DECIZIE Nr.
1646 din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 10/2009 privind
dreptul studentilor înmatriculati la formele de învatamant la distanta sau cu
frecventa redusa de a continua studiile la programe de studii de licenta
autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 119 din 16 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea
-judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 privind
dreptul studenţilor înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu
frecvenţă redusă de a continua studiile la programe de studii de licenţă
autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, excepţie ridicată de
Universitatea „Spiru Haret" în Dosarul nr. 8.214/2/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru autorul
excepţiei, domnul avocat Mădălin Niculeasa din cadrul Baroului Bucureşti, cu
delegaţie la dosar, şi se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului a transmis Curţii punctul său de vedere cu privire la excepţia
invocată, sens în care solicită respingerea acesteia ca neîntemeiată.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei,
care arată că dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 au fost criticate
din 3 perspective. Astfel, prin adoptarea ordonanţei s-a derogat de la dreptul
comun, în sensul că s-a emis un act normativ cu caracter individual. Or, prin
Decizia nr. 600/2005, Curtea Constituţională a statuat că o reglementare
specială, diferită de cea constitutivă de drept comun, cu caracter individual
şi adoptată intuitu personae, încetează a mai avea legitimitate, dobândind caracter
discriminatoriu şi, prin aceasta, neconstituţional.
De asemenea, întrucât prin Ordonanţa Guvernului nr.
10/2009 s-a legiferat în materia organizării generale a învăţământului, au fost
încălcate dispoziţiile art. 73 alin. (3) din Constituţie, care impun existenţa
unor legi organice atunci când se reglementează în domeniul expres prevăzut la
lit. n) a aceluiaşi articol constituţional.
Totodată, autorul excepţiei mai arată că intervenţia pe
cale administrativă în domeniul autonomiei universitare este, în pofida art. 52
din Constituţie, atât de puternică, încât lipseşte de substanţa sa însuşi
dreptul constituţional prevăzut de art. 32 din Legea fundamentală.
In susţinerea concluziilor sale, domnul avocat depune
şi un set de decizii pronunţate de Curtea Constituţională pe care le consideră
relevante pentru soluţionarea fondului excepţiei invocate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
Guvernul a fost abilitat de Parlament să emită o asemenea ordonanţă şi că nu
este afectată autonomia universitară, întrucât aceasta presupune posibilitatea
instituţiei de învăţământ de a stabili propriile standarde de calitate, fără a
contraveni regulilor generale impuse prin Legea învăţământului, opozabilă
tuturor furnizorilor de educaţie. In acest sens s-a pronunţat şi Curtea
Constituţională prin Decizia nr. 72/1995. In opinia sa, reprezentantul
Ministerului Public consideră că intervenţia Guvernului a fost determinată
tocmai de necesitatea intrării în legalitate şi a respectării criteriilor şi
cerinţelor generale de organizare a sistemului de învăţământ, indiferent că
este de stat sau privat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2010 (transmisă Curţii
Constituţionale prin Adresa nr. 8.214/2/2009, emisă la data de 10 mai 2010 şi
înregistrată pe rolul instanţei de contencios constituţional la data de 19 mai
2010), pronunţată în Dosarul nr. 8.214/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studenţilor
înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu frecvenţă redusă de a
continua studiile la programe de studii de licenţă autorizate să funcţioneze
provizoriu sau acreditate, excepţie ridicată de
Universitatea „Spiru Haret" în dosarul de mai sus având drept obiect o
acţiune în contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5) referitoare la
obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale
art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la principiul egalităţii
în drepturi a cetăţenilor, ale art. 32 alin. (6)
referitoare la garantarea autonomiei universitare, ale art. 53 referitoare la Restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 73 alin.
(3) lit. n) referitoare la reglementarea prin lege organică a organizării
generale a învăţământului, ale art. 108 alin. (3) referitoare la ordonanţe ca
acte ale Guvernului ce pot fi emise numai în temeiul unei legi speciale de
abilitare şi ale art. 115 alin. (1) referitoare la adoptarea de către Parlament
a unei legi speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în
domenii care nu fac obiectul legilor organice.
Astfel, criticile sunt
formulate din două perspective, şi anume cele referitoare la modul de emitere a
actului criticat şi cele referitoare la conţinutul reglementării. Ambele
viziuni scot la iveală excesul de putere al Guvernului.
1. Autorul excepţiei susţine că Guvernul a emis
Ordonanţa nr. 10/2009 în pofida dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin.
(3) lit. n), ale art. 108 alin. (3) şi ale art. 115 alin. (1) care abilitau
Guvernul să reglementeze în domeniul învăţământului superior prin ordonanţă de
urgenţă, nu însă şi prin ordonanţă simplă.
In acest fel nu a fost respectată dihotomia constituţională
consacrată de art. 73 alin. (3) lit. n) coroborat cu art. 115 alin. (1), care
impune fără echivoc ori altă nuanţare că Guvernul poate emite ordonanţe „în
domenii care nu fac obiectul legilor organice".
Din perspectiva echilibrului constituţional al
puterilor legislativă şi executivă, consecinţa imediată a emiterii ordonanţei
simple în domeniul legii organice concretizează imixtiunea puterii executive în
sfera de competenţă a puterii legiuitoare, din moment ce condiţiile sine qua non ale delegării legislative
nu sunt respectate în speţă.
In plus, autorul excepţiei mai arată că ordonanţa
criticată a fost emisă în baza art. 1 pct. VII.3 al Legii privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe nr. 253/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 461
din 3 iulie 2009, potrivit căruia:
„In temeiul art. 115 alin. (1) din Constituţia
României, republicată, Guvernul este abilitat ca, de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, dar nu înainte de încheierea primei sesiuni ordinare
a anului 2009, şi până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua
sesiune ordinară a anului 2009, să emită ordonanţe în domenii care nu fac
obiectul legilor organice, după cum urmează:
[...]
3. cercetarea ştiinţifică şi învăţământul superior;".
Aşa fiind, chiar dacă legea de abilitare deschide
posibilitatea Guvernului să reglementeze relaţiile sociale în domeniul
cercetării şi al învăţământului superior, aceasta nu înseamnă că permite/poate
permite cu de la Parlament putere să încalce Legea fundamentală.
2. In ceea ce priveşte
conţinutul reglementării criticate, autorul excepţiei arată că Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2009 contravine prevederilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin.
(1) şi (2), art. 32 alin. (6) şi art. 53 din Constituţie.
Astfel, reglementarea contestată interzice expres
şcolarizarea la specializările/programele de studii autorizate
provizoriu/acreditate la forma de învăţământ la distanţă, impune demararea în
primul semestru al anului universitar 2009-2010 a procedurilor necesare pentru
asigurarea unei conduceri cu rector confirmat prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, impune o monitorizare specială
pe o perioadă de 3 ani, impune o metodologie discriminatorie unică care să fie
aprobată prin ordin al ministrului, obligă absolvenţii de la specializarea
„Drept", care în cadrul Universităţii „Spiru Haret" are structura de
3 ani, să îşi completeze studiile la 4 ani la specializări/programe de licenţă
de drept acreditate, obligă studenţii înmatriculaţi în anul I de studii în perioada 2005-2008 la
formele de învăţământ la distanţă/cu frecvenţă redusă să îşi continue studiile
la specializări/programe de studii autorizate să funcţioneze provizoriu ori
acreditate potrivit unei metodologii discriminatorii, prin aceea că doar pentru
autorul excepţiei aceasta este adoptată prin ordin al ministrului şi
condiţionează recunoaşterea diplomei obţinute de absolvenţii înscrişi până la
data emiterii ordonanţei contestate la formele de învăţământ la distanţă/cu
frecvenţă redusă de înscrierea lor la altă formă de învăţământ autorizată
provizoriu/acreditată din altă instituţie de învăţământ superior sau la forma
de învăţământ la zi organizată de Universitatea „Spiru Haret" pentru
specializările corespunzătoare.
Prin aceste dispoziţii, actul atacat contravine în
esenţă dreptului Universităţii „Spiru Haret" la autonomie universitară,
principiu director în funcţie de care este organizat învăţământul universitar
atât în ansamblu, cât şi din perspectiva fiecărei instituţii/universităţi. Or,
Constituţia României garantează autonomia universitară la art. 32 alin. (6) ca
drept al subiectelor ce îşi desfăşoară activitatea în domeniul învăţământului
superior. Aceasta presupune că fiecare instituţie universitară are
posibilitatea de a stabili propriile standarde de calitate, desigur în
condiţiile şi în temeiul legii. In plus, chiar Curtea Constituţională a definit
prin Decizia nr. 72/1995 unele elemente de conţinut al principiului autonomiei
universitare, cum ar fi: înscrierea în exigenţele principiului egalităţii,
posibilitatea de completare a finanţării publice cu venituri provenite din alte
surse, alegerea rectorului de către senatul universitar şi confirmarea acestuia
prin ordin al ministrului de resort, aceasta din urmă având drept scop
verificarea condiţiilor de formă şi de fond în care au avut loc alegerile
universitare.
In plus, autonomia universitară a fost definită prin
art. 89 din Legea învăţământului nr. 84/1995 ca fiind „dreptul comunităţii universitare de a se conduce, de a-şi exercita
libertăţile academice fără niciun fel de ingerinţe ideologice, politice sau
religioase, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţă
cu opţiunile şi orientările strategice naţionale ale dezvoltării învăţământului
superior, stabilite prin lege". Conţinutul
acestui drept a fost dezvoltat sub aspectul regimului juridic şi de prevederile
cuprinse atât în Legea învăţământului nr. 84/1995, cât şi în Legea privind
organizarea studiilor universitare nr. 288/2004. De altfel, potrivit art. 92
alin. (2) şi (3) din Legea învăţământului, autonomia universitară vizează
domeniile conducerii, structurării şi funcţionării instituţiei, ale activităţii
didactice şi de cercetare ştiinţifică, ale administrării şi ale finanţării şi
se realizează în principal prin stabilirea structurii interne a instituţiei de
învăţământ superior conform legii şi prin programarea, organizarea,
desfăşurarea şi perfecţionarea procesului de învăţământ.
Or, prin restricţiile impuse de actul normativ criticat
este afectată şi dispoziţia constituţională a art. 1 alin. (5) potrivit căreia „In
România respectarea Constituţiei, a supremaţiei şi a legilor este
obligatorie".
De asemenea, dreptul legiuitorului ordinar ori delegat de a stabili conţinutul autonomiei
universitare este limitat de respectarea substanţei respectivului drept. De
aceea, Guvernul, ca autoritate legiuitoare secundară, pentru a garanta
substanţa dreptului, este obligat să nu lipsească pe niciun titular al său de
niciunul dintre atributele pe care i le conferă Constituţia şi legile de forţă
juridică superioară ordonanţei simple. Mai mult, Executivul trebuie să vegheze
ca atunci când dispune luarea unor măsuri faţă de o universitate - indiferent
de importanţa ori numărul de studenţi - să nu rupă egalitatea în drepturi între
acea universitate şi celelalte titulare ale dreptului la autonomie
universitară. Contrar acestor deziderate, măsurile dispuse de ordonanţa
criticată sunt vătămătoare şi discriminatorii prin aceea că ministerul urmează
a elabora o metodologie specială doar pentru Universitatea „Spiru Haret",
sens în care devine evidentă ruperea
egalităţii faţă de celelalte universităţi care rămân pe mai departe guvernate
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii
educaţiei. Aceeaşi intervenţie abuzivă a autorităţii publice vatămă dreptul
autorului excepţiei la autonomie universitară, prin aceea că impune un set de
criterii, o întreagă metodologie înlocuind standardele
proprii la care este îndrituit conform Legii fundamentale.
In sfârşit, singura modalitate pentru Guvern să
intervină în exerciţiul dreptului la autonomie universitară poate fi realizată
doar cu respectarea strictă a condiţiilor cerute de art. 53 din Constituţie.
Este de remarcat că restrângerea exerciţiului acestui drept nu poate fi
considerată necesară într-o societate democratică în care se pun bazele
unui învăţământ superior particular pentru a elimina monopolul autorităţilor
centrale şi a acorda studenţilor posibilitatea de a urma cursuri adaptate
necesităţilor lor. Or, prin instituirea măsurilor impuse de Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2009 se restrânge de o manieră aleatorie, disproporţionată şi
discriminatorie exerciţiul dreptului pe care îl are Universitatea „Spiru
Haret" - deci sensul legilor de forţă juridică superioară -, acela că
universităţile de stat sau private trebuie să aibă deplină libertate în
acţiunile ce privesc organizarea propriei activităţi. In acest sens se face
trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 23 din 20 ianuarie 2005.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal arată că
excepţia este admisibilă sub aspectul respectării exigenţelor art. 9 alin. (2)
din Legea nr. 554/2004 şi art. 29 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, dar
nu şi-a exprimat opinia pe fondul acesteia.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Astfel, prin emiterea Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009
nu au fost înfrânte prevederile art. 115 alin. (1) şi art. 73 alin. (3) lit. n)
din Legea fundamentală, deoarece din însuşi conţinutul textului constituţional
invocat rezultă că domeniul rezervat legii organice se referă exclusiv la
regimul general al învăţământului, şi nu la aspecte de ordin particular. Este
evident că folosirea termenului „general" circumscrie domeniul legilor
organice la principiile comune, fundamentale. Firesc, aspectele parţiale,
particulare, eventual mai mărunte pot fi reglementate şi prin legi ordinare sau
chiar prin acte normative inferioare acestora, în conformitate însă cu acest
regim general. Lectura art. 73 alin. (3) din Constituţie evidenţiază că în mai
multe alineate se practică acest procedeu juridic, ca de exemplu: regimul
juridic general al proprietăţii şi moştenirii - lit. m), regimul general al
cultelor - lit. s). In acest sens, prin Decizia nr. 718/1997, Curtea
Constituţională, pronunţându-se asupra constituţionalităţii unor prevederi ale
Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, a statuat că
delegarea legislativă care priveşte alte aspecte decât cele referitoare la
organizarea generală a învăţământului - cum ar fi modalităţile în care se
efectuează procesul educaţional universitar, în cadrul regimului general al
învăţământului şi în conformitate cu prevederile cuprinse în legislaţia în
vigoare - nu este de domeniul legii organice şi, de aceea, poate face obiectul
unei ordonanţe emise în baza legii de abilitare.
Nicio dispoziţie a textelor criticate nu priveşte o
lege organică şi nu afectează regimul general al organizării învăţământului. In
cazul în care o ordonanţă ar cuprinde norme ce reglementează aspecte ce ţin de
domeniul legii organice, există posibilitatea „eliminării acestora în
Parlament, cu ocazia dezbaterii legilor de aprobare, precum şi declanşarea
procedurii jurisdicţionale în faţa Curţii Constituţionale pentru asemenea
ordonanţe".
Referitor la critica de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 faţă de prevederile art. 32
alin. (6) din Legea fundamentală, Avocatul Poporului apreciază că nu poate fi
reţinută. Autonomia universitară constă în dreptul comunităţii universitare de
a se conduce, de a-şi exercita libertăţile academice fără niciun fel de
ingerinţe ideologice, politice, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi
obligaţii în concordanţă cu opţiunile şi orientările strategice naţionale ale
dezvoltării învăţământului superior, stabilite prin lege, iar în conformitate
cu art. 92 alin. (2) din Legea nr. 84/1995, republicată, autonomia universitară
se realizează, în principal, şi prin selectarea şi promovarea personalului
didactic, prin stabilirea criteriilor de apreciere a activităţii didactice şi
ştiinţifice, în condiţiile legii. Aşadar, dispoziţiile actului criticat nu
contravin principiului constituţional al garantării autonomiei universitare,
ci, dimpotrivă, dau expresie acestuia.
Cât priveşte critica faţă de dispoziţiile art. 108
alin. (3) din Constituţie, art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) şi (2) şi art.
53, Avocatul Poporului susţine că nu poate fi reţinută. Mai arată că Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2009 a fost adoptată în temeiul art. 1 din Legea nr.
253/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei prin reprezentantul legal, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul
studenţilor înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu frecvenţă
redusă de a continua studiile la programe de studii de licenţă autorizate să
funcţioneze provizoriu sau acreditate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 581 din 20 august 2009, care au următorul conţinut:
„Art. 1. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe,
Universitatea «Spiru Haret» din Bucureşti, înfiinţată prin Legea nr. 443/2002,
încetează şcolarizarea pentru toate specializările/programele de studii/autorizate provizoriu/acreditate la forma de învăţământ la distanţă.
(2) Universitatea «Spiru Haret» din Bucureşti
demarează, în primul semestru al anului universitar 2009-2010, procedurile necesare pentru asigurarea unei conduceri cu
rector confirmat prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării, potrivit legii.
(3) Instituţia de învăţământ superior prevăzută la
alin. (1) este monitorizată special, începând cu data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe, pe o perioada de 3 ani, cu scopul de a se asigura
respectarea standardelor legale de calitate specifice, conform unei metodologii
aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Pe perioada
monitorizării prevăzute la alin. (3), Universitatea «Spiru Haret» din Bucureşti
organizează examenele de licenţă potrivit unei metodologii aprobate prin ordin
al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
Art. 2. -Absolvenţii Universităţii «Spiru Haret» din Bucureşti la
specializarea de Drept, cu o durată de 3 ani şi cu 180 de credite, au dreptul de a-şi
completa studiile la 4 ani şi cu 240 de credite la specializări/programe de
licenţă de drept acreditate.
Art. 3. - (1) Studenţii ciclului universitar de licenţă înmatriculaţi în anul
I în perioada 2005-2008 la specializări/programe de studii organizate la forma de
învăţământ la distanţă au dreptul de a-şi continua studiile la
specializări/programe de studii autorizate să funcţioneze provizoriu sau
acreditate potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) De dreptul prevăzut la alin. (1) beneficiază şi
studenţii ciclului universitar de licenţă înmatriculaţi în anul I în perioada 2005-2008 la specializări/programe de studii organizate la forma de învăţământ
cu frecvenţă redusă.
Art. 4. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării va recunoaşte diploma
obţinută de absolvenţii prevăzuţi la art. 3, care susţin şi promovează examenul
de licenţă în condiţiile prezentei ordonanţe."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale
ale art. 1 alin. (5) referitoare la obligativitatea respectării Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la
principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor, ale art. 32 alin. (6)
referitoare la garantarea autonomiei universitare, ale art. 53 referitoare la Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 73 alin. (3)
lit. n) referitoare la reglementarea prin lege organică a organizării generale
a învăţământului, ale art. 108 alin. (3) referitoare la ordonanţe ca acte ale
Guvernului ce pot fi emise numai în temeiul unei legi speciale de abilitare şi
ale art. 115 alin. (1) referitoare la adoptarea de către Parlament a unei legi
speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu
fac obiectul legilor organice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
1. Referitor la critica privind înfrângerea
dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. n) referitoare la
reglementarea prin lege organică a organizării generale a învăţământului, ale
art. 108 alin. (3) referitoare la ordonanţe ca acte ale Guvernului ce pot fi
emise numai în temeiul unei legi speciale de abilitare şi ale art. 115 alin.
(1) referitoare la emiterea de către Parlament a unei legi speciale de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice, Curtea constată următoarele:
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2009 a fost emisă atât în
temeiul art. 108 din Constituţie, cât şi al art. 1 pct. VII.3 din Legea nr.
253/2009, norme care legitimează Guvernul să emită ordonanţe în domenii ce nu
fac obiectul legilor organice, respectiv în domeniul cercetării ştiinţifice şi
învăţământului superior. O asemenea sferă de reglementare nu presupune ab initio un act de încălcare a
dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. n), deoarece nimic nu
atestă faptul că s-a dispus cu privire la domeniul rezervat legilor organice.
După cum rezultă din chiar titlul actului contestat, ordonanţa priveşte dreptul
studenţilor înmatriculaţi la distanţă sau cu frecvenţă redusă de a continua
studiile la programe de studii de licenţă autorizate să funcţioneze provizoriu
sau acreditate. O asemenea procedură nu vizează aspecte legate de organizarea
generală a învăţământului, ci statuează cu privire la aspecte de ordin
particular care pot fi reglementate prin legi ordinare sau chiar prin acte normative
inferioare acestora. Astfel, Universitatea „Spiru Haret" a fost înfiinţată
ca instituţie de învăţământ superior, persoană juridică de drept privat şi de
utilitate publică, prin Legea nr. 443/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 491
din 9 iulie 2002, sens în care, pentru a se asigura respectarea standardelor
legale de calitate specifice învăţământului superior, a fost special
monitorizată pe o perioadă de 3 ani, conform unei metodologii elaborate de
ministerul de resort, aprobată prin ordin al ministrului. în plus, prin hotărâri de guvern ulterioare s-au
stabilit structurile şi specializările universitare acreditate sau autorizate
să funcţioneze provizoriu din instituţiile de învăţământ superior. De exemplu,
prin Hotărârile Guvernului nr. 410/2002 şi nr. 944/2002, la specializarea drept
durata studiilor era de 4
ani pentru forma de organizare zi. Prin urmare,
ca parte a sistemului naţional de învăţământ, Universităţii „Spiru Haret"
Bucureşti îi erau opozabile toate reglementările referitoare la organizarea
generală a învăţământului, aşa cum a fost stabilită prin Legea nr. 84/1995,
lege care, potrivit art. 141 lit. s), nu numai că permite, dar impune
elaborarea şi aplicarea strategiilor de reformă, pe termen lung şi mediu, ale învăţământului
şi educaţiei. Aceasta se transpune în practică ca o obligaţie a respectării
calităţii educaţiei care se referă la anumite domenii şi criterii, cum ar fi
capacitatea instituţională, eficacitatea educaţională şi managementul
calităţii, sens în care ARACIS poate efectua evaluarea calităţii unor programe
şi instituţii de învăţământ superior. Aşa fiind, ori de câte ori o instituţie
furnizoare de educaţie care funcţionează pe teritoriul României aduce atingere
ansamblului de acţiuni de dezvoltare a capacităţii instituţionale de elaborare,
planificare şi implementare de programe de studiu, este firesc ca, în acord cu
însuşi textul constituţional invocat referitor la reglementarea prin lege
organică a organizării generale a învăţământului, să se intervină prin acte de
natură a restabili ordinea constituţională. Această restabilire privitoare la
aspectele particulare nu presupune o legiferare în domeniul legilor organice,
ci doar o prezervare a normelor deja statuate, motiv pentru care modalităţile
în care se efectuează procesul educaţional, în cadrul regimului general al
învăţământului şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, pot face obiectul
unei ordonanţe emise în baza unei legi de abilitare.
In acest sens, Curtea Constituţională, prin Decizia nr.
718 din 29 decembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, a statuat că „Reforma în domeniul educaţiei
naţionale nu se identifică, în toate componentele sale, cu organizarea generală
a învăţământului, ea urmărind, prin scopurile şi modalităţile în care se va
efectua, ameliorarea procesului educaţional naţional, în cadrul regimului
general al învăţământului şi în conformitate cu prevederile cuprinse în
legislaţia în vigoare".
2. Referitor la critica privind încălcarea
dispoziţiilor constituţionale ale art. 32 alin. (6)
care dispune cu privire la principiul autonomiei universitare, Curtea constată următoarele:
Principiul autonomiei universitare este garantat, legiuitorul constituant consacrându-l ca o componentă a
dreptului la învăţătură. Acest principiu presupune un conţinut vast, ce include
normele, procedurile şi standardele interne ale fiecărei universităţi, cu
respectarea limitelor impuse de legislaţia în vigoare, prin care acestea tind
să definească şi să individualizeze rolul lor în cadrul comunităţii. De altfel,
potrivit art. 89 alin. (1) din Legea învăţământului, „Autonomia universitară
constă în dreptul comunităţii universitare de a se conduce, de a-şi exercita
libertăţile academice fără niciun fel de ingerinţe ideologice, politice sau
religioase, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţă
cu opţiunile şi orientările strategice naţionale ale dezvoltării învăţământului superior, stabilite prin lege." Prin
urmare, autonomia universitară se poate exercita doar cu condiţia asumării
răspunderii publice, care obligă orice instituţie de învăţământ superior să
asigure eficienţă managerială.
In motivarea autorului excepţiei se susţine că
autonomia universitară presupune posibilitatea de a stabili propriile standarde
de calitate, desigur în condiţiile şi în temeiul legii. Curtea Constituţională
constată că autonomia universitară presupune respectarea standardelor legale de calitate,
şi nu a standardelor proprii. Nimic nu împiedică instituţiile furnizoare de
educaţie, ca, în condiţiile legii, să îşi diversifice specializările ori oferta
educaţională şi să instituie standarde proprii de calitate superioară celor
legale, fără să contravină acestora.
Curtea observă că, potrivit art. 92 alin. (2) şi (3)
din Legea învăţământului, autonomia universitară vizează domeniile conducerii,
structurării şi funcţionării instituţiei, ale activităţii didactice şi de
cercetare ştiinţifică, ale administrării şi ale finanţării şi se realizează în
principal prin stabilirea structurii interne a instituţiei de învăţământ
superior conform legii şi prin programarea, organizarea, desfăşurarea şi
perfecţionarea procesului de învăţământ. Or, funcţionarea unei instituţii de
învăţământ în lipsa unui rector confirmat prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării, nu poate fi considerată a se integra în cadrul general
de organizare a învăţământului. Toate aceste proceduri reprezintă expresia unei
autonomii universitare care, nefiind un drept absolut, presupune anumite
limite, sens în care, potrivit art. 93 alin. (2) teza a doua din Legea
învăţământului, „Rectorul se alege de către Senat şi se confirmă prin ordin
al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului."
Dincolo de aceste aspecte ce ţin de procedura de
alegere a rectorului, în art. 93 alin. (3) din Legea învăţământului s-a
prevăzut posibilitatea ministrului ca, din motive justificate, să suspende din
funcţie, prin ordin, pe rectorul unei instituţii de învăţământ superior de stat
sau particulare acreditate sau autorizate provizoriu. O astfel de reglementare
a fost supusă controlului de constituţionalitate a
priori, prilej cu care Curtea Constituţională,
prin Decizia nr. 72 din 18 iulie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 167 din 31 iulie 1995, a constatat că prevederile art.
93 alin. (3) din Legea învăţământului sunt constituţionale. Astfel, ministrul
învăţământului poate suspenda din funcţie, din motive justificate, pe rectorul
instituţiei de învăţământ superior, posibilitate care nu poate fi considerată
ca o prerogativă de natură „să ştirbească autonomia universitară, întrucât
cel suspendat se poate adresa instanţei judecătoreşti, iar, în sensul art. 93
alin. (2) din lege, rectorul poate fi revocat din funcţie numai de către senatul
universităţii, prin aceeaşi procedură folosită la numire."
3. Referitor la înfrângerea principiului egalităţii în
drepturi, principiului obligativităţii respectării Constituţiei şi a legilor şi
al restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, aşa cum sunt
consacrate de art. 16 alin. (1) şi (2), art. 1 alin. (5) şi art. 53 din
Constituţie, Curtea constată următoarele:
Autorul excepţiei susţine că prin ordonanţa criticată
s-a rupt egalitatea în drepturi între Universitatea „Spiru Haret"
Bucureşti şi celelalte universităţi (care rămân pe mai departe guvernate de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii
educaţiei), măsurile dispuse fiind vătămătoare şi discriminatorii prin aceea că
ministerul urmează a elabora o metodologie specială.
O astfel de critică nu poate fi primită, întrucât
întreg setul de măsuri dispuse prin Ordonanţa Guvernului nr. 10/2009 nu este
menit să reglementeze în mod diferit modul de organizare şi funcţionare a unei
instituţii de învăţământ superior faţă de celelalte, ci, în acord cu art. 1
alin. (5) din Constituţie, reprezintă un mijloc de coerciţie în scopul
restabilirii dreptăţii şi impunerii stării de legalitate. Or, modul general de
organizare a învăţământului, cu consecinţele ce decurg din el şi care se
răsfrâng practic asupra beneficiarilor săi (în speţă studenţii), trebuie
respectat de toate instituţiile furnizoare de educaţie tocmai pentru a asigura
un fundament echitabil aplicabil tuturor. Nu se poate vorbi despre toate acestea,
în măsura în care o instituţie de învăţământ nu respectă procedurile necesare
pentru asigurarea unei conduceri cu rector confirmat prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării, potrivit legii, ori nu respectă pentru
specializarea drept obligaţia de a studia o perioadă de 4 ani, potrivit
dispoziţiilor legale.
Prin urmare, problemele legate de organizare, eficienţă
şi stabilitate trebuie să fie corelate între ele în aşa fel încât aşteptările
legitime ale tuturor potenţialilor beneficiari ai actului de învăţământ să nu
fie nesocotite. Aşadar, o conformitate parţială a egalităţii în faţa legii este
cea care justifică diferitele forme de opoziţie, cum ar fi tocmai ordonanţa
criticată, care este legitimată de art. 53 din Constituţie, atât de apărarea
ordinii şi moralei publice, cât şi a drepturilor şi libertăţilor posibililor beneficiari ai actului de învăţământ
superior. Pentru aceleaşi motive, nu poate fi primită nici susţinerea potrivit
căreia, prin ordonanţa criticată, este afectată substanţa dreptului la
autonomie universitară, deoarece Universitatea „Spiru Haret" poate să îşi
desfăşoare activitatea, cu condiţia corijării neajunsurilor evidente care
contravin regulilor generale de organizare a învăţământului.
Totodată, autorul excepţiei mai susţine că prin
reglementarea specială contestată, diferită de cea constitutivă de drept comun,
are caracter individual şi a fost adoptată intuitu
personae, motiv pentru care încetează a mai avea
legitimitate, dobândind caracter discriminatoriu şi, prin aceasta,
neconstituţional. O astfel de critică nu poate fi primită, deoarece Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2009, aşa cum s-a arătat mai sus, are
drept finalitate intrarea în legalitate a Universităţii „Spiru Haret". Or,
aşa cum prin legi speciale sunt înfiinţate instituţii superioare de învăţământ,
tot aşa prin acte de reglementare primară se pot dispune măsuri de monitorizare
sau chiar de retragere a acreditărilor, care însă nu pot fi luate cu privire la
toate instituţiile furnizoare de învăţământ, ci doar cu privire la cele vizate.
Nerespectarea condiţiilor legale generale plasează respectiva universitate în
sfera de incidenţă a unui alt regim juridic, situaţie care justifică aplicarea
unui tratament juridic diferit de cel de care beneficiază cele care respectă exigenţele
impuse de Legea învăţământului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2009 privind
dreptul studenţilor înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu
frecvenţă redusă de a continua studiile la programe de studii de licenţă
autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, excepţie ridicată de
Universitatea „Spiru Haret" în Dosarul nr. 8.214/2/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru