DECIZIE Nr.
1359 din 11 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (2) lit. d) si e) din Legea
nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale de Integritate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea
nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de Adrian Morar în Dosarul nr.
1.230/64/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal răspunde Consiliul Naţional de
Integritate şi Agenţia Naţională de Integritate, prin consilier juridic,
lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul părţilor prezente solicită respingerea
excepţiei, considerând că prevederile legale criticate nu sunt discriminatorii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se arată că textul de lege
criticat nu îngrădeşte accesul la funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al
Agenţiei Naţionale de Integritate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 4 iunie 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 1.230/64/2007, Curtea de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din
Legea nr. 144/2007, excepţie ridicată de Adrian Morar în cauza ce are ca obiect
judecarea acţiunii de anulare a deciziei Consiliului Naţional de Integritate.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d)
şi e) din Legea nr. 144/2007, prin stabilirea condiţiilor ce trebuie
îndeplinite pentru ca o persoană să fie numită în funcţia de preşedinte sau
vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi prin redactarea
defectuoasă a textului, sunt contrare prevederilor art. 13, 16, 44 şi 73 din
Constituţie, deoarece instituirea unei declaraţii în sensul prevederilor legale
îngrădeşte accesul la funcţii publice.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este nefondată. Se arată că prevederile legale criticate
nu îngrădesc accesul liber la demnitatea publică.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că participarea
la procedura de selecţie în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al
Agenţiei Naţionale de Integritate este accesibilă tuturor celor care
îndeplinesc condiţiile cerute de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
părţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007.
Aceste dispoziţii legale au următorul cuprins:
- Art. 18: „(2) Poate fi
numită în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei persoana care
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: [...]
d) nu face şi nici nu
a făcut parte, în ultimii 3 ani, din niciun partid politic, formaţiune sau
alianţă politică;
e) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de
informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrător operativ,
inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;
[...]."
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu următoarele texte din
Constituţie: art. 13 privind limba oficială, art. 16 privind egalitatea în
drepturi, art. 44 referitor la dreptul la proprietate privată şi art. 73
privind categoriile de legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
In cauză, nu poate fi vorba despre încălcarea, prin
dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, a
egalităţii în drepturi între candidaţii pentru funcţia de preşedinte sau de
vicepreşedinte al Agenţiei, în sensul ocrotirii preferenţiale a unora dintre ei.
Principiul constituţional consfinţit la art. 16 nu se opune ca o lege să
instituie condiţii corespunzătoare domeniului pe care îl reglementează, pentru
mai buna funcţionare a acestuia. In cazul analizat, legiuitorul a urmărit o mai
bună exercitare a funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de
imparţialitate, integritate şi transparenţă, principiu care este înscris în
preambulul legii. Totodată, participarea la procedura de selecţie pentru
funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei este permisă oricărei
persoane care îndeplineşte condiţiile impuse de textul de lege criticat. De
altfel, însăşi Legea fundamentală prevede la art. 16 alin. (3) că funcţiile şi
demnităţile publice pot fi ocupate în condiţiile legii. Or, Legea nr. 144/2007
este tocmai o aplicare a acestui principiu constituţional.
Celelalte texte constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei, şi anume art. 13, 44 şi 73, nu au relevanţă sub aspectul criticilor
formulate în cauză.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e)din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate,
excepţie ridicată de Adrian Morar în Dosarul nr. 1.230/64/2007 al Curţii de
Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta