DECIZIE Nr. 218 din 14 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 8 februarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice,
exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. din Bacau
in Dosarul nr. 2.655/2000 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala, maritima
si fluviala.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei si a Societatii
Comerciale "Galgros" - S.A. din Galati, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, intrucat nu exista neconcordante intre textul de lege criticat si
dispozitiile constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.655/2000,
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata
de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. din Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 99/1999, contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
- art. 15 alin. (2), deoarece masurile privind privatizarea societatilor
comerciale, astfel cum sunt prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, se aplica si societatilor comerciale total sau partial privatizate,
privatizare care s-a efectuat cu mult inaintea adoptarii Legii nr. 99/1999;
- art. 41 alin. (2), ca urmare a introducerii de drept a terenurilor in
capitalul social al societatii comerciale peste vointa si interesul
actionarilor, cu valori impuse, care in majoritatea cazurilor sunt nereale;
- art. 49, deoarece restrange dreptul actionarilor de a decide in mod liber
asupra majorarii capitalului social;
- art. 51 privind obligatia respectarii Constitutiei si a legilor.
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala, exprimandu-si
opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat nu exista o restrangere a exercitiului unor drepturi si libertati si
ca, in speta, nu s-a adus atingere drepturilor actionarilor de a decide asupra
majorarii capitalului social.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece majorarea de drept a
capitalului social cu valoarea terenului pentru care s-a eliberat certificatul
de atestare a dreptului de proprietate nu poate fi considerata
neconstitutionala atata timp cat nu are drept consecinta incalcarea
dispozitiilor art. 41 alin. (2), ale art. 49 si 51 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 32^2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din
29 decembrie 1997 (dispozitii introduse prin art. 1 pct. 43 din Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), avand
urmatorul cuprins:
"(1) Capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a
eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor
se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor mentionate in certificat.
(2) Administratorii sunt obligati sa inregistreze majorarea capitalului
social la registrul comertului in termen de 60 de zile de la data emiterii
certificatului, societatea comerciala fiind scutita de plata taxelor si a
oricaror alte obligatii legate de aceasta operatiune.
(3) In cazul in care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor nu a fost urmata, anterior privatizarii, de
majorarea corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se
elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei
unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul caruia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
Cumparatorul are un drept de optiune la cumpararea de la institutia publica
implicata, la un pret convenit in contractul initial de vanzare a actiunilor
ori, in lipsa unei clauze in acest sens, la pretul platit de cumparator pentru
pachetul initial de actiuni, reactualizat in conformitate cu prevederile
normelor metodologice emise in aplicarea acestei ordonante de urgenta, a unui
numar de actiuni suplimentare reprezentand un procent din actiunile nou-emise
egal cu cota de participare a cumparatorului la capitalul social la data cand
s-a emis certificatul sau la data achizitionarii pachetului initial de actiuni,
dupa caz. Cumparatorul isi poate exercita aceasta optiune in termen de doua
luni de la data inregistrarii majorarii capitalului social. Transferul
dreptului de proprietate asupra actiunilor nou-emise are loc in momentul platii
integrale a actiunilor.
(4) Pana la expirarea termenului de exercitare a dreptului de optiune
drepturile de vot conferite de actiunile emise in conformitate cu prevederile
alin. (3) sunt suspendate.
(5) Adunarea generala care decide emiterea actiunilor suplimentare
corespunzatoare valorii terenului poate sa hotarasca convertirea automata a
acestora in actiuni preferentiale, cu dividend prioritar, fara drept de vot, pe
data expirarii termenului de exercitare a dreptului de optiune ori, dupa caz,
la data rezolutiunii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor."
Autorul exceptiei considera ca sunt neconstitutionale acele dispozitii din
textele legale mentionate prin care se majoreaza de drept capitalul social al
societatilor comerciale supuse privatizarii cu valoarea terenurilor pentru care
s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra acestor
terenuri, constituite ca aport in natura al statului, deoarece sunt incalcate
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii, ale art. 41 alin. (2) privind ocrotirea proprietatii private, ale art.
49 referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, si ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
I. O prima critica formulata de autorul exceptiei consta in aceea ca
dispozitiile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, care prevad: "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
Se considera ca dispozitiile legale criticate au un caracter retroactiv,
deoarece se aplica si societatilor partial sau total privatizate inainte de
intrarea in vigoare a legii.
Curtea Constitutionala constata ca acest motiv de neconstitutionalitate nu
poate fi retinut, intrucat dispozitiile de lege criticate nu contin, in sine,
nici o dispozitie cu caracter retroactiv, aplicandu-se potrivit art. 2 din
aceasta ordonanta: "[...] a) vanzarii de actiuni la societatile comerciale
la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar,
indiferent de numarul actiunilor pe care le detine inclusiv la societatile
nationale, companiile nationale si celelalte societati comerciale rezultate din
reorganizarea regiilor autonome de interes national sau local;
b) vanzarii de active ale regiilor autonome si ale societatilor comerciale
la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, inclusiv ale companiilor nationale si ale societatilor nationale ori
ale celorlalte societati comerciale rezultate din reorganizarea unei regii
autonome de interes national sau local."
II. Cea de-a doua critica formulata consta in aceea ca dispozitiile art.
32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 incalca prevederile art.
41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si
apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor." Se
considera ca dispozitiile legale criticate creeaza o discriminare nejustificata
intre proprietatea privata a statului si proprietatea privata a persoanelor
fizice si juridice.
Analizand aceasta sustinere, Curtea constata ca, potrivit art. 32^2 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, capitalul social al
societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept cu valoarea
terenurilor mentionate in certificat, care va fi considerata ca aport in natura
al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, la
capitalul social al societatii comerciale, in schimbul caruia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate. Prin
urmare, majorarea capitalului social cu valoarea terenului pentru care s-a
eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate, urmata de
emiterea de noi actiuni, are in vedere terenurile detinute de societatile
comerciale, care sunt necesare atat pentru desfasurarea activitatii in
conformitate cu obiectul lor de activitate, cat si pentru privatizarea
societatii respective, fara ca prin aceasta sa se infranga protectia
proprietatii private.
III. A treia critica se refera la restrangerea prin art. 32^2 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 a exercitiului unor drepturi (si
anume, a dreptului actionarilor de a decide in mod liber asupra majorarii
capitalului social), incalcandu-se astfel dispozitiile art. 49 din Constitutie.
Curtea constata ca nici acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi
retinut, deoarece drepturile si libertatile a caror exercitare poate fi
restransa, conform art. 49 din Constitutie, numai prin lege si in conditiile
stabilite de acest articol sunt cele reglementate in cuprinsul Constitutiei,
iar pe de alta parte, dreptul subiectiv la care face referire autorul exceptiei
nu se regaseste printre acestea, fiind reglementat prin lege.
IV. In sfarsit, nici critica privind incalcarea art. 51 din Constitutie nu
este intemeiata. Intr-adevar, acest text constitutional enunta obligatia
respectarii Constitutiei si a legilor, ceea ce in speta s-a si realizat prin aplicarea
art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, asadar prin
aplicarea unui text de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare Moldova - S.A. din Bacau in Dosarul nr. 2.655/2000 al
Tribunalului Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu