DECIZIE Nr. 102 din 29 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 97 si 98
din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 26 iulie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 97 si 98 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, ridicata de Petru Pop in
Dosarul nr. 7.955/1998 al Tribunalului Cluj.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Petru Pop, Ioan Pop si Adrian
Nicolae Iudecan. Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public,
referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia penala nr. 255 din 15 martie 1999 Tribunalul Cluj a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 97 si 98 din
Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, exceptie ridicata de Petru Pop, si a dispus
suspendarea judecarii cauzei. In motivarea exceptiei, se sustine ca textele
legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 23 alin. (2) din Constitutie,
care consacra principiul legalitatii incriminarii si a pedepsei. Astfel, in
conditiile in care fapta devine infractiune sau contraventie, in functie de
valoarea unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, iar aceasta valoare este
stabilita conform ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului, se ajunge la situatia condamnarii unei persoane pe temeiul unui act
normativ, altul decat legea. De asemenea, se sustine ca prevederile legale in
cauza contravin si art. 20 alin. (2) din Constitutie, coroborat cu art. 7 alin.
1 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, in care se prevede ca "nimeni nu poate fi condamnat pentru o
actiune sau o omisiune care, in momentul in care a fost savarsita, nu
constituie o infractiune potrivit dreptului national sau international".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
instanta considera ca normele de incriminare cuprinse in art. 97 si 98 din
Legea nr. 26/1996 sunt neconstitutionale, deoarece pretul mediu al unui metru
cub de masa lemnoasa pe picior, pe baza caruia se poate stabili prejudiciul, ca
element constitutiv al infractiunii, este stabilit printr-un act normativ al
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. In motivarea acestui punct de vedere se
arata ca din examinarea prevederilor atacate, precum si a celor ale art. 107
alin. 1 din Legea nr. 26/1996 rezulta ca atat elementele constitutive ale
infractiunilor prevazute la art. 97 alin. 1 si la art. 98 alin. 1 din lege,
precum si criteriile si cuantumurile potrivit carora acestea se determina sunt
reglementate prin lege, astfel ca nu pot fi apreciate ca neconstitutionale prin
raportarea lor la dispozitiile art. 23 alin. (9) din Constitutie. Cu privire la
prevederile art. 97 alin. 2 si 3 si ale art. 98 alin. 2 si 3 din Legea nr. 26/1996,
se considera, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata, intrucat textele
respective reglementeaza formele agravante ale infractiunilor prevazute la art.
97 alin. 1 si art. 98 alin. 1, astfel ca problema juridica este aceeasi ca si
in cazul infractiunilor reglementate de aceste ultime alineate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 97 si 98 din Legea nr. 26/1996 -
Codul silvic, care prevad:
- Art. 97: "Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori,
puieti sau lastari din fondul forestier national sau de pe terenurile cu
vegetatie forestiera prevazute la art. 6, daca valoarea pagubei este de peste 5
ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior
sau daca valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost savarsita
de cel putin doua ori in interval de 2 ani, se pedepseste cu inchisoare de la 6
luni la 4 ani sau cu amenda.
Daca fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 20 de ori mai mare
decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este
inchisoarea de la 1 la 5 ani.
Cand fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai mare
decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este
inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Maximul pedepselor prevazute la alin. 1 - 3 se majoreaza cu 3 ani, in cazul
in care faptele au fost savarsite in urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) de o persoana avand asupra sa o arma sau substante chimice periculoase;
c) in timpul noptii;
d) in arii forestiere protejate.
Tentativa se pedepseste."
- Art. 98: "Furtul de arbori doborati sau rupti de fenomene naturale,
ori de arbori, puieti sau lastari care au fost taiati ori scosi din radacini,
cu sau fara drept, din fondul forestier national sau de pe terenurile cu
vegetatie forestiera prevazute la art. 6, daca valoarea pagubei este de peste 5
ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, ori
daca valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost savarsita de
cel putin doua ori in interval de 2 ani, se pedepseste cu inchisoarea de la 1
la 5 ani sau cu amenda.
Daca fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 20 de ori mai mare
decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este
inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Cand fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai mare
decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este
inchisoarea de la 3 la 10 ani.
In cazul in care furtul a fost savarsit in imprejurarile prevazute la art.
97 alin. 4, maximul pedepselor prevazute in alineatele precedente se majoreaza
cu 3 ani.
Mijloacele de transport si uneltele folosite care au servit la savarsirea
infractiunii sunt supuse confiscarii speciale in conditiile prevazute la art.
118 din Codul penal.
Tentativa se pedepseste."
In legatura cu constitutionalitatea dispozitiilor art. 97 alin. 1, 2 si 4
din Codul silvic, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 27 din
23 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
261 din 7 iunie 1999, statuand ca acestea sunt constitutionale, pentru
urmatoarele considerente: dispozitiile criticate prevad elementele constitutive
ale infractiunilor pe care le reglementeaza. In plus, art. 109 din Codul silvic
mentioneaza ca "Prevederile prezentului titlu se completeaza cu
dispozitiile Codului penal si ale Codului de procedura penala". Fata de
aceste dispozitii legale, sunt prevazute toate conditiile cerute pentru ca
faptele respective sa constituie infractiune. Examinarea textelor de lege
criticate prin exceptia de neconstitutionalitate scoate in evidenta ca acestea
definesc in masura suficienta infractiunile pe care le prevad, descriind
comportamentul ilegal incriminat si stabilind, in mod expres, pedepsele
aplicabile; este adevarat ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior este stabilit, in baza art. 107 alin. 1 din Codul silvic si art. 5 din
Legea nr. 81/1993, de catre autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, respectiv Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
dar aceasta determinare se face in baza unei imputerniciri date prin lege
organica, iar evaluarea pagubelor are la baza criterii stabilite de lege (anexa
nr. 1 la Legea nr. 81/1993 referitoare la evaluarea pagubelor cauzate prin
taierea, scoaterea din radacini, distrugerea, degradarea sau sustragerea
arborilor, puietilor sau lastarilor, in cazul in care prejudiciul este produs
prin fapte care, potrivit legii, constituie contraventii sau infractiuni); asa
cum se subliniaza in punctul de vedere al Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, "pretul mediu este stabilit si calculat in raport cu
parametrii prevazuti de lege, deci in baza unui criteriu obiectiv si legal, cu
inlaturarea oricaror elemente subiective sau discretionare ce ar putea duce la
incalcarea principiului legalitatii incriminarii si suprematiei legii".
In sensul celor aratate, Curtea Constitutionala a statuat si prin Decizia
nr. 2 din 10 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 89 din 30 aprilie 1996, cand, solutionand exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 81/1993, pe care a
admis-o, in parte, s-a pronuntat si cu privire la legalitatea incriminarii ca
infractiuni a faptelor prevazute la acea data de reglementarea legala in
materie, respectiv art. 30 si art. 31 din Legea nr. 2/1987 privind conservarea,
protejarea si dezvoltarea padurilor, exploatarea lor rationala, economica si
mentinerea echilibrului ecologic. Prin acea decizie s-a retinut ca sunt
satisfacute imperativele principiului legalitatii pedepsei, prevazut la art. 23
alin. (9) din Constitutie, coroborat cu art. 72 alin. (3) lit. f) din legea
fundamentala, si principiului suprematiei legii. Cat priveste atributia
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului de a preciza pretul in
functie de care se determina cuantumul pagubei, s-a retinut ca acest pret nu
poate fi altul decat cel stabilit potrivit legii, deci pe baza unui criteriu
obiectiv si legal, cu inlaturarea oricarei aprecieri subiective si
discretionare, care ar avea semnificatia incalcarii principiului legalitatii
incriminarii si suprematiei legii. Prin decizia mentionata, Curtea
Constitutionala a mai retinut ca "prin competenta Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului de a stabili pretul respectiv nu se poate
intelege decat obligatia acestuia de a-l calcula in raport cu parametrii
prevazuti de lege. Textul de lege nu confera ministerului atributia de a
stabili pretul in mod subiectiv, discretionar, exclusiv in functie de
aprecierea sa, ci ii impune obligatia, inerenta unui expert, de a-l calcula in
mod corect, ceea ce invedereaza un criteriu obiectiv". Referitor la
necesitatea precizarii preturilor negociate in actul de stabilire a pretului
mediu, in considerentele deciziei se precizeaza ca teza "se justifica prin
aceea ca numai astfel este posibila cenzura judecatoreasca a modului de calcul
al pretului de catre minister, ceea ce este necesar tocmai avand in vedere
rolul de expert pe care il are ministerul in determinarea pretului". Prin
aceeasi decizie s-a stabilit, de asemenea, ca nepublicarea pretului mediu rezultat
din negociere nu este o problema de constitutionalitate, deoarece principiul
legalitatii pedepsei si suprematiei legii nu presupune necesitatea ca si aceste
preturi sa fie publicate, pretul mediu nefiind un element constitutiv al
infractiunii, ci numai un criteriu pentru determinarea pagubei de care depinde
incriminarea.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, care sa determine modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia pronuntata privind dispozitiile
art. 97 alin. 1, 2 si 4 si ale art. 98 alin. 1, 2 si 4 din Codul silvic isi
mentine valabilitatea si in cauza de fata si, in consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor legale mentionate urmeaza a fi respinsa.
Referitor la dispozitiile art. 97 alin. 3 din Codul silvic, Curtea constata
ca acestea stabilesc o agravanta, fiind dependente de primele doua alineate,
si, ca atare, le sunt aplicabile aceleasi consideratiuni. Alin. 5 al aceluiasi
articol pedepseste tentativa si nu ridica alte probleme de constitutionalitate.
In legatura cu art. 98 din Codul silvic, urmeaza a se retine ca alin. 3
cuprinde, de asemenea, o agravanta; alin. 5 dispune confiscarea speciala,
permisa de Constitutie, iar alin. 6 pedepseste tentativa. Nici in ceea ce
priveste aceste alineate nu se ridica probleme de constitutionalitate.
Fata de cele aratate, urmeaza a fi respinsa si exceptia de
neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 97 alin. 3 si 5 si ale art. 98
alin. 3, 5 si 6 din Codul silvic.
In prezent, prin publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
233 din 25 mai 1999, a Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului nr. 440/1999 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior, este asigurata cunoasterea si aplicarea prevederilor
Codului silvic.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 97 si 98 din
Legea nr. 26/1996 - Codul silvic -, ridicata de Petru Pop in Dosarul nr.
7.955/1998 al Tribunalului Cluj.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Florentina Geangu