DECIZIE Nr. 18 din 27 februarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 8 aprilie 1996
Ioan Deleanu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Tehnocin" - S.A. Onesti impotriva Deciziei nr. 89, pronuntata la
data de 4 octombrie 1995 de Curtea Constitutionala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 februarie 1996, in
prezenta recurentei, Societatea Comerciala "Tehnocin" - S.A. Onesti,
si in lipsa celorlalte parti legal citate, si au fost consemnate in incheierea
din aceeasi data cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea
Constitutionala a amanat pronuntarea la data de 27 februarie 1996.
CURTEA,
examinand actele si lucrarile dosarului, constata:
Prin Decizia nr. 89 din 4 octombrie 1995, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 76/1992
astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, invocata
de Tribunalul Maramures, din oficiu, in Dosarul nr. 2.569/1994 al acestui
tribunal, de Societatea Comerciala "Bonalungi Prod." - S.R.L. Oradea
in Dosarul nr. 643/1994 al Tribunalului Bihor, de Societatea Comerciala
"Armit" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.671/1994 al Tribunalului
Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala, de Societatea Comerciala
"Tehnocin" - S.A. Onesti, in Dosarul nr. 2.107/1994 al Curtii de Apel
Bacau, si de Societatea Comerciala "Martexim" - S.A. Baia Mare in
Dosarul nr. 5.578/1994 al Tribunalului Maramures; toate aceste sesizari au fost
conexate, intrucat priveau constitutionalitatea aceleiasi dispozitii legale.
Prin art. 7 din Legea nr. 76/1992 s-a instituit o penalitate pentru fiecare
zi de intarziere a platii datorate unei persoane juridice, dupa implinirea unui
termen de 30 de zile de la scadenta.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata cu motivarea ca aceasta
dispozitie ar fi contrara urmatoarelor prevederi constitutionale: art. 29
privind libertatea constiintei, art. 30 privind libertatea de exprimare, art.
134 alin. (2) privind libertatea comertului si art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetatenilor in fata legii.
Decizia recurata a retinut ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/1992 nu
sunt contrare prevederilor constitutionale sus-mentionate, atat libertatea
constiintei, cat si libertatea de exprimare sau libertatea comertului,
neinterzicand legiuitorului posibilitatea de a institui o clauza penala in vederea
disciplinarii platilor datorate persoanelor juridice pentru produsele livrate,
pentru lucrarile executate sau pentru serviciile prestate. De asemenea, decizia
a retinut ca aceasta masura nu este contrara egalitatii cetatenilor in fata
legii.
Societatea Comerciala "Tehnocin" - S.A. Onesti a atacat cu recurs
Decizia Curtii Constitutionale nr. 89 din 4 octombrie 1995, reluand, in esenta,
sustinerile din fata primei instante.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata cu recurs, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor in cauza, concluziile procurorului, precum si
dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/1992 raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit primului motiv de recurs, recurenta considera ca, prin instituirea
clauzei penale prevazute de art. 7 din Legea nr. 76/1992, legiuitorul s-a
substituit partilor contractuale, ceea ce este contrar prevederilor art. 29
privind libertatea constiintei si art. 30 privind libertatea de exprimare, din
Constitutie.
Instituirea unei norme avand ca scop asigurarea platii produselor livrate,
lucrarilor executate sau serviciilor prestate nu poate avea semnificatia
incalcarii libertatii constiintei sau libertatii de exprimare.
Pe langa faptul ca exercitiul acestor drepturi este un atribut fundamental
al cetatenilor, asa incat prevederile constitutionale corespunzatoare sunt
aplicabile persoanelor juridice numai in masura in care intereseaza exercitiul
drepturilor respective de catre cetateni, ceea ce se exclude in ipoteza avuta
in vedere de art. 7 din Legea nr. 76/1992, nu este de conceput ca un drept sa
justifice o ilegalitate, deci ca libertatea constiintei si libertatea de
exprimare, care, in domeniul contractual fundamenteaza libertatea contractuala,
sa justifice practica neachitarii pretului pentru produsele livrate, lucrarile
executate sau serviciile prestate. De aceea, in virtutea principiului
libertatii contractuale, nu se poate nega atributul legiuitorului de a stabili
o clauza penala pentru plata pretului datorat, existand interesul public ca
persoana juridica ce si-a indeplinit obligatia de livrare sa-si poata constitui
resursele financiare de care depinde indeplinirea obligatiilor sale fiscale si
de alta natura, continuarea productiei si propria sa dezvoltare. Caracterul
imperativ sau dispozitiv al art. 7 din Legea nr. 76/1992, republicata, este o
problema de interpretare a legii, nu de constitutionalitate, fiind deci de
competenta instantelor judecatoresti.
De aceea art. 7 din Legea nr. 76/1992 nu impiedica dreptul partilor de a
incheia contractul, nici libertatea lor in stabilirea clauzelor contractuale,
fiind doar un mijloc contractual de sanctionare a partii care, desi a primit
livrarea, isi incalca obligatia de plata a pretului datorat, intrucat
generalizarea unei asemenea practici este contrara unui interes public evident.
Pentru aceleasi motive, nu este intemeiat nici cel de-al doilea motiv de
recurs, legat de principiul libertatii contractuale, mai ales avand in vedere
prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, care justifica
interesul statului de a institui mijloace legale care sa descurajeze pe
rau-platnici, in scopul de a oferi un minimum de garantii pentru agentii
economici corecti.
Nici motivul de recurs legat de incalcarea art. 16 alin. (1) din
Constitutie nu poate fi retinut. Se sustine de recurent ca aplicarea
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii ar presupune instituirea unei
clauze penale si pentru nelivrarea produsului contractat, nu doar pentru
neplata pretului datorat.
In afara faptului ca principiul egalitatii priveste pe cetateni, nu pe
persoanele juridice, desigur in masura in care nu ar fi afectata egalitatea
cetatenilor in fata legii, ceea ce nu este cazul in litigiul de fata, dar nici
daca s-ar adopta teza recurentului, critica formulata nu se justifica, cat timp
cele doua ipoteze avute in vedere - livrarea si plata datorata - reprezinta
situatii juridice diferite, astfel ca nici solutiile juridice corespunzatoare
nu pot fi identice. In prima ipoteza exista interesul furnizorului, al
executantului de lucrari sau al prestatorului de servicii de a incasa pretul,
pe cand in cea de-a doua ipoteza debitorul rau-platnic a primit livrarea,
astfel incat singurul interes pentru care un rau-platnic totusi ar efectua
plata este legat de mijloacele de raspundere contractuala.
Alte argumente invocate in recurs nu privesc aspecte de
constitutionalitate, fiind deci irelevante pentru controlul
constitutionalitatii art. 7 din Legea nr. 76/1992.
Fata de considerentele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
si art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, art. 3 si art. 13 alin. (1)
lit. A. c), art. 23, art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea Comerciala "Tehnocin" -
S.A. Onesti impotriva Deciziei nr. 89 pronuntata la data de 4 octombrie 1995 de
Curtea Constitutionala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta din 27 februarie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman