LEGE
Nr. 637 din 7 decembrie 2002
cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat in
domeniul insolventei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 931 din 19 decembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Raporturile cu state straine, in general
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniul de reglementare
Art. 1
(1) Prezenta lege cuprinde:
a) norme pentru determinarea legii aplicabile unui raport de drept
international privat in materia insolventei;
b) norme de procedura in litigii privind raporturile de drept international
privat in materia insolventei;
c) norme privind conditiile in care autoritatile romane competente solicita
si, respectiv, acorda asistenta cu privire la procedurile de insolventa
deschise pe teritoriul Romaniei sau al unui stat strain.
(2) In sensul prezentei legi, raporturile de drept international privat in
materia insolventei reprezinta acele raporturi de drept privat cu element de
extraneitate, care sunt supuse solutionarii ca urmare a deschiderii unei
proceduri de insolventa si in conditiile stabilite de aceasta.
Sfera de aplicare
Art. 2
(1) Prezenta lege se aplica in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care este solicitata asistenta in Romania de catre o
instanta straina sau de catre un reprezentant strain, in legatura cu o
procedura straina de insolventa;
b) in cazul in care este solicitata asistenta intr-un stat strain in
legatura cu o procedura care se desfasoara potrivit Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare procedura
romana de insolventa;
c) in cazul desfasurarii concomitente a unei proceduri romane de insolventa
si a unei proceduri straine de insolventa referitoare la acelasi debitor;
d) in cazul in care creditorii sau alte persoane interesate dintr-un stat
strain sunt interesate sa solicite deschiderea in Romania a procedurii
prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau sa participe in cadrul unei proceduri deschise.
(2) Prezenta lege nu se aplica in cazul unei proceduri de insolventa care
are ca obiect:
a) banci, cooperative sau alte institutii de credit;
b) societati si agenti de asigurare;
c) societati de servicii de investitii financiare, organisme de plasament
colectiv in valori mobiliare, societati de administrare a investitiilor;
d) societati de bursa, membri ai burselor de marfuri, case de compensatie,
membri compensatori ai burselor de marfuri, societati de brokeraj, traderi.
Definitii
Art. 3
In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) procedura straina este procedura colectiva, judiciara sau
administrativa, care se desfasoara in conformitate cu legislatia in materie de
insolventa a unui stat strain, inclusiv procedura provizorie, in care bunurile
si activitatea debitorului sunt supuse controlului sau supravegherii unei
instante straine, in scopul reorganizarii sau lichidarii activitatii acelui
debitor;
b) procedura straina principala este procedura straina de insolventa care
se desfasoara in statul in care se situeaza centrul principalelor interese ale
debitorului;
c) procedura straina secundara este procedura straina de insolventa, alta
decat cea principala, care se desfasoara in statul in care debitorul isi are
stabilit un sediu, in sensul prevazut la lit. p);
d) centrul principalelor interese ale debitorului este, pana la proba
contrarie, dupa caz:
- sediul principal al persoanei juridice;
- domiciliul profesional al persoanei fizice care exercita o activitate
economica sau o profesiune independenta;
- domiciliul persoanei fizice care nu exercita o activitate economica sau o
profesiune independenta;
e) reprezentant strain este persoana fizica sau juridica, incluzand
persoanele desemnate cu titlu provizoriu, autorizate, in cadrul unei proceduri
straine, sa administreze reorganizarea sau lichidarea bunurilor si a
activitatii debitorului sau sa actioneze ca reprezentant al unei proceduri
straine;
f) lichidator european este reprezentantul strain al unei proceduri straine
de insolventa care este deschisa intr-un stat membru al Uniunii Europene; lista
denumirilor lichidatorilor europeni este prevazuta in anexa nr. 3;
g) procedura europeana de insolventa este procedura colectiva determinata
de insolventa debitorului, care se deschide intr-un stat membru al Uniunii
Europene, antrenand desistarea partiala sau totala a debitorului de conducerea
activitatii sale, precum si desemnarea unui lichidator european; lista
denumirilor acestor proceduri europene de insolventa este prevazuta in anexa nr.
1;
h) procedura de lichidare este acea procedura de insolventa europeana in
care se realizeaza lichidarea bunurilor debitorului, inclusiv atunci cand
procedura respectiva se finalizeaza printr-un concordat, plan de reorganizare
sau o alta masura ce pune capat starii de insolventa ori in cazul in care
procedura se inchide din cauza lipsei bunurilor; lista denumirilor acestor
proceduri este prevazuta in anexa nr. 2;
i) creditor strain este creditorul al carui domiciliu sau, dupa caz, sediu
este stabilit intr-un stat strain;
j) reprezentant roman este persoana fizica sau juridica desemnata ca
administrator sau lichidator judiciar, in cadrul unei proceduri romane de
insolventa, in conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
k) instanta straina este autoritatea judecatoreasca sau de alta natura,
abilitata sa deschida si sa controleze sau sa supravegheze o procedura straina
ori sa adopte hotarari in cursul derularii unei asemenea proceduri;
l) hotarare - atunci cand este vorba de deschiderea unei proceduri de
insolventa sau de desemnarea unui reprezentant - este hotararea oricarei
instante competente prin care se deschide o asemenea procedura sau se
desemneaza un reprezentant;
m) momentul deschiderii procedurii este momentul la care hotararea de
deschidere a procedurii produce efecte, chiar daca aceasta nu are caracter
definitiv;
n) sediul principal este locul in care se afla centrul principal de
conducere si de gestiune a activitatii statutare a persoanei juridice, chiar
daca hotararile organului de conducere respectiv sunt adoptate potrivit
directivelor transmise de membri, actionari sau asociati din alte state;
o) sediul profesional este locul in care functioneaza conducerea
activitatii economice ori a exercitarii profesiei independente a persoanei
fizice;
p) sediul este orice punct de lucru in care debitorul exercita, cu mijloace
umane si materiale si cu caracter netranzitoriu, o activitate economica sau o
profesie independenta;
q) statul in care se gaseste un bun este:
- pentru bunurile corporale - statul pe teritoriul caruia este situat
bunul;
- pentru bunurile si drepturile pe care proprietarul sau titularul trebuie
sa le inscrie intr-un registru public - statul sub a carui autoritate este
pastrat registrul;
- pentru creante - statul pe teritoriul caruia se afla centrul
principalelor interese ale debitorului creantei, astfel cum este determinat la
lit. d).
Obligatii internationale ale Romaniei
Art. 4
In masura in care exista neconcordanta intre dispozitiile prezentei legi si
obligatiile Romaniei izvorand din tratate, conventii sau orice alta forma de
acord international, bi- sau multilateral, la care Romania este parte,
prevederile tratatului, ale conventiei sau ale acordului international se vor
aplica cu prioritate.
Instanta sau autoritatea competenta
Art. 5
Atributiile stabilite de prezenta lege, referitoare la recunoasterea
procedurilor straine si cooperarea cu instantele straine, sunt de competenta
tribunalului, prin judecatorul-sindic, precum si a reprezentantului roman, dupa
cum urmeaza:
A. tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul debitorului. In
sensul prezentei legi, se considera ca persoana juridica straina are sediul in
Romania si in cazul in care are pe teritoriul tarii o sucursala, agentie,
reprezentanta sau orice alta entitate fara personalitate juridica. In cazul in
care debitorul are mai multe sedii in Romania, competenta revine oricaruia
dintre tribunalele in circumscriptia carora se afla sediile respective;
B. in cazul in care debitorul nu are nici un sediu in Romania, competent
este:
a) tribunalul sau oricare dintre tribunalele in circumscriptia carora se
afla bunuri imobile apartinand debitorului, atunci cand in obiectul cererii se
regasesc bunuri imobile in mod exclusiv sau alaturi de alte bunuri;
b) tribunalul in circumscriptia caruia se pastreaza registrul in care este
inscrisa nava sau aeronava care face obiectul cererii;
c) tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul societatii comerciale
romane la care debitorul detine valorile mobiliare care fac obiectul cererii;
d) Tribunalul Bucuresti, in cazul in care obiectul cererii il constituie
drepturi de proprietate intelectuala protejate in Romania, titluri de stat,
bonuri de tezaur, obligatiuni de stat si municipale apartinand debitorului;
e) in cazul in care obiectul cererii il constituie drepturi de creanta ale
debitorului asupra unei persoane sau autoritati publice, tribunalul in
circumscriptia caruia se afla domiciliul sau resedinta, respectiv sediul
persoanei sau al autoritatii publice respective.
Autorizarea reprezentantului roman in scopul actionarii intr-un stat
Art. 6
Reprezentantul roman este abilitat sa actioneze intr-un stat strain, ca
reprezentant al procedurii deschise in Romania, in conditiile stabilite de
legea straina strain aplicabila.
Exceptii de ordine publica
Art. 7
Instantele romanesti vor putea refuza recunoasterea unei proceduri straine,
executarea unei hotarari judecatoresti straine adoptate in cadrul unei asemenea
proceduri, a hotararilor care decurg in mod direct din procedura de insolventa
si care prezinta o stransa legatura cu aceasta ori incuviintarea oricarei alte masuri
prevazute de prezenta lege, doar in situatia in care:
a) hotararea este rezultatul unei fraude comise in procedura urmata in
strainatate;
b) hotararea incalca dispozitiile de ordine publica de drept international
privat roman; constituie un asemenea temei de refuz al recunoasterii incalcarea
dispozitiilor legale cu privire la competenta exclusiva de judecata a
instantelor romanesti.
Aplicabilitatea Legii nr. 105/1992
Art. 8
Prevederile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor,
cu dispozitiile Legii nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de
drept international privat.
Interpretarea
Art. 9
In interpretarea prezentei legi se va tine seama de originea sa
internationala, precum si de necesitatea promovarii uniformitatii in aplicarea
sa si a respectarii bunei-credinte.
CAP. 2
Accesul reprezentantilor si al creditorilor straini la instantele romanesti
Dreptul de acces direct
Art. 10
Reprezentantul strain are dreptul de a se adresa direct instantelor
romanesti.
Cererea reprezentantului strain de deschidere a procedurii prevazute de
Legea nr. 64/1995
Art. 11
Reprezentantul strain are calitate procesuala activa pentru a introduce o
cerere de deschidere a procedurii, in conformitate cu dispozitiile Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura in
care toate celelalte conditii necesare deschiderii unei asemenea proceduri sunt
indeplinite potrivit legii romane.
Participarea reprezentantului strain in cadrul procedurii deschise potrivit
Legii nr. 64/1995
Art. 12
Reprezentantul strain are calitate procesuala de a participa in cadrul unei
proceduri deja deschise impotriva debitorului, potrivit Legii nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, numai din momentul
recunoasterii procedurii straine pe care o reprezinta.
Limitarea competentei
Art. 13
Actiunea formulata de reprezentantul strain in fata instantelor romanesti,
in conformitate cu prezenta lege, nu va conduce la extinderea competentei
instantelor romanesti asupra acestui reprezentant, a bunurilor si a activitatii
externe ale debitorului decat pentru solutionarea capetelor actiunii formulate,
fara a viza alte scopuri.
Participarea creditorilor straini in cadrul procedurii deschise potrivit
Legii nr. 64/1995
Art. 14
(1) Creditorii straini se bucura de aceleasi drepturi referitoare la
deschiderea si participarea in cadrul procedurii deschise, potrivit Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca si
creditorii romani.
(2) Prevederile alin. (1) nu modifica ordinea de plata a creantelor in
procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, in cazul falimentului. In privinta creantelor
creditorilor straini, acestea nu vor fi plasate pe un loc inferior categoriei
creantelor chirografare, cu exceptia acelor creante care se incadreaza in
categoria creantelor subordonate creantelor chirografare.
(3) Creantelor nescadente si celor sub conditie li se vor aplica, in mod
corespunzator, prevederile Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) Creantelor negarantate si partilor negarantate ale creantelor garantate,
care nu sunt scadente la data inregistrarii cererii de admitere a acestora, li
se vor aplica in mod corespunzator prevederile Legii nr. 64/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Citarea, comunicarea si notificarea oricarui act de procedura, prevazute de
Legea nr. 64/1995, catre creditorii straini
Art. 15
(1) Citarea creditorilor straini cunoscuti, precum si comunicarea si
notificarea oricarui act de procedura catre acestia se vor realiza in
conditiile Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Instantele vor dispune luarea masurilor corespunzatoare pentru
indeplinirea actelor respective de procedura si fata de creditorii straini cu
adresa necunoscuta.
(2) Indeplinirea actelor de procedura mentionate la alin. (1) se va face in
mod individual, cu exceptia cazului in care instanta considera ca, potrivit
circumstantelor de fapt, folosirea unei alte modalitati ar fi mai potrivita.
Instantele nu sunt tinute sa apeleze, in mod obligatoriu, la comisii rogatorii
sau la alte formalitati similare.
(3) Notificarile transmise creditorilor straini prin care se comunica
deschiderea procedurii vor indica elementele prevazute de dispozitiile Legii
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv
continutul minim obligatoriu al cererii de admitere a creantei asupra averii
debitorului.
CAP. 3
Recunoasterea procedurii straine si masuri cu executare vremelnica a
procedurii straine
Cererea de recunoastere a procedurii straine
Art. 16
(1) Reprezentantul strain are calitate procesuala activa pentru a formula
in fata instantei romanesti competente o cerere de recunoastere a procedurii
straine in care acesta a fost desemnat.
(2) Cererea de recunoastere va fi insotita de unul dintre urmatoarele
documente:
a) o copie certificata a hotararii de deschidere a procedurii straine si de
desemnare a reprezentantului strain;
b) o adeverinta emisa de instanta straina, prin care se certifica existenta
unei proceduri straine si desemnarea reprezentantului strain;
c) in lipsa mijloacelor de proba mentionate la lit. a) si b), orice alta
dovada de deschidere a procedurii straine si de desemnare a reprezentantului
strain, admisibila in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 66/1999
pentru aderarea Romaniei la Conventia cu privire la suprimarea cerintei
supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie
1961, aprobata prin Legea nr. 52/2000, ori de alte tratate, conventii sau orice
alta forma de acord international, bi- sau multilateral, la care Romania este
parte.
(3) Cererea de recunoastere va fi insotita de o declaratie prin care se vor
preciza toate procedurile straine cu privire la debitor, despre care
reprezentantul strain are cunostinta.
(4) Daca considera necesar, instanta va putea solicita traducerea in limba
romana a documentelor furnizate in scopul sustinerii cererii de recunoastere.
Prezumtiile referitoare la recunoastere
Art. 17
(1) Instanta va putea considera ca procedura straina care face obiectul
cererii de recunoastere este o procedura in sensul celei prevazute la art. 3
lit. a) si ca reprezentantul strain este acea persoana sau autoritate prevazuta
la art. 3 lit. e), daca hotararea sau adeverinta prevazuta la art. 16 alin. (2)
indica aceasta.
(2) Instanta va putea considera ca documentele furnizate in scopul
sprijinirii cererii de recunoastere sunt veridice, chiar daca nu sunt
legalizate.
Hotararea de recunoastere a procedurii straine
Art. 18
(1) Sub rezerva dispozitiilor art. 7, procedura straina va fi recunoscuta
in masura in care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) procedura straina reprezinta acea procedura prevazuta la art. 3 lit. a);
b) reprezentantul strain care solicita recunoasterea este acea persoana sau
autoritate prevazuta la art. 3 lit. e);
c) cererea de recunoastere indeplineste conditiile stabilite la art. 16
alin. (2);
d) cererea de recunoastere a fost formulata in fata instantei competente
prevazute la art. 5;
e) exista reciprocitate in ceea ce priveste efectele hotararilor straine
intre Romania si statul instantei care a pronuntat hotararea.
(2) Procedura straina va fi recunoscuta ca:
a) procedura straina principala, daca aceasta se desfasoara intr-un stat
strain in care debitorul isi are stabilit centrul principalelor sale interese;
b) procedura straina secundara, daca aceasta se desfasoara intr-un stat
strain in care debitorul isi are stabilit un sediu, in intelesul prevazut de
art. 3 lit. p).
(3) Cererea de recunoastere a procedurii straine va fi solutionata cu
precadere si celeritate. Cand procedura de citare este legal indeplinita,
judecata poate continua in ziua urmatoare sau la termene scurte, succesive, date
in cunostinta partilor.
(4) Instanta se pronunta asupra cererii de recunoastere, dupa citarea
partilor, prin pronuntarea unei hotarari definitive, care poate fi atacata cu
recurs.
(5) Hotararea de recunoastere a procedurii straine se bucura de autoritate
relativa a lucrului judecat; instanta o va putea retracta sau modifica, in
masura in care se dovedeste, ulterior pronuntarii sale, ca temeiurile si
conditiile recunoasterii lipseau, in tot sau in parte, ori ca au incetat sa
existe.
Informarea ulterioara
Art. 19
Ulterior sesizarii instantei romane cu cererea de recunoastere,
reprezentantul strain va aduce de indata la cunostinta acesteia urmatoarele
informatii:
a) orice modificare importanta survenita in derularea procedurii straine
supuse recunoasterii ori recunoscuta sau in statutul sau de reprezentant al
acelei proceduri;
b) deschiderea oricaror alte proceduri straine referitoare la acelasi
debitor, de care reprezentantul a luat cunostinta.
Masuri cu executare vremelnica, incuviintate pe durata solutionarii cererii
de recunoastere
Art. 20
(1) La solicitarea reprezentantului strain instanta va putea incuviinta, la
data formularii cererii de recunoastere a procedurii straine sau in cursul
solutionarii acesteia, urmatoarele masuri cu executare vremelnica, in masura in
care acestea sunt de extrema necesitate pentru protejarea bunurilor debitorului
sau a intereselor creditorilor:
a) suspendarea actelor, a operatiunilor si a oricaror alte masuri de
executare individuala asupra bunurilor debitorului;
b) insarcinarea reprezentantului strain sau a altei persoane desemnate de
instanta cu administrarea, conservarea ori valorificarea tuturor sau a unora
dintre bunurile debitorului situate in Romania, care, prin natura acestora sau
din alte cauze, sunt perisabile, supuse deteriorarii sau devalorizarii ori
periclitate in orice alt mod;
c) orice alta masura dintre cele prevazute la art. 22 alin. (1) lit. c), d)
si g).
(2) Judecarea cererii prevazute la alin. (1) se face cu citarea partilor
interesate.
(3) Masurile incuviintate in conditiile prevazute de alin. (1) inceteaza la
momentul pronuntarii de catre instanta a hotararii asupra cererii de
recunoastere a procedurii straine, cu exceptia cazului in care durata acestor
masuri este prelungita in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1) lit.
f).
(4) Instanta va putea refuza incuviintarea masurilor prevazute la alin. (1)
in masura in care aceasta ar impiedica desfasurarea in bune conditii a unei
proceduri straine principale.
Efectele recunoasterii unei proceduri straine principale
Art. 21
(1) De la data recunoasterii procedurii straine principale este impiedicata
pornirea urmatoarelor cereri si actiuni, judiciare sau extrajudiciare, iar daca
acestea sunt deja pornite, ele se suspenda de drept:
a) cererile sau actiunile cu caracter individual, vizand bunuri, drepturi
si obligatii ale debitorului;
b) actele, operatiunile si orice alte masuri de executare individuala
asupra bunurilor debitorului.
(2) La solicitarea unui creditor titular al unei creante garantate cu
ipoteca, gaj sau cu alta garantie reala mobiliara ori drept de retentie, de
orice fel, instanta va putea ridica suspendarea prevazuta la alin. (1), in
conditiile prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Incepand cu data prevazuta la alin. (1) exercitiul dreptului de a
instraina, greva sau dispune in orice alt mod de bunurile debitorului este
suspendat. Actele efectuate cu incalcarea acestor prevederi sunt nule de drept.
(4) Face exceptie de la aplicarea alin. (3) exercitarea dreptului unui
comerciant de a efectua acte, operatiuni si plati care se incadreaza in
conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente, pentru care instanta
va putea decide suspendarea in conditiile prevazute la art. 22.
(5) Recunoasterea procedurii straine principale impiedica inceperea
curgerii termenului de prescriptie a cererilor si actiunilor prevazute la alin.
(1), iar daca acestea sunt deja pornite, recunoasterea procedurii straine
principale reprezinta cauza de intrerupere a termenului de prescriptie a
cererilor si a actiunilor respective.
(6) Prevederile alin. (1) nu impiedica formularea unei actiuni de
deschidere a procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, ori inregistrarea cererii de admitere
a creantelor in cadrul acestei proceduri.
Adoptarea masurilor cu executare vremelnica ulterior recunoasterii
procedurii straine
Art. 22
(1) La solicitarea reprezentantului strain instanta poate incuviinta,
ulterior recunoasterii procedurii straine principale sau secundare, orice
masura cu executare vremelnica necesara pentru protejarea bunurilor debitorului
sau a intereselor creditorilor acestuia, precum:
a) suspendarea actiunilor ori a cererilor cu caracter individual
referitoare la bunurile, drepturile si obligatiile debitorului, in masura in
care acestea nu au fost oprite sau suspendate in conditiile prevazute la art.
21 alin. (1) lit. a);
b) suspendarea masurilor de executare purtand asupra bunurilor debitorului,
in masura in care oprirea sau suspendarea nu a intervenit ca urmare a aplicarii
art. 20 alin. (1) lit. a);
c) suspendarea exercitiului dreptului de a instraina, greva sau dispune in
orice alt mod de bunurile debitorului, in masura in care suspendarea nu a
intervenit in conditiile prevazute la art. 21 alin. (2);
d) administrarea de probe referitoare la bunurile, actele juridice,
drepturile sau obligatiile debitorului, precum si asigurarea dovezilor si
constatarea unei stari de fapt prin executor judecatoresc;
e) insarcinarea reprezentantului strain sau a altei persoane desemnate de
instanta cu administrarea sau valorificarea tuturor sau a unora dintre bunurile
debitorului, situate in Romania;
f) prelungirea duratei masurilor incuviintate in conditiile prevazute la
art. 20 alin. (1);
g) aprobarea oricarei alte masuri care poate fi indeplinita de
reprezentantul roman, in conditiile stabilite de Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) La solicitarea reprezentantului strain instanta va putea imputernici,
ulterior recunoasterii procedurii straine principale sau secundare, pe
reprezentantul strain sau pe o alta persoana desemnata de instanta cu
administrarea si realizarea tuturor sau a unora dintre bunurile debitorului,
situate in Romania, in masura in care instanta va considera ca interesele
creditorilor romani sunt protejate in mod corespunzator.
(3) In vederea incuviintarii masurilor prevazute in prezentul articol in
favoarea reprezentantului unei proceduri straine secundare, instanta se va
asigura ca, potrivit legii romane, aceste masuri poarta numai asupra bunurilor
susceptibile a fi administrate in cadrul procedurii secundare ori au ca obiect
numai informatii necesare in acea procedura.
Protectia creditorilor si a altor persoane interesate
Art. 23
(1) In vederea aprobarii sau a respingerii cererilor de incuviintare a
masurilor mentionate la art. 20 sau 22 ori a modificarii sau incetarii
masurilor mentionate la alin. (3), instanta se va asigura ca interesele
creditorilor, ale debitorului si ale altor persoane interesate sunt protejate
in mod corespunzator.
(2) Instanta poate conditiona incuviintarea oricarei masuri, in temeiul
art. 20 sau 22, de indeplinirea oricaror cerinte pe care le considera necesare.
(3) La solicitarea reprezentantului strain sau a altei persoane interesate
ori din oficiu, instanta va putea dispune modificarea sau incetarea masurii
incuviintate in conditiile art. 20 sau 22.
Actiunile de anulare a actelor juridice incheiate in dauna drepturilor
creditorilor
Art. 24
(1) De la data recunoasterii procedurii straine reprezentantul strain are calitate
procesuala pentru a formula acele actiuni de anulare a actelor juridice
incheiate de debitor in dauna drepturilor creditorilor sai, cu care este
imputernicit administratorul sau, dupa caz, lichidatorul judiciar, in
conditiile stabilite de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) In cazul cererilor de anulare formulate de reprezentantul unei
proceduri straine secundare instanta se va asigura ca acestea au ca obiect
numai bunuri care, potrivit legii romane, sunt susceptibile a fi administrate
in procedura straina secundara.
Interventia reprezentantului strain in cadrul cererilor si actiunilor cu
caracter individual desfasurate in Romania
Art. 25
De la data recunoasterii procedurii straine reprezentantul strain are
calitate procesuala pentru a interveni in cadrul oricarei cereri sau actiuni cu
caracter individual, judiciare sau extrajudiciare, in care debitorul are
calitatea de parte, in masura in care sunt indeplinite si celelalte conditii
prevazute de legea romana.
CAP. 4
Cooperarea cu instantele si reprezentantii straini
Cooperarea si comunicarea directa dintre instantele romanesti, pe de o
parte, si instantele si reprezentantii straini, pe de alta parte
Art. 26
(1) Instantele romanesti vor coopera cu instantele si reprezentantii
straini intr-o masura cat mai extinsa, in privinta aspectelor prevazute la art.
2; cooperarea se va putea realiza direct sau prin intermediul reprezentantului
roman.
(2) Instantele sunt abilitate sa comunice sau sa solicite informatii ori
asistenta in mod direct de la instantele sau reprezentantii straini.
Cooperarea si comunicarea directa dintre reprezentantul roman si instantele
sau reprezentantii straini
Art. 27
(1) In exercitarea atributiilor sale si sub supravegherea instantei
reprezentantul roman va coopera cu instantele si reprezentantii straini intr-o
masura cat mai extinsa, in privinta aspectelor prevazute la art. 2.
(2) In exercitarea atributiilor sale si sub supravegherea instantei
reprezentantul roman este abilitat sa comunice in mod direct cu instantele si
reprezentantii straini.
Forme de cooperare
Art. 28
Cooperarea prevazuta la art. 26 si 27 va putea fi pusa in aplicare prin
orice mijloace adecvate, precum:
a) desemnarea unei persoane sau a unui organ care sa actioneze potrivit
indicatiilor instantei;
b) comunicarea de informatii prin orice mijloace pe care instanta le
considera adecvate;
c) coordonarea administrarii si supravegherii bunurilor si a activitatii
debitorului;
d) aprobarea sau punerea in aplicare de catre instante a acordurilor de
coordonare a procedurilor;
e) coordonarea procedurilor concomitente, referitoare la acelasi debitor.
CAP. 5
Proceduri concomitente
Deschiderea procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995 ulterior
recunoasterii unei proceduri straine principale
Art. 29
Ulterior recunoasterii unei proceduri straine principale, deschiderea
procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, impotriva aceluiasi debitor se poate realiza in
conditiile prevazute de aceasta lege si numai in masura in care debitorul are
stabilit un sediu in Romania. Efectele procedurii prevazute de Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor limita
numai la bunurile situate pe teritoriul statului roman si, in masura necesara
aplicarii cooperarii si coordonarii prevazute la art. 26 - 28, la alte bunuri
ale debitorului, care, potrivit legii romane, trebuie sa fie administrate in
aceasta procedura.
Coordonarea procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995 si a procedurii
straine
Art. 30
In cazul in care o procedura straina si procedura prevazuta de Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se desfasoara
concomitent cu privire la acelasi debitor, instanta va intreprinde masurile
vizand cooperarea si coordonarea, prevazute la art. 26 - 28, si va proceda in
felul urmator:
A. atunci cand cererea de recunoastere a procedurii straine este formulata
ulterior deschiderii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare:
a) orice masura cu executare vremelnica incuviintata in temeiul art. 20 sau
22 va trebui sa fie compatibila cu prevederile procedurii prevazute de Legea
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 21 nu se aplica in masura in care procedura straina este
recunoscuta ca procedura straina principala;
B. atunci cand cererea de recunoastere a procedurii straine este admisa ori
numai formulata anterior deschiderii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) orice masura cu executare vremelnica, incuviintata in temeiul art. 20
sau 22, va fi reexaminata de instanta, care va dispune modificarea sau
incetarea acesteia, daca este incompatibila cu dispozitiile procedurii
prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in masura in care procedura straina este recunoscuta ca procedura
straina principala, se va dispune, in conformitate cu prevederile art. 21 alin.
(2), modificarea sau incetarea masurilor de suspendare ori de oprire, prevazute
la art. 21 alin. (1) si (3), daca aceste masuri sunt incompatibile cu derularea
procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
C. atunci cand va decide asupra incuviintarii, respectiv a modificarii sau
prelungirii duratei masurilor cu executare vremelnica, incuviintate
reprezentantului unei proceduri straine secundare, instanta se va asigura ca,
potrivit legii romane, aceste masuri poarta numai asupra bunurilor susceptibile
a fi administrate in cadrul procedurii secundare ori au ca obiect numai
informatii necesare in acea procedura.
Coordonarea mai multor proceduri straine
Art. 31
In masura existentei mai multor proceduri straine vizand acelasi debitor,
instanta va intreprinde masurile vizand cooperarea si coordonarea, prevazute la
art. 26 - 28, in ceea ce priveste aspectele mentionate la art. 2, si va proceda
in felul urmator:
a) orice masura cu executare vremelnica incuviintata in temeiul art. 20 sau
22 reprezentantului unei proceduri straine secundare ulterior recunoasterii
unei proceduri straine principale trebuie sa fie compatibila cu derularea
procedurii straine principale;
b) atunci cand cererea de recunoastere a procedurii straine secundare este
admisa ori numai formulata anterior recunoasterii procedurii straine
principale, orice masura cu executare vremelnica incuviintata in temeiul art.
20 sau 22 va fi reexaminata de instanta, care va dispune modificarea sau
incetarea acesteia, in masura in care este incompatibila cu derularea procedurii
straine principale;
c) in masura in care mai multe proceduri straine secundare sunt recunoscute
succesiv, instanta va incuviinta, va modifica ori va dispune incetarea
masurilor cu executare vremelnica intr-o maniera care sa inlesneasca
coordonarea procedurilor respective.
Prezumtia de insolventa intemeiata pe recunoasterea procedurii straine
principale
Art. 32
(1) Recunoasterea unei proceduri straine principale constituie, pana la
proba contrarie, o prezumtie a starii de insolventa a debitorului, in temeiul
careia se poate deschide procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care procedura straina
recunoscuta este secundara.
Ordinea de plata in procedurile concomitente
Art. 33
(1) Creditorul care a primit o plata partiala pentru creanta sa, in cadrul
unei proceduri de insolventa desfasurate in conformitate cu dispozitiile
legislatiei unei stat strain, nu va mai putea primi plati suplimentare in
contul aceleiasi creante, in cadrul procedurii deschise potrivit Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la
acelasi debitor, in masura in care partea proportionala pe care ar primi-o in
aceasta procedura creditorii din aceeasi clasa cu creditorul respectiv este mai
mica decat plata creditorului primita in procedura straina.
(2) Prevederile alin. (1) nu afecteaza drepturile creditorilor titulari de
creante garantate cu ipoteca, gaj sau cu alta garantie reala mobiliara ori
drept de retentie, de orice fel.
TITLUL II
Raporturi cu statele membre ale Uniunii Europene
CAP. 1
Dispozitii generale
Sfera de aplicare
Art. 34
Prezentul titlu se aplica in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care este solicitata asistenta in Romania de catre o
instanta a unui stat membru al Uniunii Europene sau de catre un lichidator
european, in legatura cu o procedura de insolventa deschisa intr-un stat membru
al Uniunii Europene;
b) in cazul in care este solicitata asistenta intr-un stat membru al
Uniunii Europene in legatura cu o procedura care se desfasoara potrivit Legii
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) in cazul desfasurarii concomitente a unei proceduri de insolventa
romanesti si a unei proceduri de insolventa deschise intr-un stat membru al
Uniunii Europene, referitoare la acelasi debitor.
Competenta internationala
Art. 35
(1) Instantele statului pe teritoriul caruia este situat centrul
principalelor interese ale debitorului sunt competente sa hotarasca deschiderea
procedurii de insolventa.
(2) In cazul in care centrul principalelor interese ale debitorului este
situat pe teritoriul unui stat, instantele altui stat nu sunt competente sa
hotarasca deschiderea procedurii teritoriale de insolventa cu privire la
debitorul respectiv, cu exceptia cazului in care acesta are un sediu si pe
teritoriul statului in cauza. Efectele acestei proceduri se limiteaza la
bunurile debitorului, care se situeaza pe teritoriul ultimului stat.
(3) Atunci cand se deschide o procedura potrivit alin. (1), orice alta
procedura deschisa ulterior, in conformitate cu alin. (2), reprezinta o
procedura secundara. Procedura straina secundara trebuie sa fie o procedura de
lichidare.
(4) Procedura prevazuta la alin. (2) nu poate fi deschisa inainte de
deschiderea unei proceduri straine principale, potrivit alin. (1), cu exceptia
cazului in care:
a) o procedura principala nu poate fi deschisa, in conformitate cu alin.
(1), din cauza conditiilor stabilite de legea statului pe teritoriul caruia se
afla centrul principalelor interese ale debitorului;
b) deschiderea procedurii teritoriale este solicitata de un creditor al
carui domiciliu, resedinta sau sediu se gaseste pe teritoriul aceluiasi stat in
care este stabilit sediul respectiv ori a carui creanta izvoraste din actele
incheiate la locul acelui sediu.
Legea aplicabila
Art. 36
(1) Cu exceptia dispozitiilor contrare cuprinse in prezentul titlu, legea
aplicabila procedurii si efectelor acesteia este legea statului pe teritoriul
caruia procedura este deschisa, denumit in continuare stat de deschidere.
(2) Legea statului de deschidere va prevedea conditiile in care procedura
trebuie deschisa, desfasurata si inchisa, in special:
a) debitorii care fac obiectul procedurii, in raport cu calitatea acestora;
b) bunurile care alcatuiesc averea debitorului si regimul juridic al
bunurilor dobandite de debitor ulterior deschiderii procedurii;
c) atributiile debitorului si ale reprezentantului roman, respectiv ale
lichidatorului european;
d) conditiile in care se poate face compensarea obligatiilor;
e) efectele procedurii in ceea ce priveste contractele la care debitorul
este parte, aflate in curs de desfasurare;
f) efectele procedurii asupra actiunilor individuale, cu exceptia
proceselor aflate in curs de solutionare;
g) creantele ce urmeaza sa fie inregistrate la pasivul debitorului si
regimul juridic al creantelor nascute dupa deschiderea procedurii;
h) regulile vizand inregistrarea, verificarea si admiterea creantelor;
i) regulile care stabilesc distributia sumelor rezultate din valorificarea
bunurilor, rangul creantelor si drepturile creditorilor care au fost partial
dezinteresati dupa deschiderea procedurii prin compensatiune sau ca urmare a
valorificarii unui drept real;
j) conditiile si efectele inchiderii procedurii, in special in cazul unui
concordat sau plan de reorganizare;
k) drepturile creditorilor ulterior inchiderii procedurii;
l) sarcina achitarii taxelor si a cheltuielilor de judecata;
m) regulile referitoare la constatarea nulitatii, anularea sau constatarea
inopozabilitatii actelor juridice care prejudiciaza drepturile creditorilor din
adunarea creditorilor.
Drepturi reale ale tertilor
Art. 37
(1) Deschiderea procedurii nu afecteaza drepturile reale constituite in
favoarea tertilor sau a creditorilor, anterior deschiderii procedurii, asupra
bunurilor corporale sau necorporale, mobile ori imobile, individual determinate
sau constituite in universalitati, apartinand debitorului si care se gasesc pe
teritoriul unui alt stat la momentul deschiderii procedurii.
(2) Drepturile prevazute la alin. (1) vizeaza, printre altele:
a) dreptul de a executa sau de a solicita executarea bunurilor care fac
obiectul unui contract de garantie mobiliara sau imobiliara, precum si dreptul
de a fi indestulat din sumele de bani obtinute printr-o asemenea executare ori
din fructele bunurilor respective, in temeiul unei ipoteci, gaj sau al altei
garantii reale mobiliare ori drept de retentie, de orice fel;
b) dreptul exclusiv de realizare a unei creante, ca urmare a gajarii sau
cesionarii acestei creante cu titlu de garantie;
c) dreptul de revendicare a bunului si/sau de urmarire a acestuia in
mainile oricui il detine ori il foloseste impotriva vointei partii
indreptatite;
d) dreptul real de a culege fructele unui bun.
(3) Este asimilat dreptului real dreptul inscris intr-un registru public si
opozabil tertilor, care da posibilitatea dobandirii unui drept real, in sensul
prevazut la alin. (1).
(4) Prevederile alin. (1) nu impiedica formularea actiunilor de constatare
a nulitatii, in anulabilitate sau in constatarea inopozabilitatii, mentionate
la art. 36 alin. (2) lit. m).
Compensarea
Art. 38
(1) Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor
de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci
cand aceasta operatiune este permisa de legea aplicabila creantei debitorului
insolvent.
(2) Prevederile alin. (1) nu impiedica formularea actiunilor de constatare
a nulitatii, in anulabilitate sau in constatarea inopozabilitatii, mentionate
la art. 36 alin. (2) lit. m).
Rezerva dreptului de proprietate
Art. 39
(1) Deschiderea procedurii impotriva cumparatorului unui bun nu afecteaza
drepturile vanzatorului acelui bun, intemeiate pe rezerva dreptului de
proprietate, daca bunul se gaseste la momentul deschiderii procedurii pe
teritoriul unui alt stat decat statul de deschidere.
(2) Deschiderea procedurii impotriva vanzatorului unui bun, ulterior
predarii acestuia, nu constituie o cauza de rezolutiune sau de denuntare a
vanzarii si nu impiedica dobandirea dreptului de proprietate asupra bunului de
catre cumparator, daca bunul respectiv se gaseste la momentul deschiderii
procedurii pe teritoriul unui alt stat decat statul de deschidere.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica formularea actiunilor de
constatare a nulitatii, in anulare sau in inopozabilitate, mentionate la art.
36 alin. (2) lit. m).
Contracte avand drept obiect bunuri imobile
Art. 40
Efectele procedurii asupra unui contract prin care se dobandeste un drept
de proprietate sau de folosinta asupra unui bun imobil sunt determinate in mod
exclusiv de legea statului pe teritoriul caruia se gaseste acel bun imobil.
Sisteme de plata si piete financiare
Art. 41
(1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 37, efectele procedurii de
insolventa in ceea ce priveste drepturile si obligatiile participantilor la un
sistem de plata sau decontare ori la o piata financiara sunt guvernate in mod
exclusiv de legea statului in care exista acel sistem sau acea piata financiara.
(2) Prevederile alin. (1) nu impiedica formularea actiunilor de constatare
a nulitatii, anulare sau in inopozabilitate a platilor ori a tranzactiilor
financiare, in conditiile legii aplicabile sistemului de plata sau decontare
ori pietei financiare respective.
Raporturi de munca
Art. 42
Efectele procedurii de insolventa asupra unui contract de munca sau a altor
raporturi de munca sunt guvernate in mod exclusiv de legea aplicabila
contractului sau raportului de munca respectiv.
Drepturile supuse inscrierii in registre publice
Art. 43
Efectele procedurii de insolventa in ceea ce priveste drepturile
debitorului asupra unui bun imobil, nava sau aeronava, supuse inscrierii
intr-un registru public, sunt determinate de legea statului sub autoritatea
caruia este pastrat acel registru.
Drepturi de proprietate industriala
Art. 44
Drepturile de proprietate industriala sau orice alte drepturi similare,
constituite si protejate potrivit legislatiei Uniunii Europene si/sau legii
romane, nu pot fi incluse decat in procedura mentionata la art. 3 lit. b).
Acte prejudiciabile
Art. 45
Prevederile art. 36 alin. (2) lit. m) nu se aplica in masura in care
persoana care a beneficiat de pe urma unui act prejudiciabil pentru adunarea
creditorilor dovedeste ca:
a) acel act este guvernat de legea unui alt stat decat cea a statului de
deschidere;
b) legea respectiva nu permite in cazul respectiv, sub nici o forma,
atacarea actului.
Protectia tertilor dobanditori
Art. 46
Daca debitorul dispune cu titlu oneros, dupa deschiderea procedurii de
insolventa, de:
a) un bun imobil;
b) o nava sau aeronava supusa inscrierii intr-un registru public;
c) valori mobiliare a caror existenta presupune inscrierea acestora intr-un
registru prevazut de lege,
validitatea actelor de dispozitie respective este guvernata de legea statului
pe teritoriul caruia se gaseste bunul imobil ori, dupa caz, sub autoritatea
caruia se pastreaza registrul.
Efectele procedurii de insolventa asupra proceselor in curs de solutionare
Art. 47
Efectele procedurii de insolventa asupra unui proces in curs de
solutionare, al carui obiect il reprezinta un bun sau un drept de care
debitorul este desesizat, sunt guvernate in mod exclusiv de legea statului in
care acel proces se afla in curs de solutionare.
CAP. 2
Recunoasterea procedurii europene de insolventa
Principiu
Art. 48
(1) Orice hotarare de deschidere a unei proceduri de insolventa, adoptata
de o instanta a unui stat, competenta in conformitate cu prevederile art. 35,
este recunoscuta in toate celelalte state de indata ce aceasta isi produce
efectele in statul de deschidere. Aceasta regula se aplica si in cazul in care
debitorul, din cauza calitatii sale, nu poate fi supus unei proceduri de
insolventa in celelalte state.
(2) Recunoasterea procedurii mentionate la art. 35 alin. (1) nu impiedica
deschiderea procedurii prevazute la art. 35 alin. (2) de catre o instanta a
unui alt stat. In acest caz, procedura ulterioara reprezinta o procedura
secundara, in sensul cap. III al prezentului titlu.
Efectele recunoasterii
Art. 49
(1) Hotararea de deschidere a procedurii mentionate la art. 35 alin. (1)
produce, fara indeplinirea vreunei formalitati suplimentare, in orice alt stat
efectele prevazute de legea statului de deschidere, cu exceptia cazului in care
prezentul titlu contine dispozitii contrare si, de asemenea, daca nici o
procedura de tipul celei prevazute la art. 35 alin. (2) nu este deschisa in
acel stat.
(2) Efectele procedurii mentionate la art. 35 alin. (2) nu pot fi
contestate in celelalte state. Orice limitare a drepturilor creditorilor,
precum suspendarea judecarii cererilor sau a actiunilor individuale ori
remiterea datoriilor rezultand din aceasta procedura poate fi opusa, in ceea ce
priveste bunurile situate pe teritoriul unui alt stat, numai creditorilor care
si-au exprimat acordul.
Atributiile reprezentantului roman si ale lichidatorului european
Art. 50
(1) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european, desemnat de
o instanta competenta potrivit art. 35 alin. (1), poate exercita pe teritoriul
altui stat toate atributiile conferite de legea statului de deschidere atat
timp cat nici o alta procedura de insolventa nu a fost deschisa ori nici o
masura de conservare sau protectie contrara nu a fost adoptata, ca urmare a
unei cereri de deschidere a unei proceduri de insolventa in acel stat.
Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european poate, printre
altele, sub rezerva art. 37 si 39, sa deplaseze bunurile debitorului in afara
statului pe teritoriul caruia se gasesc aceste bunuri.
(2) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european desemnat de
instanta competenta potrivit art. 35 alin. (2), poate solicita pe cale
judiciara sau extrajudiciara, in orice alt stat, constatarea faptului ca
transferul unui bun mobil de pe teritoriul statului de deschidere pe teritoriul
acelui alt stat a avut loc ulterior momentului de deschidere a procedurii teritoriale
de insolventa in care a fost desemnat. Reprezentantul roman sau, dupa caz,
lichidatorul european poate totodata sa exercite orice actiune de constatare a
nulitatii, in anulare sau in inopozabilitate necesara pentru protejarea
intereselor adunarii creditorilor.
(3) In exercitarea atributiilor sale reprezentantul roman sau, dupa caz,
lichidatorul european este obligat sa respecte legea statului pe teritoriul
caruia actioneaza, in special cu privire la procedurile si modalitatile de
valorificare a bunurilor. Aceste atributii nu pot include folosirea de mijloace
de constrangere sau dreptul de a solutiona actiuni judecatoresti ori alte
tipuri de litigii.
Probarea desemnarii reprezentantului roman si a lichidatorului european
Art. 51
(1) Probarea desemnarii reprezentantului roman sau, dupa caz, a
lichidatorului european se realizeaza prin prezentarea unei copii certificate a
originalului hotararii de desemnare sau prin orice alt act emis de instanta
competenta.
(2) Se poate solicita traducerea hotararii de desemnare in una dintre
limbile oficiale ale statului pe teritoriul caruia reprezentantul roman sau,
dupa caz, lichidatorul european va actiona; nici o legalizare sau alta
formalitate similara nu este necesara.
Restituirea si imputatia
Art. 52
(1) Sub rezerva art. 37 si 39, creditorul care, ulterior deschiderii
procedurii mentionate la art. 35 alin. (1), obtine prin orice mijloc, mai ales
prin executarea bunurilor debitorului situate pe teritoriul unui alt stat
contractant, satisfacerea, in tot sau in parte, a creantei sale trebuie sa
restituie reprezentantului roman sau, dupa caz, lichidatorului european
valoarea obtinuta.
(2) Pentru a se asigura un tratament egal creditorilor, creditorul care a
obtinut, in cadrul unei proceduri de insolventa, satisfacerea partiala a
creantei sale va participa la repartizarile realizate in alta procedura numai
daca creditorii de acelasi rang sau din aceeasi clasa ar primi in aceasta din
urma procedura o parte echivalenta.
Publicitatea
Art. 53
(1) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european va putea
solicita publicarea unei notificari privind hotararea de deschidere a
procedurii de insolventa si, daca este cazul, pe cea de desemnare a sa, in
orice alt stat, in modalitatile stabilite de acel stat. Notificarea va indica
persoana reprezentantului roman sau, dupa caz, a lichidatorului european
desemnat si va preciza daca norma de competenta aplicata este cea prevazuta la
art. 35 alin. (1) sau, dupa caz, alin. (2).
(2) In masura in care, in statele pe teritoriul carora debitorul are un
sediu, publicarea notificarii prevazute la alin. (1) este obligatorie,
reprezentantul roman ori, dupa caz, lichidatorul european sau orice alta
autoritate, imputernicita in acest scop in statul in care procedura mentionata
la art. 35 alin. (1) a fost deschisa, este obligata sa intreprinda masurile
necesare pentru efectuarea publicitatii.
Inscrierea intr-un registru public
Art. 54
(1) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european va putea
solicita inscrierea unei mentiuni cu privire la hotararea de deschidere a
procedurii prevazute la art. 35 alin. (1) in cartea funciara, registrul
comertului si in orice alt registru public pastrat in celelalte state.
(2) In statele in care inscrierea mentiunii prevazute la alin. (1) este
obligatorie reprezentantul roman ori, dupa caz, lichidatorul european sau orice
autoritate imputernicita in acest scop in statul in care procedura prevazuta la
art. 35 alin. (1) a fost deschisa este obligata sa intreprinda masurile
necesare pentru inscrierea mentiunii respective.
Speze
Art. 55
Spezele prilejuite de efectuarea masurilor de publicitate si de inscriere
mentionate la art. 53 si 54 sunt considerate cheltuieli de procedura.
Executarea unei obligatii in favoarea debitorului
Art. 56
(1) Persoana care executa o obligatie intr-un stat, in beneficiul unui
debitor supus unei proceduri de insolventa deschise intr-un alt stat, in loc sa
o execute in beneficiul reprezentantului roman sau, dupa caz, al lichidatorului
european al acelei proceduri este liberata daca nu a avut cunostinta de
deschiderea procedurii.
(2) Persoana care executa obligatia respectiva anterior indeplinirii
masurilor de publicitate prevazute la art. 53 este prezumata, pana la proba
contrarie, ca nu a avut cunostinta de deschiderea procedurii de insolventa;
executarea obligatiei ulterior indeplinirii masurilor de publicitate prezuma,
pana la proba contrarie, ca persoana a avut cunostinta de deschiderea
procedurii.
Recunoasterea si caracterul executoriu al altor hotarari
Art. 57
(1) Hotararile referitoare la desfasurarea si inchiderea unei proceduri de
insolventa, pronuntate de o instanta a carei hotarare de deschidere a procedurii
este recunoscuta potrivit art. 48, precum si concordatul sau planul de
reorganizare confirmat de acea instanta sunt recunoscute fara indeplinirea
vreunei formalitati suplimentare. Aceste hotarari urmeaza a se executa in
conformitate cu dispozitiile legale in materie.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si hotararilor care decurg in mod
direct din procedura de insolventa si care au o stransa legatura cu aceasta,
chiar daca sunt adoptate de o alta instanta.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si hotararilor de incuviintare a unor
masuri cu executare vremelnica, adoptate ulterior formularii cererii de
deschidere a procedurii de insolventa.
(4) Instantele nu sunt tinute sa recunoasca sau sa execute hotararile
prevazute la alin. (1) - (3), in masura in care aceasta ar avea drept efect
limitarea libertatii individuale sau a secretului corespondentei.
Exceptii de ordine publica
Art. 58
Recunoasterea unei proceduri de insolventa deschise in alt stat sau
executarea unei hotarari adoptate in cadrul unei astfel de proceduri sau in
legatura directa cu aceasta va putea fi refuzata daca recunoasterea sau
executarea ar contraveni in mod manifest ordinii publice de drept international
privat, in special principiilor generale ori drepturilor si libertatilor
fundamentale prevazute de Constitutie.
CAP. 3
Proceduri europene secundare de insolventa
Deschiderea procedurii secundare
Art. 59
(1) Ulterior deschiderii procedurii prevazute la art. 35 alin. (1) de o
instanta a unui stat si recunoasterii acesteia intr-un alt stat, o procedura
secundara de insolventa va putea fi deschisa in acel alt stat, in masura in
care instantele acestuia ar fi competente in conformitate cu prevederile art.
35 alin. (2), fara examinarea starii de insolventa a debitorului in acest stat.
(2) Procedura secundara prevazuta la alin. (1) va putea fi doar una dintre
procedurile mentionate in anexa nr. 2.
(3) Efectele procedurii secundare prevazute la alin. (1) se vor limita la
bunurile debitorului care se gasesc pe teritoriul celui de-al doilea stat.
Legea aplicabila
Art. 60
Cu exceptia dispozitiilor contrare cuprinse in prezentul titlu, legea
aplicabila procedurii secundare este legea statului pe teritoriul caruia
aceasta este deschisa.
Dreptul de a solicita deschiderea procedurii secundare
Art. 61
Deschiderea unei proceduri secundare va putea fi solicitata de:
a) reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european desemnat in
procedura principala;
b) orice alta persoana sau autoritate indreptatita sa solicite deschiderea
unei proceduri de insolventa in conformitate cu legea statului pe teritoriul
caruia se solicita deschiderea procedurii secundare.
Avansarea de speze
Art. 62
In masura in care legea statului contractant in care se solicita
deschiderea procedurii secundare impune ca activul debitorului sa fie suficient
pentru acoperirea, in tot sau in parte, a spezelor procedurii (taxe si
cheltuieli), instanta sesizata cu o asemenea cerere va putea solicita reclamantului
plata unui avans sau o garantie cu o valoare corespunzatoare.
Obligatia de cooperare si informare
Art. 63
(1) Sub rezerva dispozitiilor legale care limiteaza comunicarea de
informatii reprezentantilor romani sau, dupa caz, lichidatorilor europeni
desemnati in procedura principala si in cele secundare le incumba o obligatie
de informare reciproca. Acestia sunt tinuti sa comunice neintarziat orice
informatie care poate fi utilizata in cealalta procedura, mai ales cu privire
la stadiul prezentarii cererilor de admitere a creantelor si al verificarii
acestora, precum si la masurile avand drept scop inchiderea procedurilor.
(2) Sub rezerva dispozitiilor legale aplicabile fiecarei proceduri,
reprezentantilor romani sau, dupa caz, lichidatorilor europeni mentionati la
alin. (1) le incumba si o obligatie de cooperare reciproca.
(3) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european desemnat in
procedura secundara este obligat sa permita, in timp util, omologului sau din
procedura principala sa isi prezinte propunerile referitoare la lichidarea sau
la utilizarea bunurilor din procedura secundara.
Exercitarea drepturilor creditorilor
Art. 64
(1) Orice creditor poate sa isi inregistreze cererea de admitere a creantelor
sale in cadrul procedurii principale si al oricarei proceduri secundare.
(2) Reprezentantii romani sau, dupa caz, lichidatorii europeni desemnati in
procedura principala si in cele secundare vor inregistra, in cadrul altor
proceduri, cererile de admitere a creantelor care fusesera inregistrate in
cadrul procedurii in care au fost desemnati sa actioneze, in masura in care
aceasta inregistrare este utila creditorilor din procedurile in care au fost
desemnati si sub rezerva dreptului creditorilor de a se opune sau de a retrage
inregistrarea cererilor de admitere a creantelor, daca legea aplicabila le da
acest drept.
(3) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european desemnat
intr-o procedura principala ori secundara este abilitat sa participe cu acelasi
titlu ca orice alt creditor in cadrul altor proceduri si, in special, sa ia
parte la adunarea creditorilor.
Suspendarea lichidarii
Art. 65
(1) Instanta care a deschis procedura secundara va suspenda, in tot sau in
parte, operatiunile de lichidare, la cererea reprezentantului roman sau, dupa
caz, a lichidatorului european din procedura principala, sub rezerva facultatii
de a solicita acelui reprezentant roman sau, dupa caz, lichidator european
indeplinirea oricarei masuri adecvate pentru apararea intereselor creditorilor
si a categoriilor de creditori din procedura secundara.
(2) Instanta va putea respinge cererea reprezentantului roman sau, dupa
caz, a lichidatorului european din procedura principala mentionata la alin. (1)
numai daca aceasta nu prezinta, in mod evident, interes pentru creditorii din
procedura principala.
(3) Suspendarea lichidarii va putea fi dispusa pentru o perioada maxima de
3 luni, care poate fi prelungita sau reinnoita pentru perioade avand aceeasi durata
maxima.
(4) Instanta prevazuta la alin. (1) va dispune incetarea suspendarii
operatiunilor de lichidare:
a) la solicitarea reprezentantului roman sau, dupa caz, a lichidatorului
european din procedura principala;
b) din oficiu, la solicitarea unui creditor ori a reprezentantului roman
sau, dupa caz, a lichidatorului european din procedura secundara, daca
considera ca masura suspendarii nu se mai justifica, in special in ceea ce
priveste interesele creditorilor din procedura principala sau ale celor din
procedura secundara.
Masuri de inchidere a procedurii secundare de insolventa
Art. 66
(1) Daca legea aplicabila procedurii secundare admite posibilitatea de
inchidere a acestei proceduri fara lichidare, in baza unui plan de reorganizare,
concordat sau a unei alte masuri similare, reprezentantul roman ori, dupa caz,
lichidatorul european din procedura principala va putea propune o asemenea
masura.
(2) Inchiderea procedurii secundare prin una dintre masurile prevazute la
alin. (1) nu dobandeste un caracter definitiv decat in masura in care se obtine
acordul reprezentantului roman sau, dupa caz, al lichidatorului european din
procedura principala ori, in lipsa acestui acord, in masura in care masura
propusa nu afecteaza interesele financiare ale creditorilor din procedura
principala.
(3) Orice limitare a drepturilor creditorilor, precum moratoriul sau
descarcarea de obligatii a debitorului, decurgand din adoptarea uneia dintre
masurile prevazute la alin. (1) si (2) si propuse in cadrul unei proceduri
secundare, isi produce efectele asupra bunurilor debitorului care nu sunt
incluse in aceasta procedura numai cu acordul tuturor creditorilor interesati.
(4) Pe durata suspendarii operatiunilor de lichidare, dispusa in
conformitate cu prevederile art. 65, numai reprezentantul roman sau, dupa caz,
lichidatorul european din procedura principala ori debitorul, cu acordul
primului, poate propune, in cadrul procedurii secundare, masurile prevazute la
alin. (1) si (2). Nici o alta propunere referitoare la asemenea masuri nu va
putea fi supusa votului creditorilor sau confirmarii de catre instanta.
Surplusul de bunuri din procedura secundara
Art. 67
Daca lichidarea bunurilor din cadrul procedurii secundare permite
satisfacerea tuturor creantelor admise in acea procedura, reprezentantul roman
sau, dupa caz, lichidatorul european din procedura secundara va transfera
neintarziat surplusul de bunuri catre omologul sau din procedura principala.
Deschiderea ulterioara a unei proceduri principale
Art. 68
Deschiderea procedurii mentionate la art. 35 alin. (1) ulterior deschiderii
in alt stat a procedurii prevazute la art. 35 alin. (2) conduce la aplicarea
corespunzatoare a prevederilor art. 63 - 67 in cadrul procedurii deschise
initial, in masura in care stadiul desfasurarii acelei proceduri permite
aceasta.
Transformarea procedurii anterioare
Art. 69
(1) Reprezentantul roman sau, dupa caz, lichidatorul european din procedura
principala va putea solicita transformarea procedurilor europene de insolventa
prevazute in anexa nr. 1, deschise anterior in alte state, intr-o procedura de
lichidare, in masura in care aceasta transformare este utila pentru
satisfacerea intereselor creditorilor din procedura principala.
(2) Instanta competenta potrivit art. 35 alin. (2) va dispune transformarea
in una dintre procedurile mentionate in anexa nr. 2.
Masuri de conservare si protectie
Art. 70
In cazul desemnarii unui lichidator provizoriu de catre instanta competenta
potrivit art. 35 alin. (1), in vederea asigurarii conservarii bunurilor
debitorului, acesta este abilitat sa solicite incuviintarea oricarei masuri de
conservare sau de protectie asupra bunurilor debitorului care se situeaza pe
teritoriul unui alt stat, prevazuta de legea acelui stat, pentru perioada
cuprinsa intre introducerea cererii de deschidere a procedurii principale si
adoptarea hotararii de deschidere a acelei proceduri.
CAP. 4
Informarea creditorilor si inregistrarea cererilor de admitere a creantelor
acestora
Dreptul de inregistrare a cererilor de admitere a creantelor
Art. 71
Orice creditor care domiciliaza, locuieste statornic sau isi are stabilit
sediul in alte state decat statul de deschidere, inclusiv autoritatile fiscale
si organismele de asigurari sociale ale statelor respective, sunt indreptatite
sa isi inregistreze in scris cererile de admitere a creantelor in cadrul
procedurii de insolventa.
Obligatia de informare a creditorilor
Art. 72
(1) Din momentul deschiderii procedurii de insolventa intr-un stat instanta
competenta din acel stat sau, dupa caz, lichidatorul european desemnat de
instanta ori reprezentantul roman ii va informa neintarziat pe creditorii
cunoscuti care domiciliaza, locuiesc statornic sau isi au stabilit sediul in
celelalte state despre deschiderea procedurii de insolventa.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1), realizata prin transmiterea unei
notificari individuale, va cuprinde, printre altele, referiri la:
a) termenul-limita pentru depunerea cererilor de admitere a creantelor;
b) sanctiunile corespunzatoare in caz de nerespectare a termenului-limita;
c) organul sau autoritatea abilitata sa inregistreze cererile de admitere a
creantelor;
d) celelalte masuri prescrise.
(3) Notificarea va indica si eventuala obligatie a creditorilor cu creante
garantate sau privilegiati de a inregistra cererea de admitere a propriilor
creante.
Continutul cererii de admitere a creantei
Art. 73
Creditorul va trimite in copie documentele justificative, daca acestea
exista, si va indica natura creantei, data scadentei si valoarea sa, precum si
existenta unui privilegiu, garantii reale sau rezerve a dreptului de
proprietate care poarta asupra acelei creante, inclusiv o enumerare a bunurilor
asupra carora poarta garantiile invocate.
Limba folosita
Art. 74
(1) Notificarea prevazuta la art. 72 va fi redactata in una dintre limbile
oficiale ale statului de deschidere. In acest scop se va utiliza un formular
care poarta, in toate limbile oficiale ale institutiilor Uniunii Europene,
titlul: INVITATIE DE INREGISTRARE A CERERII DE ADMITERE A CREANTEI. ATENTIE
MAXIMA LA TERMENUL LIMITA.
(2) Orice creditor care domiciliaza, locuieste statornic sau isi are
stabilit sediul intr-un alt stat decat statul de deschidere va putea sa isi
inregistreze cererea de admitere a creantei sale in una dintre limbile oficiale
ale acelui stat. In acest caz este obligatoriu ca cererea de admitere a
creantei sale sa poarte titlul: CERERE DE ADMITERE A CREANTEI, redactat in una
dintre limbile oficiale ale statului de deschidere. Creditorului i se va putea
solicita si traducerea cererii de admitere a creantei sale in aceasta limba.
Dispozitii complementare
Art. 75
Prevederile prezentului titlu se completeaza, in masura compatibilitatii,
cu dispozitiile titlului I.
TITLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Intrarea in vigoare
Art. 76
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iulie 2003.
Dispozitii tranzitorii
Art. 77
Cererile de recunoastere si executare a hotararilor straine prin care se
deschid si se inchid procedurile de insolventa, a hotararilor straine adoptate
pe parcursul procedurii de insolventa, precum si a hotararilor straine care decurg
in mod direct din procedura de insolventa si care prezinta o stransa legatura
cu aceasta, formulate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, vor fi
solutionate in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare la data
formularii acestora.
Dispozitii finale
Art. 78
Anexele nr. 1 - 3*) fac parte integranta din prezenta lege.
------------
*) Anexele nr. 1 - 3 sunt reproduse in facsimil.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ANEXA 1
Procedurile europene de insolventa prevazute la art. 3 lit. g)
REGATUL BELGIEI
- Het faillissement//La faillite
- Het gerechtelijk akkoord//Le concordat judiciaire
- De collectieve schuldenregeling//Le reglement collectf de dettes
REPUBLICA FEDERALA GERMANIA
- Das Konkursverfahren
- Das gerichtliche Vergleichsverfahren
- Das Gesamtvollstreckungsverfahren
- Das Insolvenzverfahren
REPUBLICA ELENA
Caracterele in limba greaca nu pot fi reproduse pe ecran.
REGATUL SPANIEI
- Concurso de acreedores
- Quiebra
- Suspension de pagos
REPUBLICA FRANCEZA
- Liquidation judiciaire
- Redressement judiciaire avec nomination d'un administrateur
IRLANDA
- Compulsory winding up by the court
- Bankruptcy
- The administration in bankruptcy of the estate of persons dying insolvent
- Winding-up in bankruptcy of partnerships
- Creditors' voluntary winding up (with confirmation of a Court)
- Arrangements under the control of the court which involve the vesting of
all or part of the property of the debtor in the Official Assignee for
realisation and distribution
- Company examinership
REPUBLICA ITALIANA
- Fallimento
- Concordato preventivo
- Liquidazione coatta amministrativa
- Amministrazione straordinaria
- Amministrazione controllata
MARELE DUCAT AL LUXEMBURGULUI
- Faillite
- Gestion controlee
- Concordat preventif de faillite (par abandon d'actif)
- Regime special de liquidation du notariat
REGATUL OLANDEI
- Het faillissement
- De surseance van betaling
- De schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
REPUBLICA AUSTRIA
- Das Konkursverfahren
- Das Ausgleichsverfahren
REPUBLICA PORTUGHEZA
- O processo de falencia
- Os processos especiais de recuperacao de empresa, ou seja:
- A concordata
- A reconstituicao empresarial
- A reestruturacao financeira
- A gestao controlada
REPUBLICA FINLANDA
- Konkurssi//konkurs
- Yrityssaneeraus//foretagssanering
REGATUL SUEDIEI
- Konkurs
- Foretagsrekonstruktion
REGATUL UNIT AL MARII BRITANII SI IRLANDEI DE NORD
- Winding up by or subject to the supervision of the court
- Creditors' voluntary winding up (with confirmation by the court)
- Administration
- Voluntary arrangements under insolvency legislation
- Bankruptcy or sequestration
ANEXA 2
Procedurile de lichidare prevazute la art. 3 lit. h)
REGATUL BELGIEI
- Het faillissement//La faillite
REPUBLICA FEDERALA GERMANIA
- Das Konkursverfahren
- Das Gesamtvollstreckungsverfahren
- Das Insolvenzverfahren
REPUBLICA ELENA
Caracterele in limba greaca nu pot fi reproduse pe ecran.
REGATUL SPANIEI
- Concurso de acreedores
- Quiebra
- Suspension de pagos basada en la insolvencia definitiva
REPUBLICA FRANCEZA
- Liquidation judiciaire
IRLANDA
- Compulsory winding up
- Bankruptcy
- The administration in bankruptcy of the estate of persons dying insolvent
- Winding-up in bankruptcy of partnerships
- Creditors' voluntary winding up (with confirmation of a court)
- Arrangements under the control of the court which involve the vesting of
all or part of the property of the debtor in the Official Assignee for
realisation and distribution
REPUBLICA ITALIA
- Fallimento
- Liquidazione coatta amministrativa
MARELE DUCAT AL LUXEMBURGULUI
- Faillite
- Regime special de liquidation du notariat
REGATUL OLANDEI
- Het faillissement
- De schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
REPUBLICA AUSTRIA
- Das Konkursverfahren
REPUBLICA PORTUGHEZA
- O processo de falencia
REPUBLICA FINLANDA
- Konkurssi//konkurs
REGATUL SUEDIEI
- Konkurs
REGATUL UNIT AL MARII BRITANII SI IRLANDEI DE NORD
- Winding up by or subject to the supervision of the court
- Creditors' voluntary winding up (with confirmation by the court)
- Bankruptcy or sequestration
ANEXA 3
Denumirile lichidatorilor europeni prevazuti la art. 3 lit. f)
REGATUL BELGIEI
- De curator//Le curateur
- De commissaris inzake opschorting//Le commissaire au sursis
- De schuldbemiddelaar//Le mediateur de dettes
REPUBLICA FEDERALA GERMANIA
- Konkursverwalter
- Vergleichsverwalter
- Sachwalte (nach der Vergleichsordnung)
- Verwalter
- Insolvenzverwalter
- Sachwalte (nach der Insolvenzordnung)
- Treuhander
- Vorlaufiger Insolvenzverwalter
REPUBLICA ELENA
Caracterele in limba greaca nu pot fi reproduse pe ecran.
REGATUL SPANIEI
- Depositario-administrador
- Interventor o Interventores
- Sindicos
- Comisario
REPUBLICA FRANCEZA
- Representant des creanciers
- Mandataire liquidateur
- Administrateur judiciaire
- Commissaire a l'execution de plan
IRLANDA
- Liquidator
- Official Assignee
- Trustee in bankruptcy
- Provisional Liquidator
- Examiner
REPUBLICA ITALIA
- Curatore
- Commissario
MARELE DUCAT AL LUXEMBURGULUI
- Le curateur
- Le commissaire
- Le liquidateur
- Le conseil de gerance de la section d'assainissement du notariat
REGATUL OLANDEI
- De curator in het faillissement
- De bewindvoerder in de surseance van betaling
- De bewindvoerder in de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
REPUBLICA AUSTRIA
- Masseverwalter
- Ausgleichsverwalter
- Sachwalter
- Treuhander
- Besondere Verwalter
- Vorlaufiger Verwalter
- Konkursgericht
REPUBLICA PORTUGHEZA
- Gestor judicial
- Liquidatario judicial
- Comissao de credores
REPUBLICA FINLANDA
- Pesanhoitaja//boforvaltare
- Selvittaja//utredare
REGATUL SUEDIEI
- Forvaltare
- God man
- Rekonstruktor
REGATUL UNIT AL MARII BRITANII SI IRLANDEI DE NORD
- Liquidator
- Supervisor of a voluntary arrangement
- Administrator
- Official Receiver
Trustee
Judicial factor