DECIZIE Nr.
1152 din 28 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 745 din 8 noiembrie 2010
Augustin Zegrean
- preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, excepţie ridicată de Dorel Dorobanţu în Dosarul nr.
11.360/CA/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 11.360/CA/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Dorel
Dorobanţu într-o cauză având ca obiect obligarea la restituirea sumei aferente
taxei pe poluare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că prevederea legală criticată, reglementând taxa pe
poluare, este retroactivă, în sensul că taxa în cauză, deşi a fost instituită
printr-o ordonanţă de urgenţă care a intrat în vigoare la data de 1 iulie 2008,
se aplică şi autoturismelor înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie
2008.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, care au următorul cuprins:
„Art. 11- - Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în
perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi
autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind
taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite
în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că, prin Decizia nr. 499 din 7 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 21 mai 2009, şi Decizia nr. 1.596 din 26 noiembrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2010, cu privire la constituţionalitatea art. 11 din ordonanţa de urgenţă, a statuat că
„taxa instituită iniţial prin art. I din Legea nr. 343/2006 avea un pronunţat caracter de taxă pe
poluare, o atare concluzie fiind întărită de faptul că anexa nr. 4 din lege
stabilea că valoarea taxei depinde de capacitatea motorului, de standardele de
emisie şi de vârsta autovehiculului.
Art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 redefineşte taxa
specială pentru autoturisme şi autovehicule, astfel cum rezultă şi din
prevederile art. 4 şi art. 14 alin. (2) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă,
stabilind că obiectul ordonanţei de urgenţă menţionate îl constituie
autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România.
Prin urmare, Curtea a reţinut că redefinirea unei taxe
printr-un act normativ distinct faţă de cel iniţial nu echivalează cu
instituirea unei noi taxe, atât timp cât natura juridică a celor două taxe este
identică.
Faptul că iniţial taxa a fost definită ca taxă specială
pentru autoturisme şi autovehicule şi ulterior a fost definită drept taxă pe
poluare nu poate acredita ideea că se instituie taxa pe poluare pentru trecut,
câtă vreme respectiva taxă formase deja obiectul unor acte
administrativ-fiscale (decizii de impunere), care, la momentul contestării lor,
fuseseră aduse la îndeplinire prin plată voluntară, iar art. 11 din ordonanţa
de urgenţă viza numai restituirea sumei plătite în plus de contribuabil faţă de
cuantumul datorat. Astfel, natura juridică a taxei a rămas nealterată - taxă pe
poluare -, ceea ce s-a modificat a fost doar modalitatea de calcul al acesteia
şi diminuarea cuantumului său."
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Dorel Dorobanţu în Dosarul nr. 11.360/CA/2009 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly