DECIZIE Nr.
1332 din 9 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) si art. 94 alin. (1)
lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) şi art. 94
alin. (1) lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, excepţie ridicată de Marcel Tătaru în Dosarul nr. 265/42/2008 al
Curţii de Apel Ploieşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 265/42/2008, Curtea de Apel Ploieşti - Secţia
comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 alin. (2) şi art. 94
alin. (1) lit. m)din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Marcel Tătaru
într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
In motivarea excepţiei se
susţine că textele de lege criticate îngrădesc exercitarea dreptului la muncă,
întrucât trimiterea în judecată a funcţionarului public conduce atât la
suspendarea sa din funcţie, cât şi la suspendarea de drept a raportului de
serviciu. In opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) care consacră egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, ale art. 23 alin. (11)
care instituie prezumţia de nevinovăţie şi ale art. 41 alin. (1) care garantează
dreptul la muncă.
Curtea de Apel Ploieşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, în măsura în care suspendarea din
funcţia publică operează de drept, iar funcţionarul este supus, în continuare,
interdicţiilor şi incompatibilităţilor specifice funcţiilor publice pe care le
deţine.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 86 alin. (2) şi art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 86 alin. (2) şi art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, care au următorul cuprins:
- Art. 86 alin. (2): „(2) In
cazul în care funcţionarul public este trimis în judecată pentru săvârşirea
unei infracţiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. h), persoana care
are competenţa legală de numire în funcţia publică va dispune suspendarea
funcţionarului public din funcţia publică pe care o deţine.";
- Art. 94 alin. (1) lit. m): „(1) Raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când
funcţionarul public se află în una dintre următoarele situaţii: (...)
m) în cazul în care s-a dispus trimiterea în
judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevăzute la art.
54 lit. h)."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că asupra constituţionalităţii textelor de lege ce formează obiect al
excepţiei, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat, prin raportare la aceleaşi
dispoziţii din Legea fundamentală ca cele invocate în prezenta cauză şi prin
prisma unor critici similare, iar prin Decizia nr. 921 din 16 septembrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 22 octombrie 2008, a respins excepţia a neîntemeiată,
pentru motivele acolo reţinute.
Intrucât în cauză nu au intervenit elemente noi care să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, soluţia pronunţată cu acel
prilej şi argumentele pe care aceasta s-a bazat îşi păstrează valabilitatea şi
în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 86 alin. (2) şi art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Marcel
Tătaru în Dosarul nr. 265/42/2008 al Curţii de Apel Ploieşti - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu