Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

COD Nr

COD   Nr. 0 din 16 aprilie 1964

European de securitatea sociala*)

ACT EMIS DE: ACT INTERNATIONAL

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 331 din 19 mai 2009



Strasbourg, 16 aprilie 1964

Seria tratate europene/48

Preambul

Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentului cod,

considerând că scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai mare unitate între membrii săi, în special pentru favorizarea progresului social,

considerând că unul dintre obiectivele programului social al Consiliului Europei este de a încuraja toate statele membre pentru dezvoltarea sistemelor de securitate socială,

recunoscând interesul armonizării protecţiei sociale garantate în statele membre,

convinse de necesitatea stabilirii unui cod european de securitate socială la un nivel mai înalt decât cel stabilit de standardele minime cuprinse în Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 102 referitoare la standardele minime de securitate socială,

au convenit asupra următoarelor prevederi, care au fost elaborate în colaborare cu Biroul Internaţional al Muncii:

PARTEA I

Prevederi generale

ARTICOLUL 1

1. In prezentul cod:

a)  termenul „Comitet de Miniştri" înseamnă Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei;

b)  termenul „Comitet" înseamnă Comitetul de Experţi în Securitate Socială al Consiliului Europei sau orice alte comitete pe care Comitetul de Miniştri le poate desemna să îndeplinească obligaţiile prevăzute în art. 2 alin. 3, art. 74 alin. 4 şi art. 78 alin. 3;

c) termenul „secretar general" înseamnă secretarul general al Consiliului Europei;

d)   termenul „prevăzut" înseamnă stabilit de legislaţia naţională sau în baza acesteia;

e)  termenul „rezidenţă" înseamnă reşedinţa obişnuită pe teritoriul părţii contractante şi termenul „rezident" înseamnă o persoană care îşi are reşedinţa obişnuită pe teritoriul părţii contractante;

f)  termenul „soţie" înseamnă o soţie care este întreţinută financiar de soţ;

g) termenul „văduvă" înseamnă o femeie care era întreţinută financiar de către soţul său în momentul decesului acestuia;

h) termenul „copil" înseamnă un copil sub vârsta la care se termină şcolarizarea obligatorie sau un copil mai mic de 15 ani, după cum este prevăzut;

i) termenul „stagiu" înseamnă o perioadă de cotizare sau o perioadă de muncă ori o perioadă de rezidenţă sau o combinaţie a acestor perioade, după cum este prevăzut.

2. In art. 10, 34 şi 49, termenul „prestaţii" înseamnă fie prestaţii directe, sub formă de îngrijiri medicale, fie prestaţii indirecte, constând într-o rambursare a cheltuielilor suportate de persoana respectivă.

*) Traducere.

ARTICOLUL 2

1.  Fiecare parte contractantă trebuie să aplice:

a) partea I;

b) cel puţin 6 dintre părţile II-X, partea a II-a considerându-se ca două părţi, iar partea a V-a ca 3 părţi;

c) prevederile corespunzătoare din părţile XI şi XII;

d) partea a XIII-a.

2.   Condiţiile de la lit. b) al alineatului precedent sunt considerate ca îndeplinite dacă:

a) sunt aplicate cel puţin 3 dintre părţile II-X, dintre care cel puţin una dintre părţile IV,V, VI, IX şi X; şi

b)  în plus, se demonstrează că legislaţia de securitate socială în vigoare este echivalentă cu una dintre combinaţiile prevăzute la această literă, ţinându-se cont de:

(i) faptul că anumite ramuri acoperite de lit. a) a acestui alineat depăşesc standardele Codului în ceea ce priveşte domeniul de protecţie sau nivelul prestaţiilor, sau amândouă;

(ii) faptul că anumite ramuri acoperite de lit. a) a acestui alineat depăşesc standardele Codului prin acordarea unor servicii suplimentare cuprinse în lista din anexa nr. 2; şi

(iii) ramuri care nu ating standardele din Cod.

3.   Un stat semnatar care doreşte să se prevaleze de prevederile alin. 2 lit. b) al acestui articol va face o cerere în acest scop în raportul pe care îl înaintează secretarului general, în conformitate cu art. 78. Comitetul, pe baza echivalenţei costurilor, stabileşte regulile de coordonare şi defineşte condiţiile pentru luarea în considerare a prevederilor alin. 2 lit. b) al acestui articol. Aceste prevederi vor fi luate în considerare, în fiecare caz, cu aprobarea Comitetului, decizia fiind luată cu o majoritate de două treimi.

ARTICOLUL 3

Fiecare parte contractantă trebuie să specifice în instrumentul de ratificare acele părţi din părţile II-X pentru care acceptă obligaţiile decurgând din prezentul cod şi să specifice dacă şi în ce măsură se prevalează de prevederile art. 2 alin. 2.

ARTICOLUL 4

1. Orice parte contractantă poate notifica ulterior secretarului general că acceptă obligaţiile din cod cuprinse în una sau în mai multe dintre părţile II-X care n-au fost specificate în instrumentul de ratificare.

2. Angajamentele prevăzute la alin. 1 al prezentului articol vor fi considerate parte integrantă a ratificării şi vor avea efectele unei ratificări începând cu data notificării lor.

ARTICOLUL 5

In vederea aplicării uneia dintre părţile II-X ale Codului, specificate la ratificarea sa, o parte contractantă este obligată să protejeze categoriile de persoane prevăzute care, în total, reprezintă un procent determinat de salariaţi sau rezidenţi şi această parte contractantă trebuie să se asigure că este atins procentajul respectiv înainte de a se angaja în aplicarea părţii în cauză.

ARTICOLUL 6

In vederea aplicării părţilor II, III, IV, V, VIII (în măsura în care se referă la îngrijirile medicale), IX şi X ale Codului, o parte contractantă poate lua în considerare protecţia realizată prin asigurare chiar dacă, în baza legislaţiei naţionale, nu este obligatorie pentru persoanele protejate, când:

a) asigurarea este finanţată de autorităţile publice sau, când asigurarea este doar suplimentară, controlată de autorităţile publice sau administrată în comun de patronat şi lucrători, în conformitate cu normele prevăzute;

b)  asigurarea acoperă o mare parte a persoanelor al căror câştig nu îl depăşeşte pe cel al unui muncitor manual calificat de sex masculin, determinat în conformitate cu art. 65; şi

c)  asigurarea respectivă îndeplineşte, împreună cu alte forme de protecţie, dacă este cazul, prevederile Codului.

PARTEA a II-a

Ingrijiri medicale

ARTICOLUL 7

Orice parte contractantă, pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare, trebuie să garanteze acordarea de prestaţii persoanelor protejate, atunci când starea lor necesită îngrijiri medicale cu caracter preventiv sau curativ, în conformitate cu articolele următoare ale acestei părţi.

ARTICOLUL 8

Riscul social acoperit include orice stare de boală, oricare ar fi cauza, sarcina şi naşterea, precum şi urmările lor.

ARTICOLUL 9

Persoanele protejate sunt:

a) fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând cel puţin 50% din totalul salariaţilor, precum şi soţiile şi copiii lor;

b) fie categorii prevăzute ale populaţiei active, reprezentând cel puţin 20% din totalul rezidenţilor, precum si soţiile si copiii lor;

c) fie categorii prevăzute de rezidenţi, reprezentând cel puţin 50% din totalul rezidenţilor.

ARTICOLUL 10

1.  Prestaţiile trebuie să includă cel puţin:

a) în cazul stărilor de boală:

(i) îngrijiri acordate de medici generalişti, inclusiv vizite la domiciliu;

(ii) îngrijiri acordate de specialişti în spitale unor persoane spitalizate sau în ambulatoriu, precum şi îngrijiri acordate de specialişti în afara spitalelor;

(iii) furnizarea de produse farmaceutice pe baza reţetelor eliberate de medici sau de alţi practicieni calificaţi; şi

(iv) spitalizare, când este necesară; şi

b) în cazul sarcinii, naşterii şi urmărilor lor:

(i) îngrijiri prenatale, în timpul naşterii şi după naştere, acordate de un medic sau o moaşă calificată;

(ii) spitalizare, când este necesară.

2.  Beneficiarul sau susţinătorul familiei poate fi obligat să participe la cheltuielile pentru îngrijirile medicale pe care le primeşte beneficiarul în cazul stării de boală; regulile de participare nu trebuie să genereze o contribuţie prea grea.

3.  Prestaţia acordată în conformitate cu prevederile acestui articol trebuie să aibă în vedere păstrarea, restabilirea sau ameliorarea sănătăţii persoanei protejate, precum şi capacitatea sa de a munci şi de a face faţă nevoilor personale.

4.   Departamentele guvernamentale sau instituţiile care acordă prestaţiile trebuie să încurajeze persoanele protejate prin toate mijloacele adecvate pentru ca acestea să recurgă la serviciile generale de sănătate puse la dispoziţie de autorităţile publice sau de alte organisme recunoscute de autorităţile publice.

ARTICOLUL 11

Prestaţiile menţionate la art. 10 trebuie garantate în cadrul riscului social acoperit cel puţin persoanelor protejate care au îndeplinit, personal sau prin susţinătorul familiei, un stagiu necesar pentru a evita abuzurile.

ARTICOLUL 12

Prestaţiile menţionate la art. 10 trebuie acordate pe toată durata riscului social acoperit, cu excepţia stărilor de boală, în cazul cărora durata prestaţiilor poate fi limitată la 26 de săptămâni pentru fiecare caz; totuşi, prestaţiile medicale nu pot fi suspendate atât timp cât se plăteşte o indemnizaţie de boală şi se vor lua măsurile care să permită ca această limită să fie majorată în cazul bolilor pentru care legislaţia naţională prevede îngrijiri prelungite.

PARTEA a III-a

Indemnizaţii de boală

ARTICOLUL 13

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze atribuirea indemnizaţiilor de boală persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 14

Riscul social acoperit include incapacitatea de muncă, rezultând în urma unei stări de boală şi implicând suspendarea câştigului, aşa cum este definit în legislaţia naţională.

ARTICOLUL 15

Persoanele protejate sunt:

a) fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b) fie categorii prevăzute ale populaţiei active, reprezentând cel puţin 20% din totalul rezidenţilor;

c) fie toţi rezidenţii ale căror resurse în timpul riscului social nu depăşesc limitele prevăzute în conformitate cu art. 67.

ARTICOLUL 16

1. In cazul protejării categoriilor de salariaţi sau a categoriilor populaţiei active, prestaţia se va face sub forma unei plăţi periodice calculate în conformitate cu prevederile art. 65 sau ale art. 66.

2. In cazul protejării categoriilor de rezidenţi ale căror resurse nu depăşesc limitele prevăzute pe durata riscului social, prestaţia se va face sub forma unei plăţi periodice calculate în conformitate cu art. 67. O prestaţie prevăzută trebuie garantată persoanelor menţionate la art. 15 lit. a) sau b), indiferent de venituri.

ARTICOLUL 17

In cazul riscului social acoperit, prestaţia menţionată la art. 16 trebuie garantată cel puţin persoanelor care au îndeplinit un stagiu considerat necesar pentru a evita abuzurile.

ARTICOLUL 18

Prestaţia menţionată în art. 16 trebuie acordată pe toată perioada riscului social, cu rezerva că durata prestaţiei poate fi limitată la 26 de săptămâni pentru fiecare caz de boală, cu posibilitatea de a nu plăti prestaţia pentru primele 3 zile de suspendare a câştigului.

PARTEA a IV-a

Prestaţii pentru şomaj

ARTICOLUL 19

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze acordarea prestaţiilor pentru şomaj persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 20

Riscul social acoperit include suspendarea câştigului, aşa cum este definit de legislaţia naţională, datorat imposibilităţii de a obţine un loc de muncă adecvat de către o persoană protejată care este aptă şi disponibilă pentru muncă.

ARTICOLUL 21

Persoanele protejate sunt:

a) fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b)  fie toţi rezidenţii ale căror resurse în perioada riscului social nu depăşesc limitele prevăzute în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 22

1. In cazul protejării unor categorii de salariaţi, prestaţia se va acorda sub forma unei plăţi periodice, calculată în conformitate cu prevederile art. 65 sau 66.

2. In cazul rezidenţilor ale căror resurse, în perioada riscului social, nu depăşesc limite prevăzute, prestaţia se va face sub forma unei plăţi periodice calculate în conformitate cu art. 67; totuşi, o prestaţie prevăzută trebuie garantată categoriilor de salariaţi stabiliţi în conformitate cu art. 21 lit. a), indiferent de venituri.

ARTICOLUL 23

Prestaţia menţionată la art. 22 se garantează, în cadrul riscului social acoperit, cel puţin persoanelor protejate care au îndeplinit un stagiu considerat necesar pentru evitarea abuzurilor.

ARTICOLUL 24

1.  Prestaţia menţionată la art. 22 trebuie acordată pe toată durata riscului social, cu următoarele excepţii, în care durata prestaţiei poate fi limitată:

a) în cazul protejării categoriilor de salariaţi, la 13 săptămâni în cursul unei perioade de 12 luni sau 13 săptămâni în fiecare caz de suspendare a câştigurilor;

b)   în cazul protejării rezidenţilor ale căror resurse nu depăşesc pe perioada riscului social limitele prevăzute, la 26 de săptămâni în cursul unei perioade de 12 luni; totuşi, durata prestaţiei prevăzute, garantată indiferent de venit, poate fi limitată în conformitate cu lit. a) a acestui alineat.

2. In cazul în care durata prestaţiei variază, în conformitate cu legislaţia naţională, în funcţie de perioada de cotizare sau de prestaţiile primite anterior în cursul unei perioade prevăzute, prevederile alin. 1 al prezentului articol sunt considerate îndeplinite atunci când durata medie a prestaţiei este de cel puţin 13 săptămâni în cursul unei perioade de 12 luni.

3.  Este posibil să nu se atribuie prestaţia în timpul unui interval de aşteptare de 7 zile pentru fiecare caz de suspendare a câştigului, socotind zilele de şomaj de dinainte şi după o muncă temporară nedepăşind o durată prevăzută ca făcând parte din acelaşi caz de suspendare a câştigului.

4.  In cazul lucrătorilor sezonieri, durata de acordare a prestaţiei şi a intervalului de aşteptare poate fi adaptată în funcţie de condiţiile de angajare.

PARTEA a V-a

Prestaţii de bătrâneţe

ARTICOLUL 25

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze persoanelor protejate acordarea prestaţiilor de bătrâneţe, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 26

1.  Riscul social acoperit este supravieţuirea peste o vârstă prevăzută.

2. Vârsta prevăzută nu trebuie să depăşească 65 de ani sau o vârstă mai mare dacă numărul rezidenţilor de această vârstă nu este mai mic de 10% din numărul rezidenţilor sub acea vârstă, dar care depăşesc vârsta de 15 ani.

3.    Legislaţia naţională poate prevedea suspendarea prestaţiilor în cazul în care persoana îndreptăţită exercită anumite activităţi remunerate prevăzute sau reducerea prestaţiilor contributive în cazul în care câştigul beneficiarului depăşeşte o sumă prevăzută şi reducerea prestaţiilor necontributive în cazul în care câştigul beneficiarului ori celelalte resurse sau ambele împreună depăşesc o sumă prevăzută.

ARTICOLUL 27

Persoanele protejate sunt:

a) fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b) fie categorii prevăzute ale populaţiei active, reprezentând cel puţin 20% din totalul rezidenţilor;

c) fie toţi rezidenţii ale căror resurse pe durata riscului social nu depăşesc limitele prevăzute în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 28

Prestaţia va fi acordată sub forma unei plăţi periodice, calculată după cum urmează:

a) în cazul protejării unor categorii de salariaţi sau al unor categorii ale populaţiei active, în conformitate cu prevederile art. 65 sau 66;

b) în cazul protejării rezidenţilor cu resurse nedepăşind o anumită limită prevăzută, în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 29

1.  Prestaţia menţionată la art. 28 trebuie să fie garantată în cadrul riscului social acoperit cel puţin:

a) persoanei protejate care a îndeplinit înainte de producerea riscului social, în conformitate cu regulile prevăzute, un stagiu, constând fie în 30 de ani de cotizare sau de muncă, fie în 20 de ani de rezidenţă; sau

b) în cazul în care, în principiu, toate persoanele active sunt protejate, acelei persoane protejate care a îndeplinit un stagiu prevăzut de cotizare şi în numele căreia a fost plătit, în cursul vieţii sale active, numărul mediu anual de contribuţii prevăzut.

2. In cazul în care acordarea prestaţiei menţionate în alin. 1 al prezentului articol este subordonată îndeplinirii unei perioade minime de cotizare sau de muncă, se garantează o prestaţie diminuată, cel puţin:

a) persoanei protejate care a îndeplinit înainte de producerea riscului social, în conformitate cu regulile prevăzute, un stagiu de 15 ani de cotizare sau de muncă;

b) în cazul în care, în principiu, toate persoanele active sunt protejate, persoanei protejate care a efectuat un stagiu prevăzut de cotizare şi în numele căreia s-a plătit, în cursul vieţii sale active, jumătate din numărul mediu anual de cotizaţii prevăzut la alin. 1 lit. b).

3. Prevederile alin. 1 al prezentului articol sunt considerate a fi satisfăcute atunci când prestaţia calculată în conformitate cu partea a XI-a, dar cu 10 unităţi mai puţin decât procentajul indicat în tabelul anexat la acea parte pentru beneficiarul-tip, este garantată cel puţin persoanei protejate care a îndeplinit, în conformitate cu reguli prevăzute, fie 10 ani de cotizare sau de muncă, fie 5 ani de rezidenţă.

4.   O reducere proporţională a procentajului indicat în tabelul XI, anexă la partea a XI-a, poate fi efectuată atunci când stagiul pentru prestaţia corespunzătoare procentajului redus este mai mare de 10 ani de cotizare sau de muncă, dar mai mic de 30 de ani de cotizare sau de muncă. Când stagiul respectiv depăşeşte 15 ani, se va acorda o prestaţie redusă în conformitate cu alin. 2 al acestui articol.

5. Când prestaţia la care se referă alin. 1, 3 sau 4 din prezentul articol este condiţionată de îndeplinirea unei perioade minime de cotizare sau de muncă, trebuie plătită o prestaţie diminuată, în condiţii prevăzute, şi unei persoane protejate care, datorită vârstei avute la data intrării în vigoare a acestei părţi a Codului, nu a putut îndeplini condiţiile alin. 2 al acestui articol, în cazul în care prestaţia conform alin. 1, 3 sau 4 din acest articol nu se acordă acestei persoane la o vârstă mai înaintată decât cea normală.

ARTICOLUL 30

Prestaţiile prevăzute la art. 28 şi 29 trebuie acordate pe toată durata producerii riscului social.

PARTEA a VI-a

Prestaţii în caz de accidente de muncă şi boli profesionale

ARTICOLUL 31

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze acordarea de prestaţii în caz de accidente de muncă sau boli profesionale persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 32

Cu condiţia ca starea respectivă să fie datorată unor accidente de muncă sau unor boli profesionale prevăzute ca urmare a angajării, riscurile sociale acoperite includ următoarele:

a) stare de boală;

b) incapacitate de muncă în urma unei stări de boală şi care implică suspendarea câştigului, aşa cum este definită de legislaţia naţională;

c)  pierderea totală a capacităţii de câştig sau pierderea parţială a acesteia, peste o limită prevăzută, cu probabilitatea permanentizării acestei pierderi sau diminuării corespunzătoare a acestei capacităţi; şi

d)  pierderea mijloacelor de existenţă de către văduvă sau copii, în urma decesului susţinătorului familiei; pentru văduve, dreptul la prestaţie poate fi condiţionat de prezumţia din legislaţia naţională, de incapacitate de a face faţă propriilor nevoi.

ARTICOLUL 33

Persoanele protejate sunt categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând în total cel puţin 50% din totalul salariaţilor, şi, în cazul decesului susţinătorului familiei, inclusiv soţiile şi copiii acestora.

ARTICOLUL 34

1. In cazul stării de boală, prestaţiile includ îngrijirile medicale prevăzute în alin. 2 şi 3 ale prezentului articol.

2. Ingrijirile medicale includ:

a) îngrijirile acordate de medicii generalişti şi specialişti unor persoane spitalizate sau nu, inclusiv vizite la domiciliu;

b) îngrijiri dentare;

c)  îngrijirile acordate de infirmiere, fie la domiciliu, fie în spitale, fie în alte instituţii medicale;

d) întreţinerea în spitale, case de convalescenţă, sanatorii sau alte instituţii medicale;

e) furnituri dentare, farmaceutice, alte furnituri medicale sau chirurgicale, inclusiv protezele şi întreţinerea lor, precum şi ochelari;

f) îngrijiri acordate de un membru al unei profesiuni conexe celei medicale, recunoscută legal, sub supravegherea unui medic sau a unui dentist.

3. Ingrijirile medicale acordate în conformitate cu alineatele precedente trebuie acordate pentru menţinerea, refacerea sau ameliorarea sănătăţii persoanei protejate, precum şi a capacităţii sale de a munci şi de a face faţă nevoilor personale.

ARTICOLUL 35

1.   Departamentele guvernamentale sau instituţiile care administrează îngrijirile medicale trebuie să coopereze, atunci când este cazul, cu serviciile generale de reeducare profesională, pentru readaptarea persoanelor cu o capacitate diminuată la o muncă corespunzătoare.

2.  Legislaţia naţională poate autoriza departamentele sau instituţiile de mai sus să ia măsuri de reeducare profesională a persoanelor cu capacitate de muncă diminuată.

ARTICOLUL 36

1. In ceea ce priveşte incapacitatea de muncă sau pierderea totală a capacităţii de câştig când este probabilă permanentizarea ei sau diminuarea corespunzătoare a integrităţii fizice sau decesul susţinătorului familiei, prestaţia va fi o plată periodică calculată în conformitate cu prevederile art. 65 sau 66.

2. In cazul pierderii parţiale a capacităţii de câştig, când este probabilă permanentizarea ei, sau în cazul diminuării corespunzătoare a integrităţii fizice, prestaţia, când este cuvenită, va consta într-o plată periodică fixată ca proporţie convenabilă din cea prevăzută pentru pierderea totală a capacităţii de câştig sau diminuarea corespunzătoare a integrităţii fizice.

3.   Plăţile periodice vor putea fi convertite într-o sumă forfetară:

a) fie când gradul de incapacitate este minim;

b)  fie când se poate furniza autorităţilor competente o garanţie a unei folosiri judicioase a acesteia.

ARTICOLUL 37

Prestaţiile menţionate la art. 34 şi 36 trebuie garantate, în cadrul riscului social acoperit, cel puţin persoanelor protejate care au fost angajate ca salariaţi pe teritoriul statului părţii contractante, în momentul accidentului sau în momentul în care a fost contactată boala, iar dacă este vorba de plăţi periodice rezultând din decesul susţinătorului familiei, văduvei şi copiilor acestuia din urmă.

ARTICOLUL 38

Prestaţiile menţionate la art. 34 şi 36 trebuie să fie acordate pe toată durata riscului social; totuşi, în cazul incapacităţii de muncă este posibilă neacordarea prestaţiei pentru primele 3 zile, în fiecare caz de suspendare a câştigului.

PARTEA a VII-a

Prestaţii familiale

ARTICOLUL 39

Fiecare parte contractantă, pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare, trebuie să garanteze acordarea prestaţiilor familiale persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 40

Riscul social acoperit este responsabilitatea pentru întreţinerea copiilor.

ARTICOLUL 41

Persoanele protejate sunt, în ceea ce priveşte plăţile periodice prevăzute la art. 42:

a)  fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând în total cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b) fie categorii prevăzute ale populaţiei active, reprezentând în total cel puţin 20% din totalul rezidenţilor.

ARTICOLUL 42

Prestaţiile trebuie să includă:

a) fie o plată periodică acordată oricărei persoane protejate care a efectuat stagiul prevăzut;

b)  fie hrană, îmbrăcăminte, locuinţă, sejur de vacanţă şi asistenţă menajeră furnizată copiilor sau pentru copii;

c) fie o combinaţie a prestaţiilor menţionate la lit. a) şi b) ale acestui articol.

ARTICOLUL 43

Prestaţiile menţionate la art. 42 trebuie să fie garantate cel puţin unei persoane protejate care a efectuat, în cadrul unei perioade prevăzute, un stagiu care poate consta fie într-o lună de cotizare sau de muncă, fie în 6 luni de rezidenţă, după cum este prevăzut.

ARTICOLUL 44

Valoarea totală a prestaţiilor acordate în conformitate cu art. 42 persoanelor protejate va trebui să reprezinte 1,5% din salariul unui muncitor adult necalificat de sex masculin, stabilit în conformitate cu regulile prevăzute la art. 66, înmulţit cu numărul total de copii ai tuturor rezidenţilor.

ARTICOLUL 45

In cazul în care prestaţiile constau într-o plată periodică, ele trebuie acordate pe toată durata producerii riscului social.

PARTEA a VIII-a

Prestaţii de maternitate

ARTICOLUL 46

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze acordarea prestaţiilor de maternitate persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 47

Riscul social acoperit include sarcina, naşterea şi urmările lor şi suspendarea câştigului care rezultă din acestea, aşa cum este definit de legislaţia naţională.

ARTICOLUL 48

Persoanele protejate sunt:

a)  fie toate femeile aparţinând unor categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând în total cel puţin 50% din totalul salariaţilor, iar în ceea ce priveşte prestaţiile medicale în caz de maternitate şi soţiile salariaţilor incluşi în această categorie;

b)  fie toate femeile aparţinând unor categorii prevăzute de populaţie activă, reprezentând în total cel puţin 20% din totalul rezidenţilor, iar în ceea ce priveşte prestaţiile medicale în caz de maternitate şi soţiile persoanelor incluse în această categorie.

ARTICOLUL 49

1.  In ceea ce priveşte sarcina, naşterea şi urmările lor, prestaţiile medicale de maternitate trebuie să includă îngrijirile medicale menţionate la alin. 2 şi 3 ale prezentului articol.

