DECIZIE Nr. 105 din 1 iulie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 26 iulie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr. 2.797/R/1998
al Judecatoriei Reghin.
La apelul nominal lipsesc partile, Societatea Comerciala "Trans Impex
Stats" - S.R.L. din Reghin si Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat Mures, pentru Garda financiara Mures, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
2.797/R/1998, Judecatoria Reghin a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin, cu
ocazia judecarii plangerii formulate impotriva procesului-verbal de
contraventie incheiat de Garda financiara Mures la data de 20 noiembrie 1997.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 49 alin. (1) referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale art. 134 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) si b) care statueaza ca economia Romaniei este o economie de
piata, stabilind totodata in sarcina statului obligatia de a asigura libertatea
comertului si protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara, precum si ale art. 135 alin. (6) potrivit carora "Proprietatea
privata este, in conditiile legii, inviolabila".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata precizeaza ca de dispozitiile
legale atacate depinde judecarea cauzei si apreciaza ca acestea nu incalca
textele constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata,
deoarece, "pe de o parte, activitatea de comert exterior a agentilor
economici se desfasoara pe baza autonomiei lor juridice, iar, pe de alta parte,
este necesar ca aceasta activitate sa se incadreze intr-un sistem economic si
sa fie concordanta cu interesul national".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Textul art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 12/1995, are urmatorul cuprins: "In vederea consolidarii
regimului valutar in vigoare si intaririi disciplinei financiare privind
disponibilitatile in conturile valutare, se stabilesc urmatoarele:
1. Persoanele juridice si fizice autorizate in conditiile legii, care
produc si comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii pe
teritoriul Romaniei, vor livra marfurile, vor executa lucrarile si vor presta
serviciile numai cu plata in lei, cu exceptia celor altfel reglementate in mod
expres prin acte normative si numai pe baza autorizarii exprese a Bancii
Nationale a Romaniei.
2. Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 1 sunt obligate sa
incaseze sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de
lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte
operatiuni si tranzactii externe, prin conturile deschise in Romania la banci
autorizate.
3. In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului
extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.
4. Detinerea de disponibilitati valutare in conturi bancare in strainatate
de catre persoanele juridice si fizice prevazute la pct. 1 poate fi facuta
numai pe baza si in conditiile autorizarii prealabile a Bancii Nationale a
Romaniei.
5. Operatiunile de transferuri externe privind investitiile directe in
strainatate, investitiile de portofoliu si alte transferuri de sume in valuta,
efectuate potrivit normelor legale, se pot face numai cu avizul prealabil al
Ministerului Finantelor si cu autorizarea Bancii Nationale a Romaniei.
Pentru operatiunile prevazute la alineatul precedent se va asigura
repatrierea sumelor in valuta rezultate din aceste operatiuni, dupa cum
urmeaza:
- in termen de 30 de zile calendaristice de la data stabilirii si
disponibilizarii in valuta convertibila a sumelor reprezentand dividende din
activitatea de investitii in strainatate, precum si a cotelor-parti provenind
din lichidarea acestor investitii, tinand seama de reglementarile legale si de
datele calendaristice de inceput si de sfarsit ale anului financiar in tarile
in care s-au efectuat aceste investitii;
- in termen de 15 zile calendaristice calculate de la scadenta platii
stabilite conform clauzelor contractuale pentru celelalte operatiuni prevazute
la alin. 1.
6. Pentru operatiunile legate de export-import fara incasare efectiva de
valuta, destinate completarii fondului de marfa pe piata interna, autorizate de
organele abilitate in acest scop prin hotarare a Guvernului, persoanele
juridice si fizice prevazute la pct. 1 sunt obligate, in situatia efectuarii in
prealabil a exporturilor, sa realizeze importurile corespunzatoare in termen de
maximum 90 de zile calendaristice de la data efectuarii exporturilor. In caz
contrar, acestea sunt obligate la repatrierea in valuta a contravalorii
exporturilor intr-un termen suplimentar de maximum 15 zile calendaristice.
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% .
8. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevazute la pct. 7
revin organelor Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a Romaniei,
imputernicite in acest scop.
9. Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la sanctiunile
contraventionale se completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
Pentru calcularea amenzilor contraventionale prevazute la pct. 7 se
utilizeaza cursul de schimb valutar in vigoare la data constatarii
contraventiei."
Aceste dispozitii legale prevad o serie de masuri care au ca scop
consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind
disponibilitatile in conturile valutare ale persoanelor fizice si juridice prin
obligatia acestora de a incasa sumele in valuta aferente exporturilor de
marfuri, executarilor de lucrari si prestarilor de servicii in strainatate in
termenele stabilite prin ordonanta.
Primele sase puncte ale articolului IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, in functie de situatii, stabilesc termenele pana la care trebuie
repatriata valuta, iar punctul 7 prevede sanctiunea amenzii contraventionale
care se aplica in cazul nerespectarii acestor termene, competenta de constatare
si aplicare a acestei sanctiuni revenind organelor Ministerului Finantelor si
Bancii Nationale a Romaniei, imputernicite in acest scop potrivit punctului 8.
Cu privire la constitutionalitatea punctului 7 al art. IV din ordonanta
atacata, Curtea Constitutionala, prin deciziile nr. 157 si nr. 161 din 10
noiembrie 1998, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din
11 noiembrie 1999, precum si nr. 186 din 17 decembrie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 5 februarie 1999, a statuat
ca prevederile constitutionale ale art. 49 privesc, prin continutul lor,
drepturi si libertati fundamentale ale cetatenilor, iar cele ale art. 134,
stabilind obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara, nu sunt infrante, deoarece
obligatia de repatriere a valutei nu este contrara economiei de piata si
libertatii comertului.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice modificarea
jurisprudentei Curtii, solutia pronuntata prin deciziile sus-mentionate isi
mentine valabilitatea si in aceasta cauza.
Autoarea exceptiei considera ca intreg continutul articolului IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este neconstitutional in raport cu art. 49,
art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b), precum si cu art. 135 alin. (6)
din Constitutie, deoarece "prin instituirea... obligatiilor agentilor
economici de a incasa sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri,
executarilor de lucrari... precum si din orice alte operatiuni si tranzactii
externe doar prin conturi deschise in Romania si doar la banci autorizate de
Banca Nationala a Romaniei se realizeaza o ingradire a drepturilor si
libertatilor fundamentale, intrucat principiul libertatii comertului inseamna
si posibilitatea pentru agentii economici de a-si stabili impreuna cu
partenerii contractului locul unde urmeaza a se face plata si modalitatile de
plata".
Obligatia de repatriere a valutei, cat si efectuarea operatiunilor prin
conturile deschise in Romania la banci autorizate nu violeaza art. 49 alin. (1)
din Constitutie, deoarece acesta, reglementand situatiile in care pot fi
restranse drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, nu se aplica
in cauza. Conform art. 41 alin. (1) din Constitutie, in ceea ce priveste
dreptul de proprietate, continutul si limitele acestuia sunt stabilite de lege.
Nu se pot retine nici sustinerile potrivit carora sunt incalcate art. 134
alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) si art. 135 alin. (6) din Constitutie,
intrucat inviolabilitatea, in conditiile legii, a proprietatii private nu poate
fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea financiara si
valutara, in stadiul actual de dezvoltare a economiei de piata. Nici economia
de piata si nici libertatea comertului nu justifica incalcarea obligatiei de
repatriere a valutei si a termenului legal maxim de repatriere, deoarece de
constituirea fondurilor valutare depinde functionarea insasi sistemului
economic, astfel ca autonomia juridica a agentilor a economici in activitatea
de comert exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, cu sase voturi pentru si un vot impotriva,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Trans Impex
Stats" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr. 2.797/R/1998 al Judecatoriei
Reghin.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman