ORDIN
Nr. 235 din 6 iunie 2001
privind asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii sau falimentului
agentiei de turism
ACT EMIS DE: MINISTERUL TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 433 din 2 august 2001
Ministrul turismului,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 24/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Turismului,
in baza Ordonantei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de
comercializare a pachetelor de servicii turistice, cu modificarile ulterioare,
si a Hotararii Guvernului nr. 238/2001 privind conditiile de acordare a
licentei si brevetului de turism,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Agentii economici care comercializeaza pachete de servicii turistice au
obligatia sa incheie polite de asigurare cu societati de asigurare privind
asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de
turisti, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism.
(2) Polita de asigurare se va incheia pe baza modelului de polita-cadru
prezentat in anexa nr. 1.
(3) Politele de asigurare vor fi incheiate cu societati de asigurare
agreate de Ministerul Turismului. Metodologia de agreare a societatilor de
asigurare este prezentata in anexa nr. 2.
Art. 2
Polita de asigurare se incheie pe o durata de un an de la data incheierii,
iar suma asigurata va fi de 50.000 dolari S.U.A. pentru agentiile
touroperatoare si de 10.000 dolari S.U.A. pentru agentiile detailiste.
Art. 3
In contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiat
intre agentiile de turism si turisti, indiferent de modul de prezentare a
acestuia (catalog, pliant sau alt inscris), este obligatoriu sa se consemneze
faptul ca turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul
agentiei de turism, precum si conditiile si termenele in care turistul poate
solicita plata despagubirilor.
Art. 4
Comercializarea pachetelor de servicii turistice fara incheierea politei de
asigurare se sanctioneaza cu suspendarea licentei de turism, potrivit art. 8
alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 238/2001 privind conditiile de acordare
a licentei si brevetului de turism.
Art. 5
Societatile de asigurare vor transmite periodic Ministerului Turismului
situatia cuprinzand agentiile de turism asigurate.
Art. 6
Agentii economici care comercializeaza pachete de servicii turistice au
obligatia sa incheie polite de asigurare, in conditiile art. 1 si 2, pana la
data de 1 august 2001.
Art. 7
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan
ANEXA 1
__________________________________________________________________________
| |
| POLITA DE ASIGURARE |
| privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor |
| achitate de catre turist, in cazul insolvabilitatii sau falimentului |
| agentiei de turism |
|__________________________________________________________________________|
| Asiguratul | Denumirea | |
| |_________________________|________________________|
| | Registrul comertului | |
| |_________________________|________________________|
| | Licenta de turism | Nr. | Data |
| |_________________________|___________|____________|
| | Sediul principal | |
| |_________________________|________________________|
| | Telefon | |
| |_________________________|________________________|
| | Fax | |
| |_________________________|________________________|
| | E-mail | |
| |_________________________|________________________|
| | Agentia de turism | |
|_______________________|_________________________|________________________|
| Asiguratorul | Denumirea |
| |__________________________________________________|
| | Sediul |
| |__________________________________________________|
| | Telefon |
| |__________________________________________________|
| | Fax |
| |__________________________________________________|
| | E-mail |
|_______________________|__________________________________________________|
| Beneficiarii |Turistii, conform conditiilor de |
| |asigurare (in temeiul contractelor|
| |de comercializare a pachetelor de |
| |servicii turistice) |
|_______________________________________|__________________________________|
| Suma asigurata |Conform art. 2 din ordin |
|_______________________________________|__________________________________|
| Prima de asigurare | |
|_______________________________________|__________________________________|
| Cota de prima | |
|_______________________________________|__________________________________|
| Fransiza | |
|_______________________________________|__________________________________|
| Perioada de asigurare | De la | La |
|_______________________________________|__________________|_______________|
| La prezenta se anexeaza conditiile de asigurare prevazute in anexa care |
| face parte integranta din polita. |
|__________________________________________________________________________|
| Prezenta polita a fost eliberata in 3 (trei) exemplare, cate un exemplar |
| pentru fiecare parte si un exemplar pentru Ministerul Turismului. |
|__________________________________________________________________________|
| Am primit un exemplar original al politei si anexa. |
|__________________________________________________________________________|
| |
| |
| Asigurator, Asigurat, |
| .................. ................. |
|__________________________________________________________________________|
ANEXA 2
Metodologia de agreare a societatilor de asigurare
Agrearea societatilor de asigurare se face de Ministerul Turismului, cu
consultarea prealabila a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
In vederea obtinerii agrearii societatile de asigurare vor prezenta
Ministerului Turismului o documentatie cu urmatorul continut:
- copie de pe autorizatia de functionare eliberata in conformitate cu
prevederile Legii nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor;
- copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului;
- angajamentul scris al societatii de asigurare ca a luat cunostinta de
polita-cadru aprobata, pe care se obliga sa o utilizeze in relatiile
contractuale cu agentiile de turism, fara a introduce alte clauze care sa
contravina principiilor acesteia sau sa impuna agentiilor de turism alte
obligatii decat cele stabilite prin aceasta.
Societatile de asigurare nu mai sunt agreate in urmatoarele situatii:
- cand nu mai detin autorizatie de functionare;
- cand din analiza politelor incheiate si din sesizarile primite de la
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT) rezulta ca nu
respecta angajamentul prevazut mai sus.
Ministerul Turismului va informa agentii economici prin asociatiile
profesionale si prin mass-media cu privire la societatile de asigurare agreate,
precum si cu privire la cele carora li s-a retras agrearea.
ANEXA 1
la polita de asigurare
CONDITII DE ASIGURARE
privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de
catre turisti in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism
1. Definitii
1.1. Agentia de turism - unitatea specializata care ofera si vinde pachete
de servicii turistice sau componente ale acestora.
1.2. Asiguratul - societatea comerciala inregistrata in Romania, titulara licentei
de turism pentru agentia de turism.
1.3. Beneficiarul - turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere - cheltuielile efectuate de turist dupa
intreruperea de catre asigurat a derularii contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul sa se poata intoarce la
punctul originar de plecare din Romania, in conditii de confort si pret
similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice -
acordul de vointa dintre asigurat si turist, care are ca obiect cumpararea unui
pachet de servicii turistice de catre turist si eliberarea documentelor de
plata si a documentelor de calatorie de catre asigurat.
1.6. Dauna - prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul - sumele achitate si/sau cheltuielile de repatriere. In cazul
in care plata de catre turist a serviciilor contractate cu agentia de turism a
fost facuta in lei, debitul se actualizeaza in functie de rata inflatiei.
1.8. Despagubirea - suma datorata de asigurator beneficiarului in urma
producerii evenimentului asigurat.
1.9. Evenimentul asigurat - neplata debitului de catre asigurat ca urmare a
insolvabilitatii sau falimentului acestuia.
1.10. Falimentul - procedura judiciara de executare silita a bunurilor din
averea asiguratului, in scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
1.11. Insolvabilitatea - situatia in care asiguratul nu achita debitul in
termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de catre acesta
de la turist a documentelor justificative sau daca intrerupe unilateral
acordarea serviciilor.
1.12. Licenta de turism - documentul prin care se atesta capacitatea
asiguratului de a comercializa servicii turistice in conditii de calitate si
siguranta pentru turisti.
1.13. Pachetul de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel putin
doua dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata
neintrerupta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare, si
anume: transport, cazare si alte servicii, fara legatura cu transportul sau
cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora si care reprezinta o parte
semnificativa a pachetului de servicii turistice, cum ar fi: alimentatie,
tratament balnear, agrement si altele asemenea.
1.14. Sumele achitate - contravaloarea serviciilor turistice neprestate
turistului - servicii platite de acesta in conformitate cu contractul de
comercializare a pachetului de servicii turistice incheiat cu asiguratul.
1.15. Turistul - orice persoana care cumpara sau care se angajeaza sa
cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice alta
persoana in numele careia contractantul principal se angajeaza sa cumpere
pachetul de servicii turistice - alti beneficiari - sau oricare alta persoana
in favoarea careia contractantul principal sau alti beneficiari cedeaza
pachetul de servicii turistice - cesionarul.
2. Obiectul politei de asigurare
2.1. Obiectul prezentei polite de asigurare este acoperirea de catre
asigurator a riscului de neplata a debitului pe care il are asiguratul fata de
turisti (beneficiarii asigurarii), cauzat de neexecutarea integrala sau
partiala a contractelor de comercializare a pachetului de servicii turistice
incheiate cu acestia, in cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
2.2. Asiguratorul accepta ca in schimbul primei de asigurare incasate de la
asigurat sa garanteze turistilor - beneficiari ai asigurarii - plata debitelor
in cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
3. Excluderi
Asiguratorul nu datoreaza despagubiri pentru:
a) daune rezultate din alte cauze decat insolvabilitatea sau falimentului
asiguratului;
b) alte sume solicitate de turist in afara celor privind cheltuielile de
repatriere si/sau a sumelor achitate de catre acesta;
c) cheltuielile efectuate de turist inainte de inceperea derularii
contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt
incluse in pretul pachetului de servicii turistice (taxa de viza, vaccinari,
taxe de aeroport);
d) sumele achitate de catre turist, pe care asiguratul nu este obligat sa
le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii
turistice;
e) daune generate de forta majora invocata de asigurat, dovedita cu
documente emise de autoritatile publice competente. Prin caz de forta majora se
intelege imprejurarile care au intervenit dupa incheierea contractului de
comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente
extraordinare, neprevazute si inevitabile pentru parti;
f) frauda, rea-intentie sau rea-credinta din partea turistului sau a
reprezentantilor acestuia;
g) daune rezultate din orice consecinta a razboiului, invaziei, actelor de
agresiune straina (fie ca razboiul este declarat sau nu), razboi civil,
rebeliune, revolutie, insurectie, lovitura de stat;
h) daune rezultate din vina turistului.
4. Suma asigurata
Suma asigurata reprezinta limita raspunderii pe care asiguratorul o are
pentru turistii agentiei de turism pana la limita acesteia.
5. Perioada de asigurare si perioada de raspundere
5.1. Perioada de asigurare este mentionata in polita de asigurare.
5.2. Perioada de raspundere, in cazul fiecarui contract de comercializare a
pachetului de servicii turistice, incepe la data semnarii respectivului
contract.
5.3. Raspunderea, in cazul fiecarui contract de comercializare a pachetului
de servicii turistice, inceteaza in una dintre urmatoarele situatii, indiferent
care dintre acestea intervine mai intai:
a) finalizarea derularii pachetului de servicii turistice, conform
contractului respectiv;
b) rezilierea contractului respectiv;
c) plata integrala a debitului de catre asigurat sau de catre un tert; in
cazul platii partiale raspunderea asiguratorului se diminueaza in mod
corespunzator;
d) plata despagubirii datorate de catre asigurator.
6. Prima de asigurare
6.1. Cota de prima de asigurare este precizata in polita de asigurare si se
aplica la suma asigurata.
6.2. Prima de asigurare este platita in aceeasi moneda in care este
exprimata suma asigurata.
7. Fransiza
7.1. Fransiza este partea de risc ramasa in raspunderea turistului,
exprimata in procente din suma asigurata, si se deduce din fiecare dauna.
7.2. Fransiza este precizata in polita de asigurare.
8. Obligatiile asiguratului
8.1. Asiguratul are obligatia de a plati prima de asigurare.
8.2. Asiguratul are obligatia de a informa turistul in legatura cu
conditiile de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de catre turist
si/sau a cheltuielilor de repatriere.
8.3. Asiguratul are obligatia de a intocmi contractul de comercializare a
pachetului de servicii turistice in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
8.4. Asiguratul are obligatia de a informa asiguratorul in legatura cu
orice modificare intervenita in unul dintre urmatoarele elemente: denumire,
forma juridica, sediu, telefon, structura actionariatului, licenta de turism,
brevete de turism.
9. Obligatiile asiguratorului
9.1. Asiguratorul are obligatia de a plati despagubirea pe baza
documentelor justificative mentionate la pct. 10.6, in conditiile prezentei
polite de asigurare; despagubirea se face in moneda contractului de
comercializare a serviciilor turistice.
9.2. In cazul in care plata de catre turist a serviciilor contractate cu
agentia de turism a fost facuta in lei, despagubirea se actualizeaza in functie
de rata inflatiei.
10. Constatarea daunelor si plata despagubirilor
10.1. In cazul in care asiguratul nu efectueaza repatrierea turistului,
turistul are obligatia de a anunta imediat asiguratorul prin telefon, fax sau
e-mail. In aceasta situatie asiguratorul nu are obligatia de a achita imediat
contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa dupa intoarcerea
turistului in Romania, in conditiile prezentei polite de asigurare.
10.2. In cazul in care turistul solicita de la asigurat rambursarea sumelor
achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie sa trimita
documentele justificative catre asigurat prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire. Turistul are obligatia sa pastreze fotocopii de pe
respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului
rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, in termen de
15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data incheierii derularii
pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
10.3. Turistul are obligatia de a notifica asiguratorului, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, in legatura cu solicitarea adresata
asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de
repatriere, in termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmarii
de primire prevazute la pct. 10.2.
10.4. In cazul in care, in termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice
de la data confirmarii de primire a documentelor justificative de catre
asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc
evenimentul asigurat.
10.5. In termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii
evenimentului asigurat turistul are obligatia de a transmite asiguratorului,
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, cererea de despagubire
insotita de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative constau in principal in:
a) contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
b) confirmarile de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 si 10.5;
c) fotocopiile de pe documentele de plata a avansului (chitante, ordine de
plata etc.), in cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
d) fotocopiile de pe documentele de transport si cazare, in cazul cererilor
de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
10.7. Despagubirea nu poate depasi suma achitata de turist in contractul de
comercializare a pachetului de servicii turistice, precum si sumele necesare
repatrierii acestuia, cu respectarea prevederilor pct. 9.2.
10.8. Din despagubire se scade fransiza mentionata pe polita.
10.9. Despagubirea va fi platita in termen de 30 (treizeci) de zile
calendaristice de la data primirii de catre asigurator a documentelor
justificative de la turist.
10.10. In cazul in care dupa plata despagubirii asiguratul plateste debitul
catre turist, turistul are obligatia de a restitui asiguratorului despagubirea
primita, in termen de 5 (cinci) zile lucratoare de la data primirii de la
asigurat a sumelor reprezentand debitul.
11. Dispozitii finale
11.1. Prin plata despagubirii si in limita acesteia asiguratorul se subroga
in toate drepturile turistului impotriva asiguratului si este mandatat sa
foloseasca toate mijloacele legale pentru executarea silita a asiguratului.
11.2. Asiguratorul are dreptul de a rezilia prezenta polita in cazul
retragerii licentei de turism a asiguratului de catre autoritatea competenta.
Asiguratorul este raspunzator in continuare exclusiv pentru contractele de
comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiate inainte de data rezilierii.
11.3. Asiguratorul are dreptul de a suspenda prezenta polita de asigurare
in oricare dintre urmatoarele cazuri:
- suspendarea de catre autoritatea competenta a licentei de turism aferente
asiguratului;
- nerespectarea obligatiilor asumate de asigurat prin prezenta polita de
asigurare.
Asiguratorul este raspunzator in continuare exclusiv pentru contractele de
comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiate inainte de data
suspendarii.
11.4. Prezentele clauze contractuale sunt completate cu prevederile legale
in vigoare.
11.5. Orice litigiu rezultat din interpretarea si/sau din executarea
prezentei polite de asigurare se solutioneaza pe cale amiabila sau, daca nu
este posibil astfel, de catre instantele de judecata competente din Romania.