2. Ingrijirile medicale trebuie să includă cel puţin:

a)  îngrijiri prenatale, îngrijiri în timpul naşterii şi îngrijiri postnatale, acordate fie de un medic, fie de o moaşă calificată; şi

b) spitalizare, când este necesar.

3.  Ingrijirile medicale menţionate la alin. 2 al prezentului articol vizează păstrarea, restabilirea sau ameliorarea sănătăţii femeii protejate, precum şi a capacităţii sale de a munci şi de a face faţă nevoilor sale personale.

4.   Departamentele guvernamentale sau instituţiile care acordă prestaţiile medicale în caz de maternitate trebuie să încurajeze femeile protejate prin toate mijloacele adecvate, pentru ca acestea să recurgă la serviciile generale de sănătate puse la dispoziţia lor de autorităţile publice sau de alte organisme recunoscute de autorităţile publice.

ARTICOLUL 50

In ceea ce priveşte suspendarea câştigului ca urmare a sarcinii, naşterii şi a urmărilor lor, prestaţia va fi acordată sub forma unei plăţi periodice, calculată în conformitate cu prevederile art. 65 sau 66. Cuantumul plăţii periodice poate varia pe durata producerii riscului social, cu condiţia ca suma medie să fie conformă prevederilor sus-menţionate.

ARTICOLUL 51

In cazul riscului social acoperit, prestaţiile menţionate la art. 49 şi 50 trebuie să fie garantate pe perioada riscului social acoperit cel puţin femeilor aparţinând categoriilor protejate care au îndeplinit un stagiu considerat necesar pentru a se evita abuzurile; prestaţiile menţionate la art. 49 trebuie, de asemenea, să fie garantate soţiilor persoanelor aparţinând acestor categorii protejate, în cazul în care acestea au îndeplinit stagiul prevăzut.

ARTICOLUL 52

Prestaţiile menţionate la art. 49 şi 50 trebuie să fie acordate pe toată perioada producerii riscului social acoperit; totuşi, plăţile periodice pot fi limitate la 12 săptămâni, cu condiţia ca legislaţia naţională să nu impună sau să nu autorizeze o perioadă prelungită de absenţă de la locul de muncă, caz în care plăţile nu pot fi limitate la o perioadă mai scurtă decât acea perioadă prelungită.

PARTEA a IX-a

Prestaţii de invaliditate

ARTICOLUL 53

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze atribuirea prestaţiilor de invaliditate persoanelor protejate, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 54

Riscul social acoperit include capacitatea de a desfăşura o activitate profesională de un grad prevăzut, atunci când este probabilă fie permanentizarea, fie menţinerea ei după încetarea indemnizaţiei de boală.

ARTICOLUL 55

Persoanele protejate sunt:

a) fie categorii prevăzute de salariaţi, reprezentând în total cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b) fie categorii prevăzute ale populaţiei active, reprezentând în total 20% din totalul rezidenţilor;

c) fie toţi rezidenţii ale căror resurse pe durata producerii riscului social nu depăşesc limitele prevăzute în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 56

Prestaţia se va face sub forma unei plăţi periodice calculate după cum urmează:

a) în cazul protejării unor categorii de salariaţi sau a unor categorii ale populaţiei active, în conformitate cu prevederile art. 65 sau ale art. 66;

b) în cazul protejării rezidenţilor ale căror resurse pe durata producerii riscului social nu depăşesc limitele prevăzute, în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 57

1. In cazul riscului social acoperit, prestaţia menţionată la art. 56 trebuie să fie asigurată, cel puţin:

a) persoanei protejate care a îndeplinit înainte de producerea riscului social, potrivit regulilor prevăzute, un stagiu fie de 15 ani de cotizare sau de muncă, fie de 10 ani de rezidenţă;

b) în cazul în care în principiu toate persoanele active sunt protejate, persoanei care a îndeplinit un stagiu de cotizare de 3 ani şi în numele căreia s-au plătit, în cursul perioadei sale active, cotizaţii al căror număr mediu anual se ridică la cifra prevăzută.

2. Atunci când acordarea prestaţiei menţionate la alin. 1 al prezentului articol este condiţionată de îndeplinirea unei perioade minime de cotizare sau de muncă, trebuie garantată o prestaţie redusă, cel puţin:

a) persoanei protejate care a îndeplinit înainte de producerea riscului social, conform regulilor prevăzute, un stagiu de 5 ani de cotizare sau de muncă;

b) în cazul în care, în principiu, toate persoanele active sunt protejate, persoanei care a îndeplinit un stagiu de 3 ani de cotizare şi în numele căreia s-a depus, în cursul perioadei sale active, jumătate din numărul mediu anual de cotizaţii prevăzute la care se referă lit. b) a alin. 1 al prezentului articol.

3.  Prevederile alin. 1 al prezentului articol sunt considerate satisfăcute atunci când prestaţia calculată conform părţii XI, dar cu un procentaj mai mic cu 10 unităţi decât cel indicat în tabelele anexate la această parte, pentru beneficiarul-tip este garantată, cel puţin persoanei care a îndeplinit, în conformitate cu regulile prevăzute, 5 ani de cotizare, de muncă sau de rezidenţă.

4. O reducere proporţională a procentajului indicat în tabelul anexat părţii XI poate fi realizată atunci când stagiul care corespunde procentajului redus depăşeşte 5 ani de cotizare sau de muncă, dar nu este mai mic de 15 ani de cotizare sau de muncă. O prestaţie redusă va fi acordată în conformitate cu alin. 2 al prezentului articol.

ARTICOLUL 58

Prestaţiile menţionate la art. 56 şi 57 trebuie să fie acordate pe toată durata producerii riscului social sau până la înlocuirea lor cu prestaţia de bătrâneţe.

PARTEA a X-a

Prestaţii pentru urmaşi

ARTICOLUL 59

Fiecare parte contractantă pentru care prezenta parte a Codului este în vigoare trebuie să garanteze persoanelor protejate acordarea de prestaţii urmaşilor acestora, în conformitate cu articolele următoare ale prezentei părţi.

ARTICOLUL 60

1.   Riscul social acoperit trebuie să includă pierderea mijloacelor de existenţă, suferită de către văduvă sau de copii în urma decesului susţinătorului familiei; în cazul văduvei, dreptul la prestaţie poate fi subordonat prezumţiei din legislaţia naţională, conform căreia ea nu este capabilă să facă faţă nevoilor sale proprii.

2.   Legislaţia naţională poate suspenda prestaţia dacă persoana îndreptăţită exercită anumite activităţi remunerate prevăzute sau poate reduce prestaţiile contributive atunci când câştigul beneficiarului depăşeşte o sumă prevăzută şi prestaţiile noncontributive, atunci când câştigul beneficiarului ori celelalte resurse ale sale sau ambele împreună depăşesc o sumă prevăzută.

ARTICOLUL 61

Persoanele protejate sunt:

a)  fie soţiile şi copiii susţinătorilor de familie, aparţinând categoriilor prevăzute de salariaţi, reprezentând în total cel puţin 50% din totalul salariaţilor;

b)  fie soţiile şi copiii susţinătorilor de familie, aparţinând categoriilor prevăzute ale populaţiei active, reprezentând în total cel puţin 20% din totalul rezidenţilor;

c)  fie, în cazul rezidenţilor, văduvele şi copiii care şi-au pierdut susţinătorul de familie şi ale căror resurse pe durata producerii riscului social nu depăşesc limitele prevăzute în conformitate cu prevederile art. 67.

ARTICOLUL 62

Prestaţia se va acorda sub forma unei plăţi periodice, calculată după cum urmează:

a) conform prevederilor fie ale art. 65, fie ale art. 66, în cazul protejării soţiilor şi copiilor susţinătorilor de familie din categoriile de salariaţi sau din categoriile populaţiei active;

b) conform prevederilor art. 67, în cazul protejării văduvelor şi copiilor rezidenţi şi ale căror resurse pe durata riscului social nu depăşesc anumite limite prevăzute.

ARTICOLUL 63

1.  In cazul riscului social acoperit, prestaţia de urmaş menţionată în art. 62 trebuie garantată cel puţin:

a)   persoanei protejate al cărei susţinător de familie a îndeplinit, conform regulilor prevăzute, un stagiu constând fie în 15 ani de cotizare sau de muncă, fie în 10 ani de rezidenţă;

b) în cazul protejării, în principiu, a soţiilor şi copiilor tuturor persoanelor active din punct de vedere economic, persoanei protejate al cărei susţinător de familie a îndeplinit un stagiu de cotizare de 3 ani şi în numele căruia a fost depus, în cursul perioadei sale active, un număr mediu anual de cotizaţii care se ridică la cifra prevăzută.

2. In cazul în care acordarea prestaţiei menţionate la alin. 1 al acestui articol este condiţionată de îndeplinirea unei perioade minime de cotizare sau de muncă, o prestaţie redusă trebuie garantată cel puţin:

a)   persoanei protejate al cărei susţinător de familie a îndeplinit, conform regulilor prevăzute, un stagiu de 5 ani de cotizare sau de muncă;

b) în cazul protejării, în principiu, a soţiilor şi copiilor tuturor persoanelor active, persoanei protejate al cărei susţinător de familie a îndeplinit un stagiu de 3 ani de cotizare şi cu condiţia ca în numele susţinătorului de familie să se fi plătit, în cursul perioadei sale active, jumătate din numărul mediu anual de cotizaţii prevăzute, la care se referă lit. b) a alin. 1 al prezentului articol.

3.  Prevederile alin. 1 al prezentului articol sunt considerate îndeplinite atunci când prestaţia calculată conform părţii XI, dar cu un procentaj de 10 unităţi mai mic decât cel indicat în tabelul anexat la această parte pentru beneficiarul-tip, este garantată cel puţin persoanei protejate al cărei susţinător de familie a îndeplinit, conform regulilor prevăzute, 5 ani de cotizare, de muncă sau de rezidenţă.

4. O reducere proporţională a procentajului indicat în tabelul anexat părţii XI poate fi realizată atunci când stagiul pentru prestaţie care corespunde procentajului redus depăşeşte 5 ani de cotizare sau de muncă, dar este mai mic de 15 ani de cotizare sau de muncă. O prestaţie redusă va fi acordată conform alin. 2 al prezentului articol.

5. Pentru ca văduva fără copii, căreia i se aplică prezumţia de incapacitate de a face faţă propriilor necesităţi, să poată avea dreptul la prestaţie de urmaş, poate fi prevăzută o durată minimă a căsătoriei.

ARTICOLUL 64

Prestaţiile menţionate la art. 62 şi 63 trebuie acordate pe toată durata producerii riscului social.

PARTEA a XI-a

Calculul plăţilor periodice

ARTICOLUL 65

1.  In cazul plăţilor periodice cărora li se aplică prezentul articol, cuantumul prestaţiei, majorată cu suma alocaţiilor familiale vărsate pe durata riscului social, trebuie să fie cel puţin egal, în cazul beneficiarului-tip vizat în tabelul-anexă la prezenta parte, cu procentajul indicat în acest tabel, în raport cu totalul din câştigul anterior al beneficiarului sau susţinătorului de familie şi cu suma alocaţiilor familiale acordate unei persoane protejate având aceleaşi îndatoriri de familie ca şi beneficiarul-tip.

2.  Câştigul anterior al beneficiarului sau al susţinătorului de familie va fi calculat conform unor reguli prevăzute şi în cazul repartizării persoanelor protejate sau a susţinătorilor de familie pe clase de câştig, câştigul anterior va putea fi calculat după câştigul de bază din clasa la care au aparţinut.

3. Se poate prevedea un cuantum maxim al prestaţiei sau al câştigului care este luat în considerare la calcularea prestaţiei, cu condiţia ca acest cuantum maxim să fie fixat astfel încât să fie îndeplinite prevederile alin. 1 al prezentului articol, atunci când câştigul anterior al beneficiarului sau al susţinătorului de familie este mai mic sau egal cu salariul unui muncitor de sex masculin calificat.

4.  Câştigul anterior al beneficiarului sau susţinătorului de familie, salariul unui muncitor calificat de sex masculin, prestaţia şi alocaţiile familiale vor fi calculate pentru aceeaşi perioadă de timp.

5. Pentru ceilalţi beneficiari, prestaţia va fi stabilită în aşa fel încât să fie într-un raport rezonabil cu cea a beneficiarului tip.

6. In vederea aplicării acestui articol, un muncitor calificat de sex masculin va fi:

a) fie un ajustor sau un turnător din industria mecanică, alta decât cea a maşinilor electrice;

b) fie un muncitor calificat tip definit în conformitate cu alin. 7 al acestui articol;

c)  fie o persoană al cărei câştig este egal cu 125% din câştigul mediu al tuturor persoanelor protejate.

7.  Muncitorul calificat tip menţionat la lit. b) al alineatului precedent al acestui articol va fi o persoană aleasă din grupul cu cel mai mare număr de persoane de sex masculin protejate, pentru cazurile avute în vedere, sau de susţinători de familie, din ramura care cuprinde cel mai mare număr de persoane protejate sau de susţinători de familie; în acest scop va fi folosită clasificarea internaţională-tip, pe tip de industrie, a tuturor ramurilor de activitate economică, adoptată de Consiliul Economic şi Social al Organizaţiei Naţiunilor Unite la cea de-a şaptea sesiune a sa, din 27 august 1948, şi care este reprodusă în anexa nr. 1 la prezentul cod, ţinând seama de orice modificare care i s-ar aduce.

8. Atunci când prestaţiile diferă de la o regiune la alta, un muncitor calificat de sex masculin va putea fi ales în fiecare din regiuni, în conformitate cu prevederile alin. 6 şi 7 ale prezentului articol.

9.  Salariul muncitorului calificat de sex masculin ales în conformitate cu alin. 6 lit. a) şi b) ale acestui articol va fi stabilit pe baza salariului cuvenit pentru un număr normal de ore de muncă, fixat fie prin convenţii colective, fie, dacă este cazul, prin legislaţia naţională sau în baza ei, fie prin cutumă, inclusiv compensaţiile pentru creşterea preţurilor, dacă este cazul; atunci când salariile astfel determinate diferă de la o regiune la alta şi când alin. 8 al acestui articol nu este aplicat, va fi luat în considerare salariul mediu.

10. Cuantumul plăţilor periodice în curs, acordate pentru prestaţiile de bătrâneţe, accidente de muncă şi boli profesionale (cu excepţia acelora care acoperă incapacitatea de muncă), pentru invaliditate şi în urma decesului susţinătorului de familie va fi revizuit în urma modificărilor evidente ale nivelului general al câştigurilor care, la rândul lor, rezultă în urma modificărilor evidente ale costului vieţii.

ARTICOLUL 66

1.  In cazul plăţilor periodice cărora li se aplică prezentul articol, cuantumul prestaţiei, majorată cu suma alocaţiilor familiale acordate pe durata producerii riscului social, trebuie să fie cel puţin egal, în cazul beneficiarului-tip vizat în tabelul-anexă la prezenta parte, cu procentajul indicat în acest tabel, în raport cu totalul salariului muncitorului necalificat de sex masculin şi cu cuantumul alocaţiilor familiale acordate unei persoane protejate, având aceleaşi responsabilităţi familiale ca şi beneficiarul-tip.

2. Salariul muncitorului necalificat de sex masculin, prestaţia şi alocaţiile familiale vor fi calculate pentru aceeaşi perioadă de timp.

3.  Pentru ceilalţi beneficiari, prestaţia va fi stabilită în aşa fel încât să fie într-un raport rezonabil cu cea a beneficiarului-tip.

4. In vederea aplicării acestui articol, un muncitor calificat de sex masculin va fi:

a) fie un muncitor necalificat tip, în industria mecanică, alta decât industria electromecanică;

b) fie un muncitor necalificat tip, ales conform prevederilor alineatului următor.

5.  Muncitorul necalificat tip menţionat în alin. 4 lit. b) al acestui articol va fi ales din grupul care are cel mai mare număr de persoane de sex masculin protejate împotriva riscului social considerat sau de susţinători de familie ai persoanelor protejate, în ramura care cuprinde ea însăşi cel mai mare număr de persoane protejate sau de susţinători de familie; în acest scop va fi folosită clasificarea internaţională-tip, pe tip de industrie, a tuturor ramurilor de activitate economică, adoptată de Consiliul Economic şi Social al Organizaţiei Naţiunilor Unite la cea de-a şaptea sesiune a sa, din 27 august 1948, şi care este reprodusă în anexa la prezentul cod, ţinând seama de orice modificare care i s-ar aduce.

6. Atunci când prestaţiile diferă de la o regiune la alta, un muncitor adult necalificat de sex masculin va fi ales în fiecare regiune, în conformitate cu prevederile alin. 4 şi 5 ale prezentului articol.

7.  Salariul muncitorului adult necalificat de sex masculin va fi stabilit pe baza salariului cuvenit pentru un număr normal de ore de muncă, fixat fie prin convenţii colective, fie, dacă este cazul, prin legislaţia naţională sau în baza ei, fie prin cutumă, inclusiv compensaţiile pentru creşterea preţurilor, dacă este cazul; atunci când salariile astfel stabilite diferă de la o regiune la alta şi când alin. 6 al acestui articol nu se aplică, va fi luat în considerare salariul mediu.

8.  Cuantumul plăţilor periodice în curs, acordate pentru prestaţiile de bătrâneţe, accidente de muncă şi boli profesionale (cu excepţia celor care acoperă incapacitatea de muncă), pentru invaliditate şi în urma decesului susţinătorului de familie, va fi revizuit în urma modificărilor evidente ale nivelului general al câştigurilor care, la rândul lor, rezultă în urma modificărilor evidente ale costului vieţii.

ARTICOLUL 67

In cazul oricărei plăţi periodice căreia i se aplică prezentul articol:

a)  cuantumul prestaţiei trebuie stabilit conform nivelului prevăzut sau conform unui nivel fixat de autorităţile publice competente, conform regulilor prevăzute;

b) cuantumul prestaţiei nu poate fi redus decât în măsura în care celelalte resurse ale familiei beneficiarului depăşesc suma substanţială prevăzută sau fixată de autorităţile publice competente, conform regulilor prevăzute;

c)  totalul prestaţiei şi al celorlalte resurse după deducerea sumelor la care se face referire la lit. b) a acestui articol trebuie să fie suficient pentru a asigura familiei beneficiarului condiţii de viaţă decente şi convenabile şi nu trebuie să fie inferior cuantumului prestaţiei calculat conform prevederilor art. 66;

d)  prevederile lit. c) a acestui articol se consideră a fi satisfăcute dacă totalul cuantumurilor prestaţiilor plătite în baza prevederilor părţii respective depăşeşte cu cel puţin 30% cuantumul total al prestaţiilor care ar fi obţinute dacă s-ar aplica prevederile art. 66 şi prevederile:

(i)    art. 15 lit. b), pentru partea III;

(ii)    art. 27 lit. b), pentru partea V;

(iii)    art. 55 lit. b), pentru partea IX;

(iv)    art. 61 lit. b), pentru partea X.

Tabel (anexă la partea a XI-a)

Plăţile periodice către beneficiarul-tip

Partea

Riscul social

Beneficiarul-tip

Procent

III

Boală

Bărbat cu soţie şi 2 copii

45

IV

Şomaj

Bărbat cu soţie şi 2 copii

45

V

Bătrâneţe

Bărbat cu soţie de vârsta pensionării

40

VI

Accidente de muncă şi boli profesionale:

- incapacitate de muncă

- pierdere totală a capacităţii de câştig

- urmaşi

Bărbat cu soţie şi 2 copii Bărbat cu soţie şi 2 copii Văduvă cu 2 copii

50 50 40

VII

Maternitate

Femeie

45

IX

Invaliditate

Bărbat cu soţie şi 2 copii

40

X

Urmaş

Văduvă cu 2 copii

40

PARTEA a XII-a

Dispoziţii comune

ARTICOLUL 68

O prestaţie la care o persoană protejată ar fi avut dreptul prin aplicarea uneia dintre părţile de la II la X ale prezentului cod poate fi suspendată printr-o măsură care poate fi prevăzută:

a)  atât timp cât persoana interesată nu se află pe teritoriul părţii contractante;

b)  atât timp cât persoana interesată este întreţinută din fonduri publice sau pe cheltuiala unei instituţii sau a unui serviciu de securitate socială; totuşi, o parte a prestaţiei trebuie acordată persoanelor care se află în întreţinerea beneficiarului;

c) atât timp cât persoana interesată primeşte o altă prestaţie în bani de securitate socială, în afara prestaţiei familiale, şi în perioada în care primeşte indemnizaţie pentru acelaşi risc social, de la o terţă sursă, cu condiţia ca partea prestaţiei care este suspendată să nu depăşească cealaltă prestaţie sau indemnizaţia provenită de la terţa sursă;

d)  atunci când persoana interesată a încercat să obţină o prestaţie în mod fraudulos;

e) când riscul social a fost provocat în urma unei infracţiuni sau a unui delict comis de persoana interesată;

f) atunci când riscul social a fost provocat în mod intenţionat de către persoana interesată;

g)   în cazurile în care persoana interesată neglijează utilizarea serviciilor medicale sau a serviciilor de readaptare care îi stau la dispoziţie sau nu respectă regulile prevăzute privind verificarea existenţei riscului social sau conduita beneficiarilor de prestaţii;

h) în cazul prestaţiei de şomaj, atunci când persoana interesată neglijează utilizarea serviciilor de plasare pe care le are la dispoziţie;

i) în ceea ce priveşte prestaţia de şomaj, atunci când persoana interesată şi-a pierdut locul de muncă datorită încetării lucrului în urma unui conflict profesional sau când a părăsit în mod voluntar locul de muncă fără a avea motive legitime;

j) în ceea ce priveşte prestaţia de urmaş, atât timp cât văduva trăieşte în concubinaj.

ARTICOLUL 69

1.  Orice solicitant trebuie să aibă dreptul de a face apel în caz de refuz al prestaţiei sau de a contesta calitatea ori cantitatea acesteia.

2.   In cazul în care, în aplicarea prezentului cod, administrarea îngrijirilor medicale este încredinţată unui departament guvernamental răspunzător în faţa Parlamentului, dreptul de apel prevăzut la alin. 1 al prezentului articol poate fi înlocuit prin dreptul de a obţine examinarea de către autoritatea competentă a oricărei reclamaţii vizând refuzul îngrijirilor medicale sau calitatea îngrijirilor medicale primite.

3. In cazul în care cererile sunt înaintate tribunalelor special destinate problemelor securităţii sociale şi în cadrul cărora persoanele protejate sunt reprezentate, există posibilitatea neacordării dreptului de apel.

ARTICOLUL 70

1.  Costul prestaţiilor acordate conform prezentului cod şi cheltuielile de administrare a acestor prestaţii trebuie să fie finanţate în mod colectiv, prin cotizaţii şi impozite sau prin ambele modalităţi, astfel încât să se evite ca persoanele cu resurse reduse sa suporte o contribuţie prea mare şi care să ţină cont de situaţia economică a părţii contractante şi a categoriilor de persoane protejate.

2.  Totalul cotizaţiilor de asigurare care intră în obligaţia salariaţilor protejaţi nu trebuie să depăşească 50% din totalul resurselor alocate protecţiei salariaţilor, soţiilor şi copiilor lor. Pentru a stabili dacă această condiţie este îndeplinită, toate prestaţiile acordate de o parte contractantă care aplică prezentul cod vor putea fi considerate împreună, cu excepţia prestaţiilor familiale şi a prestaţiilor în caz de accidente de muncă şi de boli profesionale, dacă acestea din urmă sunt acordate de o ramură specială.

3. Partea contractantă trebuie să îşi asume o răspundere generală în ceea ce priveşte acordarea prestaţiilor în aplicarea prezentului cod şi trebuie să ia toate măsurile necesare în vederea atingerii acestui scop; ea trebuie, dacă este cazul, să se asigure că studiile şi calculele actuariale necesare, referitoare la echilibrul financiar, sunt stabilite periodic şi, în orice caz, anterior modificării prestaţiilor, a procentului cotizaţiilor de asigurări sau impozitelor afectate acoperirii riscului social respectiv.

ARTICOLUL 71

1.  In cazul în care administrarea nu este asigurată de un departament guvernamental care răspunde în faţa Parlamentului, reprezentanţii persoanelor protejate trebuie să participe la administrare sau să fie asociaţi cu putere consultativă, în condiţii prevăzute; de asemenea, legislaţia naţională poate prevedea participarea reprezentanţilor patronilor şi ai autorităţilor publice.

2. Partea contractantă trebuie să îşi asume responsabilitatea generală pentru buna administrare a instituţiilor şi serviciilor care conlucrează în vederea aplicării prezentului cod.

PARTEA a XIII-a

Prevederi diverse

ARTICOLUL 72

Prezentul cod nu se va aplica:

a) riscurilor sociale survenite înainte de intrarea în vigoare a părţii corespunzătoare a Codului pentru partea contractantă interesată;

b) prestaţiilor acordate pentru riscurile sociale survenite după intrarea în vigoare a părţii corespunzătoare a Codului pentru partea contractantă respectivă, în măsura în care drepturile la aceste prestaţii provin din perioade anterioare datei intrării în vigoare menţionate mai sus.

ARTICOLUL 73

Părţile contractante vor depune eforturi pentru a reglementa printr-un instrument special problemele privind securitatea socială a străinilor şi migranţilor, în special în ceea ce priveşte egalitatea de tratament cu cetăţenii proprii şi menţinerea drepturilor dobândite şi a celor în curs de dobândire.

ARTICOLUL 74

1.   Fiecare parte contractantă va prezenta secretarului general un raport anual cu privire la aplicarea prezentului cod. Acest raport va conţine:

a)  informaţii complete referitoare la legislaţia care conferă efecte prevederilor Codului, menţionate la ratificare; şi

b)  dovada că partea contractantă a îndeplinit cerinţele statistice formulate la:

(i)   art. 9 lit. a), b) sau c); art. 15 lit. a) sau b); art. 21 lit. a); art. 27 lit. a) sau b); art. 33; art. 41 lit. a) sau b); art. 48 lit. a) sau b); art. 55 lit. a) sau b); art. 61 lit.a) sau b), referitoare la numărul persoanelor protejate;

(ii) art. 44,  65,  66 sau 67 referitoare la cuantumul prestaţiilor;

(iii)   art. 24 alin. 2 referitor la durata prestaţiilor de şomaj;

(iv)   art. 70 alin. 2 referitor la proporţia resurselor financiare care provin din cotizaţiile de asigurări ale salariaţilor protejaţi. Aceste dovezi trebuie să fie furnizate, pe cât posibil, în modalitatea şi ordinea sugerate de Comitetul de Miniştri.

2.  Orice parte contractantă va furniza secretarului general, în cazul în care acesta o cere, informaţii suplimentare referitoare la modul în care au fost aplicate prevederile Codului menţionate la ratificare.

3. Comitetul de Miniştri poate autoriza secretarul general să transmită Adunării consultative copii ale raportului şi informaţii suplimentare prezentate în aplicarea alin. 1 şi 2 ale acestui articol.

4.  Secretarul general va transmite directorului general al Biroului Internaţional al Muncii raportul şi informaţiile suplimentare prezentate conform alin. 1 şi 2 ale acestui articol şi va solicita ca acesta să consulte organismul corespunzător al Organizaţiei Internaţionale a Muncii în această privinţă şi să transmită secretarului general concluziile acestui organism.

5.   Acest raport şi informaţii suplimentare, precum şi concluziile organismului Organizaţiei Internaţionale a Muncii la care face referire alin. 4 al acestui articol vor fi examinate de Comitet, care va prezenta Comitetului de Miniştri un raport conţinând concluziile sale.

ARTICOLUL 75

1. După consultarea Adunării consultative, dacă se consideră necesar, Comitetul de Miniştri decide cu o majoritate de două treimi, conform art. 20 alin. d al Statutului Consiliului Europei, dacă fiecare parte contractantă se conformează obligaţiilor Codului pe care Ie-a acceptat.

2.   Dacă Comitetul de Miniştri consideră că o parte contractantă nu îndeplineşte obligaţiile pe care şi Ie-a asumat în baza prezentului cod, va invita respectiva parte contractantă să ia măsurile pe care Comitetul de Miniştri le consideră necesare pentru a asigura această îndeplinire.

ARTICOLUL 76

Fiecare parte contractantă va prezenta la fiecare 2 ani secretarului general un raport asupra stadiului legislaţiei sale şi al aplicării acesteia, referitor la prevederile fiecăreia dintre părţile II - X ale Codului, care nu au fost specificate la ratificare în conformitate cu art. 3 sau într-o notificare ulterioară, în conformitate cu art. 4.

PARTEA a XIV-a

Prevederi finale

ARTICOLUL 77

1.  Prezentul cod va fi deschis semnării statelor membre ale Consiliului Europei. Acesta va fi supus ratificării. Instrumentele de ratificare vor fi depuse pe lângă secretarul general, în cazul în care Comitetul de Miniştri a emis anterior o decizie afirmativă în acest sens, în conformitate cu art. 78 alin. 4.

2.  Prezentul cod va intra în vigoare la un an de la data depunerii celui de-al treilea instrument de ratificare.

3. In ceea ce priveşte ratificarea ulterioară de către o parte semnatară, prezentul cod va intra în vigoare la un an de la data depunerii instrumentului de ratificare.

ARTICOLUL 78

1. Orice stat semnatar care doreşte să se prevaleze de prevederile art. 2 alin. 2, înainte de ratificare, va prezenta secretarului general un raport care să arate în ce măsură sistemul său de securitate socială este în conformitate cu prevederile Codului.

Acest raport va include o declaraţie referitoare la:

a) legislaţia existentă în materie; şi

b) dovada că statul semnatar a îndeplinirii cerinţele statistice formulate în:

(i) art. 9 lit. a), b) sau c); art. 15 lit. a) sau b); art. 21 lit. a); art. 27 lit. a) sau b); art. 33; art. 41 lit. a) sau b); art. 48 lit. a) sau b); art. 55 lit. a) sau b); art. 61 lit. a) sau b), referitoare la numărul persoanelor protejate;

(ii) art. 44, 65, 66 sau 67 referitoare la cuantumul prestaţiilor;

(iii) art. 24 alin. 2 referitor la durata prestaţiilor de şomaj;

(iv) art. 70 alin. 2 referitor la proporţia resurselor financiare care provin din cotizaţiile de asigurări ale salariaţilor protejaţi; şi c) toate elementele pe care statul semnatar doreşte să le ia în considerare, în baza art. 2 alin. 2 sau 3.

Aceste dovezi trebuie să fie furnizate, pe cât posibil, în modalitatea şi ordinea sugerate de Comitetul de Miniştri.

2.  Orice stat semnatar va furniza secretarului general, la cererea acestuia, informaţii suplimentare referitoare la conformitatea sistemului de securitate socială cu prevederile prezentului cod.

3. Acest raport şi informaţiile suplimentare vor fi examinate de Comitet, ţinând seama de prevederile art. 2 alin. 3. Comitetul va prezenta Comitetului de Miniştri un raport conţinând concluziile sale.

4.  Comitetul de Miniştri se va pronunţa cu o majoritate de două treimi în conformitate cu art. 20 alin. d) al Statutului Consiliului Europei, dacă sistemul de securitate socială al respectivului stat semnatar este conform prevederilor prezentului cod.

5.   Dacă Comitetul de Miniştri decide că sistemul de securitate socială nu este conform cu prevederile codului, va informa statul semnatar şi va putea face recomandări referitoare la modalitatea în care poate fi realizată această conformitate.

ARTICOLUL 79

1.  După intrarea în vigoare a prezentului cod, Comitetul de Miniştri poate invita orice stat care nu este membru al Consiliului Europei să adere la Cod. Această aderare se va face în aceleaşi condiţii şi urmând aceeaşi procedură de ratificare prevăzută de prezentul cod.

2.  Aderarea unui stat la Cod se face prin depunerea instrumentelor de aderare pe lângă secretarul general. Codul va intra în vigoare pentru orice stat care aderă la un an de la depunerea instrumentului de aderare.

3. Obligaţiile şi drepturile unui stat care aderă vor fi aceleaşi ca şi cele prevăzute de prezentul cod pentru un stat semnatar care l-a ratificat.

ARTICOLUL 80

1. Codul se va aplica pe teritoriul metropolitan al fiecărei părţi contractante. Fiecare parte contractantă poate, la momentul semnării sau depunerii instrumentelor de ratificare sau aderare, să specifice, printr-o declaraţie adresată secretarului general, teritoriul care va fi considerat în acest scop ca teritoriu metropolitan.

2. Fiecare parte contractantă care ratifică sau aderă la Cod, în momentul depunerii instrumentelor de ratificare sau aderare, sau la orice moment ulterior, va notifica secretarului general dacă prezentul cod, în totalitate sau în parte şi sub rezerva modificărilor specificate în notificare, este extins unei părţi a teritoriului metropolitan care nu a fost specificată conform alin. 1 al prezentului articol sau oricăror altor teritorii pentru care asigură relaţiile internaţionale. Modificările specificate în această notificare pot fi anulate sau amendate printr-o notificare ulterioară.

3. In perioadele în care poate denunţa Codul în conformitate cu prevederile art. 81, orice parte contractantă poate notifica secretarului general că prezentul cod încetează să se aplice oricărei părţi a teritoriului său metropolitan sau oricăror alte teritorii unde a aplicat Codul în conformitate cu prevederile alin. 2 al acestui articol.

ARTICOLUL 81

Orice parte contractantă poate denunţa prezentul cod sau una ori mai multe dintre părţile II -X numai la expirarea unei perioade de 5 ani de la data intrării în vigoare a Codului pentru respectiva parte contractantă sau la expirarea oricărei perioade ulterioare de 5 ani şi, în toate cazurile, cu un preaviz de un an, notificat secretarului general. O asemenea denunţare nu va afecta valabilitatea Codului pentru alte părţi contractante, sub rezerva ca numărul statelor pentru care Codul este în vigoare să nu fie mai mic de 3.

ARTICOLUL 82

Secretarul general va notifica statelor membre ale Consiliului Europei, guvernului oricărui stat care a aderat şi directorului general al Biroului Internaţional al Muncii:

(i) data intrării în vigoare a Codului şi numele tuturor statelor care l-au ratificat;

(ii) depunerea oricărui instrument de aderare în conformitate cu art. 79 şi orice notificare ce este primită odată cu acesta;

(iii) orice notificare primită în conformitate cu art. 4 şi 80; sau

(iv)   orice notificare primită în conformitate cu art. 81.

ARTICOLUL 83

Anexa la prezentul cod este parte integrantă a acestuia.

Drept care subsemnaţii, legal autorizaţi în acest scop, am semnat prezentul cod.

Intocmit la Strasbourg, la 16 aprilie 1964, în limbile franceză şi engleză, ambele texte având aceeaşi valabilitate, într-un singur exemplar, care va fi depus în arhivele Consiliului Europei, şi din care secretarul general va trimite câte o copie certificată fiecărui stat semnatar sau care a aderat la Cod şi directorului general al Biroului Internaţional al Muncii.

ANEXĂ

ARTICOLUL 68

Se înţelege că art. 68 din cod urmează să fie interpretat în conformitate cu legislaţia naţională a fiecărei părţi contractante.

ANEXA Nr. 1

Clasificarea internaţională industrială tip a tuturor ramurilor de activitate economică

Nomenclatura ramurilor si a claselor

Ramura 0. Agricultură, silvicultură, vânătoare şi pescuit

01. Agricultură şi creşterea animalelor

02. Silvicultură şi exploatări forestiere

03.   Vânătoare,  vânătoare  cu  capcane  şi   repopularea vânatului

04.  Pescuit

Ramura 1. Industrii extractive

11.  Extracţia cărbunelui

12.  Extracţia minereurilor

13.  Petrol brut şi gaze naturale

14.  Extracţia pietrei pentru construcţii, a argilei şi nisipului

19. Extracţia minereurilor nemetalifere care sunt clasificate în altă parte

Ramurile 2-3. Industrii prelucrătoare

20.  Industria bunurilor alimentare (cu excepţia băuturilor)

21.  Industria băuturilor

22.  Industria tutunului

23.  Industria textilă

24.  Fabricarea încălţămintei, a articolelor de îmbrăcăminte şi a altor articole făcute din materii textile

25.   Industria lemnului şi a plutei (cu excepţia industriei mobilei)

26.  Industria mobilei

27.  Industria hârtiei şi fabricarea articolelor din hârtie

28. Tipărirea, editarea şi industriile conexe

29.   Industria pielii şi a articolelor din piele (cu excepţia încălţămintei)

30.  Industria cauciucului

31.  Industria chimică şi a produselor chimice

32.  Industria derivaţilor din petrol şi cărbune

33.  Industria produselor minerale nemetalice (cu excepţia derivatelor din petrol şi cărbune)

34.  Industria metalurgică de bază

35. Fabricarea produselor metalurgice (cu excepţia maşinilor şi a materialelor de transport)

36. Construcţia de maşini (cu excepţia maşinilor electrice)

37. Construcţia de maşini, aparate şi furnituri electrice

38. Construcţia de materiale de transport

39. Alte industrii prelucrătoare

Ramura 4. Construcţii

40. Construcţii

Ramura 5. Electricitate, gaze, apă şi servicii sanitare

51.  Electricitate, gaz şi abur

52. Apă şi servicii sanitare

Ramura 6. Comerţ

61. Comerţ en gros şi en detail

62.  Bănci şi alte instituţii financiare

63. Asigurări

64. Afaceri imobiliare

Ramura 7. Transport, depozitare şi comunicaţii

71. Transport

72. Inmagazinare şi depozitare

73. Comunicare

Ramura 8. Servicii

81. Servicii guvernamentale

82. Servicii furnizate publicului sau întreprinderilor

83. Servicii privind recreerea

84. Servicii personale

Ramura 9. Activităţi desemnate neadecvat

90. Activităţi desemnate neadecvat

ANEXA Nr. 2

Servicii şi prestaţii suplimentare

PARTEA a II-a

Ingrijiri medicale

1. Ingrijirea acordată în afara spitalului de medici generalişti sau specialişti, inclusiv vizite la domiciliu, fără limită de durată, beneficiarului sau susţinătorului său legal putând să i se solicite participarea la costurile îngrijirii medicale primite până la 25%.

2. Furnizarea de produse farmaceutice de strictă necesitate, fără limită de durată, beneficiarului sau susţinătorului său legal putând să i se solicite participarea la costurile îngrijirii medicale de până la 25%.

3. In cazul bolilor necesitând un tratament de lungă durată, inclusiv tuberculoza, îngrijire în cadrul spitalului, inclusiv spitalizarea, îngrijirea acordată de  medici generalişti sau specialişti şi orice alte îngrijiri pe o durată care nu poate fi limitată la mai puţin de 52 de săptămâni pentru fiecare caz .

4.   Ingrijire dentară de întreţinere, beneficiarului sau susţinătorului său legal putând să i se solicite participarea la costuri de până la 1/3.

5. Dacă participarea la costuri ia forma unei sume fixe pentru fiecare caz de tratament sau pentru fiecare prescripţie de furnizare de produse farmaceutice, totalul acestor plăţi efectuate de către toate persoanele protejate pentru fiecare tip de îngrijire la care se referă alin. 1, 2 sau 4 menţionate anterior nu vor depăşi procentul specificat din costul total al acelui tip de îngrijire în cadrul unei perioade prevăzute.

PARTEA a III-a

Indemnizaţii de boală

6.  Indemnizaţia de boală în cuantumul prevăzut la art. 16 al prezentului cod, pentru o durată care nu poate fi limitată la o perioadă de 52 de săptămâni pentru fiecare caz.

PARTEA a IV-a

Prestaţii pentru şomaj

7. Prestaţia pentru şomaj în cuantumul prevăzut de art. 22 al prezentului cod, pentru o durată care nu poate fi limitată la mai puţin de 21 de săptămâni într-o perioadă de 12 luni.

PARTEA a V-a

Prestaţii de bătrâneţe

8.  Prestaţia de bătrâneţe în cuantumul de cel puţin 50% din prestaţiile prevăzute la art. 28:

a)  conform art. 29 alin. 2 sau, dacă prestaţia specificată la art. 28 este condiţionată de o perioadă de rezidenţă şi partea contractantă respectivă nu se prevalează de prevederile art. 29 alin. 3, după 10 ani de rezidenţă; şi

b)  conform art. 29 alin. 5, sub rezerva condiţiilor prescrise referitoare la activităţile economice anterioare ale persoanei protejate.

PARTEA a VII-a

Prestaţii familiale

9.  Prestaţiile familiale în bani, sub forma plăţilor periodice, până când copilul eligibil care îşi continuă educaţia atinge o vârstă prevăzută care nu poate fi mai mică de 16 ani.

PARTEA a VIII-a

Prestaţii de maternitate

10. Acordarea de prestaţii de maternitate fără perioade de calificare.

PARTEA a IX-a

Prestaţii de invaliditate

11.  Prestaţiile de invaliditate într-un cuantum de cel puţin 50% din prestaţiile specificate la art. 56:

a)  conform art. 57 alin. 2 sau, dacă prestaţia specificată la art. 56 este condiţionată de îndeplinirea unei perioade de rezidenţă şi partea contractantă respectivă nu se prevalează de prevederile art. 57 alin. 3, după 5 ani de rezidenţă; şi

b) pentru o persoană protejată care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 57 alin. 2, doar datorită vârstei înaintate în momentul intrării în vigoare a prevederilor referitoare la aplicarea acestei părţi, sub rezerva condiţiilor prescrise relative la activităţile economice anterioare ale persoanei protejate.

PARTEA a X-a

Prestaţii pentru urmaşi

12.  Prestaţiile pentru urmaşi într-un cuantum din cel puţin 50% din prestaţiile prevăzute la art. 62:

a)  conform art. 63 alin. 2 sau, dacă prestaţia specificată în art. 62 este condiţionată de îndeplinirea unei perioade de rezidenţă şi partea contractantă respectivă nu se prevalează de prevederile art. 63 alin. 3, după 5 ani de rezidenţă; şi

b)  pentru persoanele protejate al căror susţinător legal nu îndeplineşte condiţiile prevăzute conform art. 63 alin. 2, doar datorită vârstei înaintate în momentul intrării în vigoare a prevederilor referitoare la aplicarea acestei părţi, sub rezerva condiţiilor prescrise relative la activităţile economice anterioare ale susţinătorului legal.

PĂRŢILE II, III sau X

13. Ajutor pentru înmormântare în cuantum de:

(i) fie de douăzeci de ori câştigul zilnic anterior al persoanei protejate care sunt utilizate sau ar fi fost utilizate pentru calculul prestaţiei de urmaş sau prestaţiei în caz de boală, după caz, nefiind necesar ca prestaţia totală să depăşească de douăzeci de ori salariul zilnic al unui lucrător manual calificat de sex masculin, determinat conform prevederilor art. 65; sau

(ii) fie de douăzeci de ori salariul zilnic al unui lucrător adult tip de sex masculin, determinat conform prevederilor art. 66.


SmartCity5

COMENTARII la Cod 0/1964

Momentan nu exista niciun comentariu la Cod 0 din 1964
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu