În baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificările şi completările ulterioare, luând în analiză propunerea de aprobare a Normei „Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-V/0) şi ţinând seama de:– Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată;
– Nota de aprobare nr. 389 din 27 mai 2016 şi Avizul de transmitere nr. 330 din 17 mai 2016 întocmite de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.,Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, întrunit în şedinţa din ziua de 8 iunie 2016, hotărăşte: Articolul 1Se aprobă Norma „Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-V/0), în forma prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 2Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 3La intrarea în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 3/2015 pentru aprobarea Normei „Garanţii EximBank în numele şi în contul statului (NI-GAR-10-IV/0)", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55 din 22 ianuarie 2015. Preşedintele Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, Enache Jiru ANEXĂNORMA Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-V/0) Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, şi cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificările şi completările ulterioare. Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Prezenta normă instituie o schemă de garantare destinată să asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilităţilor de interes public, dezvoltarea regională, susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale. Articolul 2În baza prezentei scheme, Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. garantează, în numele şi în contul statului, creditele ce urmează a fi acordate pentru realizarea investiţiilor sau pentru susţinerea activităţii curente. Articolul 3(1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, „Fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpărător şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale", denumit în continuare Fondul.(2) Fondul va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A. Articolul 4Prezenta schemă de garantare este elaborată cu respectarea prevederilor Comunicării Comisiei Europene cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 155 din 20 iunie 2008, şi respectă condiţiile care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv: a)ordonatorul nu se află în dificultate financiară în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei - Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate1;1 Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 249 din 31 iulie 2014. b)gradul de acoperire oferit de garanţie poate fi determinat în mod corespunzător în momentul acordării acesteia, respectiv garanţia se referă la operaţiuni de finanţare/garantare specifice, are o sumă maximă determinată şi o durată limitată; c)garanţia nu acoperă mai mult de 80% din valoarea creditului; d)valoarea garanţiei se reduce prorata pe măsura îndeplinirii obligaţiilor ordonatorului faţă de beneficiarul garanţiei; e)condiţiile de acordare a garanţiilor în cadrul schemei se bazează pe evaluarea riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plătite de ordonator asigură autofinanţarea schemei; din acest punct de vedere, schema de garantare va fi analizată cel puţin o dată pe an; f)comisioanele plătite de ordonator acoperă atât riscurile normale ce rezultă din acordarea garanţiilor, costurile administrative ale schemei, cât şi finanţarea anuală a capitalului; g)în cadrul schemei sunt stabiliţi termenii şi condiţiile de acordare a garanţiilor. Capitolul IIDefiniţii Articolul 5În sensul prezentei norme, următorii termeni se definesc după cum urmează: a)ordonator - persoana juridică română legal constituită, de drept privat sau public; b)beneficiarul garanţiei - instituţia financiară care acordă un credit la solicitarea ordonatorului; c)contract - contractul încheiat între beneficiarul garanţiei şi ordonator, în baza căruia beneficiarul garanţiei acordă ordonatorului creditul; d)convenţia de garantare - contractul încheiat între garant şi ordonator, în care sunt menţionate drepturile şi obligaţiile părţilor, condiţiile de garantare specifice etc.; e)convenţia de împărţire a riscului - contractul încheiat între garant şi beneficiarul garanţiei în care sunt menţionate drepturile şi obligaţiile părţilor, prevederi referitoare la suportarea proporţională a pierderilor survenite ca urmare a producerii riscului de credit etc.; f)credit - facilitate cash (finanţare) sau facilitate non-cash (scrisoare de garanţie bancară) sau plafon de facilităţi (combinaţie de facilităţi cash şi/sau non-cash); g)garant - Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EximBank, în calitate de garant în numele şi în contul statului; h)garanţia EximBank - angajamentul irevocabil şi necondiţionat, materializat într-o scrisoare de garanţie, prin care garantul se obligă să plătească beneficiarului garanţiei valoarea de executare a garanţiei; i)procent garantat - partea din credit (principal) care este acoperită de garanţia EximBank, exprimată în valoare procentuală; j)riscul de credit - riscul de pierdere datorat neîndeplinirii de către ordonator a obligaţiilor contractuale faţă de beneficiarul garanţiei şi este reprezentat de trecerea integrală a creditului la restanţă; k)cerere de executare - cererea transmisă de beneficiarul garanţiei, în formatul solicitat de garant, împreună cu documentele care o însoţesc; l)valoarea garanţiei - valoarea menţionată în scrisoarea de garanţie, al cărei nivel este determinat prin aplicarea procentului garantat la valoarea creditului. Dobânzile (curente, restante, capitalizate), comisioanele şi spezele bancare aferente contractului, precum şi costurile aferente emiterii garanţiei EximBank nu sunt incluse în valoarea garanţiei; m)valoarea de executare a garanţiei - suma ce urmează a fi plătită beneficiarului garanţiei de către garant în cazul producerii riscului de credit, determinată prin aplicarea procentului garantat la soldul creditului (principalului); n) valoarea netă a sumelor recuperate - sume recuperate fie de beneficiarul garanţiei, fie de garant, prin executarea silită a garanţiilor creditului, din care se deduc cheltuielile ocazionate de recuperarea creanţei. Capitolul IIIDescrierea garanţiei Articolul 6Scrisoarea de garanţie emisă de EximBank, în numele şi în contul statului, are următoarele caracteristici principale: a)este irevocabilă şi necondiţionată; b)este directă şi expresă. Articolul 7Sunt excluse de la garantare: a)exportul de mărfuri cuprinse în lista mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilită periodic2 prin hotărâre a Guvernului şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii; b)exportul realizat către filiale ale societăţii-mamă exportatoare sau operatori economici asociaţi. Prin excepţie, garanţia se poate acorda în cazul în care exportul se face către un cumpărător extern din afara grupului, prin intermediul filialei sau al operatorilor economici asociaţi; c)producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun; d)activităţi de natura jocurilor de noroc; e)tranzacţii şi dezvoltări imobiliare (construirea/ achiziţionarea de bunuri imobile în scopul vânzării/închirierii); f)activităţile dăunătoare mediului înconjurător. Articolul 8(1) Procentul garantat poate avea valori până la maximum 80%, cu următoarele excepţii:a)în cazul garanţiilor acordate pentru facilităţi cash destinate finanţării activităţii curente, procentul garantat poate fi de maximum 70%; b)în cazul garanţiilor pentru refinanţarea facilităţilor cash, cu sau fără suplimentare de valoare, procentul garantat poate fi de maximum 50%; c)în cazul garanţiilor pentru plafoane multiprodus, procentul de garantare poate avea valori până la minimul procentelor aplicabile facilităţilor incluse în plafon. (2) În cazul în care în mixul de garanţii la credit se regăseşte ipoteca pe bunuri3 viitoare, procentul garantat poate fi de maximum 50%. Articolul 9(1) Garanţia se acordă numai în completarea garanţiilor constituite de ordonator la creditul acordat de beneficiarul garanţiei, care trebuie să fie acoperit cu garanţii, conform normelor de creditare ale beneficiarului, dar nu mai puţin de 100%.(2) În mixul de garanţii, în completarea căruia se acordă garanţia EximBank, se acceptă numai ipoteci de prim rang; ipotecile de rang subsecvent se pot accepta numai dacă toate rangurile superioare sunt constituite pentru produse acordate de EximBank în numele şi în contul statului.(3) Prin convenţiile de garantare şi convenţiile de împărţire a riscului, ordonatorul şi beneficiarul garanţiei îşi asumă obligaţia de a constitui garanţiile la credit şi în favoarea EximBank în calitate de cocreditor, cu rang egal, proporţional cu procentul garantat.2 Lista în vigoare la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de export aferente acestora, precum şi a listei mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. 3 Inclusiv creanţe viitoare/încasări viitoare aferente livrărilor viitoare/serviciilor ce urmează a fi prestate. Articolul 10Beneficiarul garanţiei are obligaţia menţinerii garanţiilor creditului, sens în care nu va elibera nicio componentă a mixului de garanţii aprobat de garant. Articolul 11(1) Perioada de garantare nu poate depăşi durata creditului.(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care garanţia EximBank se acordă pentru o scrisoare de garanţie bancară, perioada de garantare este egală cu perioada de valabilitate a scrisorii de garanţie bancară la care se adaugă durata creditului rezultat în urma executării scrisorii de garanţie bancară, care poate fi de maximum 30 de zile calendaristice. Articolul 12Garanţia se acordă în moneda creditului. Articolul 13Valoarea garanţiei se reduce prorata pe măsura îndeplinirii obligaţiilor de plată ale ordonatorului faţă de beneficiarul garanţiei. Articolul 14Garanţia EximBank îşi încetează valabilitatea în cazul neplăţii de către ordonator sau beneficiarul garanţiei a comisioanelor datorate garantului, la valoarea şi termenele prevăzute în convenţii. Capitolul IVCriterii de eligibilitate Articolul 15(1) Pentru acordarea garanţiei EximBank, ordonatorul trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a)nu se află în dificultate4, respectiv nu se află în niciuna dintre următoarele situaţii:
|
(i) |
mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate (în cazul S.A., S.R.L., S.C.A.) sau mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut din cauza pierderilor acumulate (în cazul S.N.C. - societăţi în nume colectiv, S.C.S. - societăţi în comandită simplă); |
|
(ii) |
face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi; |
|
(iii) |
în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii 2 ani: |
|
|
- raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii a fost mai mare de 7,5; şi |
|
|
- capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA a fost sub 1,0. |
În cazul IMM-urilor înfiinţate cu cel mult 3 ani în urmă se verifică doar condiţia de la pct. (ii); b)se încadrează în categoria de performanţă financiară A, B, C sau D, determinată conform sistemului intern de evaluare al garantului; c)nu figurează cu incidente5 majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi; d)prezintă beneficiarului garanţii colaterale, în completarea cărora se emite garanţia EximBank, pentru cel puţin 20% din valoarea creditului, cu respectarea prevederilor art. 8 şi 9; e)nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţională de Administrare Fiscală; f)nu se află în litigiu cu EximBank. (2) Ordonatorul trebuie să îndeplinească criteriile de eligibilitate menţionate la alin. (1) la data înregistrării cererii de garantare însoţite de documentaţia completă în registrul unic de garanţii al garantului. Capitolul VDocumentaţia, analiza şi aprobarea solicitării de garantare Articolul 16Beneficiarul garanţiei depune la garant cererea de garantare, completată împreună cu ordonatorul, însoţită de documentele necesare analizei solicitării. Articolul 17
(1) Garantul analizează solicitarea de garantare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele coordonate:a)situaţia juridică şi economico-financiară a ordonatorului; b)condiţiile aprobate de beneficiar pentru acordarea creditului; c)prevederile contractului de credit/proiectului contractului de credit, după caz; d)descrierea proiectului (studiului de fezabilitate, planului de afaceri etc.) care constituie obiect al garanţiei solicitate, după caz; e)riscurile asociate; f)datele/informaţiile din analiza realizată de beneficiarul garanţiei; g)alte elemente relevante pentru acordarea garanţiei, cuprinse în documentaţia depusă. (2) Garantul are dreptul să solicite informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de garantare. Articolul 18În funcţie de caracteristicile fiecărei solicitări de garantare şi în urma analizei riscurilor asociate tranzacţiei, garantul stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei, referitoare la obiect, valoare, procent garantat, perioada de garantare, comisioane, alte condiţii specifice de garantare. Articolul 19În cazul garanţiilor acordate pe termen mai mare de 1 an, nivelul comisioanelor se va revizui anual, la data aniversară, în funcţie de categoria de performanţă financiară a ordonatorului, determinată la momentul revizuirii. Articolul 20La cererea solicitantului, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, garantul poate emite o scrisoare de intenţie. Articolul 21Acordarea garanţiei se realizează pe baza aprobării C.I.F.G.A. Articolul 22Garantul monitorizează garanţiile emise, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de garantare. Articolul 23Beneficiarul garanţiei are obligaţia de a obţine acordul prealabil al garantului cu privire la orice modificare a contractului de credit, a contractelor accesorii şi a mixului de garanţii. Articolul 24Ordonatorul împreună cu beneficiarul garanţiei pot solicita garantului modificarea condiţiilor iniţiale de acordare a garanţiei EximBank. Capitolul VIExecutarea garanţiei şi împărţirea riscului Articolul 25(1) Beneficiarul garanţiei este îndreptăţit la executarea garanţiei numai dacă riscul de credit s-a produs în cadrul perioadei de garantare.(2) Cel târziu în ziua lucrătoare imediat următoare producerii riscului de credit, beneficiarul garanţiei va notifica garantul cu privire la trecerea integrală a creditului la restanţă, menţionând valoarea creditului restant (principalul) şi data trecerii la restanţă.4 În conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei - Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate. 5 În cazul în care solicitantul figurează cu incidente de plată accidentale, care nu denotă un comportament financiar defectuos, se poate accepta la garantare, cu justificarea corespunzătoare. Articolul 26(1) Cererea de executare poate fi transmisă garantului oricând după producerea riscului de credit, dar nu mai târziu de maximum 30 de zile calendaristice de la data expirării perioadei de garantare.(2) Orice modificare/completare a cererii de executare transmisă garantului se va putea realiza de către beneficiarul garanţiei în cadrul termenului prevăzut la alin. (1). Articolul 27(1) Garantul va efectua plata în favoarea beneficiarului garanţiei numai dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a)beneficiarul garanţiei a transmis garantului notificarea producerii riscului de credit în condiţiile prevăzute la art. 25; b)cererea de executare este conformă; c)beneficiarul garanţiei a menţinut garanţiile la credit aprobate; d)orice modificare a contractului de credit, contractelor accesorii şi a mixului de garanţii s-a realizat cu acordul prealabil al garantului; e)beneficiarul garanţiei a formulat în termen legal declaraţia de creanţă în cazul insolvenţei ordonatorului. (2) O cerere de executare se consideră conformă dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:a)beneficiarul garanţiei a transmis garantului cererea de executare completă în termenul şi în condiţiile prevăzute în scrisoarea de garanţie; b)semnăturile care apar pe cererea de executare transmisă garantului aparţin persoanelor autorizate să reprezinte beneficiarul garanţiei. Articolul 28(1) Beneficiarul garanţiei este obligat să informeze garantul referitor la orice sumă recuperată din executarea garanţiilor creditului, indiferent dacă recuperarea s-a produs înainte sau ulterior plăţii în executare a garanţiei EximBank.(2) Beneficiarul garanţiei va utiliza suma reprezentând valoarea de executare a garanţiei EximBank pentru a acoperi soldul creditului (principalul). Articolul 29(1) Beneficiarul garanţiei şi garantul suportă proporţional, corespunzător procentului de risc asumat de fiecare parte, pierderile survenite ca urmare a producerii riscului de credit.(2) Valoarea netă a oricărei sume recuperate fie de beneficiarul garanţiei, fie de garant, din executarea garanţiilor creditului, va fi împărţită între aceştia, proporţional cu participarea fiecăruia la risc. Articolul 30(1) După plata valorii de executare a garanţiei, garantul va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondul statului, atât împotriva ordonatorului, cât şi împotriva oricărei alte persoane asupra căreia acesta şia transferat obligaţiile.(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează prin corpul executorilor fiscali al EximBank conform dispoziţiilor legale privitoare la colectarea creanţelor fiscale. Capitolul VIIDispoziţii finale Articolul 31În scopul aplicării prezentei norme, EximBank emite proceduri, care se supun aprobării C.I.F.G.A. Articolul 32Ori de câte ori actele normative la care se face referire în normă vor fi modificate, completate sau abrogate, trimiterile respective se vor înţelege ca fiind făcute la forma modificată sau completată a actului normativ respectiv ori la actul normativ care a înlocuit actul abrogat.