ORDIN Nr. 2258
din 2 august 2010
privind modificarea
Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2008
pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor inactivi
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 5 august 2010
In temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.
11 alin. (11) şi (12) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale
art. 78 alin. (5) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 819/2008 pentru aprobarea Procedurii privind
declararea contribuabililor inactivi, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 404 din 29 mai 2008, cu completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Declararea contribuabililor inactivi se
face cu data intrării în vigoare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor declaraţi
inactivi.
(2) Lista contribuabililor declaraţi inactivi se
afişează la sediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se publică pe
pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la secţiunea
Informaţii publice - Informaţii privind agenţii economici.
(3) Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor declaraţi
inactivi intră în vigoare în termen de 15 zile de la data afişării, potrivit
prevederilor art. 44 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare."
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. -Incepând cu data de întâi a lunii următoare
intrării în vigoare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor declaraţi
inactivi, se anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA a
persoanelor impozabile cuprinse în listă."
3. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa
nr. 1.
4. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa nr. 2.
5. La anexa nr. 3, sintagma „103 «Declaraţie
privind accizele»" se elimină.
Art. II. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. IV. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei,
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscala,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 819/2008)
PROCEDURĂ
privind declararea contribuabililor inactivi
A. Prevederi generale
1. In evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi,
potrivit prevederilor art. 78 alin. (5) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, parte componentă a Registrului contribuabililor, sunt
înscrişi contribuabilii persoane juridice sau orice alte entităţi fără
personalitate juridică, care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
- nu au depus nicio declaraţie pe parcursul unui
semestru calendaristic;
- nu li s-a aprobat, la cerere, de către organul
fiscal competent o măsură privind îndeplinirea obligaţiilor fiscale declarative
(regim derogatoriu).
2. Prin excepţie de la prevederile pct. 1, nu vor fi
declaraţi inactivi contribuabilii aflaţi în stare de insolvenţă sau
contribuabilii pentru care s-a pronunţat sau a fost adoptată o hotărâre de
dizolvare.
3. In sensul prezentei proceduri, prin declaraţii se
înţeleg formularele:
- 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la
bugetul de stat";
- 102 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la
bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale";
- 300 „Decont de taxă pe valoarea adăugată";
- 301 „Decont special de taxă pe valoarea
adăugată";
- 390 VIES „Declaraţie recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri";
- 394 „Declaraţie informativă privind
livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional".
4. Declararea contribuabililor inactivi se face cu data
intrării în vigoare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor declaraţi
inactivi.
5. Lista contribuabililor declaraţi inactivi se
afişează la sediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se publică pe
pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ia secţiunea
Informaţii publice - Informaţii privind agenţii economici. Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea
listei contribuabililor declaraţi inactivi intră în vigoare în termen de 15
zile de la data afişării, potrivit prevederilor art. 44 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
6. Contribuabilii declaraţi inactivi se reactivează
dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
- li s-a aprobat, la cerere, trecerea în regimul
derogatoriu de declarare;
- şi-au îndeplinit toate obligaţiile declarative.
7. Reactivarea contribuabililor declaraţi inactivi se
face cu data intrării în vigoare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor reactivaţi.
8. Lista contribuabililor reactivaţi se afişează la
sediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se publică pe pagina de
internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ia secţiunea Informaţii
publice - Informaţii privind agenţii economici. Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor
reactivaţi intră în vigoare în termen de 15 zile de la data afişării, potrivit
prevederilor art. 44 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
9. Nu se înscriu în lista contribuabililor declaraţi
inactivi acei contribuabili care, urmare notificărilor transmise de organul
fiscal, depun declaraţii fiscale conform pct. 3, până la data aprobării listei
contribuabililor declaraţi inactivi prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
10. Prezenta procedură nu se aplică persoanelor fizice
care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii
libere, precum şi contribuabililor care au fost declaraţi inactivi, potrivit
condiţiilor privind declararea contribuabililor inactivi de către organele de
inspecţie fiscală/organele de control din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală şi din unităţile sale subordonate.
11. Prezenta procedură se aplică de către
compartimentele cu atribuţii în domeniul gestionării Registrului
contribuabililor şi declaraţiilor fiscale din cadrul organelor fiscale
competente, denumite în continuare compartimente de specialitate.
12. Organul fiscal competent este organul
fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat contribuabilul.
13. Transmiterea listelor prevăzute de prezenta
procedură între nivelele ierarhice implicate se face numai în format
electronic.
B. Procedura privind înscrierea contribuabililor în
evidenţa contribuabililor inactivi
1. Lunar, organul fiscal competent întocmeşte lista
contribuabililor care nu şi-au îndeplinit obligaţiile declarative, emite şi
transmite notificări acestei categorii de contribuabili, conform procedurilor
de administrare în vigoare.
2. Semestrial, în termen de 15 zile de la data
transmiterii notificărilor pentru termenele de declarare 25 ianuarie, respectiv
25 iulie, organul fiscal competent întocmeşte lista contribuabililor care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi, eliminând din lista
contribuabililor care nu şi-au îndeplinit obligaţiile declarative acei
contribuabili care au depus declaraţiile ca urmare a notificărilor primite.
3. Pentru întocmirea listei prevăzute la pct. 2 se au
în vedere următoarele:
a) se selectează numai acei contribuabili care, în
decursul unui semestru calendaristic, nu au depus nicio declaraţie fiscală,
dintre cele prevăzute la lit. A pct. 3, dacă nu li s-a aprobat, la cerere, de
către organul fiscal competent, regimul derogatoriu;
b) nu se selectează contribuabilii aflaţi în stare de
insolvenţă sau contribuabilii pentru care s-a pronunţat sau a fost adoptată o
hotărâre de dizolvare, conform legii;
c) nu se selectează sediile secundare ale
contribuabililor, care au numai obligaţii de declarare a impozitului pe venitul
din salarii.
4. Lista prevăzută la pct. 2 conţine, în mod
obligatoriu, următoarele informaţii:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscală;
c) domiciliul fiscal;
d) codul de identificare fiscală pentru fiecare sediu
secundar înregistrat fiscal al respectivului contribuabil.
5. In maximum 5 zile de la expirarea termenului
prevăzut la pct. 2, listele cuprinzând contribuabilii care îndeplinesc
condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi se transmit Direcţiei generale de
tehnologia informaţiei.
6. In termen de 5 zile de la primirea listelor
cuprinzând contribuabilii care îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi
inactivi, Direcţia generală de tehnologia informaţiei întocmeşte lista
contribuabililor care îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi,
consolidată la nivelul întregii ţări, şi o transmite Direcţiei generale
proceduri pentru administrarea veniturilor, în vederea elaborării proiectului
de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea
acestei liste.
7. Proiectul de ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor
declaraţi inactivi se publică pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind
transparenţa decizională în administraţia publică.
8. La data publicării proiectului de ordin pe pagina
de internet, Direcţia generală de tehnologia informaţiei transmite organelor
fiscale competente lista contribuabililor care îndeplinesc condiţiile pentru a
fi declaraţi inactivi, înscrişi în evidenţele lor fiscale.
9. In termen de maximum 5 zile de la data publicării
proiectului de ordin pe pagina de internet organul fiscal competent transmite
fiecărui contribuabil din listă, aflat în competenţa sa de administrare, câte o
notificare privind includerea în lista contribuabililor care îndeplinesc
condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi, precum şi condiţiile care trebuie
îndeplinite pentru evitarea acestui fapt.
10. In termen de 3 zile de la expirarea termenului de
30 de zile de la data publicării proiectului de ordin pe pagina de internet,
potrivit pct. 7, organele fiscale competente transmit Direcţiei generale de
tehnologia informaţiei lista finală a contribuabililor care îndeplinesc
condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi.
11. Pentru întocmirea listei finale prevăzute la pct.
10, organul fiscal competent verifică în evidenţele fiscale proprii, pentru
fiecare contribuabil înscris în listă, dacă sunt îndeplinite, în continuare,
condiţiile pentru a fi declarat inactiv.
12. Listele finale cuprinzând contribuabilii care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi vor fi însoţite de o
adresă de înaintare, semnată de directorul executiv, care va cuprinde, pentru
fiecare organ fiscal competent din cadrul direcţiei generale, numărul de
contribuabili cuprinşi în listă, precum şi numele, prenumele, funcţia şi
semnătura tuturor persoanelor responsabile pentru întocmirea listelor.
13. In cazul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili, lista finală prevăzută la pct. 12 se semnează de
directorul general.
14. După primirea listei finale a contribuabililor
care îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi, Direcţia generală
proceduri pentru administrarea veniturilor asigură parcurgerea etapelor de
aprobare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
pentru aprobarea listei contribuabililor declaraţi inactivi, de publicare pe
pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi afişare la
sediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a ordinului aprobat.
15. Direcţia generală proceduri pentru administrarea
veniturilor informează Direcţia de comunicare, relaţii publice şi mass-media,
pentru a aduce la cunoştinţa publică data intrării în vigoare a ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea
listei contribuabililor declaraţi inactivi, prin afişare pe pagina de internet
a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi prin comunicate de presă.
C. Procedura privind scoaterea contribuabililor din
evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi
1. In prima zi a fiecărei luni, organul fiscal
competent întocmeşte, pentru luna precedentă, lista contribuabililor declaraţi
inactivi care îndeplinesc condiţiile pentru reactivare, prevăzute la lit. A
pct. 6.
2. Pentru întocmirea listei contribuabililor declaraţi
inactivi care îndeplinesc condiţiile pentru reactivare, pentru fiecare
contribuabil înscris în lista contribuabililor declaraţi inactivi se verifică
dacă sunt îndeplinite condiţiile de reactivare.
3. Rezultatele analizei efectuate se înscriu într-un
referat care cuprinde, pentru fiecare contribuabil, în afara datelor de
identificare ale acestuia, motivaţia propunerii de reactivare. Referatul se
aprobă de conducătorul organului fiscal competent.
4. După aprobarea referatului cu propunerea de
reactivare, organul fiscal competent întocmeşte lista contribuabililor care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi reactivaţi, care conţine următoarele
informaţii:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscală;
c) domiciliul fiscal;
d) codul de identificare fiscală pentru fiecare sediu
secundar înregistrat fiscal al respectivului contribuabil.
5. Lista contribuabililor care îndeplinesc condiţiile
pentru a fi reactivaţi se transmite Direcţiei generale de tehnologia
informaţiei până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni şi va fi însoţită de o
adresă de înaintare, semnată de directorul executiv/directorul general, care va
cuprinde numărul de contribuabili cuprinşi în listă.
6. Direcţia generală de tehnologia informaţiei
transmite Direcţiei generale proceduri pentru administrarea veniturilor lista
contribuabililor care îndeplinesc condiţiile pentru a fi reactivaţi, în vederea
parcurgerii etapelor de aprobare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor reactivaţi şi
de publicare pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
şi afişare la sediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a ordinului
aprobat.
7. Ordinul intră în vigoare în termen de 15 zile de la
data afişării, potrivit prevederilor art. 44 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
8. La data reactivării unui contribuabil se
reactivează toate sediile secundare care aparţin respectivului contribuabil.
D. Publicarea evidenţei contribuabililor declaraţi
inactivi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
1. Se constituie, ca secţiune în cadrul Registrului
contribuabililor, evidenţa contribuabililor inactivi, cu următoarea structură:
- denumirea contribuabilului;
- codul de identificare fiscală;
- domiciliul fiscal;
- situaţia curentă a contribuabilului, care cuprinde,
după caz:
- data declarării ca inactiv (zz/ll/aa) şi data
anulării codului de TVA (zz/ll/aa), precum şi ordinul prin care a fost declarat
inactiv;
- data reactivării ca urmare a îndeplinirii
condiţiilor de reactivare (zz/ll/aa) şi data reînregistrării în scopuri de TVA,
precum şi ordinul prin care a fost reactivat;
- data încetării activităţii/radierii;
- menţiunea că nu figurează în lista contribuabililor
declaraţi inactivi;
- situaţia anterioară a contribuabilului (istoricul),
care cuprinde, după caz:
- perioadele anterioare de inactivitate (de la zz/ll/aa
până la zz/ll/aa). Pentru fiecare perioadă de inactivitate se vor menţiona data
anulării codului de TVA, data reînregistrării în scopuri de TVA şi ordinul prin
care a fost declarat inactiv sau a fost reactivat, după caz;
- menţiunea că nu figurează în perioadele anterioare în
lista contribuabililor declaraţi inactivi.
2. In cazul contribuabililor care au sedii secundare,
în evidenţă se înscriu şi sediile secundare înregistrate fiscal.
3. Evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi se
actualizează în termen de două zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a
fiecărui ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
pentru:
a) aprobarea listei contribuabililor declaraţi
inactivi;
b) aprobarea listei contribuabililor reactivaţi;
c) eliminarea din lista contribuabililor declaraţi
inactivi a contribuabililor declaraţi inactivi ca urmare a unei erori
materiale.
4. Evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi se
actualizează cu contribuabilii radiaţi, înscriind pentru fiecare contribuabil
data radierii/încetării activităţii. Contribuabilii radiaţi se menţin în
evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi 5 ani de la data radierii.
5. Evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi astfel
întocmită se publică pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 819/2008)
A. Procedura de scoatere din evidenţa contribuabililor
declaraţi inactivi ca urmare a unei erori materiale
1. Contribuabilii declaraţi inactivi ca urmare a unei
erori materiale se scot din evidenţa contribuabililor inactivi, din oficiu, de
către organul fiscal competent sau la solicitarea scrisă a reprezentantului
legal al contribuabilului declarat inactiv, după caz.
2. In cazul în care un contribuabil constată că, din
eroare materială, a fost înscris în lista contribuabililor declaraţi inactivi,
poate solicita eliminarea din listă, prin depunerea la organul fiscal
competent, direct sau prin împuternicit, a unei cereri.
3. După primirea cererii, organul fiscal competent
verifică în evidenţele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil a fost
declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale a organului fiscal.
4. Dacă între datele şi documentele furnizate de
contribuabil prin cerere şi datele din evidenţa fiscală există neconcordanţe
privitoare la condiţiile pe baza cărora contribuabilul a fost declarat inactiv,
organul fiscal competent solicită prezenţa contribuabilului la sediul său, în
vederea clarificării situaţiei fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute
în anexa nr. 3 la ordin.
4.1. Notificarea se întocmeşte în două exemplare,
dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar cel de-al doilea
exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
4.2. In cazul în care contribuabilul notificat nu se
prezintă pentru clarificarea situaţiei fiscale în termen de 15 zile de la data
comunicării notificării, solicitarea de eliminare din lista contribuabililor
declaraţi inactivi se respinge.
4.3. In acest caz, compartimentul de specialitate
întocmeşte o notă care cuprinde în mod obligatoriu motivaţia respingerii şi la
care se anexează notificarea transmisă contribuabilului. Nota se supune aprobării
conducătorului organului fiscal competent.
4.4. Motivaţia respingerii cererii de eliminare din
lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică, în scris,
contribuabilului.
4.5. In cazul în care contribuabilul revine cu o nouă
cerere, se reia procedura prevăzută la pct. 1-4.
5. Dacă organul fiscal competent constată, din oficiu
sau ca urmare a solicitării contribuabilului, că un contribuabil a fost
declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale, compartimentul de
specialitate întocmeşte un referat, care conţine în mod obligatoriu:
- datele de identificare ale contribuabilului
(denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul şi data ordinului preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală prin care respectivul contribuabil a fost
declarat inactiv;
- dacă propunerea de scoatere din evidenţa
contribuabililor inactivi este făcută din oficiu de către organul fiscal sau ca
urmare a unei cereri a contribuabilului (numărul şi data cererii);
- descrierea situaţiei care a condus la înscrierea
contribuabilului în evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi din eroare
materială;
- propunerea de scoatere din evidenţa contribuabililor
declaraţi inactivi din eroare materială.
6. Referatul se semnează de către persoana care l-a
întocmit, se vizează de către conducătorul compartimentului de specialitate şi
de către conducătorul organului fiscal.
7. Referatul vizat de către conducătorul organului
fiscal şi, după caz, cererea contribuabilului se înaintează spre aprobare directorului
executiv al direcţiei generale a finanţelor publice coordonatoare.
8. In cazul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili, referatul se aprobă de către directorul general.
9. Pe baza referatelor aprobate se întocmesc listele
cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori materiale.
10. Listele şi propunerea de eliminare din lista
contribuabililor inactivi, semnate de directorul executiv/directorul general,
se transmit în format electronic, scanate, de direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili către Direcţia generală de
tehnologia informaţiei şi vor fi însoţite de o adresă de înaintare, semnată de
directorul executiv/directorul general, care va cuprinde numărul de
contribuabili cuprinşi în listă.
11. Procedura prevăzută la pct. 5-10 se desfăşoară în
maximum 3 zile lucrătoare.
12. Zilnic, Direcţia generală de tehnologia
informaţiei transmite Direcţiei generale proceduri pentru administrarea
veniturilor lista cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor
eliminaţi din lista contribuabililor inactivi, în vederea parcurgerii etapelor
de aprobare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pentru eliminarea din listă a contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori materiale şi de publicare pe pagina de internet a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală şi afişare la sediul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală a ordinului aprobat.
13. Ordinul intră în vigoare în termen de 15 zile de
la data afişării, potrivit prevederilor art. 44 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
14. Regimul stabilit pentru contribuabil la
îndreptarea erorii materiale referitoare la înscrierea în lista
contribuabililor inactivi, prevăzut la pct. 10, se aplică în mod corespunzător
sediilor secundare înfiinţate de contribuabilul respectiv.
15. Contribuabilii declaraţi inactivi ca urmare a unei
erori materiale se elimină din listă şi îşi păstrează calitatea de
contribuabili activi pe toată perioada de la data intrării în vigoare a ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin care au fost
declaraţi inactivi şi până la data intrării în vigoare a ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru eliminarea din
lista contribuabililor inactivi.
16. In cazul contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori materiale şi eliminaţi din listă, se anulează şi scoaterea
din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. In acest
caz, se menţine data înregistrării în scopuri de TVA iniţială, contribuabilul
păstrându-şi această calitate inclusiv pe perioada cuprinsă între data intrării
în vigoare a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
prin care au fost declaraţi inactivi şi data intrării în vigoare a ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru eliminarea din
lista contribuabililor inactivi.
17.1. Dacă, în urma solicitării depuse de contribuabil,
organul fiscal constată că respectivul contribuabil nu a fost declarat inactiv
ca urmare a unei erori materiale, compartimentul de specialitate întocmeşte o
notă care va cuprinde în mod obligatoriu motivaţia respingerii cererii. Nota se
supune aprobării conducătorului organului fiscal competent.
17.2. Motivaţia respingerii cererii de eliminare din
lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică, în scris,
contribuabilului.
18. Documentaţia care a stat la baza
aprobării/respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor inactivi
se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
B. Procedura de scoatere din evidenţa
contribuabililor declaraţi inactivi a contribuabililor radiaţi
1. Contribuabilii care au fost declaraţi inactivi şi
care îşi încetează activitatea se elimină automat din lista contribuabililor
inactivi.
2. In sensul prezentei proceduri, contribuabilii
care îşi încetează activitatea, denumiţi în continuare contribuabili
radiaţi, sunt:
a) comercianţii radiaţi din registrul comerţului;
b) ceilalţi contribuabili, cu excepţia comercianţilor,
care la încetarea condiţiilor care au generat înregistrarea fiscală au depus
certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.
3. In prima zi a fiecărei luni, compartimentul de
specialitate din cadrul organului fiscal competent întocmeşte un referat, care
conţine în mod obligatoriu:
- datele de identificare ale contribuabililor radiaţi
(denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul şi data documentului care atestă radierea;
- numărul şi data ordinului preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală prin care respectivii contribuabili au fost
declaraţi inactivi;
- propunerea de scoatere din evidenţa contribuabililor
declaraţi inactivi a contribuabililor radiaţi.
4. Referatul se semnează de către persoana care l-a
întocmit, se vizează de către conducătorul compartimentului de specialitate şi
de către conducătorul organului fiscal.
5. Referatul vizat de către conducătorul organului
fiscal se înaintează spre aprobare directorului executiv al direcţiei generale
a finanţelor publice coordonatoare.
6. In cazul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili, referatul se aprobă de către directorul general.
7. Pe baza referatului aprobat se întocmeşte lista
cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor declaraţi inactivi care
au fost radiaţi din Registrul contribuabililor.
8. Listele, semnate de directorul executiv/directorul
general, se transmit în format electronic, scanate, de direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili către Direcţia generală de
tehnologia informaţiei şi vor fi însoţite de o adresă de înaintare, semnată de
directorul executiv/directorul general, care va cuprinde numărul de
contribuabili cuprinşi în listă.
9. Procedura prevăzută la pct. 3-8 se desfăşoară în
maximum 5 zile lucrătoare.
10. In prima zi de la primirea listelor prevăzute la
pct. 8, Direcţia generală de tehnologia informaţiei elimină contribuabilii
înscrişi în aceste liste din lista contribuabililor declaraţi inactivi.
11. Direcţia generală de tehnologia informaţiei
transmite Direcţiei proceduri pentru administrarea veniturilor, spre informare,
numărul contribuabililor radiaţi, eliminaţi din lista contribuabililor
declaraţi inactivi.