DECIZIE Nr. 19 din 14 februarie 1995
cu privire la constitutionalitatea Legii pentru interpretarea art. 21 alin. (1)
si alin. (2) din Legea nr. 53/1991 privind indemnizatiile si celelalte drepturi
ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul
Parlamentului Romaniei, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 23 februarie 1995
Curtea Suprema de Justitie, cu adresa nr. 315/23 decembrie 1994, a sesizat
Curtea Constitutionala pentru constatarea neconstitutionalitatii Legii pentru
interpretarea art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 53/1991 privind
indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si
salarizarea personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, republicata.
In motivarea sesizarii se arata ca legea atacata contravine articolului 53
din Constitutie, potrivit caruia toti cetatenii - deci si senatorii si
deputatii - au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, just
asezate, la cheltuielile publice si, respectiv, articolului 16, care consacra
egalitatea cetatenilor in fata legii, fara discriminari si privilegii. Se mai
aduc ca argumente si prevederile Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe
salariu, republicata, care introduc in sfera "drepturilor salariale
impozabile" atat "indemnizatiile de orice fel" (art. 2 alin. 1
lit. c), cat si "orice alte castiguri, in bani sau in natura (art. 2 alin.
1 lit. g), nefiind excluse diurnele, "astfel ca nu exista temei pentru
emiterea unei legi interpretative".
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, s-au solicitat presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, punctele lor de vedere in
legatura cu sesizarea primita.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca legea atacata este
neconstitutionala, intrucat creeaza un privilegiu pentru parlamentari, ceea ce
contravine articolului 16 alin. (1) din Constitutie, sustinindu-se ca sunt
incalcate si dispozitiile art. 53 alin. (2) "care stipuleaza ca sistemul
legal de impunere trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale, si,
nu in ultimul rand, ale articolului 69 din cadrul sectiunii care reglementeaza
statutul deputatilor si senatorilor, care consacra, ca unic privilegiu acordat
acestora, imunitatea parlamentara".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
In vederea solutionarii obiectiei de neconstitutionalitate, Curtea a
solicitat si opinia Ministerului Finantelor si a Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale care, prin adresa comuna nr. 7540/9765/1995, au aratat ca
"sumele acordate parlamentarilor care participa la sedintele in plen sau
pe comisii, potrivit art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 53/1991,
republicata, nu sunt destinate acoperirii cheltuielilor de deplasare, ci
reprezinta un adaos la indemnizatia de senator sau de deputat, cu caracter de
salariu, si, in consecinta, potrivit Legii nr. 32/1991, republicata, sunt
impozabile". Totodata, se precizeaza ca, in prezent, exista categorii de
titulari de functii publice, care primesc indemnizatii de sedinta, supuse
impozitarii, cum ar fi consilierii consiliilor locale si judetene (pct. 2 din
nota la anexa nr. 7 la Legea nr. 40/1991, republicata) sau membrii diferitelor
comisii (de exemplu, pentru examenul de capacitate, art. 65 si art. 122 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca) etc.
Curtea constata, in acelasi timp, ca, dupa sesizarea sa cu obiectia de
neconstitutionalitate, unele autoritati publice si-au exprimat opinia in
legatura cu constitutionalitatea legii atacate, in afara cadrului stabilit de
art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale. In legatura cu acest aspect, este de remarcat ca, potrivit
art. 143 din Constitutie, judecatorii Curtii Constitutionale sunt independenti
in exercitarea mandatului lor si, deci orice declaratie a unei autoritati publice,
in afara cadrului stabilit de lege, poate fi apreciata ca o ingerinta in
activitatea Curtii, ca o presiune asupra judecatorilor in solutionarea unei
anumite cauze, ceea ce desigur contravine principiilor statului de drept. Asa
fiind, Curtea Constitutionala considera ca autoritatile publice sunt datoare sa
se abtina de la declaratii in legatura cu procesele aflate pe rolul sau, in
afara cadrului legal, pana la solutionarea lor definitiva.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate din sesizarea Curtii Supreme
de Justitie, punctul de vedere al Guvernului, opinia Ministerului Finantelor si
a Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prevederile Legii pentru
interpretarea art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 53/1991 privind
indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si
salarizarea personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, republicata,
precum si principiile si dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In baza art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca este
competenta sa solutioneze cauza, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie,
iar sesizarea s-a facut cu respectarea cerintelor legale.
Constitutia Romaniei nici nu prevede in mod expres, dar nici nu respinge
ideea unei legi de interpretare. Cert este ca legea de interpretare este
constitutionala in functie si de prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie,
dupa care "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile". De asemenea, se mai impune a observa ca legiuitorul
constituant a exclus numai ideea unei legi de interpretare a Constitutiei,
deoarece in art. 72 alin. (2) se arata ca "Legile constitutionale sunt
cele de revizuire a Constitutiei", adica de modificare a Constitutiei.
Este unanim admis ca legea de interpretare nu modifica sau nu adauga nimic la
legea interpretata, ea desluseste numai intelesul acesteia, ascuns printr-o
redactare insuficient de clara.
Pe de alta parte, o lege de interpretare, cum se pretinde a fi si legea
atacata, ca orice lege organica sau ordinara, trebuie sa fie conforma
Constitutiei. Din acest punct de vedere, nu are relevanta daca o lege
calificata de Parlament ca fiind lege de interpretare este si in mod real, prin
continutul sau, o lege de interpretare sau, sub pretextul interpretarii, ea
modifica legislatia anterioara.
Constitutia, in art. 71, prevede ca deputatii si senatorii primesc o
indemnizatie lunara, iar cuantumul acesteia, cat si al celorlalte drepturi se
stabilesc prin lege. Legiuitorul constituant a dorit astfel sa scoata in
evidenta, chiar prin denumirea remuneratiei parlamentarilor, ca acestia se afla
intr-un raport de drept public, un raport de autoritate, si nu intr-un raport
juridic de munca, guvernat de principiile Codului muncii. Evitarea, insa, de
catre legiuitorul constituant a notiunii de salariu, atunci cand este vorba de
remuneratia parlamentarilor, nu este de natura a inlatura orice asemanare intre
indemnizatia parlamentarilor si alte drepturi pecuniare, prevazute de lege pe
de o parte, si salariu, pe de alta parte. De aici rezulta ca, atat timp cat nu
exista reglementari speciale si in materia impozitarii veniturilor
parlamentarilor, se vor aplica normele dreptului comun si, in orice caz, prin
legea speciala ce are ca obiect indemnizatia parlamentara lunara si celelalte
drepturi ale parlamentarilor nu se pot stabili reguli derogatorii de la
principiile Constitutiei.
Actul normativ de baza in materia remuneratiei parlamentarilor, Legea nr.
53 din 31 iulie 1991, a fost adoptat anterior Constitutiei, motiv pentru care
in denumirea legii se facea referire la salariu : "Legea privind
salarizarea senatorilor, deputatilor si personalului din aparatul Parlamentului
Romaniei". In aceasta forma legea stabilea pentru parlamentarii care
participa la lucrarile Parlamentului, in plen, in comisii sau la lucrarile
Biroului permanent, o indemnizatie zilnica de 200 de lei, iar pentru
parlamentarii din provincie se prevedea, in plus, o diurna de 120 lei pe zi,
fiind exceptata de la impozitare, potrivit Legii nr. 32/1991, numai diurna, nu
si indemnizatia zilnica.
In anul 1993, prin Legea nr. 41 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 189 din 29 iulie 1993) se schimba denumirea Legii nr.
53/1991, care devine "Lege privind indemnizatiile si celelalte drepturi
ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul
Parlamentului Romaniei", iar indemnizatia zilnica de sedinta devine diurna
de sedinta, precizandu-se, la art. 21 alin. (1) si (2), ca de aceasta
beneficiaza parlamentarii care participa la sedintele plenului sau ale
structurilor interne ale Camerelor, precum si ca diurna reprezinta 2% din
indemnizatia lunara a senatorului sau a deputatului. Dupa intrarea in vigoare a
acestei legi, s-a considerat ca diurna de sedinta, nefiind indemnizatie, nu mai
este supusa impozitarii, intrind in sfera exceptiilor prevazute de Legea nr.
32/1991.
Pentru a legitima aceasta solutie, Parlamentul a adoptat legea de
interpretare ce face obiectul prezentei cauze, avand urmatorul continut :
"Sumele banesti incasate ca diurna de sedinta in baza art. 21 alin. (1) si
alin. (2) din Legea nr. 53/1991 privind indemnizatiile si celelalte drepturi
ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul
Parlamentului Romaniei, republicata, nu constituie drepturi salariale si nu se
impoziteaza in temeiul Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salariu".
Raportind aceasta lege de interpretare la dispozitiile Constitutiei, Curtea
Constitutionala retine ca legea creeaza un privilegiu, pentru o anumita
categorie de persoane, sub aspectul indeplinirii indatoririlor fundamentale
prevazute de art. 53 din Constitutie. Indiferent de denumire, suma de bani pe
care o primesc parlamentarii pentru ca participa la sedintele plenului sau ale
structurilor interne ale Camerelor, asa cum se arata si in punctul de vedere al
Guvernului, alaturi de indemnizatia lunara, are semnificatia "remunerarii
cu caracter permanent si stimulatoriu" care, la un loc, alcatuiesc,
neindoielnic, drepturi avand un regim juridic similar cu drepturile salariale.
Prin urmare, diurna de sedinta nu are un caracter compensatoriu, cum este,
spre exemplu, diurna de deplasare in municipiul Bucuresti a parlamentarilor
care domiciliaza in provincie. Diurna de sedinta se acorda, in mod indubitabil,
pentru participarea parlamentarilor la sedinte, adica pentru realizarea uneia
dintre obligatiile lor specifice pe care le presupune raportul lor de drept public,
si se acorda deci in consideratiunea "muncii prestate", de ea
beneficiind numai "senatorii si deputatii care participa la sedinte".
De aici rezulta ca, in mod logic, "diurna de sedinta" trebuie sa
urmeze, sub aspectul impozitarii, regimul juridic al indemnizatiei lunare.
Altfel se creeaza un privilegiu pentru beneficiarii acesteia, contrar art. 16
alin. (1) din Constitutie care consacra egalitatea cetatenilor, fara privilegii
si fara discriminari.
In alta ordine de idei, Curtea retine ca solutia din legea de interpretare
atacata este contrara si art. 53 alin. (2) din Constitutie, care stipuleaza ca
sistemul legal de impunere trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale.
Asa cum s-a retinut si in Decizia nr. 6/1993 a Curtii Constitutionale
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 26 martie
1993), reglementarea unor exceptii la impozitarea veniturilor pe criterii
sociale ori pe criteriul functiei detinute este o incalcare a egalitatii
cetatenilor in fata legii, reprezentand o asezare injusta a "sarcinilor
fiscale", contrara art. 53 alin. (2) din Constitutie, deoarece :
"Fiscalitatea trebuie sa fie nu numai legala ci si proportionala,
rezonabila, echitabila si sa nu diferentieze impozitele pe criteriul grupelor
sau categoriilor de cetateni".
Este in afara de orice indoiala ca exceptarea, pentru parlamentari, de la
impozitare a unei parti din veniturile obtinute, in considerarea indeplinirii
obligatiei mandatului de autoritate pe care il detin, conduce la o discriminare,
la o categorie de favorizati sub aspectul fiscalitatii, situatie ce nu se poate
justifica prin statutul de parlamentar.
Curtea mai retine ca legea de interpretare atacata este contrara si
principiilor consacrate de art. 1 alin. (3) din Constitutie: "Romania este
stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si
libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si
pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate". Ca
atare, o dimensiune a statului roman o reprezinta protectia sociala, care nu
este de conceput fara justitie sociala, situata deci in sfera dreptatii.
In acest cadru, trebuie observat ca fata de coeficientul de ierarhizare a
indemnizatiei lunare a parlamentarilor si toate drepturile prevazute de art. 21
din Legea nr. 53/1991, neimpozitarea diurnei de sedinta apare ca o injustitie
sociala, tinand seama si de faptul ca toate celelalte categorii de diurne de
sedinta pe care le primesc titularii de functii publice sunt supuse
impozitarii. Parlamentul este, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie,
"organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate
legiuitoare a tarii", dar acest principiu nu presupune si stabilirea de
catre parlamentari, prin lege, a unor drepturi care depasesc cadrul
constitutional, intrucat este incompatibil cu exigentele statului de drept,
fundamentate pe suprematia Constitutiei. In acest sens, potrivit art. 51 din
Constitutie, "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie", iar potrivit art. 16 alin. (2) "Nimeni nu este mai
presus de lege", principii care se impun si parlamentarilor. Parlamentul
poate modifica orice lege, dar numai in limitele Constitutiei, ceea ce este
valabil si pentru legile de interpretare, cum este si cazul legii de fata.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (2), art. 53 alin.
(2), art. 71, art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (1) din Constitutie,
precum si prevederile art. 2 alin. (2) si art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca diurna de sedinta a deputatilor si senatorilor prevazuta in
art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 53/1991 constituie venit supus
impozitarii, potrivit legii, si, in consecinta, Legea pentru interpretarea art.
21 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 53/1991 privind indemnizatiile si
celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea
personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, republicata, este
neconstitutionala.
Prezenta decizie se comunica Presedintelui Romaniei, precum si
presedintelui Camerei Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul
deschiderii procedurii prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie, si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
La deliberare au participat: Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai
Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos Fazakas, Ion Filipescu, Ioan Muraru,
Antonie Iorgovan, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu