiar a fost semnat în numele
Imprumutatului şi al municipiului Bucureşti.
5.02. Aspectele juridice adiţionale constau în
următoarele:
a) Acordul subsidiar de împrumut a fost semnat
corespunzător de către Imprumutat şi de municipiul Arad şi creează obligaţii
legale pentru Imprumutat şi municipiul Arad, în conformitate cu termenii săi;
b) Acordul subsidiar a fost semnat corespunzător de
către Imprumutat şi de municipiul Bucureşti şi creează obligaţii legale pentru
Imprumutat şi municipiul Bucureşti, în conformitate cu termenii săi.
5.03. Data intrării în
vigoare este data de o sută douăzeci (120) de zile de la data semnării
prezentului acord.
*) Traducere.
ARTICOLUL VI
Reprezentant. Adrese
6.01. Reprezentantul Imprumutatului este ministrul
finanţelor publice.
6.02. Adresa Imprumutatului este:
Ministerul Finanţelor Publice
Str. Apolodor nr. 17
Bucuresti, România
Telex: 11239 Fax: (40-21) 312-6792
6.03. Adresa Băncii este:
Banca Internaţională pentru Reconstrucţie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W. Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafică: INTBAFRAD
Washington, D.C.
Telex: 248423 (MCI) sau 64145 (MCI)
Fax: (1-202) 477-6391
Semnat la Bucureşti, România, în data şi anul
menţionate mai sus.
Pentru România,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
reprezentant autorizat
Pentru Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare,
Anand K. Seth,
reprezentant autorizat
ANEXA Nr. 1
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivul Proiectului este de a asista Imprumutatul în
direcţia respectării directivelor de mediu ale UE în sectorul apelor şi apelor
uzate, îmbunătăţind astfel calitatea şi sfera de acoperire a serviciilor de ape
şi ape uzate, în principal prin: (i) sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii
în municipiile Bucureşti şi Arad, în vederea furnizării unor servicii mai bune
de ape şi ape uzate şi a îmbunătăţirii managementului apelor din precipitaţii;
şi (ii) elaborarea de proiecte prioritare privind apele şi apele uzate în
unsprezece (11) judeţe.
Partea 1: Servicii urbane în municipiul Bucureşti
Implementarea unui program de
îmbunătăţire a infrastructurii urbane în oraş, care să corespundă standardelor
UE, cuprinzând: (i) lucrări şi bunuri pentru furnizarea de noi servicii urbane
în cartierele prioritare, servicii incluzând apă, canalizare, scurgere şi
asfaltare a drumurilor; şi (ii) servicii de asistenţă tehnică în vederea
întocmirii documentelor de licitaţii, a supravegherii construcţiilor şi pentru
susţinerea municipiului Bucureşti în implementarea părţii 1 a Proiectului.
Partea a 2-a: Servicii urbane în municipiul Arad
Implementarea unui program de îmbunătăţire a
infrastructurii urbane în oraş, care să corespundă standardelor UE, cuprinzând:
(i) lucrări şi bunuri pentru furnizarea de noi servicii urbane în cartierele
prioritare, servicii incluzând canalizare, scurgere şi asfaltare a drumurilor;
şi (ii) servicii de asistenţă tehnică în vederea întocmirii documentelor de
licitaţii, a supravegherii construcţiilor
şi pentru susţinerea municipiului Arad în implementarea părţii a 2-a a
Proiectului.
Partea a 3-a: Pregătirea Proiectului pentru UE
Servicii de asistenţă tehnică pentru pregătirea
auditurilor din cadrul părţii a 3-a a Proiectului şi pentru elaborarea de
solicitări de finanţare de la UE în cadrul Proiectului în cel puţin unsprezece
(11) judeţe, în acest fel garantându-se că Imprumutatul îşi îndeplineşte
angajamentele asumate faţă de UE în ceea ce priveşte îmbunătăţirile în sectorul
de mediu, că fondurile nerambursabile de la UE sunt utilizate cu eficacitate pe
măsura disponibilizării lor şi că atât la nivel central, cât şi la nivel local
este dezvoltată capacitatea de a elabora şi implementa proiecte care să
corespundă directivelor UE aplicabile, cuprinzând asistenţă ce va fi derulată
în două faze, după cum urmează: (i) faza 1, pentru colectarea de date şi evaluarea
situaţiei curente, elaborarea unui plan principal la nivel judeţean care să
identifice întregul necesar de investiţii, efectuarea unui studiu de
fezabilitate detaliat şi a unei analize instituţionale, realizarea studiului de
evaluare a impactului de mediu respectiv şi a planului de finanţare, elaborarea
unui formular de solicitare pentru obţinerea de fonduri structurale şi de
coeziune de la UE şi dezvoltarea instituţională în direcţia cultivării unui
management eficient al investiţiilor de mediu, incluzând instruirea
profesională destinată personalului MMGA şi oraşelor şi aşezărilor mici din
cele unsprezece (11) judeţe menţionate anterior; şi (ii) faza 2, constând în
elaborarea dosarelor complete de licitaţii pentru contractele de servicii,
bunuri şi lucrări ce se impun pentru implementarea
studiilor de fezabilitate realizate în cadrul primei faze.
ANEXA Nr. 2
REALIZAREA PROIECTULUI
SECŢIUNEA I
Acordul subsidiar şi Acordul subsidiar de
împrumut; aranjamente instituţionale şi de altă natură
A. Acordul subsidiar
şi Acordul subsidiar de împrumut
1. In scopul implementării părţii 1 a Proiectului, Imprumutatul va disponibiliza o parte din sumele împrumutului alocate periodic categoriei 1, municipiului Bucureşti,
pe bază nerambursabilă, în conformitate cu un acord subsidiar ce va fi încheiat
între Imprumutat şi municipiul Bucureşti în termenii şi condiţiile aprobate de
Bancă conform prevederilor prezentului acord.
2. In scopul implementării părţii a 2-a a Proiectului,
Imprumutatul va subîmprumuta o parte din sumele
împrumutului alocate periodic categoriei 2, municipiului Arad, în conformitate cu un acord subsidiar de împrumut ce va fi
încheiat între Imprumutat şi municipiul Arad în termenii şi condiţiile aprobate
de Bancă conform prevederilor prezentului acord.
3. Imprumutatul îşi va exercita drepturile ce îi revin
prin Acordul subsidiar şi Acordul subsidiar de împrumut într-o manieră care să
protejeze interesele Imprumutatului şi pe ale Băncii şi să ducă la realizarea
scopurilor împrumutului. Dacă Banca nu hotărăşte altfel, Imprumutatul nu va
cesiona, amenda, abroga sau renunţa la acordul subsidiar sau la Acordul
subsidiar de împrumut ori la vreuna dintre prevederile acestora.
B. Aranjamente
instituţionale
1. MMGA - Direcţia generală pentru managementul
instrumentelor structurale
In cadrul MMGA, Direcţia generală pentru managementul
instrumentelor structurale va fi responsabilă pentru implementarea părţii a 3-a
a Proiectului, inclusiv de implementarea de zi cu zi şi de coordonarea părţii a
3-a a Proiectului. In acest sens, Imprumutatul, prin MMGA, va întreprinde toate
acţiunile ce se impun a fi întreprinse în numele său, pentru a menţine pe tot
parcursul implementării Proiectului personalul existent în cadrul Direcţiei
generale şi în cadrul altor departamente ale MMGA desemnate să ducă la
îndeplinire partea a 3-a a Proiectului şi a dispune de resurse financiare
suficiente, aceste acţiuni incluzând şi numirea directorului general, a unui
specialist în achiziţii, a unui specialist în management financiar şi a unui
specialist tehnic. Mai exact, MMGA va fi responsabil pentru: (i) consolidarea
rapoartelor Proiectului în vederea transmiterii lor către Bancă; şi în ceea ce
priveşte partea a 3-a a proiectului: (ii) întocmirea documentelor de licitaţii
şi urmărirea proceselor de licitaţie ulterioare; (iii) tragerea sumelor din
împrumut; (iv) managementul financiar; şi (v) monitorizarea Proiectului.
2. Aspecte de mediu şi de proprietate culturală
Fără a limita prevederile art. V
din Condiţiile generale, Imprumutatul, prin MMGA, va
asigura următoarele:
a) derularea părţii a 3-a a Proiectului în
conformitate cu prevederile legislaţiei referitoare la mediu şi ale legislaţiei
referitoare la proprietatea culturală;
b) informarea cu promptitudine a Băncii în legătură
cu toate modificările apărute în legislaţia, reglementările sau procedurile
Imprumutatului ori aplicabile Imprumutatului sau oricăreia dintre agenţiile de
implementare, ce pot afecta implementarea părţilor 1, 2 şi 3 ale Proiectului;
şi
c) transmiterea către Bancă a primelor trei (3) studii
de evaluare a impactului de mediu ce pot fi necesare pentru implementarea
părţii a 3-a a Proiectului.
SECŢIUNEA a II-a
Monitorizarea, raportarea şi evaluarea în cadrul
Proiectului
A. Rapoartele Proiectului
1. Imprumutatul, prin MMGA, va
monitoriza şi va evalua stadiul părţii a 3-a a Proiectului şi va întocmi
rapoartele Proiectului în conformitate cu prevederile secţiunii 5.08 din
Condiţiile generale, pe baza indicatorilor de monitorizare şi evaluare pentru
partea a 3-a a Proiectului. Fiecare raport al Proiectului va acoperi perioada
unui semestru calendaristic şi va fi transmis Băncii, după agregarea cu
rapoartele Proiectului pentru părţile 1 şi a 2-a în cel mult două (2) luni de
la sfârşitul perioadei ce face obiectul raportului
respectiv.
2. In sensul secţiunii 5.08 (c) din Condiţiile
generale, raportul privind realizarea Proiectului şi planul aferent cerut ca
urmare a acelei secţiuni vor fi transmise Băncii în cel mult trei (3) luni de
la data limită de tragere a împrumutului.
B. Management
financiar, rapoarte financiare şi audituri
1. Imprumutatul, prin MMGA, va ţine sau va asigura
ţinerea unui sistem de management financiar pentru partea a 3-a a Proiectului,
în conformitate cu prevederile secţiunii 5.09 din Condiţiile generale.
2. Fără a se limita la prevederile părţii A a acestei
secţiuni, Imprumutatul, prin MMGA, va întocmi şi va transmite Băncii, în cel
mult două (2) luni de la sfârşitul fiecărui semestru calendaristic, rapoarte
financiare neauditate interimare pentru partea a 3-a a Proiectului, care să
acopere semestrul respectiv, în formă şi conţinut satisfăcătoare pentru Bancă.
3. Imprumutatul, prin MMGA, va dispune auditarea
situaţiilor sale financiare pentru partea a 3-a a Proiectului în conformitate
cu prevederile secţiunii 5.09 (b) din Condiţiile generale. Fiecare audit a}
situaţiilor financiare va acoperi perioada unui an fiscal al Imprumutatului.
Situaţiile financiare auditate pentru fiecare perioadă vor fi transmise Băncii
în cel mult şase (6) luni de la sfârşitul perioadei respective.
C. Analiza la mijlocul perioadei de implementare
Imprumutatul, prin MMGA, va:
a) menţine politicile şi procedurile adecvate pentru a
avea posibilitatea de a monitoriza şi evalua în permanenţă, în conformitate cu
indicatorii de monitorizare şi evaluare pentru partea a 3-a a Proiectului,
realizarea părţii a 3-a a Proiectului şi îndeplinirea obiectivelor acesteia;
b)intocmi, pe baza unui plan de activitate convenit între Imprumutat şi Bancă, şi va transmite Băncii, în jurul datei de 30
aprilie 2008, un raport la mijlocul perioadei de implementare care să integreze
rezultatele activităţilor de monitorizare şi evaluare desfăşurate conform
prevederilor lit. a) a acestei secţiuni şi rezultatele activităţilor de
monitorizare şi evaluare desifăşurate de municipiul Arad şi municipiul
Bucureşti în conformitate cu prevederile secţiunii II.C (a) a anexei la fiecare acord privind Proiectul, raport ce
reflectă progresele înregistrate în realizarea părţilor 1, 2 şi 3 ale
Proiectului în perioada precedentă datei raportului şi stabileşte măsurile
recomandate pentru a asigura realizarea eficientă a părţilor 1, 2 şi 3 ale
Proiectului şi îndeplinirea obiectivelor acestora în perioada următoare datei
raportului; şi
c) analiza împreună cu Banca, până la data de 30 iunie
2008 sau până la o dată ulterioară solicitată de Bancă, raportul prevăzut la
lit. b) al acestei secţiuni şi în urma acestei analize va lua toate măsurile ce
se impun pentru a asigura finalizarea eficientă a părţilor 1, 2 şi 3 ale
Proiectului şi realizarea obiectivelor acestora, pe baza concluziilor şi
recomandărilor raportului şi a opiniilor Băncii referitoare la aspectul
respectiv.
SECŢIUNEA a III-a
Achiziţii
A. Generalităţi
1. Bunuri, lucrări şi servicii (altele decât
servicii de consultanţă). Toate bunurile,
lucrările şi serviciile (altele decât servicii de consultanţă) necesare in
cadrul Proiectului şi care vor fi finanţate din sumele împrumutului vor fi
achiziţionate în conformitate cu cerinţele stabilite sau la care se face
referire în secţiunea I din Liniile directoare pentru achiziţii şi cu
prevederile acestei secţiuni III.
2. Servicii de consultanţă. Toate
serviciile de consultanţă necesare în cadrul Proiectului şi care vor fi
finanţate din sumele împrumutului vor fi achiziţionate în conformitate cu
secţiunile I şi IV din Liniile directoare pentru consultanţi şi cu cerinţele
stabilite sau la care se face referire în prezenta secţiune.
3. Definiţii. Termenii utilizaţi în
această secţiune, pentru a descrie metodele specifice de achiziţie sau metodele
prin care Banca verifică anumite contracte, se referă la metoda corespondentă
descrisă în Liniile directoare pentru achiziţii sau în Liniile directoare
pentru servicii de consultanţă, după caz.
B. Metode specifice
de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor (altele decât servicii de
consultanţă)
1. Licitaţia competitivă internaţională. Cu excepţia cazurilor în care se prevede altfel în paragraful 2 de
mai jos, bunurile, lucrările şi serviciile (altele decât servicii de
consultanţă) vor fi achiziţionate prin contracte adjudecate în baza
procedurilor de licitaţie competitivă internaţională.
2. Alte proceduri de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor
(altele decât servicii de consultanţă). In
următorul tabel se precizează metodele de achiziţii, altele decât licitaţia
competitivă internaţională, ce pot fi utilizate pentru bunuri, lucrări şi
servicii (altele decât servicii de consultanţă). Planul de achiziţii va preciza
condiţiile în care pot fi utilizate aceste metode.
Metode de achiziţie
a) Licitaţie competitivă naţională,
pentru contractele de lucrări ce se estimează că vor costa mai puţin de
4.000.000 euro per contract şi bunurile estimate că vor costa mai puţin de 800.000
euro per contract pot fi procurate în conformitate cu legea naţională şi
reglementările Imprumutatului, în măsura în care sunt în prealabil
considerate acceptabile de către Bancă.
|
b) Cumpărare
|
C. Metode specifice
de achiziţie a serviciilor de consultanţă
1. Selectare pe baza costului şi a calităţii. Cu excepţia cazurilor în care se prevede altfel în paragraful 2,
serviciile de consultanţă vor fi achiziţionate prin contracte adjudecate pe
baza selectării pe baza costului şi a calităţii.
2. Alte metode de achiziţie a serviciilor de consultanţă. In următorul tabel se precizează metodele de achiziţii, altele decât
selectarea pe baza costului şi a calităţii, ce pot fi utilizate pentru
serviciile de consultanţă. Planul de achiziţii va preciza condiţiile în care
pot fi utilizate aceste metode.
Metode de achiziţie
|
a)
|
Selectare pe bază de calitate
|
b)
|
Selectare pe baza unui buget fix
|
c)
|
Selectare pe baza celui mai mic cost
|
d)
|
Selectare pe baza calificării consultanţilor
|
e)
|
Selectare dintr-o singură sursă
|
f)
|
Consultanţi individuali
|
D. Analiza Băncii
privind deciziile de achiziţie
Planul de achiziţii va stabili acele contracte care vor
fi supuse analizei prealabile a Băncii. Toate celelalte contracte vor face
obiectul analizei ulterioare a Băncii.
SECŢIUNEA a IV-a
Tragerea sumelor din împrumut
A. Generalităţi
1. Imprumutatul poate trage sumele din împrumut în
conformitate cu prevederile prezentei secţiuni şi cu instrucţiunile
suplimentare pe care Banca le va comunica Imprumutatului în vederea finanţării
cheltuielilor eligibile, după cum se precizează în tabelul din paragraful 2.
2. Următorul tabel stabileşte categoriile de
cheltuieli eligibile ce pot fi finanţate din sumele împrumutului, alocarea
sumelor împrumutului pe fiecare categorie şi procentul cheltuielilor care vor
fi astfel finanţate pentru cheltuielile eligibile din fiecare categorie:
Categoria
|
Suma alocată
din împrumut
(exprimată în euro)
|
%
din cheltuieli
ce va fi finanţat
|
(1) Lucrări, bunuri şi servicii de consultanţă în cadrul părţii 1
a Proiectului
|
48.000.000
|
65%
|
(2) Lucrări, bunuri şi servicii de consultanţă în cadrul părţii a
2-a a Proiectului
|
47.200.000
|
94%
|
(3) Servicii de consultanţă în cadrul părţii a 3-a a Proiectului
|
11.000.000
|
84%
|
Sumă totală
|
106.200.000
|
|
B. Condiţii de
tragere; perioada de tragere
1. Fără a contraveni prevederilor părţii A a
prezentei secţiuni, nu se vor face trageri:
(i) din contul de împrumut până când Banca nu a primit
plata integrală a comisionului iniţial; sau
(ii) pentru plăţi efectuate
anterior datei semnării prezentului acord.
2. Data limită de tragere a împrumutului este 30
iunie 2011.
SECŢIUNEA a V-a
Alte angajamente
Imprumutatul nu va întreprinde sau nu va permite
întreprinderea niciunei acţiuni care să împiedice ori să perturbe funcţionarea
adecvată a ANRSC în ceea ce priveşte: (i) avizarea tarifelor propuse de Apa
Nova şi de operatorul selectat, în conformitate cu legislaţia în vigoare de
modificare a tarifelor; şi (ii) monitorizarea conformării Apa Nova şi
operatorului selectat din Arad în vederea respectării indicatorilor de
performanţă aplicabili în furnizarea de servicii publice.
ANEXA Nr. 3
GRAFICUL DE RAMBURSARE
Data scadentă
|
Ratele de capital (exprimate în
euro*)
|
La fiecare 15 februarie si 15 august
|
4.425.000
|
Incepand cu 15 februarie 2012
|
|
Până la 15 august 2023
|
|
*) Cifrele din această coloană reprezintă suma în euro
ce trebuie rambursată, cu excepţiile incluse în prevederile din secţiunea 3.10
din Condiţiile generale.
APENDICE
Definiţii
1. Apa Nova înseamnă
Apa Nova Bucureşti, concesionarul privat pentru furnizarea de apă şi pentru apă
uzată în municipiul Bucureşti.
2. ANRSC înseamnă
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală, autoritatea naţională de reglementare a tarifelor şi serviciilor de
apă, ce raportează Cabinetului primului-ministru al Imprumutatului.
3. ARBAC înseamnă
Autoritatea de Reglementare a Nivelelor de Servicii Apă Canal a Municipiului
Bucureşti, agenţie înfiinţată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti
pentru a reglementa contractele de concesiune între municipiul Bucureşti şi Apa
Nova.
4. Categorie înseamnă
o categorie de articole ce va fi finanţată din sumele împrumutului după cum se
precizează în tabelul din secţiunea IV A 2 din anexa
nr. 2 la acord; iar termenul categorii înseamnă
pluralul unei categorii.
5. Liniile directoare
pentru consultanţi înseamnă „Linii directoare:
Selecţia şi angajarea consultanţilor de către împrumutaţii Băncii
Mondiale", publicat de Bancă în mai 2004.
6. Legislaţie privind
proprietatea culturală înseamnă unul sau mai multe
dintre următoarele acte normative: Legea nr. 422/2001 privind protecţia
monumentelor istorice şi Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia
patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de
interes naţional (modificată prin Legea nr. 462/2003).
7. Legislaţia de mediu înseamnă unul sau mai multe dintre următoarele acte normative:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, ce asigură cadrul pentru
protecţia mediului; Hotărârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea
procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea
listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri, cu
modificările ulterioare.
8. UE înseamnă Uniunea
Europeană.
9. An fiscal înseamnă
perioada de douăsprezece (12) luni ce corespunde oricăruia dintre anii fiscali
ai Imprumutatului, perioadă ce începe pe 1 ianuarie şi se încheie pe 31
decembrie a fiecărui an calendaristic.
10. Condiţiile generale înseamnă „Condiţiile generale pentru împrumuturi ale Băncii
Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare" din data de 1 iulie
2005.
11. MMGA înseamnă
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor al Imprumutatului, înfiinţat şi
funcţionând ca urmare a prevederilor Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor (cu modificările şi
completările ulterioare) a Imprumutatului sau orice
succesor al acestuia.
12. Indicatori de
monitorizare şi evaluare pentru partea 1 a Proiectului înseamnă indicatorii de performanţă conveniţi şi prevăzuţi într-o
scrisoare din aceeaşi dată cu prezentul acord, indicatori care să fie utilizaţi
de municipiul Bucureşti în cadrul părţii 1 a Proiectului pentru a măsura
progresele în implementarea părţii 1 a Proiectului şi gradul de realizare a
obiectivelor acestei părţi.
13. Indicatori de
monitorizare şi evaluare pentru partea a 2-a a Proiectului înseamnă indicatorii de
performanţă conveniţi şi prevăzuţi într-o scrisoare din aceeaşi dată cu
prezentul acord, indicatori care să fie utilizaţi de municipiul Arad în cadrul
părţii a 2-a a Proiectului pentru a măsura progresele
în implementarea părţii a 2-a a Proiectului şi gradul
de realizare a obiectivelor acestei părţi.
14. Indicatori de
monitorizare şi evaluare pentru partea a 3-a a Proiectului înseamnă indicatorii de performanţă conveniţi şi prevăzuţi într-o
scrisoare din aceeaşi dată cu prezentul acord, indicatori care să fie utilizaţi
de MMGA în cadrul părţii a 3-a a Proiectului pentru a măsura progresele în
implementarea părţii a 3-a a Proiectului şi gradul de realizare a obiectivelor
acestei părţi.
15. Municipiul Arad înseamnă
unitatea administrativ-teritorială a Imprumutatului situată în oraşul Arad şi
entitatea de implementare a Proiectului pentru partea a 2-a a Proiectului.
16. Municipiul Bucureşti înseamnă unitatea administrativ-teritorială a Imprumutatului
situată în oraşul Bucureşti şi entitatea de implementare a Proiectului pentru
partea 1 a Proiectului.
17. Liniile directoare
privind achiziţiile înseamnă „Liniile directoare
pentru achiziţii în cadrul împrumuturilor BIRD şi IDA", publicate de Bancă
în mai 2004.
18. Planul de
achiziţii înseamnă planul de achiziţii al
Imprumutatului pentru Proiect, din data de 12 mai 2006 şi menţionat în
paragraful 1.16 din Liniile directoare privind achiziţiile şi în paragraful
1.24 din Liniile directoare pentru consultanţi, plan ce va fi supus unei
actualizări periodice în conformitate cu prevederile paragrafelor menţionate.
19. Entitatea de implementare a Proiectului înseamnă: (i) pentru partea 1 a Proiectului - municipiul Bucureşti;
şi (ii) pentru partea a 2-a a Proiectului - municipiul Arad; iar termenul entităţi de
implementare a Proiectului desemnează în mod
colectiv şi comun ambele municipii.
20. Legislaţia entităţii
de implementare a Proiectului înseamnă, pentru
ambele municipii, Arad şi Bucureşti, Legea administraţiei publice locale nr.
215/2001, cu modificările şi completările ulterioare, privind administraţia
publică locală a Imprumutatului.
21. Strămutare înseamnă: (i) rechiziţionarea involuntară (i.e. o acţiune ce poate
fi întreprinsă fără consimţământul informat al persoanei sau fără ca această
persoană să aibă puterea de a opta) a terenului şi a tot ceea ce creşte sau
este fixat pe terenul respectiv, cum ar fi clădiri sau recolte, având ca
rezultat: (A) relocarea sau pierderea adăpostului; (B) pierderea activelor sau
a accesului la active; sau (C) pierderea surselor de venit ori a mijloacelor de
trai, indiferent dacă persoana respectivă trebuie sau nu să se mute într-un alt
loc; sau (ii) restricţionarea involuntară a accesului la parcuri sau zone
protejate desemnate ca atare prin lege, având ca rezultat efecte nefavorabile
asupra traiului persoanelor afectate şi cuprinzând restricţii de utilizare a
resurselor, impuse persoanelor care trăiesc în afara parcului ori zonei
protejate sau celor care continuă să trăiască în interiorul parcului ori zonei
protejate, pe parcursul şi după implementarea Proiectului, această strămutare
fiind aplicabilă acelor persoane care deţin drepturi legale oficiale asupra
terenului afectat, precum şi celor care nu deţin drepturi legale oficiale, dar
au revendicări legale faţă de terenul respectiv, cu condiţia ca aceste
revendicări să fie recunoscute de legislaţia naţională sau ca urmare a acordului
dintre Bancă şi Imprumutat.
22. Acord subsidiar înseamnă
acordul ce se va încheia între Imprumutat şi municipiul Bucureşti conform
prevederilor secţiunii I.A din anexa nr. 2 la acord, acest acord putând fi periodic modificat,
termenul incluzând şi toate anexele la acord.
23. Acord subsidiar de împrumut înseamnă acordul ce se va încheia între Imprumutat şi municipiul Arad, conform prevederilor secţiunii
I.A din anexa nr. 2 la acord, acest acord putând fi periodic modificat,
termenul incluzând şi toate anexele la acord.