Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1065 din 14 iulie 2009

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învatmant si a celor ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 571 din 17 august 2009



Ioan Vida                                    - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    -judecător

Aspazia Cojocaru                       -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Petre Lăzăroiu                            -judecător

Puskas Valentin Zoltan               -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Augustin Zegrean                       -judecător

Simona Ricu                               - procuror

Claudia Miu                                 - prim-magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Preuniversitar Sibiu în Dosarul nr. 360/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Preşedintele dispune a se face apelul si în dosarele nr. 2.137D/2009, nr. 2.138D/2009, nr. 2.139D/2009, nr. 2.140D/2009, nr. 2.141D/2009, nr. 2.142D/2009, nr. 2.143D/2009, nr. 2.144D/2009, nr. 2.145D/2009, nr. 2.146D/2009, nr. 2.147D/2009, nr. 2.148D/2009, nr. 2.149D/2009, nr. 2.150D/2009, nr. 2.151D/2009, nr. 2.152D/2009, nr. 2.153D/2009, nr. 2.154D/2009, nr. 2.155D/2009, nr. 2.156D/2009, nr. 2.157D/2009, nr. 2.158D/2009, nr. 2.159D/2009, nr. 2.160D/2009, nr. 2.161D/2009, nr. 2.162D/2009, nr. 2.163D/2009, nr. 2.164D/2009, nr. 2.165D/2009, nr. 2.166D/2009, nr. 2.167D/2009, nr. 2.168D/2009, nr. 2.169D/2009, nr. 2.170D/2009, nr. 2.177D/2009, nr. 2.178D/2009, nr. 2.179D/2009, nr. 2.180D/2009, nr. 2.181D/2009, nr. 2.182D/2009, nr. 2.183D/2009 şi nr. 2.184D/2009.

Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 2.137D/2009 - 2.170D/2009 şi nr. 2.177D-2.184D/2009 la Dosarul nr. 2.136D/2009, având în vedere faptul că sunt îndeplinite cerinţele conexării prevăzute de art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu măsura conexării, întrucât dosarele au acelaşi obiect.

Curtea, având în vedere identitatea de obiect a dosarelor menţionate, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 2.137D/2009 - 2.170D/2009 şi nr. 2.177D-2.184D/2009 la Dosarul nr. 2.136D/2009, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii, pe de o parte, de respingere ca devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, având în vedere că prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 842 din 2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, s-a constatat neconstituţionalitatea acestor dispoziţii, iar, pe de altă parte, de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 17 martie 2009, 18 martie 2009, 19 martie 2009, 31 martie 2009 si 1 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 409/85/2009, respectiv, nr. 355/85/2009, 'nr. 406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr. 467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009, nr. 408/85/2009, nr. 433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr. 360/85/2009, nr. 358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr. 392/85/2009, nr. 470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr. 496/85/2009, nr. 435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr. 462/85/2009, nr. 388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr. 370/85/2009, nr. 411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr. 359/85/2009, nr. 389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr. 520/85/2009, nr. 391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr. 466/85/2009, nr. 517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009, Tribunalul Sibiu - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personajului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Sibiu în cauze care au ca obiect pretenţii băneşti.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, această autoritate executivă a refuzat să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). Se consideră că au fost încălcate şi prevederile art. 102 alin. (1)şi (2), precum şi cele ale art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat această ordonanţă de urgenţă.

De asemenea, se susţine că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a arătat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzător urgenţa acestei reglementări; ordonanţa de urgenţă afectează drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivefde trai decent şi protecţia socială a muncii, prevăzute de art. 41 şi art. 47' alin. (1) şi (4) din Legea fundamentală. Aceeaşi ordonanţă este contrară şi dispoziţiilor art. 20 alin. (1) şi art. 111 alin. (1) din Constituţie, precum şi celor ale art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 7 din Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 4 din Carta socială europeană revizuită, art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, Conveţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncă de valoare egala, şi art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime.

Pentru aceleaşi motive se susţine că şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 contravine dispoziţiilor art.' 1 alin. (4) şi (5) şi art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. In plus, se arată că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 nu este legitimată de o situaţie de urgenţă, deoarece nu au fost arătate motivele care sa justifice „necesitatea prelungirii termenului de aplicabilitate prevăzut de actele normative care reglementează salarizarea la nivel bugetar", aşa cum se arată în preambul. Ordonanţa menţionată este contrară dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi (5) din Constituţie, deoarece prin art. 3 se reglementează refuzul de aplicare a Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, stabilind că nu se vor acorda creşterile salariale din luna octombrie 2008, aşa cum se prevedea în' lege, ci începând de la 1 ianuarie 2009. Aceste dipoziţii au valoarea juridică a unei abrogări tacite a legii până la 1 ianuarie 2009, iar după aceea a unei modificări substanţiale. Se modifică perioadele de acordare a creşterilor salariale, se amână plăţile, stabilind mai multe tranşe,' şi se reduce majorarea de 50% stabilită prin Legea nr. 221/2008, la 28%.

Tribunalul Sibiu - Secţia civilă apreciază ca fiind fondate excepţiile de neconstituţionalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului'şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă în ceea ce priveşte dispoziţiile art. I punctul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporară, iar cât priveşte dispoziţiile art. I punctul 3 din aceeaşi ordonanţă, referitor la art. 11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, consideră că sunt neconstituţionale.

In punctul său de vedere, Guvernul consideră că întrucât dispoziţiile art. I punctul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 au avut aplicabilitate temporară, ele nu mai sunt în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Critica de neconstituţionalitate extrinsecă a celor două ordonanţe de urgenţă este lipsită de obiect, deoarece viciile de neconstituţionalitate extrinsecă au fost acoperite prin adoptarea de către Parlament a legilor de aprobare. Astfel, prin dispoziţiile art. I punctul 3 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 a fost completată Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, prin introducerea noului articol 11, iar ulterior aplicabilitatea acestui articol a fost prelungită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, aprobată prin Legea nr. 145/2008. Faţă de acestea, consideră că nu mai prezintă relevanţă examinarea criticilor de neconstituţionalitate intrinsecă, sub aspectul încălcării prevederilor art. 1 alin. (4) şi (5), ale art. 61 alin. (1), ale art. 102 alin. (1) şi 2), precum şi ale art. 111 alin. (1) din Constituţie. In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 41 alin. (2)'din Legea fundamentală, precizează că textele criticate sunt în concordanţă cu aceste dispoziţii, deoarece asigură salarii al căror cuantum este peste salariul de bază minim brut pe ţară, precum şi cu reglementările cuprinse în Decretul nr. 83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în concordanţă şi cu prevederile art. 47 din Constituţie, pentru că obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionată de existenţa resurselor financiare, corelată cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 141 din Legea fundamentală nu vizează veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului şi ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009. Acestea au următorul cuprins:

- art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ:

Art. I - Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: [...]

2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 1. - (1) In cursul anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ, stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004 privind unele măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum urmează:

a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:

1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;

1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;

- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;

b)   coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008, faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;

c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:

1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;

1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;

- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.

(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5."

3.  După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul P, cu următorul cuprins:

Art. 11. - (1) In cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după cum urmează:

a)   pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;

b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;

c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.

(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute în anexele nr. 4 şi 5".

- art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar:

«Art. 2. - (1) La articolul 11 alineatul (1), literele a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:

,,a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;

b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;".

Art. 3. - Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă».

Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială, ale art. 47 alin. (1) şi (4) privind nivelul de trai, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul şi structura Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social, precum şi unele dispoziţii din actele juridice internaţionale la care a' aderat România.

1. In practica sa jurisdicţională, Curtea s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin raportare la dispoziţiile art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin Decizia nr. 842 din 2 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009. Prin acea decizie Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale.

Intrucât Curtea a constatat printr-o decizie anterioară neconstitutionalitatea dispoziţiilor criticate, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, acestea nu mai pot face obiectul unei excepţii   de   neconstituţionalitate,   operând   o   cauză   de inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol, motiv pentru care excepţia urmeză să fie respinsă ca inadmisibilă.

Prin menţionata decizie, Curtea a reţinut că «prevederile art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 reduc, în mod substanţial, majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008. Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, publicată fn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, a declarat neconstituţională o soluţie legislativă similară adoptată de Guvern tot printr-o ordonanţă de urgenţă. Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008 modifica unele prevederi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 15/2002, astfel cum fusese aprobată prin Legea nr. 221/2008, reducând majorările salariale stabilite de Parlament. Curtea, prin decizia menţionată, a statuat că adoptarea ordonanţelor de urgenţă numai în scopul contracarării unei măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din învăţământ adoptată de Parlament încalcă art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1), art. 115 alin. (4). Totodată, o asemenea măsură este contrară dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie coroborate cu cele ale art. 41 şi art. 47 alin. (1) din Legea fundamentală. In consecinţă, Curtea a constatat şi încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora, „In România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie"».

Raportând cele statuate prin considerentele care au stat la baza Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, Curtea a reţinut că acestea sunt aplicabile şi cu privire la adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, constatând că aceasta încalcă prevederile art. 1 alin. (4) şi (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.

Totodată, Curtea a constatat că, deşi unele dispoziţii cuprinse în art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi-au produs efectele, fiind norme cu aplicare limitată în timp, neconstitutionalitatea constatată loveşte actul normativ în ansamblul său.

2. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, Curtea reţine că şi aceste dispoziţii au mai format obiectul controlului de neconstituţionalitate. Astfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009, care nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României până la data prezentei decizii, s-a constatat că aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuă linia trasată de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin care au fost reduse majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonanţei'Guvernului nr. 15/2008. In decizia menţionată, Curtea a statuat că cele reţinute prin considerentele referitoare la neconstitutionalitatea dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu privire la situaţia creată prin adoptarea art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009. Astfel, Curtea a constatat că textele menţionate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 încalcă prevederile art. 1 alin. (4) si (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.

Având în vedere acest precedent se' impune soluţia de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate menţionate ca devenită inadmisibila.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 47 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Sibiu în dosarele nr. 355/85/2009, nr. 406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr. 467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009, nr. 408/85/2009, nr. 433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr. 360/85/2009, nr. 358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr. 392/85/2009, nr. 470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr. 496/85/2009, nr. 435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr. 462/85/2009, nr. 388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr. 370/85/2009, nr. 411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr. 359/85/2009, nr. 389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr. 520/85/2009, nr. 391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr. 466/85/2009, nr. 517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009 ale Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 iulie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,

Claudia Miu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1065/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1065 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1065/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu