DECIZIE Nr. 205 din 29 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(2), art. 3 si art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 468 din 25 mai 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (2), art. 3 si art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002
privind protectia informatiilor clasificate, exceptie ridicata de Nelica
Eugenia Tugui si Costin Tugui in Dosarul nr. 2.494/CA/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a civila - Conflicte de munca.
La apelul nominal raspund Nelica Eugenia Tugui, prin reprezentant, si
Costin Tugui, personal, precum si Serviciul Roman de Informatii, prin consilier
juridic Mirela Pene, constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia,
intrucat in temeiul art. 42 lit. e) din legea criticata, in termen de 60 de
zile de la data intrarii ei in vigoare, Guvernul avea obligatia de a stabili
normele privind accesul la informatiile clasificate, precum si procedura
verificarilor de securitate. Or, nici pana in prezent aceste norme nu au fost
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, ceea ce, potrivit prevederilor constitutionale
ale art. 108 alin. (4) teza a doua, echivaleaza cu inexistenta lor. Considera
ca, astfel, sunt incalcate si dispozitiile art. 31 din Constitutie,
republicata, privind dreptul la informatie, precum si documentele in materie
ale Consiliului Europei.
Reprezentantul Serviciului Roman de Informatii solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2), art. 3 si
art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002, care nu sunt contrare art. 31 din
Constitutie, republicata. In acest sens arata ca legea permite accesul la
informatiile clasificate, in conditiile expres prevazute, nu limiteaza accesul
la informatiile de interes public, iar Guvernul a fost desemnat sa stabileasca
printr-o hotarare norme de procedura referitoare la acestea.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate si nici
reglementarilor conventionale in materia dreptului la informatie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.494/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila - Conflicte de munca si litigii
de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 2 alin. (2), art. 3 si art. 42 lit. e) din Legea nr.
182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, exceptie ridicata de
Eugenia Nelica Tugui si Costin Tugui intr-o cauza de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 2 alin. (2), art. 3
si art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate incalca dispozitiile art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicata, si sunt in contradictie cu prevederile art. 1, art. 3, art. 5
alin. (1) lit. a), art. 6 alin. (1) si (2) si art. 11 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public, fara a arata insa in
ce consta aceasta incalcare.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila - Conflicte de munca si
litigii de munca considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata. In acest sens arata ca prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr.
182/2002 nu incalca art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata,
intrucat permit accesul la informatiile clasificate in anumite conditii, fara
insa a-l interzice. De asemenea, nici art. 3 din Legea nr. 182/2002, care contine
o dispozitie de principiu, ce vizeaza tocmai o garantie impotriva limitarii
accesului la informatiile de interes public, nu contravine textului
constitutional mentionat, iar art. 42 lit. e) din lege constituie o norma
procedurala potrivit careia Guvernul Romaniei, ca autoritate publica, poate
stabili obiectivele, sectoarele si locurile care prezinta importanta deosebita
pentru protectia informatiilor secrete de stat.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens arata ca Legea nr. 182/2002 are ca obiect de reglementare
protectia informatiilor clasificate si dispune cu privire la doua categorii
diferite de informatii: informatii de interes public (la care orice persoana
are acces neingradit) si informatii clasificate ce trebuie protejate, astfel ca
accesul este permis numai in conditiile legii. Asadar, considera ca prevederile
art. 31 din Constitutie, republicata, invocate ca fiind incalcate, nu sunt
incidente in cauza, intrucat acestea privesc numai informatiile de interes
public, ceea ce "nu implica nici accesul la informatii cu caracter secret
si nici obligatia autoritatilor publice de a da asemenea informatii".
Referirile autorilor exceptiei la necorelarile existente intre textele de lege
criticate si unele prevederi ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public nu intra in competenta de solutionare a Curtii
Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Aceasta deoarece prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din
Constitutie, republicata, privind dreptul la informatie nu implica si accesul
la informatiile clasificate, care nu fac parte din categoria informatiilor de
interes public. Considera ca, dimpotriva, textele din legea criticata sunt
legitimate chiar prin prevederile constitutionale ale art. 31 alin. (3),
potrivit carora dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze siguranta
nationala, precum si prin cele ale art. 10 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la libertatea de
exprimare, de opinie si de a primi sau comunica informatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 alin. (2), art. 3 si art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 248 din 12 aprilie 2002, prevederi al caror continut este urmatorul:
- Art. 2 alin. (2): "Accesul la informatiile clasificate este permis
numai in cazurile, in conditiile si prin respectarea procedurilor prevazute de
lege.";
- Art. 3: "Nici o prevedere a prezentei legi nu va putea fi
interpretata in sensul limitarii accesului la informatiile de interes public
sau al ignorarii Constitutiei, a Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, a
pactelor si a celorlalte tratate la care Romania este parte, referitoare la
dreptul de a primi si raspandi informatii.";
- Art. 42 lit. e): "In termen de 60 de zile de la data publicarii
prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Guvernul va stabili
prin hotarare: [...];
e) normele privind accesul la informatiile clasificate, precum si procedura
verificarilor de securitate;"
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin prevederilor art. 31 alin. (1) si (2), potrivit carora:
"(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes
public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal."
De asemenea, se invoca si contrarietatea textelor de lege criticate cu
unele prevederi ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public, fara a arata insa in ce consta aceasta.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
In incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale si in notele scrise prin
care autorii exceptiei au invocat neconstitutionalitatea textelor de lege
mentionate nu sunt formulate argumente din care sa rezulte in ce consta
incalcarea art. 31 din Constitutie, republicata, sau a unora dintre prevederile
Legii nr. 544/2001. In fata Curtii Constitutionale, in cadrul sedintei publice
de dezbateri din data de 29 aprilie 2004, solicitarea de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate se intemeiaza, in esenta, pe sustinerea ca nici pana
in prezent normele privind accesul la informatiile clasificate, precum si
procedura verificarilor de securitate nu au fost publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, iar conform art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002, in termen de
60 de zile de la data intrarii sale in vigoare, Guvernul avea obligatia de a
stabili prin hotarare aceste norme. Asa fiind, se considera ca devin aplicabile
prevederile constitutionale ale art. 108 alin. (4) teza a doua, potrivit carora
nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau ordonantei. Se invoca, de
asemenea, incalcarea art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata,
privind dreptul la informatie, precum si documentele in materie ale Consiliului
Europei.
Din analiza prevederilor constitutionale ale alin. (1) si (2) ale art. 31
privind "Dreptul la informatie", invocate ca fiind incalcate, Curtea
constata ca acestea dispun in legatura cu dreptul neingradit al persoanei de a
avea acces la orice informatie de interes public, precum si in legatura cu
obligatia autoritatilor publice de a asigura, potrivit competentelor ce le
revin, informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal. Rezulta ca dreptul la informatie consacrat de
art. 31 din Constitutie, republicata, se refera numai la informatiile de
interes public.
Pe de alta parte, Curtea constata ca scopul Legii nr. 182/2002 privind
protectia informatiilor clasificate, enuntat in art. 1 al acesteia, "este
protectia informatiilor clasificate si a surselor confidentiale ce asigura
acest tip de informatii. Protejarea acestor informatii se face prin instituirea
sistemului national de protectie a informatiilor". Art. 15 lit. b) din
lege defineste termenul "informatii clasificate" ca fiind
"informatiile, datele, documentele de interes pentru securitatea
nationala, care, datorita nivelurilor de importanta si consecintelor care s-ar
putea produce ca urmare a dezvaluirii sau diseminarii neautorizate, trebuie sa
fie protejate". Ca urmare, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 182/2002,
criticat ca neconstitutional, stabileste ca "accesul la informatiile
clasificate este permis numai in cazurile, in conditiile si prin respectarea procedurilor
prevazute de lege", ceea ce este in deplin consens cu prevederile art. 31
alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit caruia "Dreptul la
informatie nu trebuie sa prejudicieze [...] securitatea nationala".
Asadar, alin. (1) si (2) ale textului constitutional mentionat, invocate ca
fiind incalcate, nu sunt incidente in cauza, intrucat dispun cu privire la
informatiile de interes public.
In ceea ce priveste insa raportarea neconstitutionalitatii art. 3 din Legea
nr. 182/2002 la art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, Curtea
constata ca dispozitiile criticate, potrivit carora "Nici o prevedere a
prezentei legi nu va putea fi interpretata in sensul limitarii accesului la
informatiile de interes public sau al ignorarii Constitutiei, a Declaratiei
Universale a Drepturilor Omului, a pactelor si a celorlalte tratate la care
Romania este parte, referitoare la dreptul de a primi si raspandi
informatii", sunt in concordanta cu textul mentionat din Legea
fundamentala, precum si cu prevederile in materie din documentele
internationale.
Curtea constata, de asemenea, ca si sustinerile referitoare la
neconstitutionalitatea art. 42 lit. e) din lege sunt neintemeiate si urmeaza a
fi respinse. Dispozitiile criticate sunt norme de procedura, potrivit carora
Guvernul este abilitat sa reglementeze, prin hotarare, accesul la informatiile
clasificate, ceea ce, in opinia autorilor exceptiei, incalca, de asemenea,
prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, fara a arata
in ce consta aceasta incalcare. Or, intr-o atare situatie, Curtea
Constitutionala nu se poate substitui autorului exceptiei in ceea ce priveste
motivarea acesteia, intrucat ar exercita un control din oficiu, ceea ce este
inadmisibil. In legatura cu sustinerea ca nici pana in prezent normele privind
accesul la informatiile clasificate, precum si procedura verificarilor de
securitate nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, devenind
astfel aplicabile prevederile constitutionale ale art. 108 alin. (4) teza a doua,
Curtea constata ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci de
aplicare a legii, care nu intra in competenta sa de solutionare.
In sfarsit, Curtea nu poate retine nici criticile referitoare la
necorelarile existente intre textele de lege ce formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate si unele prevederi ale Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public, intrucat nici acestea nu intra in
competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (2),
art. 3 si art. 42 lit. e) din Legea nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate, exceptie ridicata de Nelica Eugenia Tugui si Costin
Tugui in Dosarul nr. 2.494/CA/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
civila - Conflicte de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu