DECIZIE Nr.
1065 din 14 iulie 2009
privind exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învatmant si a celor ale art. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 571 din 17 august 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu -
prim-magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul
Preuniversitar Sibiu în Dosarul nr. 360/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia
civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul si în dosarele
nr. 2.137D/2009, nr. 2.138D/2009, nr. 2.139D/2009, nr. 2.140D/2009, nr.
2.141D/2009, nr. 2.142D/2009, nr. 2.143D/2009, nr. 2.144D/2009, nr.
2.145D/2009, nr. 2.146D/2009, nr. 2.147D/2009, nr. 2.148D/2009, nr. 2.149D/2009,
nr. 2.150D/2009, nr. 2.151D/2009, nr. 2.152D/2009, nr. 2.153D/2009, nr.
2.154D/2009, nr. 2.155D/2009, nr. 2.156D/2009, nr. 2.157D/2009, nr.
2.158D/2009, nr. 2.159D/2009, nr. 2.160D/2009, nr. 2.161D/2009, nr.
2.162D/2009, nr. 2.163D/2009, nr. 2.164D/2009, nr. 2.165D/2009, nr.
2.166D/2009, nr. 2.167D/2009, nr. 2.168D/2009, nr. 2.169D/2009, nr.
2.170D/2009, nr. 2.177D/2009, nr. 2.178D/2009, nr. 2.179D/2009, nr.
2.180D/2009, nr. 2.181D/2009, nr. 2.182D/2009, nr. 2.183D/2009 şi nr.
2.184D/2009.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor nr. 2.137D/2009 - 2.170D/2009 şi nr. 2.177D-2.184D/2009 la Dosarul
nr. 2.136D/2009, având în vedere faptul că sunt îndeplinite cerinţele conexării
prevăzute de art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării, întrucât dosarele au acelaşi obiect.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
dosarelor menţionate, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 2.137D/2009 - 2.170D/2009 şi nr.
2.177D-2.184D/2009 la Dosarul nr. 2.136D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii, pe de o parte, de respingere ca devenită
inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. I
pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, având în
vedere că prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 842 din 2 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009,
s-a constatat neconstituţionalitatea acestor dispoziţii, iar, pe de altă parte,
de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 2 şi
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 17 martie 2009, 18 martie 2009, 19
martie 2009, 31 martie 2009 si 1 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr.
409/85/2009, respectiv, nr. 355/85/2009, 'nr. 406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr.
467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009, nr. 408/85/2009, nr.
433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr. 360/85/2009, nr.
358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr. 392/85/2009, nr.
470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr. 496/85/2009, nr.
435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr. 462/85/2009, nr.
388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr. 370/85/2009, nr.
411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr. 359/85/2009, nr.
389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr. 520/85/2009, nr.
391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr. 466/85/2009, nr.
517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009, Tribunalul Sibiu - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personajului din
sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar Sibiu în cauze care au ca obiect pretenţii băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 151/2008, această autoritate executivă a refuzat să aplice o lege adoptată
de Parlament, ceea ce încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4)
şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). Se consideră că au fost încălcate şi
prevederile art. 102 alin. (1)şi (2), precum şi cele ale art. 141 din
Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci
când a adoptat această ordonanţă de urgenţă.
De asemenea, se susţine că Guvernul a adoptat ordonanţa
de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie, întrucât nu a arătat situaţia extraordinară care a stat la baza
emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzător urgenţa acestei
reglementări; ordonanţa de urgenţă afectează drepturile constituţionale ale
personalului didactic, şi anume dreptul la un nivefde trai decent şi protecţia
socială a muncii, prevăzute de art. 41 şi art. 47' alin. (1) şi (4) din Legea
fundamentală. Aceeaşi ordonanţă este contrară şi dispoziţiilor art. 20 alin.
(1) şi art. 111 alin. (1) din Constituţie, precum şi celor ale art. 23 alin.
(3) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 7 din Pactul
Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 4
din Carta socială europeană revizuită, art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din
Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, Conveţia nr. 100/1951
privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de
lucru feminine, pentru o muncă de valoare egala, şi art. 2 pct. 1 din Convenţia
nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime.
Pentru aceleaşi motive se susţine că şi Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 contravine dispoziţiilor art.' 1 alin. (4) şi
(5) şi art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. In plus, se
arată că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 nu este
legitimată de o situaţie de urgenţă, deoarece nu au fost arătate motivele care
sa justifice „necesitatea prelungirii termenului de aplicabilitate prevăzut de
actele normative care reglementează salarizarea la nivel bugetar", aşa cum
se arată în preambul. Ordonanţa menţionată este contrară dispoziţiilor art. 1
alin. (4) şi (5) din Constituţie, deoarece prin art. 3 se reglementează refuzul
de aplicare a Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008, stabilind că nu se vor acorda creşterile salariale din luna octombrie
2008, aşa cum se prevedea în' lege, ci începând de la 1 ianuarie 2009. Aceste
dipoziţii au valoarea juridică a unei abrogări tacite a legii până la 1
ianuarie 2009, iar după aceea a unei modificări substanţiale. Se modifică
perioadele de acordare a creşterilor salariale, se amână plăţile, stabilind mai
multe tranşe,' şi se reduce majorarea de 50% stabilită prin Legea nr. 221/2008,
la 28%.
Tribunalul Sibiu - Secţia civilă apreciază ca fiind fondate excepţiile de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului'şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă în ceea ce priveşte
dispoziţiile art. I punctul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008, deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporară, iar cât
priveşte dispoziţiile art. I punctul 3 din aceeaşi ordonanţă, referitor la art.
11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, consideră că sunt
neconstituţionale.
In punctul său de vedere, Guvernul consideră că întrucât dispoziţiile art. I punctul 2 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 au avut aplicabilitate temporară, ele nu
mai sunt în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate este
inadmisibilă. Critica de neconstituţionalitate extrinsecă a celor două
ordonanţe de urgenţă este lipsită de obiect, deoarece viciile de
neconstituţionalitate extrinsecă au fost acoperite prin adoptarea de către
Parlament a legilor de aprobare. Astfel, prin dispoziţiile art. I punctul 3 al
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 a fost completată Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, prin
introducerea noului articol 11, iar ulterior aplicabilitatea acestui
articol a fost prelungită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009,
aprobată prin Legea nr. 145/2008. Faţă de acestea, consideră că nu mai prezintă
relevanţă examinarea criticilor de neconstituţionalitate intrinsecă, sub
aspectul încălcării prevederilor art. 1 alin. (4) şi (5), ale art. 61 alin.
(1), ale art. 102 alin. (1) şi 2), precum şi ale art. 111 alin. (1) din
Constituţie. In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea
dispoziţiilor art. 41 alin. (2)'din Legea fundamentală, precizează că textele
criticate sunt în concordanţă cu aceste dispoziţii, deoarece asigură salarii al
căror cuantum este peste salariul de bază minim brut pe ţară, precum şi cu
reglementările cuprinse în Decretul nr. 83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în
concordanţă şi cu prevederile art. 47 din Constituţie, pentru că obligaţia
statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionată de
existenţa resurselor financiare, corelată cu politica în domeniul evoluţiei
preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art.
141 din Legea fundamentală nu vizează veritabile probleme de
neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale
procedurale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului şi ale Guvernului, rapoartele întocmite de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din
11 noiembrie 2008, şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
60 din 30 ianuarie 2009. Acestea au următorul cuprins:
- art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ:
Art. I - Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: [...]
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - (1) In
cursul anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din
învăţământ, stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 68/2004 privind unele măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după
cum urmează:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută
în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru
funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile
didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008,
faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi
5."
3. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul P, cu următorul cuprins:
Art. 11. - (1)
In cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din
învăţământ, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după
cum urmează:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute
în anexele nr. 4 şi 5".
- art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar:
«Art. 2. - (1) La
articolul 11 alineatul (1), literele a) şi b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;".
Art. 3. - Valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a,
3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se aplică corespunzător perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă
de urgenţă».
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile criticate
încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 1 alin. (5) privind
obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale
art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile
omului, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la măsuri de
protecţie socială, ale art. 47 alin. (1) şi (4) privind nivelul de trai,
ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102
alin. (1) şi (2) privind rolul şi structura Guvernului, ale art. 111
alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi
(6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, ale art.
141 privind Consiliul Economic şi Social, precum şi unele dispoziţii din
actele juridice internaţionale la care a' aderat România.
