Văzând Referatul de aprobare nr. 36.727 din 22 decembrie 2005, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 738/2005 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin: Articolul 1(1)Se aprobă constituirea Centrului Naţional de Combatere a Bolilor (CNCB) şi a centrelor locale de combatere a bolilor (CLCB), ca structuri organizatorice necesare la nivelul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi al direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru pregătirea şi implementarea programelor de eradicare a bolilor majore ale animalelor.(2)Modul de organizare şi funcţionare a structurilor organizatorice şi atribuţiile acestora sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Atunci când, în cursul aplicării unui program de eradicare, situaţia epidemiologică riscă să evolueze astfel încât să depăşească posibilităţile de control al bolii, CLCB şi CNCB vor solicita activarea comandamentelor antiepizootice judeţene sau locale, respectiv a Comandamentului Antiepizootic Central, vor propune acestora planuri de măsuri şi vor implementa, alături de celelalte autorităţi şi instituţii implicate, toate deciziile luate de acestea. Articolul 3La nivelul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se constituie CNCB. Articolul 4CNCB are locaţia temporară în cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate Animală şi este coordonat de un grup de comandă permanent, care este stabilit prin decizie a directorului general al Direcţiei generale sanitare veterinare, şeful serviciilor veterinare oficiale. Articolul 5În cadrul CNCB, prin decizie a directorului general al Direcţiei generale sanitare veterinare, se organizează centre naţionale de combatere şi grupuri de experţi, specifice pentru fiecare dintre bolile majore ale animalelor. Articolul 6(1)La nivelul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti se constituie CLCB.(2)Pentru asigurarea lanţului de comandă la nivel teritorial, în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin, direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor constitui prin decizie a directorului executiv structuri corespunzătoare celor organizate la nivel central, în conformitate cu prevederile prezentului ordin.(3)CLCB în componenţa cărora vor funcţiona centrele locale de combatere specifice pentru fiecare dintre bolile majore ale animalelor activează în cadrul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în spaţii cu destinaţie specială acestui scop.(4)Grupurile de experţi sunt constituite din persoane specializate pe domenii de activitate diferite, în relaţie cu bolile majore ale animalelor, disponibile să ofere autorităţilor consultanţă de specialitate.(5)Deciziile de constituire în componenţa CLCB a centrelor locale de combatere specifice pentru fiecare dintre bolile majore ale animalelor şi a grupurilor de experţi şi anexele corespunzătoare se transmit CNCB la adresele: office@ansv.ro şi cnl@idah.ro. Articolul 7Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi institutele veterinare centrale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 8La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare. Articolul 9Prezentul ordin implementează prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 482/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind criteriile ce trebuie aplicate la elaborarea planului de urgenţă pentru febra aftoasă, ce constituie transpunerea Deciziei Comisiei 91/42/CEE, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 023 din 8 ianuarie 1991, p. 29. Articolul 10Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Ion AgafiţeiAnexă STRUCTURILE ORGANIZATORICE şi responsabilităţile acestoraBolile majore ale animalelor cu implicaţii sociale şi economice pentru care, în cadrul programelor de eradicare, este necesară intervenţia Comitetului Central de Criză sunt: febra aftoasă, pesta porcină clasică, pesta porcină africană, influenţa aviară, Boala de Newcastle, encefalopatiile spongiforme transmisibile, boala veziculoasă a porcului, BluetongueSECŢIUNEA 1 Aspecte legaleAutoritatea veterinară centrală se va asigura că deţine toate pârghiile legale ce permit implementarea planurilor de contingenţă pentru combaterea bolilor majore la animale, astfel încât prin campania de eradicare a acestora să obţină rezultate imediate.În acest scop prevederile legale trebuie să fie clare, astfel încât să fie înţelese de toţi cei implicaţi în combaterea bolii, şi vor fi descrise detaliat în instrucţiunile permanente pentru cazurile de apariţie a focarului/focarelor de boală.Prevederile legale vor avea în vedere toate procedurile de intervenţie pentru asigurarea combaterii eficiente în cazul izbucnirii unui focar de boală:– notificarea cazurilor suspecte şi a celor confirmate– acţiuni ulterioare imediate pentru stabilirea diagnosticului– desemnarea zonelor de protecţie şi supraveghere, acţiunile de supraveghere în aceste zone, controlul mişcărilor şi alte restricţii legate de animale, produse lactate, carne şi produse din carne, spermă şi embrioni, precum şi alte produse de origine animală ce pot transmite respectivele boli– asigurarea unui sistem de tăiere de urgenţă a animalelor, în conformitate cu condiţiile de bunăstare a acestora– distrugerea carcaselor şi accesul la amplasamentele folosite pentru acest scop– efectuarea dezinfecţiei şi aplicarea altor proceduri în adăposturile infectate şi suspecte– asigurarea plăţii compensaţiilor– tăierea animalelor infectate şi a animalelor care au intrat în contact direct sau indirect cu cele infectate– efectuarea vaccinărilor de urgenţă– posibilitatea legală de a cere ajutor şi sprijin din partea poliţiei, forţelor armate şi a altor organizaţii civile în cazul unei situaţii de urgenţă.SECŢIUNEA a 2-a Prevederi financiareGuvernul României va asigura accesul imediat la fonduri de urgenţă bugetare şi la alte resurse financiare pentru a acoperi costurile necesare derulării tuturor activităţilor în cazul unei epizootii majore.Cheltuielile principale cuprind:– costuri cu personalul, peste costurile normale– costul echipamentelor şi furniturilor de birou– costuri legate de sacrificarea populaţiei de animale, eliminarea carcaselor/materialului contaminat şi măsuri zoosanitare– costuri legate de măsurile pentru bunăstarea animalelor– costuri legate de compensările acordate proprietarilor de animale– costuri pentru vaccinări de urgenţă.Pentru a menţine o stare continuă de "gata de acţiune", autorităţile competenţe trebuie să fie pregătite în mod adecvat pentru izbucnirea unei epizootii. Ca urmare, trebuie ca pe "timp de pace" să asigure fonduri de rezervă ce vor permite să fie disponibile toate echipamentele necesare gestionării eficiente a unei izbucniri de boală majoră.Un audit al "situaţiilor de alertă în timp util" va identifica imediat deficienţele activităţilor de pregătire şi, ca urmare, fondurile necesare pentru a acoperi lipsurile identificate.După aderarea României la Uniunea Europeană, Comunitatea Europeană va coopera, inclusiv prin plăţi compensatorii, doar dacă evaluarea pierderilor este corectă şi dacă autoritatea centrală naţională responsabilă plăteşte la timp compensaţiile. Autoritatea centrală responsabilă cu plata compensaţiilor va angaja evaluatori specializaţi şi trebuie să se angajeze ca plăţile legate de pierderi directe se fac într-un termen nu mai mare de 60 de zile după sacrificarea lotului de animale.SECŢIUNEA a 3-a Lanţul de comandăAutoritatea veterinară centrală va stabili un lanţ de comandă ce garantează un proces rapid şi eficient de luare a deciziilor pentru abordarea unei epizootii majore.Comitetul Central de Criză alcătuit din Comandamentul Antiepizootic Central, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, CNCB, Unitatea Veterinară Operaţională Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale şi Unitatea Epidemiologică Centrală vor trebui să poată trata situaţiile de urgenţă în timp cât mai scurt (câteva ore).Gestionarea operaţională a izbucnirii unui focar trebuie tratată cu grija. Pentru a asigura implementarea eficientă a deciziilor luate se vor elabora modele organizaţionale atât la nivel central, cât şi la nivel local.Unitatea Centrală de Luare a Deciziilor (Comandamentul Antiepizootic Central - Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă) va fi responsabilă cu stabilirea cadrului general privind strategiile de control şi combatere. Componenţa Unităţii Centrale de Luare a Deciziilor este stabilită prin hotărâri ale Guvernului şi va depinde de anvergură şi complexitatea focarului. Şeful serviciilor veterinare (CVO) este membru al Unităţii Centrale de Luare a Deciziilor.Lanţul de comandă trebuie să fie foarte clar, pentru a fi înţeles de toţi cei implicaţi în mod direct sau indirect în cazurile de urgenţă legate de boli, şi va fi descris detaliat în instrucţiuni permanente.SECŢIUNEA a 4-a Centrul Naţional de Combatere a Bolilor (CNCB)În cazul izbucnirii unui focar, autoritatea veterinară centrală va fi pregătită să activeze imediat CNCB. În funcţie de situaţia existentă la nivel naţional şi de tipul focarului, funcţiile CNCB pot fi transferate către Centrul Local de Combatere a Bolilor (CLCB) doar în cazul în care se consideră ca CLCB asigura reuşita programului de combatere a bolilor.CNCB va coordona implementarea tuturor deciziilor luate în cadrul Unităţii Centrale de Luare a Deciziilor (Comandamentul Antiepizootic Central - Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă). Pentru a garanta activarea promptă a CNCB, şeful serviciilor veterinare (CVO) este nominalizat coordonator.Pentru a se asigura un proces de gestionare eficientă şi pentru o pregătire optimă de intervenţie, Unitatea Veterinară Operaţională Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale va pregăti liste de verificare cu personalul, echipamentele, facilităţile şi protocolul de activare, care permit înfiinţarea promptă a centrului, liste ce vor fi aprobate în mod regulat de către coordonator. În plus faţă de pregătirile anticipate, Unitatea Veterinară Operaţională Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale va fi responsabilă cu activităţile de pregătire pentru caz de boală, planificare de contingenţă şi cu organizarea de exerciţii de alertă în timp util, aprobate de coordonator.Sarcinile principale ale CNCB sunt de a direcţiona şi a monitoriza operaţiunile CLCB prevăzute în secţiunea a 5-a, iar responsabilităţile sale includ:– definirea acţiunilor ce trebuie întreprinse şi a măsurilor de asigurare ca CLCB implementează măsurile în mod prompt şi eficient– desfăşurarea personalului şi a altor resurse din CLCB– transmiterea informaţiilor către Guvernul României şi Comisia Europeană, către alte state membre şi organizaţiile internaţionale implicate în sănătatea animalelor, comerţ şi agricultură– atunci când este aprobată vaccinarea, va fi responsabil de organizarea unei campanii de vaccinare de urgenţă, dar şi de determinarea zonelor de vaccinare– legătura cu laboratoarele de diagnostic– legătura cu mass-media– legătura cu autorităţile poliţieneşti, pentru a se asigura ca măsurile legale specifice, de exemplu controlul mişcărilor, al vânzărilor ilicite etc., sunt implementate.CNCB va dispune de tot personalul necesar, de facilităţi şi echipamente pentru a gestiona o campanie eficientă de eradicare:– un sistem de identificare a animalelor şi a exploataţiilor (amplasării/locaţiei animalelor), de preferinţă computerizat, toate mijloacele de comunicare necesare, inclusiv telefoane, fax– un sistem de facilităţi de comunicare cu presa– sisteme similare de comunicare şi un sistem informaţional computerizat (în reţea) pentru CLCB, laboratoare şi alte organizaţii relevante– hărţi, sistem GIS, GPS şi alte surse de informare ce pot fi folosite în direcţionarea măsurilor de control– activităţile CNCB, CLCB, laboratoarele de diagnostic şi personalul din teren etc. vor avea un program comun, pentru a se înregistra în ordine cronologică toate evenimentele asociate cu focarul– listele organizaţiilor naţionale şi internaţionale care vor fi afectate de focare şi care vor fi contactate în cazul izbucnirii unor boli– listele cu personalul şi alte persoane care pot fi contactate pentru a interveni imediat în CLCB sau în grupe de experţi în cazul izbucnirii unui focar; persoanele stabilite în aceste liste trebuie să deţină experienţa practică sau să fi participat la instruirile în controlul/combaterea bolilor majore respective şi să aibă abilităţi de a comunica în mai multe limbi ale Comunităţii Europene– listele cu laboratoarele naţionale, internaţionale, de expertiză etc.Personalul CNCB (vezi secţiunea a 7-a).SECŢIUNEA a 5-a Centrele locale de combatere a bolilorAutorităţile veterinare competenţe vor avea planuri detaliate şi vor fi pregătite pentru activarea imediată (în 48 de ore) a CLCB complet funcţionale, în cazul izbucnirii unui focar de boală majoră.Planurile legate de funcţionarea CLCB vor prevedea: locaţii adecvate, locuinţă pentru personalul implicat, facilităţi şi echipamente, sisteme de management/gestionare, linii de comunicare, precum şi canale de informare.CLCB vor fi amplasate la o distanţă adecvată dar sigură de focarul/focarele primar/primare. CLCB pot fi înfiinţate, de exemplu, în: birouri veterinare locale existente, unităţi militare, clădiri temporare sau chiar locuinţe mobile.Gestionarea CLCB trebuie să fie clară şi eficientă. O persoana din structura autorităţilor locale va fi desemnată responsabilă direct faţă de Unitatea Centrală de Luare a Deciziilor (Comandamentul Antiepizootic Central - Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă) prin structura CLCB. Cerinţele de personal sunt descrise în secţiunea a 7-a.CLCB vor dispune de personalul, facilităţile şi echipamentele necesare, dar şi de o organizare ce asigura implementarea promptă a prevederilor legale în legătură cu cerinţele epidemiologice, supravegherea oficială a zonelor; trasabilitate, bunăstare şi sacrificare de urgenţă, dezinfecţie, vaccinări de urgenţă atunci când se hotărăşte de către Unitatea Centrală de Luare a Deciziilor (Comandamentul Antiepizootic Central - Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă), precum şi toate celelalte decizii politice.CLCB vor acorda o atenţie deosebită:– aplicării regulilor stricte de igienă şi folosirii materialelor de unică folosinţă şi a echipamentelor; sunt necesare duşuri/vestiare separate pentru cei care vizitează adăposturi presupuse a fi curate, precum şi pentru cei care vizitează adăposturi suspecte/infectate. De asemenea, facilităţi separate pentru curăţarea şi dezinfectarea echipamentului folosit atât în adăposturi "curate", cât şi în cele suspecte/infectate; se pot folosi instalaţii sanitare mobile– procedurii sigure pentru prelevarea, condiţionarea, ambalarea şi transportul probelor şi materialelor la laboratoarele de diagnostic– asigurării ca personalul care se va ocupa de procedurile de sacrificare, de activităţile de după ucidere sau sacrificare a animalelor şi dezinfecţie beneficiază de facilităţi complet separate; fiecare astfel de "subcentru" va fi în responsabilitatea unui medic veterinar care este direct responsabil în faţa şefului CLCB– dotării cu mijloace adecvate de comunicare, telefon, fax şi reţea computerizată; cel puţin o linie telefonică va fi rezervată pentru comunicarea cu CNCB; personalul din teren va fi echipat cu telefoane mobile– dotării cu instrumentele utile pentru gestionarea eficientă a tuturor datelor necesare; se recomandă ca sistemul de înregistrare a datelor să fie computerizat şi legat la CNCB, precum şi la toate bazele necesare de date, laboratoare şi alte organizaţii– activităţilor şi programului de lucru, astfel încât toate evenimentele legate de focar să fie înregistrate în ordine cronologică– existenţei permanente a listelor actualizate cu persoanele şi organizaţiile locale din fiecare regiune, care trebuie contactate şi care pot fi implicate în cazul izbucnirii unui focar de boală.SECŢIUNEA a 6-a Grupurile de experţiAutoritatea veterinară competentă va crea un grup de experţi permanent operaţional, capabil de a expertiza problemele ridicate de aceasta, în scopul asigurării activităţilor de pregătire pentru situaţii de urgenţă. Grupul de experţi va funcţiona cu scop consultativ, rapoartele adresându-se şefului serviciilor veterinare (CVO).Structura şi calităţile personalului grupurilor de experţi sunt descrise în secţiunea a 7-a.Grupurile de experţi vor cuprinde persoane specializate pentru fiecare tip de acţiune cerută şi cunoştinţele tehnice şi ştiinţifice legate de semnele clinice şi de epidemiologia bolilor majore, cât şi metodele de prevenire şi eradicare în cazul izbucnirii unui focar de boală. Specialiştii trebuie să deţină cunoştinţele necesare la zi. Ca urmare, Unitatea Veterinară Operaţională Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale va planifica şi va organiza sesiuni periodice de instruire ale grupurilor de experţi;Grupurile de experţi vor avea următoarele responsabilităţi:– să fie capabile permanent să asigure expertiza în domeniile solicitate şi să sprijine autoritatea veterinară în activităţile de pregătire pentru abordarea situaţiilor de urgenţă– sa-l consilieze pe şeful serviciilor veterinare (CVO) şi CNCB şi să-şi acorde sprijinul în eradicarea bolilor majore.Sarcinile grupurilor de experţi sunt:– să consilieze şi să acorde sprijin Unităţii Veterinare Operaţionale Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale la elaborarea planurilor de contingenţă, scenarii şi pentru întocmirea manualului de operaţiuni– să deruleze modele de colectare şi analiza a informaţiilor epidemiologice– să dezvolte instrumente şi modele folosind reguli ce ţin cont de ultimele date ştiinţifice pentru a sprijini procesul de luare a deciziilor– să dezvolte sa să implementeze sisteme de gestionare a datelor pentru a administra:● informaţiile epidemiologice;● datele geografice şi meteorologice;● analiza de risc;– să asiste la organizarea:● instruirilor de personal cu privire la semnele clinice, epidemiologice, ancheta epidemiologică şi controlul bolilor epizootice, exerciţii de alertă de timp util, campanii de conştientizare asupra bolii pentru autorităţi, fermieri şi veterinari.În cazul suspectării unui caz de boală majoră, grupul de experţi va fi imediat informat şi implicat. Se vor lua măsuri ca toate cazurile suspecte să fie înregistrate centralizat şi transmise, conform înţelegerilor anterior stabilite, Comisiei Europene în mod regulat.Grupul de experţi va evalua, dacă este necesar, pe loc, tabloul clinic şi situaţia epidemiologică şi va oferi consiliere în legătură cu prelevarea de probe şi analizele necesare pentru diagnosticarea bolii, cât şi celelalte acţiuni şi măsuri ce trebuie luate.În cazul izbucnirii unui focar, grupul de experţi va fi imediat informat şi implicat. În aceste împrejurări, sarcinile grupului de experţi sunt:– să conducă, cel puţin în cazul index şi, dacă este necesar, la locul focarului, o evaluare a tabloului clinic şi o analiză a anchetei epidemiologice pentru a colecta datele necesare pentru a determina originea infecţiei, data introducerii agentului infecţios şi posibila răspândire a bolii– să raporteze către şeful serviciilor veterinare (CVO) şi CNCB şi să consilieze asupra metodelor de selecţie/screening, luare de probe, proceduri de testare, control/combatere şi celelalte măsuri necesare, cât şi implementarea strategiei– să urmărească şi să ghideze ancheta epidemiologică– să adauge la datele epidemiologice informaţii geografice, meteorologice şi de altă natură, să analizeze informaţiile epidemiologice şi să organizeze la intervale regulate de timp activităţi de evaluare a riscului.SECŢIUNEA a 7-a Personalul, laboratoarele, echipamentul şi facilităţileGuvernul României va asigura resursele necesare pentru gestionarea eficientă a unui focar de boală majoră. Centrul Naţional de Combatere a Bolilor trebuie să dispună de listele cu personalul disponibil să intervină în cazuri de urgenţă de boală. Listele (ce vor fi ţinute de către Unitatea Veterinară Operaţională Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale) vor cuprinde– numele şi locaţia membrilor personalului– calificările (de exemplu, veterinar, ornitolog, ofiţer)– experienţa practică în legătură cu bolile de pe lista A a Oficiului Internaţional de Epizootii (OIE)– competenţe lingvistice– instruirile la care au participat.Personalul CNCB va fi capabil să deruleze un proces eficient de gestionare/management. Acesta îi va include, de preferinţă, pe şeful serviciilor veterinare (CVO), şeful Unităţii Veterinare Operaţionale Task Force pentru Controlul şi Combaterea Bolilor Animale, veterinari şi alte categorii de personal, instruiţi în gestionarea cazurilor de urgenţă de boală, de asemenea experţi în calculatoare etc.Personalul CLCB va trebui să facă în aşa fel încât să asigure o gestionare eficientă a campaniei de eradicare şi implementare a deciziilor luate de Comandamentul Antiepizootic Central, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă şi de CNCB. Resursele de personal necesare atât pentru administraţie, cât şi pentru operaţiunile de teren nu trebuie ignorate şi vor fi prompt făcute disponibile pentru a menţine controlul.Personalul va include resursele umane administrative instruite în gestionarea cazurilor de urgenţă de boală la nivel local şi persoane instruite în menţinerea unor sisteme de înregistrare necesare pentru controlul/combaterea bolilor majore; veterinari instruiţi în diagnosticul respectivelor boli, sacrificare, ucidere, ecarisare, dezinfecţie şi alte proceduri aplicabile în adăposturile infectate, operarea controalelor mişcărilor şi alte restricţii, personal de sprijin instruit.Şeful serviciilor veterinare (CVO) va crea un grup/grupuri de experţi care va/vor cuprinde:– veterinari ce dispun de îndemânările specificate în secţiunea a 6-a– specialişti de laborator ce dispun de experienţa necesară pentru diagnosticul bolilor majore– epidemiologi– meteorologi instruiţi în aplicarea modelelor de simulare– experţi în calculatoare etc.Laboratoarele de diagnostic: autoritatea veterinară centrală se va asigura ca are disponibile oricând serviciile unui laborator acreditat în diagnosticarea bolilor majore la animale, fie în România, fie într-o altă ţară. Laboratorul va adopta standarde şi teste cel puţin la fel de riguroase precum cele prevăzute în manualul OIE.Echipamente şi facilităţi: CNCB şi fiecare CLCB vor avea acces imediat la echipamentul şi facilităţile ce garantează implementarea măsurilor de control/combatere, dezinfecţie, capacităţi de distrugere a cadavrelor şi, după caz, de ardere şi îngropare etc. Datorită diferenţelor infrastructurale se vor organiza diferite scenarii pregătite de autorităţile române cu cele ale autorităţilor din statele vecine pentru a evalua necesităţile în cazul unei intervenţii comune. Se vor semna înţelegeri permanente sau protocoale cu contractanţi publici sau privaţi pentru a garanta disponibilitatea imediată a echipamentelor necesare în caz de criză.