DECIZIE Nr. 2*) din 10 ianuarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 30 aprilie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor
pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului
forestier situate pe terenurile proprietate publica si privata si economiei
vanatului, invocata de inculpatul Mois Gheorghe in Dosarul nr. 738/1994 al
Curtii de Apel Oradea.
La apelul nominal facut de magistratul-asistent se constata lipsa partilor,
legal citate.
Procedura de citare este indeplinita.
Presedintele completului de judecata da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii in sensul ca textul de lege ce face
obiectul exceptiei este constitutional, in masura in care valoarea
prejudiciului, respectiv despagubirile, sunt la nivelul rezultat din pretul stabilit
potrivit legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Oradea, prin Incheierea din 28 martie 1995, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea nr. 81/1993, invocata de inculpatul Mois Gheorghe in cauza ce formeaza
obiectul Dosarului nr. 738/1994 al acestei instante.
Potrivit art. 5 din Legea nr. 81/1993 "Limita valorica a pagubei, in
functie de care faptele prevazute la art. 30 si art. 31 alin. 1 din Legea nr.
2/1987 privind conservarea, protejarea si dezvoltarea padurilor, exploatarea
lor rationala, economica si mentinerea echilibrului ecologic constituie
infractiuni, rezulta din majorarea de 5 ori a pretului mediu al unui metru cub
de masa lemnoasa pe picior la data constatarii. Acest pret se stabileste de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului".
In motivarea exceptiei se sustine ca aceste prevederi sunt
neconstitutionale, deoarece:
- incalca dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, potrivit
carora prin lege organica se reglementeaza infractiunile, pedepsele si regimul
executarii acestora, intrucat se lasa in competenta unui minister, deci al unui
organ central de specialitate al administratiei de stat, sa stabileasca limita
minima valorica in functie de care faptele prevazute la art. 30 si art. 31
alin. 1 din Legea nr. 2/1987 sunt sau nu sunt infractiuni;
- incalca obligativitatea publicarii legii in Monitorul Oficial al
Romaniei, prevazuta de art. 78 din Constitutie, avand in vedere ca Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului nu a publicat niciodata pretul mediu
al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior;
- incalca principiul suprematiei legii.
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-si opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, considera exceptia neintemeiata.
In vederea solutionarii exceptiei, potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere Camerei Deputatilor,
Senatului si Guvernului, iar in baza art. 12 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale a fost solicitata si opinia Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera, in esenta, ca exceptia este
nefondata, deoarece, pe de o parte, infractiunea este stabilita prin lege, iar,
pe de alta parte, circumscrierea faptei de un element obiectiv - valoarea
pagubei, care se stabileste prin ordinul ministrului - nu are ca efect decat realizarea
unei operatiuni aritmetice, acest ordin netransformandu-se intr-o norma penala.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
In raspunsul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului se
subliniaza ca, pentru aplicarea dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 81/1993,
ministerul a stabilit ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior, care se ia in calcul pentru determinarea despagubirilor, este cel
negociat in conditiile legii, in vigoare la data constatarii faptei. Faptul ca
stabilirea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior apartine
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului nu poate conduce la
concluzia ca stabilirea infractiunii este lasata la latitudinea acestui
minister, deoarece modul in care se efectueaza evaluarea pagubelor respective
este precis stabilit de lege, competenta ministerului limitandu-se la
precizarea unui calcul strict aritmetic. Ca urmare, apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate invocata ca neintemeiata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, raportul
judecatorului-raportor, precum si concluziile reprezentantului Ministerului
Public si vazand dispozitiile art. 5 din Legea nr. 81/1993 raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si prevederilor art. 1 si 3 din
Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca a fost legal investita si este competenta
sa solutioneze exceptia invocata.
Neconstitutionalitatea art. 5 din Legea nr. 81/1993 este invocata in raport
cu art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, intrucat pretul metrului cub de
masa lemnoasa pe picior de la data constatarii faptei se stabileste de catre
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului. Astfel, se sustine ca un
element de care depinde incriminarea, respectiv pretul metrului cub de masa
lemnoasa, nu este stabilit nemijlocit de lege, ci de un organ de specialitate
al administratiei publice centrale, respectiv Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, ceea ce contravine principiului legalitatii incriminarii
si, implicit, principiului suprematiei legii, invocat, de asemenea, ca un motiv
de neconstitutionalitate.
