DECIZIE Nr. 2 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 22 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, exceptie ridicata de
Margareta Morcovescu in Dosarul nr. 212/A/2001 al Curtii de Apel Craiova -
Sectia contencios administrativ, avand ca obiect solutionarea unei actiuni
pentru anularea masurii de sistare a drepturilor acordate in calitate de
persoana cu handicap.
La apelul nominal raspunde Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap, prin consilier juridic Liviu Teodorescu, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Comisiei superioare de
expertiza medicala a persoanelor cu handicap solicita respingerea exceptiei,
avand in vedere urmatoarele motive: nici o prevedere din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 nu face distinctie intre persoanele cu handicap din
nastere si cele care l-au dobandit ulterior; dispozitiile art. 22 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza; prin ordonanta mentionata nu s-a dispus
sistarea drepturilor autorului exceptiei, ci a fost reglementat modul de
incadrare in categoria persoanelor cu handicap, masurile de protectie speciala
a acestor persoane si institutiile care asigura aplicarea acestor masuri.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 s-a stabilit cum se face incadrarea in
categoria persoanelor cu handicap, drepturile si obligatiile acestor persoane,
organizarea si functionarea comisiilor de expertiza a persoanelor cu handicap,
incadrarea in munca a persoanelor cu handicap etc., dar nicidecum sistarea
drepturilor de persoana cu handicap, asa cum sustine autoarea exceptiei. De
asemenea, ordonanta criticata nu face distinctie intre persoanele cu handicap
din nastere si cele cu handicap dobandit, neputandu-se sustine incalcarea
dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Sustinerea autoarei exceptiei ca
prevederile criticate ar incalca si dispozitiile art. 22 alin. (1) din
Constitutie este nefondata, deoarece acestea nu au incidenta in cauza.
Afirmatiile autoarei exceptiei ca dispozitiile criticate incalca si unele
dispozitii din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (art. 1, 2 si
14) nu sunt intemeiate, intrucat nu se poate spune ca i-au fost incalcate
dreptul la viata si dreptul la integritate fizica si psihica. Se solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 212/A/2001,
Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea
in munca a persoanelor cu handicap, exceptie ridicata de Margareta Morcovescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia arata, in
esenta, ca prin ordonanta de urgenta criticata s-a dispus sistarea tuturor
drepturilor sale ca persoana cu handicap de gradul I, incalcandu-se astfel
dispozitiile art. 22 alin. (1) din Constitutie, privind dreptul la viata si
dreptul la integritate fizica si psihica, precum si documentele internationale
privind drepturile omului, care se refera la drepturile persoanelor cu
invaliditati.
Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si
opinia asupra exceptiei ridicate, considera ca, astfel cum este redactat,
textul criticat "nu creeaza nici un fel de discriminare intre persoanele
cu handicap dobandit din nastere sau ulterior, in diverse etape ale vietii"
si "nu incalca nici o prevedere a Constitutiei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat autoarea acesteia "nu a
indicat nici o norma constitutionala careia i-ar contraveni dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999". In acest sens se face
referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale privind situatiile in care
autorii exceptiilor nu au indicat textele constitutionale considerate ca fiind
incalcate prin dispozitiile legale criticate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si
incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Curtea constata ca ordonanta criticata pentru neconstitutionalitate
stabileste care sunt "persoanele cu handicap", scopul si modul de
aplicare a masurilor de protectie speciala ce se iau in temeiul acestui act
normativ, criteriile de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap,
precum si institutiile de protectie speciala, accesibilitatile, drepturile si
obligatiile acestor persoane, organizarea si functionarea comisiilor de
expertiza medicala a persoanelor cu handicap, drepturile si obligatiile
asistentului personal, incadrarea in munca a persoanelor cu handicap,
parteneriatul cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau
care au ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi se
invoca neconstitutionalitatea in intregime a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 102/1999, in realitate critica priveste faptul ca "persoanele care au
dobandit handicapul ulterior nasterii, in mod gresit, au fost excluse de la
primirea unor drepturi", astfel cum a sustinut oral autoarea in fata
instantei care a sesizat Curtea, nementionand insa care este textul incriminat.
Curtea constata ca, astfel cum a fost formulata, exceptia se raporteaza la
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
Pe de alta parte, este de retinut ca prin actiunea introdusa in instanta
autoarea exceptiei sustine ca i-a fost incalcat dreptul la viata si dreptul la
integritate fizica si psihica, drepturi prevazute la art. 22 alin. (1) din
Constitutie, precum si la art. 22 si art. 25 alin. 1 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului. Aceste texte prevad:
- Art. 22 alin. (1) din Constitutie: "Dreptul la viata, precum si
dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.";
- Art. 22 si art. 25 alin. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului:
"Art. 22. - Orice persoana, in calitate de membru al societatii, are
dreptul la securitate sociala; ea este indreptatita sa obtina satisfacerea
drepturilor economice, sociale si culturale indispensabile pentru demnitatea si
libera dezvoltare a personalitatii sale, prin efort national si cooperare
internationala, tinandu-se seama de organizarea si de resursele fiecarei
tari.";
"Art. 25. - Orice persoana are dreptul la un nivel de viata
corespunzator asigurarii sanatatii sale, bunastarii proprii si a familiei,
cuprinzand hrana, imbracamintea, locuinta, ingrijirea medicala, precum si
serviciile sociale necesare, are dreptul la asigurare in caz de somaj, de
boala, de invaliditate, vaduvie, batranete sau in alte cazuri de pierdere a
mijloacelor de subzistenta ca urmare a unor imprejurari independente de vointa
sa."
Autoarea exceptiei invoca, de asemenea, si Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin
Legea nr. 30/1994 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
135 din 31 mai 1994), indicand "art. 1, 3, 4 si art. 14 etc.". Intrucat
unele dintre texte sunt gresit indicate (art. 3 si 4, care se refera la
interzicerea torturii si, respectiv, a sclaviei si a muncii fortate), urmeaza a
se retine, in spiritul formularii exceptiei, dispozitiile art. 1, care se
refera la "obligatia de a respecta drepturile omului", cele ale art.
2, care se refera la "dreptul la viata", cele ale art. 14 privind
"interzicerea discriminarii".
In acelasi sens sunt invocate si "Protocoalele europene la Conventie,
articole despre invaliditati", fara a se indica textele vizate, probabil
intentionandu-se sa se faca referire la Carta sociala europeana, care cuprinde,
intr-adevar, dispozitii referitoare la "dreptul la securitate
sociala" (art. 12), la "dreptul la asistenta sociala si medicala"
(art. 13), la "dreptul persoanelor handicapate la autonomie, la integrare
sociala si in viata comunitatii" (art. 15).
In ceea ce priveste fondul criticii de neconstitutionalitate, mai ales in
lumina precizarilor din incheierea instantei, Curtea observa ca nici din dispozitiile
art. 1, care definesc notiunea de "persoane cu handicap", nici din
dispozitiile art. 2, care prevad incadrarea intr-o categorie de persoane cu
handicap, nu rezulta ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999
s-ar face discriminari in privinta persoanelor cu handicap, in functie de
faptul daca handicapul este din nastere sau dobandit, dupa cum lasa sa se
inteleaga autoarea exceptiei.
In consecinta, Curtea retine ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, intrucat nu se constata incalcarea dispozitiilor art. 16 din
Constitutie sau a vreuneia dintre dispozitiile cuprinse in documentele
internationale invocate.
Sistarea drepturilor de care autoarea exceptiei a beneficiat, asa cum se
sustine, ar putea fi cauzata de neindeplinirea criteriilor prevazute de normele
metodologice de aplicare a ordonantei, aprobate prin hotarare a Guvernului, act
normativ care nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
De asemenea, Curtea retine ca incadrarea intr-o categorie de persoane cu
handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap se
atesta, atat pentru adulti, cat si pentru copii, potrivit criteriilor de
diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca,
criterii care stabilesc gradul de handicap - usor, mediu, accentuat si grav -,
prin certificat emis de comisiile de expertiza medicala (art. 2 din ordonanta).
Aceste aspecte insa vizeaza situatii de fapt, pe care le constata autoritatile
medicale, si care, de asemenea, nu pot face obiect al contenciosului
constitutional.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap, exceptie ridicata de Margareta Morcovescu in
Dosarul nr. 212/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu