DECIZIE Nr. 20 din 27 februarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 11 aprilie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Sindicatul Liber
"Ulpia" Deva impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 110 din 8
noiembrie 1995.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 februarie 1996, in
prezenta procurorului si in lipsa partilor, legal citate, si au fost consemnate
in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 27 februarie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 110 din 8 noiembrie 1995, Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate a art. 2 si a art. 24 din Legea nr. 15/1991 pentru
solutionarea conflictelor colective de munca, ridicata de Sindicatul Liber
"Ulpia" Deva, care apreciaza ca aceste prevederi contravin
dispozitiilor art. 9 si art. 40 din Constitutie.
In sinteza, in considerentele Deciziei nr. 110/1995 s-a retinut ca nu
exista contradictie intre art. 2 si art. 24 din Legea nr. 15/1991, pe de o
parte, si art. 9 din Constitutie, pe de alta parte, deoarece dispozitiile
acestui text constitutional nu privesc dreptul la greva, ci precizeaza scopul
pentru care se constituie si isi desfasoara activitatea sindicatele. Cat
priveste contradictia dintre art. 2 si art. 24 din Legea nr. 15/1991 si art. 40
din Constitutie, s-a constatat ca aceasta se reduce doar la o diferenta de
redactare. Fata de dispozitiile art. 40 din Constitutie, care prevad ca
"Salariatii au dreptul la greva pentru apararea intereselor profesionale,
economice si sociale", rezulta ca art. 2 si art. 24 din Legea nr. 15/1991,
referindu-se la interesele profesionale cu caracter economic si social ale
salariatilor, nu au in vedere o sfera mai restransa de interese decat cele ale
textului constitutional, nefiind de conceput ca, in raporturile dintre
salariati si unitate, pot exista interese profesionale pure si simple, fara
caracter economic sau social in acelasi timp.
Prin recursul declarat in termen legal impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 110 din 8 noiembrie 1995, recurentul Sindicatul Liber
"Ulpia" Deva, in baza art. 304 pct. 8 si 11 din Codul de procedura
civila, invoca faptul ca instanta de fond a retinut distorsionat temeiul
juridic al exceptiei de neconstitutionalitate a art. 2 si a art. 24 din Legea
nr. 15/1991.
In sustinerea acestei motivari, recurentul arata ca decizia criticata se
intemeiaza pe opinia Tribunalului Hunedoara, care apreciaza ca "exceptia
este neintemeiata intrucat intre dispozitiile art. 2 si art. 24 din Legea nr.
15/1991, pe de o parte, si ale art. 40 din Constitutie, pe de alta parte,
exista similitudine de terminologie, chiar daca termenii nu au aceleasi functii
gramaticale", si pe punctul de vedere al Guvernului; care este
"formal si departe de a face vreo referire la aspectele reale invocate de
parte", si al Senatului care "surprinde prin aspectul sau nejuridic
si tendentios politic."
Se mai sustine ca, prin prevederile constitutionale ale art. 40, sunt puse
pe acelasi plan, in vederea posibilitatii declansarii grevei, interesele
profesionale, economice si sociale, spre deosebire de vechile dispozitii
criticate din Legea nr. 15/1991 (art. 2 si art. 24) care le facea dependente pe
unele de altele.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul
judecatorului-raportor, prevederile art. 2 si ale art. 24 din Legea nr. 15/1991
raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Motivele de recurs invocate sunt neintemeiate si urmeaza a fi respinse.
Cu referire la temeiul privind diferentierile de redactare intre art. 2 si
art. 24 din Legea nr. 15/1991, pe de o parte, si art. 40 din Constitutie, pe de
alta parte, se retine ca, insesi dispozitiile acestuia din urma prevad:
"Legea
stabileste conditiile si limitele exercitarii acestui drept, precum si
garantiile necesare asigurarii serviciilor esentiale pentru societate".
Or, din cuprinsul dispozitiilor art. 2 si ale art. 24 din Legea nr. 15/1991 nu
rezulta ca prin aceasta s-ar fi reglementat limitari ale dreptului la greva,
legea criticata continand doar dispozitii menite sa asigure cadrul legal
necesar infaptuirii acestui drept, in conditiile inexistentei Constitutiei la
data la care Legea nr. 15/1991 a fost adoptata. Prin decizia recurata, in mod
corect s-a retinut ca prevederile din lege relative la interesele profesionale
cu caracter economic si social nu au in vedere o sfera mai restransa decat
enumerarea cuprinsa in art. 40 din Constitutie, respectiv interese
profesionale, economice si sociale. Asezarea, prin Constitutie, a celor trei categorii
de interese pe acelasi plan nu atrage dupa sine o extindere a cauzelor ce pot
declansa conflictele de munca. Altfel, ar insemna sa se admita existenta unor
interese economice sau sociale care nu au nici o legatura cu cele de natura
profesionala, or ele reprezinta o consecinta a acestora, realizarea lor fiind
imposibila in conditii economice sau sociale inadecvate.
De altfel, dispozitiile art. 24 din Legea nr. 15/1991 se integreaza in
conceptia generala a legiuitorului, care rezulta si din enumerarea, in art. 24
alin. (2) si (3) si in art. 25 din Legea nr. 15/1991, a situatiilor in care nu
se pot organiza greve, a conditiilor cerute de lege pentru aplanarea
conflictelor de munca etc. Deci Legea nr. 15/1991 contine reglementari cu
caracter special privind exercitiul dreptului la greva - inclusiv interesele ce
justifica declansarea conflictelor de munca - dar in asa fel incat sa se
respecte atat infaptuirea acestui important drept cu caracter social-economic,
cat si instituirea unor limite si conditii rezonabile pentru asigurarea bunului
mers al activitatii economice si sociale desfasurate de agentii economici.
Cat priveste proportionalitatea restrangerilor exercitiului dreptului la
greva cuprinse in Legea nr. 15/1991, in raport de dispozitiile art. 40 din
Constitutie, trebuie retinut ca detalierea in lege a conditiilor si limitelor
in care acest drept poate fi realizat nu este in contradictie cu prevederile
constitutionale mentionate, ele neincalcand nici reglementarile cuprinse in
art. 49 al legii fundamentale, referitoare la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati.
Cat priveste celalalt motiv de recurs, privind faptul ca decizia recurata
se intemeiaza pe opinia Tribunalului Hunedoara si pe punctele de vedere ale
Guvernului si Senatului, el este, de asemenea, nefondat, deoarece punctele de
vedere exprimate, in temeiul Legii nr. 47/1992, de catre autoritatile publice
si de catre instante, la fel ca si probele, nu sunt obligatorii pentru
judecatori in solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate, ei hotarand
conform intimei lor convingeri.
Fata de cele aratate, vazand si prevederile art. 144 lit. c) si ale art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si pe cele ale art. 1, art. 3, art. 13
alin. (1) lit. A.c) si art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Sindicatul Liber "Ulpia" Deva
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 110 din 8 noiembrie 1995.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 27 februarie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu