DECIZIE Nr. 179 din 22 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
(1) si ale art. 26 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si
desfasurarea referendumului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 499 din 3 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 si 26 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si
desfasurarea referendumului, exceptie ridicata de Ilie Gheorghe Vasile Cornel
in Dosarul nr. 3.319/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind celelalte parti, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Ilie Gheorghe Vasile Cornel solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 24 si 26 din Legea nr.
3/2000, potrivit carora au dreptul sa participe la activitatea birourilor
electorale numai membrii partidelor parlamentare, contravin prevederilor art.
16 si art. 53 alin. (2) din Constitutie, republicata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca, in conformitate cu jurisprudenta Curtii
Constitutionale, principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, republicata, nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii
egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul
juridic poate fi reglementat diferit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.319/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 si 26 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si
desfasurarea referendumului, exceptie ridicata de Ilie Gheorghe Vasile Cornel.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca art. 24 si 26 din Legea nr. 3/2000 sunt neconstitutionale,
deoarece nu prevad participarea in Biroul Electoral Central, precum si in
birourile electorale de circumscriptie si in cele ale sectiilor de votare a
reprezentantilor partidelor care nu sunt reprezentate in Parlament, in cazul
referendumului national, sau in consiliul local ori judetean, in cazul
referendumului local.
Potrivit autorului exceptiei, textele de lege criticate incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ,
formulandu-si opinia asupra exceptiei, considera ca textele de lege criticate
"nu contravin normelor constitutionale cuprinse in art. 16 din Legea
fundamentala". Potrivit opiniei instantei, "a stabili anumite
conditii de reprezentativitate, competenta sau calificare pentru exercitarea
anumitor activitati, in conditiile legii, nu inseamna o incalcare a egalitatii
in drepturi a cetatenilor, fiecare cetatean avand vocatia si sansa de a
exercita aceste activitati, fara discriminari sau privilegii, daca indeplineste
conditiile prevazute in legea speciala".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se arata, in esenta, ca este justificata deosebirea de
tratament juridic intre partidele care au reprezentare in Parlament sau in
autoritatile locale ale administratiei publice si cele care nu au o asemenea
reprezentare, ceea ce, in consecinta, "nu inseamna o incalcare a
egalitatii in drepturi". Guvernul mai arata ca "principiul egalitatii
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa
incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la
situatii diferite, tratamentul juridic nu poate fi decat diferit".
Avocatul Poporului considera exceptia neintemeiata. In sustinerea acestui
punct de vedere se arata ca diferentierea facuta de legiuitor intre
reprezentantii partidelor politice dupa cum sunt sau nu reprezentate in
Parlament isi are justificarea in situatia juridica diferita a acestora,
fundamentata "pe diferenta de legitimitate politica a acestor doua
categorii de partide politice". Totodata se precizeaza ca, "in ceea
ce priveste principiul egalitatii in fata legii, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 1/1994, statuand ca acesta presupune instituirea
unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt
diferite".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
memoriului depus de autorul exceptiei, dispozitiile art. 24 alin. (1) si ale
art. 26 alin. (1) din Legea nr. 3 din 22 februarie 2000 privind organizarea si
desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 84 din 24 februarie 2000, cu modificarile ulterioare, texte care au
urmatorul cuprins:
- Art. 24 alin. (1): "Biroul Electoral Central este alcatuit din 7
judecatori ai Curtii Supreme de Justitie, dintre care unul va indeplini functia
de presedinte, precum si din cate un delegat al fiecarui partid politic
reprezentat in Parlament.";
- Art. 26 alin. (1): "Birourile electorale de circumscriptie ale
judetelor si al municipiului Bucuresti, ale comunelor, oraselor si
municipiilor, precum si birourile electorale ale sectiilor de votare se compun
dintr-un presedinte si cel mult 6 delegati ai partidelor politice reprezentate
in Parlament, in cazul referendumului national, sau ai partidelor politice
reprezentate in consiliul local sau judetean, in cazul referendumului
local."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe sustinerea ca textele
mentionate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicata, text care are urmatorul cuprins: "(1) Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate incalca
principiul constitutional al egalitatii in drepturi prin distinctia pe care o
fac in legatura cu participarea in organismele electorale intre partidele
politice, bazata pe criteriul reprezentarii lor in Parlament sau in consiliile
judetene ori in cele locale.
Analizand sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca aceasta este neintemeiata.
Curtea Constitutionala a stabilit in jurisprudenta sa, in acord cu cea a
Curtii Europene a Drepturilor Omului in legatura cu interpretarea dispozitiilor
art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care se refera la nediscriminare, ca egalitatea in drepturi nu
exclude un tratament juridic diferit in cazul unor situatii juridice diferite,
cand acesta are o justificare obiectiva si rationala.
Dispozitiile legale criticate, care reglementeaza componenta Biroului
Electoral Central, a birourilor electorale de circumscriptie si a birourilor
electorale ale sectiilor de votare, stabilind ca numai partidele care au
reprezentare parlamentara, in cazul referendumului national, sau care sunt
reprezentate in consiliul local sau judetean, in cazul referendumului local,
pot desemna delegati in organismele electorale respective, au la baza un
criteriu rational si obiectiv. In nici un caz nu se putea accepta ca din aceste
birouri electorale sa faca parte reprezentanti ai tuturor partidelor politice
existente in tara, intrucat astfel aceste organisme ar fi devenit nefunctionale,
iar activitatea electorala ar fi riscat sa se blocheze.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
(1) si ale art. 26 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si
desfasurarea referendumului, exceptie ridicata de Ilie Gheorghe Vasile Cornel
in Dosarul nr. 3.319/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta