În conformitate cu prevederile art. 24 lit. a) pct. (vii) şi art. 30 din Legea nr. 213/ 2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor,în baza prevederilor art. 9 lit. h) din Statutul Fondului de garantare a asiguraţilor*) şi ale art. 4 şi 7 din Reglementările contabile aferente situaţiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraţilor, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 15/2016, cu completările ulterioare,*) Statutul Fondului de garantare a asiguraţilor nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.potrivit deliberărilor Consiliului Fondului de garantare a asiguraţilor din şedinţa din data de 25.02.2019,Fondul de garantare a asiguraţilor emite următoarea instrucţiune: Articolul 1Prezenta instrucţiune reglementează principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale la 31 decembrie 2018 de către Fondul de garantare a asiguraţilor, denumit în continuare Fond, cu respectarea prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 15/2016 privind aprobarea reglementărilor contabile aferente situaţiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraţilor, cu completările ulterioare. Articolul 2
(1) Fondul depune situaţiile financiare anuale la unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice, în format hârtie şi format electronic sau numai în format electronic, având ataşată o semnătură electronică extinsă.
(2) Formatul electronic al situaţiilor financiare anuale, generat prin programul de asistenţă, constǎ într-un fişier PDF având ataşat un fişier xml care conţine datele de identificare a Fondului, precum şi un fişier cu extensia zip. Fişierul cu extensia zip conţine situaţiile financiare anuale şi documentele cerute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aşa cum acestea sunt întocmite de Fond, scanate alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul zip.
(3) Formatul electronic prevăzut la alin. (2) conţine formularistica necesară şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă şi este obţinut prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale.
(4) Programul de asistenţă este pus la dispoziţia Fondului în mod gratuit de unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro.
(5) Situaţiile financiare anuale pot fi depuse la registratura unităţii teritoriale a Ministerului Finanţelor Publice sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea disciplinei depunerii bilanţurilor contabile şi a altor documente cu caracter financiar-contabil şi fiscal, de către operatorii economici şi alţi contribuabili. Articolul 3
(1) Fondul întocmeşte şi depune situaţii financiare anuale care cuprind următoarele formulare:a)bilanţ (cod 10) - conform anexei nr. 1; b)cont de profit şi pierdere (cod 20) - conform anexei nr. 2; c)situaţia modificărilor capitalului propriu - conform anexei nr. 3; d)situaţia fluxurilor de trezorerie - conform anexei nr. 4; e)note explicative la situaţiile financiare anuale, acestea cuprinzând componentele prevăzute în Reglementările contabile aferente situaţiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraţilor, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 15/2016, cu completările ulterioare.
(2) Situaţiile financiare anuale se depun la unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice, însoţite de anexele cu privire la Date informative (cod 30 - anexa nr. 5) şi Situaţia activelor imobilizate (cod 40 - anexa nr. 6).
(3) Formularele prevăzute la alin. (1) sunt întocmite pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice încheiată la data de 31 decembrie prin utilizarea planului de conturi aplicabil, conform Reglementărilor contabile aferente situaţiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraţilor, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 15/2016, cu completările ulterioare, şi se completează în lei. Această unitate de măsură se trece pe fiecare formular în parte. Articolul 4
(1) Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept prevăzute la art. 28 alin. (10) şi (13) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv administrator sau persoana care are obligaţia gestionării Fondului şi director economic, contabil-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii.
(2) Prin persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie se înţelege orice persoană angajată potrivit legii, care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Situaţiile financiare anuale fac obiectul auditului statutar, conform Reglementărilor contabile aferente situaţiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraţilor, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 15/2016, cu completările ulterioare. Articolul 5
(1) Fondul completează datele de identificare (denumire, adresă şi telefon), cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate (anexa nr. 1), precum şi codul unic de înregistrare şi codul privind activitatea, citeţ, fără a se folosi prescurtări sau iniţiale.
(2) Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Bilanţ" a datelor prevăzute la alin. (1) conduce la imposibilitatea identificării Fondului şi, în consecinţă, se consideră că situaţiile financiare anuale nu au fost depuse.
(3) Fondul completează codul privind activitatea desfăşurată, potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007. În cazul în care Fondul desfăşoară mai multe activităţi, se trece codul activităţii preponderente, care defineşte profilul Fondului (respectiv codul clasei CAEN al activităţii preponderente). Articolul 6
(1) Situaţiile financiare anuale avizate de către Consiliul de administraţie al Fondului se transmit către Autoritatea de Supraveghere Financiară în vederea aprobării, până la data de 30 aprilie a anului următor celui pentru care se face raportarea, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Situaţiile financiare anuale aprobate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară se depun la unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar. Articolul 7Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din prezenta instrucţiune.*) Anexele nr. 1-6 sunt reproduse în facsimil. Articolul 8Nerespectarea prevederilor prezentei instrucţiuni se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei instrucţiuni se abrogă Instrucţiunea Fondului de garantare a asiguraţilor nr. 1/2018 privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraţilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 26 martie 2018. Articolul 10 Prezenta instrucţiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acesteia. p. Directorul general al Fondului de garantare a asiguraţilor, Mona Lucia Cucu ANEXA Nr. 1 ANEXA Nr. 2 ANEXA Nr. 3 ANEXA Nr. 4 ANEXA Nr. 5 ANEXA Nr. 6