DECIZIE Nr. 25*) din 6 martie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 4 decembrie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 140 din 19 noiembrie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 4
decembrie 1996.
Lucian Stangu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 238 din Codul penal, invocata de Rosca Stanescu Stefan Sorin
si Ardeleanu Cristina.
Dezbaterile au avut loc la data de 22 februarie 1996, concluziile partilor
fiind consemnate in incheierea din aceeasi data. Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 28 februarie 1996 si
apoi pentru data de 6 martie 1996, cand a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 23 octombrie 1995,
a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 238 din Codul penal, invocata de
Rosca Stanescu Stefan Sorin si Ardeleanu Cristina.
In sustinerea exceptiei se arata, in esenta, ca dispozitiile art. 238 din
Codul penal contravin Constitutiei si deci sunt abrogate implicit potrivit art.
150 alin. (1) din legea fundamentala. Se considera ca prevederile sale sunt
contrare art. 16 din Constitutie, deoarece instituie o discriminare intre
cetateni. Astfel, infractiunile de insulta, calomnie sau amenintare, atunci
cand sunt savarsite impotriva unei persoane particulare, se urmaresc numai la
plangerea prealabila a partii vatamate, iar pedepsele prevazute de lege sunt
mai mici, in timp ce, savarsite impotriva unei persoane care indeplineste o
functie importanta in stat, constituie infractiunea de ofensa adusa
autoritatii, urmarita din oficiu si mai aspru pedepsita de lege. Se mai sustine
ca dispozitiile criticate sub aspectul constitutionalitatii incalca si
prevederile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului care consacra
dreptul la o protectie egala din partea legii impotriva oricarei discriminari,
deoarece instituie privilegii pentru o anumita categorie de persoane. De
asemenea, cu referire la infractiunea de ofensa adusa autoritatii, se apreciaza
ca aceasta "extrapoleaza insulta, amenintarea sau violenta la adresa unei
persoane care detine o functie in stat, la nivelul autoritatii", deoarece
se considera ca o asemenea insulta sau amenintare este o ofensa adusa
autoritatii, iar nu persoanei care a fost victima insultei sau a amenintarii.
Autorii exceptiei mai sustin ca nu exista nici o justificare legala sau logica
pentru o asemenea echivalare (insulta adusa persoanei cu functie in stat =
ofensa adusa autoritatii), intrucat intr-o societate democratica nu se poate
confunda omul cu autoritatea pe care o reprezinta, deoarece el este desemnat
sau ales sa exercite o anumita functie pe o perioada limitata, iar protectia sa
trebuie sa se manifeste, pe aceasta perioada, numai in stricta legatura cu
asigurarea conditiilor pentru a-si exercita functia.
Autorii exceptiei isi exprima parerea ca in societatile democratice o
persoana care se implica in viata politica renunta, intr-o anumita masura, la
dreptul de protectie absoluta a vietii sale intime si ca trebuie sa accepte o
"radiografiere mai atenta a vietii sale private din partea societatii
civile". Se mai arata ca art. 238 din Codul penal a fost in vigoare in
regimul totalitar, "care pleca de la prezumtia inabusirii oricaror
tendinte de critica venite din partea cetatenilor la adresa autoritatilor sau a
activistilor de partid".
Se dezvolta apoi argumentul desprins din art. 30 din Constitutie privitor
la libertatea de exprimare si, in special, din dispozitiile alin. (6) si (7)
din acest articol, privitoare la restrangerile aduse acestei libertati. Astfel,
cu privire la dispozitia din alin. (6), care prevede ca libertatea de exprimare
nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici
dreptul la propria imagine, autorii exceptiei sustin ca aceste restrangeri se
refera la persoana privata in calitatea ei de cetatean simplu, nu de cetatean
care detine anumite functii in stat. Pornind de la aceasta interpretare, se
critica dispozitiile art. 238 din Codul penal, pentru ca aduc atingere
dispozitiei constitutionale mentionate, prin faptul ca reglementeaza si alte
limite exterioare, neprevazute de Constitutie, ale libertatii de exprimare,
ceea ce nu poate fi ingaduit.
Tot astfel, cu privire la dispozitiile alin. (7) din acelasi art. 30 al
Constitutiei, care prevad, de asemenea, ingradiri aduse libertatii de
exprimare, se arata ca printre valorile fundamentale a caror vatamare sau
periclitare nu poate fi ingaduita, in numele libertatii de exprimare, nu este
mentionata autoritatea de stat, astfel ca dispozitiile art. 238 din Codul penal
pot fi considerate ca incalcand si aceasta dispozitie constitutionala.
Constitutia interzice defaimarea tarii si a natiunii, nu si a autoritatilor,
iar legea penala nu poate institui o limita in plus si nu poate restrange
"campul de manifestare a libertatii de exprimare mai mult decat
Constitutia".
Autorii exceptiei se refera, in continuare, la dispozitiile din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si din Conventia europeana a drepturilor
omului, privitoare la libertatea de exprimare, aratand ca nici acestea nu
prevad, ca limita a libertatii de exprimare, defaimarea autoritatii publice.
La dosarul Curtii Constitutionale a fost depusa, tot in sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate, ca material comparativ, o documentatie
privind modul cum este tratata, in diferite legislatii, fapta de ofensa adusa
autoritatii. In temeiul acesteia se conchide ca tarile democratice cele mai
civilizate nu mai accepta ideea unor protectii speciale, de ordin penal, a unor
persoane care detin functii in stat, considerand ca acestea trebuie, atunci
cand sunt defaimate, sa foloseasca aceleasi mijloace de aparare ca si cetatenii
de rand; mai ales cand presa este implicata in astfel de procese, se considera
ca persoanele publice nu au dreptul la o protectie privilegiata.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate mai arata ca, si in tarile in
care astfel de incriminari mai exista, acestea nu se aplica in fapt si ca toate
tarile democratice au inlaturat raspunderea penala a ziaristilor in raport cu
persoanele publice.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 238 din Codul penal, incheierea prin care a fost sesizata Curtea
Constitutionala a fost comunicata, in temeiul dispozitiilor art. 24 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, fiecarei Camere a Parlamentului si Guvernului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra acestei exceptii.
In punctul de vedere al Camerei Deputatilor se arata ca prezentarea
"trunchiata" a textelor din dispozitiile constitutionale, a caror
incalcare este invocata in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate [art.
16 alin. (1) si (2) si art. 30 alin. (1), (6) si (7) din Constitutie], ca si a
unor texte din documente internationale, ignora existenta altor dispozitii din
legea fundamentala care sunt de natura sa contureze "intinderea"
drepturilor. In opinia Camerei Deputatilor, trebuie sa se tina seama de
distinctia intre drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor
(dreptul la viata, la libertatea individuala, la libera circulatie, libertatea
de exprimare etc.), asa cum sunt reglementate de Constitutie (art. 22 - 48), si
principiile generale care guverneaza exercitarea acestor drepturi si libertati.
In acest sens, se arata ca prin dispozitia cuprinsa in art. 15 din Constitutie
se consacra dreptul tuturor cetatenilor de a beneficia de drepturile si
libertatile recunoscute si garantate prin Constitutie si prin alte legi, iar
prin dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) se consacra egalitatea cetatenilor
in fata legii, precizandu-se ca nimeni nu este mai presus de lege si deci
nimeni nu poate pretinde ca are mai multe drepturi sau ca are alte drepturi
decat cele prevazute in Constitutie si in alte legi. Drepturile si libertatile
fundamentale ale cetatenilor - se arata, in continuare, in punctul de vedere al
Camerei Deputatilor -, asa cum sunt proclamate in documentele internationale,
sunt recunoscute prin Constitutia Romaniei (art. 22 - 48) tuturor cetatenilor,
in mod egal, fara ingradiri determinate de consideratii de sex sau de nationalitate.
Se subliniaza ca nu exista neconcordante intre documentele internationale
privitoare la drepturile fundamentale ale omului si legile interne, astfel
incat sa se puna problema prioritatii reglementarilor internationale [art. 20
alin. (2) din Constitutie]. Aceasta nu inseamna insa ca prin alte legi nu pot
fi acordate alte drepturi si libertati decat cele fundamentale si la care au
vocatie universala si egala toti cetatenii, dar pot "beneficia" de
ele numai anumiti cetateni, pentru anumite perioade de timp si conditionat de
anumite circumstante. Este cazul cetatenilor care indeplinesc o activitate
importanta de stat, care, in perioada respectiva, sunt protejati suplimentar
prin sanctionarea "infractiunilor contra autoritatii" din Codul
penal, printre care se afla si ofensa adusa autoritatii, reglementata in art.
238, a carui neconstitutionalitate se cere a fi constatata. Se mentioneaza ca
si alte tari, recunoscute ca "democratice" si care sunt si ele parti
in tratatele internationale referitoare la drepturile fundamentale ale omului,
prevad in legislatiile lor ca ofensele aduse persoanelor care reprezinta statul
urmeaza a fi sanctionate mai sever decat infractiunile contra demnitatii
oricarei persoane fizice, intrucat prin aceste ofense se aduc atingeri nu numai
cetateanului (persoana privata), ci si autoritatii pe care o reprezinta. Se
exemplifica dispozitii din codurile penale italian si german, iar in concluzie
se subliniaza ca insasi Constitutia Romaniei, prin dispozitiile art. 15 alin.
(1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 30 alin. (6), art. 54 si art. 80 alin. (1),
ofera argumente de text pentru respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 238 din Codul penal, prin care nu se aduce nici o incalcare
drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca prin insasi situarea sa in
Titlul V al Partii speciale a Codului penal, intitulat "Infractiuni contra
autoritatii", incriminarea din art. 238 din Codul penal, cu denumirea marginala
de "Ofensa adusa autoritatii", priveste o fapta care aduce atingere
valorii sociale a "autoritatii", deoarece prestigiul si eficienta
autoritatii sunt stirbite sau compromise prin felul in care sunt tratate
persoanele care indeplinesc activitati importante "de stat" - termen
folosit in art. 160 din Codul penal la care face trimitere art. 238 din Codul
penal - adica activitati in cadrul autoritatilor publice prevazute de
Constitutie sau alte activitati publice importante. Prin incriminarea ca infractiune
distincta a atingerii aduse onoarei, a amenintarii in public, a lovirii sau a
oricaror acte de violenta savarsite impotriva unei persoane care indeplineste o
activitate importanta de stat se urmareste apararea valorii sociale a
autoritatii, al carei titular este statul, autoritatea constituind unul dintre
atributele acestuia. De aceea, subiectul pasiv principal al acestei infractiuni
este statul. Se invoca, in sprijinul acestei afirmatii, dispozitiile
constitutionale care, prin sublinierea rolului si functiilor indeplinite de
institutiile Republicii, le confera acestora autoritate: art. 58 privind
Parlamentul, art. 66 cu privire la deputati si senatori, art. 80 referitor la
Presedintele Romaniei, art. 101 privitor la Guvern, art. 122 care se refera la
prefect, art. 124 privind statutul judecatorilor, art. 130 cu privire la
Ministerul Public, art. 144 privind Curtea Constitutionala etc. Prin
incriminarea in art. 238 din Codul penal a ofensei aduse autoritatii - se
sustine in continuare - nu se urmareste ocrotirea persoanei care indeplineste o
activitate importanta, desi aceasta este si ea aparata in mod implicit,
datorita caracterului complex al infractiunii de ofensa adusa autoritatii, care
absoarbe infractiunile contra persoanei. In cazul acestei infractiuni, persoana
impotriva careia s-au indreptat, material, activitatile incriminate reprezinta
subiectul pasiv secundar al infractiunii, fiind vorba de o infractiune contra
autoritatii, si nu contra persoanei. Situatia este aceeasi si in cazul altor
infractiuni contra autoritatii, care contin, in elementul lor material complex,
o actiune secundara sau adiacenta indreptata contra persoanei, cum este cazul,
de exemplu, al infractiunii de ultraj, recunoscuta in toate legislatiile penale
ca avand drept obiect principal al ocrotirii juridice autoritatea pe care o
reprezinta functia, si nu persoana functionarului. Asa se explica gradul de
pericol social sporit al acestor infractiuni complexe contra autoritatii si,
respectiv, gravitatea mai mare a pedepselor prevazute de lege pentru savarsirea
lor, in comparatie cu infractiunile contra persoanei. Sistemul gradarii
pedepselor in functie de autoritatea pe care o reprezinta persoana impotriva
careia se indreapta activitatea infractionala este adoptat de multe coduri penale
europene, unele dintre acestea enumerand in textele de lege autoritatile care
se bucura de o protectie penala deosebita (de exemplu: rege, presedinte de
Republica, membru al Parlamentului, al Curtii Supreme de Justitie, al Curtii
Constitutionale, al Guvernului, al Tribunalului Administrativ etc.).
Infractiunea de ofensa adusa autoritatii nefiind o infractiune contra
persoanei, nu se poate pune problema incalcarii principiului egalitatii in fata
legii, prevazut in art. 16 din Constitutie, a instituirii unei
"discriminari intre cetateni", a unor "privilegii in materie de
protectie a demnitatii", a unei "modalitati privilegiate si
suplimentare de protejare" a demnitatii, onoarei si dreptului la imagine
al unor anumite categorii de persoane. A considera ca prin dispozitiile art.
238 din Codul penal se incalca principiul egalitatii in fata legii ar insemna
sa se nege toate incriminarile care privesc anumite categorii de persoane,
adica incriminarile cu subiect activ sau pasiv calificat. Astfel de incriminari
au fost si sunt cunoscute de toate legislatiile, indiferent de sistemele de
drept si de epocile carora le apartin.
In fine, se arata ca infractiunea de ofensa adusa autoritatii este in
concordanta si cu dispozitiile art. 30 din Constitutie, privitoare la
libertatea de exprimare. Potrivit dispozitiilor art. 49 al Constitutiei,
exercitiul unor drepturi sau libertati, intre care si libertatea de exprimare,
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune pentru apararea
valorilor in acest articol.
In concluzie, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 238 Cod penal nu poate fi admisa, deoarece dispozitiile in
cauza respecta exigentele impuse de legea fundamentala.
Senatul nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Camerei Deputatilor si
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor si
concluziile procurorului, prevederile art. 238 din Codul penal raportate la
dispozitiile Constitutiei si ale documentelor internationale in materie, precum
si prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Desi exceptia se refera la un text de lege adoptat anterior Constitutiei,
Curtea este competenta sa o solutioneze, deoarece instanta a retinut ca
dispozitiile criticate nu contravin legii fundamentale si deci sunt in vigoare,
sesizand Curtea pentru a se pronunta cu privire la constitutionalitatea lor.
1. Din examinarea dispozitiilor art. 238 din Codul penal se constata ca
acestea incrimineaza, sub denumirea de "Ofensa adusa autoritatii",
atingerea adusa onoarei, amenintarea, lovirea sau orice acte de violenta
savarsite in public impotriva uneia dintre persoanele prevazute in art. 160, in
legatura cu activitatea acesteia si de natura sa aduca atingere autoritatii.
Totodata, din examinarea dispozitiilor art. 160 din Codul penal, la care se
face trimitere, rezulta ca acestea incrimineaza, sub denumirea de "atentat
care pune in pericol securitatea statului", atentatul savarsit contra
vietii, integritatii corporale ori sanatatii unei persoane care indeplineste o
activitate importanta de stat sau obsteasca, in imprejurari care fac ca fapta
sa puna in pericol securitatea statului.
Desi prin cele doua incriminari se urmareste apararea unor valori sociale
distincte - pe de o parte, securitatea statului, iar pe de alta parte,
autoritatea, fapt care a si determinat situarea lor in titluri diferite ale
Partii speciale a Codului penal -, existenta ambelor infractiuni este
conditionata de o anumita calitate a subiectilor pasivi secundari ai acestora.
In conceptia autorilor Codului penal din anul 1968, aceasta calitate este
legata de indeplinirea unei activitati importante: fie o activitate de stat,
fie o activitate obsteasca, intelegand prin aceasta din urma o activitate ori o
functie importanta in cadrul partidului comunist sau in organizatiile politice
subordonate, in conditiile specifice regimului totalitar. In aceasta viziune,
insusi conceptul de autoritate era denaturat, deoarece se conferea atributul
autoritatii nu numai activitatilor sau functiilor de stat, dar si activitatilor
sau functiilor obstesti. Autoritatea era inteleasa deci atat ca autoritate de
stat, cat si ca autoritate obsteasca si era aparata ca atare. Stabilirea incriminarilor
din art. 238 si din art. 160 din Codul penal s-a facut deci cu referire la
structurile de putere si la sistemul de valori existente la data elaborarii
Codului penal.
Intrucat acest sistem de valori nu mai exista in prezent, fiind inlocuit cu
acela consacrat prin Constitutia din anul 1991, pentru a stabili daca
dispozitiile art. 238 din Codul penal mai sunt in vigoare sau au fost abrogate
in temeiul dispozitiei din art. 150 alin. (1) din Constitutie, este necesar sa
se verifice, in primul rand, daca valoarea sociala aparata prin dispozitiile
incriminatoare in discutie este sau nu recunoscuta ca atare de noua Constitutie
si, in caz afirmativ, daca apararea ei prin mijloace de drept penal este
necesara.
Din analiza dispozitiilor constitutionale privitoare la autoritatile
publice se constata ca legea noastra fundamentala recunoaste ca valoare sociala
numai autoritatea de stat, nu si asa-numita autoritate obsteasca. Numeroasele
dispozitii privitoare la autoritatile publice si la rolul statului in
infaptuirea programelor de guvernare atesta necesitatea asigurarii unui climat
de ordine si de securitate deplina pentru persoanele carora le revin sarcini
importante in realizarea functiilor specifice diferitelor puteri.
Autoritatea statului fiind o conditie a exercitarii normale a puterilor
acestuia, ea apare ca o valoare sociala importanta, a carei aparare, prin
mijloace de drept penal, este o necesitate.
In lumina acestor prevederi ale Constitutiei, dispozitiile art. 238 din
Codul penal trebuie sa fie considerate ca abrogate partial, in baza dispozitiei
art. 150 alin. (1) din Constitutie, deoarece ele sunt contrare Constitutiei in
masura in care se refera la o persoana care indeplineste o activitate
obsteasca. Subiectul activ nemijlocit al acestei infractiuni nu poate fi decat
o persoana care indeplineste o functie importanta in stat.
2. In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile
art. 238 din Codul penal, in masura in care incrimineaza ofensa adusa
autoritatii prin atingerea adusa onoarei, sunt contrare Constitutiei si trebuie
sa fie considerate abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din legea
fundamentala, deoarece creeaza o discriminare intre cetateni, instituind un
regim de favoare pentru persoanele care indeplinesc o functie importanta de
stat. Aceasta favoare ar consta in faptul ca, in timp ce pentru insulta adusa
unei persoane particulare tragerea la raspundere penala are loc numai la
plangerea prealabila a persoanei vatamate, in cadrul ofensei aduse autoritatii,
prin aceeasi fapta, tragerea la raspundere penala are loc din oficiu.
Critica adusa dispozitiilor art. 238 din Codul penal, sub acest aspect,
este neintemeiata. Prin dispozitiile din acest articol au fost incriminate
fapte prin care se aduce atingere demnitatii, libertatii, integritatii
corporale sau sanatatii unei persoane care reprezinta autoritatea de stat, daca
aceste fapte sunt savarsite in legatura cu activitatea persoanei respective si
sunt de natura sa aduca atingere autoritatii. Comiterea vreuneia dintre aceste
fapte reprezinta mijlocul prin care se aduce atingere autoritatii de stat si de
aceea apararea penala a acestei valori nu se poate asigura decat prin
incriminarea tuturor acestor fapte, care constituie modalitati alternative de
savarsire a infractiunii de ofensa adusa autoritatii. Imprejurarea ca printre
aceste modalitati a fost inclusa atingerea adusa onoarei, adica o fapta contra
demnitatii persoanei, nu confera normei incriminatoare in discutie un caracter
neconstitutional, iar afirmatia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate,
in sensul ca punerea in miscare si exercitarea din oficiu a actiunii penale ar
constitui un regim de favoare pentru subiectul pasiv al infractiunii de ofensa
adusa autoritatii, este nefondata. Ofensa adusa autoritatii este, asa cum arata
chiar denumirea ei, o infractiune contra autoritatii, si nu contra persoanei.
Valoarea sociala in principal ocrotita prin instituirea acestei infractiuni
complexe este autoritatea de stat, celelalte valori sociale, adica demnitatea,
libertatea psihica, integritatea corporala sau sanatatea persoanei, constituie
obiectul juridic secundar sau adiacent al infractiunii. Titularul valorii
sociale in principal ocrotite si deci subiectul pasiv principal al infractiunii
fiind statul, este evident ca punerea in miscare si exercitarea actiunii penale
nu puteau fi lasate la dispozitia subiectului pasiv secundar, asa cum se
prevede in cazul in care atingerea adusa onoarei, amenintarea, lovirea sau alte
violente s-ar savarsi impotriva unei persoane particulare sau chiar impotriva
unei persoane care indeplineste o activitate importanta de stat, daca se
constata ca faptele nu au fost de natura sa aduca atingere autoritatii. In
cadrul actiunii penale unice, declansate din oficiu, faptuitorul este tinut sa
raspunda pentru infractiunea unica complexa de ofensa adusa autoritatii,
savarsita in singurul mod posibil, adica prin comiterea vreuneia dintre faptele
contra persoanei prevazute de lege ca element material al acestei infractiuni.
Punerea in miscare si exercitarea din oficiu a actiunii penale, in acest caz,
au fost determinate de necesitatea apararii autoritatii de stat, si nu de
nevoia de a institui un privilegiu pentru subiectul pasiv secundar al
infractiunii, asa cum sustin autorii exceptiei de neconstitutionalitate. De
aceea, afirmatia ca norma incriminatoare in discutie ar contraveni dispozitiei
art. 16 din Constitutie, privitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii, nu
are temei.
3. La fel de neintemeiata se dovedeste afirmatia potrivit careia prin
incriminarea ofensei aduse autoritatii se identifica insulta, amenintarea sau
actele de violenta asupra unei persoane cu ofensa adusa autoritatii, desi
"intr-o societate democratica nu se poate confunda omul cu autoritatea pe
care o reprezinta". Autoritatea publica nu este insa o abstractiune, ci un
fenomen concret, astfel incat contactul nemijlocit cu aceasta se realizeaza
prin contactul cu persoanele fizice investite cu exercitarea functiilor
publice. De altfel, atat in limbajul curent, cat si in dreptul public,
conceptul de "autoritate" presupune ideea de putere sau de
imputernicire de a da dispozitii si de a impune cuiva ascultare, aceea de organ
de stat competent sa ia masuri si sa emita dispozitii cu caracter obligatoriu
si, in fine, aceea de reprezentant al unui organ de natura celui mentionat. Asa
fiind, este evident ca, prin savarsirea faptelor contra persoanei
reprezentantului respectiv, se aduce atingere autoritatii. In ceea ce priveste
problema incriminarii acestor fapte, aceasta este o chestiune de politica
penala care tine de competenta autoritatii legiuitoare si nu poate face
obiectul unui control de neconstitutionalitate.
4. Pornindu-se de la aceeasi teza, potrivit careia nu se poate confunda
persoana cu autoritatea pe care o reprezinta, autorii exceptiei sustin ca
persoana respectiva este desemnata sau aleasa sa exercite o anumita functie pe
o perioada limitata si de aceea protectia ei "trebuie sa se manifeste, pe
aceasta perioada, numai in stricta legatura cu asigurarea conditiilor pentru
a-si exercita functia". Or, este exact ceea ce a urmarit legiuitorul, prin
incriminarea faptelor contra demnitatii, libertatii, integritatii corporale si
sanatatii persoanei care indeplineste o functie importanta de stat, in legatura
cu activitatea acesteia. Ceva mai mult, legea conditioneaza existenta
infractiunii de ofensa adusa autoritatii de indeplinirea cerintei esentiale ca
faptele savarsite contra persoanei respective sa fie de natura sa aduca
atingere autoritatii. Daca aceasta cerinta nu este indeplinita, faptele nu
constituie ofensa adusa autoritatii, ci infractiuni contra persoanei, chiar
daca au fost savarsite impotriva unei persoane care indeplineste o functie
importanta de stat. Nu este suficient asadar ca faptele de insulta, amenintare,
lovire sau alte violente sa fie indreptate impotriva unei persoane care
indeplineste o importanta activitate de stat si in legatura cu aceasta
activitate, pentru ca aceste fapte sa fie calificate automat ca ofensa adusa
autoritatii, ci trebuie sa se faca dovada ca ele au fost de natura, prin
continutul si consecintele lor, sa aduca atingere autoritatii.
5. Argumentul ca incriminarea ofensei aduse autoritatii, prin atingerea
adusa onoarei, este contrara dispozitiei art. 30 din Constitutie, privitoare la
libertatea de exprimare, nu poate fi primit. Afirmatia autorilor exceptiei, in
sensul ca dispozitia alin. (6) al aceluiasi articol din Constitutie, care
prevede ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea sau
viata particulara a persoanei, nu s-ar aplica si cu privire la persoana care
indeplineste o functie importanta de stat, nu este intemeiata. Asa cum s-a
aratat, ofensa adusa autoritatii se poate realiza numai prin savarsirea unor
fapte contra persoanei, cum sunt cele prevazute in textul incriminator.
Imprejurarea ca art. 30 alin. (6) din Constitutie se refera la ocrotirea
oricarei persoane nu este in contradictie cu cele afirmate mai sus, deoarece
exercitarea autoritatii de catre o persoana care indeplineste o functie importanta
de stat nu poate fi disociata de calitatea de persoana fizica a acesteia.
6. In fine, autorii arata, tot in sprijinul exceptiei de
neconstitutionalitate, ca exista legislatii in care defaimarea autoritatii nu
este incriminata, iar in acele legislatii in care incriminarea exista,
dispozitiile respective nu se aplica in fapt. Aceste diferentieri de
reglementare de la o legislatie la alta indreptatesc concluzia ca apararea prin
mijloace de drept penal a autoritatii de stat este o chestiune de politica
penala, care se solutioneaza diferit, in functie de realitatile din fiecare
tara. De altfel, incriminari asemanatoare celei din art. 238 din Codul penal se
intalnesc si in legislatiile altor tari, ca: Franta, Germania, Olanda, Spania
si altele.
Fata de cele aratate, vazand si prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. c), ale art. 23, 24 si 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 238 din Codul penal sunt abrogate partial,
conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, ramanand in vigoare numai in masura
in care faptele incriminate se refera la o persoana care indeplineste o
activitate importanta de stat.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 6 martie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Constantin Burada