DECIZIE Nr. 139*) din 14 decembrie 1994
cu privire la constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 50 din 12 august 1994 privind instituirea unei taxe de trecere a frontierei
in vederea constituirii unor resurse destinate protectiei sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 21 decembrie 1994
*) Numerotarea corectata conform rectificarii publicate in Monitorul
Oficial, Partea I, nr. 4 din 12 ianuarie 1995.
Potrivit art. 20 alin. 2 din Legea nr. 47/1992, decizia a fost inaintata
Camerei Deputatilor si Senatului pe data de 15.12.1994, in scopul deschiderii
procedurii prevazute de art. 145 alin. 1 din Constitutie.
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 30 noiembrie 1994, de
catre 28 de senatori, si anume: domnii Gabor Menyhert Hajdu, Gheorghe Frunda,
Voicu Valentin Glodean, Mihail Iurcu, Andrei Tugulea, Tiberiu Vladislav,
Valentin Corneliu Gabrielescu, Ioan-Paul Popescu, Emilian Buzica, Alexandru
Paleologu, Constantin Moiceanu, doamna Maria Matilda Tetu, domnii Emil Tocaci,
Ion Manea, Vasile Vetisanu, Petre Constantin Buchwald, Lajos Magyari, Denes
Seres, Iosif Csapo, Gabor Kozsokar, Tanase Tavala, Constantin-Ticu Dumitrescu,
Radu Vasile, Sorin-Adrian Vornicu-Nichifor, Dan-Constantin Vasiliu,
Ovidiu-Corneliu Popescu, Sabin Ivan si Ion Paun Otiman in legatura cu
neconstitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 50 din
12 august 1994.
De asemenea, la data de 2 decembrie 1994, Curtea Constitutionala a mai fost
sesizata de catre 66 de deputati, si anume: domnii Karoly Kerekes, Iuliu Vida,
Zoltan Szilagyi, Matei Barna Elek, Gheorghe Tokay, Ladislau Borbely, Jolt
Zoltan Fekete, Francisc Pecsi, Alexandru Sassu, doamnele Paula-Maria Ivanescu,
Rada Istrate, domnii Victor Bostinaru, Adrian Severin, Petre Roman, Ioan Adrian
Vilau, Dumitru Calance, Cristian Radulescu, Gheorghe Tarna, Teodor Luputiu,
Mihai Chiriac, Emil Boros, Constantin Arhire, Viorel Lixandroiu, Vasile Nistor,
Ion Gurau, Teodor Moldovan, Ilie Stefan, Alexandru Brezniceanu, Otto-Ernest
Weber, Sergiu George Rizescu, Teodor Vintilescu, Ion Berciu, Iosif Alfred
Mazalik, Ioan Muresan, Sorin Victor Lepsa, Mircea Ioan Popa, Ion Hui,
Constantin Ionescu, Remus-Constantin Opris, Alexandru Simionovici, Aurelian
Paul Alecu, Mircea-Mihai Munteanu, Ion Cornita, Gheorghe Comanescu, Costel
Paunescu, Radu Livezeanu, Ion Dinu, Razvan Dobrescu, Valentin Argesanu, Petre
Dugulescu, Gabriel Tepelea, doamna Teodora Bertzi, domnii Corneliu Dorin
Gavaliugov, Ervin Zoltan Szekely, Imre Andras, Valentin Iuliano, Varujan
Vosganian, Slavomir Gvozdenovici, Emeric Feric, Anton Nicolau, Constantin-Romeo
Dragomir, Calin Emil Anastasiu, Alexandru Konya, Zsolt Szilaghyi, George Iulian
Stancov si Petru Burca cu privire la neconstitutionalitatea aceleiasi legi.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze cele doua sesizari care s-au
inaintat cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale
art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
In sesizarea grupului de senatori se arata ca prin Decizia nr. 71/1993
Curtea Constitutionala a statuat ca, intrucat taxa pentru trecerea frontierei
era destinata platii ajutoarelor de incalzire, ea era constitutionala pana la
implinirea termenului de plata a acestor ajutoare, dupa aceasta data taxa
constituind "exclusiv un impediment de ordin financiar care greveaza
dreptul la libera circulatie, care nu se incadreaza in nici una dintre
ipotezele prevazute de art. 49 din Constitutie". De aceea, se considera ca
Ordonanta Guvernului nr. 50/1994, aprobata prin legea ce face obiectul
sesizarii, "a ignorat, pur si simplu, pozitia Curtii Constitutionale,
reinstaurand o taxa permanenta de care conditioneaza exercitarea unui drept
fundamental al cetateanului", desi in decizia sus-mentionata se precizase
ca "o asemenea modalitate nu poate avea caracter de principiu". De
asemenea, se considera ca instituirea taxei este contrara prevederilor art. 25
din Constitutie ce garanteaza dreptul la libera circulatie, cat si ale art. 49
din Constitutie, intrucat nu se incadreaza in nici una dintre ipotezele
limitativ prevazute de alin. (1) al acestui articol. Din alt punct de vedere,
al reglementarilor internationale privind drepturile omului, se apreciaza ca
instituirea taxei de trecere a frontierei este contrara art. 13 alin. 2 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului si art. 2 pct. 2 al Protocolului nr.
4 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Totodata, se considera ca instituirea taxei respective este
contrara Actului final al Conferintei pentru securitate si cooperare in Europa,
semnat la Helsinki in anul 1975, Documentului final al Reuniunii de la Madrid
pentru securitate si cooperare in Europa si Documentului final al Reuniunii de
la Viena a reprezentantilor statelor participante la Conferinta pentru
securitate si cooperare in Europa. In ce priveste posibilitatea Guvernului de a
corecta periodic taxa, se apreciaza ca aceasta va ingreuna si mai mult
exercitarea dreptului la libera circulatie, contrar prevederilor art. 49 din
Constitutie.
In sesizarea grupului de deputati se arata, in esenta, ca legea
sus-mentionata este neconstitutionala, intrucat taxa de trecere a frontierei
constituie un impediment de ordin financiar "care greveaza dreptul la
libera circulatie" in contradictie cu prevederile art. 25 alin. (1) din
Constitutie, potrivit caruia dreptul la libera circulatie in tara si in
strainatate este garantat, precum si cu Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, pactele si tratatele internationale privitoare la aceste drepturi,
potrivit carora statele semnatare si-au asumat obligatia de a usura circulatia
internationala a persoanelor. De asemenea, se considera ca legea contravine si
art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia sistemul de impuneri trebuie
sa asigure "asezarea justa a sarcinilor fiscale". In alta ordine de
idei se considera ca, potrivit art. 7 din ordonanta, taxa este destinata
finantarii unor masuri de protectie sociala existente si pana in prezent, cu
resurse asigurate din bugetul de stat, si nicidecum unor noi masuri care ar
justifica contributia populatiei prin noi taxe, astfel cum a fost cazul dispozitiei
legale ce a facut obiectul Deciziei Curtii Constitutionale nr. 71/1993, prin
care s-a statuat ca o asemenea taxa nu poate avea un "caracter de
principiu", ci numai "pentru instituirea unei masuri de protectie in
temeiul art. 43 alin. (1) din Constitutie".
In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992, sesizarile au fost comunicate
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, care nu au
comunicat punctele lor de vedere.
Intrucat cele doua sesizari privesc neconstitutionalitatea aceleiasi legi,
s-a procedat la conexarea lor, pronuntandu-se decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere cele doua sesizari de neconstitutionalitate primite, legea ce
face obiectul controlului de constitutionalitate, prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In esenta, motivele de neconstitutionalitate invocate in cele doua sesizari
privesc aspecte legate de reglementarile internationale referitoare la
drepturile omului si aspecte legate de incidenta art. 49 alin. (1) si art. 53
alin. (2) din Constitutie.
Referitor la reglementarile internationale privind drepturile omului,
motivele invocate se intemeiaza pe prevederile art. 20 din Constitutie,
potrivit carora dispozitiile referitoare la drepturile si libertatile
fundamentale trebuie interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si cu pactele si tratatele internationale la
care Romania este parte, ce au ca obiect aceste drepturi, iar in caz de
neconcordanta intre pactele sau tratatele respective si legile interne,
prioritatea o au reglementarile internationale.
In sesizarea grupului de senatori se sustine ca instituirea taxei ar fi
contrara art. 13 alin. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
potrivit caruia "orice persoana are dreptul de a parasi orice tara,
inclusiv a sa, si de a reveni in tara sa".
Acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi retinut, intrucat numai
prohibirea dreptului de libera circulatie ar fi contrara prevederii respective.
Or, asa cum se precizeaza in insasi sesizarea grupului de senatori, ca si, de
altfel, in aceea a grupului de deputati, instituirea taxei reprezinta un
impediment de ordin financiar in exercitarea dreptului de libera circulatie, nu
o interdictie.
De asemenea, in sesizarea grupului de senatori se sustine ca instituirea
taxei ar fi contrara "literei si spiritului" documentelor de la
Helsinki, Madrid si Viena referitoare la securitatea si cooperarea europeana,
fara insa a se preciza in ce sens sau cu referire la ce prevedere a acestor
documente se vadeste contrarietatea.
Este de observat, insa, ca aceste documente internationale nu au
semnificatia unor tratate sau pacte privind drepturile omului si ca numai
Declaratia Universala a Drepturilor Omului a fost incorporata, prin art. 20
alin. (1) din Constitutie, in dreptul intern, in sensul ca orice prevedere
legala trebuie interpretata si aplicata in concordanta cu prevederile sale. De
aceea, nici aceasta critica nu poate constitui un motiv de neconstitutionalitate.
In sesizarea grupului de deputati se sustine ca orice masura de ingreunare
- inclusiv de ordin financiar - a "contactelor umane internationale"
ar fi contrara prevederilor din reglementarile internationale si, deci,
neconstitutionala. Potrivit insa pct. 3 din Protocolul nr. 4 la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, dreptul la
libera circulatie poate fi restrans prin lege pentru motivele limitativ
mentionate in acea prevedere. De aceea, o masura restrictiva, in situatia in
care se incadreaza in acele prevederi, nu poate fi considerata ca fiind
contrara reglementarilor internationale referitoare la drepturile omului,
astfel incat motivul invocat, ce nu face nici o distinctie din acest punct de
vedere, nu poate fi retinut ca justificand neconstitutionalitatea taxei.
In fine, in sesizarea grupului de senatori se considera ca instituirea
taxei este contrara insesi prevederilor pct. 3 din Protocolul nr. 4 la
conventia sus-mentionata, ratificata de tara noastra, potrivit carora dreptul
la libera circulatie in alta tara poate fi restrans numai prin lege, daca
aceasta masura este necesara, intr-o societate democratica, pentru securitatea
nationala, siguranta publica, mentinerea ordinii publice, prevenirea faptelor
penale, protectia sanatatii sau a moralei ori pentru protejarea drepturilor si
libertatilor altora.
In sesizare nu se precizeaza motivele pentru care instituirea taxei este
contrara acestor prevederi. Este, insa, de mentionat ca prevederilor pct. 3 din
Protocolul nr. 4 la conventia sus-mentionata le corespund dispozitiile art. 49
alin. (1) din Constitutie care, sub anumite aspecte, au un caracter mai
restrictiv. Tinand seama de dispozitiile art. 20 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora dispozitiile acesteia referitoare la drepturile si libertatile
fundamentale se interpreteaza si se aplica in concordanta cu prevederile
pactelor si tratatelor internationale privind drepturile omului, rezulta ca
reglementarile pct. 3 din Protocolul nr. 4 constituie un criteriu de
interpretare si aplicare a dispozitiilor constitutionale ale art. 49, astfel
incat esentiale pentru determinarea constitutionalitatii unei dispozitii legale
sunt prevederile acestui articol, al carui continut trebuie interpretat in
concordanta cu norma internationala.
In consecinta, rezulta ca motivele invocate in legatura cu incidenta
reglementarilor internationale pentru determinarea constitutionalitatii Legii
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 50/1994 nu pot fi retinute ca justificand
caracterul neconstitutional al acestei legi.
In legatura cu incidenta art. 49 din Constitutie, dupa cum s-a statuat prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 71/1993 referitoare la constitutionalitatea
taxei pentru trecerea frontierei in vederea alimentarii fondurilor necesare
ajutorului pentru incalzirea locuintelor in perioada 1 noiembrie 1993 - 30
aprilie 1994 si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 75/1994 referitoare la
constitutionalitatea abilitarii Guvernului pentru instituirea unei taxe de
trecere a frontierei in vederea constituirii unor resurse destinate protectiei
sociale, taxa pentru trecerea frontierei constituie un impediment de ordin
financiar, care restrange exercitiul dreptului la libera circulatie prevazut de
art. 25 alin. (1) din Constitutie.
De aceea legitimitatea constitutionala a acestei taxe poate rezulta
exclusiv din prevederile art. 49 din Constitutie.
Tinand seama ca in legea de abilitare s-a prevazut ca destinatia taxei este
constituirea unor resurse necesare protectiei sociale si ca, potrivit art. 7
din ordonanta, astfel cum a fost modificata prin legea de aprobare, sumele
incasate din taxa de trecere a frontierei sunt destinate platii ajutoarelor
sociale si a altor drepturi de asistenta sociala, rezulta ca dintre motivele
care pot justifica restrangerea unor drepturi, potrivit art. 49 alin. (1) din
Constitutie, singurul care ar putea fi avut in vedere este cel legat de
apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Pe acest temei, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 71/1993,
ca stabilirea taxei in scopul alimentarii fondurilor destinate platii
ajutorului pentru incalzirea locuintelor pe perioada 1 noiembrie 1993 - 30
aprilie 1994 este constitutionala, tinand seama de "situatia exceptionala
rezultata din lipsa fondurilor bugetare necesare instituirii unei masuri de
protectie in temeiul art. 43 alin. (1) din Constitutie".
Prin aceasta decizie s-a statuat, totodata, ca "o asemenea modalitate
nu poate avea un caracter de principiu", intrucat "ar constitui
exclusiv un impediment de ordin financiar ce greveaza dreptul la libera
circulatie, care nu se incadreaza in nici una dintre ipotezele prevazute la
art. 49 din Constitutie".
Din prevederile art. 1 al ordonantei rezulta ca taxa de trecere a
frontierei a fost instituita "in vederea constituirii unor resurse
suplimentare pentru acordarea unor drepturi de protectie sociala". Deci,
potrivit noii reglementari, taxa are valoare de principiu, nemaiavand un
caracter exceptional legat de aplicarea unei anumite masuri de protectie
sociala.
Asa cum s-a statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 75/1994,
intrucat taxa de trecere a frontierei afecteaza un drept fundamental - dreptul
la libera circulatie -, "ea nu poate fi instituita decat daca se impune
pentru apararea unor drepturi ale cetatenilor". Tinand seama de scopul
abilitarii, asemenea drepturi nu pot fi decat cele din domeniul protectiei
sociale. Aceasta presupune ca legiuitorul sa stabileasca in folosul caror
drepturi anume a fost instituita taxa. Determinarea acestor drepturi nu poate
fi, insa, generica, asa cum se prevede la art. 1 din ordonanta - "drepturi
de protectie sociala" - sau la art. 7 astfel cum a fost modificat de
legiuitor - "plata ajutoarelor sociale si a altor drepturi de asistenta
sociala" -, ci in mod concret, deoarece potrivit alin. (2) al art. 49 din
Constitutie "restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o" si nu se poate stabili aceasta proportionalitate decat in
considerarea unui anumit drept pentru realizarea caruia, asa cum prevede alin.
(1) al aceluiasi articol, restrangerea "se impune". Cu alte cuvinte,
restrangerea unui drept constitutional - in cazul de fata a dreptului la libera
circulatie prevazut la art. 25 din Constitutie - in scopul apararii unor
drepturi ale cetatenilor este posibila, potrivit art. 49 din Constitutie, numai
in considerarea unui anume drept, ca o masura ce se impune, intrucat, fara
aceasta restrangere, dreptul respectiv ar fi grav afectat si, potrivit principiului
proportionalitatii, numai in limitele necesare pentru ca acel drept sa nu fie,
cel putin in parte, compromis. In fond, in aceasta situatie, un drept este
afectat prin lege pentru salvgardarea altui drept, a carui importanta
legiuitorul o considera primordiala. Or, in lipsa precizarii dreptului in
folosul caruia are loc restrangerea, din simpla referire la drepturile de
protectie sociala (art. 1 din ordonanta) sau la drepturile de asistenta sociala
(art. 7 din ordonanta) nu rezulta nici ca aceasta restrangere "se
impune" - cum prevede alin. (1) al art. 49 din Constitutie - si nici ca ea
este proportionala cu situatia care a determinat-o - cum prevede alin. (2) al
aceluiasi articol. Dimpotriva, din art. 1 al ordonantei rezulta ca taxa are un caracter
de principiu, definitiv, si ca este destinata constituirii de resurse
suplimentare pentru alimentarea unor fonduri ale bugetului asigurarilor sociale
de stat. Prin intermediul acestor fonduri, deci mediat, taxa este destinata
platii unor drepturi definite, insa, generic, fara a se putea deduce in ce
masura ele ar fi compromise fara aceasta restrangere.
Este adevarat ca, potrivit art. 53 alin. (1) din Constitutie, cetatenii au
obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice,
iar plata drepturilor de asigurari sociale constituie o cheltuiala publica.
Insa, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, sistemul legal de impuneri
trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce presupune
luarea in considerare a unor venituri, valori sau prestatii, nu simpla
exercitare a unui drept constitutional, cum este dreptul la libera circulatie.
De principiu, o taxa are justificarea intr-o prestatie a unei autoritati
publice. Altminteri, daca afecteaza exclusiv realizarea unui drept fundamental,
ea reprezinta un impediment financiar, de natura a restrange neconstitutional
exercitiul acelui drept.
Din cele aratate rezulta ca Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 50/1994 este neconstitutionala intrucat:
- instituie o restrictie a dreptului la libera circulatie prevazut de art.
25 din Constitutie, cu caracter permanent si de principiu;
- reprezinta un impediment financiar in exercitarea dreptului la libera
circulatie care nu se justifica, in sensul art. 49 din Constitutie, ca o masura
ce se impune pentru apararea unui alt drept care, fara aceasta restrictie, ar
fi grav compromis;
- constituie o masura adoptata cu eludarea principiului proportionalitatii
prevazut la alin. (2) al art. 49 din Constitutie, intrucat nu se poate retine
ca masurile de protectie sociala, in parte cel putin, nu ar mai fi realizabile
fara instituirea acestei taxe, cat timp ele se suporta din bugetul asigurarilor
sociale de stat aprobat prin lege;
- constituie o masura contrara principiului asezarii juste a sarcinilor
fiscale prevazut la art. 53 alin. (2) din Constitutie, intrucat reprezinta o
taxa instituita pe simplul exercitiu al unui drept constitutional, fara a fi
justificata in nici un fel de o prestatie a unei autoritati publice.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 20, art.
25 alin. (1), art. 49, art. 53 alin. (2), art. 144 lit. a) si art. 145 alin.
(1) din Constitutie, precum si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Declara ca Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 50 din 12
august 1994 privind instituirea unei taxe de trecere a frontierei in vederea
constituirii unor resurse destinate protectiei sociale este neconstitutionala.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintelui Camerei
Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul deschiderii procedurii
prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie, si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 14 decembrie 1994 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Mihai Constantinescu, Miklos Fazakas, Ion Filipescu,
Antonie Iorgovan, Ioan Muraru si Victor Dan Zlatescu, judecatori.