1. In practica sa jurisdicţională, Curtea s-a mai pronunţat
asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin raportare la dispoziţiile art. 61 alin.
(1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin Decizia nr. 842 din 2 iulie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie
2009. Prin acea decizie Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile
menţionate sunt neconstituţionale.
Intrucât Curtea a constatat printr-o decizie anterioară
neconstitutionalitatea dispoziţiilor criticate, potrivit art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, acestea nu mai pot face obiectul unei excepţii de
neconstituţionalitate, operând o cauză de inadmisibilitate, în temeiul
alin. (6) din acelaşi articol, motiv pentru care excepţia urmeză să fie
respinsă ca inadmisibilă.
Prin menţionata decizie, Curtea a reţinut că
«prevederile art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 reduc, în mod substanţial, majorările salariale la care ar fi avut
dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008. Curtea Constituţională, prin
Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, publicată fn Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, a declarat neconstituţională
o soluţie legislativă similară adoptată de Guvern tot printr-o ordonanţă de
urgenţă. Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind
stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul
2008 modifica unele prevederi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
15/2002, astfel cum fusese aprobată prin Legea nr. 221/2008, reducând
majorările salariale stabilite de Parlament. Curtea, prin decizia menţionată, a
statuat că adoptarea ordonanţelor de urgenţă numai în scopul contracarării unei
măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din
învăţământ adoptată de Parlament încalcă art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1),
art. 115 alin. (4). Totodată, o asemenea măsură este contrară dispoziţiilor
art. 115 alin. (6) din Constituţie coroborate cu cele ale art. 41 şi art. 47
alin. (1) din Legea fundamentală. In consecinţă, Curtea a constatat şi
încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora, „In
România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este
obligatorie"».
Raportând cele statuate prin considerentele care au
stat la baza Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, Curtea a reţinut că
acestea sunt aplicabile şi cu privire la adoptarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008, constatând că aceasta încalcă prevederile art. 1 alin.
(4) şi (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (4)
şi (6) din Constituţie.
Totodată, Curtea a constatat că, deşi unele dispoziţii
cuprinse în art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 şi-au produs efectele, fiind norme cu aplicare limitată în timp,
neconstitutionalitatea constatată loveşte actul normativ în ansamblul său.
2. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, Curtea reţine că şi aceste
dispoziţii au mai format obiectul controlului de neconstituţionalitate. Astfel,
prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009, care nu a fost
publicată în Monitorul Oficial al României până la data prezentei decizii, s-a
constatat că aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuă
linia trasată de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008,
prin care au fost reduse majorările salariale la care ar fi avut dreptul
personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a
Ordonanţei'Guvernului nr. 15/2008. In decizia menţionată, Curtea a statuat că
cele reţinute prin considerentele referitoare la neconstitutionalitatea
dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu privire la situaţia
creată prin adoptarea art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009. Astfel, Curtea a constatat că textele menţionate din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 încalcă prevederile art. 1 alin. (4) si (5),
art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie.
Având în vedere acest precedent se' impune soluţia de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate menţionate ca devenită
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 47 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Sibiu în dosarele nr. 355/85/2009, nr.
406/85/2009, nr. 434/85/2009, nr. 467/85/2009, nr. 469/85/2009, nr. 357/85/2009,
nr. 408/85/2009, nr. 433/85/2009, nr. 463/85/2009, nr. 501/85/2009, nr.
360/85/2009, nr. 358/85/2009, nr. 356/85/2009, nr. 414/85/2009, nr.
392/85/2009, nr. 470/85/2009, nr. 464/85/2009, nr. 461/85/2009, nr.
496/85/2009, nr. 435/85/2009, nr. 410/85/2009, nr. 413/85/2009, nr.
462/85/2009, nr. 388/85/2009, nr. 373/85/2009, nr. 372/85/2009, nr.
370/85/2009, nr. 411/85/2009, nr. 407/85/2009, nr. 405/85/2009, nr.
359/85/2009, nr. 389/85/2009, nr. 500/85/2009, nr. 519/85/2009, nr.
520/85/2009, nr. 391/85/2009, nr. 497/85/2009, nr. 495/85/2009, nr.
466/85/2009, nr. 517/85/2009, nr. 494/85/2009 şi nr. 498/85/2009 ale
Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 iulie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu