Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 148 din  3 iunie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 252 din 25 septembrie 1997


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Valer-Vasilie Bica     - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Ilie Petre impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 12 din 23 ianuarie 1997.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 mai 1997, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor, legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 3 iunie 1997.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Decizia nr. 12 din 23 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 si ale Legii nr. 68/1991, ambele privind registrul agricol.
    Pentru a ajunge la aceasta solutie, instanta de fond a stabilit, in esenta, urmatoarele:
    - Legea nr. 68/1991 nu contravine noii Constitutii, nefiind aplicabile deci dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie;
    - Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 nu este altceva decat tot o hotarare a Guvernului, prin care se poate modifica sau abroga o lege ordinara, dar nu si una organica; cat priveste supunerea ei spre aprobare Parlamentului, se retine ca regula de drept comun este aceea ca aceasta aprobare este necesara numai daca legea de abilitare o cere, ceea ce nu este cazul in speta;
    - se mai considera, de asemenea, ca nu poate fi vorba de retroactivitate, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 nu prevede o data anume pentru intrarea sa in vigoare, ci dispune doar ca registrul agricol existent se va inlocui pe o perioada de 5 ani; or, de vreme ce ordonanta Guvernului a intrat in vigoare de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, art. 78 din Constitutie nu a fost incalcat;
    - in fine, facandu-se aplicatia art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, se retine ca reclamantul a fost eliberat din functia de secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman pentru incalcarea, cu vinovatie, a obligatiilor ce-i reveneau potrivit dispozitiilor cuprinse si in alte acte normative, nu numai in Legea nr. 68/1991 si in Ordonanta Guvernului nr. 1/1992, si, ca atare, sub acest aspect, exceptia invocata este irelevanta.
    Impotriva acestei decizii a declarat recurs apelantul Ilie Petre, care, in motivarea acestuia, sustine, in esenta, urmatoarele:
    Adoptarea Legii nr. 68/1991 este rezultatul unei operatiuni de delegare legislativa care are caracter neconstitutional, deoarece, in raport cu prevederile Constitutiei din anul 1965, "... delegarea legislativa putea aparea numai in favoarea Consiliului de Stat si nu si in beneficiul Consiliului de Ministri"; potrivit art. 80 din Decretul-lege nr. 92/1990, s-a prevazut ca Parlamentul isi va desfasura activitatea si ca adunare legiuitoare, fara ca textul in cauza sa stabileasca si posibilitatea delegarii legislative in favoarea Guvernului, "astfel incat acesta sa reglementeze primar relatii sociale dintr-un domeniu sau altul"; Legea nr. 68/1991 nefiind o lege constitutionala de revizuire a Constitutiei in vigoare nu putea sa modifice textele ce reglementau delegarea legislativa. Asa fiind, Constitutia din anul 1965 "... a fost si a ramas in intregime abrogata la data de 8 decembrie 1991, cand a fost aprobata prin referendum (noua Constitutie), iar delegarea legislativa continuta in Legea nr. 68/1991 era posibila in raport cu prevederile constitutionale in vigoare la data adoptarii".
    Legea nr. 68/1991 a fost emisa cu incalcarea principiului neretroactivitatii legilor, care, chiar daca nu era inscris in Constitutia din anul 1965 sau in Decretul-lege nr. 92/1990, era prevazut totusi in art. 1 din Codul civil, gasindu-si consacrarea in art. 15 din noua Constitutie; or, cum legea in cauza a intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 1991, dar dispunea introducerea noului registru agricol cu data de 1 iulie 1991, contravenea flagrant aceluiasi art. 15 din Constitutie. Ordonanta Guvernului nr. 1/1992, intrand in vigoare la data publicarii ei, nu putea sa contina, sub raportul datei intrarii ei in vigoare, prevederi contrare Legii nr. 68/1991 in virtutea careia fusese emisa; or, potrivit art. 107 din noua Constitutie, ordonantele se pot emite numai in limitele si in conditiile prevazute in legea de abilitare.
    In consecinta, cum Legea nr. 68/1991 continea prevederi cu caracter retroactiv, ea nu-si mai putea produce efectele dupa intrarea in vigoare a noii Constitutii.
    Preambulul Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 prevede ca aceasta a fost emisa in temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 din Legea nr. 68/1991, considerata deci ca lege de abilitare; cum insa, conform art. 114 din Constitutie, legea de abilitare trebuie sa cuprinda domeniul si data pana la care se pot emite ordonante, iar Legea nr. 68/1991 nu a continut aceste elemente, rezulta ca ea "nu poate constitui temei legal pentru emiterea unei ordonante, contravenind si prevederilor Constitutiei din 1991." Ca atare, se impunea constatarea abrogarii Legii nr. 68/1991 si in temeiul art. 150 alin. (1) din actuala Constitutie, deoarece legile existente la data adoptarii acesteia raman in vigoare numai in masura in care nu contravin noii legi fundamentale.
    Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 a fost si ea adoptata cu incalcarea Constitutiei, fiindca a fost emisa in baza Legii nr. 68/1991 contrare Constitutiei si contine norme cu caracter retroactiv, deoarece a intrat in vigoare la 7 aprilie 1992, cand a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, or, potrivit rubricatiei pe care o introduce, inscrierile in noile registre agricole se fac pentru o perioada agricola incepand cu anul 1992, ordonanta Guvernului prevazand chiar obligatii ce trebuiau indeplinite inainte de data intrarii in vigoare a ordonantei.
    Apelantul nefiind citat, au fost incalcate prevederile art. 24 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 47/1992. Astfel, solicitandu-se punctele de vedere ale Camerelor Parlamentului si Guvernului, citarea partilor devenea obligatorie, procedura solutionarii cauzelor fara citare fiind legala doar cand nu s-au solicitat aceste puncte de vedere.
    Cat priveste lipsa de relevanta a exceptiei, se sustine de catre recurent ca judecarea cauzei depinde si de cele doua acte normative a caror constitutionalitate se contesta; relevanta lor in cauza este un atribut al instantei de control judiciar.

    CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile legale care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
    Cat priveste neconstitutionalitatea Legii nr. 68/1991, este de retinut faptul ca ideea avansata de recurent - Constitutia din anul 1965 si-a produs efectele pana la adoptarea noii Constitutii - nu poate fi primita.
    Este in afara de orice indoiala ca, urmare Revolutiei din decembrie 1989, inca din Comunicatul catre tara al Frontului Salvarii Nationale din 22 decembrie 1989, toate structurile de putere ale fostului regim au fost abolite. Acest fapt si-a gasit consacrarea si in prevederile art. 10 din Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvarii Nationale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4 din 27 decembrie 1989. Aceste prevederi statornicesc, in mod expres, ca "Sunt si raman dizolvate toate structurile de putere ale fostului regim dictatorial".
    In aceste conditii, este de neconceput a se admite ca regimul juridic al delegarii legislative, cuprins in Constitutia din anul 1965, mai putea fi aplicabil in anul 1991, de vreme ce vechile structuri de putere - Marea Adunare Nationala si Consiliul de Stat - nu mai existau.
    Cat priveste Decretul-lege nr. 92/1990, art. 80 alin. 2 contine o prevedere atotcuprinzatoare lipsita de orice circumstantiere: "Pana la intrarea in vigoare a Constitutiei Romaniei, Parlamentul isi va desfasura activitatea si ca adunare legiuitoare". Este recunoscut atat in doctrina, cat si in practica Curtii Constitutionale prin Hotararea nr. 1 din 8 septembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213 din 9 septembrie 1996, ca atat Decretul-lege nr. 2/1989, cat si Decretul-lege nr. 92/1990 "...au avut, neindoielnic, caracterul unor acte cu valoare constitutionala", desi, desigur, ele nu au fost Constitutii.
    In consecinta, competenta nelimitata, ca putere legiuitoare, a Parlamentului nu poate fi pusa la indoiala, nici un text normativ cu valoare superioara neputandu-se suprapune prevederilor Decretului-lege nr. 92/1990, inclusiv celor cuprinse in art. 80.
    Asa fiind, adoptarea unei legi, in speta Legea nr. 68/1991, prin care se abiliteaza Guvernul sa emita o hotarare relativa la introducerea noului registru agricol, nu incalca nici o prevedere constitutionala, in raport de legislatia existenta la data adoptarii legii respective.
    Este adevarat ca Legea nr. 68/1991 nu a prevazut un termen inlauntrul caruia Guvernul urma sa emita hotararea de aplicare, dupa cum apare ca retroactiv termenul de introducere a noului registru agricol, care, potrivit noii legi - adoptata in noiembrie 1991 - urma sa fie 1 iulie 1991.
    Dar tot atat de adevarat este si faptul ca nici o dispozitie cu caracter constitutional, la data adoptarii Legii nr. 68/1991, nu reglementa retroactivitatea sau obligatia ca ordonanta Guvernului sa fie emisa pana la un anumit termen. A aplica principiul neretroactivitatii instituit de art. 15 din Constitutie unor acte emise inainte de adoptarea ei este echivalent cu a promova tocmai retroactivitatea Constitutiei, ceea ce este inadmisibil.
    Ramane in discutie, din aceste prime motive de casare, analizarea posibilitatii ca Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 emisa de Guvern sa poata contine "dispozitii modificatoare ale chiar legii speciale de abilitare", si daca dupa intrarea in vigoare a Constitutiei se impunea constatarea ca Legea nr. 68/1991 a fost abrogata, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, fiind retroactiva, astfel cum arata recurentul, simpla retroactivitate conducand automat la neconstitutionalitate.
    Aceste sustineri necesita abordarea, in plan constitutional, a efectelor Legii nr. 68/1991, dupa 8 decembrie 1991, a regimului delegarii legislative sub imperiul noii Constitutii si, desigur, a implicatiilor sale in speta de fata.
    Este cert ca in cazul in care Guvernul ar fi emis hotararile de aplicare a Legii nr. 68/1991 inainte de adoptarea noii Constitutii prin referendumul din 8 decembrie 1991, in lumina celor desprinse din prevederile art. 80 din Decretul-lege nr. 92/1990, nu existau nici un fel de dificultati. Dar actul normativ de aplicare, Ordonanta Guvernului nr. 1, a fost adoptat in martie 1992, fiind publicat in luna aprilie a aceluiasi an.
    Analiza trebuie indreptata asupra aplicabilitatii sau neaplicabilitatii art. 150 alin. (1) din Constitutie, relativ la modul in care s-a reglementat si s-a realizat delegarea legislativa in cauza de fata. Astfel, este incontestabil ca la data promulgarii Legii nr. 68/1991 - 26 noiembrie 1991 - delegarea legislativa era perfect constitutionala. Se impune a se cerceta daca prevederile acestei legi pot fi sau nu considerate ca intrand sub incidenta art. 150 alin. (1) din Constitutie, respectiv ca legea in discutie ar contraveni noii legi fundamentale a tarii.
    In consecinta, determinant ar putea fi socotit modul in care legea de abilitare raspunde conditiilor cerute de art. 107 si 114 din Constitutia in vigoare, respectiv daca actul de abilitare a Guvernului provine de la Parlament ca autoritate publica competenta, daca prin legea adoptata s-au stabilit anumite conditii si, in caz afirmativ, daca ele au fost respectate si, in sfarsit, daca nu cumva obiectul ordonantei il constituie o materie de domeniul legii organice.
    Se constata ca nici una dintre aceste cerinte nu a fost incalcata. Astfel, abilitarea a fost aprobata de Parlament, prin Legea nr. 68/1991, votata de Senat la 17 iunie 1991 si de Adunarea Deputatilor la 20 noiembrie 1991. Legea nu a continut dispozitii speciale pentru hotararea ce urma a se emite, nici cu privire la termen, nici in legatura cu depunerea ei spre aprobare autoritatii legiuitoare a tarii potrivit art. 114 alin. (1) si (3) din Constitutie, pentru ca astfel de obligatii nu erau prevazute de legislatia in vigoare. Pe de alta parte, introducerea noului registru agricol nu este o problema de domeniul legii organice.
    In legatura cu faptul ca art. 1 din Legea nr. 68/1991 stabileste un termen de intrare in vigoare a noului registru agricol, anterior aprobarii legii, acest lucru nu atrage automat consecinta neconstitutionalitatii actului normativ respectiv, antrenand numai modificarea acestui termen in raport cu prevederile noii Constitutii, gasindu-si perfect aplicatia dispozitiile art. 78 din legea fundamentala.
    Cat priveste neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 1/1992, motivele de casare sunt intrinsec legate de cele relative la Legea nr. 68/1991, analizate mai sus. Deci nu s-ar putea considera, intre altele, faptul ca retroactivitatea atrage dupa sine in mod neaparat neconstitutionalitatea; consecinta directa a aplicarii art. 78 din Constitutie - in situatia in care in textul ordonantei nu se prevede nici o data a intrarii sale in vigoare - o constituie faptul ca prevederile ei devin obligatorii de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, respectiv 7 aprilie 1992.
    In ceea ce priveste calificarea categoriei juridice a actului: hotarare, in Legea nr. 68/1991, ordonanta, in realitate, in 1992. Pornind de la principiul conversiunii actelor juridice, in raport cu noile texte constitutionale in vigoare, se constata ca, potrivit art. 107 alin. (2) din Constitutie, hotararile Guvernului se puteau emite, dupa 8 decembrie 1991, numai pentru organizarea executarii legilor, iar atunci cand exista legi speciale de abilitare, actul guvernamental nu putea purta - potrivit art. 117 alin. (3) din legea fundamentala - decat denumirea de ordonanta, astfel ca, sub acest aspect, motivul de recurs este neintemeiat.
    Faptul ca la fond s-au cerut relatii sau opinii din partea unor autoritati publice si dupa aceea s-a trecut la solutionarea cauzei fara citarea partilor - facandu-se aplicatia art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 - nu inseamna, in mod neconditionat, ca exceptia nu putea fi considerata ca vadit nefondata. De altfel, nici una dintre cele doua Camere ale Parlamentului nu a comunicat punctul sau de vedere, iar Guvernul a apreciat chiar ca, intr-o anumita masura, s-ar putea considera ca exceptia ar putea fi socotita intemeiata. Asadar, instanta, cu unanimitatea voturilor membrilor ei, si-a format convingerea contrara, cu totul independent de punctele de vedere solicitate, ele neavand, in aceasta cauza, nici o inraurire asupra solutiei la care completul a ajuns in intregul sau.
    Este adevarat ca problema relevantei Legii nr. 68/1991 este de resortul instantei de fond, dar considerentul criticat prin recurs nu a prezentat decat un aspect subsidiar, exceptia fiind respinsa ca vadit nefondata pentru temeiurile pe larg expuse in prima parte a motivarii deciziei, facandu-se aplicatia textelor constitutionale incidente in cauza.

    In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge recursul declarat de Ilie Petre impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 12 din 23 ianuarie 1997.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din 3 iunie 1997.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
             prof. univ. dr. IOAN MURARU

                              Magistrat-asistent,
                              Valer Vasilie Bica




SmartCity5

COMENTARII la Decizia 148/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 148 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu