ORDIN
Nr. 3352 din 13 februarie 1997
privind unele masuri referitoare la activitatea comisiilor de expertiza
complexa (pentru invatamantul special), a comisiilor pentru ocrotirea
minorilor, precum si a comisiilor de diagnostic si triaj
ACT EMIS DE: MINISTERUL INVATAMANTULUI
Nr. 3352 din 13 februarie 1997
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
Nr. 136 din 7 martie 1997
MINISTERUL SANATATII
Nr. 1574 din 18 februarie 1997
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU HANDICAPATI
Nr. 12 din 27 ianuarie 1997
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 31 martie 1997
Avand in vedere prevederile:
- art. 46 din Constitutia Romaniei;
- cap. VI din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata;
- cap. I si II din Legea nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor
categorii de minori;
- art. 1 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 53/1992 privind protectia
speciala a persoanelor handicapate,
in conformitate cu atributiile stabilite prin:
- Hotararea Guvernului nr. 458/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Invatamantului, republicata;
- Hotararea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, republicata, cu modificarile
ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 460/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 1.161/1990 privind organizarea si functionarea
Secretariatului de Stat pentru Handicapati, cu modificarile ulterioare,
Ministerul Invatamantului, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
Ministerul Sanatatii si Secretariatul de Stat pentru Handicapati dispun:
Art. 1
(1) Comisiile de expertiza complexa (pentru invatamantul special),
infiintate in temeiul art. 43 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, stabilesc cerintele educative speciale ale unui copil/elev si
orientarea sa scolara si profesionala.
(2) Hotararea privind expertiza, orientarea scolara si profesionala
(anexa), emisa de comisia de expertiza complexa (pentru invatamantul special),
este obligatorie la inscrierea copilului/elevului in invatamantul special sau
la reorientarea lui.
Art. 2
(1) Determinarea cerintelor educative speciale se realizeaza, in principal,
prin evaluare curiculara, psihodiagnoza si predictie scolara, pe baza
certificatului de persoana handicapata, emis in conditiile art. 1 alin. (2) din
Legea nr. 53/1992, a altor recomandari medicale sau solicitari pentru
invatamantul special.
(2) Orientarea scolara si profesionala se face in functie de rezultatele
expertizarii si de tipurile, nivelurile si formele de invatamant special
prevazute legal.
(3) Comisiile de expertiza complexa (pentru invatamantul special)
elibereaza Certificatul de expertiza si orientare scolara si profesionala,
prevazut in anexa.
Art. 3
Copiii, pentru care s-au stabilit masuri de ocrotire in conditiile Legii
nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor categorii de minori, daca necesita
determinarea cerintelor educative speciale, vor fi indrumati de directorul
institutiei de ocrotire sau al unitatii scolare la comisia de expertiza
complexa (pentru invatamantul special).
Art. 4
Comisiile pentru ocrotirea minorilor, comisiile de diagnostic si triaj si
comisiile de expertiza complexa (pentru invatamantul special) vor colabora
pentru solutionarea operativa a cazurilor, dupa cum urmeaza:
a) vor indruma, in termen de 5 zile, un copil/elev, al carui caz nu este de
competenta comisiei respective, la comisia abilitata;
b) vor informa celelalte comisii cu privire la un copil/elev, in vederea
completarii datelor necesare exercitarii atributiilor.
Art. 5
(1) Atributiile comisiilor pentru ocrotirea minorilor cu privire la
orientarea copiilor pentru invatamantul special inceteaza o data cu
constituirea comisiilor de expertiza complexa (pentru invatamantul special),
subordonate inspectoratelor scolare.
(2) Pana la constituirea comisiilor de expertiza complexa (pentru
invatamantul special) in judete si in municipiul Bucuresti, comisiile pentru
ocrotirea minorilor vor emite hotarari de orientare spre invatamantul special,
la cererea inspectoratelor scolare.
Art. 6
Anexa cuprinzand Certificatul de expertiza si orientare scolara si
profesionala face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7
Prezentul ordin a fost intocmit in patru exemplare, cate unul pentru
fiecare dintre partile semnatare.
Art. 8
Prevederile prezentului ordin se aplica de la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul invatamantului,
Virgil Petrescu
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul sanatatii,
Stefan Dragulescu
Secretariatul de Stat
pentru Handicapati,
Gabriela Popescu,
secretar de stat
ANEXA 1
Inspectoratul Scolar Se aproba,
............................. ----------
Comisia de expertiza complexa Inspector scolar general,
(pentru invatamantul special) .........................
L. S.
CERTIFICAT
de expertiza si orientare scolara si profesionala
Nr. ....... din ........
Copilul/elevul ......., nascut la data de ..........., mama
..............., tata ............., domiciliat in ..........................
I. Rezultatul expertizei (concluziile evaluarii complexe)
1. Prezinta/Nu prezinta cerinte educative speciale (CES)
Daca prezinta, se precizeaza:
a) Tipul de deficienta/handicap
.......................................................
.......................................................
b) Gradul/nivelul de deficienta/handicap: usor, moderat (mediu), sever,
profund; altele (se vor preciza)
.......................................................
.......................................................
.......................................................
c) Recomandari curiculare (cu privire la planuri de invatamant; programe
analitice; manuale; metodologii didactice) d) Recomandari privind
reabilitarea/recuperarea
.......................................................
.......................................................
.......................................................
e) Alte recomandari privind satisfacerea cerintelor educative speciale
(CES)
.......................................................
.......................................................
.......................................................
2. Nu exista suficiente date pentru determinarea CES. Se recomanda:
amanarea, completarea, precizarea etc.
.......................................................
.......................................................
3. Data propusa pentru reexpertizare
.......................................................
II. Hotarare de orientare (reorientare) scolara si profesionala
Copilul/elevul ....... este orientat/reorientat pentru:
- unitate de invatamant special
.......................................................
.......................................................
- grupa/clasa speciala in unitate obisnuita de Invatamant
.......................................................
.......................................................
- scoala (gradinita) obisnuita (integrare, mentinere,
reintegrare/reorientare) - cu sau fara structuri/servicii de sprijin (se
precizeaza care, daca se recomanda)
.......................................................
.......................................................
.......................................................
- meseria/meseriile (la orientarea profesionala)
.......................................................
.......................................................
- scolarizare in regim de internat (saptamanal sau trimestrial), de zi cu
semiinternat, in regim scurt de zi (extern)
.......................................................
- alte situatii
.......................................................
.......................................................
COMISIA DE EXPERTIZA
(Membrii - numele si semnatura)
Psihopedagog, Asistent Medic, Secretar,
social,
............. .......... ......... .............
Coordonator comisie,
.....................
L. S.
Avizul inspectorului scolar
de educatie speciala
.....................
(numele si semnatura)
Acordul parintelui/tutorelui
pentru rezultatul expertizei
si hotararea de orientare
(reorientare) scolara
si profesionala
.....................
(numele si semnatura)
Data expertizei/hotararii:
..........................
Data propusa pentru
revizuirea hotararii:
..........................