Potrivit prevederilor art. 30 si 31 din Legea nr. 2/1987, elementele
constitutive ale infractiunilor in cauza sunt insa instituite prin lege. Sub
acest aspect, imperativele principiului legalitatii incriminarii prevazut de
art. 23 alin. (9) din Constitutie, coroborat cu art. 72 alin. (3) lit. f) din
Constitutie, si ale suprematiei legii sunt indeplinite. In legatura cu
atributia ministerului de a preciza pretul in functie de care se determina
cuantumul pagubei, se retine ca acest pret nu poate fi altul decat cel stabilit
potrivit legii, deci pe baza unui criteriu obiectiv si legal, cu inlaturarea
oricarei aprecieri subiective si discretionare, care ar avea semnificatia
incalcarii principiului legalitatii incriminarii si suprematiei legii. De
aceea, prin competenta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului de
a stabili pretul respectiv nu se poate intelege decat obligatia acestuia de a-l
calcula in raport cu parametrii prevazuti de lege. Textul de lege nu confera
ministerului atributia de a stabili pretul in mod subiectiv, discretionar,
exclusiv in functie de aprecierea sa, ci ii impune obligatia, inerenta unui
expert, de a-l calcula in mod concret, ceea ce invedereaza un criteriu
obiectiv. Astfel, cum se arata in opinia ministerului, in acest scop se ia in
calcul pretul negociat, in conditiile legii. De aceea cerinta legalitatii
incriminarii si a suprematiei legii este satisfacuta. Ea insa nu poate fi
considerata indeplinita, daca prin pretul stabilit de Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului s-ar intelege altceva decat pretul mediu al
unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, la data constatarii faptei, calculat
pe baza preturilor negociate in conditiile legii, precizate ca atare in actul de
stabilire a pretului mediu. Necesitatea precizarii preturilor negociate in
actul de stabilire a pretului mediu se justifica prin aceea ca numai astfel
este posibila cenzura judecatoreasca a modului de calcul al pretului de catre
minister, ceea ce este necesar tocmai avand in vedere rolul de expert pe care
il are ministerul in determinarea pretului.
Numai interpretata in acest mod dispozitia legala poate fi considerata
constitutionala, asigurandu-se prevenirea oricarui subiectivism in stabilirea
preturilor, legalitatea incriminarii si suprematia legii in acest domeniu.
Sustinerea potrivit careia art. 5 din Legea nr. 81/1993 este
neconstitutional ca urmare a nepublicarii pretului mediu rezultat din negociere
nu poate fi retinuta, deoarece principiul legalitatii incriminarii si
suprematiei legii nu implica ca si aceste preturi sa fie publicate, pretul
mediu nefiind un element constitutiv al infractiunii, ci numai un criteriu
pentru determinarea pagubei, in functie de care depinde incriminarea. Paguba poate
fi conditionata si de numeroase alte elemente de naturi diferite, iar
legalitatea incriminarii si asigurarea suprematiei legii nu inseamna ca toate
aceste elemente sa fie si publicate.
De aceea cerinta constitutionala a art. 15 din Constitutie, privind
publicarea legii, este satisfacuta cat timp Legea nr. 2/1987, care incrimineaza
faptele respective, si Legea nr. 81/1993 au fost publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 52/1987 si nr. 275 din 29 noiembrie 1993.
Fata de considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate invocata de inculpatul
Mois Gheorghe in Dosarul nr. 738/1994 al Curtii de Apel Oradea si constata ca
prevederile art. 5 din Legea nr. 81/1993 sunt constitutionale, numai in masura
in care prin pret stabilit de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului se intelege pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior,
la data constatarii faptei, calculat pe baza preturilor negociate, in
conditiile legii, precizate in actul de stabilire a pretului mediu.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 10 ianuarie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu