DECIZIE Nr. 140 din 19 noiembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 4 decembrie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursurilor declarate de Rosca Stanescu Stefan
Sorin si Ardeleanu Cristina impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 25
din 6 martie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 15 octombrie 1996, fiind consemnate
in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 22 octombrie 1996 si, apoi, in
vederea unei documentari mai ample privind practica altor curti sau tribunale
constitutionale, precum si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, in problema
ce face obiectul litigiului, pentru data de 19 noiembrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 23 octombrie 1995,
a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 238 din Codul penal, invocata de
Rosca Stanescu Stefan Sorin si Ardeleanu Cristina.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 25 din 6 martie 1996, a constatat
ca dispozitiile art. 238 din Codul penal sunt abrogate partial, conform art.
150 alin. (1) din Constitutie, ramanand in vigoare numai in masura in care
faptele incriminate se refera la o persoana care indeplineste o activitate
importanta de stat.
Pentru a pronunta aceasta solutie, s-a retinut ca din analiza dispozitiilor
constitutionale privitoare la autoritatile publice rezulta ca legea noastra
fundamentala recunoaste ca valoare sociala numai autoritatea de stat, nu si
asa-numita autoritate obsteasca. De asemenea, s-a mai retinut ca numeroasele
dispozitii privitoare la autoritatile publice si la rolul statului in
infaptuirea programelor de guvernare atesta necesitatea asigurarii unui climat
de ordine si de securitate deplina pentru persoanele carora le revin sarcini
importante in realizarea functiilor specifice diferitelor puteri. Autoritatea
statului fiind o conditie a exercitarii normale a puterilor acestuia, ea apare
ca o valoare sociala importanta, a carei aparare, prin mijloace de drept penal,
este o necesitate.
Impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 25 din 6 martie 1996, prin
recursul declarat se invoca, in esenta, urmatoarele motive:
- constatarea abrogarii partiale a art. 238 din Codul penal este o solutie
"incompleta" si "inutila", din moment ce nu mai exista
"persoane cu activitate obsteasca", "in sensul atribuit de
vechiul regim politic acestui cuvant";
- includerea faptei de "ofensa adusa autoritatii" in Titlul V al
Codului penal, care se refera la "infractiuni contra autoritatii",
este "fortata", "incorecta", mai ales cat priveste
comiterea faptei prin "atingerea adusa onoarei". Refuzul Curtii de a
cenzura asemenea aspecte, sub cuvant ca ele apartin politicii penale,
"poate crea situatii inadmisibile din punct de vedere al noii ordini
constitutionale". Este evident - se arata in continuare - ca "o
insulta este prin natura ei adresata unei persoane fizice si niciodata unei
autoritati abstracte". Se conchide ca regimul penal al insultei aduse unei
persoane cu functie importanta trebuie sa fie acelasi cu cel al art. 205 din
Codul penal;
- sustinerea Curtii ca politica penala nu poate face obiectul unui control
de constitutionalitate "este gresita", legea in discutie fiind
desueta;
- asa cum este definita "ofensa adusa autoritatii", rezulta o
incadrare "automata a insultei aduse persoanei cu functie importanta in
art. 238 din Codul penal". "Sustinerea Curtii, potrivit careia
trebuie sa fie indeplinita si dovedita conditia ca fapta sa fie de natura a
aduce atingere autoritatii, nu este reala, aceasta rezultand chiar din modul
cum jurisprudenta a receptat acest text";
- motivarea Curtii este contradictorie cat priveste subiectul pasiv al
infractiunii, afirmand ca si ofensa adusa autoritatii este o ofensa adusa in
primul rand persoanei;
- retinand ca, in anumite tari, exista infractiunea de ofensa adusa
autoritatii, instanta nu se refera la "nuantele de prezentare
comparativa", "nici practica Curtii de la Strasbourg nu a fost luata
in consideratie"; in fine, se mai sustine ca "nu s-au discutat nici
argumentele rezultate din analiza textelor unor tratate semnate si ratificate
de Romania, care prevaleaza asupra dreptului intern".
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile Ministerului Public, precum si prevederile
care fac obiectul exceptiei raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine:
Astfel cum rezulta din motivele de recurs, precum si din concluziile orale
si scrise formulate de Rosca Stanescu Stefan Sorin si Ardeleanu Cristina, prin
avocatii lor, in esenta se considera ca prevederile art. 238 alin. 1 din Codul
penal, raportate la dispozitiile art. 16 alin. (1), la cele ale art. 30 alin.
(1), (6) si (7), precum si la cele ale art. 31 alin. (1) din Constitutie, sunt
implicit abrogate, intrucat prin prevederile art. 238 alin. 1 din Codul penal
se instituie "un regim juridic privilegiat pentru persoanele fizice care
indeplinesc o importanta activitate de stat", "o inegalitate de
tratament penal in beneficiul acestor persoane fizice sub aspectul declansarii
actiunii penale din oficiu", precum si "al edictarii unor pedepse
incomparabil mai aspre pentru faptuitor". De altfel - cum de asemenea se
sustine - "onoarea la care face referire art. 238 din Codul penal este o
valoare morala, care nu se poate concepe decat raportata la o persoana
fizica". In opinia recurentilor, solutia pronuntata in fond de catre
Curtea Constitutionala "violeaza si dispozitiile art. 49 din Constitutie,
care stabileste limitativ cazurile in care exercitiul unor drepturi sau
libertati precum egalitatea cetatenilor in fata legii poate fi restrans".
Cazurile prevazute la art. 49 alin. (1) din Constitutie "reprezentand
exceptii la principiul interdictiei restrangerii exercitiului unor drepturi si
libertati se interpreteaza restrictiv". De asemenea, recurentii considera
ca pentru solutionarea corecta a cauzei trebuie avute in vedere, conform art.
11 alin. (1) si art. 20 alin. (1) si (2) din Constitutie, "dispozitiile
inscrise in Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in alte tratate si
pacte la care Romania este parte si indeosebi in Conventia europeana a
drepturilor omului". In speta, precizeaza recurentii, "urmeaza a fi
avute in vedere art. 19 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 19
din Pactul cu privire la drepturile civile si politice si indeosebi art. 10 si
14 din Conventia europeana a drepturilor omului".
La dosar recurentii au depus Decizia nr. 36/1994 a Curtii Constitutionale a
Ungariei, prin care art. 232 din Legea nr. IV din 1978 privind Codul penal a
fost declarat neconstitutional, in limitele exigentelor libertatii de
exprimare, astfel cum acestea au fost conturate prin considerentele deciziei.
Sub toate aspectele aratate, motivele de recurs nu sunt intemeiate.
Art. 238 alin. 1 din Codul penal, cuprins in Titlul V al acestuia,
intitulat "Infractiuni contra autoritatilor", incrimineaza fapta de
ofensa adusa autoritatii, aratand in acest sens: "Atingerea adusa onoarei
sau amenintarea savarsita in public impotriva uneia dintre persoanele prevazute
in art. 160, in legatura cu activitatea acesteia si de natura sa aduca atingere
autoritatii, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani". Urmeaza
sa se observe ca in conditiile actuale de incriminare a faptei de ofensa adusa
autoritatii, ca urmare a adoptarii Legii nr. 140/1996 pentru modificarea si
completarea Codului penal, infractiunea prevazuta in art. 238 alin. 1 se
sanctioneaza mai sever decat inainte. Aceasta demonstreaza nu numai optiunea
legiuitorului de a incrimina ofensa adusa autoritatii, dar si de a accentua
functia preventiva generala a sanctiunii penale, prin reconsiderarea pedepsei
aplicabile. Pastrandu-se intocmai forma anterioara de incriminare a faptei de
ofensa adusa autoritatii, limita speciala maxima de pedeapsa a fost ridicata la
5 ani, asa cum se prevedea si in art. 205 alin. 1 din Codul penal adoptat prin
Legea nr. 9 din 18 martie 1936, care sanctiona delictul de ofensa a
regalitatii.
Recurentii, prin reprezentantii lor, si-au circumscris motivele de recurs
la cererea de a se constata ca textul preconstitutional al art. 238 alin. 1 din
Codul penal este abrogat, sub aspectul mentinerii "insultei" ca
infractiune contra autoritatii, intrucat insulta nu are conotatii in rem, ci in
personam; o autoritate nu poate fi insultata, caci ea nu e persoana fizica.
Articolul 205 din Codul penal, incriminand ca infractiune insulta si
incadrand-o intre infractiunile contra demnitatii, are in vedere atingerea
adusa onoarei sau reputatiei unei "persoane". Art. 238 alin. 1 din
Codul penal, atat in forma sa anterioara modificarii sanctiunii, cat si in
forma sa actuala, nu vizeaza in exclusivitate "insulta", ci
"atingerea adusa onoarei", iar din insasi denumirea infractiunii
prevazute in art. 238 alin. 1 din Codul penal rezulta ca de aceasta data
valoarea sociala ocrotita prin incriminarea faptei ce aduce atingere onoarei
este "autoritatea". Intre semnificatiile termenului autoritate se
afla si aceea de persoana investita cu prerogativele autoritatii. In cazul
autoritatilor publice unipersonale, autoritatea insasi nu poate fi disociata de
persoana care o simbolizeaza si in numele careia isi exercita atributiile, in
conditiile legii. In acest sens, urmeaza sa se observe prevederile capitolului
II din Titlul III al Constitutiei, intitulat "Autoritatile publice",
care reglementeaza si autoritatea denumita "Presedintele Romaniei".
Autoritatea, inclusiv Presedintele Romaniei, trebuie sa se bucure de
protectie juridica si atunci cand aceasta autoritate se exprima printr-o
anumita persoana. Protectia asigurata autoritatii, inclusiv celei unipersonale,
reprezinta una dintre conditiile exercitarii atributiilor ce revin acesteia,
iar legitimitatea protectiei juridice a autoritatii deriva din legitimitatea
constituirii acesteia ca putere derivata. Potrivit dispozitiilor art. 81 alin.
(1) din Constitutie, Presedintele Romaniei este ales prin vot universal, egal,
direct, secret si liber exprimat si tocmai avand o asemenea legitimitate el
indeplineste rolul la care se refera art. 80 din legea fundamentala. Or, daca o
simpla persoana fizica se bucura de protectie penala, cu atat mai mult trebuie
sa se bucure de o protectie speciala persoana care simbolizeaza o autoritate si
se contopeste cu ea.
S-a sustinut insa ca aceasta protectie speciala contrazice sensul unor
dispozitii constitutionale si al unor prevederi internationale.
Art. 16 alin. (1) din Constitutie, consacrand egalitatea in drepturi, arata
ca: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari". Prevederile art. 238 alin. 1 din Codul
penal nu se afla in contradictie cu dispozitiile constitutionale aratate. Nu
s-ar putea spune ca protectia juridica a unei persoane, inclusiv a aceleia care
exercita prerogativele unei autoritati, ar fi un privilegiu sau ca aplicarea
unui tratament penal diferentiat ar semnifica o discriminare. Altminteri, toate
infractiunile prevazute de legea penala ar trebui sa fie considerate in mod
anacronic ca fiind, dupa caz, privilegii sau discriminari. Egalitatea in
drepturi a cetatenilor nu poate degenera in pretinsul drept al celui ce
savarseste o infractiune de a i se aplica un tratament juridic identic,
indiferent de valoarea sociala ocrotita prin considerarea respectivei fapte ca
infractiune. Tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este
admisibil si justificat tocmai de cerinta ca egalitatea in fata legii sa nu
atraga privilegii sau discriminari. Egalitatea in drepturi este contrara ideii
de standardizare sau de uniformizare juridica. Dimpotriva, ea implica
posibilitatea unui tratament juridic diferit la situatii diferite.
Potrivit art. 30 alin. (1), (6) si (7) din Constitutie, libertatea de
exprimare este inviolabila. Ea nu poate insa prejudicia "demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria
imagine". Alin. (7) al art. 30, la care, de asemenea, s-au referit
recurentii, interzice unele activitati care s-ar putea desfasura sub pretextul
libertatii de exprimare. Din cuprinsul prevederilor constitutionale aratate,
recurentii au dedus ca "prin incriminarea distincta a insultei, calomniei
si amenintarii adresate unor persoane ce exercita o activitate importanta de
stat se obstacoleaza libertatea de exprimare", precum si ca "abuzul
libertatii de exprimare este sanctionat numai atunci cand prejudiciaza
demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si dreptul la propria
imagine, fara a stabili un tratament juridic privilegiat cand este vorba de
demnitatea si onoarea unei persoane fizice care exercita o functie importanta
de stat"; dimpotriva - spun recurentii - din textele de lege invocate
"se desprinde ideea egalitatii de tratament pentru toate persoanele
fizice".
Astfel cum s-a mai aratat, egalitatea de tratament juridic nu exclude, ci,
dimpotriva, implica un tratament juridic diferit pentru situatii ce nu sunt
identice.
Recurentii deduc din prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie ca
acestea vizeaza pur si simplu "persoana fizica". Aceasta sustinere nu
poate fi retinuta pentru motivele deja aratate, la care se poate adauga si
faptul ca, in legatura cu prevederile art. 10 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Comisia Europeana, prin
Decizia din 15 martie 1983, a conchis ca drepturile si obligatiile care decurg
din aceste prevederi intereseaza, in limitele principiului specialitatii, si
persoanele morale.
Potrivit art. 31 alin. (1) din Constitutie, invocat, de asemenea, de catre
recurenti, "dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de
interes public nu poate fi ingradit". Infractiunea prevazuta si
sanctionata de art. 238 alin. 1 din Codul penal nu poate fi insa considerata ca
fiind o ingradire a dreptului la informatie. Pentru a formula o judecata de
valoare cat priveste eventualul conflict dintre prevederile art. 238 alin. 1
din Codul penal si dispozitiile Constitutiei, nu se poate face referire
exclusiva numai la dispozitiile alin. (1) al art. 31 din legea fundamentala, ci
la toate celelalte dispozitii din structura aceluiasi articol, articulate
organic. Or, potrivit alin. (4) al art. 31, "mijloacele de informare in
masa, publice si private, sunt obligate sa asigure informarea corecta a opiniei
publice". Este de principiu ca unei obligatii legale, si cu atat mai mult
uneia de ordin constitutional, trebuie sa-i corespunda o sanctiune legala in
cazul nerespectarii ei. Altfel, obligatiile juridice ar fi reduse la
semnificatia unor simple deziderate, fara nici un rezultat practic in spatiul
relatiilor sociale, fiind anulata insasi ratiunea reglementarii juridice a
unora dintre aceste relatii.
Recurentii au invocat, de asemenea, incalcarea prin prevederile art. 238
alin. 1 din Codul penal a dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Constitutie, care
au ca obiect restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Urmeaza insa sa se observe ca in sensul dispozitiilor art. 49 alin. (1) din
Constitutie, restrangerea prin lege a exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati este admisibila si pentru apararea drepturilor si a libertatilor
cetatenilor". Libertatea de exprimare a opiniilor, inclusiv prin presa,
garantata de art. 30 din Constitutie, nu se afla in afara posibilelor
restrangeri prin lege in scopul ocrotirii drepturilor si a libertatilor cetatenilor.
Este adevarat ca art. 49 alin. (1) din Constitutie se refera la
"cetateni", nu si explicit la persoanele care indeplinesc o functie
publica ori chiar se identifica cu autoritatea in numele careia isi exercita
atributiile conferite prin lege. Dar tocmai generalitatea formularii, prin
referire la categoria "cetatenilor", implica includerea in aceasta
categorie a tuturor persoanelor, indiferent daca indeplinesc sau nu o functie
publica. De altfel, ar fi absurd sa se admita ca un cetatean se bucura de
protectia legii cat timp nu indeplineste o functie publica, dar nu mai
beneficiaza de aceasta protectie indata ce i s-a atribuit o asemenea functie.
Tocmai inzestrarea cetateanului cu o functie publica atrage nu numai exigente
sporite din partea acestuia, dar si necesitatea unei protectii juridice
speciale, intrucat reputatia unei asemenea persoane se rasfrange indirect
asupra prestigiului autoritatii in numele careia actioneaza in cadrul legal al
atributiilor cu care ea a fost investita.
In acelasi context de exigente, cat priveste exercitarea drepturilor si a
libertatilor, trebuie sa se observe si dispozitiile art. 54 din Constitutie,
potrivit carora drepturile si libertatile constitutionale trebuie exercitate cu
buna-credinta, fara sa se incalce drepturile si libertatea celorlalti. Rezulta
deci ca exercitarea abuziva a drepturilor si libertatilor este susceptibila de
sanctionare, dupa caz, inclusiv prin aplicarea unor sanctiuni de natura penala.
Pe temeiul art. 11 si al art. 20 din Constitutie, recurentii au solicitat
instantei de contencios constitutional sa examineze constitutionalitatea
prevederilor art. 238 alin. 1 din Codul penal si in raport cu textele incidente
din pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care
Romania este parte.
Art. 10 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale consacra dreptul la libertatea de exprimare. Intr-o alta forma,
conventia preia prevederile art. 19 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului
si prevederile art. 19 din Pactul international cu privire la drepturile civile
si politice.
Comparand prevederile art. 10 din conventie cu cele ale art. 8 paragraful
2, ale art. 9 paragraful 2 si ale art. 11 paragraful 2 din acelasi document
international, cateva constatari sunt neindoielnice si semnificative pentru
atentia speciala acordata libertatii de exprimare. In timp ce prevederile art.
8, 9 si 11 cuprind interdictii formulate in forma negativa, de genul "nu
poate face obiectul altor restrangeri decat acelea care, prevazute de lege,
constituie masuri necesare, intr-o societate democratica", art. 10
paragraful 2 cuprinde un enunt afirmativ: "exercitiul acestor libertati ce
comporta datorii si responsabilitati poate fi supus unor formalitati, conditii,
restrangeri sau unor sanctiuni prevazute de lege". Totodata, prin aceasta
din urma locutiune de la art. 10 paragraful 2, masurile de restrictie sunt mai
largi decat cele prevazute la art. 8, 9 si 11 din conventie.
Desi libertatea presei nu este explicit vizata de prevederile art. 10 din
conventie, prin Decizia din 26 aprilie 1979, pronuntata in cauza Sunday Times
impotriva Marii Britanii, precum si prin Decizia din 8 iulie 1986, pronuntata
in cauza "Lingens contra Austriei", Curtea Europeana a Drepturilor
Omului a considerat ca aceasta libertate constituie una dintre componentele
esentiale ale libertatii de exprimare.
Libertatea de opinie si libertatea de exprimare au fost considerate
justificat, de catre Curtea de la Strasbourg, ca fiind unele dintre
fundamentele esentiale ale unei societati democratice si unele dintre
conditiile primordiale ale progresului ei. In acest sens pot fi mentionate
Decizia Curtii din 7 decembrie 1976 in cauza "Handyside", precum si
Decizia din 24 mai 1988 in cauza "Muller". Astfel cum rezulta din
jurisprudenta Curtii, libertatea de opinie si libertatea de exprimare vizeaza
nu numai informatiile sau ideile inofensive, indiferente ori favorabile, dar si
cele care socheaza ori sunt defavorabile, numai astfel dobandind expresivitate
deplina pluralismul, toleranta si spiritul deschis.
Obiectul privilegiat al libertatii de expresie il constituie exteriorizarea
unei opinii, dar ea poate privi si simple fapte. Limitele imputarilor
admisibile sunt mai largi fata de un om politic decat fata de un simplu
particular. Dar aceasta nu inseamna ca, prin continutul si maniera de a face
imputarile, este admisibila afectarea reputatiei omului politic. Tocmai de
aceea, alegerea unor fapte de natura sa aduca atingere reputatiei unei persoane
care exercita o functie publica nu poate fi scutita, sub motivul libertatii de
opinie si de exprimare, de obligatia probarii faptelor imputate si nici de
raspundere.
Paragraful 2 al art. 10 din conventie precizeaza ca exercitiul libertatii
de exprimare comporta "datorii si responsabilitati" si el poate fi
supus unor "formalitati, conditii, restrangeri sau unor sanctiuni
prevazute de lege". Rezulta deci ca, in principiu, stabilirea prin lege a
unor "restrangeri" sau "sanctiuni" nu este o masura incompatibila
cu libertatea de exprimare, daca, cum se precizeaza in acelasi paragraf,
acestea constituie "masuri necesare intr-o societate democratica".
Or, restrangerea implicita ori sanctionarea explicita prin lege a exercitarii
abuzive a libertatii de expresie constituie neindoielnic o masura necesara si
deplin compatibila cu valorile unei societati democratice. Aceasta idee se
sprijina pe insesi prevederile paragrafului 2 al art. 10, care evoca situatiile
cand restrangerile sau sanctiunile au un scop legitim, intre care si
"protectia reputatiei sau drepturilor altora", ceea ce intereseaza
direct in aceasta cauza.
Protectia demnitatii vizeaza in exclusivitate libertatea presei.
In opinia Curtii de la Strasbourg, exprimata mai ales prin Decizia din 8
iulie 1986 in cazul "Lingens" contra Austriei, trebuie sa se faca
distinctie intre "fapte" imputate unei persoane care exercita o
functie publica si "judecati de valoare". Faptele, semnificand o
existenta obiectiva, sunt supuse probei veridicitatii si, pe cale de
consecinta, daca nu se poate demonstra veridicitatea, subiectul activ este
susceptibil de sanctionare. Pentru judecatile de valoare, aceasta proba, prin
definitie, este irealizabila. Obligarea la proba unor asemenea judecati aduce
atingere libertatii de opinie si, in consecinta, reprezinta o violare a
prevederilor art. 10 din Conventie. Aceasta distinctie intre fapte si judecati
de valoare, neindoielnic necesara, va sta desigur in atentia instantei
judecatoresti, care, in raport cu circumstantele concrete ale faptei, va
aprecia daca ceea ce se imputa subiectului activ al infractiunii este o fapta
determinata sau o judecata de valoare, cu privire la subiectul pasiv, legea
protejand numai judecatile de valoare, nu si asertiunile susceptibile de demonstrare,
de natura a leza demnitatea persoanei care exercita o autoritate publica.
In contextul concluziilor orale, recurentii au invocat si prevederile art.
14 din Conventia pentru protectia drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. In sensul acestor prevederi, exercitarea drepturilor si
libertatilor recunoscute de Conventie trebuie sa fie asigurata, fara nici o
deosebire bazata pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau
orice alte opinii, originea nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate
nationala, avere, nastere sau orice alta situatie.
Aceste prevederi nu au insa nici o incidenta cu obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate aflata spre solutionare la instanta de recurs a Curtii
Constitutionale. Prevederile aratate au ca obiect interdictia oricaror
discriminari in exercitarea drepturilor si libertatilor sau, altfel spus,
dreptul la nondiscriminare, echivalent al dreptului la egalitate, clar exprimat
in forma negativa. Dreptul la nediscriminare poate fi invocat in legatura cu
exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de Conventie si in
conditiile prevazute de aceasta. In orice caz, in legatura cu art. 14 din
Conventie trebuie sa se faca distinctie intre tratamentul juridic licit diferit
aplicat cetatenilor si discriminarea prohibita.
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, recurentii au invocat si
Decizia nr. 36/1994 a Curtii Constitutionale a Republicii Ungaria, decizie prin
care prevederile art. 232 din Legea nr. IV/1978 privind Codul penal au fost
considerate neconstitutionale. Art. 232 din Codul penal al Ungariei se referea
la infractiunea de ofensa adusa onoarei unei persoane oficiale sau unei
autoritati. Decizia Curtii Constitutionale a Republicii Ungaria nu poate insa
avea semnificatia unui argument pentru solutia ce urmeaza a se pronunta in
acest litigiu constitutional, iar considerentele acelei decizii nu pot face
obiectul examinarii de catre Curtea Constitutionala a Romaniei. Este totusi de
observat ca si in Decizia Curtii Constitutionale a Republicii Ungaria se face
referire la "exprimarea unei judecati de valoare", spunandu-se ca
sanctionarea unei asemenea exprimari nu constituie o restrangere necesara si
proportionala, dar ca ar putea fi limitata constitutional prin mijloace de drept
penal comunicarea de fapte false, care depasesc cadrul legal al libertatii de
exprimare.
S-a invocat, de asemenea, faptul ca in unele dintre legislatiile penale ale
altor state nu este prevazuta infractiunea de ofensa adusa autoritatii.
Afirmatia corespunde realitatii, dar trebuie observat totodata ca unele
legislatii penale cuprind prevederi similare cu cele din legea penala romana,
cum este cazul legislatiilor penale franceze, belgiene, italiene, portugheze,
austriece. Dar chiar abstractie facand de faptul ca unele legislatii penale
cuprind prevederi similare, o asemenea imprejurare nu poate insa constitui un
argument pentru solutionarea acestui litigiu de constitutionalitate. Modul in
care este sau nu sanctionata fapta de ofensa adusa autoritatii in legislatia
penala a altor state poate constitui un reper de oportunitate legislativa, dar
nu un temei pentru transarea acestui conflict de constitutionalitate, care
trebuie sa se rezolve potrivit legii nationale si normelor internationale la
care Romania a aderat. In orice caz, Curtea Constitutionala, in limitele
stricte ale competentei ce i-a fost atribuita prin Constitutie, nu poate ca,
urmand exemplul altor legislatii penale, sa procedeze ea insasi la o alta
calificare juridica a faptei in discutie decat cea facuta prin actuala lege
penala. Procedand astfel, ea si-ar depasi competenta expres atribuita prin
legea fundamentala.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 144 lit. c), din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. c), ale art. 25 si ale
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Rosca Stanescu Stefan Sorin si Ardeleanu
Cristina impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 25 din 6 martie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 19 noiembrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Constantin Burada