DECIZIE Nr. 112 din 11 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin.
4 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 265 din 25 martie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 4 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Areca Protrading" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 3.255/2003 al Judecatoriei Campina.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.255/2003, Judecatoria Campina a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 4 din Codul de procedura
civila. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Areca
Protrading" - S.A. din Bucuresti intr-o cauza ce are ca obiect
solutionarea cererii de ordonanta presedintiala pentru suspendarea executarii
silite formulate de Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A.
- Sucursala Baza de Aprovizionare Floresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 403 alin. 4 din Codul de procedura civila contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16, 41 si 134. Astfel, considera ca
textul de lege criticat incalca art. 16 din Constitutie, deoarece "se
creeaza o stare de vadita inegalitate intre creditori si debitori" si,
totodata "o stare de incertitudine pentru recuperarea creantelor de catre
creditori", ceea ce contravine principiului economiei de piata, statuat in
art. 134 din Constitutie. De asemenea, autorul exceptiei considera ca sunt
infrante si prevederile art. 41 din Constitutie, deoarece "prin acest text
constitutional se protejeaza orice drept patrimonial, inclusiv unul de creanta,
iar prin textul in cauza se prevede o posibilitate arbitrara de suspendare a
procedurii de executare, fara o cautiune, fapt de natura a aduce o grava
atingere dreptului de creanta".
Judecatoria Campina apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale privind egalitatea in fata legii si a
autoritatilor publice, "deoarece nu stabilesc discriminari, instituind un
tratament juridic egal pentru toate persoanele aflate in aceeasi situatie
procesuala". De asemenea, instanta apreciaza ca irelevanta critica
potrivit careia art. 403 alin. 4 din Codul de procedura civila ar aduce
atingere prevederilor constitutionale ale art. 41 si 134, devenite art. 44 si,
respectiv, art. 135 in Constitutia republicata, deoarece "procedura
instituita prin textul criticat a fost prevazuta exclusiv pentru cazuri urgente
care justifica aceasta procedura speciala, iar problema cautiunii priveste
aplicarea in practica a legii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate sunt in deplina concordanta cu
prevederile constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
403 alin. 4 din Codul de procedura civila, potrivit carora:
"In cazuri urgente, presedintele instantei poate dispune suspendarea
provizorie a executarii pe cale de ordonanta presedintiala, pana la solutionarea
de catre instanta a cererii de suspendare prevazute de prezentul articol."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale incalca urmatoarele
prevederi din Constitutia republicata:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile art. 403 alin. 4 din Codul
de procedura civila au mai fost supuse controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 76 din 20 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 3 aprilie 2003, Decizia nr. 107 din
11 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261
din 15 aprilie 2003, si Decizia nr. 160 din 22 aprilie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 12 iunie 2003, Curtea a
statuat ca textul legal criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale
ale art. 16, care consacra egalitatea in drepturi.
Cu acele prilejuri, Curtea Constitutionala a constatat ca dispozitiile
legale criticate trebuie apreciate in raport cu natura cauzelor deduse
solutionarii pe calea ordonantei presedintiale. Astfel, suspendarea provizorie
a executarii silite, reglementata de prevederile criticate, constituie o masura
cu caracter vremelnic, care se ia pe calea ordonantei presedintiale numai
"in cazuri urgente" care justifica aceasta procedura speciala.
Dispozitiile criticate nu contin masuri discriminatorii care ar contraveni
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat masura instituita
prin acestea se ia in considerarea naturii urgente a cauzelor, iar nu a
persoanelor care o solicita, acestea beneficiind de un tratament egal in fata
legii.
Nu este pertinenta nici critica autorului exceptiei conform careia textul
legal criticat instituie "o posibilitate arbitrara de suspendare a
procedurii de executare, fara o cautiune", ceea ce ar aduce o grava
atingere dreptului de creanta, iar prin aceasta s-ar infrange prevederile
constitutionale ale art. 44. In acest sens, Curtea retine ca dispozitiile art.
403 alin. 4 din Codul de procedura civila se refera la o cerere de suspendare
provizorie a executarii, in cazuri urgente, pana la solutionarea cererii de
suspendare prevazute la alin. 1 al aceluiasi articol. Aceasta cerere se judeca
insa conform procedurii obisnuite si cu conditia depunerii unei cautiuni
stabilite de instanta ca o garantie in favoarea creditorului pentru prevenirea
exercitarii abuzive a unor drepturi procesuale si a tergiversarii executarii
unor obligatii stabilite prin titlu executoriu.
In sfarsit, Curtea constata ca in speta nu poate fi primita nici critica
potrivit careia dispozitiile art. 403 alin. 4 din Codul de procedura civila ar
aduce atingere prevederilor constitutionale ale art. 135, aceasta nefiind
semnificativa pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 4
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Areca Protrading" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.255/2003 al
Judecatoriei Campina.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman